Published monthly by Slovenian National Federation of Canada, President Augnstin Kuk, LL. D. For the Editorial Board: Rudolf Cuješ, Dr. Rer. Pol Adress: 646 Euclid Ave., Toronto, Ont. Canada Subscription rates: S 3,- per year, 25 per copy. Advert.: 1 line 10? 1 column x 1" $ 1.40 sLouenslcA FOR A..FREE SLOVENIA „Jaz Vam želim, da bi bili srečni, blagoslovljeni tako telesno z zdravljeni, predvsem pa dušno — kar pomeni tisto lepo čisto in notranje življenje, ki blaži odnose med ljudmi in žari iz slehernega opravljenega dela . . . Celo naše življenje je ena sama velika skrivnost, edino, kar je jasno, je brez-menja božja prizanesljivost in usmiljenje." Iz pisma pok. arhitekta prof. Jožeta Plenčnika enemu svojih učencev (Naš tednik-Kronika, 17. jan. 1957) Letnik Vin — Volumne Vin Toronto 28. Februar 1957 Številka 2 — Number 2 ZAKAJ SEM PRIPADNIK SLOVENSKEGA DRŽAVNEGA GIBANJA Nekaj naravnega je, da človek želi dobro najprej sebi. Napori slehernega človeka so posvečeni najprej temu cilju: osebna, duhovna in telesna sreča. Taka je človeška narava. Zato ni prav nič nenaravnega, če nekdo, ki se živo zaveda pripadnosti k določenemu občestvu, v našem primeru k slovenskemu narod-, nemu občestvu, ali da se bolj po domače izrazim, k slovenski narodnosti, želi pred vsem tej narodni skupnosti najboljše. Vse najboljše v duhovnem in narodnem oziru. 0 ČIGAVI KRIVDI? Osebno vem, da človek ni zadovoljen, če se nekdo stalno vmešava v moje osebne zadeve in da čutim na vsak korak, i da tuj človek vpliva na moje osebne odnose do sočloveka in celo na moje osebno miš-ljenie. Prost hočem biti, sam hočem biti, sam hočem svobodno. v kolikor ie to skladno z božio voljo, odločati o svojih dejanjih in nehadnjih. Prav tako se godi tudi vsakemu narodu, kjer je narodna zavest živa. Boli ga, če tujec posega v njegovo notranje živlienie in hoče uravnavati njegovo kulutrno. socialno, gosDodarsko in politično rast. Vsak narod odklanja tuje vmešavanie. Tudi naš slovenski narod! Prav zato, ker ne želim, da tujci odločajo o naši narodni usodi, sem pripadnik slovenskega državnega gibanja. Ker ljubim svoj slovenski narod, mi ie zonrna vsaka misel, naj bi slovenski narod še dalje ttefonii sosedu. Niti v glavo mi ne Dade da bi se vdinjal tudi tako zvanemu „bratu". Iz zgodovine vem, da je tla čevanie bratu dostikrat mnogokrat cp bolj boleče kot tujcu. Brat brata davi ... Ali se ne sliši to v resnici zoDrno? Sarn odločam o svoiih dohodkih tako kakor vem, da je to naiboli prav za mojo osebnost in moie bodoče načrte. Brat ima lahko svoie načrte, toda ti niso moji. Isto ie tudi z ozirom na narod. Slovenci imamo svoie potrebe, svoje narodne cilje, ki jih tudi najbližji sosed dostikrat ne more prav razumeti. Zato je prav, da sami odločamo o svojih dohodkih in izdatkih. O tem bomo lahko svobodno odločali le Res, koga ne strese mraz, ko bere članek g. Edija v de-cemberski številki Slovenske Države, ko poroča o goro-stastni krivici, ki je bila Slovencem storjena v knjigi Emi-■ gration and Assimilation". Ste vsi prebrali to poročilo? Ali vas ni, nič zgrabilo pri srcu? Si niste zastavili vprašanja, kako more nekdo zapisati o Slovencih, da smo najbolj nepismeni narod v Jugoslaviji (86 procent!) in da sploh nimamo svojega pismenega jezika . . . ? Kako je moglo priti do take ugotovitve, do take žalitve? Slovenci! Roko na srce! Sami smo krivi v veliki meri, da drugi tako poniževalno sodijo o slovenskem narodu, ki je, brez vsake samohvale v vrsti najbolj kulturnih narodov v Evropi vsaj kar zadeva pismenost. Kdo je dal temu piscu (Dr. F. G. Duncan) take podatke? Ali res ni imel tale »znanstvenik" nobene možnosti, da po-izve o resničnem stanju slovenske kulture in pismenosti? Ce bi imel mož količkaj dobre volje, bi gotovo prišel do poštenih rezultatov. Srbi gotovo ne, bodo dali »Slpven^m naj-boljšega spričevala. Drugi bo- do gotovo skušali potisniti sebe na boijše mesto. Kaj smo Slovenci storili? To je danes vprašanje, ki si ga moramo odkrito zastaviti ob tej škandalozni krivici? Odgovornost zadene vse — stare in nove naseljence. Nihče ni izvzet? Kaj smo mi, ki smo po letu 1945 prišli v svobodni svet, storili v korist slovenskega imena? Nič se ne izvijajmo! Resnico povejmo! Mnogo jih je „jugoslovena-rilo" in nekateri "jugoslove-narijo" še danes. Ni'bilo prav nič važno, da bi z ozirom na žalostno preteklost od leta 1918-41 izvlekli praktične zaključke in prikazali Slovence