e-niivičke maj 2016 Dragi bralci, majska številka e-Novičk Andragoškega centra Slovenije prinaša številne novice o dogajanju na našem centru v preteklem mesecu. Pred vrati je TVU, zato ne prezrite zanimivih dogodkov, ki jih prinaša. Seznanjamo pa vas tudi s številnimi drugimi prihajajočimi konferencami in posveti, tako domačimi kot tujimi. Gotovo boste našli kaj zase, zato le berite dalje ... Simona Kavčič, v. d. izvršne urednice e-Novičk. DOMAČE NOVICE....................................................................................................................................3 Prva delavnica za svetovalce za kakovost v 2016........................................................................................................3 Turčija in Slovenija in izobraževanje odraslih.............................................................................................................3 Promocija na Facebook strani ACS..............................................................................................................................4 Študijski obisk učiteljev kompetenčnega centra Tietgen v Sloveniji...........................................................................5 Uspešno smo izpeljali dve delavnici o uporabi sodobnih spletnih omrežjih na področju IO.......................................6 Na petkovem srečanju o TVU in eni izmed njegovih akcij - kaj razkriva naša pisava?..............................................6 Po Novi Zelandiji širimo glas o slovenskem izobraževanju odraslih...........................................................................7 Brošura Primeri dobrih praks v izobraževalnih programih za trajnostno upravljanje z gozdom projekta CIA2SFM.....................................................................................................................................................................7 Drugo srečanje partnerjev mednarodnega projekta Orodje za razvoj, izvajanje in spremljanje strategij izobraževanja odraslih (DIMA)....................................................................................................................................7 TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA..............................................................................................8 Nacionalno odprtje TVU 2016 tokrat v Pikinem mestu - Velenju..............................................................................8 Aktualno o TVU 2016..................................................................................................................................................9 Dobitniki Priznanja ACS 2015...................................................................................................................................10 Strokovni dogodki EPUO spet namenjeni pridobivanju temeljnih zmožnosti...........................................................11 MEDNARODNA DEJAVNOST...............................................................................................................12 Srečanje nacionalnih koordinatorjev EPUO v okrnjeni zasedbi.................................................................................12 POMEMBNE PUBLIKACIJE.................................................................................................................14 V spletni zbirki ACS je izšla publikacija Osnovna šola za odrasle: Podoba in poslanstvo......................................14 Nova publikacija OECD.............................................................................................................................................14 IZ DRUGIH VIROV..................................................................................................................................15 Aprilska številka glasila ADEES................................................................................................................................15 V novi tematski številki revije Elm o beguncih.........................................................................................................15 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educallon SURS novica: »Slovenija, učeča se dežela«...............................................................................................................16 EPALE........................................................................................................................................................16 Obeležili smo svetovni dan zdravja in teden izobraževanja migrantov......................................................................16 Udeležili smo se Regijske konference EPALE v Makarski.......................................................................................17 Kaj pripravljamo?.......................................................................................................................................................17 KOTIČEK JE VAŠ....................................................................................................................................18 Dan odprtih vrat v medgeneracijskem centru Simbioza.............................................................................................18 Brezplačne možnosti učenja slovenskega jezika na AZM - LU za več kot 200 tujcev.............................................18 NE PREZRITE...........................................................................................................................................19 Spopolnjevanje z naslovom Izobraževanje starejših odraslih - izziv za andragoške delavce....................................19 Evropski teden trajnostnega razvoja ETTR (ESDW - European Sustainable Development Week).........................19 POSVETI, KONFERENCE......................................................................................................................20 KNJIŽNICA ACS......................................................................................................................................23 Novo v knjižnici.........................................................................................................................................................23 Seznam najpogosteje rabljenih kratic: ACS: Andragoški center Slovenije ADS: Andragoško društvo Slovenije CMEPIUS: Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja CPI: Center za poklicno izobraežvanje EAEA: Evropsko združenje za izobraževanje odraslih EPALE: ePlatforma za izobraževanje odraslih v Evropi EPUO: Uresničevanje Evropskega programa za učenje odraslih v Sloveniji MIZŠ: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport MDDSZ: Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti PU: Parada učenja TVU: Teden vseživljenjskega učenja 2 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education DOMAČE NOVICE Hrva delavnica za svetovalce za kakovost v 2016 ACS kot nacionalni strokovni koordinator svetovalcev za kakovost izobraževanja odraslih poleg vsebinske koordinacije skupnih aktivnosti svetovalcev skrbi tudi za njihovo spopolnjevanje. V letu 2016 sta načrtovani dve strokovni srečanji omrežja svetovalcev