mag. Evelina k atalinić Ekonomska šola Murska Sobota evelina.katalinic@gmail.com COBISS: 1.04 Potovanje po evrolandiji Travelling across Euroland Povzetek Spoznavanje sveta se že pri majhnih otrocih prične z igro. Metoda igre pa je tudi ena izmed tistih učnih metod, ki jo lahko uporabljamo tudi v srednješolskem izobraževanju, saj učitelju pri pouku omogoča dvigniti koncentracijo učencev, še posebej ob koncu šolskega leta, ko je ta izrazito zmanjšana oziroma prične upadati, ne glede na njihovo starostno obdobje. tako smo v srednješolskem programu ekonomske gimnazije z metodo igre sestavljanja domin ponovili in utrdili osnovno znanje o regionalni geografiji evrope. Da bi pomnjenje in razumevanje obravnavane snovi še povečali, smo uporabili metodo formativnega spremljanja znanja, pri čemer so do izraza prišli naslednji ključni elementi: oblikovanje opisnih kriterijev na podlagi podanih urnih učnih ciljev, medvrstniško vrednotenje in samoevalvacija. Ključne besede: e vrolandija, formativno spremljanje znanja, metoda igre, regionalna geografija evrope, opisni kriteriji, medvrstniško vrednotenje, samoevalvacija Abstract For little children, getting to know the world starts with games. the game method is one of the teaching methods that can be used in secondary education, as it enables the teacher to improve the students’ concentration, especially at the end of the school year when their concentration is extremely low or starts declining. therefore, we revised and practised the basic knowledge about the regional geography of europe with the game method of assembling dominoes. to increase the retention and understanding of the discussed topic we used the method of formative assessment, whereby the following key elements were noticeable: the forming of descriptive criteria based on the teaching objectives of given lectures, peer assessment, and self-assessment.   Keywords: e uroland, formative assessment, game method, regional geography of e urope, descriptive criteria, peer assessment, self- assessment Uvod – Kaj je evrolandija? e vrolandija je dežela z 9 postojankami, na katerih dijaki pridobivajo, utrjujejo in ponavljajo znanje učnih tematik vsebinskega sklopa regionalne geografije evrope. slika 1 nam prikazuje razporeditev dijakov po posameznih omizjih, ki so predstavljala postojanke e vrolandije. Pogoj za vstop in samo potovanje po e vrolandiji je zapis vsaj 1 opisnega kriterija s strani dijakov, ki ga oblikujejo s pomočjo projiciranih urnih učnih ciljev, zapisanih s strani učitelja. n a 1. postojanki dijaki spoznavajo e vropo kot kontinent, na 2. postojanki utrjujejo znanje o tipih obal, na 3. postojanki spoznavajo značilnosti površja (reliefne oblike, geološka Slika 1: Potovanje po evrolandiji Foto: E. Katalinić (14. 6. 2017) 43 GeoGrafija v šoli | 3/2017 iz prakse obdobja), na 4. postojanki se seznanijo z značilnostmi podnebja in rastja v e vropi, 5. postojanka dijakom omogoča vpogled v vodovje e vrope, na 6. postojanki spoznavajo jezikovno podobo e vrope, na 7. postojanki pa versko podobo e vrope, na 8. postojanki se seznanijo s selitvami in razporeditvijo prebivalstva v e vropi in na zadnji, 9. postojanki, utrdijo znanje o e vropski uniji. vsak dijak prepotuje celotno e vrolandijo. njegova naloga je, da na vsaki postojanki utrdi znanje e vrope s sestavljanjem domin in hkrati na list papirja zapiše povratno informacijo na sestavljene domine njegovih predhodnikov. n a podlagi tovrstnega medvrstniškega vrednotenja dijaki izpeljejo samoevalvacijo, ki smo jo poimenovali moji vtisi s potovanja po e vrolandiji. • nameni UČ enja in kriteriji UsPe Šnosti n a podlagi podanih urnih učnih ciljev