Mednarodne podporne aktivnosti Nacionalne agencije programa Erasmus+: Mladi v akciji v letu 2017 Naslov: Mednarodne podporne aktivnosti Nacionalne agencije programa Erasmus+: Mladi v akciji v letu 2017 Izdajatelj: Movit, Dunajska cesta 5, 1000 Ljubljana 4 PREDGOVOR Avtorica: Maja Drobne Lektura: Aleš Lampe Oblikovanje: Maja Cerjak, Aiko 8 MEDNARODNE AKTIVNOSTI V SLOVENIJI Fotografije: arhiv Movita, Fotolia, Shutterstock, Freepik 8 CHERRY ON THE CAKE Naklada: e-publikacija 10 EVS TO TACKLE LONG-TERM UNEMPLOYMENT II Cena: brezplačna publikacija Leto izida: 2019 12 PROJECT LAB IV 14 CROSS-SECTORAL COOPERATION AS A KEY TO INCLUSION 16 EUROPEAN YOUTH WEEK 18 ERASMUS+ 30 YEARS 20 SEMINAR ON INNOVATIVE COMMUNICATION PRACTICES: KABOOM! 22 EUROPEAN DIMENSION IN CIVIC EDUCATION (LAB) 24 RAZISKAVA ‘LEARNING SUPPORT WITHIN VOLUNTEERING PROJECTS IN SLOVENIA AND THE WESTERN BALKANS: PRACTICES, CHALLENGES AND NEEDS FOR DEVELOPMENT’ 26 RAZVOJNI PROJEKTI 26 RAZVOJNI PROJEKT »YOUTH WORK ON MUNICIPAL LEVEL«II 28 RAZVOJNI PROJEKT »INCLUSIVE YOUTH WORK« II 30 MEDNARODNE AKTIVNOSTI V TUJINI 30 EUROPEERS II 32 EUROPE@DJHT 34 TRAIN FOR TRAINERS 36 READY FOR WORLD - TOOL FAIR ON INFORMATION & COUNSELLING 38 EUROPE-WESTERN BALKANS YOUTH DIALOGUE II 40 RAZISKOVALNE AKTIVNOSTI V OKVIRU MREŽE RAY Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v 42 POŠILJAJOČE AKTIVNOSTI Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 63665923 ISBN 978-961-6826-48-8 (PDF) Nacionalne agencije programa Eras-pomembnih tem, ki so trenutno aktualne na področju mladinske politike in mus+ z namenom dvigovanja kakovo-mladinskega dela tako na evropski ravni kot tudi v slovenskem prostoru. sti izvajanja programa v nacionalnem kontekstu redno izvajamo različne Načrtovanje podpornih aktivnosti je kompleksen in dolgoročen proces, ki nacionalne in mednarodne podporne zahteva strateški pristop in dobro poznavanje dogajanja na področju mladin-aktivnosti (usposabljanja, konference, skega dela in mladinske politike tako pri nas kot tudi v Evropi. Aktivnosti načr- študijske obiske ipd.). Aktivnosti so tujemo vsako leto za leto in pol vnaprej, prednostne usmeritve pa določamo namenjene bodisi spodbujanju vklju-glede na potrebe prijaviteljev in upravičencev, ki se kažejo skozi prijavljene čevanja novih prijaviteljev v program projekte, glede na aktualne teme na področju mladinskega dela in mladinske bodisi dvigovanju kakovosti projektov, politike pri nas ter trenutni razvoj in razprave na evropski ravni, upoštevamo izmenjavi dobrih praks med organizaci-pa tudi letne usmeritve Evropske komisije in Urada RS za mladino. Ob vsem jami iz različnih držav, razpravi na pred-tem se opiramo na rezultate naših preteklih aktivnosti in jih skušamo smiselno nostne teme programa ali raziskovanju povezovati in nadgrajevati, pri čemer so nam v veliko pomoč povratne inforučinkov sodelovanja v programu. So macije, ki jih sodelujoče organizacije podajajo tako v okviru evalvacij posame-torej orodje, ki je programu Erasmus+ znih aktivnosti kot tudi v okviru letnih evalvacij dela nacionalne agencije. v podporo pri doseganju prednostnih usmeritev in ciljev programa ter dose- ganju večje kakovosti in učinkov pro- Tinkara Bizjak Zupanc, grama. vodja informiranja in podpore MOVIT, nacionalna agencija programa Erasmus+: Mladi v akciji Za mladinski sektor v Sloveniji te aktivnosti predstavljajo priložnosti za razvoj kompetenc mladinskih delavcev za izvajanje mednarodnih učnih mo- bilnosti, vključevanje evropskih tem v projekte mednarodnega mladinskega dela, navezovanje stikov s sorodnimi organizacijami iz tujine ter izmenjavo dobrih praks in metod dela z mladimi, poleg tega pa omogočajo naslavljanje 4 vsebinske usmeritve v letu 2017 V letu 2017 smo se na področju socialnega vključevanja usmerili predvsem na vključevanje mladih iz manj zastopanih, deprivilegi-ranih območij v program, ter pomen medsektorskega sodelovanja za uspešno socialno vključevanje. Pričeli smo tudi z raziskova-njem konceptov evropskega državljanstva in metod dela z mladimi na to temo. Nadaljevali smo naša prizadevanja za spodbujanje evropskega državljanstva, krepitev kompetenc trenerjev in mladinskih delavcev ter kompetenc upravičencev za promocijo projektov in programa ter razširjanje in uporabo projektnih rezultatov. Še naprej smo vlagali tudi v raziskovanje učinkov programa na posameznike, organizacije in družbo, sistematično krepitev kompetenc trenerjev na področju mladine, razvoj mladinskega dela na lokalni ravni in krepitev novih prijaviteljev. 6 NAMEN: o svoji evropski identiteti in Dvig kvalitete mladinskih izmenjav s fokusom na evropskem državljanstvu na-naslavljanju evropskega državljanstva kot po-sploh. membnega elementa mladinskih izmenjav. Dodana vrednost usposa- OPIS: bljanja je bil velik poudarek Cherry on the cake, tradicionalno usposabljanje, na vsebinskih konceptih tako ki ga slovenska nacionalna agencija skupaj s Sal-mladinskih izmenjav, kot tudi tom SEE organizira že petič zapored je bilo tokrat evropskega državljanstva, kar namenjeno krepitvi evropskega državljanstva v CHERRY ON THE CAKE se je pokazalo kot zelo pozi- mladinskih izmenjavah, kljub temu pa ohranjalo tivno. VENIJI O tudi fokus dviga kvalitete mladinskih izmenjav. Datum: 19. - 23. 6. 