za kakovost - prvo srečanje je bilo izpeljano že v aprilu. Ključni tematiki, ki smo ju obravnavali na spomladanski delavnici 13. aprila, sta bili: • spremljanje rezultatov in učinkov izobraževalnega dela: ugotovitve iz analize stanja in priporočila za razvoj ter • usposabljanje za uporabo aplikacije ADOBE CONNECT - VOX za izvedbo spletnih videokonferenc. Svetovalci za kakovost so v pomladnih mesecih opravili preglede in številne popise trenutnega stanja že obstoječih načinov spremljanja rezultatov in učinkov izobraževanja odraslih v njihovih organizacijah. Na delavnici smo jim predstavili ugotovitve iz analize stanja, ki smo jo pripravili na podlagi njihovih popisov. Dobili so tudi priporočila za nadaljnji razvoj na tem področju. V drugem delu delavnice so se svetovalci za kakovost usposobili in praktično preizkusili za delo v spletnih video konferencah. VOX spletne videokonference so namenjene izpeljavi spletnih seminarjev, konferenc, spletnim prenosom v živo, sestankom s kolegi ipd. Učitelji, profesorji, raziskovalci idr. lahko na Arnesovem spletnem strežniku brezplačno ustvarjajo konferenčne sobe. Delo v trojicah je bilo zanimivo - svetovalci za kakovost so se razdelili v skupine, se preselili v drug prostor in se preizkusili tako v vlogi udeleženca spletne videokonference kot tudi v vlogi gostitelja svoje videokonference. Jeseni namreč načrtujemo izpeljavo spletnega srečanja omrežja svetovalcev za kakovost z uporabo VOX tehnologije. Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si), ACS Turčija in Slovenija in izobraževanje 28. aprila nas je v organizaciji skupine Primera obiskalo 17 učiteljev srednjih in poklicnih šol iz Turčije. Oboji sodelujejo v mednarodnem EU projektu Erasmus+, seminarju z naslovom Preventing early school leaving. Predstavili smo jim naloge in funkcijo ACS v kontekstu razvojnega in drugega sodelovanja z mrežo izvajalskih organizacij na področju izobraževanja odraslih. Posebej pa so si želeli, da bi jim predstavili program PUM-O. Turčija ima precejšen osip v izobraževanju mladine. Razlogi pa so, kolikor smo lahko na hitro izvedeli, 3 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education injfl j odraslih nekoliko drugačni kot pri nas. Predvsem v vzhodnem delu Turčije veliko mladih predčasno opusti šolanje zaradi zgodnjih porok - dekleta, ker kmalu postanejo matere, fantje pa zato, da se lahko zaposlijo in skrbijo za družino. V pogovoru so se naši sogovorniki, čeprav učitelji v srednjih šolah, posebej zanimali tudi za izobraževanje odraslih, kajti nekatere ovire, s katerimi se srečujejo pri svojem delu, je mogoče preseči le s pomočjo (izobraževanja) staršev. Žal smo imeli premalo časa za pogovor o vseh zanimivih stvareh na obeh straneh, pa vendar dovolj, da smo se drug za drugega začeli zanimati. Ob slovesu mi je prišlo na misel, da o Turčiji na splošno ne vemo veliko, čeprav postaja zaradi globalnih problemov - v zadnjem času povezanih predvsem z begunsko krizo - vse pomembnejši partner EU - tudi v pogledu izobraževanja odraslih. Če bi si drznila napovedati, čemu se bodo v prihodnje namenjala EU sredstva, bi dejala, da bodo povezana z migracijami, znotraj tega tudi s temeljnimi kompetencami (medkulturne, IKT, aktivno državljanstvo, tuji jeziki), poklicnim izobraževanjem in priznavanjem, trajnostjo ipd., pomembnejši partner kot že doslej pa bo zagotovo tudi Turčija. Izobraževalci odraslih gotovo ne bomo ostali brez dela. Morda se bo zdelo nekoliko neskromno, pa vendar menim, da smo v Sloveniji na področju izobraževanja odraslih razvili toliko dobrih projektov in odličnih praks, da če se malo pošalim, bi bil čas, da poletimo skupaj z našima Prevcem in Pipistrelom - v ultra lahkem (in butičnem) slogu na trajnostni način. Morda se moramo opogumiti in začeti projekte, kjer bomo - tudi povezani med seboj - večkrat vodilni partner v projektih, kjer gre za novo znanje in vprašanje, kako. Natalija Žalec, MAEd (natalija.zalec@acs.si), ACS Promocija na Facebook strani ACS To pomlad teče že peto leto, odkar aktivnosti ACS ter učenje in izobraževanj e odraslih v Sloveniji in drugod po svetu promoviramo tudi na socialnem omrežju Facebook. Facebook stran ACS je postala eden od odmevnejših načinov, kako vas, mrežo izobraževalcev odraslih ter druge uporabnike tega socialnega omrežja, redno obveščati o tem, kaj se dogaja na ACS ter na evropski in svetovni ravni izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja. Ekipa FB ACS in drugi zaposleni, ki jih zanima promocija njihovega dela na spletnih socialnih omrežjih, je na aprilskem petkovem srečanju na ACS izmenjala informacije in izkušnje o uporabi spletnega socialnega omrežja Facebook za izvajanje promocije ACS ter učenja in izobraževanja odraslih v Sloveniji in drugod po svetu. Na srečanju, ki sem ga vodila avtorica članka, sem med drugim posredovala tudi svoje izkušnje in koristne informacije o delovanju spletnih socialnih omrežij , pridobljene med sodelovanjem v dveh mednarodnih 4 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education projektih, European InfoNet Adult Education in ePlatforma za izobraževanje odraslih v Evropi - EPALE, kjer imata Facebook in Twitter osrednjo vlogo pri promociji na spletu. Fotografije in prispevki z dogodkov, video posnetki, prihajajoči dogodki, ključni podatki, dokumenti in novosti s področja učenja in izobraževanja odraslih pritegnejo največ vaših ogledov, komentarjev in všečkov. Z grafično in tekstovno vsebino vam skušamo redno sporočati pozitivne novice in vas tako posledično motivirati, da kliknete gumb Všeč mi je. Vsebine pogosto delimo tudi na Facebook straneh TVU in knjižnica ACS. V želji, da bi bila stran čim bolj 'živa', vas še naprej vabimo h klikanju po naših objavah. Delite svoje dogodke z nami na Facebook strani ACS in objavljajte svoje novice na naši strani. Naj vaši komentarji, všečki in delitve vsebin na vaših Facebook straneh prispevajo k še večji prepoznavnosti našega skupnega delovanja. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Študijski obisk učiteljev kompetenčnega centra Tietgen v Sloveniji V prvem tednu aprila smo na ACS gostili 3 učitelje s Tietgen kompetenčnega centra iz Odense na Danskem. Temeljni cilji njihovega študijskega obiska so bili spoznati formalne programe poklicnega in strokovnega izobraževanja za mladino in odrasle, nacionalne poklicne kvalifikacije, izobraževalne programe, prilagojene potrebam podjetij, socialno partnerstvo med podjetji in izobraževalnimi organizacijami ter programe za preprečevanje osipa. Obisk je omogočil Erasmus+ KA1 - Učna mobilnost posameznikov, Mobilnost osebja za izobraževanje odraslih. Na CPI-ju so tako najprej spoznali slovenski sistem poklicnega in strokovnega izobraževanja, slovensko ogrodje kvalifikacij ter sistem nacionalnih poklicnih kvalifikacij. Na ACS pa smo jim predstavili sistem izobraževanja odraslih s posebnim poudarkom na poklicnem in strokovnem izobraževanju odraslih. V naslednjih dneh obiska so danski kolegi spoznali delo in programe Šolskega centra Novo mesto, Šolskega centra Velenje ter Srednje poklicne in strokovne šole Bežigrad. Izobraževalni programi, prilagojeni potrebam