take kot v resnici smo: narod z visoko narodno kulturo, z visoko razvitim šolstvom, nepismenosti skoraj ni, v vsaki fari je bil pred II. svet. vojno prosvetn dom, knjižnica, številna društva! Ali so bili toliko korajžni, da bi povedali vsemu svetu v brk, pa naj je to komu prav ali ne, da nismo bili prav nič zadovoljni z „bratskim zagrljajem" (spremenil se je v bratski zadrg-liai) v takozvani „Jugosla-viji"? . —lur.u i/lbava je uUa edini list v Ameriki, ki je pi- PREDSEDNIK KANADE — 75LETNIK Louis St. Laurent, predsednik kanadske vlade, je pred kratkim obhajal 75. rojstni dan v polni delovni moči. V pisarni ga je čakala kopica voščil od papeža, predstavnikov držav pa do navadnih državljanov. V parlamentu je izjavil o njem minister za zdravstvo Paul Martin: »Poseduje genij častnega kompromisa — in to je zgodovina ter bodočnost Kanade". Ugi-balcem o njegovih bodočih političnih načrtih je St. Laurent odgovoril: „Ne bom poskušal ohraniti to mesto, ko bom opazil, da ne zmorem več tega bremena, toda zaenkrat še tega nisem opazil". THIS IS SLOVENIA sal tako, kot se Slovencem spodobi. Vsi drugi slovenski listi in revije so o bolečih slovenskih problemih previdno molčali. A to ni važno, kar smo pisali v slovenskem jeziku. Te liste beremo itak samo Slovenski. Važna je ugotovitev, kaj smo mi napisali o Slovencih in o važnih slovenskih problemih v—angleškem jeziku? Kaj smo o tem pisali v drugih jezikih in kako smo druge narode seznanjali z nami, z našo kulturo, preteklostjo, sedanjostjo in našimi bodočimi željami. Kaj smo v tujih jezikih, predvsem v angleškem, pisali o Trstu? O Koroški, o trplje- uju Sxuvru v „avditoriju," ki je bil zaprt demokratičnim Slovencem v Trstu. Igrali so v decembru 2 igri in sicer: „Večer belih vrtnic" in za 200 letnico rojstva očeta slovenske drame Linharta: »Županova Micka". Občinstvo je obakrat napolnilo dvorano. Pri nagradem natečaju z mlade glasbenike, „Gian Ba-tista Viotti" v Italiji pod pokroviteljstvom italjanskega predsednika, je med 200 udeleženci iz vsega sveta prejel diplomo in javno pohvalo slušatelj ljubljanske akademije za glazbo. gospod Alojz Sre-botnjak. Komisiji je predložit svojo skladbo pod naslovom ,,Mati". | COSULIC DARILNI PAKETI Prosti carine Edina podjetje ki ima agencije v Kanadi in ZDA in lastno skladišče v Trstu. Popolno jamstvo za vse naše pošiljke, ki jih prejemnik dbi v 20 do 25 dneh. Kvaliteta našega blaga je vedno prvorazredna. 100 lbs. Najfinejše bele moke, do Reke ............ $ 8.75 do prejemnika .................................................. $10.50 STANDARD PAKETI — PROSTI CARINE Paket št. 84 3 kg kave 1.5 kg riza $7.25 Paket št. 81 $9.30 3 kg kave 3 kg riza 3 kg sladkorja Paket št. 71 $12.60 10 kg sladkorja 5 kg riza 3 kg kave Paket št. 91 22 lbs sladkorja 11 lbs riza 6 lbs kave 1 lb. caja $14.20 $9.30 0.25 lb. popra v zrnju Paket št. 28 5 lbs kave 5 lbs masti 5 lbs riza 5 lbs sladkorja $9.55 Paket št. 96 10 lbs sladkorja 10 lbs riza 10 lbs testenin 5 lbs kave 5 lbs polenovk Paket št. 98 $36.85 100 lbs bele moke 22 lbs testenin $14.10 22 lbs sladkorja 22 lbs masti' 11 lbs riza 6 lbs kave 4 lbs mila za pranje 4 kom. toaletnega mila Zahtevajte naše cenike za sestavo paketov po Vaši želji kot tudi naš popolni cenika za standard pakete in ostale hišne potrebiščine, za radijske aparate, kolesa, hladinike, šivalne stroje itd. 1 par prvorazrednih moških ali ženskih^ čevljev $6.00 1 par prvorazrednih otroških čevljev $5.00 600 Din za $1.00 — dospe popolnoma garantirano v 10 do 15 dneh, preko Narodne Banke/ Za vsako pošiljko, neglede, kako je velika, stroški $1.00. (Cene za USA ali kanadske dolarje iste) Za vsa naročila in potrebe se obračajte na C O S U L I C H TRAVEL SERVICE (BRANKO COSULICH) 79 Queen Street West Toronto, Ontario, Canada Telefon: EMpire 6-3877 Blizu meje med Hrvaško in Slovenijo bodo zgradili velik most čez Savo na cesti Ljubljana - Zagreb - Beograd. Most bo dolg 320 metrov, visok nad reko pa 100 metrov. Smrt slovenskega duhovnika v domovini. V Metliki je nedavno umrl prošt križniš-kega reda preč. g. p. Ciril Lekšan. Blagi pokojnik je imel zelo težke čase, odkar so komunisti "osvobodili" Slovenijo. Ni klonil, ampak vztrajal, dokler ni smrt zlomila njegovih sil. Zelo se je zavzemal tudi za Baragovo beati-fikacijo. Škof Baraga je bil pred odhodom v misijone kaplan v Metliki. Naj blagi pokojnik počiva v mru! Po zadnjih uradnih poročilih pribeži