AMDREJ PAVLOVEC DOSLEJ NEZNANO GROHARJEVO DELO Veliko je že napisanega o pobratenju mest in tudi pobratenje Škofje Loke s Smederevsko Palanko je bilo široko opisano. Delegaciji sta si izmenjali pro tokole tudi o kulturnem sodelovanju, toda pogosto ostaja prav kulturno so delovanje ob strani, kajti prva prizadevanja veljajo največkrat gospodarskim in političnih stikom. Ampak pobratenje mest Škofje Loke in Smederevske Palanke je vendarle obrodilo tudi mikaven kulturni sadež. V Narodnem muzeju v Smederevski Palanki visi doslej v Sloveniji ne znano delo našega slikarja Ivana Groharja, slika Portret starke. Pri tem od kritju ima velike zasluge tajnik loške občinske skupščine Ferdinand Buh, ki je prinesel v Loški muzej katalog razstave Slikarstvo Srbije prve polovice XX. stoletja iz zbirke Narodnega muzeja v Palanki.' V tem katalogu je na str. 11 pod zaporedno številko 21 navedena slika: Portret starke, olje na platnu, 38,5 X 31 cm, signirano desno zgoraj I. Grohar 1906. Dodan je opis, povsem kratek, kakor je to že v katalogih običajno, Groharjevega življenja in na žalost z majhno napako pri navedbi Groharjevega rojstnega kraja, ki je v katalogu iz Sorice spremenjen v Srednjo Gorico. Zaradi lažjega razumevanja, kako skopi so podatki, citiram tu ves tekst iz kataloga, ki je natisnjen v cirilici: »IVAN GROHAR (Srednja Gorica [pravilno: Sorica, op. avtorja članka] 1867 — Ljubljana 1911) 1888 g. uči slikarstvo u Zagrebu, a 1882. g. [pravilno: 1892; op. avtorja] upisuje se u Zanatsku crtačku školu u Gracu. Prevodi krat ko vreme u Beču i Minhenu u privatnoj školi Antona Ažbea — gde se za- interesovao za rad u pleneru i upotrebu čistih boja. Po povratku u Ljubljanu učetvovao je u organizaciji slovenačkog likovnog života. Jedan od osnivača udruženja »Sava«. Na poziv Nadežde Petrovič, provodi neko vreme u Beogradu i Sičevu. Izlaže na prvoj jugoslovenskoj izložbi 1904. g. u Beogradu.« Nato sledi že omenjena kataloška številka: »21. PORTRET STARICE (ulje na platnu, 38,5 X 31). Signatura gd. I. Grohar 1906«. Pregled dela I. Groharja v Steletovi knjigi Ivan Grohar- ima pod zapo redno številko 51 ravno tako sliko z istim naslovom Portret starke, olje, platno, za katero sem sprva menil, da je isto delo in za katero je navedeno, da se nahaja v Beogradu v lasti Borisa Jovančeviča. Toda mere te slike se ne ujemajo z merami one v muzeju v Palanki. Slika iz seznama Groharjevih del meri namreč 45 X 35 cm in je signirana sicer prav tako desno zgoraj z I. Grohar, vendar brez letnice. Ker je v katalogu muzeja iz Smederevske Pa lanke objavljena reprodukcija Groharjevega dela, sem zaradi preverjanja za prosil še Moderno galerijo v Ljubljani, če ima morda fotografijo slike, ki jo omenja Štele v monografiji. Moderna galerija nima fotografije in tudi za na slov njenega lastnika ne ve. 162 Na moje pismo pa so iz Smederevske Palanke izredno hitro odgovorili na vprašanja v zvezi z njihovo sliko in poslali tudi barvno fotografijo tega Groharjevega dela, ki visi pri njih v muzeju. Pišejo, da sicer kaj več o sami sliki ne vedo, razen da je v njihovi lasti od leta 1970. Odkupili so jo v Beo gradu od beograjskega zbiralca, danes že pokojnega Jovana (Joče) Novako- viča. Ob tem podatku bi bilo sicer mogoče domnevati, da jo je zbiralec Nova- kovič dobil od lastnika Borisa Jovančeviča, toda proti temu zopet govore mere slike iz muzeja v Palanki, tako da z gotovostjo lahko trdimo, da gre v našem primeru za doslej v Sloveniji še neznano Groharjevo delo. Iz pisma, ki ga je