2017 Kakšne poglede na Evropo imajo mladinski de-TI V SL Kraj: lavci in kakšne njihovi mladi? Kaj je identiteta? Bled Kako motivirati mlade, da razmišljajo o evrop-Država: skem državljanstvu? Odgovarjali smo na vsa ta vprašanja ter skupaj z udeleženci raziskovali, kaj Slovenija pravzaprav koncept evropskega državljanstva Organizatorji: pomeni za mlade in kako ga doživljajo. Skozi raz-Slovenska, finska in poljska lične metodologije smo naslavljali kako elemente nacionalna agencija programa evropskega državljanstva pripeljati do mladih v Erasmus+: Mladi v akciji mladinskih organizacijah. MEDNARODNE AKTIVNOS Udeleženci: Gostili smo Janeza Škulja, ki je predstavil vidike 23 evropskega državljanstva z vidika različnih institucij in zgodovinski razvoj koncepta evropskega državljanstva ter njegovo umestitev v mladinske izmenjave. REZULTAT: Po enem letu, je očitno, da je usposabljanje Cherry on the cake: Encouraging active citi-zenship through Youth exchange odgovorilo na potrebe udeležencev in da so učinki vsaj pri teh 55%, ki so na vprašalnik odgovorili, pustilo učin-ke. Prijavili so mladinske izmenjave, sodelujejo s partnerji, ki so jih spoznali in več razmišljajo 8 NAMEN: življenja ter jim pomaga pri grajenju kariere in osebni rasti. Raziskati učinke, ki jih ima prostovoljstvo na za-posljivost mladih, kako spreminja njihova življe-Poleg prostovoljcev, v projektu spremljamo tudi njihove gostiteljske or-nja ter jim pomaga pri grajenju kariere in osebni ganizacije. Zanima nas, kako dojemajo dodano vrednost, ki jo v njihova rasti. okolja prinašajo prostovoljski projekti, kako je mednarodno mladinsko delo spremenilo lokalne skupnosti in organizacije v katerih se izvaja. OPIS: Začetek projekta sega v leto 2012, ko je slovenska nacionalna agencija MOVIT, skupaj z 8 nacionalnimi agencijami in SALTO centri organizira-EVS TO TACKLE la projekt raziskovanja kompetenc, ki jih mladi VENIJI O pridobijo v sklopu opravljanja evropske prosto-LONG-TERM voljske službe (EVS), ter kako jim te kompetence pomagajo na trgu dela. UNEMPLOYMENT II TI V SL V sklopu projekta je bilo organiziranih več nacionalnih in mednarodnih aktivnosti. V letu 2014 Datum: je nastala obsežna raziskava EVS competences Februar 2017 - Junij 2018 for employability. Lahko si preberete tudi krajši Organizatorji: povzetek raziskave. Zbrali smo tudi pričanja pro-Slovenska in britanska na- stovoljcev na temo kako je evropska prostovoljska služba spremenila njihovo življenje. cionalna agencija programa Erasmus+: Mladi v akciji V letu 2016 smo s projektom nadaljevali skupaj MEDNARODNE AKTIVNOS Udeleženci: z britansko nacionalno agencijo ECORYS in or-prostovoljci, ki se udeležujejo ganizirali mednarodno srečanje, ki je bilo name-projektov njeno mreženju in razmisleku o tem, kako lahko prostovoljsko delo pomaga mladim, ki so dolgo-trajno brezposelni. Kot nadaljevanje te aktivnosti smo pričeli z ob-sežnejšo raziskavo, ki poteka od marca 2017 in bo trajala vse do novembra 2018. Raziskova-lec Jonathan Robertson, ki prihaja iz Škotske, spremlja prostovoljce, ki so vključeni v različne prostovoljske projekte po vsej Evropi in ugotavlja kako prostovoljska služba spreminja njihova 10 NAMEN: Project lab je namenjen tistim, ki niso prepričani, če njihova ideja res spada v program Erasmus+:Mladi v akciji. Tridnevno usposabljanje je namenjeno izboljšanju kakovosti ideje, da bo bolje ustrezala merilom za dodelitev dotacije. OPIS: Usposabljanje je potekalo v Laškem, zbranih je bilo 15 udeležencev iz Avstrije, Hrvaške, Nem-PROJECT LAB IV čije in Slovenije, ki so na mednarodnem uspo-VENIJI O sabljanju Project Lab: How to design projects within Erasmus+: Youth in Action krepili kompe-Datum: tence za kakovostnejše načrtovanje projektov TI V SL 13. - 17. 10. 2017 ter razvoj projektne ideje ob podpori trenerjev, izkušenih prijaviteljev in predstavnikov nacional-Kraj: nih agencij, ki so pojasnjevali ozadje namena in Laško ciljev programa ter merila za dodelitev dotacije. Država: Slovenija Usposabljanje je bilo strukturirano na način, da Organizatorji: prijavitelji pridejo s svojimi idejami, potem pa jih skupaj s trenerji in ostalimi udeleženci oblikujejo Slovenska, hrvaška, avstrijska tako, da sodijo v program Erasmus+:Mladi v ak-in nemška nacionalna agencija ciji. Ključna prednost tovrstnega usposabljanja MEDNARODNE AKTIVNOS programa Erasmus+: Mladi v je, da se udeleženci res poglobijo v svojo idejo akcij iz različnih aspektov, ter jo tako izpilijo, hkrati pa Udeleženci: usposabljanje ponuja možnost za mreženje in iskanje novih partnerjev. Ključna prednost je tudi 15 pomoč zaposlenih na nacionalnih agencijah, ki jim pomagajo pri osmišljanju njihovih projektov. 12 NAMEN: potekal aprila 2017, prav tako v Ljubljani. Eden od zaključkov je bil, da medsektorsko sodelovanje Povezati akterje formalnega in neformalnega zahteva veliko trdega dela, ki pa obrodi kakovostne projekte. S to publikacijo vam želimo olajšati sektorja med seboj, za sodelovanje v bolj kom-korake do medsektorskega povezovanja z namenom vključevanja, predstaviti dobre prakse in pleksnih projektih npr. strateških partnerstvih, vas korak za korakom voditi skozi proces. namenjenih socialnemu vključevanju. OPIS: CROSS-SECTORAL Na projektu, ki se ga je udeležilo 36 udeležencev, ki so bili tako mladinski delavci, kot tudi učitelji in COOPERATION AS A KEY delavci na različnih izobraževalnih ustanovah. Cilj je bil, da se identificira uspešne načine sodelova-TO INCLUSION VENIJI O nja med različnimi organizacijami in institucijami na lokalnih ravneh za bolj vključujočo družbo ter Datum: na njihovi podlagi oblikovati priporočila za lokal-19. - 21. 