zadnje čase iz ti-tovega raja povprečno 1000 ljudi v Avstrijo. Najnovejše slovenski film nosi naslov „Dolina na miru". Kot glavna igralca nastopata otroke Tugo štiglič in Evica Wohlfeiler. Gospodični Gini Lollobrigi- di in možu Slovencu dr. Milku Škofiču se obetajo v nekaj mesecih rojenice, kot poročajo iz Rime. Iz pisem uredniku „Vse sodelavce pri urejanju in upravljanju "Slovenske države" prav lepo pozdravlja ter iskreno želi najboljše moralne, politične in materij alne uspehe za skupnost kot tako, kakor tudi njim osebno, vdani N.B., ZDA." LUDVIK KRŠKI JUGOSLAVIJA, EDINSTVENA DRŽAVA NA SVETU (Nadaljevanje) Lepše stvari so se dogajale na zadružnih posestvih. Tu je bila organizacija dela nemogoča. Do imetja so se dokopali na vse načine. Pa pravnih frrne-pravnih potih. Privatniku so zarubili, da so s tem dobili živino, opremo in polje. Ker so bili večji del oni tudi trgovska mreža, so zopet imeli priliko živeti na račun privatnika, ki so m,u po nesramno nizkih cenah odkupili pridelke. Dobili so kredite, gnojila, oproščeni so bili davkov-rezultat pa stalna mesečna plača za brezdelje, v blagajni pa dolgovi. Ko so se pred tremi leti zadruge precej zreducirale so prišle številke na dan, da se je kmet prijemal za glavo. Da tu^i tako podprto gospodarstvo je moralo propasti, ni pa še propadlo pri privatniku. Kaj to pomeni? Zadaj stoji človek. Če dela-uspe, če ne dela, mora propasti in ne pomaga nobena finančna politika. Kdo ima še veselje iti z menoj naprej, da bova prišla do socialistične vasi, ki nam bo v zgled tako v produktivnosti kot v pravičnosti razdelitve dobička^ V letu 1954, se mi zdi, je izšel zakon; da privatniki ne smejo posedovati več kot deset hektarjev obdelovalne zemlje. Naj so bile okoliščine take ali drugačne, razlastitev so izvedli. Kmetu se je za malo zdelo, da bi svojo zemljo vzel nazaj v najem, zadruge dostikrat ni bilo v bližini, da bi te razgub-ljene pareele obdelovala in tako je zemlja ostala neobdelana. Kmeta zato še bolj stiskajo, da mora na manjšem koščku še več pričarati iz zemlje. Ce hočejo preživeti svojo čredo, morajo kupovati žito v kapitalističnih deželah, „kjer že toliko desetletij gla-duje zajarmljeni kmečki in delavski živelj". Pa kdo bi se čudil temu. Pot v socializem drži mogoče prav po tej poti. Res moram reči, da bo dobila socialistična vas'čisto drugo lice, če bo šlo tako naprej. Najbolj pametno bi bilo, da bi vprašal par- tijce, kakšna bo tista slika, da bi mogel kritično pogledati na to pot, če je res prava, ker verovati se mi ne da. In bralec se bo gotovo čudil, da sem vtaknil nos tudi v popolnoma negospodarsko področje. Socialistično vas, ali recimo, vas, ki je na prehodu k tej popolnosti, sem pogledal še iz stališča kako je kaj ljudem pri srcu. Reči moram, da ta ekskurz zagrabi pri srcu tudi mene. Spominjam se, kako je bilo pred vojno na vasi. Se med vojno ni bilo tistega življenja konec. In danes sem ponovno v svetu, katerega je v Jugoslaviji vzela revolucija in ga mladi rod pri nas več ne pozna. Kdor se hoče pri nas vsaj za kratek čas potopiti v kmečko idilo, mora vzeti pisatelje kot so Jurčič, Trdina, pa recimo še Finžgar in Cankar, čeprav sta imela ta dva že tudi precej „glodati" in sta to tudi dobro opravila. Sicer pa o naši stari slovenski vasi ni sledu. Iskal sem vzroke, zakaj je naš kmet danes mrk, zaprt v samega sebe, o šegavosti ni sledu, tu in tam uide v zaupni družbi „vic" o politikih in novih časih, kar je edino razvedrilo. Seveda se razume, da je tukaj previdnot na mestu. Tudi neko živčnost je mogel človek opaziti, kar pri kmetih ni bilo dosedaj običajno. Ljudje so poroke, pusta in druge praznike vedno bolj tiho praznovali. V časih sem se pošalil, če mislita ta godrnjavost in nezadovoljnost trajati večno. Bratranec mi je rekel, da se sploh ne more pripravljati doma na izpite. Ja, hudirja, sem si mislil, nekaj pa le mora biti zadaj. In glej, vzrokov nisem našel jnalo. Mati si ne upa razgovarjati o sinu, ki ga je vzela vojna. Sinček spet ne sme nič vedeti o očetu-izdajal-cu. Zapostavljen je bolj kot je bil nekoč nezakonski otrok. Mladi par opravi cerkveno poroko nekje v strahu, da je kršil javno mnenje, mnogi pa si niti ne upajo tvegati tega. Majniške pobožnosti in devet-dnevnico pred božičem so označali kot politično manifestacijo in kot take prepovedali. Ljudje so res lahko žalostni, ko še poti k Bogu nimajo proste. In predstavljajte si otroka, ki prejme