liiitolišk cerkven list. Danica ishaja 1., 10. io 20. dne vsacega mesca na celi poli, in velji po pošti ea celo leto 3 gld.. za pol leta 1 eld. 60 kr.. v tiskarnici •prejemana na leto 2 gld. 60 kr. in na pol leta 1 gld. 30 kr., ako uni dnevi zadenejo v nedeljo »li praznik, izide Danica dan poprej — ~ Ust ao. Te&u XVIII. V Ljubljani 20. grudna 1865. Božična. Angel. (Tenor v daljavi.) Z višav nebeških sem poslan, Oznanim vam veselje: Zdaj, rod Adamov v sužnost dan'! So spolnjene ti želje. — Pas tire i. (Zbor.) Od kod ta svitloba. obdaja ki nas f Od kod se presladki razlega nam glas ? Oj glejte, angel t»m stoji, Odperte so nebesa, Je mar li on, ki se glasi, Da serca strah pretresa? Angel. (Bolj blizo.) ..Ne bojte se" pastirčiki, In čujte me brez straha. Oznanja..* radostne reči; Bog smilil se je praha! — P a s t i r c i. Govdri, is serca tc prosimo vsi, Naznani prečudo necojšnje noči. Zakaj na nebo tak glasno Se ,.Slava" vedno čuje? In kdo tak milo in sladko Nad hlevčikom glasuje? — Angel. Rojen Rešnik je za ves rod, Oj doba prevesela! Zato slavi presveti god Nebeška družba cela. — Pas tire i. 0 kje je Mesija. Zveličar sveta. Povej nam preljubi poslanec z neba ker vsi telimo preserčno Hvaležno ti.i moliti. V ljubezni «erce Mu zvesto Z darovi podariti. A n s e I. V hlevra jasl.'rah leži, Rojeno od Device. To Božje Dete v revšini. Da reši svet krivice. Pastir«* i. Le urno o bratje potrudimo se Pogledat. kar angel oznanil nam je. Da serčno ;>ora*tinio tam Plvmilosljitn llele. ki ep ponižalo je k nam . Ke>iti na- ujete. Pastir. (Pred jaslicami.) Preslava večna naj ti bo, Oj Dete rajsko milo! Ker si v rešenje milostno Nam danes se rodilo! — Vsi. Oj sprejmi, Te prosimo , naše dari, In v Svoji ljubezni nam serca užgi. Da ljubimo Te vsaki čas. Medija naš pregreti ! Da komo kdaj v nebeški kras . /viličar, k Tebi vzeti! Z nebes in zemlje se ta dan Čast Deteta razlega, — Al serce tvojo, o kristjan. Pa hladno bo do Njega? — l„e hili tje k jaslicam, nič se ne boj! Poljubi Mu blage ročice necoj; (•lej! sej jih že naprot derži — V ljubezni te objeti ; — Trepeče. joka. ker želi Dušico ti oteti. — Pr. Silvester. Predrago bitje. 0 človek, toki sam jt stvarnik sveti Vdihnil bitje blago, večna cen«, Predrag snklnd ti ▼ ud« dal psrstM« Podob« Svoj«, ki mer« umreti Grešilo bitje. — Zopet ga oteti. Nebeški Sin na semljo priti sklene; Sgubljeni raj da bitja spet odklene. Gr« v britk« smert, — ae di a* križ raap.ii f — V ljubesni še po bitju Njega žeja, ■e pride nrn muk — M« uajatračaeja. — 0 človek! s tim prepričati to akuša: Ink« ger«č« Oa to bitje Ijnfcl ... Nikar ga toraj s grehe« ne pofnt'' Kar bitja to j«: tvoja draga d non. — Pr. Bih klic ob koncu svetega leta 1865. Zdaj tedaj, otroci, poslušajte! Preg. K, 32. .Med zakladi, i/, kterih se vernikom dele odpustki, je tudi zaslužen je Marije Device. Ona ni imela madeža izvirnega gn lia in ni storil« lastnega, torej tudi nobene in tnkakoršni- kazni ( štrafenge) ni bila vredna: čednosti m doore d« Ia pa so se ji nezmerno množile vsak dan. vsako uro njenega življenja. In ker smo mi njeni otroci iii ker je Jezus ni« 11 Sin. zavoljo tega nam Marija drli iz Jezusovega in r/. svojega zaklada — se zla-li ob rasti >v. IrU. CY Marija ui le po besedi n..ša M »ti. temur nam res j»rav po materno deli dobrote, nam ona pač po pravici kliče z besedami Modrega: ..Zdaj tedaj, otroci, poslusajte me>% Kaj neki n * m hoče Marija povedati, ko n*m klice: Poslušajte me?