podjetij, so bili predstavljeni na Razvojno-izobraževalnem centru Novo mesto ter Centru za poslovno usposabljanje. O problematiki osipa in aktivnostih za preprečevanje tega pa so se, skupaj z mentoricami in udeleženci, pogovarjali v programu Projektno učenje za mlajše odrasle (PUM) v Radovljici. Udeleženci so študijski obisk ocenili kot zelo uspešen. Še posebej so izpostavili strokovnost, odgovornost, dobro pripravljenost ter prijaznost vseh sodelujočih organizacij in njihovih sodelavcev. Andragoški center pa se vsem sodelujočim še enkrat zahvaljuje. Vera Mlinar (vera.mlinar@acs.si), ACS 5 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Uspešno smo izpeljali dve delavnici o uporabi sodobnih spletnih omrežjih na področju IO Aprila (7. in 14.) smo na ACS za dve skupini udeležencev izpeljali zanimiv program o uporabi sodobnih spletnih omrežjih na področju izobraževanja odraslih. Obeh delavnic se je skupaj udeležilo 40 udeležencev. Bili so iz različnih izobraževalnih organizacij, skoraj dve tretjini udeležencev v organizaciji opravlja delo vodje ali organizatorja izobraževanja odraslih. Delavnici sta potekali pod »taktirko« dveh zelo izkušenih predavateljev na tem področju, Simona Dražiča in Maje Vičič Krabonja. Več kot 70 % udeležencev je bilo z izpeljanima delavnicama zelo zadovoljnih, drugi so bili zadovoljni. Zanimive so jim bile vse vsebine programa, izpostavili pa so Facebook in Twitter. Kot zelo dobrodošle in koristne so ocenili informacije predavateljev o tem, kaj je tisto, kar je dobro vedeti, preden začnemo posamezna omrežja sploh uporabljati in se vanje vključevati. Je pa nekaj udeležencev napisalo, da bi si želeli še več konkretnih napotkov glede objavljanja na socialnih omrežjih s poudarkom na izobraževanju odraslih. Drugače pa so razmerje med teoretičnim in praktičnim delom po večini ocenili kot ustrezno. Zadovoljni so bili tudi z učnim gradivom, ki je bilo po njihovi oceni dobro pripravljeno in predvsem zelo uporabno, saj je bilo opremljeno s koristnimi napotki in povezavami, ki jim bodo pri konkretnem delu prišli zelo prav. Pohvalili so tudi oba predavatelja, všeč jim je bilo, ker sta uporabljala različne metode dela in različne didaktične pripomočke, med spopolnjevanjem pa sta se odlično dopolnjevala. V samo izobraževanje sta vključevala ravno pravo mero humorja, tako da je bilo za udeležence ves čas zanimivo in dovolj dinamično, da jim je čas še prehitro minil. Na koncu so se nam zahvalili in pohvalili to, da smo organizirali delavnico s tako aktualnimi vsebinami ter nam zaželeli uspešno delo še naprej. Mag. Zdenka Birman Foijanič (zdenka.birman.forjanic@acs.si), ACS Na petkovem srečanju o TVU in eni izmed njegovih akcij - kaj razkriva naša pisava? Tematika petkovega srečanja je privabila veliko sodelavcev ACS. Najprej so člani delovne skupine TVU predstavili letošnji projekt in udeležence seznanili z novostmi, o katerih več v nadaljevanju glasila, nato pa je svoje povedala še mag. Marijana Jazbec (Grafologika), koordinatorica ene izmed letošnjih akcij TVU, Radi pišemo z roko. Predstavila nam je grafologijo, tj. vedo o pisavi. Z zanimanjem smo jo poslušali o tem, kako pisava izraža človekove osebnostne lastnosti, misli in čustva. Kot pravi tudi v svojem vodiču za hitro in enostavno analizo pisave Analiza pisave z nekaj zabave, ima vsak človek svojo pisavo in v tem je izviren. Kakšna je vaša pisava in kaj izraža, ugotovite s 6 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education prebiranjem vodiča. Kot pravi avtorica, roka je samo inštrument, vse je v glavi. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si). ACS Po Novi Zelandiji širimo glas o slovenskem izobraževanju odraslih Adult and Community Education (ACE) Aotearoa je vodilna novozelandska organizacija na področju izobraževanja odraslih in izobraževanja v skupnosti, kjer aktivno spodbujajo in podpirajo raznovrstnost vseživljenjskega učenja v Aotearoi. Za Novo Zelandijo najpogosteje uporabljano maorsko ime Aotearoa, kar se navadno prevede kot Dežela dolgega belega oblaka. Trikrat letno izdajo glasilo ACE Aotearoa. V najnovejši številki glasila je objavljen članek našega sodelavca, mag. Petra Beltrama, ki piše o trendih v izobraževanju odraslih pri nas. Slovenija se je odločila za širši koncept izobraževanja odraslih. Ozaveščanje o nevarnostih za zdravje, podnebnih spremembah in nacionalni kulturni dediščini so novi elementi slovenskega izobraževanja odraslih. To ustvarja nove izzive pri zagotavljanju kompetenc izobraževalcev in pri spremljanju ter vrednotenju dejavnosti. Na koncu prispevek predstavi še ACS in njegovo vlogo na področju izobraževanja odraslih. Več lahko preberete v članku z naslovom Adult education in Slovenia. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si). ACS Brošura Primeri dobrih praks v izobraževalnih programih za trajnostno upravljanje z gozdom projekta CIA2SFM V okviru projekta Sodelovanje za inovativni pristop k usposabljanju za trajnostno upravljanje z gozdom (Cooperation for innovative approach in sustainable forest management training - CIA2SFM). pri katerem je ACS tudi eden od sedmih partnerjev (trije slovenski, dva hrvaška, dva avstrijska), je izšla druga brošura o izobraževalnih programih za trajnostno upravljanje z gozdovi. V angleškem jeziku je na voljo na spletu. Brošura prikazuje izobraževalne programe, ki so jih kot referenčne predlagale partnerske ustanove v Avstriji. na Hrvaškem in v Sloveniji, primere dobrih praks v treh državah in glavne izzive, ki jih bo projekt naslavljal v prihodnjih dveh letih. Mateja Horvatič (mateja.horvatic@acs.si). ACS mi Drugo srečanje partnerjev mednarodnega projekta Orodje za razvoj, izvajanje in spremljanje strategij izobraževanja odraslih (DIMA) Drugo srečanje partnerjev projekta DIMA je potekalo 21. in 22. aprila v Bruslju. Njegov namen je bil pregledati rezultate opravljenega dela, se dogovoriti o načrtovanih aktivnosti do konca leta 2016, identificirati morebitne težave tako na vsebinskem kot na menedžerskem področju ter poiskati ustrezne rešitve. Predstavljeni so bili 7 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education rezultati dosedanjega dela partnerjev, med njimi tudi študija Stanje na področju strategij, politik in orodij (State of the Art in Adult Education Strategies, Policies and Tools. Transnational Report). Ta je med drugim pokazala, da so med partnerskimi državami še vedno razlike v terminologiji na področju izobraževanja odraslih. V vseh partnerskih državah je med prioritetnimi cilji izobraževanja odraslih navedena zaposljivost, značilno je stagniranje ali celo upadanje participacije odraslih v izobraževanju, prisotne so težave pri zbiranju podatkov, nizek delež vlaganja javnih sredstev v izobraževanje odraslih in potreba po večji dostopnosti do izobraževanja odraslih. Med izzivi na področju izobraževanja odraslih pa so zagotavljanje transparentnih standardov kakovosti, ustreznosti razmerja med izobraževanjem za zaposljivost in splošnim izobraževanjem ter vključevanje ranljivih skupin v izobraževanje odraslih. Več informacij o projektu je na voljo na spletni strani projekta. Mag. Margerita