prvo sveto obhajilo, kakšno srečo uživa. O ja, doživi jo, mogoče še bolj globoko, toda sveta se ne more veseliti. Poglejmo vzroke še na gospodarski strani. Geslo: „česar ni, še vojska ne vzame" so večkrat citira- li v povojnih letih. Kmetje so skrivali svoje lastne pridelke bolj kot bi kradli. Seveda je bila to zapletena stvar. Koliko smemo skriti da ne bo sumljivo? Kam da ne najdejo? In kaj, če najdejo? Tukaj se je ožemal možganski mozek in čelo se je gubančilo in oči so zrle mirno v daljavo. Tako ste imeli pred seboj človeka, ki ga bo moral umetnik vzdigniti nad čas, da se nam ohrani. Toda še nisem pri kraju s temi zgodbicami. Obvezna oddaja je res ukinjena, toda kraja lastnega imetja še ni prenehala, kajti kmečko posest so ranili že spet na drugem kraju. Komedije z gozdom so tudi stvari za se. Ne bom bralcu razlagal zakonov, ker tista kompliciranost in številke ne bi prav nič več povedale kakor pove ta izrezek iz življenja. Kar rabi kmet preko minimuma, ki mu je odobren iz lastnega gozda, mora tako rekoč krasti. Sicer so takse tako visoke, da kupi in še vprašanje je, če dobi dovoljenje, da sme sekati. Pojdimo s tem kmetom v gozd. Deblo mora tako nizko žagati, da bo mogoče štor pokriti z zemljo. Posekano drevo ne sme v soseščini napraviti škode pri padcu, kajti to bi logarju takoj razodelo, da je nekaj bilo. Do najmnajše vejice mora biti pospravljeno in odpeljano tja, kjer ne vzbuja suma. In potem vožnja ne d0m ali na žago, ko je vedno možno, da pride nezaželeni gost. Ali smžm iskati tukaj vzroke živčnosti, nemira, strahu, ki ga ima vsak v Jugoslaviji. Je tako življenje vredno življenje, boste rekli. Še nekaj. Spanje je za dobro razpoloženje bolj važno kot pa poln želodec. In kaj tem ljudem ne da spati? In meni tudi ne. To je misel ki nima konca, misel, ki se na različnih krajih začne, pa nikjer kon-„ ča. Razmisljajjno: mogoče jih bo pa le vrag vzel. In kdo bi to mogel reči da ni konca. Zopet druga: Mogoče nam bodo od kod pomagali? Ne izgleda. Ugibanj ni konca. In tretja: Mogoče bi sami mogii kaj ukreniti, če ne bi šli volit, ce bi godrnjali-bi bilo s tem kaj pomagano? Preveč revolucionarne misli. Ne pridemo nikamor. Ni kraja. Tako gredo zaskrbljeno v socializem in to jim ne da spati. In meni tudi ne. Dragi bralec, tako se v Jugoslaviji vsakdo bavi s socializmom. To ni teorija, to je življenje. Ce mi bo Gospod naklonil dokaj let, bom mogel pisati e novem stadiju socialistične vasi ali pa reči, da je šla pot drugam, da je naš kmečki človek spet svoboden, kar je naša vroča želja. Te revne mnojice, ki so danes stiskane pod znamenjem pravice in boljše bodočnosti kličejo po pomoči. Slovenska vas, ta svet za sebe že od nekdaj, podeželje s tradicijami, vasi s kapelicami, križpota z znamenjem, slovenska mati s svojim srcem, vse to stoji novi ideji nasproti. Staro, preizkušeno-pre-živelo, pravjio partijci-se upira novemu, ki se je pokazalo v vsej svoji nepopolnosti in nezrelosti. Človeštvu je dal Stvarnik svoj umotvor v upravljanje. Gotovo ni pri tem mislil samo na »partijce", otroke teme, temveč je izrečil to nam vsem in še celo kot dolžnost. Upravniki ste-to misel moremo in moramo razbrati iz evangelijev. Kdor se čuti poklicanega, naj se bavi s tem1 vprašanji. Kdor more svobodno misliti, govoriti in pisati, kdor more na odločenih mestih reči besedo, ta je to dolžan storiti. DEMORALIZACIJA DELOVNIH MNOŽIC Da ne govorim o južnih republikah, kjer je življenje še malo drugače izgledalo, moram priznati, da mi je sama Slovenija tuja, če jo gledam od te strani. To še toliko bolj, če jo gledam z očim Avstrijca ali Švicafja. Le kako je mogoče, da imamo tako življenje, take razmere tudi pri nas v Sloveniji? To vprašanje se mi pri tej temi vdno znova stavlja. Po vojni smo srečavali po ulicah, vlakih, auto-busih in po zakotnih vaseh ljudi, ki so se trkali po prsih, da so se borili, da hočejo kruha, da hočejo to in ono, samo dela ne. Mi smo se borili — to vpitje je dan za dnem napolnjevalo, ozračje. Nekdo jim je moral obljubljati to zlato svobodo, življenje brez dela. Zapeljati množice, obljubljati nekaj, kar nikoli obstojat1 ne more, ni marksistična ideja, ki bi gnala ljudi v borbo za boljše življenje, kar trdijo še po, desetih letih na predvolilnih sestankih, pač pa je bila to bolna fantazija, ki je bila ravno dovolj motna, da je mogla po številnih fanatikih zajeti široko množico. Tukaj so naši voditelji prvikrat zatajili Marksov nauk, ki si je revolucijo zamislil bolj disciplinirano. Te duševe bolnike so morah sčasoma umakniti iz javnosti, ker so šli vsem na živce. Mnogim ni bilo (Nadaljevanje na četrti str.) V JUGOSLAVIJI ŽIVI 18 NARODOV IN 20.000 JUGOSLOVANOV Po „Našem tedniku Kroniki", ki izhaja v Celovcu pona-tiskujemo člančič, ki ga ie isti list povzel po ljubljanski I !..J.L!