- — Naj bom Mariin tolmač in naj vam naznanim, ljubi bravci, kaj nam ona ob koncu sv. leta govori in zaterjuje. — Sv. Duh imenuje Marijo presv. Devico ,,lilijo med ternje m. (Vis. p. 2, 3£.) Kdo bi ne preču-doval leskeče bele lilije med ternjem, kdo bi se nad njenim ljuheznjivim pogledom ne razveselil. kdo njenega prijetnega duha se ne radoval? Kar je pa lilija nu d ternjem, to je Marija naša predraga Mati med človeškimi otroci: vsa leskeče-bela, to je, brez madeža; vsa ljuheznjiva, to jc, polna Božje prijaznosti in naj bogatejši milosti; vsa polna prijetnega duha, to je, brez vsake grešne sape — z vsimi močmi v naj lepšem redu — *toji med grešnim človeštvom, že od natora lepši, bolj popolnoma, bolj sveta od slavnih kerubov, serafov in vse trume angelov. Kaj da Marija kakor taka lilija ljubi, kaj ceni, kaj spoštuje, kaj želi pri človeških otrocih, s čim se ji vstreže: to si je lahko misliti. Ako me tedaj vprašate, kaj Marija svojim otrokom govori — še zlasti ob koncu sv. leta, sc ne bom motil, ako rečem, da Marija tako-Ie kliče: Zdaj tedaj , otroci, poslušajte me: Bodite lilije! Vsi, ki svoje lilije se niste poterii, ki je vam še ni slana greha posmodila: ostanite bele lilije! Posnemajte sv. Očeta Pija IX , ki tako priserčno lilijo ljubijo. Pij IX lilijo nedolžnosti nad vse na svetu ljubijo; lilija svetega življenja jih je pripeljala na stol sv. Petra, iz ljubezni do naj lepši lilije so ueomadežanu spočetje Marije Device v god čistega spočetja 1854- očitno za versko resnico razglasili, so tnašnikom dali za ta praznik in njegovo ••srnino tako prelepo novo mašo in naj priserčniši du-hovske molitve. Sv. Oče so pri vsaki priložnosti pokazali, kako močno oni lilijo ljub jo; zato jih pa tudi peklenska kača zalezuje, strašno čerti in preganja — zlasti od tistega časa, kar so čisti I ■ t i i pred vsim svetom slavo dali, kar so neomadežano spočetje razglasili. A. Nepopačeni otroci mladenči in deklic**, bodite torej lilije! Tako kliče Marija, k temu vas vabijo sv. Oče Pij IX, veliki častivec lilij. Dobri rimski mladenči. skerbni za sveto čistost, so prosili >v. Očeta Pija IX, naj jim dajo pomoč^k, da ložej ohranijo lilijo; in 17. vinotoka 1857 so sv. Oče dodelili za vsak dan 100 dni odpustkov vsakemu, kdor koli k M-trii za ohranitev lilije čistosti in svetosti zdiline, rekoč: O moja Gospa! o moja Mati! Tebi se vsega darujem, in da se Tebi vdanega skažem, Ti danes posvetim svoje oči, svoje ušesa, svoje usta, svoje serce, sebe popolnoma vsega. Ker sem tedaj Tvoj, o dobra Mati! vari me, brani me kakor svojo lastnino in posestvo. Ali pa krajše: O moja Gospa! o moja Mati! spomni se, da sem Tvoj. Vari me, brani me kakor svojo lastnino in posestvo! ^40 dni odpustkov, ako se v skušnjavah opravi.) — O sklepu sv. leta bi se gotovo nebeški Kraljici prikupili, ako bi ji v spomin zagotovili, da si hoče vsak prizadevati po svojem stanu čisto živeti in bi v la namen eno ali drugo teh molitvic večkrat ponavljali, zlasti vselej po odmoljenem angelo vem oznanjenji. To je potreba vsim brez ozira na stan in okolišine, ker čisto mora vsak živeti, kdor koli želi Bogii dopasti in se zveličati. Vsim tedaj Marija kliče: .,Zdaj tedaj, otroci, poslušajte me: bodite lilije! Blagor vam, ako ohranite moje pota!*' — Če je pa blagor tistim, kteri ohranijo Marijne pota, kaj se izhaja iz tega? Ali ne to, da neblagor, gorje tistim, kteri zaveržejo, zapustijo Marijne pota?- Kaj tedaj Marija takim govori, kteri so bili zavergli njene pota in jih zdaj išejo, ali so jih ne mara že našli? — Zdi se mi, da jim kliče: ,,Zdaj tedaj, otroci, poslušajte me: bodite pohlevne v i j o I e s p o k o r n o s t i, — bodite Petri, Magdalene, Avguštini, — bodite hromi, udolomni v evangeliju! Kako je to mogoče, da bi Marija kaj tacega priporočala, da naj bode kdo celo ..hrnmast," ,,udo-lomen?" Tako-Ie! —Ako se ozremo v sv. evangelij, vidimo tri evangeliste popisovali, kako štirje možje nesejo udolomnega na postelji. Ne vedo, kako bi prišli k Jezusu, ker obdajala ga je velika množica. Niso mogli v dvor, kamor se je bil usmiljeni Zveličar umaknil; kaj je tedaj storiti? Na piano streho gredo z bolnikom in z vervmi spuste reveža na postelji k Jezusu na tla. Dobrotljivi Gospod ga pogleda, zi božj>m očesom vidi njegovo skesano in poterto serce, smili se mu in reče: ,,Zaupaj sin, odpušeni so ti tvoji grehi!