Zagmajster (margerita.zagmajster@acs.si), ACS dima TEDEN VSEZIVLJENJSKEGA UČENJA Nacionalno odprtje TVU 2016 tokrat v Pikinem mestu - Velenju T arada učenja &ZToodpr«< vs«*'vlje njskega učenja '3. ma/ 2016 ob 11.uri Dom kultur« Velen»» Sodelavci Andragoškega zavoda Ljudske univerze Velenje (AZ LU Velenje), na čelu z direktorico Brigito Kropušek Ranzinger, skupaj z ACS v petek, 13. maja, v Domu kulture Velenje odpiramo letošnji festival učenja. Udeležence bodo nagovorili ministrica za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, dr. Anja Kopač Mrak, župan mestne občine Velenje, Bojan Kontič, direktor ACS, mag. Andrej Sotošek, ter mag. Urška Bittner Pipan, predsednica organizacijskega odbora za Teden ljubiteljske kulture (TLK), saj se TVU in TLK letos ne le terminsko prekrivata, temveč tudi tesno povezujeta. Govorcem se bo pridružil tudi dr. Uroš Kuzman, matematik s smislom za humor. Parada učenja 2016 '8. maj 2016, od 15.00do 18.00 Titov trg. Velenje Največ pozornosti bo brez dvoma požela podelitev priznanj petim novim dobitnikom Priznanj za promocijo učenja in znanja odraslih, izbranim z razpisnim postopkom konec leta 2015. Program bo povezovala igralka Pia Zemljič, med nastopajočimi pa je tudi njen življenjski sopotnik, igralec Marko Mandič. Navihana Pika Nogavička, sicer gostiteljica tradicionalnega septembrskega otroškega festivala, se bo brez dvoma odlično znašla tudi med odraslimi, družbo pa ji bodo delali otroci, člani več pevskih zborov. Brigita Kropušek Ranzinger bo zbrane nagovorila v vlogi gostiteljice ter jih povabila na pogostitev in ogled velenjskih turističnih znamenitosti. Pridite, nacionalna odprtja TVU so imenitni dogodki, zagotovo bo tako tudi v Velenju! Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS 8 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Aktualno o TVU 2016 Rezultati Javnega razpisa za sofinanciranje programov in dejavnosti izobraževanja odraslih v letu 2016, tj. Koordinacijo TVU in Parado učenja - Dan učečih se skupnosti 2016, so bili objavljeni 22. aprila. Komisija je odločila, da bo sofinanciranih 38 koordinatorjev TVU (32 območnih in 6 tematskih), brez sofinanciranja pa bo v tej vlogi delovalo še 7 koordinatorjev (5 območnih in 2 tematska). Vsi skupaj bodo zagotovili usklajeno sodelovanje okrog 1.600 prirediteljev. Mnogi dogodki so že zbrani v koledarju prireditev, še vedno pa teče spletna prijava. Novosti v zvezi s skupnimi akcijami TVU 2016: • Dan učečih se - Naj se sliši naš glas! - nosilec ACS. V ponedeljek, 16. maja, med 16. in 18. uro v prostorih Zavoda Ypsilon, Acceleration Business City HUB, spodnja etaža Emporiuma, BTC City Ljubljana, pričakujemo znane obraze ter veliko udeležencev izobraževanja odraslih, tudi takšnih zglednih, ki jim je ACS podelil priznanje za promocijo učenja in znanja odraslih. Navduševali bodo s svojimi izkušnjami, obiskovalci pa bodo lahko svoj pogled na učenje z roko zapisali v kotičku 'Radi pišemo z roko'. Dogodek bo odprl župan Mestne občine Ljubljana, Zoran Jankovic. Več o tem dogodku in drugih prireditvah v okviru te akcije najdete tukaj. • Učenje in kultura z roko v roki - nosilca Javni sklad za kulturne dejavnosti (JSKD) in ACS. Kulturna ustvarjalnost je v TVU vsa leta zavzemala pomembno mesto, letos pa smo sožitju učenja in kulture namenili posebno pozornost. Dogodki, ki so se umestili v to akcijo, so dostopni na tej spletni strani. Osrednji dogodek pa JSKD organizira v torek, 17. maja, ob 19.00 v Cankarjevem domu. Na okrogli mizi bo predstavljen projekt pojočih bolnic (Singing Hospitals), ki se je razvil v Nemčiji in se od tam razširil v 18 držav po svetu. Razprava bo tekla na temo pozitivnih vplivov petja v zboru ali skupini na zdravje posameznikov, njihovo počutje in dobrobit celotne družbe. • Parada učenja - Dan učečih se skupnosti - nosilec ACS. 18. maja bo Parada učenja, ki se je v obdobju 2013-2015 razvijala v projektu Uresničevanje Evropskega programa za učenje odraslih, zaživela na 13 prizoriščih po vsej Sloveniji. Na mestnih trgih in drugih javnih mestih bodo vabile stojnice in navduševali odrski nastopi, obiskovalci se bodo vključevali v delavnice, organizatorji pa se bodo 9 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education skupaj s partnerji na lokalni ravni lotili tudi različnih spremljajočih dejavnosti (natečajev, razstav ipd.), ki bodo časovno in krajevno presegale PU. Več o tej akciji najdete tukaj. • Radi pišemo z roko (19. maj) - nosilka Marijana Jazbec (Grafologika). S to pobudo bodo sodelujoči v akciji ozaveščali mlade in starejše o pomenu pisanja z roko, ga spodbujali, vzpostavljali družbeno pozitiven odnos do pisanja z roko z različnimi aktivnostmi v šolah, knjižnicah, univerzah za tretje življenjsko obdobje, podjetjih in medijih ter poudarjali pomen razvoja individualnosti, saj je pisava vsakega posameznika enkratna in neponovljiva. Več o akciji preberite tukaj. • Dan starejših - Čili, zdravi, informirani in dejavni - nosilca ZDUS in ACS. Z dogodki v okviru te akcije bodo prireditelji ozaveščali o pomembnosti vseživljenjskega učenja za ohranjanje in treniranje kognitivnih sposobnosti, preseganje socialno-ekonomske izključenosti, ohranjanje stikov z vrstniki in širšim okoljem, ohranjanje dolgotrajne samostojnosti in mobilnosti, pridobivanje kompetenc za aktivno sodelovanje v družbi, zdrav način življenja, obvladovanje lastnih zdravstvenih težav in preprečevanje starostnih bolezni ter o pomembnosti medgeneracijskega sodelovanja na področju izmenjave znanja in izkušenj. Več o akciji tukaj. • Slovenija - mentorska država - nosilec Zavod Ypsilon. V sodelovanju s partnerji po celi Sloveniji bo Zavod Ypsilon izvajal delavnice na temo mentorskega povezovanja in mreženja, kjer se bodo lahko mentorski pari povezali med seboj. Obenem je cilj te akcije po Sloveniji ustanoviti čim več »mentorskih kotičkov«, kjer bi se lahko mentorski pari srečevali. Osrednji dogodek te akcije bo 26. maja. Več na strani. Ne pozabite, dogodki TVU, vezani na posamezne akcije, bodo potekali tudi v razširjenem terminu TVU (od 13. maja do 30. junija 2016), ne le na dan akcije. Izjema je PU. Najnovejše informacije spremljajte na spletni strani TVU in FB strani TVU, ki ju stalno posodabljamo, pridobite pa jih lahko tudi v stikih z delovno skupino za TVU na ACS. Soustvarjalcem TVU 2016 želimo uspešno izpeljavo festivala učenja, bralce pa vabimo k udeležbi na vsaj enem od več tisoč dogodkov po Sloveniji! Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Dobitniki Priznanja ACS 2015 Predstavljamo novih pet dobitnikov priznanj za promocijo učenja in znanja odraslih za leto 2015. Pridružili se bodo širši družini naših nagrajencev, ki si jih lahko ogledate na spletni strani. Rajko Hrvat iz Izole, nekoč brezciljni najstnik, je s trdim delom in vztrajnostjo ter s pomočjo družine, športnega trenerja in PUM-a postal svetovni podprvak v veslanju in diplomirani ekonomist. /.../ šport, kot je veslanje, je vsakodnevno učenje. Vsakič ko pridem na trening, se naučim kaj novega, in to me neizmerno veseli že 16 let / Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Nataša Mohorčič iz Vipave, mentorica študijskih krožkov, ki svojo ljubezen do narave samoiniciativno in prostovoljno deli z vsemi generacijami ter osebami s posebnimi potrebami. /.../ vse, kar je živo, moramo spoštovati, ni pomembno, ali je žival ali rastlina ali človek. Vsi imamo pravico živeti /.../ Študijski krožek »Naš les - naša priložnost« iz Idrije vzpostavlja gozdno-lesno verigo od lastnikov gozdov do tržnikov, da bi trajnostno dosegli višjo dodano vrednost našega pomembnega vira. /.../z debato in predvsem z dobrimi odnosi se da veliko doseči in mi pričakujemo, da bomo imeli že v bližnji prihodnosti dobre rezultate /.../ Študijski krožek »Ohranjanje kulturne dediščine - Kako so včasih živeli?