VSEBINA 186613 WW ČLANKI Marjan SVl-'I'LlClC, Andreja TR I NIK: Širitev 1-vropske imije: ali navdiišenje hlapi? 181 Marjan MAl.KSiO: Politične stranke in javno mnenje: zaznava NATA 203 Miro I lAČEK: Lokalne volitve v Sloveniji - primerjava 1994-1998 218 Peter S TANKOVlC: Praks;i. habitus in polje 230 Tomaž KRPiC: Personalistična sociologija 2'i3 Hogomil FHRI-ILA: Japonske reforme 260 Marina LLIKSIČ-I lACIN: Procesi resocializacije in etnična identiteta: primer Slovencev na Švedskem 271 Ladislav CABADA: Razvoj strankarskega sistema na Češkem 290 Katarina ŽAGAR: Vloga policy analitika in etične dileme 304 PREVOD Ferdinand KARLUOFF.R: Nacionalni korporativizem in socialni dialog v EU 312 STROKOVNA SREČANJA Duška KNEŽEVIČ: Poročilo z mednarodne konference Kriza ali stabilnost na Balkanu 327 PRIKAZI, RECENZIJE Ibdor Kuljič: Tito - sociološko istorijska študija (Sergej Flere) 332 Humberto R. Maturana in Francisco J. Varela: Drevo spoznanja (Eva Vergles) 334 99> AUTHOR'S SYNOPSES 336 CONTENTS WW ARTICLES Marjan SV1-TI.IČIČ, Andreja TRTNIK: I-xiendin« European Union: Is Entluisiasm Vanishing? 181 Marjan MALEFIC: Poliiical Parlies and Public Opinion: Perception of NATO 203 Miro MAČEK: Local Elections in Slovenia - A Comparison 1994-1998 218 Peter STANKOViC: Praxis, Habitus and Field 230 Tomaž KKPIČ: Personalistic Sociology 213 Bogomil I-ERF1I.A: Japanese Refornjs 260 Marina LUKŠIČ-HAC1N: Processes of Re-socialisation anti Ethnic Identity: Tlie Case of Slov enians in Sweden 274 Ladislav CABADA: Developing Party System in Czech Republic 290 Katarina 2aGAR: llie Uole of Polic>' Analyst and Ethical Dilemmas 304 ## TRANSLATION Ferdinand KARLI lOFER: National Corporatism and the Social Dialog in European Union 312 EXPERT MEETINGS Duška KNEŽEViC: Report from the International Conference The Crises or Stability in the Balkan 327 ## PRESENTATION, REVIEWS Todor Kuljič: Tito - Sociological Historical Study (Sergej Flere) 332 Humberto R. Maturana and Francisco J. Varela: The Tree of Knowledge (Eva Vcrgles) 334 <8# AUTHORS' SYNOPSES 336 WW ČLANKI_ Marian SVHTUČIČ in Andreia TRTNIK* r/.viRNi ZNANSTVENI ČLANEK ŠIRITEV EVROPSKE UNIJE: ALI NAVDUŠENJE HIJ^PI?' Povzetek. 7.(U $e, da nodvidenjc za .iiritei' EV usiha tako v članicah kot držai ah kandidatkah. Vzroki so različni: v EU zaradi (jmiračunskih) slmškoi'. medlem ko pri kandidatkah ko! posledica težav v procesih pogajan j in razočaranj, ker se ne uresničujejo prvotne iluzije. To zaskrbljuje, čeravno je položaj danes podoben kot je bil v času ustanavljanja Evivpske skupnosti za premog in jeklo, ko so prevladoi^ali politični in varnostni razlogi. Zato bi tudi danes kazalo izdelati študijo posledic neSiritve, ker so ti stroški lahko višji kol stroški širili^e. Širitev EU je namreč koristna za obe strani, njeni stroški so majhni v primerjavi z dividendami miru ali stmški kmetijske politike in v primerjavi z dolgoročnimi koristmi. Širitev ni darilo, kot menijo nekateri, pač pa sredstvo politične in varnostne stabilizacije Evrope, povrnitve Evrope na svetovni zemljevid kot 'velesile' in sredstvo krepitve konkurenčnosti Evrope. Legilimnostni problem sedanje širitve je, da zaohsega najmanj razvite kandidatke, medtem ko so pogoji i-stopa najtrši. Širitev pa bi morala biti instrument razvoja ne pa njegova posledica. Neproduktivno je. da se med kandidatkami vrši 'lepotno tekmovanje', katera bo prva vstopila v EU. Zaželena bi bila krepitev medsebojnega sodelovanja. Ključni pojmi: Evivpska unija, širitev, pivdnosti in stro.n-o različico Una Clankti ustanovitev Hvropske nionetarne unije in uvedbo evra. Prav tako pomembna, če ne Je bolj, je zgodovinska širitev Kvropske unije preko njenih tradicionah)iii zahochiih meja. Pojavlja se kot "normalna" |x)sledica padca berlinskega zidu in tranzicije bivših sociali.stičnih držav od socializm;v'konuinizma v kapitalistična tržna gospodarstva. Nekdanja vnema in navdu.šeni aplavzi, grajeni na optimističnih gospodarskih in varnostnih napovedih .sedaj bledijo. Pozorno.st .se preusmerja na stro.^ke širitve, Zdi .se, da je zgodovinska dimenzija potisnjena na stranski lir ali celo pozabljena, ."širitev .se vse bolj obravnava z vidika proračunskih .stroškov. Javno mnenje in politiki ocenjujejo, koliko bo F.ll širitev stala, po.sebej na področju skupne kmetij.ske politike ter kohezijskih in strukturnih .skladov. .Sicer znani stavek Willyja Brandta: ".Mir ni v.se, toda brez miru je v.se nič," je pozabljen. Kratkoročni ekonomski izračuni za.senčijo varnostne ali širše zgodovinske dimenzije širii\'enega procesa. Vzporedno s pričako\'ano upočasnit\ ijo rasti globalne ekonomije, naraščajočo brezposelnostjo, povečanjem cenejšega izvoza iz .\zije ter vzhodno in srednjeevropskih držav, se v EU krepi protekcionistično vzdušje in izginja navdušenje za širitev. .Širitev obra\'navajo celo kot darilo državam kandidatkam za član.stvo v EU. Paralelno z usihanjem navdu.šenja za širitev EU v .sedanjih članicah, plahni navdii.šenje tudi v nekaterih kandiilatkah. lo je |K)gojeno s težavami, s katerimi .se le-ie srečujejo v pogajanjih o polnopravnem član.stvu in s kopnenjem začetnih iluzij, ki so bile tako močne (ali pa .so .še) glede lega, kaj v.se lahko prinesejo pridružitveni sporazumi oziroma polnopravno članstvo v KU. Preveliki navdušenci po.stajajo |X) prvih ovirah, ki jih srečujejo na poti v EU, razočarani. Razočarani tutli zato, ker .se jim razblinjajo iluzije, ki so temeljile ludi na začetnih evtoričnih obljubah \odilnih politikov HU. Nevarnost, da Evropa zamudi priložnost, da se ponovno vri.