*' Kaj te besede pričajo? ... Udolomncsti pri tem možu so bile krive njegove pregrehe, in zato ni pričakoval od Jezusa le samo telesnega, ampak tudi dušnega rešenja. Dosegel pa je oboje tako popolnoma, da mu Zveličar še nič pokore ni naložil, dodelil mu je namreč zavoljo njegove velike ljubezni in kesanja popolnoma odpustek. O kako srečno sv. leto je bilo tisti trenutek za tega reveža! Bog namreč zamore človeku vero in ljubezen v tako visoki stopnji vdihniti, da ste bile pri unem bolnem grešniku zmožne zadolženje in kazen v trenutku zbrisati. To je o d-pustek Jezusov, ki ga ni mogel drugi deliti, razun le sam Jezus. Tako učijo ss. očetje. Ali ne veleva tedaj Marija prav in dobro grešnikom, rekoč: ,,bodite udolomni !*' To je: vi nesrečni grešniki, ki ste udolomnega posnemali v grehu po napaki, posnemajte ga zdaj v pokori — po pravici. Bodite tako skesani za svoje grehe, kakor je bil udolomni; išite Jezusa, ako ga morebiti še niste našli, s toliko silo, nadležnostjo, kakor udolomni, naj si je pritožno ali nepriložno. Vervajte vanj s toliko vero, kakor udolomni; ljubite ga s tako ljubeznijo, kakor udolomni: potlej bodo ludi vam veljale besede: ,,zaupaj sin (zaupaj hči), odpušeni so ti tvoji grehi!** (Mat. 9, 5d.) — V ravno tem pomenu pa vam grešnikom in spo-kornikom Marija tudi kliče: ,.Bodite Petri, bodite Magdalene, bodi Avguštini*' itd., namreč ravno tako skesani, ravno tako poboljšani, ravno tako pripravljeni škodo, pohujšanje popravljati, kakor le-uni, — in vredni bote zaslišali besede : ..Odpušeni so ti tvoji grehi; — zaupaj hči, tvoja vera ti je pomagala; — veliko ti je odpušenega. ker veliko si ljubila! ..." B. Če pa Marija veleva ob koncu sv. leta, kaj naj bomo zanaprej; kaj pa prepoveduje, da naj nikar ne bomo? — Ona svari in kliče: .,Zdaj tedaj, otroci, poslušajte me: ne bodite ternje med lilijami!** — Ternje med lilijami so tisti, ki so sami zhad.ini od ternja grehov in hude vesti, pa so tudi drugim s svojim pregrešnim življenjem v spoti k I jej in pohujšanje. Mladi dečaki in dekline, bi djal — še pagiavski grešniki! ne bodite ..ternje med lilijami!'' Grehi v pervih •»tročjih letih dostikrat naj več skaze in silo veliko Ij u like raztrosijo med npdolžne, ker še sami dobro ne ločijo ljubke od pšenice, osata od dobrega žita. G o r j e v a m mladim grešnikom! Pregrehe vaše mladosti vam bodo že vaše mlade kosti na- polnile, v vaših moških letih vas ne bodo zapustile, še v grobu bodo z varni počivale! Spreotiernite se torej. pokoro delajte za to, kar ste hudega storili in med druge raztrosili, in ne bod:te \eč sovrazljivo „ternje med lilijami!" Miadeiiči in možje! Xe bodite .,ternje med lilijami!" Ternje je vaša ostudna kletvinja, lernje vaše kvantanje, ternje vaše ponočevanje in hude drusiue, ternje vaše pijančevanje, ternje sinov terdovratna obnaša do staršev in očetov, rotenje zoper otroke; ternje sploh vaše mlačno ali relo spod ti kij i vo obnašanje v cerkvi in doma pri molitvi, ternje sploh vaše razuzdano življenje. — ternje ste vi sami. ki lilije zadušujete in imate na vesti nedolžnost, ktera se zavoljo vas skazi, lilije ktere se z vašim zgledom v ternje spremene! — Spreobernite se torej za resnico, in ne hodile odsihmal več „ternje med lilijami!" Dekle in hčere, ne bodite ,,ternje med lilijami!" Kadar ve z grešnim zgledom, z očitnim pohujšanjem, ali kakor si hodi, kako lilijo ranite, veste, da iz rane ne teče belo mleko, ampak čemo-rudiča kri, ktera že zdaj v nebo vpije in bo še sodnji dan zoper vas Sodnika na maše vanje klicala! — Delajte tedaj pokoro, popravljajte pohujšanje, — nehajte biti „ternje med