učenci oblikujejo kriterije uspešnosti, kar prenaša odgovornost za učenje na same učence. • dokazi sestavljene domine so dokaz o procesu učenja učencev. • Povratna inF orma Cija Učiteljica med sestavljanjem domin učencem sproti posreduje povratne informacije, jih s tem usmerja in spodbuja. • vP ra Šanja v Pod Poro UČ enjU n a podlagi učenčevih izkušenj in pridobljenega znanja učencem sproti zastavlja problemska vprašanja, ki jih usmerjajo pri sestavljanju domin. • samovrednotenje in vrstni Ško vrednotenje Pred samim sestavljanjem domin dijaki na list papirja zapišejo povratno informacijo sošolcem, ki so na določeni postojanki predhodno zlagali/povezovali domine. n a podlagi tovrstnih zapisov in lastnih izkušenj s sestavljanjem domin v sinteznem delu ure strnejo svoje vtise s potovanja po e vrolandiji oziroma opravijo samoevalvacijo o pridobljenem znanju. slika 4 nam prikazuje postojanko s tematiko verske sestave e vrope. d omine so na sliki še nepovezane. v takšni obliki so na začetku potovanja domine na omizju našli dijaki. n aloga začetnega dijaka je bila, da jih poveže tako, da se geografski pojmi medsebojno povezujejo. v obliki kače zložene domine nakazujejo, da je dijak uspel med seboj povezati večino domin, kar je znak obvladovanja učne snovi – to nam prikazuje slika 5. d ijaki so se izkazali pri Slika 2: Vstopnice za potovanje po evrolandiji Foto: E. Katalinić (14. 6. 2017) Slika 3: Postojanke v evrolandiji Foto: E. Katalinić (14. 6. 2017) slika 2 nam prikazuje vstopnice za potovanje po e vrolandiji. z a potrebe nakupa vstopnice so dijaki na podlagi splošnih urnih učnih ciljev izdelali konkretne opisne kriterije. Primeri izdelanih opisnih kriterijev s strani dijakov: • poimenujem reliefne enote e vrope ter jih uvrstim v ustrezno geološko obdobje glede nastanka; • pravilno določim prevladujočo veroizpoved posameznih evropskih držav; • s pomočjo atlasa poimenujem in na karti pokažem glavna evropska vodovja (morja, reke, jezera). elementi formativnega spremljanja znanja Pri načrtovanju pouka smo upoštevali, da smo v artikulacijo učne ure vključili vseh pet elementov formativnega spremljanja znanja, in sicer (Holcar Brunauer idr., 2016: 8): evrolandija je dežela z 9 postojankami, na katerih dijaki pridobivajo, utrjujejo in ponavljajo znanje učnih tematik vsebinskega sklopa regionalne geografije evrope. Vključevanje vseh petih elementov formativnega spremljanja znanja v artikulacijo učne ure. 44 GeoGrafija v šoli | 3/2017 iz prakse povezovanju domin učne tematike jezikovna sestava e vrope. slika 6, ki prikazuje postojanko za potrebe utrjevanja znanja o površju e vrope, nazorno kaže, da je v znanju dijakov kar nekaj vrzeli. v nadaljevanju potovanja po e vrolandiji pa so dijaki domine že našli razporejene. njihova naloga je bila, da preverijo pravilnost obstoječih povezav oziroma da povežejo tisto, kar je ostalo nepovezano. Slika 4: 7. postojanka za utrjevanje znanja verske sestave evrope Foto: E. Katalinić (14. 6. 2017) Slika 5: Jezikovna sestava evrope – vidna povezava med dominami. Slika 7: Sprotna povratna informacija s strani učiteljice Foto: E. Katalinić (14. 6. 2017) Slika 8: Domine za utrjevanje znanja verske sestave evrope Foto: E. Katalinić (14. 6. 2017) Slika 6: Površje evrope – razvidno je, da so dijaki imeli težave pri povezovanju domin. Rezultati medvrstniškega vrednotenja in samoevalvacije med samim potovanjem po e vrolandiji so dijaki sproti svojim sošolcem podajali povratne informacije o pravilnosti sestavljanja domin, kar prikazuje slika 7. d ijaki so ugotovili sledeče: 45 GeoGrafija v šoli | 3/2017 iz prakse 1. tiP i o Bal v evro Pi: • dobro poznavanje tipa obale v sloveniji; • slabše prepoznavanje primerov fjordskega tipa obale; • težave z določitvijo tipa obale irske in Francije. 