4. 2017 TI V SL ne skupnosti. Kraj: Ljubljana CILJI PROJEKTA: • Okrepiti obstoječe medsektorsko* sodelova- Država: nje med akterji na lokalni ravni ter spodbuditi Slovenija medsektorsko povezovanje posamičnih že Organizatorji: obstoječih iniciativ na posameznih področjih. Slovenska agencija programa • Predstaviti dobre prakse medsektorskega Erasmus+: Mladi v akciji in CMEPIUS, povezovanja na lokalni ravni ter dobre pra- kse posameznih akterjev. slovenska nacionalna agencija MEDNARODNE AKTIVNOS • Motivirati udeležence za aktivnejšo držo na programa Erasmus+. področju izgradnje bolj vključujoče družbe Udeleženci: • Oblikovati priporočila za lokalne skupnosti 36 (občine, šole, mladinske organizacije in dru-ge pomembne institucije) REZULTAT: Publikacija Guide for firestarters or daredevils Publikacija temelji na dveh dogodkih, in sicer mednarodnem forumu ME TOO – Conversations on social inclusion, ki je potekal novembra 2015 v Ljubljani in mednarodnem seminarju Cross- -sectoral cooperation as a key to inclusion, ki je 14 NAMEN: Senzibilizirati javnost za program E+: Mladi v akciji in predstaviti različne aspekte programa. OPIS: Dan Erasmus+: Mladi v akciji je osrednji dogodek mladinskega sektorja v Sloveniji. Zavod MOVIT ga vsako leto organizira z namenom, da predstavi, kaj vse upravičenci počnejo na tere-nu in jih poskuša opolnomočiti preko različnih EUROPEAN YOUTH usposabljanj in delavnic. V dopoldanskem delu VENIJI O so upravičenci našega programa krepili svoje WEEK kompetence na področju razširjanja in upora-be projektnih rezultatov, neformalnega učenja v TI V SL projektih, načrtovanja učinkov projektov ter var-Kraj: nosti in zaščite udeležencev v projektih. Dopol-Trbovlje, Begunje na Gorenjskem, danski del dogajanja smo sklenili z organizacijo Ljubljana Odprtega prostora na različne tematike, ki so jih Država: izpostavili udeleženci dogodka. Slovenija Popoldanski del dogajanja, ki je bil odprt tudi za Organizatorji: zunanjo javnost, je dr. Albert Mrgole izvedel pre-Slovenska nacionalna agencija davanje z naslovom »Mladi generacije Z: Kdo so programa Erasmus +: Mladi v akciji in kaj jih motivira«. MEDNARODNE AKTIVNOS Udeleženci: 220 Dogodek je zaokrožila okrogla miza na temo »Nič o mladih brez mladih: Kaj pa, ko mladi ni-majo interesa za sodelovanje?«, na kateri so sodelovali Andreja Anžur Meglič (MEPI - Program Mednarodno priznanje za mlade), Tjaša Vider-gar (MC Litija), dr. Andrej Kirbiš (Filozofska fakul-teta Maribor), Filip Muki Dobranić (Danes je nov dan) in Primož Ferjančič (Zavod MOVIT). 16 NAMEN: Predstaviti, kakšne prednosti je ljudem prinesel E+. OPIS: Program Erasmus+ in njegovi predhodniki so v 30 letih izvajanja botrovali nastanku številnih uspešnih zgodb. S promocijsko akcijo smo žele-li predstaviti posameznike, ki so tudi s pomočjo programa Erasmus + tako ali drugače uspeli. ERASMUS+ 30 YEARS VENIJI O V sodelovanju z Evropsko komisijo in CMEPIUS-Država: -om zbrali osebne izkušnje sodelovanja v pro-Slovenija gramu sedmih znanih in uspešnih Slovencev. TI V SL Organizatorji: Med njimi so: Zavod MOVIT v sodelovanju z • ministrica dr. Maja Makovec Brenčič, nacionalno agencijo CMEPIUS, • kuharski mojster Luka Jezeršek, zadolženo za področje • učitelj leta 2016 Dejan Kramžar, izobraževanja • gluhi novinar Bojan Mord, • direktorica Andragoškega zavoda Ljudska univerza Velenje Brigita Kropušek Ranzin- ger, • mladi slovenski pivovar Renee Vozelj, MEDNARODNE AKTIVNOS • mlada pisateljica Taja Metličar. promocija programa erasmus+ 18 NAMEN: tekala v okviru projekta) ter Anna Korja- Namen seminarja je bil ponuditi vpogled v neka-kina (projekt »Communication skills and tere najboljše primere komunikacijskih praks iz media in youth projects). Predstavitvam različnih mladinskih projektov in raziskati, kako je sledila okrogla miza z naslovom »Kaj lahko inovacije podprejo ustvarjanje dodane je inovativna in učinkovita komunika-vrednosti v novih in obstoječih komunikacijskih cija?«. Na okrogli mizi so sodelovali dr. praksah na področju mladine. Dejan Verčič, Špela Polak, Tamara Lan- gus, Kelly Kierans in Borut Cink. Dan se OPIS: je zaključil s komunikacijskim sejmom, Med 4. in 8. septembrom je v Ljubljani potekal SEMINAR ON na katerem so udeleženci predstavi- seminar Kaboom! - Seminar on Innovative Com-li aktivnosti in komunikacijske prakse VENIJI O munication Practices. S 23 udeleženci iz 11 držav INNOVATIVE svojih organizacij. se je štiri dni raziskovalo in povezovalio področji inoviranja in komuniciranja. COMMUNICATION Zadnji dan seminarja je bil namenjen TI V SL pripravi in produkciji videov z nasveti PRACTICES: KABOOM! Prvi dan Kaboom!