lilijami!" Matere, pesterne, varhinje: ne bodite ,,ternje med lilijami!" \e preklinjajte in ne miljarite otrok , — ne učite jih opravljati, krasti, Božjo službo opusati, -ne pušajte samiti uikoli nikjer, da jih stari ali pa mladi volk ne sterga: Bog jih bode t i r j a I iz vaših rok ! Ljudje vsili starost in stanov, ne bodite ,,ternje med lilijami!" Vesprennšljeno govorjenje, kletvinja, manjši in veči krivice in tatvine itd. -- so ternje z vašega ^erma, s kterim lilije teptate, nedolžnost pohujšujete, da prihajajo preklinjavci. goljufi, tatovi, opravljivci, pretepavci. sovražljivci, ponočnjaki, ne-čislniki, zapravljivci, napuhneži. lakomniki. oskru-novavci nedelj in praznikov, zaničevavci vere, Božjih in cerkvenih zapoved — ravno taki, kakor vidijo, da ste vi sami! — Od zdaj nadalje tedaj se spreobernite v vijole spokornosti in ne bodite več ,.ternje med lilijami! Da si pa to.še bolj k sercu ženete, vam dam v spomin besede Jezusove, ki si jih globoko v pamet zapišite: (iorjč človeku, po kterem pohujšanje pride! Bolje bi mu bilo. da hi se m u m I i u s k i k a m e n o b e s i I na vrat, in bi se taki človek potopil v g 1 o h o č i n o morja, p r e-den je pohujšanje storil. (Mat. IH, 6.) Zdaj tedaj, keršanski ljudje, otroci matere katoliške Cerkve! poslušajte nauk in nikar ga ne zame-tujte: bodite lilije! — Ali če niste več lilije, bodite vijole spokornosti, bodite Petri, Magdalene, Avguštini, utlolomni itd.: nikoli več pa ne bod te .,ternje med lilijam;!** Zakaj ternje in pa malopridno drevo -oboje bode izsekano in v ogenj verženo: lilije pa bodo vekomaj cvetle pred Božjim sedežem. — To je tolmačenje besed in zveličavnih naukov, ktere nam govori naša naj boljši mati Marija ob koncu sv. leta in tudi sploh oh koncu sedanjega leta 1HG5. Poslušajmo jih, spolnujmo jih, da nam ne bode zal tisto leto. s kterim se bode končal«* naše časno in začelo življenje v nezmerni večnosti! — Pija ure r a s mer C. ( konee. f Ta ptujcc je bil iiejevcrnik: vedno |e zasmehoval keršansko vero, in pobožnost je imenoval nejevero. Kaj pa hoče..... pričakovati ob»-keje pogrezoval v pregrehe. Vsako leto je bila uati.oga veči. Moji starši so hili že zdavnaj umerli; Bog jim da; večni mir iu pokoj! Serce bi jun počlo. ko hi vidili. kaku se mi godi. Večkrat je Simon delo zgubil, ker ui pri-el v delavnico o pravem času; pa zopet ga je dobil, ker bil je še vedno priden delavec. Vse kar je zaslužil je zapit; in ko bi jest ne bila pridno šivala iu pral* ptiijuu Ijudeie iu moj sin pridno ue delal, bi se t.ilo uaot velikrat Milo«* slab* godilo.... \a vse lo pa me te zadela tolika hritkusi' Zgubila sem sina! Nebeški Oče! dodeli mi m-c. d j ue bom godernjala z-per Tvojo sveto voljo! Kajni sii, tc hil moja podpora in edino tolažilo ua tem svetu. Mi-lila sem. da je bil predober za ta svet. zato ga jc Bog k -» In vzel Odkar je moj ljubi siu umeri, nisem nikoli sla -pai «1 • polnoči iu čakala sem moža. da bi vsa| -»• ža ui prešla, temin se je močno za vselei tukai vsta-iio\ .1.4. in Ki iž sc častitljivo bliskece na oglejskih razvalinah. Ki zev«« /namili« fe kia»na bazilika, ktero gledam /. zvonika . stoteco p»ies niegovega močnega podnožja. Tfga priča »r le-keei kriz nad menoj ve.h ujcga; tega pnca s«» težki, z glasom h, ris. di*. doneči zvonovi, kteri i .i vno zda t. ko zamislil u zraven ujih stojim, Oglejčauom ••/.nanuiei« pt.izn.k mali Smaien Ihamijo me ti vi-liča«ini glasovi iz moje oložuosti, iu nad obl «hi- mi duh p«vzdigujeio v večne planjave, kjer se pi. Il«i^u vrstic oni. kini so -mu od zvonov iiiočueji glas zagnan io / i.1 m «>/.ii .n«»\ali uk « d na^r^a prel|ubezujivega, prjmilo^i)..vi ^.t !» *;■ •'.i I. ii• -t!,...., ,|( /u>.i Kristusa, ozna-novali O^l« ju. ozn.iii»va!« ga »d ou«iod p«» llriiečanskem, po I*. itMiiiii iti Iliriji (po dandanašnjem Koioskem, Kranjskem iii l-tii|un-k«in *| T«> i«- |»«» n.