_____!_•// ,Ljudski pravici' V Jugoslaviji „živi razen petih glavnih narodov in narodnostno neopredeljenih Jugoslovanov 13 manjšin. Šiftarji tvorijo naštevilnejšo narodno manjšino, za njimi so Madžari tem pa sledijo po vrstnem redu Vlahi, Turki, Slovaki, Italjani, Cigani, Ro- muni Bolgari, Nemci, Čehi, Rusini-Ukrajinci in Rusi. Razen teh narodov in narodnostnih manjšin pa je napravilo največjo zmedo v računih sta-tistikov tistih 20,000 prebivalcev "te države, „ki so pri zadnjem popisu prebivalstva navedli, da so Jugoslovani." KNJIGE DISERTACIJA O BARAGI Preč. g. dr. Maksimilijan Jezernik si je izbral za doktorsko tezo iz misijonske vede odnos škofa Barage z Vatikanom. Razprava bo poleg drugega koristila tudi procesu za beatifikacijo slovenskega misijonarja. VASYL HRYSHKO, EXPERIMENT WITH RUSSIA Ukrainian Congress Com-mittee of America Inc., New| York 1956, 180 strani. Pred-; govor G. D. Mentz, Rear Admiral v pok. Knjigo je avtor spisal za 300 letnico pogodbe med Uk-J rajinci in Rusi v Prejeslavu 1. 1654. Takrat so Ukrajinci sklenili pogodbo z Rusi, da bi ohranili neodvisnost od Polja-1 kov. Toda nedolgo potem so Rusi pogodbo izrabili za popolno podreditev Ukrajine Moskvi. Pisec naglaša da delujeta v SSSR dve sili, ki se vzajemno podpirata v zatiranju Ukrajincev in ostalih neruskih narodov. Prva sila je tradicionalni ruski imperalizem, ki je razširil v krvavih vojnah držav-1 no področje od prvotnih 560,-000 km. koncem 15. st. na 22,311.992 km koncem 19. st. druga pa komunizem. Čeprav predstavljajo Rusi v državi manjšino, obvladajo celotno državno življenje. Delo očrtuje zgodovino ruskega zatiranja Ukrajincev in borbe Ukrajincev za svobodo. Z dejstvi podpira trditev, da so si ruski komunisti in nekomunisti edini v tem, do nočejo priznati Ukrajincem politične enakopravnosti, j Ameriško javnost opozarja, da mora borba proti komunizmu v SSSR upoštevati tudi narodnostne razmere v SSSR ter naravno težnjo ter pravico neruskih narodov do svobode. Mohorjev knjižni dar za 1. 1957. Letošnji knjižni dar Družbe sv. Mohorja v Celovcu obsega Koledar, Večerni-ce — Pastir Ciril, spisal Kri-sto Srienc, 2. zvezek dela Frana Erjavca Koroški Slovenci, opis življenja svetnikov, ki jih je kanoniziral Pij xn, napisal dr. Filip Zakelj pod naslovom Živi Kristusov evangelij (I. del), dr. Method Turnšek pa ie priredil Novo liturgijo Velikega tedna. Ud-nina, ki vključuje vsa redna izdanja, znaša v Ameriki 2.-$. Journal of the National Can- cer Institute v ZDA je objavil v oktoberski številki 1956 (1. 17., št. 4, strani 517-532.) skupno razpravo Eugena D. Daya, Slovenca Jakoba Planinška, Leonharda Korngolda in Davida Presmana pod naslovom ..Tumor-Localizing Antibodies Purified from Antisera against Murphy Rat Lympho-sarcoma". Gospod Planinšek dela na Zavodu za raziskovanje raka v Buffalu, N.Y. Canadian Commentator. Ker je večina tiska v Kanadi bodisi vezanega po strankarski pripadnosti ali po kakih denarnih interesih, se je skupina komentatorjev odločila, da bo izdajala svoj mesečnih, kjer bodo povedali svoje mnenje pod vidikom obče blaginje Kanade. Glavni urednik je prof. Marcus Long, urednik za zunanjo politiko pa znani komentator Willson Woodside. Prva številka prinaša zelo bogato vsebino in dosega cilj. ki si ga je zastavila. Mesečnik stane na leto $2.50 in se naroča na 2382 Dundas Str. West, Toronto 9, Ont. Dražabna pravda, št. 1UU je posvetila pretežni del pro-j štora vprašanju „Avtomatiza-. cije industrije" s člankom, ki ga je napisal g. Avgust Horvat. VSI SLOGI v kvaliteti preizkušenega spodnjega perila Splača se zahtevati znamko PENMAN za večjo vrednost in kakovost. A. KRATKI ROKAVI dolžina do členkov KOMBINANCIJA Penmans 253-bela 251 - naravna 223 - 2 niti, bela 222 - 2 niti, naravna B. V — OVKRATNIK kratki rokavi dolžina do členkov KOMBINACIJA Penmans 2530 • 2510 - naravna bela C. PREKRIŽANA brezrokavna, en gumb, dolžina do kolen KOMBINACIJA Penmans 253 - bela 251 - naravna D. DOKOLENSKA kratkorokavna KOMBINACIJA Penmans 253 - bela 251 - naravna E " QQ\jf E. DOLGE