še na zemljevid glavnih igrakw na .svetu, je v.se večja. Zato je skrajni čas, ila .se \ rnen>o v začetek de\'etdc.setih let. k prepričanju, da je širitev zgodovinska priložnost za EvrojX) ne le z gospo iii jMu /mn i: r luimvmmi. tht Mlidicliiii ni rilsii o zamciij/i zdnižomii/v iiJiJiot ili litjiiCiitli iiiieresor: z iislaiiurilrlJiittosfKMitirskc sL■lll^ ii<,xit iislniriii lummii za SliHn In nUMju .iku/iiiail med Ijmiml. ki jih tlelijii kriarl bi.iiJliltU. /Mislarlil /f/in--Ijvzti iiL'!iiliicije....'(rn'i, wm. Kiitlilcii H. Vvau I). mS. HasicCommiiiiilrIniiv: l)xftml: Oamhm l'n-ssj. analiza koristi in stroškov. Tako koristi kot stroški so bili javno.sti jasno j^rctlstavljcni in lak pri.sto]) bi veljalo obdržati tudi v |)rocesii širitve. Politično varnostna dimenzija širitvenega proce.sa je podcenjana na obeh straneh, tako na strani članic KU kot na .strani pridruženih članic. Zakaj? Težko je namreč sprejeti .Moravcsikovo mnenje, da Ik) Zahodna F.vropa \ erjetno stabilna ne glede na to, kaj se dogaja na Vzhodu, da "za nas (Zahod, opomba avtorja) ni preveč pomembno, kaj smo tam storili", da bo "Zahod verjetno le malo pridobil, če se odpre tem deželam" (1996, 18, 19, 20). Zelo velika razlika je, ali je na mejah Evropske unije mir in stabilna demokracija ali pa so tam begunci, če .so stroški vzpostavljanja in/ali vzdrževanja miru v Evropi velikan.ski ali pa bi bila ta sredstva namenjena za zmanjševanje brezposelnosti. Preprečevanje požara .se je vedno izkazalo za cenejše kot njegovo gašenje (Svetličič 1998, 52). Vojna v Bosni .se jc končala, vendar smo še daleč od trajnega miru v tem tlelu .sveta, če najprej pogledamo le z ožje opredeljenega koncepta varnosti. Toda na .stroške, ki jih je v tej vojni imela Evropa, že pozabljamo. Račun jc zelo vi.sok ne le za ljudi, ki tam živijo, ampak za vse Evropejce. "Ni preveč apokaliptično zaključiti, da .se mora Evropa zavedati alternativnih scenarijev širitve Unije, kar pomeni več socialnih, političnih in ekonomskih problemov, več politične nestabilno.sti in negotovosti in manj varnosti vključno z v.semi posledicami, ki iz tega izvirajo" (Svetličič 1998. 51). Danes je se\eda potrebno varnost opredeliti mnogo širše, kot jja .se jo iratli-cionalno opredeljuje v njeni vojaški razsežnosti. Danes poteka izbira ne toliko me kot je bil tt) primer v ptjprejšnjih širirs'ah. zlasti s .stabilizacijo razmer v Portugalski po padcu Salazarjevega režima leta 1971 in l-ran-kovega režima v .Španiji leit) kasneje, .širitev EU na ti dve tiržavi leta 1986, torej 11 oziroma 12 let po spremembi režima v teh državah, je bila v precejšnji meri moti\'i-rana s ciljem f>hranjanja demokracije v novih članicah.' Tudi sedanja .širitev EU ' tiikiiM tlejiitkijd hi liiliktt izlmjeilii imli iz n/imlelltiv itiriiosii. biiicii se /v;r;iaw miiuiiii na ktUfnkuU fiialiil liileres. bije udiisen uibo i»! iviiliiitsli km liencfKiJe. (^e se biniccfil lariHisli ittiiitiilii ii/i zeiaoiail/tiiije fonujsli. im Miileb iieoniDivnosli. z/isbrhljemisli. iilfCiileb itiriitisli. liolem shio/inwne Ckmice leia JfHH. />otem hi od jKidca herttnskef;a zidu in liolnopravnena Clansifii r lil.' Jm-leblo 16 Ivi. Ititvj mi.' Castt bol («i Je hihi lo r /irlmerii jiadai Stilazarja in /■'raiibii lui 1'orliinalsbeni In v .i/viniji. pomeni stabilizacijo demokracij v novih članicah. Clan.stvo gotovo jwmembno prispeva k stabilizaciji razmer v teh državah tako zaradi pospeševanja ekonomske ra.sti in blaginje, kot tudi z iivajanjem modernih demokratičnih načinov urejanja družbenih zacle\'. Takšna stabilizacijska vloga širitve je danes še bolj pomembna kot v preteklih širitvah. Prvič zato, ker gre za po|X)lnoma nove demokracije, ki so goto\'o lx)lj krhke. Drugič zato, ker v \'seh kandidatkah poteka j^roces preobrazlx' z v.semi težavami, stro.ški in .socialnimi pretresi. Tranzicija je namreč boleč proces za mnoge. Proces, ki terja pomoč tistim, ki nosijo največje breme preobrazbe. Če želimo podporo vsega prebivalst\'a za nujne reforme tuili v času preobrazbenih krčev in če želimo prej^rečiti razočaranja, ko pričakovani rezultati preobrazbe ne sledijo tako hitro kot so mnogi pričakovali, jc potrebna znatna pomoč pri blažitvi teh procestjv. Pomembni pa so ludi posredni demonstracijski ali pedagoški učinki. Uspešna širitev KU in vključevanje prve .skupine kandidatk med članice nazorno kaže drugim potencialnim članicam, da je moč postati član te .skupine us|)ešnih zahodnih demokracij z uspešnimi notranjimi reformami, s pomočjo preobrazbe in ob ustrezni pomoči razvitejših članic EU. To ima lahko dolgoročno stabilizacijske učinke tudi na tiste, .sedaj .še zelo oddaljene države od članstva v EU, države, ki so •šele na začetku preobrazbenih procesov tako v ekonomskem kol političnem smislu ali pa države, kjer je orožje šele potihnilo oziroma kjer dejansko divja vojna. Proračimski stroški sedaj dosegljive širitve EU .so gotovo bistveno nižji kot pa .so stro.ški za preprečevanje vojne in vzdrževanja miru v Bosni ali pa še bolj v primerjavi s stroški sedanjih vojaških operacij NATA za ureditev kosovskega vprašanja. To .seveda ne pomeni, da bi moral proces širitve EU zaobseči vse tiržave v Evropi, torej ludi tiste, v katerih je danes največ nestabilnosti, najmanj demokracije oziroma v katerih .so .