«-i ini-!i prestav« v John »lotenskem in eilino-r<-iii.n* it i« • li l«e-<.l : ,.«•«.. !u.ii et n-rra pr«t« tcrilmnt % iv «•! \o[Mi|dne oh štiiih v stolnici iu gosp. K. Ileidriha v predmestni teitiovski cerkvi ob sredah. Mil. knez in sko' so obravnovali laznoteie ča-u primerne tvarine, gospm! Ileidrih pa v spie«»beinjenj*, p«».%>«io iu stanovitnost zadt-Va|oče reči. I.judsiva je bilo v-c ju iu«» iu natlačeno,- Pa« vesele božične pra/.nike bilo imeli, k.eri so sveto leto dobro opravi.i: :.«l«; m, h .ko pa -o zadnji večer zvonovi listini doneli n.« ušL-a. ktcii se časa milosti niso udeležili? — Il Ljubljane. Društvo z a podporo in pre-*kerbljevanje bolnih i 11 obnemoglih je od c. k. poglavarstva 21. vinotoka poterjeno in dalo je na Hvitlo tudi že ovoje postave ali ravnila. 26. t. m., to je, sv. Štefana dan ob 10 dopoldne bo imelo na mestnem streljišču veliki »bor, v kterem ne bo odbor izvolil. — Da družba zmožna postane čedno pomoč deliti svojim družnikom v potrebi, jih mora veliko pristopiti in vestno plačevati svojo šestico na teden, za ktero v bolezni ali nezmožnosti dobivajo po 2 gld. na teden. Bog daj blagoslov! _ Po dosedanji navadi bo kat. rokodelska družba tudi letos na dan sv. Štefana ob petih zvečer obhajala v dvorani deželne redute božični kres, pri kterein bodo družinski rokodelci v živih podobah skazovali 5 prigodb iz življenja egiptovskega Jošefa, in pastirje pri jaslicah, zraven pa tudi nemško in slovensko peli in deklamovali. Vstopnine se bo plačevalo^ po 30 kr. Ia Železnikov, 16. grud. L. — Tudi uaši soli je prinesel Miklavž usnja za 13 parov škornjic in čižem, pa velik jerbas kruha. Veselje otroško si lahko mislite. — Is Goriee. Ne morem se zderžati, da bi ktere ne povedal, kako se naši Goričani obnašajo v svetem letu. Ljudstvo naše, in pa vsih stanov, obiskuje cerkve in moli, obdaja spovednice in altarje presv. Rešnjega Telesa, iu posluša z ginjenim sercem cerkvene govore, kterih je o tem času več slišati, kakor druge čase. V mestni farni cerkvi sv. Ignacija je (zraven navadnih nedeljskih treh govorov v slovenskem, nemškem iu furlanskem jeziku) o sredah in petkih slovenska, o četertkih pa furlanska pridiga, in vsak »lan na večer po litanijah in blagoslovu v. č. mestni fajmošter g. Jan. Kurnar bere ljudstvu mnogoštevilno zbranemu premišljevanja o verskih resnicah. Posebno pa se je ljudstvo laškega jezika pripravljalo k dobremu obhajanju sv. leta in k vdeleževanju njegovega sadu »ko« 10 dni v metiopolitanski cerkvi, kamor sta bila od našega višjega pastirja prev. kneza nadškofa poklicana dva duhovna jezuitarskega reda iz Dubrovnika, vis. čč. 00. Anton Ajala (rojen v Sicilii) iu Auton Gjuriceo (rojen v Velii). Imela sla vsaki dan od 1. do 10. tega inesca tri govore, ob 6. in 11. uri zjutraj, in ob 4. popoldne. Pred slehernim govorom je vse ljudstvo enoglasno pelo pesem k. sv. Trojici, klicaje v Božje usmiljenje; ravno tako tudi po dokončanem govoru. Obsegljej govorov je bil, kakor sploh o tacih priložnostih: strahovitost pregrehe, sad pokore, 4 poslednje reči, dolžnosti staršev, mladine itd. Zadnji dan sta si oba 00. jezuita posebno prizadevala sad 10 dnevnih ljudskih vaj za vselej zagotoviti. Eden je kratke nauke prav po domače — slehernemu stanu svojega — v serce vtiskal. Drugi je z vsimi pričujočimi kerstno obljubo ponovil, misijonski križ blagoslovil, iu papežev blagoslov podelil. Ljudstva je bilo vselej veliko, včasih je bilo vse natlačeno. Tudi milostivi knez in nadškof so prišli večkrat poslušat mikavtiih govorov teh očetov. Skazali so svojo navadno radodarnost tudi tukaj, kjer oba 00. jezuita so ves čas njih pričujočnosti z vsim preskerbovali na svojem dvoru. Sad tega kratkega misijona ali duhovnih vaj je obilen in očiten. Bog ga