HLAČKE dolžina do členkov gumbi spredaj Pennmans 253 - bele 251 - naravne 223 - 2 niti, bele 222 - 2 niti, naravne F. GUMBI SPREDAJ kratkorokavna SRAJCA Penmans 253 - bela 251 - naravna 223 - 2 niti, bela 222 - 2 niti, naravna m H G. BREZ GUMBOV elastični pas dolžina do členkov SPODNJE HLAČE Penmans 253 - bele 251 - naravne H. T — MAJICE za moze in fante BREZROKAVNE MAJICE za moze in fante, navadne ali rebraste J. HLAČKE za moze in fante, navadne ali rebraste simbol kakovosti liillf ■In II |M ■II hi M in I —IIIIII i lin I B A L B R I G G AN Lahko spodnje perilo B 4-6 Iz slovenskega tiska „ . . . Vsake stvari res ne kaže "na svitlo dati", toda o vsem molčati pa tudi ni dobro in koristno. Časopis je javna tribuna in večkrat tudi javna poboljševalnica. samo prav ga moramo rabiti in se po pametnih načelih v listu ravnati! ..." Katoliški glas«, Gorica. 1. IX, št. 2, str. 1., 10. jan. 1957. ZANIMIVOSTI Rojstvo in davki. Mala kneževina Monaco postane po pogodbi s Francijo francoski protektorat, če vladajoča rodbina nima otrok. Zato je bilo veselje v Monacu posebno veliko, ko so zvedeli, da je bivša filmska igralka Grace Kel-ly rodila hčerko. Poleg drugega namreč pomeni to, da bodo prebivalci Monaca še naprej uživali življenje brez davka in brez vojaške obveznosti. Polet okoli sveta. Ameriško letalstvo je lahko ponosno na uspeli polet okoli sveta treh B-32 Stratojet letal ki so pre- SLOVENCI V CHICAGU iN OKOLICI! Kadar kupujete hišo, ali potrebujete zavarovalnino proti ognju, za vaš avtomobil in drugo, se obrnite na LESKOVAR REALTV INSURANCE 1845 W. Cermak Road — Vlrginia 7-6679 Chicago 8, lil. CARL VIPAVEC SLOVENSKI ODVETNIK IN NOTAR 278 Bathurst St., Room 4. Toronto, Ont. _ EMpire 4-4004 OBRNITE SE Z ZAUPANJEM V VSEH NEPREMIČNINSKIH, DRUŽINSKIH IN PRAVNIH ZADEVAH NA: letela 24.325 milj v 45 urah ation, 297 College Str. 10. in 19 minutah, ne da bi se marca in 21. aprila dveurni kje ustavila. Letala so dobila program. Vstopnina 25c. V drugih dvoranah pobirajo samo prostovoljne prispevke. Mednarodni institut v To- rontu (415 Jarvis Str.) prireja serijo narodnih tednov, na katerih bodo prikazali narodne značilnosti poedinih etničnih skupin, ki žive v Kanadi. Ves teden bodo razstave, koncerti in družabne prireditve. Prvi teden, ki se je pričel 10. februarja, bo predstavil Poljake, naslednji pa Nemce. Ukrajinski škofje vzhodnega obreda v Kanadi so bili doslej samo naslovni škofje. Z februarjem letošnjega leta so postali pravi škofje s škofijskimi sedeži v Kanadi. Nad-škofija je v Winnipegu, škofije pa v Edmontonu, Saska-toonu in Torontu. dodatni bencin kar med pole tom od drugih letal. Organizacija civilne obrambe kaše filme v zvezi s civilno obrambo v Torontu v naslednjih dvoranah: Litvanska cerkvena dvorana 1021 College Str., ob ne-ljah zvečer ob 8h. Massaryk Memorial Hali. 212 Cowan Ave.. vsako nedeljo ob 8h zvečer, olish Alliance Hali, 62 Claremont Str., vsako nedeljo ob 8h zvečer, ob torkih in četrtkih ob 8,30 h zvečer. Ukrainian National Feder- SRBSKI NAČRTI Eden naših naročnikov nam sporoča med drugim tole: "Ni dolgo tega, ko se je neki ugledni Srb, bivši višji častnik kraljeve armade Jugoslavije, sedaj v Milwaukee-Wisconsin, izrazil, da bi bilo treba poklati vse Hrvate in polovico Slovencev "za edi nost v Jugoslaviji". DARUJTE V TISKOVNI SKLAD .SLOVENSKE DRŽAVE' SLOVENCI KUPUJEJO v slovenski trgovini Joe Gomilar 1801 W. Cermak Road CHICAGO, ILL. Vse, kar potrebujete za kuhinjo, dobite pri J. Gomilarju. Tudi okusne kranjske klobase, suhe šunke, prekajene svinjske želodce. Prav sedaj pa ima izvrstno kislo repo i ajdovo moko. Pridite, videli boste, da boste dobili dobro blago! SVOJI K SVOJIM MARY LINDA BEAUTY SALON 4 Short Street OR. 34001 (Eglinton in Dufferin) Mrs.i S. GLAC SLOVENSKA DRŽAVA izhaja enkrat v mesecu. Letna naročnina znaša: Za ZDA in Kanado 3.-$, za Argentino 20.. pezov, za Brazi-ljo 50 kruzeirov, za Anglijo 0.75 £, za Avstrijo 30 šilingov. za Avstralijo 2.- avstr. £, za Itaiijo in Trst 600.- lir, za Francijo 500.