-a so udeleženci seminarja s in triki za uspešno in inovativno komu-Simono Roškar (12 dejavnikov inoviranja) razi-niciranje. V tem procesu so udeleženci skovali področje inovacij in spoznavali kako jih seminarja uporabili svoje znanje, nova Datum: Seminar on Innovative spodbujati. Da pa ni ostalo samo pri teoriji, so se spoznanja in navdih preteklih dni, ter 4. – 8. September Communication z enim od pristopov soočili z izzivom na delavni-v sodelovanju z ekipo Mateja Pušnika, Kraj: ci, ki je sledila. Practices posneli poučne video vsebine. Ljubljana 4th – 8th September 2017 Program uvodnega dne je bil zaokrožen s štu- »Communication Država: Ljubljana, Slovenia works for those that dijskim obiskom Studia Poper, kjer je direktorica work at it« MEDNARODNE AKTIVNOS Slovenija - John Powell Maja Hawlina predstavila družbeno odgovorne-Organizatorji: ga komuniciranja ter predstavila nekatere od-Hrvaška, estonska, finska, litvanska mevne kampanje, ki jih je izpeljala s sodelavci There are thousands of (international) youth projects in Europe each year – they change the lives of thousands of young people, an innumerable number of great activities are developed: you can imagine the wealth of in partnerji. experience and results all these projects provide. However, often these in slovenska nacionalna agencija projects end after the last day of the activity, and someone in some offi ce quickly fi nishes the paperwork to get it over. The papers and pictures of the project are then put in some bottom drawer and forgotten … A lot of time, money and energy is being invested in every project or programov Erasmus+: Mladi v akciji activity supported by the EU programmes in the fi eld of youth and the outcomes are often not used in the way they could be despite having so much potential to inspire lots of follow up and multiplying. With relatively Drugi dan seminarja je bil namenjen razpra-little more eff ort youth projects could be much more visible to the outside world. Good communication practice is often perceived as consequence of a burst of inspiration and creativity. While that can be true, the sustain-Udeleženci: able approach towards eff ective communication consists of proper plan-vi o tem, kako pripraviti strateški, inovativni in ning, detailed execution and long term commitment. One of the biggest challenges in communication practices in the youth projects is the lack of resources available for its planning, implementation and development. 23 udeležencev In the framework of the seminar innovation is understood as a process učinkovit načrt komuniciranja in predstavitvam that results in the improvement or enhancement to an existing product, practice or way of doing things. It also considers innovation to be a combi-nation of means (resource/abilities) and ends (goals). The seminar will fo-cus on how can innovation support and help the stakeholders from youth iz 11 držav primerov dobrih komunikacijskih praks. Te so fi eld to maximize their resources in communication fi eld and upgrade their existing communication activities and practices. predstavili Heidi Maria Pyhälahti (projekt obele-inovativno žitve 70. obletnice izvajanja mladinskega dela v LET’S LEARN, mestu Turku), Dean Sarcevic (kampanja #Ispri-SHARE AND komuniciranje ka), Ana Žekar (projekt strukturiranega dialoga DEAR COMMUNICATORS! MAKE SOME in uspešne izvedbe posebne raziskave, ki je po-IMPACT! 20 NAMEN: Forum je namenjen spodbuditvi razprave o evropski dimenziji državljanske vzgoje in prispevati k prepoznavnosti evropskega državljanstva. OPIS: Tematika evropskega državljanstva je izjemne-ga pomena za razvoj in obstoj ideje Evropske unije, s tem namenom je bil organiziran forum na temo izobraževanja za demokratično drža-EUROPEAN DIMENSION vljanstvo z naslovom “Raise your voice for to-VENIJI O morrows Europe“. IN CIVIC EDUCATION Namen foruma je bilo spodbuditi razpravo o (LAB) TI V SL evropski dimenziji državljanske vzgoje in prispevati k prepoznavnosti evropskega državljanstva. Datum: Na forumu so se zbrali mladinski delavci, uči-14. - 16. november 2017 telji, oblikovalci politik in trenerji iz držav članic Kraj: Evropske unije in Zahodnega Balkana. “Raise your voice Ljubljana Razgovori so potekali v smeri poskusa napre-Država: dovanja evropske politične integracije širše od for tomorrow’s Europe” Slovenija medvladnega sodelovanja vodi k vprašanju, v Organizatorji: kolikšni meri je državljanska identiteta in volja FORUM ON EDUCATION FOR DEMOCRATIC CITIZENSHIP MEDNARODNE AKTIVNOS MOVIT, nacionalna agencija za kolektivno politično akcijo možna na evrop-WITH A EUROPEAN DIMENSION programa Erasmus+ za ski ravni? Ali imajo mladi Evropejci priložnost, da se socializirajo v evropsko državljanstvo? Kako področje mladine in SALTO 13 – 16 November 2017 razumemo koncept in kakšni so mehanizmi za Ljubljana, Slovenia SEE RC, v sodelovanju z njegovo izvajanje? Ali se evropska razsežnost avstrijsko, poljsko in nemško spodbuja z uporabo ustreznih pedagoških pris-nacionalno agencijo. topov k državljanstvu na nacionalni ravni? Udeleženci: Rezultati foruma so bili izhodišče za pripravo 40 online izobraževanja za mladinske delavce na evropsko temo državljanske vzgoje in prepoznavnosti evropskega državljanstva. drzavljanstvo 22 NAMEN: len in informativen (kot osrednje orodje Namen raziskave je bil raziskati področje učne so organizacije navajale dajanje povratne ‘Learning support within the volunteering podpore z namenom razvoja ustreznih podpor-informacije), v Sloveniji pa bolj neusmer- projects