ohrani! Tudi radodarno*! Goričanov se je o ti priložnosti pokazala. Ne le, da po mnozih potih reveže podpirajo, so tudi svojo otroško vdanost sv. Očetu na znanje dali. Izročili so namreč 00. jezuitoma pred odhodom 1340 frankov v zlatu, da jih v imenu Goričanov oddasta sv. Očetu. (Od leta 1860 do letošnjega je bilo iz našo nadškofije vsega okupej 15,566 fr. poslanih hv. Očetu. I Iz vsega tega in enacega se vidi, tla pri nas prav dober katoliški duh ljudstvo napolnuje; pa tudi je upati, da bo ljubi Očo nebeški svoj blagoolov v obilnosti vselej razlival čez goriško mesto, celo škofijo — in njenega pastirja. — V. č. gosp. Janez Abram, poprej korvikarij pri stolni cerkvi, zdaj pa dvorni kaplan pri nadvojvodu Ludo-viku, je imenovali papežev častni kameruik s poslavljenjem obleke „pavouacei coloriH'4 in s pritokom ..monsigoor" (milostni gospod). „llirHki primorjan" se ima imenovati p»dučiven, omikovaven in kratkočasen list za tdovensko ljudstvo, ki ga želi po novem letu v Terstu na svitlo dajati gosp. Ivan Piano (in časa Svetina Nr. 28. I piano, via Farnčdo učitelj v teržaški okolici. Izhajal bi po dvakrat na mesec na celi poli in bi veljal I gold. 20 kr. — Bog daj „Pr§-tn o r j a u u" dobro iu čedno vravnavo , da bi zares oli-koval slovenski narod po duhu in telesu, ne po šegi dandanašnjih tako imenovanih „lepozoauskih" ali „belelri«tičuih** listov, ki radi le bolj mehkužnosti in meseni I j bezni strežejo, in s tem ljudstvo zapeljujejo, — ne da bi ga osrečevali iu olikovali, vredniki pa si težek odgovor ua vest nakladajo. Navadno se listi naj bolj bero po okolici, kjer izhajajo, in tako dobri listi mnogo pripomorejo k oliki svojega kraja. Istrijancem je zares privošiti dobrega ido-venskega lista. Vošim«, da bi ..Pritnorjair* lo nalogo čversto spolnoval in dobival obiluo podpornikov. Il Maribora imamo vedelo novico, da so dosedanji stolni dekan prečasliti gosp. Mih. Pike I j v Kimu poter-jeui za stolnega prošta. iu 16. grud. vmesteai. Mlaj je hej norega po dirohem »vetu f Razne novice. Veliko pooblaatenstvo svete zemlje na Dunaju tudi letos razpisuje popotvanje v Jeruzalem in druge svete kraje, kterega se zamorejo vdelržiti moški katoliške vere, duhovni in posvetni. Vloži se v ia namen 430 gld. v srebru. Družba odrine 5. sušca ob 10 zjutraj iz Tersta, bode 10 tega v Aleksandrii, ima čas zakleniti v Kairo k pilom ali piramidam, gre 15. iz Aleksadrije dalje, in 17. ali 18. sušca pride v Jeruzalem, kjer jo bode sprejela in z vsim preskerbela avstrijanska romarska hiša. Veliki teden bodo v Jeruzalemu pri svetih opravilih, potlej bodo obiskovali druge »vete kraje, kakor Sihem, studenec Jakopov, gori Hebal in Garizim v Samarii, mnogotere galilejske mesta, Nazarel, poilej Naim, gore karmel, Tabor itd. itd. N* gori Taboru bodo s cerkvenim opravilom oklenili svoje romanje, iu podali se hodo nazaj proti koncu mal. serp. skoz Bejrut. Smirno in Terst. — 10. t. ni. je umeri v Ur tunelu belgiški kralj Leopold. Mož je bil že 74 let star. Nekteri menijo, da njegova smert utegne imeti velike nasledke za deželo bclgiško iu kakor jc politika vstanovila belgiški prestol, tako ga zamore sedaj podreti. Natolcrvajo posebno Napoleona, da ua Belgijo meri; bode pa ne mara kaj drugač. Belgiški kata-ličauje so že zdaj imeli dosti potoževati, zanaprej pa se boje, da utegne še hujše biti. Ni je namreč menda vlade, kjer bi bilo skrivno frajmavrarstvo tako raširjeno, tako vko-reuinjeno ko v Belgiji; naj važniši službe imajo framasoni v rokah. So ua kraljevem dvoru, v uraduiji, v šoli. Zato se ni čuditi, da tudi dnevniki oudotno vlado silo hvalijo, kakor namreč frajtnavrarji to reč razglasujejo. Se manj zavzemati pa seje vsemu temu, ker ra\no razglašajo časniki, da Leopold sam je bil edcu naj višjih frajmavrarskih častnikov. „Uuita*' pristavlja: „Kcco