še vedno vojne operacijc. Pomeni pa, da lahko širitev EU pokaže tem državan» pot, kako se izviti iz krize in kreniti na pot napredka. Zato je napačno le ozko i>rcračunavanje stroškov in koristi širit\'enega procesa, potrebno je izračunati tudi stroške ne-.širjenja. Ta koncept izhaja iz dobro znane knjige o pogajanjih "Getting to Yes", ki .so jo napisali Fisher, Ury in Paton. V njej so jasno ])oudarili, da mora biti vsak izid |X)gajanj ocenjen v primerjavi s lako imenovano najbolj.šo alternativo izida pogajanj (BATNA, Best Alternative to a Negotiated Agreement). Kaj to pomeni? Zelo preprosto: pogajalski izid je lahko dober, tudi če so stro.ški .širit\'e večji kot pričakovane koristi, kajti stroški neširitve .so lahko celo večji. Ravno zato se zdi ključno ugotoviti, kakšni so stroški neširitve ali zapoznele širirve. Že samo ugibanje in izhajanje iz zgodovinskih izkušenj, ne da bi .se pri tem spuščali v natančne izračune, potrdi, da je osnovni .strošek neširitve politična nestabilnost, ogrožena varnost in večji konflikti. Zavedati .se moranjo namreč, da politični vzponi in ])adci v državah v tnmziciji nikakor niso nenavadni. .Nestabilnosti so za nove demokracije običajne, \endar pogosto lx)lj izrazite kot v tirugih tlržavah prav zaradi tranzicijskih stisk. Ljutlje v teh državah gledajo na specifične tranzicij.ske žrtve kol na investicije v lx>lj.šo prihodnost, ki vključuje prihod- Mctricm SVHTUČIČ, Amhvjd TRTNIK nost v KU.* 1'iičakiijejo obljubljeno podporo po paticu koniunisiičnih režimov. V primeru, cia lake iKKipore ali "obljubljene" liežele ne Ik>, .se lahko soočimo s političnimi (jroblemi v leh državah, vključno z v.semi varno.stnimi in drugimi siro.ški. .\i zagoiovil.i, ila bo la komaj ilo.sežena stabilnost večno trajala. .Možni .so tudi protiu-darci in s tem povezane nestabilno.sti. Brez .širitve lahko postanejo gospodarske težave resna grožnja varno.sti, kajti Širitev je tudi način |>ospešev-anja razvoja tranzi-cijskih držav. Širitev je tutli .skladna z evropsko .socialno filozofijo, ki .skuša najti u.strezno ravnotežje med tržno učinkovitostjo in .socialnim mirom. Na to lahko gledamo kot na vrsto mednaro zgodovin.ska priložno.st, je to celo večjega jjomena. Slmški in koristi .širitve, zaznave in realnost Izidi Evrobarometra so pokazali, da začetno navdušenje za širitev kopni. Na širitev včasih gledajo celo kot na katastrofo, Prevlatluje stroškovni pristop. Ljudje v članicah EU postavljajo vpra.šanja kot na primer, koliko sred.stev iz strukturnih •sklatlov bo porabljenih za ntive članice in koliko IkkIo zaradi tega sami izgubili. .Nekateri politiki z velikim zadovoljstvom uporabljajo take slogane z;i do.seganje lastnih intere.sov v političnih bojih. Kmetje trepetajo pred ogromnim uvozom kmetijskih pridelktjv iz držav kandidatk. Kljub trtlnemu prepričanju, da bo kmetijski izvoz kanditlatk pomenil "smrt" za kmetij.srvo tiržav članic, so študije pokazale, da ni tako in tla so .strahovi pretirani. Kmetijski .sektor v državah kantlitlatkah je ' Kdziskutv btiicjo. dii Jinhližiiii -»5!% niikvliniiilli. rkljiiCeiiili r nizishire livrolmrtniu-ini n lirulniieiilh CUmiaili lil', vitli .«■(//» /iiiliiuliiitsl r tiV. Tiii-ti linCahifimJti sii ml k-m l'A>.f itn IcM IW7 lumislii. btirfmreCiiJe neniriiiisl ivllbili niziiiaraiii. Cese itik resne grožnje kmetijstvu Hvropske unije, kot so prepričam evropski kmetje. T. Uoeri zaključuje, tla je strah, da bo nara.ščajoča konkurenca iz držav z nizkimi stro.ški delovne sile lahko (lovečala brez|XJ.selnost meti neuspo.sobljenimi. neutemeljen. Razi.skovanja ekonomskih po.sledic .širitve KLI niso pokazala znatnih učinkov na agregatno zaposleno.si in jilače v zahodnoevrop.skih državah. Prav tako te .študije ne podpirajo vznemirljivih .scenarijev o "vtioru kohort" vzliodnoevro|> skih iskalcev zapo.slitve, ki tekmujejo z zahodnjaki za "njihova" delovna mesta in nižajo njihove plače.' lutli pogost strah preti preselitvijo proizvotinje v tlržave z nizkimi .stro.ški delovne sile ni (ali .še ni) utemeljena; upati za|>oslenih zanitli neposrednih tujih investicij je še vetlnt> zelo majhen. |)mces .selitve proizvtKinje v snieri srednjeevropskih tlrž;iv pa. kljub precejšnjim razlikam v siro.ških dela, ki pa .se bod<3 ]50 pritiružitvi najverjetneje zmanjšali, .še vedno .skromen (Boeri 1998). Pogosto tutli poz;iblj;mio, ti;i je |:)f) potipisu evrojiskih sponizumov povečini prtitekcionizem vzhodno in sretlnjeevropskih držav za uvoz iz tiržav nečlanic ElI Šc povečal podporo po.s;imezne vzhotino ali srednjeevropske tlrž;ive proizvaj;il-cem Kli. Zaradi tega lahko že opazimo translerje k neučinkovitim evrtjpskim proiz-v:ijalcem (.Me.s.sedin 1998. 1). .Strti.ški širitve .so n;iv;Klno precenjeni, medlem ko .so koristi podcenjene. Veliko več je .štutlij, ki preučujejt) stroške, kot pa študij, ki bi preučevale koristi širitve. Značilen primer tega je .Agentla 2000 (1997), ki ne vključuje nobene kvantitativne analize o kf)ri.stih širitve (Breuss 1998, 8). Na z;ičetku ni bilo t;iko. Bolj ko .segajo an;ilize o širitvi v preteklost, višje .so ocene stroškov. Gletle n;i z;itlnje ocene (glej B;ilthvin-Francoi.s Pories 1997).so stro.ški širitve relativno nizki (Breuss 1998, 5). Na z;ičetku je bila širitev zami.