in Slovenia and the Western Balkans: nih aktivnosti v prihodnje in krepitvijo sodelova-jevalen in reflektiven (kot osrednje orodje the practices, challenges and needs for nja med Nacionalno agencijo MOVIT in Saltom so organizacije navajale spodbudo), prav development’ SEE. tako se organizacije v Sloveniji za podpo- ro učenju v precej večji meri poslužujejo OPIS: vodene refleksije. Raziskava je pokazala, da imajo organizacije iz Slovenije in Zahodnega Balkana veliko sku-RAZISKAVA ‘LEARNING Kot najpomembnejšo kompetenco na po- pnega, so se pa pri pristopu do učne podpore dročju podpiranja učenja so organizacije VENIJI O pokazale tudi določene manjše razlike. Te vsaj SUPPORT WITHIN iz Slovenije izpostavile prepoznavanje delno izhajajo iz tega, da so organizacije v Slo-potenciala za rast in razvoj prostovoljca, veniji bolj zainteresirane za gostiteljstvo, orga-VOLUNTEERING organizacije iz Zahodnega Balkana pa TI V SL nizacije na Zahodnem Balkanu pa za pošiljanje sposobnost opremiti prostovoljce s pot-PROJECTS IN SLOVENIA prostovoljcev, ter dejstva, da so organizacije z rebnimi orodji za podporo učenju. Zahodnega Balkana praviloma vključene v kraj-AND THE WESTERN še projekte prostovoljstva kot organizacije iz Kot poglavitne ovire za učinkovitost uč- Slovenije. BALKANS: PRACTICES, nega procesa so organizacije navajale SURVEY nespodbudne naloge, ki jih prostovoljci REPORT Na splošno se organizacije tako iz Slovenije kot CHALLENGES izvajajo, pomanjkanje ustrezne učne pod- tudi iz Zahodnega Balkana precej dobro zave-pore ter pomanjkanje motivacije prosto- dajo učne dimenzije projektov prostovoljstva, AND NEEDS FOR voljcev. Sposobnost izvajanja učinkovite no področje, potrebno podpore, se je izkazalo podpiranje koordinatorji v organizacijah iz Slovenije pa so učne podpore organizacije vidijo bolj v MEDNARODNE AKTIVNOS DEVELOPMENT’ in vzdrževanje motivacije prostovoljcev za učenje, pri če-učno podporo tudi navedli kot eno izmed njiho-smislu sposobnosti organizacije kot celo- mer si organizacije iz Zahodnega Balkana želijo več orodij vih ključnih nalog. Učno podporo večinoma iz-te in manj kot kompetenco posameznika, in metod, organizacije iz Slovenije pa razvoj veščin vodenja vajajo koordinatorji ali mentorji, ki delujejo znot-Organizatorji: iz česar izhaja, da je za učinkovito podpo- kakovostne refleksije. raj organizacij, so pa organizacije na Zahodnem Slovenska nacionalna agencija ro učenju potreben bolj sistemski pristop Balkanu nekoliko bolj odprte za angažiranje kot je delegiranje te naloge posamezni-programa Erasmus+: Mladi zunanjih mentorjev in prostovoljcev za izvajanje kom v organizaciji. v akciji, Salto South teh nalog. East Europe Za nadaljnji razvoj svojih kompetenc si Mentorja so organizacije večinoma opredelile želijo predvsem izmenjave z drugimi ose-kot nekoga, ki skrbi za dobro počutje prosto-bami, ki v organizacijah opravljajo to ali voljca, kar ne vključuje nujno tudi izvajanja učne podobno vlogo, ter specializirana uspo-prostovoljstvo podpore. Določene razlike so se pokazale pri sabljanja za nudenje učne podpore, pri načinu izvajanja učne podpore, in sicer vse kaže, čemer se je kot najmanj zaželen format da je ta na Zahodnem Balkanu bolj usmerjeva-izkazalo spletno usposabljanje. Kot skup- 24 NAMEN: Nacionalne aktivnosti projekta EGL V začetku leta 2017 smo vse sloven- REZULTATI: Namen projekta Europe goes local je prenos Namen nacionalnih aktivnosti projek- ske občine povabili na informativni V letu 2017 smo predstavnikom občin dobrih praks, medsebojno učenje in mreženje ta EGL je podpora in razvoj kakovo-dan, na katerem smo jim podrobneje omogočili udeležbo na oz. za njih iz-akterjev na področju mladinskega dela in pod-stnega mladinskega dela, krepitev predstavili načrt implementacije naci-vedli naslednje aktivnosti: pore mladim z mednarodne na nacionalno in pomena in vrednosti mladinskega onalnih aktivnosti ter pričakovanja oz. • udeležbo na otvoritveni konfe- lokalno raven ter obratno, s ciljem vzpostavitve dela ter krepitev sistemske podpore obveznosti občin, ki se bodo odločile renci projekta EGL (maj 2017), ali nadgradnje podpornih aktivnosti na področju izvajanju in razvoju mladinskega dela za sodelovanje v projektu. • analizo stanja na področju mla- razvoja in izvajanja mladinskega dela na lokalni na lokalni in nacionalni ravni. dinskega dela v sodelujočih obči- ravni. Za sodelovanje v projektu se je odlo- nah ( junij - september 2017), STRATEGIC Cilji projekta na nacionalni ravni: čilo 16 občin: • pilotno usposabljanje o mladin- OPIS: • Krepitev oz. izboljšanje kompe- • Brda skem delu, katerega smo razvi- Projekt Europe Goes Local – Podpora razvoju in PARTNERSHIP »YOUTH tenc akterjev mladinskega dela. • Brežice li na podlagi rezultatov analize krepitvi mladinskega dela na lokalni ravni (v na- • Izmenjava dobrih praks in kon- • Divača vprašalnikov (november 2017), daljevanju EGL) je projekt strateškega partner-WORK ON MUNICIPAL ceptov mladinskega dela ter sis- • Grosuplje • pričeli s podpornimi aktivnostmi JEKTI stva, v katerem sodeluje 24 nacionalnih agencij temske podpore mladinskemu • Ivančna Gorica za občine za pripravo občinskih LEVEL« II programa Erasmus+: Mladi v akciji, Partnerstvo delu in mladinskim organizacijam • Koper načrtov za