perche Leopoido era un gran sovrauo." Naslednik Leopoldov pa je še kaj mlad, brez skušnje, in bati se je toraj, da bi ga potuhnjeni iu zviti frajmavrarji popolnoma ne dobili v pesti iu tako vladanje v svojo roko. — Da res ui bilo poprej voe tako popolnoma. kakor se večkrat piše, pričajo med drugim naj poslednjiši dogodbe iu frajmavrarske naredbe. Sovražniki katoliške Cerkve imajo uradnijsko privoljenje očitno po ulicah pridigati iu ljudstvo šuutati zoper katoliško vero. 15. listop. tega leta je taki skaza-pridigar očitno zabavljal zoper papeštvo in presv. Marijo Devico. Ducat policajev j« bilo na straži, da bi razžaljeni in razdražeui katoličanje kaj nasproti nc počeli: ko je hotel pa neki katoličan pridigarju odgovorili, so ga policaji kar hitro v ječo vlekli. Sad fraj-mavrar-kega gospostva sc kaže prav posebno tudi v tem, da se samomori silno množijo. „Independauce," belgiški veliki list. -.»m pravi, da so samomori tako pogosti, da jih ne kaže naznauovati. Ildo jih je lansko leto samo v mestu Briiselnu 3H; to lelo pa jih je bilo že proti koncu vinotoka več me iii celega unega leta. Pobožne zaloge v prid katoliške odreie neka poplava v ravno nasprotne namene dopusti obračati, katoliško duhovstvo se taki krivici ustavlja, dnevnik svobodomiselnega ministerstva" | Journal de Liege ) pa žuga in robani. I „Volk»ztg. v Baltimori." I — Na god hv. Cecilije so bile v Kimu ljudstvu odperte in * neštevilnimi lučicami razsvilljene katakombe pri sv. Kalistu, kjer je počivalo truplo sv. Cecilije, davno tisli dan so se peljali sv. Oče k stari cerkvi sv. Klemena in so obiskali starodavne podzemeljske prostore, kjer ho v novejih časih marsikaj prav imenitnih reci ixwopali. Posebno spomina vredne so najdene slikarije iz 8. 9. iu 11, stoletja, ktere kažejo dogodbe iz življenja sv. Klemena. V katoliških samostanih in pribežališčih še vedno živi nekdanja gostoljubnost in keršanska ljubezen. Po švicarskih listih jo sam hospie sv. Gotarda od lanskega do letošnjega vinotoka sprejel 9237 revnih popotnikov iz vsih vetrov sveta, jih zastonj preživi!, veliko jih tudi oblekel, 52 pa bolnih ali ua pol zmersnjenih po delj časa oskerbljeval. Hiša nima lastnega premoženja, vzderži jo zgolj kristjanska ljubezen. — O deželnih zborih se sainore prav veliko pisati, ali pa tudi prav malo. V ljubljanskem ima zdaj domorodna stran čversto govornike, da morebiti malokteri zbor enake, pred kterimi se nemška večina spreminja v manjšino. Poslednje dni mo ti govorniki poderli slaboupnico, ktero je nemška stran kotla poslati cesarju zastran 20. kimovca. — Nt Her-vaškem zboru je kardinal Havlik, kteremu je bila v Beču pomiritev strank naročena, to nalogo dobro doveršii, pričele bo so 7. t. m. zopet seje pod predsedništvom avitl. bana in bral se je višji dopio, v kterem se kardinal imenuje banske časti namestnik, in 8. t. m. je že predsedoval zboru. — Ogerski zbor v Peštu so pričeli osebno Nj. veličanstvo sami. Med siluim preslavljevaujem so bili na Ogerskem sprejemam, germeči „Eljen-i" ho ntresali cente in dvorane. Naznanil je Ogrom m v i 11 i njih kralj v prestolnem govoru, da se hoče s njimi vravnati, in v ta namen nprejme v podlago ,,pragmatično sankcijo." Omenil je, da zeli ohraniti celoto ogerskega kraljestva, namreč s Hervaskem In Sedmograakem vred, da pa uekterih dogodkov poslednjih desetletij ne more prezirati. Predložil jim je oktobrov diplom in februarjev patent v posvet in sprejemu, In željo razodel, da naj zbor to reč reši naj hitrejši, ki je moč. Ako ae jim »premene potrebne zdijo, uaj bodo zmerni iu naavetvajo naj le take pogodbe, ki se zamorejo atrinjati z obstankom vesoljnega cesarstva. Ako ae to porazumljenje doseže, bode kralj na storjene sakonila prisegel in se dal krouati, in potem bode predložil zboru še druge neštevilue zadeve