šljena kot vizionar.ska ideja oblikovanj;i evro|>skeg:i tlt)ma, združene Evrope, l-vrope brez meja. Navdušenje po kolapsu komunizma je obliktjvalo plodne temelje za t;ike dolgoročne vizionarske pri.stope. PosttJpoma pa ■SO te vizije začele izginjati in .stroškovni pri.stop je postal prevLidujoč, kljub temu, tla tudi stro.škovne kalkuhicije nist^ t;(kti vi.st>ke. Breuss je leta 1996 izj;ivil, "da .so z ekonomskega vidika največja ovira .širitvi vi.soki pričakovani stroški" (p. 32). K;isnej.še štutlije .so pokazale, da ti stro.ški niso tako vi.soki. kot .so jih j^redvidevali na z;ičetku." V .'\gentii 2000 jc Kt)misija ptnlala le nejasnt) ocent) razdelitve teh globalnih strt)škov z;i 5 tlrž;tv vzhtxlne in srednje Evrope. Če vzamemo povprečje teh vretl- " Hiilj/Hulnthiie elimiumelriCiiv Simlije o u-li tiClitkih ihisftiaj Sv iilsii bile Iztleliine. 'Mtxleli iln seiliij Se iiisn ziljeli lefioma prerasel v presežek, ki je bil leta 1996 v vrednosti 4.5.4 milijard ECU. ' Kanlehler/h) ilrimxili rrt stnlmo kmelijstu /lolitlLii, sinibliinm /xtlilll») Iii i/riif^- inUubvJc iiiisk-tl- ii/ii: ■ Čeibd .i niill/dnle eimr. - /inoiiijti O, •/ milijtinle vvntr. - Miiiliiiisbii.{ milijiinlc evmr. ■ hilphi S iiillijtml fi-nir. • Sliiiviiljd I milljiinh) vrnti- (Hn-iixs f'J'JK ül. -SlntSbfzti ilrifiiv rzlimliie In smliije linri/ie. bi hi se rbljiiCilf r tlriineiii bnifiii ■iiriliv HV. iitiJ hi ziitiSiili shii/iiui 5 5 inllijiinl etmi-. Komiinljti mi/ hi hiUi -luijtlniijii" .* lirihlliiio 2 iiiilijiiriliimii vrmr. Mlitirija. Slaraibti in IMiti naj bi /«/ eni sinini sbii/KiJ jiivivlc lu imbliino I milijanlo efniv. metliviii bo naj bi Uuuija prithMi 0.5 iiiili/anh- ernu/ Hiviiss 13 11512 20713 Afrilui •5Vi7 -4056 1.381 -5 4«24 1193 .Scx'crna Amerika -20337 •1.3599 1953 4439 -1720 941 Srcilnja Amerika in Aniili ■1230 5655 7744 748« 456« 5725 ju/na Amerika -9171 -6534 • 1264 -1664 2217 4007 Bližnji in .srednji Vzhod 9(i37 14681 14713 15430 15669 16433 Druge azijske države -50711 -50247 -35533 -29953 •22016 -19154 Oceanija 2162 2467 406-1 5020 6039 6607 ' Sn'tliifv in i-zliiitliUK'rriiiisbL' ilritnv. ntl Ivlti Vir lixtvriuil wirl /ntniliiini/nuiii l'itlini Iji.wiiilxiiiri' IWJ i b/jiu'im z /jniiiiijo. hilrl/i> In Uui> Ihitlc Sitillmical l'JS"} - /996. l-iimsieil. SUKA I: Celotna trgovinska bilanca evmpske petnajsterice v primerjavi s tigovinsko bilanco petnajsterice z DSVE v milijonih ECU 189 60000 40000 20000 O -20000 -40000 -60000 -80000 (S DSVE HEXTRAEUR15 Vir: tixlenuil umi tnlni t-nro/min tiniun Tnute .sVrt//.««cv// Yeiirt)iiok tW^IOOfi. /'.nntsuti. t.lixt'iiihoiirx Izvoz v države kandidatke prvega kroga se je v obdobju od leta 1992 do 1996 več kot podvojil oziroma potrojil v ilržave kandidatke drugega kroga (glej prilogo 1). Velik del pozitivne trgovinske bilance HU je posledica velikega trgovinskega presežka z drža\-ami vzhodne in srednje Kvrope. Tabela 2: Trgovinska bilanca s posainezninn skupinami držav kot delež celotne trgovinske bilance evropske petnajsterice (EXTRA - EV 15) v % 1992 1993 1994 1995 1996 i:XTRA HU15 100% lOC.*. 100% 100"X. 100% i:VROI'A (brez l-:U15) -2% 945% 99'X 52% 64% Kandiilatkc 1. kroga -8% 64«% 165% 35% 37% Kandidatke 2. kroga „ 76% 3% 2% 4% Kandiilatkc 1. ♦ Z. krtJga -H% 724% 168% 37% 41% ..ni podatka. IVr. liMermil iinit liiimliiini/ntiii Union 'nriilr. SMll.tMi iliislniajti. z/i «viio. r /.v/jWii; .<:men tteliije iKl/iininjv .■^nutnje In irzlKMtiuiefnifuiJilli driar im zti/HislniwiJe v /:!!. mij mu miiiijka znmtve-mi rlffimziio.ll. Marjan SVinUČIČ, Amlivja T/iTNIK sredstev se dejansko vrača v države članice, k njihovim svetovalcem in drugim organizacijam, kjer se ponovno ustvarjajo delovna mesta." Tabela ji: Število ohranjeiiili ali iistrarjeiiili dehrnih mest fpredposlafka ■lO.OOO erroi/ za delovno mesto) mi 1993 1994 1995 1996 1992-96 K\TKA i:U-I5 -1285725 29125 128525 685025 1085125 642075 i:VKOPA (hrcv. HLUS) 29825 275350 127775 357550 692025 1182525 Poliska 31075 66^t25 54725 76050 1S9550 4178J5 Češka 21600 36300 46150 66525 105300 278875 .Madžarska 9250 39250 50150 27925 29450 156025 .Slovenija •5100 11025 13750 2.3.300 27675 70650 ICstonija 1800 4900 10900 11500 15150 44250 Ci|xr 3«500 30825 36350 31875 32050 169600 Kandulutke I. krof>n 100125 IHS725 212025 237175 399175 1137225 l.;iivi|a .38500 .30825 .36350 3IH75 32050 169600 I.itva 100125 188725 212025 2.37175 .399175 1137225 Bolgarija -5600 -3850 325 1150 9175 1200 Ronuiniia 6950 11850 8325 5425 -125 32425 Slova.ška 11975 17925 2500 tO 100 21250 63750 Kuiulidaikc J. krogn 6050 22275 ■H 2 5 1-1550 445<.>0 91500 Ktiiidielalkc t. * J. krona J 06175 211000 216150 251725 443iirit Javnost in politiki v EU na\adno spregledajo taka dejstva. Pozabijo, da jim je odpiranje srednje in vzliodnoevropskih držav že v preteklosti iX)nudilo poslovne priložnosti, da je spodbujalo njihov izvoz, ustvarjalo nova delovna mesta in pospe.">e\alo rast. .^e veliko ugotinejših učinkov pa je pričakovati kasneje, vzporedno z rastjo dohodkov po prebivalcu v teh državah, ko se bo posledično njihovo povpra.še\^inje bistveno povečalo. Če je podpis pridružitvenega sporazuma pred-.stavljal zaroko teh držav z El', zaroko, ki je že prinesla obema stranema precej rezultatov, pa jih je .še več jjričakovati kasneje |X) "iKiroki". .">ele takrat je pričakovati ])ravi -nara-ščaj". To pomeni, ila je napačno .stali.