razvoj in krepitev ka- Evropske komisije in Sveta Evrope na podro- na lokalni, nacionalni in evropski • Lenart kovostnega mladinskega dela JNI PRO čju mladine, Evropski mladinski forum ter mreži ravni. • Ljubljana (november 2017 - ). O POYWE in InterCity Youth, in se bo izvajal v ob-Datum: • Dvig zavedanja o pomenu in • Novo mesto dobju 2016–2019. vrednosti mladinskega dela ter • Piran Na nacionalni ravni smo vzpostavili RAZV Januar 2017 - Junij 2018 podpora prepoznavanju mladin- • Razkrižje tudi svetovalno skupino, katere na- Organizatorji: Projektne aktivnosti potekajo na nacionalni in skega dela. • Slovenske Konjice men je podajanje mnenja in predlo- 24 nacionalnih agencij mednarodni ravni ter se med sabo prepletajo. • Krepitev evropske in mednaro- • Trbovlje gov glede razvoja orodij in pristopov programa Erasmus+: Mladi v dne dimenzije mladinskega dela • Trebnje za podporo razvoju in krepitvi kvali- Projekt bo na evropski ravni izveden v treh fa-akciji, Partnerstvo Evropske kot integralnega dela izvajanja • Vojnik tetnega mladinskega dela na lokalni zah. Prva faza projekta je bila izvedena z analizo mladinskega dela na lokalni ravni. • Zreče ravni, ki bodo razviti v okviru projekta komisije in Sveta Evrope na mladinskega dela (normativnega okvira, financi- • Spodbuditi sodelovanje akterjev EGL. Posvetovalna skupina se sesta- področju mladine, Evropski ranja, podpornih sistemov, itd.) na lokalni ravni v mladinskega dela z deležnikih iz Občine so se z vključitvijo v projekt ne vsaj dvakrat letno. forum ter mreži POYWE in državah, ki sodelujejo v strateškem partnerstvu, različnih področij in sektorjev. zavezale, da bodo pripravile in reali- in je bila zakrožena z organizacijo otvoritvenega InterCity Youth • Krepiti razvoj mladinskega dela zirale dvoletni načrt za razvoj in kre-dogodka v Ljubljani. Prva faza je bila ključnega kot pomembnega elementa mla-pitev kvalitetnega mladinskega dela. pomena za identifikacijo in oblikovanje nadalj-dinskih politik na lokalni in nacio- Nacionalna agencija pa jim bo pri tem Kvalitetno njih aktivnosti, ki bodo implementirane v drugi in nalni ravni ter na področju evrop-nudila podporo v obliki individualnih tretji fazi projekta. Usmerjevalni odbor projekta skega sodelovanja na področju svetovanj, organizacije usposabljanj, mladinsko je po evalvaciji otvoritvene konference odločil, mladinske politike v Evropi. študijskih obiskov v tujini, udeležbe na da bosta druga in tretja faza projekta namenje-drugih mednarodnih dogodkih, ipd. delo na na oblikovanju in sprejemu Evropske listine o lokalni lokalnem mladinskem delu. ravni 26 NAMEN: Strateško partnerstvo 16 nacionalnih agencij je nastal z namenom usklajevanja različnih aktivnosti nacionalnih agencij, ki se osredotočajo na socialno vključevanje in aktivirajo večje število mladih z manj priložnosti v programu Erasmus+. Partnerstvo se je začelo v februarju 2016, prvi cikel pa se je zaključil v juniju 2018. OPIS: STRATEGIC Strateško partnerstvo je razdeljeno v tri različne podskupine, ki se vežejo na ciljne skupine: PARTNERSHIP • Delo z mladimi z depriviligiranih območij • Delo z mladimi osipniki »INCLUSIVE YOUTH JEKTI • Delo z mladimi z zdravstvenimi težavami in WORK« II invalidnostjo JNI PRO V prvem sklopu (2016-2018) smo bili najbolj ak-O tivni v podskupini za delo z mladimi z depriviligi-Država: ranih območij: Portugalska, Estonija, Slovenija RAZV • Delo z mladimi z depriviligiranih območij, Organizatorji: kjer smo v 2 letih v program povabili 76 no-16 nacionalnih agencij, Salto vih organizacij, ki prihajajo iz območij, kjer Inclusion and Diversity, Salto projekti programa Erasmus+ še ne potekajo. • Odgovorilo nam je 52 predstavnikov orga- South East Europe nizacij, 36 izmed njih pa se je udeležilo naci-onalnega ali mednarodnih dogodkov. • Kot rezultat smo dobili 11 projektov, ki so že bili odobreni, rezultate pa še vedno merimo na dolgi rok, saj nekaj organizacij svoje projekte še pripravlja. Kot zaključek 1. cikla je med 19. in 21. junijem 2018 potekal dogodek z naslovom Harvesting conference. V poročilu s konference si lahko preberete več o samem dogodku in priporočilih za delo v nadaljnjih ciklih izvajanja strateškega partnerstva. 28 NAMEN: predane iz prve roke, na način in v jeziku, ki jim je blizu in razumljiv. Zato je nemška nacional-EuroPeers so mladi, ki so sodelovali v projektih na agencija zasnovala projekt EuroPeers. Ideja projekta je, da nekdanji udeleženci projektov Mladi v akciji ali Erasmus+: Mladi v akciji. Delijo mednarodne mobilnosti oblikujejo lastne aktivnosti in projekte, preko katerih drugim mladim svoje izkušnje in informirajo mlade o možnostih predajo svojo izkušnjo in jim pokažejo, da lahko tudi oni sami doživijo podobno, postanejo za mobilnost v Evropi. To lahko počnejo na raz-bolj samostojni, ugotovijo, kaj želijo početi v življenju, ter pridobijo znanja in samozavest za lične načine in v okviru različnih dogodkov. Vsi uresničitev svojih ciljev. EuroPeers aktivnosti izvajajo prostovoljno. OPIS: Vzpostaviti prvi stik z mladimi in jih navdušiti za projekte, ki zahtevajo nekaj več proaktivnosti, je EUROPEERS II JINI pogosto izziv, saj je čedalje bolj vse na dose-gu nekaj klikov na računalniku ali telefonu. Za sodelovanje v projektih mednarodne mobilnosti