« z Jesenic s skoraj dvesto udeleženci že več kot deset let raziskuje svoje okolje pod okriljem ljudske univerze, knjižnice in muzeja. /.../ zdaj v občini Jesenice vemo, da je vseživljenjsko učenje lahko tudi nekaj prijetnega, nekaj za prosti čas, in da lahko vpliva na razvoj skupnosti /.../ Splošno gradbeno podjetje POMGRAD, d.d., iz Murske Sobote ni le družbeno odgovorno podjetje. Postati si želijo učeče se podjetje, ki omogoča pridobivanje znanj tudi za osebni razvoj in razvoj družbe. /.../ nobeno osvojeno znanje ni odveč ne zdaj ne kasneje v življenju, pa tudi v privatnem življenju lahko iz tega kaj potegneš /.../ Priznanja bomo dobitnikom podelili na letošnjem nacionalnem odprtju TVU v Velenju. Darijan Novak (darijan.novak@acs.si), ACS Strokovni dogodki EPUO spet namenjeni pridobivanju temeljnih zmožnosti V projektu EPUO smo lani izpeljali enaindvajset strokovnih dogodkov EPUO, ki so se zaključili s panelno predstavitvijo spoznanj in priporočil na 19. andragoškem kolokviju. Letos nadaljujemo ta srečanja, za razliko od strokovnih dogodkov EPUO 2015, ki so bili lokalno naravnani, pa bo šlo tokrat za dogodek nacionalnega značaja, organiziran na lokalni ravni, pri tem pa sodelujejo ACS, nosilec dogodka in 2-3 partnerji iz različnih krajev. V prvem delu dogodka je zamišljeno srečanje strokovnjakov iz izobraževalnih in drugih ustanov (področje zaposlovanja, sociale ipd.), vzporedno s tem pa bo organizirano konkretno usposabljanje in druženje pripadnikov izbranih ciljnih skupin - učečih se, prav tako iz različnih krajev. Štirje dogodki bodo namenjeni spodbujanju razvoja temeljnih zmožnosti odraslih štirih izobraževalno prikrajšanih ciljnih skupin. Potekali bodo po naslednjem razporedu: 11 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Ciljna skupina Nosilec Datum in kraj Mladi LU Slovenska Bistrica 20. maj, Slovenska Bistrica Brezposelni LU Murska Sobota 30. maj, Murska Sobota Priseljenci RIC Novo mesto 25. maj, Novo mesto Podeželsko prebivalstvo KTRC Radeče 26. maj, Magolnik Nadaljnji trije dogodki bodo namenjeni spodbujanju razvoja ključnih kompetenc za boljšo zaposljivost: Ciljna skupina Nosilec Datum in kraj Mladi brezposelni LU Kranj 24. maj, Kranj Dolgotrajno brezposelni SC Celje 11. maj, Celje Zaposleni UPI LU Žalec 31. maj, Žalec Napovedali smo že, da bodo nosilci teh dogodkov svoja spoznanja in priporočila predstavili na zaključnem dogodku EPUO, ki bo združen z mednarodno konferenco Evropske mreže za temeljne zmožnosti (EBSN), 2. in 3. junija v Ljubljani. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS MEDNARODNA DEJAVNOST Srečanje nacionalnih koordinatorjev EPUO v okrnjeni zasedbi \| prvem tednu aprila, (pre)kmalu po terorističnih napadih v Bruslju, smo se na rednem, pomladnem sestanku zbrali nacionalni koordinatorji za uresničevanje Evropskega programa za učenje odraslih (EPUO). Zaradi oteženih potovalnih in varnostnih razmer sta bili zastopani le slabi dve tretjini držav, nekateri manjkajoči pa so naše zasedanje spremljali prek webinaija. Njegova vsebina se je zelo nagibala na stran izobraževanja in usposabljanja za trg dela, kar ne čudi, saj je enota za izobraževanje odraslih pri Evropski komisiji (EK) zdaj že trdno zasidrana v Direktoratu za zaposlovanje, 12 S podporo programa Erasmus+ Evropske unije Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education socialne zadeve in vključenost. Tako smo med drugim izvedeli, kakšne storitve ponujajo nacionalni zavodi za zaposlovanje za nizko izobražene/kvalificirane odrasle v Evropi. Ti so tudi naša osrednja ciljna skupina, zato nam je EK priporočila večje povezovanje z njimi, napotila pa nas je tudi na zanimivo poročilo Upskilling Unemployed Adults. Predstavili so nam terminski načrt za novo pobudo, t. i. Skills Guarantee, ki bo sestavni del prioritetne politične iniciative New Skills Agenda. Tudi v tem kontekstu smo se pogovarjali o poteh za pridobitev spretnosti za odrasle z nizko stopnjo izobrazbe, neustreznimi kvalifikacijami, predvsem pa nizkimi stopnjami besedilne, računske in digitalne spretnosti (po raziskavi PIAAC). Seznanili smo se z rezultati delovne skupine za izobraževanje odraslih pri EK za obdobje 2014-2015, zbranih v poročilu Improving Policy and Provision for Adult Learning in Europe), ter z načrti nove delovne skupine za obdobje 2016-2018, ki se bo posvetila temi 'izobraževanje odraslih na delovnem mestu' oziroma '... za delovno mesto'. Slovenijo v tej skupini zastopa Ema Perme iz MIZŠ. Sestanek je bil namenjen tudi pogledu nazaj, saj je EK govorila o izidih ovrednotenja naših končnih poročil za obdobje 2014-2015, koordinatorji s Finske, iz Nemčije in z Nizozemske pa so predstavili svoje projekte - prvi o razvoju programa za pridobitev spretnosti za mlade odrasle (20-29 let), drugi o desetletju pismenosti v Nemčiji in njihovih prizadevanjih na lokalni ravni, tretji pa o regionalnih pilotnih projektih za izboljšanje ponudbe programov pismenosti. V nadaljevanju smo poročali o aktualnih dogajanjih v izobraževanju odraslih na politični in strokovni ravni v naših državah, nato pa oblikovali delovne skupine, v katerih smo se pogovarjali o načrtih za tekoče dvoletno projektno obdobje. Prijave so namreč pokazale, da se naše vsebine stekajo na tri področja: • ozaveščanje, svetovanje, validacija ter razvoj kakovosti, • zagotavljanje možnosti za razvoj temeljnih zmožnosti odraslih na regionalni in lokalni ravni ter • razvoj digitalnih spretnosti. Prisluhnili smo tudi predstavniku direktorata, pristojnega za migrante, ter izmenjali izkušnje o tem, kako izobraževanje odraslih v naših državah prispeva k integraciji priseljencev in Na dnevnem redu seveda ni manjkala točka o sinergiji našega dela s platformo EP ALE. Kar 15 ustanov, ki so v vlogi nacionalnih koordinatoijev EPUO, je prevzelo tudi naloge Nacionalne podporne službe za EP ALE. Vsi drugi pa s slednjo v svojih državah dobro sodelujemo - z novicami, gradivi, skupnimi dogodki in ™ možnostmi za promocijo EPALE na naših prireditvah. Izvedeli smo tudi, da EK med 5. in 9. decembrom 2016 pripravlja prvi 'Evropski teden poklicnega izobraževanja in usposabljanja' (European VET Week), 6. in 7. decembra pa v Bruslju konferenco na isto temo. Z močno medijsko kampanjo želijo tudi na druge načine promovirati začetno in nadaljevalno poklicno izobraževanje in usposabljanje (VET - Vocational Education and Training) na evropski, nacionalni in lokalni ravni, zato so nas zaprosili, da pomagamo najti dejavnosti, ki bi se umestile pod to okrilje. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS 13 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education POMEMBNE PUBLIKACIJE V spletni zbirki ACS je izšla publikacija Osnovna šola za odrasle: Podoba in poslanstvo Publikacija Osnovna šola za odrasle: Podoba in poslanstvo je nastala kot rezultat projekta Evalvacija programa Osnovna šola za odrasle (OŠO), ki je potekal v sodelovanju med ACS in Zavodom za šolstvo med letoma 2011 in 2013. Zamišljena je kot monografija, ki se odmika od zgolj dejstev in ugotovitev evalvacijskega poročila ter ponuja teoretsko in strokovno domišljen pogled na program osnovne šole za odrasle danes in razmislek o njeni vlogi in poslanstvu za prihodnji čas. V evalvaciji programa in pri pripravi publikacije smo iskali odgovor na temeljno vprašanje, zakaj program OŠO ni dovolj uspešen in učinkovit, čeprav je bil posebej pripravljen za odrasle, zato je kljub kasnejši objavi še vedno zelo aktualna. Publikacijo sestavlja devet prispevkov, ki se smiselno dopolnjujejo, saj z različnih zornih kotov osvetljujejo izbrano problematiko. Prispevki se lotevajo zgodovine nastajanja programa ter zasnove in udejanjanje sedanjega kurikuluma OŠO, ki vključuje tako analizo pogojev dela v OŠO kot večstransko analizo kakovosti in načinov izpeljave programa OŠ za odrasle ter učinkov izvedbe programa. Posebno vrednost prispevkom daje tudi interpretacija vrednotenja izvedbe programa s strani izvajalcev osnovnošolskega izobraževanja za odrasle ter odraslih udeležencev programa osnovne šole. Publikacija je dostopna tukaj. Mag. Estera Možina (ester.mozina@acs.si), ACS OSNOVNA SOLA ZA ODRASLE Nova publikacija OECD Na spletišču OECD je objavljena nova publikacija z naslovom Dojeti bistvo spretnosti: presojati o spretnostih in predvideti spreminjajoče se potrebe (Getting Skills Right: Assessing and Anticipating Changing Skill Needs). V njej lahko berete o tem, da so digitalizacija, globalizacija, demografski premiki in druge spremembe v organiziranosti dela vzroki nenehnega spreminjanja potreb po spretnostih. Temu sledita tudi vztrajno pomanjkanje in neusklajenost, kar pa drago stane tako posameznike kot podjetja in družbe. To se kaže v obliki izgubljenih dohodkov, nižje produktivnosti in počasnejše rasti. Prav ti stroški pa se lahko zmanjšujejo, če začnemo presojati o potrebah in predvidevati spremembe ter izboljšamo odzivnost. Izobraževanje in pridobivanje novih spretnosti je zato še kako pomembno. Neja Colja (neia.colja@acs.si). ACS 14 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education IZ DRUGIH VIROV Aprilska številka glasila ADEES V uvodu aprilske številke e-informativnega glasila ADS predsednica društva obvešča o pestrem dogajanju v društvu ter o načrtih za prihodnost. V glasilu lahko med drugim beremo o funkcionalni (ne)pismenosti. V nadaljevanju najdemo vrsto zanimivih prispevkov iz biltena Slovenske univerze za tretje življenjsko obdobje. Predstavljena sta tudi portret in delo preminule Marije Vogrič ter njen prispevek k razvoju izobraževanja odraslih in andragogike, o čemer je dr. Zoran Jelenc pisal tudi v aprilski številki e-Novičk. V tokratni številki pa si lahko preberete tudi prispevek dr. Zorana Jelenca, nosilca raziskave in avtorja poročila karierna orientacija, v katerem so predstavljeni rezultati in nadaljnji predlogi raziskave o izrazu »Karierna orientacija«. Neja Colja (neja.colja@acs.si), ACS V novi tematski številki revije Elm o beguncih Zaradi evropske begunske krize, ki je izbruhnila leta 2015 z večanjem prihoda števila beguncev in migrantov v Evropsko unijo v iskanju azila prek Sredozemskega morja ali Južne Evrope, so osrednja tema nove številke spletne revije Elm (European Lifelong LearningMagazine) begunci in z njimi povezano izobraževanje odraslih. Na begunsko krizo ni enostavnega in ni samo enega odgovora, vendar so tako politične kot individualne odločitve nujne, poudarja urednik Markus Palmen v uvodniku. Evropski odziv na begunsko krizo je neučinkovit, zato so posamezne države članice prepuščene same sebi pri spopadanju z velikim prilivom beguncev. Zanimiv prispevek opisuje načine reševanja nastale situacije v šestih državah in vlogo izobraževanja odraslih pri integraciji beguncev. Študijski krožki na Švedskem so ena od poti uspešnega vključevanja beguncev v lokalno skupnost. V pogovoru za Elm so svoje izkušnje prispevali mentor študijskega krožka, udeleženec in prostovoljni sodelavec. Ali veste, da se v Italiji število beguncev počasi vzpenja proti številki 200.000? V prispevku je predstavljen inovativni model lokalne integracije beguncev, ki z učenjem jezika in poklicnim usposabljanjem z delovno prakso ter iskanjem zaposlitvenih možnosti obeta uspešne rezultate vključevanja v Italiji. Medijska pismenost in kritično razmišljanje igrata pomembno vlogo pri razumevanju medijev v begunski krizi. Situacija zahteva prilagajanje in učenje tako od beguncev kot tudi od lokalnega prebivalstva. V prispevku preberite o tem, kako lahko mediji podpirajo prihod beguncev in zagotavljajo učne vsebine tako enim kot drugim. Več vsebin v tematski številki najdete tukaj. Vir: spletna stran revije Elm Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS 15 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education SURS novica: »Slovenija, učeča se dežela« Na Statističnem uradu RS (SURS) so ob začetku TVU pripravili posebno objavo, v kateri so predstavili nekaj pomembnih statističnih podatkov in «a REPUBLIKA SLOVENIJA kazalnikov s področj a izobraževanj a in usposablj anj a v Slovenij i. STATISTIČNI LJ R A [J RS V letu 2015 je bilo v kakršno koli obliko usposabljanja ali izobraževanja vključenih 11,9 % odraslih. Ta delež je sicer za 1,1 odstotne točke višji od deleža v EU-27, vendar je stopnja vključenosti v zadnjih letih upadla, in to od leta 2010 za 4,5 odstotne točke. V letu 2010 je bil delež odraslih, vključenih v izobraževanje ali usposabljanje, najvišji, kar 16,4-odstoten. Delež odraslih, vključenih v neformalno izobraževanje in usposabljanje, je znašal 6 %. Odstotek vključenih v neformalne oblike izobraževanja je med osebami, starimi manj kot 60 let, znašal okrog 8 %, med osebami, starejšimi od 60 let, pa je bil ta odstotek majhen. Razlike v deležih med delovno aktivnimi in brezposelnimi niso bile velike, medtem ko so bile med aktivnimi in neaktivnimi večje. V starostnih skupinah 30-44 let je bila stopnja vključenosti 9,5-odstotna, v drugi starostni skupini 45-49 let pa med aktivnimi 7,8-odstotna, med neaktivnimi pa približno 2-odstotna. V strateškem okviru izobraževanja in usposabljanja 2020 (ET2020) so si v prihodnje za cilj določili, da bo do leta 2020 v sistem vseživljenjskega učenja vključenih najmanj 15 % odraslih. Več preberite tukaj. Vir: SURS Priredila: Neja Colja (neja.colja@acs.si), ACS EPALE Obeležili smo svetovni dan zdravja in teden izobraževanja migrantov Aprila sta na EPALE potekali dve tematski aktivnosti, ki sta prispevali k ozaveščanju o pomembnosti skrbi za zdravje ter opozorili na aktualni problem migracij, ki smo jim priča v evropskem prostoru. Sedmega maja smo obeležili svetovni dan zdravja, v okviru katerega je EPALE v branje ponudil pester nabor člankov in spletnih vsebin, ki so jih pripravili 16 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Q .kiivni O neaktrr formitno IrobftHvKij« 5.9 X j 11.1 V (Ml rwformalno itobml«v»fli* 1,9» 0 1 2 4 0 9 # 30-44 1« # 45-59 tet različni avtorji po Evropi. Več o tednu izobraževanja migrantov in povezavah do vsebin najdete v spletnem dnevniku. Med 25. in 29. aprilom je EPALE organiziral teden izobraževanja migrantov, v katerem so potekale diskusije v živo ter izmenjave pogledov in izkušenj izobraževanja in dela z migranti. Tudi v okviru tega tematskega tedna je bilo pripravljenih veliko vsebin, ki so še vedno dostopne na platformi, in vas vabimo, da si jih ogledate. Sodelovali so tudi nekateri slovenski akterji v izobraževanju odraslih. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS Udeležili smo se Regijske konference EPALE v Makarski Ekipa EPALE se je v družbi desetih posameznikov, ki v Sloveniji delujejo na področju izobraževanja odraslih, udeležila IV. Mednarodnega andragoškega simpozija (regijske konference EPALE), ki je v aprilu potekala v Makarski na Hrvaškem. Konferenco so soorganizirale nacionalne podporne službe EPALE iz Bosne in Hercegovine, Hrvaške in Slovenije. Več o konferenci si lahko preberete na EPALE, kjer najdete prvi in drugi del spletnega dnevnika, v katerem je povzetke srečanja zapisala Simona Kavčič z ACS, in gradivo, ki so ga govorci uporabili v svojih predstavitvah. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS Kaj pripravljamo? Ekipa EPALE se maja posveča snemanju kratkega predstavitvenega videa, namen katerega je promocija platforme med izobraževalci odraslih. V triminutnem videu bomo skušali predstaviti, kako lahko aktivno sodelovanje izobraževalcev odraslih na EPALE pripomore h kakovostnejšemu delu. Vsebinsko bo video sestavljen iz pisanega nabora različnih intervjujev, kjer bodo svoje poslanstvo predstavili trije izobraževalci odraslih, ki so učečim se pomagali dobiti ustrezne informacije ter spodbudo na izobraževalni poti. Svojo zgodbo in izkušnjo z izobraževanjem oziroma vključenostjo v podporne programe bodo predstavili tudi učeči se posamezniki. Ob vsem tem pa bo v videu sodeloval tudi pripovedovalec oziroma povezovalec, ki bo ... Ups, vsega vam pa ne izdamo! Vabljeni k ogledu videa, ki bo na EPALE na voljo predvidoma v začetku junija - o čemer vas bomo seveda obvestili. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS 17 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education KOTIČEK JE VAŠ Dan odprtih vrat v medgeneracijskem centru Simbioza SIJ n I "7 A V torek. 19. aprila, je v medgeneracijskem centru Na Triglav spreminjat svet! I IVI L/ I v/ f \ Simbioza medgeneracijski center potekal dan odprtih vrat, kjer smo MED GENERACIJAMI promocijsko predstavljali aktivnosti, ki se odvijajo pri nas, ter predstavili nove programe in ekipo. Dan smo začeli z delavnico o delovanju pametnih telefonov in tabličnih računalnikov, napeli sive celice z delavnico Razmigaj možgane ter se informirali o čuječnosti in sproščanju na delavnici skupine študentov psihologije PsihoMoč. Na koncu smo se družili ob naravnih sokovih in smoothi napitkih ter prisluhnili mladima harmonikašema iz glasbene šole Bučar, ki sta nam odigrala nekaj poskočnih viž. Kljub slabšemu vremenu so številni nasmeški pokazali, da smo skupaj preživeli prijetno in poučno dopoldne. Se vidimo spet v maju ob naslednjem dnevu odprtih vrat! V medgeneracijskem centru Simbioza je vedno lepo! Za več informacij nas pokličite na 040 336 311 ali nam pišite na mgc@simbioza.eu! Matic Karče (mgc@simbioza.eu), Simbioza Brezplačne možnosti učenja slovenskega jezika na AZM - LU za več kot 200 tujcev Andragoški zavod Maribor - Ljudska univerza (v nadaljevanju: AZM-LU) je izbrani izvajalec javnoveljavnih programov slovenščine za območje severovzhodne Slovenije, in sicer po programu Začetna integracija priseljencev (ZIP) ter Slovenščina kot drugi in tuji jezik (SDTJ). Po uspešni prijavi na razpis Ministrstva za notranje zadeve (MNZ) smo izvajanje programov začeli decembra 2015. V tem obdobju beležimo izrazito velik interes za vključitev v program ZIP, saj smo v izobraževanje vključili že več kot 200 udeležencev. Končni cilj večine udeležencev je uspešno opravljen izpit iz slovenščine na osnovni ravni, katerega prvo opravljanje je za udeležence programa brezplačno in ga izvajamo tudi na AMZ-LU. Udeležence programov ZIP in SDTJ vključujemo tudi v druge, praviloma brezplačne programe in infrastrukturne dejavnosti našega zavoda. Poudarjamo možnost samostojnega utrjevanja znanja v Središču za samostojno učenje (SSU), ki deluje v okviru AZM-LU, vabimo tudi v študijske krožke, center medgeneracijskega učenja; morebitne nepismene napotimo v 18 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education oddelek opismenjevanja Osnovne šole za odrasle, ki deluje na AZM-LU. Na voljo smo jim tudi za svetovanje Svetovalnem središču Maribor (ISIO) in v okviru podpornih dejavnosti za brezposelne, saj se zavedamo, da se ravno ciljni skupini tujcev zastavlja veliko vprašanj o postopkih priznavanja in vrednotenja v tujini pridobljenega znanja ter o izobraževalnih možnostih sploh. Tematika priseljencev je zaradi aktualnih družbenih dogajanj zanimiva tudi za medije. Strokovni delavki AZM-LU sta 25. 2. 2016 v oddaji Tele M TV Maribor, namenjeni integraciji priseljencev, v kateri sta predstavili pozitivne izkušnje zavoda z izvajanjem programov za učenje slovenskega jezika. Prav tako je v programu ZIP izvajalo hospitacije kar nekaj študentov. Trenutno se pripravljamo na vseslovenski festival učenja TVU 2016, v okviru katerega smo naše udeležence že motivirali za sodelovanje v eni od akcij, to je »Radi pišemo z roko«. Ob zaključku prispevka najbrž ni treba posebej poudarjati, da je znanje slovenskega jezika predpogoj za uspešno vključevanje v slovensko družbo. Ker je AZM-LU izobraževalno, svetovalno in učno središče odraslih, pa želimo poleg izboljšanja kakovosti znanja slovenskega jezika vplivati tudi na intenzivnejše socialno vključevanje tujcev v našem lokalnem okolju. 12. 5. 2016 so na zgledovalni obisk prišli predstavniki MNZ z delegacijo oseb iz Srbije, ki so odgovorne za uvajanje primerljivih programov integracije v Srbiji. Več o možnostih učenja, ki jih ponujamo na AZM-LU, si preberite v daljšem članku. Neža Bojnec Naterer in Alenka Sagadin Mlinarič (info@azm-lu.si), AZM-LU NE PREZRITE Spopolnjevanje z naslovom Izobraževanje starejših odraslih - izziv za andragoške delavce 6. junija 2016 na ACS pripravljamo enodnevno delavnico andragoškega spopolnjevanja z naslovom Izobraževanje starejših odraslih - izziv za andragoške delavce, ki jo bo vodila dr. Sabina Jelenc Krašovec iz Filozofske fakultete v Ljubljani. Več o delavnici najdete v vabilu. Vaše prijave (prijavnica) zbiramo do 30. maja 2016 oz. do zapolnitve prostih mest na e-naslov neda.dordevic@acs.si. Evropski teden trajnostnega razvoja ETTR (ESDW - European Sustainable Development Week) ETTR je povezan z uresničevanjem Agende 2030, ki je bila sprejeta septembra 2015. K agendi prispeva s spodbujanjem organizacije aktivnosti, projektov in dogodkov, ki se vsebinsko povezani s cilji trajnostnega razvoja. V ta namen je vzpostavljen spletni portal, na katerem so tudi osnovne informacije o pobudi. Evropski teden trajnostnega razvoja, ki bo potekal od 30. maja do 5. junija, tako predstavlja priložnost za bolj celosten pristop h komuniciranju o trajnostnem razvoju v okviru Slovenije, pa tudi za promocijo na evropski ravni. Več najdete tukaj. 