deželi - prid. Težka je naloga porasumljenja, pravi kralj k sklej \ vender pa se da rešiti, ako se je dežela s svojim vladarjem vred po zgledu očetov loti z zatajevanjem iu d a r e ž I • i v o s t j o ,.. Ua je na poslednjih dveh besedah vse ležeče, je očitno. Koliko ste te čednosti Madjarjem lastni, bodo % naslednjih sejah pokazali, — Kako se bode to porazumljcvatiie narodov pletlo in snovalo, J»do ve? Že razni jezik utegne molili. Postavimo, du so Hervalje zadovoljiti iti na ogerski zbor v Peslo, kaj bode pomagalo, ako ne bodo holli ali ue mogli govoriti madjarsko? Ako Madjari tudi pridejo na Dunaj, bode ja\al)iie kteri spregovoril drugač kakor madjarsko. Kuj porečejo tedaj gospodje, ki jim je „en sam edin! jezik" vse jezikoslovje? Italijani morebiti ue bodo dosti bolj odjcnljivi; in Slovenje? Poslednji se bodo menda še naj bolje počutili, ker imajo zmožnost in veselje raznih jezikov se učili. Tudi o Ogrih je kdaj veljalo, da vsak „olikan"Oger govori štiri deželne jezike: latinskega, madjarskega, slovanskega in nemškega. Naj gledajo Madjari pri svojem uasprotvauji zoper slovenšiuo, da se ne bodo na zadnje le samo Sloveui šteli k ,,olikanim." I.eopod II, belg. novi kralj, je bil 17. t. m. slovesno vmesten. Pravijo, da je veren katoličan iu dobrega upajo od njega. Oče je bil luterau. Iz LJuhjaue. Mil. gosp. Andrej Mesutar, imenovani škof Sardiški, bivši načelnik v ministerskem oddelku za bogočastje, je 11. t. m. uiuerl v Badeu-u pri Dunaju. — „Pogovori od posta" g. M. S. so posebej natisnjeni in dobiva se uekaj iztisov pri g. Gerberji ( po 20 kr). Mirutkoeaaniee. (Dalje.) L. 1233. Samostanci sv. Frančiška se na prošnjo samega sv. Antona v Ljubljani vstanovijo, ua kterih mesto pridejo Observauti, in poslednjič Reformati. L. 1237. Silo žita in vsega v obilnosti. L. 1245. Bertold mejni knez v Kranju umerje brez dediča iu z njim izmerje stara rodovina kranjskih knezov. Pod Friderikom II Kranjsko iz mejne kuežije postane vojvodstvo. L. 1248. Sloveči samostan eiatercienaki Marije Device „ad Fontes" blizo Kostanjevice (na Dolenskem) vstanovljen. L. 1257. Samostan domiuikaric v Velesovem pri Kranju v to leto svoj začetek stavi. Beruard koroški vojvod, vatanovnik kostanjevskega samostana, je umeri iu a svojo ženo Guto v tem namostano podiva. L. 1261. Rudelin a Hrušice je ptrvi poglavar cele Kranje. Duhurmke spremembe. V ljubljanski »kofli. G. Frid. Huhoverniku lok. rovskemu, je podeljeua duhovnija Leniče. Umeri je gosp. Ign. Eržen, kaplau v Blokah, 13. t. m. v Ljubljani. R. I. P.! V teriaski »kofli. G. Sim. Karolnik je imenovan kaplan v Lanisčah; g. Fr. Lazar, doiiedanji administrator na Šumbergu, gre za kaplana v Gradišče (Gallignana); g. Bernard Zupaučič, administrator na Vranji, je imenovan fajm. v Gerdoselu. Dobrotni darovi. Za av. Očete Pija IX. G. Ulr. Zupan 8 gld.; — N. N. Pol sovrendora. — G. J. J - z. I tol. za 2 gld. at deu.; — Apolonija branjevka za sv. blagoslov prosi iu daruje 2 tol,, to je, 4 gld. st. den,; — Za sv. leto da bi mi od Boga sprosili, kar želim; — za sv. leto g. J. V. 5 gl.;. — G. L. G. v št. J. 4 gld; — Neimenovana, da bi mogla svoje življenje poboljšati iu se spokuriti 3 sr. dvajsetice. Za SI o m s e k o v spominek. G. G. Kestelj 5. gld. Gosp. mis. Pircu za vezilo. Neimenovana 40 kr. i*ogorori 9 gg. dopisorarei. G. —v—. Zastran Dan. se bode vravnalo po Vaši volji. Za pesmico je kilo ie poino. — Opomnili moramo mnogim pesnikom, da stike sli ,.rsjme" preveč enotero delajo — moške nuj raji le na — 1: glasi — budi — noči — biti itd. Pesniško pravilo je, da v krajši pesmi naj hi »e ravno tisli stik ne ponavljal (ali saj prevečkrat nej. — li. — ku v ti. na vprašanje: Brci \sega dvoma. — O. tierb. v Pragi: Bval«! — Osebi sastran denara: Je oddan, kakor je naročeno — U. J K v L.: Prejeli in poslali —