TI V TU Država: je proaktivnost nujno potrebna, v smislu časa same aktivnosti in priprav, koordinacije, razmi-Nemčija sleka, zakaj bi se za ta projekt sploh odločili, Organizatorji: ocene stroškov – nenazadnje gre za življenjsko Nemška nacionalna agencija pro-odločitev, ki pogosto bistveno spremeni življe-grama Erasmus+: Mladi v akciji v nja mladih. Pri projektih v okviru programa Eras-sodelovanju z XY ostalimi nacionalnimi mus +: Mladi v akciji gre tudi za vključenost in zavezanost svojemu projektu ter prepoznava-agencijami nje, kaj posamezne faze prinesejo mladim kot Udeleženci: udeležencem. Tako so tudi informacije o progra-MEDNARODNE AKTIVNOS 84 mih mobilnosti razmeroma kompleksne, z njimi pa najtežje dosežemo ravno tiste mlade, ki so jim ti programi v prvi vrsti namenjeni – mlade z manj priložnostmi, tiste, ki niso vključeni v siste-me izobraževanja ali zaposlovanja in sicer ne bi izkusili mednarodne mobilnosti. Kot učinkovita metoda se je izkazalo medvrstni- ško informiranje, kjer mladi od vrstnikov izvedo konkretno izkušnjo. Tako mladi spoznajo, da aktivno je to realna možnost tudi zanje in ne oddaljen program Evropske komisije. Informacije so jim drzavljanstvo 30 NAMEN: nadaljevati razpravo o izzivih in vlogi mladinskega dela v Evropi (na lokalni, regionalni, nacionalni in evropski ravni) danes in v prihodnosti. OPIS: Med 27. in 30. marcem 2017 je v Düsseldorfu (Nemčija) potekal dogodek Europe@DJHT, na katerem je zbranih več kot 400 strokovnjakov s področja mladinske politike in mladinskega dela EUROPE@DJHT iz cele Evrope. Namen dogodka je bil nadalje-JINI vati razpravo o izzivih in vlogi mladinskega dela v Evropi (na lokalni, regionalni, nacionalni in ev-Datum: TI V TU ropski ravni) danes in v prihodnosti. 27. – 30. Marec 2017 Dogodek je bil del večjega sejma, ki je namen-Kraj: jen srečanju profesionalcem, ki se ukvarjajo s Düsseldorf socialo, mladino, šolstvom in enkrat na leto deli-Država: jo svoje prakse, metode in novosti na področju Nemčija razvoja svojih strok. Organizatorji: Slovenijo zastopala je zastopala 9 članska del-Nemška nacionalna agencija egacija, v kateri so predstavniki krovnih struk-Udeleženci: MEDNARODNE AKTIVNOS tur, mladinskih centrov, mladinski organizacij 500 in nacionalne agencije raziskovali o praksah v Nemčiji z namenom prenosa le teh v Slovenijo. REZULTATI: http://www.djht-europe.de/en/. 32 NAMEN: Opolnomočiti trenerje mladinskega dela za razvoj lastnih kompetenc, ki omogočajo bolj kvali-tetno izvajanje projektov. OPIS: Projekt je sestavljen iz nacionalne in mednarodne faze: Nacionalni dogodek: TRAIN FOR TRAINERS Izvedli smo vikend usposabljanje bazena trener-JINI jev, kjer smo prvi dan namenili spoznavanju no-Kraj: vosti na evropskem nivoju. Predstavljena je bila Dunaj TI V TU strategija na področju usposabljanja in kompe-Država: tenčni model za trenerje na področju mednarodnega mladinskega dela. Predlog novega kom- Avstrija petenčnega modela za 8 ključnih kompetenc Organizatorji: vseživljenjskega učenja, ter drugim novostim na Avstrijska, estonska, področju evropskega razvoja mladinskega sek-italijanska, nemška in torja. Predstavljeni so bili tudi ključni elementi slovenska nacionalna agencija Evropske solidarnostne enote. Nadaljevanje je bilo usmerjeno v prihodnost in potrebe bazena, programa Erasmus+: Mladi v vikend pa smo zaključili z usposabljanjem na akciji MEDNARODNE AKTIVNOS področju digitalnega mladinskega dela, ki ga je Udeleženci: izvedel Nerijus Kraučevicius. 16 Mednarodni dogodek: Usposabljanje je skupaj združilo trenerje sedmih EU držav v katerih so potekale implementacije projekta »Aware and Active« in pod okriljem katerega so bili izvedeni tako imenovani idejni nih okoljih, ter kako migracije vplivajo na laboratoriji za mlade. le te. Aktivnosti so bile usmerjene tudi v iskanje možnih rešitev in lokalnih akcij, Usposabljanje je bilo namenjeno posvetovanju ki so jih kasneje izvajali mladi v lokalnem glede obravnave različnih problematik, od po-okolju ter kako jih trenerji pri tem lahko membnosti povezovanja znotraj evropske unije, podprejo. do prepoznavanju specifičnosti in razlik v lokal-34 NAMEN: Raziskati prihajajoče trende na področju informiranja mladih in mladinskega dela ter predstavitev dobrih praks informiranja. OPIS: Seminar »Ready for the world- tools to guide young people in their life«. Seminar se je ozrl v prihodnost in predstavil prihajajoče trende na področju mladinskega informiranja in mladin-READY FOR WORLD skega dela. JINI - TOOL FAIR ON Prvi, spoznavni dan je bil namenjen ogledu re-TI V TU zultatov obsežnih raziskav, s katerimi si lahko INFORMATION & mladinski delavci, ki delajo kot mladinski delavci COUNSELLING - informatorji, pomagajo prepoznavati potrebe mladih. Datum: Sledilo je zanimivo futuristično predavanje o tem, kaj nam bo prinesla prihodnost. 