šče nekaterih, ki ntenijo, da širitev ni potrebna, saj je EU že s podpisom pridružitvenega sporazuma dosegla .svoje strateške cilje, to jc odprtje tržišča teh držav in spremembo političnega sistema. Prav zato je tako napačno gledati na proces širitve le z vidika stroškov in z vidika proračunskih izdatkov EU, namenjenih pomoči državam sree. "/•/lAKlLin-tlsliasinlelii /'J^/ilaiitraiiaiiiSiiii t..H iiiilijanlvliim. VolMt(>l>jii tVJtf-fJVOjc 1'IIAKi: pni/iniiii linilrlilfral za iw kamlliliilkv C>.Ct iiiill/anlv HCV fSzcniltr tVJH. (>). S{iivtlfMislafko. ila sv iiboH wli .tn-ilsivr laku ali driigaCvlHtrahl v l-tf. hi lo iMimviiiln kinmilaltvmi. Se (tinlalnili I65.00H ileloriilli nicsl. Itmliii i r/i l-llje 26. i l<^Jlarjev mirovnih di\ ideiul (HDR 199 i). Velik del teh prihrankov .so uresničile države članice HU. Te države imajo namreč velike izdatke za obrambo. Nekatere nied njimi .so precej zmanjšale ta način tro.šenja, kar pomeni, da .se iz lega spro.ščene mirovne dividende lahko potrošijo za druge namene, tudi za krepitev miru in varno.sti v Kvropi (glej prilogo 2). Sretistva, namenjena za pod|x>ro državam kandidaikam so očiino zelo skromna v primerjavi s prej omenjenimi prihranki. Pet držav srednje in vzhodne Evrope bi prejelo komaj eno .sedmino transfernih plačil, ki jih je Vzhodna Nemčija vsako leto prejela od Zahodne Nemčije (od 100 milijard DEM v letu 1991 do 110 milijard DE.M v letu 1997; približno 70 milii;ird evrov). Ta vrednost ustrez;i i% BDP Zahotine .Nemčije. Ali povedano drug;iče, ta zne.sek preilstavlja 52% vzhodnonem.škeg;i BDP v letu 1990 in 32% njenega BDP v letu 1997 (Breu.ss 1998,6). Agenila 2000 predvkleva, po vrini EU v Beriinu 26. marca 1999, ila naj bi se od leta 2000 iz proračuna EU po ocen;ih iz leia 1997 za predpritlružilveno pomoč tle.seiim tlrž;ivam kandidaikam izdvajalo letno 3,120 milij:irde evrov. CXl icg;i bi bilo PHARE programu namenjenih 1,560 milijarde evrov, 520 milijonov za .SAPARD program (linanciranje na področji kmetijsiv;i ter rur:ilni razvoj) ter 1.040 milijartl evrov za ISPA, to je investicije na področju okolja ter tr;insport;i (v.se po cenah 1999). V'išja (la .so .sevvda sredstva z;i nove članice, ki bi jih le-te dobile iz drugih naslovov, iz proničuiKi EU. Predvideva se, tl;i bi v proračunu v obdobju 2000-2006 nove članice dobile skupno 45,1 milijard Evrov (cene 1999). To je skoraj zanemarljivo v primerjavi s 45 milijarchimi dolarjev, ki .so jih članice prejele v okviru skupne kmetijske politike samo v letu 1997. Celotna pomoč kmetijstvu za vse srednje in vzhodno evropske priciružitvene tlržave v obdobju pred pridružitvijo je približno enaka pomoči, ki jo je Grčija v letu 1997 prejela v okviru skupne kmetijske politike (3-1 milijard tlolarjev; Economi.st, 20. febriKir 1999,30). Pristop, kjer prevhidujejo stroški, je zelo nevaren, ker spodbuj;i v.se vrste nacionalizmov in ekstremizmov, vključno z rasizmom, širitev Lihko postane vir razlik, povod z;i razdelitev znotraj družb, znotnij ilržav članic, ki se srečujejo z na-ra.ščajočo brez|X)sclnostjo in drugimi konkurenčnimi pritiski. Gotovo je najpreprostejši, vendar tudi najnevarneši način, da za notr;inje težave in lokalno brezposelnost krivimo imigrante ali potencialne kandidatke. Vi.soke stopnje brezposelnosti so današnjo .situacijo naredile precej podobno tisti, s k;itero se je Evrop;i srečala pred drugo svetovno vojno. In vsakdo ve, kakšne so bile posledice take v osnovi rasi.stične politike, ki je bila takrat predlagana kot rešitev. Obstaja resna ne-varno.st, da plapolanje n;icionali.stičnih za.stav zau.stavi proces širitv e. Krivili tiruge za svoje lastne težave je tako preprosta rešitev, da se ji imiogi ne morejo upreti. Siriicv ni darilo, jc investicija v dolgoročni mir in blaginjo ."širitev ni tlarilo bodočim dr/avam članicam, kot jc bilo omenjeno s strani pomembnega predstavnika države članice", je predvsem: - In\'esticija v dolgoročni mir v Evropi, - Priložnost združiti Evropo prvič v zgodovini na miren način, - Investicija v blaginjo in investicija v to. da Evropa spet postane s\'etovna gospotlarska in politična velesila, - Način iKivcčcvanja konkurenčnosti Evrope. Ti.sti. ki gledajo tia Širitev kot na darilo, pozabljajo lekcije zgodovine, da bi bili nuiogi pripravljeni plačali velike vsote ilcnarja. da bi se lahko izognili zelo dragi obortlarstvo in postt)poma ab.sorbira Se preostanek Evrope v Hišo Evrope (Thurt)w 1992, 252 in 25.5). .širitev Evro|)ske unije lahko vidimt) kot način, kako lahko Evropa pridobi niočnejši glas v .svetovnem merilu, kot instrument, kako preprečiti, da bi ideološko bipolarnost nadomestila ekonomska bipolarnost (os .sever - jug na svetu ;ili v Evropi). Širitev lahko normativno obravnavamo kot temeljni kamen za krepitev vloge Evrope v .svetovnem merilu in kot instrument zagotavljanja varnosti in stabilnosti v Evropi, a tudi kot način za re.ševanje problemov vse manj konkurenčne evropske industrije. Širitev je vizionarski korak, ki (če uporabinjo 'lliurovvo terminologijo) " Mver VJVH. presega meje kraikoroOnc v stroške usmerjene orientacije kaj^italiznia in je oprta na bolj tloigoročno usmeritev, ki upošteva lioigoročne posledice, kot na primer tlo.segaiije .socialnega miru in integracije. Zato se zdi. da so kljub |x>nKmjkanju kratkoročnih ekonomskih intere.sov, politični in varnosmi ler socialni argumenti za širitev Kvrojie tako močni, ila ne bi bilo modro zamudili take zgodovin.ske priložno.sti." Če ne bo širitve, pomeni to manj.