2. evro Pa kot kontinent : • dobro poznavanje držav srednje in j užne e vrope; • potrebnega več ponavljanja in utrjevanja znanja o z ahodni in vzhodni e vropi; • utrditi znanje o žepnih državicah e vrope. 3. Povr Šje evro Pe: • zelo dobro poznavanje reliefnih značilnostih e vrope; • utrditi znanje gorstev terciarnega nastanka. Slika 10: Povratna informacija glede znanja o evropi kot kontinentu Foto: E. Katalinić (14. 6. 2017) Slika 11: Zapisovanje povratne informacije pred sestavljanjem domin Foto: E. Katalinić (14. 6. 2017) Slika 12: Samoevalvacija – strnjeni vtisi s potovanja po evrolandiji Foto: E. Katalinić (14. 6. 2017) Slika 9: Medvrstniško vrednotenje – podajanje povratne informacije Foto: E. Katalinić (14. 6. 2017) 46 GeoGrafija v šoli | 3/2017 iz prakse URNA UČNA PRIPRAVA URNA UČNA PRIPRAVA: GEOGRAFIJA PROGRAM: EkONOMSk A GIMNAZIJA DATUM: 20. 6. 2017 LeTNIK: 2. A URA: 1. učna ura (7.55–8.45) PROfe SORICA: MAG. EVELINA k ATALINIĆ VSeBINSKI SKLOP: REGIONALNA GEOGRAFIJA EVROPE UČNA eNOTA: PONAVLJANJE IN UTRJEVANJE S POMOČJO DOMIN UČNI CILJI Urni učni cilji: etapni: - Ponoviti in utrditi znanje o naravnogeografskih in družbenogeografskih značilnosti evrope s pomočjo domin. - Dijaki si medsebojno podajo povratno informacijo o usvojenem znanju na podlagi sestavljanja domin. Operativni: - evropske države ustrezno uvrstiti k posameznim geografskim enotam evrope. - Reliefne enote evrope ustrezno uvrstiti v geološko obdobje ter določiti njihov nastanek z ustrezno orogenezo. - Določiti glavne reke in jezera evropskih držav. - Pravilno določiti jezikovno in versko sestavo posameznih evropskih držav. - opisati značilnosti selitev znotraj e vrope. - opredeliti značilnosti modre banane in sončnega pasu. 4. PodneBje in rastje evro Pe: • dobro poznavanje posameznih tipov podnebij in ustrezno razvrščanje tipov rastja; • ponoviti značilnosti sredozemskega podnebja; • utrditi znanje o islandskem ciklonu. 5. vodovje evro Pe: • utrditi znanje o r enu kot evropski plovni poti; • ponoviti reke in jezera posameznih držav. 6. jezikovna sestava evro Pe: • ponoviti, v katero jezikovno skupino uvrščamo keltski jezik; • utrditi romanske jezike. 7. verska sestava evro Pe: • dijaki zelo dobro poznajo posamezne verske skupine e vrope ter prav tako vedo poimenovati prevladujočo veroizpoved v posamezni državi. 8. selitve in razPoreditev Pre Bivalstva : • ponoviti države nečlanice e vropske unije; • utrditi znanje časovne umestitve vstopa slovenije v e vropsko unijo. 9. evro Pska Unija : • poznavanje vzroka in posledic finančne krize v e vropi; • utrditi znanje o 3. valu selitev v e vropi, in sicer o beguncih in državah tretjega sveta; • ponoviti znanje o omrežju avtocest na območju modre banane. samoevalvacija kot zapisovanje vtisov s potovanja po e vrolandiji je pokazala, da so dijaki sami pri sebi prišli do uvida, katero znanje regionalne geografije evrope obvladujejo in kje sami opažajo, da je potrebnega več dodatnega utrjevanja. t ako so večinoma ugotovili, da jim največ preglavic povzroča znanje o vodovju in površju, najmanj težav pa imajo z jezikovno in versko sestavo e vropske unije ter tipi podnebja. Sklep igra potovanje po e vrolandiji s pomočjo povezovanja domin je prispevala k miselno spodbudnem in sproščenem utrjevanju znanja regionalne geografije evrope. Učenci so bili zelo motivirani za oblikovanje opisnih kriterijev, ki so bili pogoj za začetek potovanja po e vropi. t ovrstno utrjevanje znanja je dijakom omogočilo izmenjevanje stališč o znanju r egionalne geografije evrope na podlagi medvrstniškega vrednotenja. k er so bile povratne informacije tako s strani dijakov kot učiteljice pravočasne, so ostalim dijakom omogočile drugačen način pristopa k sestavljanju domin in povezovanju znanja. t ako smo na zabaven in hkrati poučen Tovrstno utrjevanje znanja je dijakom omogočilo izmenjevanje stališč o znanju Regionalne geografije evrope na podlagi medvrstniškega vrednotenja. 