nove knjige 51 POGLEDI NA ŠPORT 1 Šolska športna vzgoja in njeno ocenjevanje Izpod peresa dr. Silva Kristana prihaja prvi del načrtovane trilogije POGLEDI NA ŠPORT. V prvi knjigi (POGLEDI NA ŠPORT 1) pisec obravnava dva vsebinska sklopa, ki sta ga vznemirjala že v študentskih letih, še bolj pa na njegovem prvem delovnem mestu v osnovni šoli. To sta identiteta šolske športne vzgoje in oce- njevanje tega predmeta. Gre za smiseln in smotrn izbor po- membnejših strokovnih bese- dil, ki jih je avtor objavil v raz- ličnih strokovnih in poljudnih glasilih. Dodani so še prispev- ki, ki nikoli niso bili objavljeni, ker so končali v uredniških smetnjakih. Zato sta dodani še polemiki, ki obravnavata kratenje ustavne pravice do svobode izražanja. Čeprav v polemikah razprava včasih zaide iz ožjega strokovnega področja, se avtorju zdi, da je treba nekatera avtoritarna sta- lišča ohraniti za zgodovino. Iz obsežnega pisnega opusa, ki obsega več kot štiristo pri- spevkov, je avtor izbral 102 naslova. Izbrana so le besedi- la, ki so še danes aktualna ali pa zgodovinsko osvetljujejo nekatera pomembnejša stro- kovna vprašanja. Večina izvir- nih prispevkov, ki so uvrščeni v zbirko, je smotrno skrajša- nih, vsebinsko prečiščenih in terminološko posodobljenih. Tu in tam je dodana še misel, ki je dozorela pri klesanju pri- spevkov. Pisec brez dlake na jeziku zapiše, kar misli. Zlasti v polemičnih zapisih. Sam zapi- še, da ga vodita dve načeli: Ari- stotelov rek amicus Plato, sed magis amica veritas (Platon/ sogovornik mi je prijatelj, še večja prijateljica mi je resnica) in misel strokovnjaka za me- dijsko pravo, ki meni, da ''svo- boda govora ni postavljena kot standard zato, da bomo eden drugega božali, pač pa zato, da se stvari odpirajo, da se o njih debatira …'' Vsebina knjige je precej ra- znovrstna, vedno pa nepo- sredno ali posredno zadeva edukacijski izsek športne kul- ture. Čeprav se je sodobnejši izraz športna vzgoja že dobro ustalil v strokovni zavesti, v zakonodaji in v javnih občilih, se nekaterim še vedno toži po telovadbi in telesni vzgoji. Zato avtor s terminološkega zornega kota najprej obse- žno utemelji sodobnejši izraz. V nadaljevanju pisec največ pozornosti nameni osnov- ni šoli, dotakne pa se tudi srednje šole in visokošolske športne vzgoje, kjer je tudi sam bil nekaj časa zaposlen. Odziva se na mnoga stališča, ki jih zasledi v strokovnem in poljudnem tisku. Zlasti je kritičen do tako imenovanih 'nakladanj', kot sam imenuje lahkotna, neargumentirana ideološka stališča. Stališča avtorja o identiteti šolske športne vzgoje se ne- koliko razlikujejo od uradnih stališč kadrovskih šol. Avtor ima diametralno nasprotna stališča glede ocenjevanja šolske športne vzgoje in vre- dnostnega razvrščanja učen- cev. Nasprotuje vsem oblikam ocenjevanja tega šolskega predmeta, ker meni, da je med šolsko športno vzgojo in drugimi učnimi predme- ti bistvena razlika. To razliko tudi logično utemeljuje. Rde- ča nit, ki se vleče od začetka do konca knjige, je humana šolska športna vzgoja. Hu- mana športna vzgoja pa je tista, ki je prijetna tudi učen- cem z levega repa Gaussove krivulje. Poglavitna smotra šolske športne vzgoje sta po mnenju avtorja izobrazba in vzgoja za tako imenovani športni življenjski slog v vseh življenjskih obdobjih. Zato naj bi šolska športna vzgoja bila takšna, da bi jo vsi učen- ci vzljubili. Tudi tisti z levega repa Gaussove krivulje. Šolska športna vzgoja, ki nekatere učence odvrača od športa, je napačna. Športni življenj- ski slog postaja čedalje bolj potreba slehernega človeka, ne samo gibalno uspešnejših. Filozofija šolske športne vzgo- je mora biti 'šport za vse', kjer je pomembnejša dejavnost sama po sebi, ne pa storilno- stno primerjanje posamezni- kov. Osrednja misel avtorja je, da v šolskih okoliščinah pri dveh ali treh šolskih urah bi- stveno ni mogoče spreminjati psihofizičnih kazalcev, ki so v veliki meri tudi genetsko po- gojeni, bistveno pa lahko, tudi pri dveh urah, oblikujemo ču- stven in razumski odnos do gibalne kulture. Slednje se av- torju zdi temeljno poslanstvo šolske športne vzgoje. Avtor vsa svoja stališča argumenti- rano zagovarja, tako da mu je težko nasprotovati. Zdi se, da knjiga POGLEDI NA ŠPORT 1 sodi na knjižno po- lico slehernega razrednega učitelja in športnega pedago- ga. Predvsem pa bi bilo smi- selno in koristno, če bi knjiga POGLEDI NA ŠPORT 1 spod- budila obsežnejšo in temelji- to razpravo o identiteti šolske športne vzgoje tako na ka- drovskih šolah, ki izobražujejo učitelje tega predmeta, kot med vodilnimi šolniki. Zago- tovo je to tema za nastajajočo belo knjigo, ki jo pripravlja mi- nistrstvo za šolstvo. Milan Žvan