šo globalizacijo in manj blaginje in varnosti za vsakega Evropejca. Države kandidatke bi si morale prizadevati prepričati celotno l-ATO|wko unijo, ila .so njihove lastne koristi širitve prav tako koristne za celotno Evropsko unijo (glej Drčar .VI. 1997, .36). Da je širitev tudi v interesu Evropske unije same, ila je to 1'aretov optimum, ki koristi v.sem. ila ilo.sežene koristi ne gretlo na račun |X)slab.šanja položaja drugih. Kako širok naj bo .širitvcni proccs? Ključno vprašanje je, ali naj bo širitev postopen proces, ki bo najprej vključil le izbrano skupino bolj razvitih držav, ali naj od samega začetka vključuje širšo .skupino tranzicij.skih držav, po nekaterih predlogih celo izven tradicionalnih evrop.skih meja. Darious Ro.sati zelo močno zagovarja širši širitveni proccs, ki bi vključil tudi manj razvite sretlnje in vzhotinoevrop.ske države, ila bi okrepil kohezijo v Evropi in da bi .se izognili potencialnim konlliktoni zaradi nastajajočih novih delitev. Emocionalno ima prav. Ni pametno, da razdelitev Evrope na Zahod - Vzhod, ki smo ji bili priča v času hlailne \ ojnc, nadomesti razdelitev Evrope na .Sever - Jug, razdelitev na tKilj in manj razvite države kaiulidatke. Njegov argument je, da je selektiven pristop k širitvi razvojno kontraproduktiven. Zakaj? Če na širitev gledamo kot na razvojni insiriunent, ki bo z odprtjem meja za carine prosto blago iz potencialnih držav članic in do.seganjem učinko\' ekonomij obsega pospeševal njihov razvoj, mora biti širitveni proces odprt tudi za manj razvite kandidatke, da ne bi poglabljal disparitet in vodil v nove razdelitve Evrope. Take razdelitve bi se verjetno .še okrepile, če bi se bolj razvite kandidatke pridružile EU. Tak scenarij ni dobrodo.šel, posledice pa ima lahko v nara.ščajoči nestabilno.sti "kasnejših" kandidatk, zaradi česar .so možne negativne po.sledice tudi za preostalo Evropo (Ro.sati 1998). Na drugi strani teorija carinske unije in teorija integracij jasno pouilarita, da bodo bolj podobne razvojne stopnje ilržav članic integracije dale bolj.še integracij-.ske učinke. .Mnogi poskusi integracij so propadli ravno zaraili neenakomernega razvoja in prevelikih razlik meti tlržavami članicami. Zato .se ztli realističen pristop, da podpiramo širitev kot |x>stopen proce.s, toda odprt za vsa evropska gospotlarstva. Pretlen bi do.segle razvojno stopnjo, ki bi jim " /tiriiomiicnjsiv razishaiv r tiriiinili Ctaiiiaili Ktl btiiejo ranmslmi ilimeialjn kul /irecej l>nmenil>-III). litViKi i fini.ii .«> variiiisliil nizloiii zti iiiiler tlnbili iHtiii/ kot 411% /««//«ire (.Slaiiil/inl lUinilHininieler. Snnvv iiii -14 I. ilei'. 1995). lifjvoljevula uveljavljati Acquis Connminitaire. bi lahko uživale najraxliCiiejSe oblike [posebnih s|>orazuinov, pritlružeiio članstvo z jasno perspektivo. cIa se botlo nekega dne lahko vključile laka vizija ima močan psiholo.ški vpliv, .še posebej če upoštevamo visoke stroške tranzicije in vse .stiske, ki so jih morali prestali ljudje teh držav. Ti ljudje morajo injcti jasno vizijo o poti pred .seboj, da h(.)do |>ripravljeni prestati take žrtve. Zagovarjanje po.stopne širitve HU na osnovi dognanj teorije integracij ni v nasprotju s (X)prcj razloženo tezo, ila .so političnovarno.sini vitliki širitve danes vsaj tako pomemiMii kot so bili v času ustanavljanja F.vrop.ske skupnosti za premog in jeklo in kasneje Evropskega .skupnega tržišča, kot bi to lahko nekateri trdili Ti tnli-jo, da bi morali, čc izpostavimo med argumente širitve predv.scm varnostne vidike, širitveni proces raz_širiti tako zelo, da bi zaobsegal tudi tiste setlaj najlwlj nestabilne države oziroma države v konfliktu ali celo v vojni. Tak.šen argimient bi napeljeval na tezo. da bi npr morali .širitev EU odpreti tudi za države kot .so Bosna, če ne celo za ZRI. Na ta način, pravijo, bi stabilizirali te konfliktne države in s tem vzpo-stav-Ijali trajnejše osnove za dolgoročni mir in .stabilnost v Evropi Vendar pa je tudi re.s, da lahko to dosežemo tudi s pomočjo demonstracijskih pedagoških učinkov Sirir\e, s kazanjem možne poti tudi tistim državam, ki sedaj zaradi neizpolnjevanja pogojev še ne morejo stopiti v EU, lahko pa stopijo na ta vlak, čim bodo izpolnile te pogoje in bi tako pospe.ševale svoj gospodarski raz\'oj, blaginjo in demokra-tizirale politični sistem ter ga stabilizirale. Politični in ekonomski vidiki širitve se tako med.sebojno dopolnjujejo Relativna teža enih in drugih je pač različna gletle na specifične pogoje, v katerih .se posamezna skupina držav nahaja Izbrani problemi Kljub mnogim razlikam med današnjo in preteklimi širitvami EU" ne moremo mimo dejst\'a. da .so pogoji z;i članstvo tokrat najostrejši, četudi ta krog širitve vključuje najmanj razvite kandidatke. Soočeni smo s probleniom legitimnosti tega pristopa, čeprav pravno ta pristop prestaja preizkušnjo Tak vtis podpira tudi dejstvo, da celo mnoge države članice ne uresničujejo mnogih delov acquis cummuni-taire, medtem ko od novih držav kandidatk pričakujejo, da bodo to izpolnile .še pred vključitvijo. Odgovor na to jc: če članice ne botlo uresničevale accjuis cunt-niunitaire, .se jim lahko zgodi, da bodo morale pred .sodišče. .