47 GeoGrafija v šoli | 3/2017 iz prakse MeTODe DeLA Učiteljeve: - metoda demonstracije; - metoda razgovora; - metoda razlage; - metoda formativnega spremljanja znanja: podajanje povratne informacije. Učenčeve: - metoda razgovora; - metoda posrednega opazovanja (stenski zemljevid); - metoda uporabe učnih pripomočkov (atlas, domine); - metoda formativnega spremljanja znanja: medvrstniško podajanje povratnih informacij. UČNe OBLIKe: - frontalna; - individualno delo. UČILA IN UČNI PRIPOMOČKI Učiteljevi: - Senegačnik, J. et al. (2015). evropa. Geografija za 2. in 3. letnik gimnazij. Ljubljana: Modrijan. - Senegačnik, J. et al. (2015). evropa. Geografija za 2. in 3. letnik gimnazij. Delovni zvezek. Ljubljana: Modrijan. - Atlas sveta za osnovne in srednje šole (2004). Ljubljana: Mladinska knjiga. - Stenski zemljevid. - PPt predstavitev. - Vstopnice za potovanja po evrolandiji. - Zvočna kulisa med ustvarjanjem dijakov: - sestavljanje domin: https:/ /www.youtube.com/watch?v=e_AcL91kcIA; - zapisovanje povratne informacije (medvrstniško vrednotenje): https:/ /www.youtube.com/watch?v=dH_exHc6aVY. Učenčevi: - Senegačnik, J. et al. (2015). evropa. Geografija za 2. in 3. letnik gimnazij. Ljubljana: Modrijan. - Senegačnik, J. et al. (2015). evropa. Geografija za 2. in 3. letnik gimnazij. Delovni zvezek. Ljubljana: Modrijan. - Atlas sveta za osnovne in srednje šole (2004). Ljubljana: Mladinska knjiga. - Stenski zemljevid. - Domine za potrebe ponavljanja. - List za potrebe podajanja povratnih informacij in pisanja opisnih kriterijev. - Sintezni list (vtisi s potovanj po evrolandiji). - Pisalo. STRATeGIJA IZOBRAŽeVALNO–VZGOJNeGA DeLA: Ponavljanje učne snovi. UČNe KOReLACIJe: - biologija (rastje, vodovje in podnebje); - zgodovina (državni socializem, zgodovina evrope); - ekonomija (gospodarstvo). NOVI UČNI POJMI: (ne)indoevropski jeziki, geološke enote evrope, separatistična/avtonomistična gibanja, alpidska/hercinska/ kaledonska orogeneza, modra banana, sončni pas, evropska unija POSeBNOSTI: učiteljica upošteva posebnosti in prilagoditve posameznih dijakov pri učni uri. Potek dela in aktivnosti učiteljice: Učne metode, oblike in učila: Potek dela in aktivnosti učencev: 1. MOTIVACIJA na tablo narišem domino z napisom separatistično gibanje. Dijake vprašam: Kateri narodi so imeli separatistična gibanja? ob stenskem zemljevidu pokažem nekaj primerov držav s separatističnimi gibanji in eno od teh napišem na drugo domino, da dijakom demonstriram ponavljanje s pomočjo domin. Frontalna oblika, metoda razgovora in razlage, stenski zemljevid, atlas, tabla – slika domine Dijaki poimenujejo države, za katera so bila značilna separatistična gibanja in sledijo navodilom za ponavljanje s pomočjo domin. 