poslal direktor Narodnega muzeja v Smederevski Palanki Milovan Mi- hajlovič pa posnemam še izredno zanimivost: menijo namreč, da portret starke predstavlja mater slikarke Nadežde Petrovič, katere stoletnico rojstva praznu jemo prav letos. Ce je to res, potem ima ta Groharjeva slika še toliko večjo vrednost! Ivan Grohar: Portret starke Vendar razmišljanje in ugibanje o tem problemu presega poročilo o novo- odkriti sliki Ivana Groharja, je pa toliko mikavno, da sem moral citirati mne nje direktorja Narodnega muzeja iz Smederevske Palanke. Baje je obstajal tudi portret Nadežde Petrovič in še nekaj slik v tehniki pastela, ki jih je Grohar delal ob obisku v Srbiji in ki so zgorele ob požaru. Po drugi strani pa je znano delovanje nekega Nikoliča, ki je izkoristil Groharja in ga tudi veliko ponarejal ter v Beogradu na veliko prodajal te slike.'' Ker pa je delal več v pastelni tehniki, naša slika pa je delana z oljem na platno in ker sama tehnika z lopatico izpričuje Groharjevo roko, v verodostojnost umetnine ne moremo dvomiti. Na žalost si originala nisem mogel ogledati, tako da približni opis izvira Eamo iz barvne fotografije, ki barve originala največkrat zelo popači. Slika "• 163 je barvno zasnovana na zamolklih zelenih tonih ozadja, pred katerim je po stavljena doprsna figura starke v črni ruti, zavezani zadaj. Izpod rute na tenko obrobljajo obraz beli lasje, spodaj pa skoraj do brade visoko zavihnjen ovratnik črne obleke. Portretiranka z živim pogledom zre v gledalca, nos je močan in usta so temno obarvana. Formalno in stilno pa je portret zelo zgovoren. Trdno oblikovana glava je s svetlobo in senco ostro ločena, tehnika slikanja z lopatico ustvarja videz prave gradnje z barvami, tako da je o Groharju impresionistu v tem portretu komaj m.ogoče govoriti. Presenetljivo: skoraj bi mogli primerjati ta portret s kakim zgodnjim delom slikarjev kubističnega slikarskega koncepta. Ostro rezan obraz, gube, sence, skratka celoten prijem kaže na iskanje rešitve zdru ževanja ozračja in prelivajoče se svetlobe, kar je pozneje slikar združil v svo jih najboljših delih. Portret starke (iz Smederevska Palanke) je brez dvoma eden najboljših Groharjevih portretov. Preostane nam samo še beseda o času nastanka portreta. Po podatkih je Grohar slikal skupaj z Nadeždo Petrovič od januarja do marca leta 1907 v Beogradu in okolici kot njen gost. Slika pa je datirana z letnico 1906. Toda Grohar je večkrat potoval in bil tudi večkrat gost Nadežde Petrovič. Tako jo je moral tudi leta 1906 obiskati za kratek čas, posebej še, ker je bila jeseni istega leta tudi znamenita razstava v Sofiji, za Groharja pa je znano, da je bil dober organizator in da se je te razstave tudi udeležil.^ OPOMBE 1. Katalog razstave: Slikarstvo Srbije prve polovine XX veka iz zbirke Narodnog muzeja u Palanci, Palanka 1972. — 2. Fr. Štele, Ivan Grohar, Ljubljana 1960. •— 3. Po pripovedovanju J. Hudečka in akad. si. Fr. Zupana. — 4. M. Jamova pisma (tipkan prepis). R e s u m e UNE OEUVRE INCONNUE DE GROHAR L'auteur nous informe d'uno oeuvre iusqu'ici inconnue — d'un tableau du com- patriote slovene Ivan Grohar (1867—1911) de Sorica. II s'agit du portrait d'une vieille, huile sur toile, portant la signature I. Grohar, 1906, dans Tangle droit en haut du tableau; ce portrait fait partie de la coUection du Kusee national a Sme derevska Palanka. On suppose que c'est le portrait de la mere du peintre serbe Nadeža Petrovič, amie de Grohar. Cette annee on celebre le centenaire de sa naissance. 164