\li ne bi mogli enakega pristopa uporabili (ko in če bi bilo potrebno) tudi za nove članice v tem krogu širitve, da bi naredili proces širitve bolj primerljiv s preteklimi petimi širit- " Maj omenimo le nebfij nti/jHimembnejiili V /KiprejSnjlli SIrliidli 1:1'Je.Ho zfi Inle/frimnie tlrftir nti lxtlj /Midohnih mvneh ^osiKn/tinkegti nizmja. z razviumi Insitliicljami iriiie vbonomije ler /lodohnlml tiemobnniCnimi imliiiCnlmi sistemi. Settanja Siritei' /ki immeni Širitev nn ili^m e. hi znatticje zaostajajo /m svoji slo/nijl fios/Hlarskega razvoja, ki so Sek> nedavno zaltorabale na /mt razvoja demokratiCnegfi /roll-tičnc)>a sistema in lii se Šele prebijajo stozi /ireobnizbo /Hiprej komandne ekonomije v ti tno j(os/Kularsi-in. '/mio tudi cel niz naztnnikov. kijih loCI dročjih pričakujejo prehodna olxlobja. Po drugi .strani .se Agenda 2000 le počasi premika. PogajaLska |X)zicija ELI jc v osnovi acquis cum-mmunitaire, vendar obstaja strah, da EU še vedno ni oblikov ala svoje pogajalske pozicije povsod, kjer je ta potrebna. Pogajalska literatura jasno govori, da morajo imeti v.se stranke za pogajalsko mizo jasna pogajalska izhcKli.šča, da bi pospešile pogajanja. Kandidatke se vse bolj bojijo, da bo EU zahtevala mnoge derogacije, " DiisviliiiiJI mziiij thniMlkin-ji- ilnktiznl ibi .vr» KilirlCtikmmiJd iiiiiCiiu lircliniiiti. Marjan SVFTUČiC Andreja TRTMK posebej na poclroiju kmetijstva, striiktiirniii in kohezijskih skladov, migracije zaposlenih, .Schengenskega sporazuma (acquis), in mnogih drugih institucionalnih vprašanj. Izven acquis cummmuniiaire .seveda obstajajo zadeve, ki .so zares stvar pogajanj, na primer koliko sredstev bodo tlr/.avc kandidatke dobile kot podporo za ])rilagajanje ali če bodo smele obdržati s\oje prelerencialne trgovinske sporazume z državami, katerih del so bile v preteklosti, in pock)bno. F.vrojj.ska unija institucionalno .še ni pripravljena, hkrati pa zahteva, da države kandidatke jasno določijci datinne za vsako prehodno obdcibje, ki ga želijo. Posledica tega je, da se države kandidatke bojijo priti v položaj, ko bi se jim prehodno pri-lagoditveno obdobje izteklo, preden bi poslale |x>liiopravne članice, kajti datimii članst\'a bodo lahko odloženi v nejasno prihodnost. Izredni vrh KU v Berlinu je implicitno predvidel možnost sprejema prvih članic že začenši z letom 2(K)2, saj je v la namen predvidel ustrezna sredstva v svojem planiranent proračunu, čeprav .se je določanje rokov tloslej \edno zavračalo in [wgojevalo s pripravljeno.stjo kandidatk. Ta argument ostaja glavni dejavnik tudi |X) Berlinu, s to razliko, da je, tako je vsaj razumeti, včlanite\- mogoča že začenši z letom 2002, kolikor kandidatka izpolni ustrezne predpogoje. Povezava meil institucionalnimi relbrmami in širitvami je tesnejša, kot bi mnogi radi priznali. Čeprav .so institucionalne reforme notranja zadeva držav članic, .se zdi priporočljivo najti način dialoga tudi s potencialnimi kandidatkami, ki bodo sodelovale tem procesu kot bodoče članice. To bi olajšalo njihovo razumevanje pravic in obveznosti ter delovanja Evropske unije na splošno. Na.slednja pomembna zadeva je tudi neracionalna tekma med državami kandidatkami, katera bo prva postala članica Evropske imije. Včasih .se zdi kot neke vrste lej^otno tekmovanje med njimi, .šc po.sclK*j med politiki, ki pogosto (iz)rabi-jo problematiko Evropske unije kot lx>jno polje za lokalne politične l-)oje med političnimi strankami in uresničevanje intere.sov njihove lastne stranke na račim širših nacionalnih interesov. Potencialne članice so včasih preveč prenagljene, preveč ne.strpne in preveč zaposlene s prestižno tekmo, katera bo prva članica kluba, ne glede na socialne .stro.ške takega član.stva. Lahko bo |X5irebno dalj.še obdobje blažitve tega procesa kot .se zdi .sedaj, če podpora širitvi s strani ELI ne bo zagotovljena v podobnem ob.segu kot je liila v predhodnih širitvah in glede na to, da je bila formula postopnega zmanjševanja pomoči nadome.ščena s formulo postopnega stopnjevanja pomoči. Podpora je v tej pripravljalni fazi potrebna predv.sem za pospeševanje procesa prilagajanja. Vse v tekmo vpletene države .so se znašle v "zapornikovi dilemi". Postale .so žrtve njihovih lastnih politik ".skakanja v brezno, ne da bi ))rej preverili globino". "Duh" polnopravnega članstva v EU "je u.šel iz steklenice" in ga ni moč več spraviti nazaj, tudi če bi (drža\c) spoznale, da za to še niso pripravljene. Tu lahko uporabimo znano analogijo "zobne paste", ki je odlična prispodoba za inflacijo; ko jo stisnemo ven. je ni mogoče \cč dati nazaj. •Možno.st za izboljšanje horizontalnega .sodclovanj:i med v.semi državami kan-did;iik;uni še ni bihi dovolj izrabljena. Tovrstno sodelovanje v vseh državah kandi-datk;ih obr;ivn;i\'ajo kot drugonizredno sodelovanje. .Šele v zadnjem času spoznavajo, da je lahko horizontalno sodelovanje z izmenj;tvo informacij, s pripravo skupnih standardov na ključnih področjih, ki .se dotikajo vseh. in pospeše\'anjein pogajanj, insiriiineni izlx)ljsanja njihovih pogajalskih pozicij .sproii ht' Tako sti članstvo v EU, kar nekateii z.igo\arjajo, ali celo trdijo, da jc pred članstvom v EU |K)trebno najjjrcj (jkrejjili horizontalno sotlelovanje med potencialnimi članicami, kakor.se jc pač to ilogajalo v Evropi po 2. svetovni vojni. Dejstvo je, da .so .sc razmere danes bi.siveno spremenile m da .se daleč največji del ekonomskih odnosov s tujino držav kandi-tlaik odvij.i s članicami EU in le majhen del z ostalimi kandidatkami'". To ne |xnncni. da ni mogoče po.spe.šiti tovrstnega horizontalnega sodelovanja, vendar to o.staja mnogo manj pomembno kot pa je vertikalno" .sodelovanje s članicami El' Tak.