19 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education EUROPEAN SUSTAINABLE DEVELOPMENT WEEK 3D MAY - 5 JUNE POSVETI, KONFERENCE Usposabljanje za trajnostni razvoj Ljubljana, Slovenija Brezplačno usposabljanje za trajnostni razvoj, ki ga organizira Umanotera, Slovenska fundacija za trajnostni razvoj, bo namenjeno učiteljem osnovnih in srednjih šol ter drugim izobraževalcem. Več najdete tukaj. 12. Konferenca o vseživljenjskem učenju (Lifelong Learning Conference) Budimpešta, Madžarska Mreža za vseživljenjsko učenje madžarskih univerz pripravlja konferenco, katere tema bo Izzivi za visoko šolstvo - prilagajanje v strateškem partnerstvu. Več si preberite tukaj. Nacionalno odprtje TVU Velenje, Slovenija Nacionalno odprtje festivala učenja pri nas, ki ga v sodelovanju z ACS organizira Andragoški zavod Ljudska univerza Velenje. Dogodek bo v Domu kulture v Velenju povezovala igralka Pia Zemljič, na programskem listu pa najdete kopico zanimivih imen sodelujočih, ki so dodaten razlog za to, da se dogodka udeležite. Več o odprtju si preberite tukaj. ^^«življenjskega učenja '8. maj 2016. od 15.00 do 18.00 Titov trg. V«4en)e Teden vseživljenjskega učenja (TVU) Slovenija Že 21. TVU bo letos nekoliko drugačen. Posebnost prinaša šest skupnih akcij. Dogodki TVU, vezani na posamezne akcije, bodo potekali tudi v razširjenem terminu (od 13. maja do 30. junija 2016), ne le na dan akcije. Izjema je Parada učenja. Več najdete tukaj. Teden ljubiteljske kulture (TLK) Slovenija Vseslovenski TLK zaznamujejo kulturni dogodki, ki se po vsej Sloveniji in v zamejstvu v sodelovanju z Zvezo kulturnih društev Slovenije in prek območnih izpostav JSKD pripravljajo skupaj s številnimi kulturnimi društvi in njihovimi zvezami, kulturnimi zavodi, lokalnimi skupnostmi, šolami, vrtci, knjižnicami, muzeji ... Letos se TLK aktivno povezuje s TVU. Več si preberite tukaj. 20 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Dan učečih se - Naj se sliši naš glas! Ljubljana, Slovenija Prvi v vrsti skupnih akcij, ki bodo letos potekale na lokalni ravni vse do 30. junija. Srečanje bo odprl župan Mestne občine Ljubljana, Zoran Jankovic, o svojem odnosu do učenja pa bodo spregovorili različni nastopajoči, med njimi dobitniki Priznanja za promocijo učenja in znanja odraslih. Pridružite se dogodku v prostorih Zavoda Ypsilon, Acceleration Business City HUB, spodnja etaža Emporiuma, BTC City Ljubljana med 16. in 18. uro, več pa najdete tukaj. 7. sejem akademske knjigarne LIBER.AC Ljubljana, Slovenija Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani tudi letos organizira sejem akademske knjige Liber.ac, ki bo potekal v Foersteijevem vrtu. Razstavljavci bodo predstavili in hkrati ponudili kupcem novosti s področja akademskega tiska, spremljevalni program pa bo tokrat potekal v znamenju 20. obletnice Oddelka za azijske študije Filozofske fakultete pod naslovom Potovanje na Vzhod. Več najdete tukaj. Konferenca LLL Platforme (LLLPlatform Conference) Bratislava, Slovaška Upanje za prihodnost niso sanje, gre za soočanje z današnjimi izzivi in tistimi v prihodnosti. To zahteva skupno zavezo in solidarnost. Konferenca z okoli 150 zbranimi strokovnjaki in praktiki na področju izobraževanja iz vse Evrope bo priložnost za izmenjavo praks, učenje drug od drugega in gradnjo ustvarjalne rešitve. Več o konferenci najdete tukaj. Konferenca nevladnih organizacij Združenih narodov: Izobraževanje za globalno državljanstvo (UN DPI/NGO Conference: Education for Global Citizenship) Gyeongju, Koreja Že 66. konferenca, ki jo organizira Oddelek Združenih narodov za javno informiranje - nevladna organizacija, letos nosi naslov Izobraževanje za globalno državljanstvo: skupno doseganje ciljev trajnostnega razvoja. Konferenca bo potekala v prvem letu izvajanja trajnostnih razvojnih ciljev, ki so jih Združeni narodi sprejeli septembra 2015, da bi zmanjšali revščino, varovali Zemljo in zagotovili človekove pravice ter uspešno in polno življenje za vse. Več najdete tukaj. 21 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education Generalna skupščina in letna konferenca EBSN (EBSN General Assembly and Annual Conference) Ljubljana, Slovenija Generalna skupščina in letna konferenca Evropske mreže za temeljne zmožnosti bosta tokrat v Ljubljani. Soorganizatorja dogodka so MIZŠ in ACS, saj gre obenem za zaključni dogodek projekta EPUO. Tema konference je Nacionalna politika - lokalna implementacija. Več o dogodkih si preberite tukaj. I'm«« - 1 ■»«;*» MtHr«tn 3L- {- r . „ " L>v m-^ 48. eucenova konferenca: Prečkanje meja z vseživljenjskim učenjem - izboljšanje kakovosti in pravičnosti v visokem šolstvu (48th eucen Conference: Crossing borders through lifelong learning - enhancing quality and equity in higher education) Dublin, Irska Konferenca bo prispevala k dialogu v Evropi pri prehajanju različnih vrst meja - geografskih, disciplinskih, institucionalnih in generacijskih - z namenom izboljšanja dostopa do visokošolskega izobraževanja za nove skupine študentov. Več si preberite tukaj. Festival učenja 2016 v Angliji (Festival of learning) Anglija Po uspešni 24-letni zgodovini Tedna učečih se odraslih v Angliji letos pripravljajo Festival učenja za leto 2016, ki tako kot njegov predhodnik želi biti največji nacionalni praznik vseživljenjskega učenja v Angliji, ki dosega in vključuje več odraslih učencev kot kdaj koli prej. Več si preberite tukaj. 22 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education KNJIŽNICA ACS Novo v knjižnici Učni design za e-učenje: osnovno vodilo za ustvarjanje uspešnih tečajev e-učenja (Instructional Design for ELearning: Essential guide to creating successful eLearning courses) je natančen in jedrnat vodič, ki bralcu predstavi, kako do virov za oblikovanje e-učenja. Če potrebujete osnovno razumevanje tega, kaj je učni načrt za e-učenje, je ta knjiga za vas. Besedilo vsebuje obsežne prikaze, vprašalnike, kontrolne sezname, predloge in druge koristne informacije. Delo je odličen vir za vsakogar, ki želi začeti delovati na področju e-učenja. Je ključno orodje za ambiciozne, nove pa tudi izkušene učne oblikovalce. Prav tako je zelo priporočljiv vodič za vse organizacije, ki so začele uvajati e-učenje. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS Obiščite nas v Knjižnici ACS in pobrskajte po naših knjižnih policah. Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | V. d. izvršne urednice: Simona Kavčič (T: 01 5842 575, E: simona.kavcic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Simona Kavčič | Računalniška postavitev: Simona Kavčič | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. 23 Andrasoški center Republike Slovenije Slovenian I nstttute for Ad uit Education