2. NAPOVeD UČNIH CILJeV Predstavitev in tolmačenje ciljev učne ure – dijakom predstavim učne cilje, katere bomo ponovili s pomočjo sestavljanja domin. Frontalna oblika, metoda razlage Dijaki se seznanijo s cilji učne ure. 48 GeoGrafija v šoli | 3/2017 iz prakse 3. UVAJANJe na tablo projiciram napis: Dobrodošli v e vrolandiji. Dijakom povem, da se je naš razred za 45 minut spremenil v evrolandijo, kjer bodo potovali od mize do mize, vsako omizje pa zahteva od njih znanje določene tematike o naravnogeografskih in družbenogeografskih značilnostih evrope. Dijakom povem, da morajo za potovanje po evrolandiji imeti vstopnico, ki oznanja njihovo vstopno točko (omizje z določeno temo). c ena za nakup vstopnice je 1 izdelan opisni kriterij, ki ga dijaki izoblikujejo na podlagi urnih učnih ciljev. Predstavim opisne kriterije kot njihova pričakovanja pred potovanjem po evrolandiji, zato jih v tej obliki zapišem na tablo. Frontalna oblika, metoda razlage, metoda demonstracije, stenski zemljevid in šolski atlas, vstopnice za evrolandijo (izbrane teme uvoda v reg. geo. evrope), domine Dijaki sledijo navodilom za potek učne ure – ponavljanje s pomočjo domin in navodila za podajanje povratne informacije sošolcu. Dijaki na podlagi obravnavane snovi prejšnjih ur in projiciranih splošnih ciljev učne ure izdelajo opisni kriterij, ki ga zapišejo v 1. osebi ednine. 4. PONAVLJANJe UČNe SNOVI Dijaki izžrebajo vstopno postajo v evrolandijo. Vstopne točke so postojanke z izbrano tematiko uvoda v regionalno geografijo evrope, in sicer: - eVRoPA K ot K ontInent ; - tIPI oBAL V eVR oPI; - Po VRŠJe eVRoPe; - PoDneBJe In RAS t Je eVRoPe; - VoDo VJe eVRoPe; - JeZIKo VnA Se St AVA eVRoPe; - VeRSKA SeSt AVA eVRoPe; - SeLItVe  In RAZPoReDIteV PReBIVALS tVA; - eVRoPSKA unIJA. Frontalna oblika, metoda razgovora in razlage, metoda posrednega opazovanja, domine evrolandije, metoda formativnega spremljanja znanja, list za podajanje povratnih informacij Dijaki izžrebajo vstopno točko svojega potovanja po evrolandiji. Vsak dijak prične z zlaganjem domin na svoji vstopni točki v evrolandijo. Časa ima 5 min, nato gre na naslednjo točko, kjer skuša nadaljevati sestavljanje domin svojega sošolca oziroma preveri njegovo pravilnost sestavljanja domin. na list zapiše svojo povratno informacijo za sošolca Vsako omizje ima list, kamor vsak dijak po sestavljanju domin zapiše eno pohvalo in en predlog, kaj bi sošolci lahko izboljšali. Sproti spremljam sestavljanje domin s strani dijakov na posameznih točkah evrolandije in sprotno zapisovanje povratnih informacij. pred njim: če je kaj naredil narobe, oziroma pohvali tisto, kar je naredil prav. Vsak dijak ima na vsaki točki evrolandije 2 min za sestavljanje in 2 min za povratno informacijo. nato se pomakne naprej. na ta način se vsi dijaki sprehodijo skozi evrolandijo. 5. SINTeZA Skupaj z dijaki preberem povratne informacije, zapisane na posameznih točkah evrolandije. Poudarim, da so zapisane želje tiste, ki bodo podrle domine oz. v prenesenem pomenu odpravile vrzeli v znanju o splošnih naravnogeografskih in družbenogeografskih značilnostih evrope. na podlagi tega z dijaki izvedem samoevalvacijo, in sicer tako, da jim zadam nalogo, da na list papirja strnejo lastne vtise s potovanja po evrolandiji. Frontalna oblika, metoda demonstracije, metoda razgovora in razlage, metoda sinteze na podlagi povratnih informacij, samoevalvacija, sintezni list Moji vtisi s potovanja po evrolandiji Dijaki si v zvezke zapišejo, katere učne tematike morajo še utrditi in na podlagi tega izpolnijo list z vtisi potovanja po evrolandiji. način ponovili in utrdili znanje glede regionalne geografije vzhodne e vrope. Viri in literatura 1. Holcar Brunauer, A. … [et al], (2016). Formativno spremljanje v podporo učenju. Ljubljana: ZRSŠ. 2. Senegačnik, J. et al. (2015). evropa. Geografija za 2. in 3. letnik gimnazij. Ljubljana: Modrijan. 3. učni načrt, (2008). Geografija [elektronski vir]: gimnazija: splošna, klasična, ekonomska gimnazija: obvezni predmet (210 ur), matura (105 ur).avtorji Anton Polšak … [et al.]. – Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport: Zavod RS za šolstvo. 49 GeoGrafija v šoli | 3/2017 iz prakse