- frankov. Naročniki v Argentini morejo poravnati naročnino tudi v upravi Slovenske poti. (Nadaljevanje z tretje str.) mogoče pomagati, zlato svobodo so našli v norišnici. Drugi so bili bolni le bolj v svoji domišljiji, da bi po dokončani vojni radi jedli kruh vsaj pisarja, kajti na hlapčevsko ali delavčevo mesto jih ni veselilo. Oblast je vzdrževala do zadnjih let večerne gimnazije za te ljudi. Razumljivo, da so se morala ta mesta sčasoma nasit'ti, ker so prihajale moči iz rednih gimnazij. In oblast skuša iti še en korak naprej, kar se mi zdi že absurd. Na osnovnih in srednijh šolah naj bi se pojavil nov predmet o kmetijski stroki, ki na bi ga predavali ti na hitro pečeni predavatelji. Čudim se da si niso zmisM, da bi ti ljudje poučevali moralko, za katero tudi manjka moči, ko so duhovnike odstranili. Tako močne in zavedne so bile njihove vrste preživelih borcev, katere je Tito neštetokrat imenoval, da so jedro, kvas nove družbe. Ne bom rekel, da ni bilo med njimi mnogo takih, ki bi svojo politično agitacijo kar dobro vodili, toda teh mest le ni bilo za vse, vsi niso mogl' biti poslanci, direktorji, predsedniki okrajev in podobno in v tem je bila tragedija, razočaranje na prvi korak nove ere svobode. Kakor morejo dobri zakoni urediti družbo v harmonično enoto, morejo nasprtno slab1 zakoni, ki ne odgovarjajo stvarnosti, voditi do popolnega poloma. Tukaj naj navedem sam nekaj pogledov v dobo administrativnega upravljanja, v dobo odločb, v dobo birokracije brez primere, dobo krivic, v čas, ko je ljudstvo sklonilo glavo in reklo: „Pišite nam zakone, toda pravico do življenja imamo, m če jo kratite, jo bomo vzeli sami." Lepe stvari sem imel priliko videti. „Gospa, zakaj ste pa vlili vodo v mleko?" ,,Ne morem pomagati. Predpisali so, da ima krava toliko in toliko mleka, in prvič ga nima, drugič pa moramo mi živeti." „Ja pa vendar ste verni in to je proti zakonom. Takrat se je razburila in vpila na vseoprek: »Nemogočim zakonom ne moremo biti pokorni, ne moremo jim zadostiti, nemoremo se pritožiti ;če ne izpolnimo, pridejo in nam naložijo še kazen, še nov u^arac-ali morete po tem uvideti, da morem tako imeti čisto vest, ker to je edina pot, pa preživim družino, kar je na mojih ramah, za kar nihče ne skrbi in ne vpraša, kako nam gre. „Jurist bi ugotovil, da je bil tukaj prekršek, toda kot človek bi ga razumel in opravičil. Mnogi so zopet odkrili drugi izhod, kako ubežati obveznostim. Svoje gospodarstvo so pustili takoj propadati in so se kje po strani preživljali, kajti misel, kjer ni, tudi vojska ne vzame, jih je privedla do te posrečene rešitve. Živeli niso prav nič slabše le delu so se tako izognili. Država pa jim z vsemi predpisi ni mogla priti blizu. V največji meri so bili to njihovi simpatizerji, ker z drugimi se je v takih primerih sabotaže godilo drugače: zapor in zaplemba. V gozdovih „kradejo" še danes, kakor sem že rekel. Če hočejo danes vpeljati kakšno statistično popisovanje, morajo uradniki vsak predmet „oti-pati", ker le to je gotovo. Nezaupanje na obeh straneh brez primere. Vsakoletno popisovanje količine vina, ki je podvržen davku, nam daje priliko pogleda v ta lepi posel. Davki niso nekaj konstantnega, da bi človek mogel vedeti, koliko bo plačal v enem letu. Je že leto okrog in računi še niso zaključeni; če je deficit, predpišejo še enkrat obračun. Trimesečna vplačila se ravnajo po svoji višini prav tako kakor državna politika. Spominjam se, ko je šel Tito v Indijo, da se je to pri vseh davkoplačevalcih poznalo. Ljudje so govorili, da na svetu poje največ ptič „galeb" namreč ladja Galeb. In če niso bili previdni v teh izjavah, so dobili tudi plačilo. O zadružnem sektorju sem že govoril. Povdarim naj samo še enkrat zavest, ki so jo imeli zadružniki, da bo namreč mesečna plača prav tako visoka, da si bo njihovo posestvo spet opomoglo s politiko rubeža pri kmetnih, saj je to v načrtu držayne politike, o tem je bil vsakdo dobro poučen. Komu ni znan petletni plan. In predstavljate si, da se je planiranje povsod, tudi med študenti, stav-ljalo na vsak program raznih sestankov .Vendar je bilo možno povsod ugotoviti eno: nikoli ni bila naloga izvršena. Vesti ti ljudje itak niso imeli, ampak njihova narava v celoti, če hočemo reči, je otopela, da tega sploh opazili mso več. Ni jih več motilo, da so padli v vodo načrti, ki so jih že po časopisu in radiju poveličevali. Če je pa kdo na to pokazal, je veljal za reakcionarni element, ki bi rad zlorabil težkoče socialistične družbe v svoje namene. Tako so imeli mir na svoji poti v socializem. Potrebno je, da si ogledamo tudi delavski sloj posebej in tudi inteligenti so se nalezli te morale našega časa. Mladi delavci so hitro odkrili možnosti lažjega življenja. Biti politično na liniji se pravi računati na lestvico navzgor. V podjetju je bilo