KRALJEVINA, SRBA HRVATA I SLOVENACA UPRAVA ZA ZAŠTITU RAZRED 20 (6) INDUSTRIJSKE SVOJINA IZDAN 1. APRILA 1929. v PATENTNI SPIS ST. 5717. Emile Fraigneux, Liege, Belgija. Kompenzator rastezanja pri dvožičnem dejstvovanju aparatov na progi i signalov. Prijava z dne 27. augusta 1927. Velja od 1. februarja 1928. Predmet predležeče patentne prijave je kompenzator raztezanja pri dvožičnem dejstvovanju aparatov na progi v splošnem in signalov vseh tip. Kompenzator, ki je zamišljen kot predmet tega izuma, vsebuje pripravo, s katero se izognemo spremembi v regulaciji, povzročeni po rezultanti napetosti, in dosežemo neposredno fiksiranje nosilca srednjih koles, kar dopušča, da se pri aparatih na progi ali signalih bolj natančno vrši dejstvovanje v veliko razdaljo. V ta namen je uporabljen kompenzator raztezanja na navpičen ali vodoraven vijak, na zavoro ali brez zavore, na katerem je montirana matica, opremljena s krakoma ali osovinama, na kojih konceh sta pritrjeni srednji povratni kolesi, pri čemur vpliva na ta kraka prečka, katere en ko nec nosi protiutež in katere drugi konec je obešen po načinu kardana. Da bo prednja razlaga bolj jasna, so priložene risbe, pri čemur predstavlja: Sl. 1 naris kompenzatorja Sl 2 tloris po prerezu 2-2 sl. 1 Sl 3 stranski pogled sl. 1. Z ozirom na gornje risbe ima kompenzator po izumu okvir A, ki nosi v svojem gornjem delu štiri povratna kolesa J, pri čemur sta dve drugi kolesi T montirani na konceh osovina I, ki sta združeni s centralno matico E. V K sta nameščena nosilca prečke L, ki je v M in M, obešena po načinu kardana in katere konec sprejme protiutež. Priprava za ustavljanje je tvorjena po vijaku B, ki gre skozi matico E. Vijak B je montiran med konicama C z regulirno matico D. Matica E nosi tudi vrtilna čepa F, ki sta opremljena z vodečima valjkoma G, ki se gibljeta med po dvema kotnima železoma ali pod H, ki tvori ta vodili. Funkcijoniranje opisanega kompenzatorja je naslednje: Ker gresta obe prenosni žici čez kolesa J oz. J1( ki so razporejena tako, da sta oba truma, ki tečeta preko srednjih koles Jj, navpična, se izognemo s to pripravo spremembi v regulaciji, povzročeni po rezultanti napetosti. Priprava za zaklinjenje in ustavljanje je realizirana tako, da se, kadar sta navpična truma žic izpostavljena enakima ali malo različnima napetostima, vijak B prosto vrti med obema povratnima koničastima ležajema C vsled učinko-vavanja protiuteži napetosti, ki deluje na prečko L. Isti vijak je fiksiran, kadar sta napetosti v obeh navpičnih trumih žic 1 in 2 postali različni vsled potezanja, ki ga pri dejstvovanju izvaja dajalec signalov, ker sta nosilca I koles T združena z matico E in skušata nagniti slednjo, ki se tako nahaja zaklinjena v navoju vijaka B. Na ta način se doseže neposredno fiksiranje nosilcev 1 srednjih koles J, in kontinuiteto v prenosu. Razume se po sebi, da se morejo izvesti še drugi detajli ali konstruktivne mo- Diu 20. đaliiete pri izvedbi predmeta izuma, čigar priložene risbe kažejo samo en primer. Patentni zahtevi: 1. Kompenzator raztezanja pri dvožič-nem dejstvovanju aparatov na progi in signalov, označen s tem, da manjka posebna priprava za povrat in zaklinjenje ali bloki ranje nosilca koles, ker je omenjeni nosilec koles združen z matico, ki je nameščena na drogu, na katerem je vrezan navoj in ki je montiran med konicama, ter je vodena v primernem okviru. 2. Izvedbena oblika predmeta po zahte- vu 1,, pri kateri je med konicama montirani vijak razporejen navpično in nameščen v matici, ki nosi na eni strani vrtilne čepe z vodečimi valjki, ki se premikajo med vodili, in na drugi strani nosilec ali osi, na kojih konceh so montirana srednja kolesa, kakor je v bistvu opisano in predstavljeno v gornji razlagi. 3. Druge izvedbene oblike kompenza-torja raztezanja pri dvožičnem dejstvovanju aparatov na progi in signalov, ki kažejo v svoji izvedbi ali uporabljajo pri svojem funkcijoniranju zgoraj opisane bistvene znake predmeta izuma. »rtu .v% . ; : ' / ' i 1 ... - ■ ' i . - A dpatent broj 5717. j 'I 'I -iJ H tl '| li 'I ' i , !' ‘i- II c A • \ ,f ■ . , - V •.; v • : : k i