šno sodelovanje je potrebno pos|x.šcvati tudi iz razvojnega vidika, z vidika nujno.sti krei>itve knnkuicnčnosti podjetij držav kandidatk. Njihovo meiLsebojno .sodelovanje je lahko v |Xjmoč, jc lahko lovljenje sape v naiiorncm teku k cilju cvrop.skc konkurenčnosti. Časovna razporeditev in količina finančne podpore, ki jo kandidatke «.lolfijo za pospc.šev anje njihovega članstva, je naslednji pereč problem Do sedaj je bila v predhoilnih ,^iritvah za tako podporo vedno uporabljena foimula "postopnega zmaiijševaiija" jioinoči. Zilaj pa pre\ laduj'e formula "phasing in", lo jc vključevanja v letini sistem pomoči, kljub dejstvu, da so te kanditlatke najmanj razvite v jjrimer-javi z vsemi t).sialinii tlržavami, ki .so želele postati članice v iireieklili .širitvah ■Sedanje kandidatke st) precej bol/ potrebne finančne podpt^rc, tla bi post.ile članice El I in dtjhitcie ostale. Če želijo zmanjšali razvojno vrzel med njimi in državami članicami, mora biti uporabljena formula "phasing out". Sklep Kljub v.sem tež.ivam je morda najbolj |)rimernt) da zaključimo z optimi.-.ticnim stavkom D. 1 l.ileja, da "liberalizacija komandnih ekonom.skih sistemov, kjer j^ieko 3 milijone ljutli živi [jrecej pod njihovim potencialom produktivno.sti že nekaj de.seiletij, lahkt» jiiedsiavlja |Hiložnt>st za novo svetovno ureditev primedjivo le s svetov no indu.stnalizacijo in naselitvijo novih kontinentov v 19. stoletju, ki je vzbuilil tak val razcveta ktii še nikoli v zgodovini" (Malkin 1991, 10). " Delvtf ttfdjrt btiiiilultilk r KI/sn seglhall (• leni I99(> otl 52'X, n primeru llwiiiije e Ke/iiihlibi Čeiln. do (55% v fiilmcni Slovenije m Madiarike In 66% r/jrimerii hiljske. Se mulo riS/l so odsloibl r ftriineni iiioio. Mu mesebojno irjiorlno /ki otl/Kidi' bislivno munjUl deleS. in sUvr. od celoiiufiil slorenskiiiii izi ozu je nu Cr.lK) »dlKidh letu /Wr> le 5,5% v primeru fiJjske 6.IX (^eike liJ'A. in MadSurske /-V/ ninzii so deleži, bi odfmdejo nu CKFIO .te mulo manjSr CA',l(i .Majcen in / f.Damjan izniCiiiiala. da /e Slot-enijti v obdoltju IW2 IWJ7 doicjila f sivarnosli le od .iff-5fJ% /Kilencialnega izroza v Clil'H). Ce/>nw seje dejansba ir^orina /msio/to-ma zaCela /inhlitei un /loienaleini. izmCnniini nu lemelju gmi-ilv modela (I^H). Zalo je potrebno raziiiiieti vse zgodovinske dimenzije širitve in javnosti razložiti celolno zgodbo o razprostiranjii meja Evropske unije naprej proti Vzhodu, o stroških in koristih, ki lako na kratek kot na tlolgi rok slonijo na ekonomskih in poliiičnovarnostnih temeljih, hi ne nazadnje, o priložnosti, ki jo širitev ponuja, da bo Evropa spet na zemljevitlu svetovnih sil. s pomočjo evra in krepiivijo svoje konkurenčnosii. •Na koristi osredotočen pri.stop bi moral nadomestiti ali vsaj ilo|M)lniti do setlaj prevladujoči na stroške osretiotočen (jrisiop. Da bi lahko videli celolno sliko, moramo upoštevati tudi stroške neširiive. Zakaj ne bi pripravili študije o "stroških neširiive ali zapoznele širitve" poovetlaii. tla širitev ni katastrofa, da pomeni več in ne manj tlelovnih mest. da so mnoge korisii že nastale in da je vi.soke stopnje rasti, ki jih Evropa tlo.sega v zailnjih nekaj leiih, moč pripisati tutli otipiranju srednje in vzhotlnoevropskih držav. Širitev zato lahko močno prispeva h gltibalni konkurenčnosti in k krepitvi vloge Evropske unije v svetovni politiki na splošno. Širitev moramo obravnavati kot in.strument dohitevanja, ne pa kol rezultat dohitevanja, kot si preveč |>ogosto napačno predstavljajo tlržave člaiiice. Vzrok, tla nav tlu-šenje za širitev pojenjtije, je i.skaii prcdwsein v netiiemeljenem strahu, ki ga pogosto okrepijo nekateri kratkoročno usmerjeni poliiiki, ki plujejo na valtnih nacionalizma in proiekcionizma. Naj zaključimo z znanim .stavkom jeana Moneta; "Zgratliii Evropo pomeni zgradili mir." kar lahko tudi parafraziramo: razširili Evropo pomeni zgraditi mir in blaginjo. i>ril(k;e Priloga 1: Znnanja trgoiHna EU (l-XTliA EUJ • izroz r držare kandidatke 1992 1993 1994 1995 1996 i:.\TKA I:u-15 111365 471405 523611 572213 623396 I'VROl'A (brc/. i:U-15) IlT-lSrt 128985 143704 166411 18931« l>(>lj.ska 9219 11114 12317 15294 19«27 Cc.ška 7483 7087 9224 11653 13966 MadAar-ska 52H'1 6447 8066 8728 9989 Slownija I.W2 .%18 4348 5178 5376 i:.su>nija 334 492 1030 1318 1694 Ci|X'r 2150 1V65 2086 2013 1845 Kandidatke 1. kro^a 25852 30723 37071 44214 52697 l-itvija 251 415 719 940 1107 Litva 365 545 856 1016 1451 H(>l}>arija 1255 1488 1752 2052 1696 Romunija 19«« 2513 2895 379 i 44.^7 Slorailka 1583 2194 3192 3996 Kanditiatke 2. kroga .iS59 6544 8416 10994 12687 \ Kandidatke 1. + 2. kroga 29711 37267 45487 5520S 65384 Vir lixlenuil and Inira ■ liiirolKtiii Union Tradv. Slalislicid Yearlxiiib I'JHS-IWCl Ijimslal. liLWinlxinrfi. Priloga 2: Izdatki za obrambo v tzbrainii držam/i članicah EU v obdobju 1985■1994 tl.S $ millions (1W.Î pritc.«) A.* a % of GDP per capita (tJSS 199.? priivs) % of L-Uucation and health L'xpunditiiri; 1985 1994 1985 1994 1985 1991 1985 1994 Netherlands 7814 6901 3.1 2.1 540 450 67 22 France 42918 42724 4 33 77« 739 131 29 Ik'Igiutii 5409 .W43 3 1,7 549 382 49 20 United Kingdom 41891 33861 5.2 3.4 741 5«3 96 40 Germany 46330 34848 3.2 2 610 42« 67 29 Italy 22576 20632 2.3 2.1 .595 357 39 21 Vir: ttiinian Detvliipmeiu Re/xirl 1996 tixfoni Oxford Uniivnitv I'rvsa tVXi. sir Jin