povižanje, zaupanje večjih odgovornosti in s tem večji prejemki, odvismo od političnega zadržanja. Tako je padel pravi odnos do dela pri teh politikih samih, ki so bili še celo pohvaljeni, ne da bi to zaslužili, na drugi strani pa je nastala mržnja dela pri onih, ki lestvice in boljše plače niso mogli imeti pred očmi. Starejši delavci, ki so bili navajeni drugačnega reda, pa se sploh niso počutili doma. Bralec mora pač imeti pri tem malo fantazije, bolje bi seveda bilo, ko bi imel več resničnega vpogleda v to življenje. Oglejmo si nekaj podjetij. Začnimo pri kuhinjah, delavskih in študentovskih menzah. Ne smem si misliti, kaj vse sem jedel in kako pripravljeno. Danes iščem odgovor na vprašanje, kako je bilo vse to mogoče. Poslušajte! 'Upravnik menze je bil „neki" človek. Moči v kuhinji so bile delavke z mesečno plačo, ki so nekje morale služiti svoj kruh. To pravico jim je družba morala dati, te jim ni mogla vzeti. K mizi se je vsedel delavec, ki je imel tukej edino možnost, da se hrani. To dejstvo so eni in drugi vzeli za nekaj, čemur se ne da uteči, ker je to prav tako v planu, kako nek drug proizvodni proces. Tu nisi našel sledu o človeka vrednem življenju. Ko je prišlo do epidemije, se je oblast pozanimala, toda ukreniti se ni dalo kaj učinkovitega, ker niso finance dopuščale, ne prostori in ne delovno osebje. Tudi tukaj je bilo treba stisniti zobe in prezreti marsikaj ter biti navdušen za našo „stvarnost." Politike konjukture v zdravem smislu socialistično gospodarstvo sploh ne pozna. Do nekega minimuma so diktirali po službeni ali po partijski liniji, toda dalje ni šlo. Razni poleti posameznih podjetij so bili tako stanovitni kot čustva zaljubljencev. Konstruktivnega dela in inciative ni bilo. Direktor je imel svoje načrte mnogokrat vse drugje kot pri pro-cvitu podjetja, saj je njegovo nalogo še bolj ali manj določila oblast, da se pač udejstvuje drugje in podjetju predstavlja samo glavo, da ne bi zašlo v kapitalistične vode. Zašlo je pa v špekulacije, ker šefa kolektiva ni nihče kontroliral ker je veljal za nekaj nedotakljivega, od zgoraj pa je imel zaupanje. Ob velikih prekrških je bil samo službeno premeščen. V javnost to ni bilo prišlo, da ne bi rušilo zaupanja v partijske privržence. Razumljivo je, da je v teh pogojih podjetje še komaj ostalo na površju. Mnoga, predvsem na novo ustanovljena podjetja, so pa šla v likvidacijo. Trgovska mreža je bila tudi stvar za sebe. V prvih letih je bilo enostavno, ker v trgovini človek ni imel kaj iskati. Pozneje pa so se vedno bolj pogosto zbrali ljudje v vrstah pred trgovinami in takrat je pokalo, škripalo, ljudje so kleli, godrnjali, jokal, uslužbenci so bili malodane brez glave pri tolikem prometu. Ko se je naval po nekaj dneh polegel, so uslužbenci spali spanje srečnega. Danes, ko so trgovine vsaj na splošno nasičene s proizvodi, ko stav-ljajo dovoljno protiutež kupni moči potrošnika, je ta trgovska mreža mrtva, brez inciative. predvsem veliki trgovski obrati malokdaj predstavljajo kolektiv, ki bi imel skupni smoter. O teh nezdravih pojavih so mnogo pisali po časopisih. Toda vedno so vzroke iskali drugje in sami sebe skušajo prepričati, da imajo prav. Naj se bralcu ne zdi čudno, da bom tudi živino-zdravnika štel med delovno množico. In potem pride še nekdo na vrsto. Pisatelj, kulturni delavec. Ne, vidite, saj mu lahko rečemo delavec, m,anj važno pa je, kakšen. Kaj bi mogel o teh dveh povedati. Vašno vlogo sta imela. Po vojni se je tudi med živalskim svetom pojavila zdaj ta. zdaj ona epidemija. Toda mejo, v kakšnem obsegu je ta res ogrožala, je bilo težko potegniti, kajti ljudje so to zopet izrabili. Če je žival obolela, je moral kmet poklicati živinozdravnika in če je to ugotovil resno stanje, je dal dovoljenje za zakol j. Sedaj pa je spet potrebno imeti samo malo fantazije, kako je živinozdravnik jedel klobase svojih bolnih pacientov, kar mu je dobro teknilo, kajti prejemki po kartah so bili pičli. Res je, v trpljenju se kuje prijateljstvo. Eden lačen, drugi pa v zadregi, kako bi smel svojo stvar spraviti na mizo, sta stopila skupaj in si vzela svobodo. K razvpiti paroli Narod si naj piše sodbo sam", bi dodal še eno, da si naj namreč narod vzame svobodo sam. Čudno se mi re-zdi, ko politiki toliko govorijo v imenu svojih narodov, a oni in narod imajo toliko skupnega kakor dan in noč. Ne povsod, pa vendar v mnogih, premnogih državah je tako. (Nadaljevanje prihodnjič)