12. - 15. september 2017 Kraj: V nadaljevanju seminarja so udeleženci preko Helsinki predavanj, predstavitev dobrih praks in izmenja-Država: ve izkušenj ugotavljali, kakšni so trenutni trendi MEDNARODNE AKTIVNOS Finska in potrebe mladih s področja mladinskega informiranja in mladinskega dela. Sledile so tudi raz-Organizatorji: nolike delavnice in študijski obiski. Finska in slovenska nacionalna agencija Udeleženci: 37 informiranje mladih 36 NAMEN: Med mladinskim forumom so udeleženci imeli dialog s političnimi voditelji iz EU in Zahodnega Balkana, Mladinski forum je edinstvena platforma za iz-vključno s komisarjem EU za evropsko sosedsko politiko in širitvenimi pogajanji Johannesom Hahnom. menjavo in dialog, ki združuje 130 mladih iz Imeli so tudi priložnost, da jim predstavijo glavne ugotovitve razprav njihovih delovnih skupin. držav Zahodnega Balkana in držav članic EU, da bi razpravljali o skupnih izzivih in si prizade-Forum mladih je temeljil na rezultatih lanskoletne mladinske konference za Zahodni Balkan, ki je poteka-vali za iskanje skupnih rešitev. Organizirajo jo la v Parizu (4. julija 2016) in na konferenci o nadaljnjem spremljanju v Ljubljani (september 2016), kjer je Evropska komisija in italijanska vlada, ob podpo-bil pripravljen Akcijski načrt za mladinsko delo in mladinsko politiko. ri Evropskega mladinskega foruma in Resource Centra SALTO za jugovzhodno Evropo. REZULTATI: EUROPE-WESTERN https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/conclusions_of_working_groups_-eu-OPIS: -wb_youth_forum_trieste_2017.pdf JINI Mladinski forum EU - Zahodni Balkan »Povezo-BALKANS YOUTH vanje mladih - napreduje« poteka ob robu vrha TI V TU Zahodnega Balkana. Po uvodnem plenarnem DIALOGUE II zasedanju z govorniki na visoki ravni so mladi udeleženci v štirih vzporednih delovnih skupi-nah, ki so razpravljale o ključnih temah in izzivih, Kraj: ki so opredeljeni kot prednostne naloge v regiji: • Mobilnost / izmenjave; Trst • Vključitev / premagovanje stereotipov; Država: • Podjetništvo; Italija • Sodelovanje mladih. Organizatorji: MEDNARODNE AKTIVNOS Salto SEE Mladinski forum je spodbujal razpravo za naslednje horizontalne teme, ki so pomembne za Udeleženci: regijo: 130 1. delo Regionalnega urada za sodelovanje mladih (RYCO), 2. shema mladih javnih uslužbencev / mobilnost mladih strokovnjakov, 3. Erasmus + program, 4. Premostitev vrzeli med mladinsko politiko, udeležbo mladih in poslanci v regiji - poslanec Evropskega parlamenta in poslanec iz mladinski regije Zahodnega Balkana se bosta pogo- varjala z mladimi. dialog 38 1. Splošna analiza in spremljanje programa E+: MVA, katere namen je sistematično zbiranje podatkov iz projektov o učinkih, dostopnosti, profile akterjev, upravljanju projektov, izvajanju programa itd. z namen- om prispevati k izboljšanju uporabe in izvajanja programa. 2. Analiza dolgoročnih učinkov sodelovan- V letu 2017 smo izvajali različne ja v programu E+: MVA na participacijo, raziskovalne aktivnosti, kot so katere namen je raziskati kratkoročne in spletne ankete in intervjuji, rezu- dolgoročne učinke sodelovanja v pro- ltate pa beležili v delna poročila. gramu na udeležence, vodje projektov, Ker gre za dolgovorčne razis- organizacije in lokalno okolje s poudarkom kovalne projekte, bomo poročila na aktivnem/demokratičnem državljanstvu objavili šele ob koncu raziskoval- ter participaciji v družbi. nega obdobja. Vmesne izsledke pa si lahko ogledate na naši spletni 3. V vseevropsko raziskovalno mrežo RAY se je Movit vkl-strani http://www.movit.si/eras- Analiza razvoja kompetenc mladinskih jučil leta 2015 in se s tem zavezal za sodelovanje do leta mus-mladi-v-akciji/ucinki-programa/ delavcev in zmogljivosti mladinskih raziskave-ucinkov-programa/. 2020. Namen mreže je raziskovanje učinkov programa organizacij v programu E+: MVA, katere Erasmus+: Mladi v akciji. Raziskovalna mreža RAY beleži, namen je raziskati pristope, metode, pro-meri in tolmači učinke aktivnosti programa E+: MVA na cese in rezultate usposabljanj v okviru mlade udeležence, mladinske delavce in družbo na E+ MVA, in sicer tako v okviru aktivnosti splošno, saj so tovrstni rezultati zelo uporabni pri nadal-usposabljanja in mreženja upravičencev jnjem razvoju mladinskega dela, oblikovanju mladinske kot tudi v okviru usposabljanj, ki jih organizirajo nacionalne agencije. To naj bi pripo-politike in nadaljnjih raziskavah na področju mladine. V moglo k boljšemu razumevanju sistemskih okviru mreže smo se vključili v tri raziskovalne projekte: učinkov ter izboljšanju kakovosti in strateškega načrtovanja tovrstnih aktivnos- ti v okviru E+ MVA. 40 2 4 3 1 1 Avstrija Belgija Bulgarija Češka Črna Gora 1 1 4 1 1 V letu 2017 smo Danska Dublin Finska Francija Grčija udeležence poslali na 52 usposabljanj v 24 1 1 2 2 3 različnih držav. Latvija Litva Luxembourg Madžarska Malta 2 3 1 2 5 Nemčija Nizozemska Norveška Poljska Portugalska 1 2 1 6 1 POŠILJAJOČE Romunija Slovenija Srbija Španija Turčija TI AKTIVNOSTI Pošiljajoče aktivnosti organizirajo sorodne Nacionalne agencije iz vse Evrope. MOVIT se trudi, da v okviru finančnih možnosti podpira čim večje število aktivnosti, vezanih na teme, JOČE AKTIVNOS Strategija mladinske mobilnosti 1 Neformalno učenje 3 A ki so usklajene s prioritetami, katere MOVIT Antidiskriminacija 2 Novinci v mladinskih izmenjavah 1 zasleduje. Komunikacija 2 Gibalno ovirani 2 POŠILJ Medsektorsko sodelovanje 1 Podpora učenju 1 DEOR 2 Projektno vodenje 1 Digitalno mladinsko delo 6 Mladinske izmenjave 4 Europeers 1 Mladinska politika 3 Podprli smo 89 EVS 4 Trenersko delo 3 udeležencev od 211 Formalna in neformalna izobrazba 1 Socialno vključevanje 5 prijavljenih. Enakost spolov 1 podprti udeleženci Sovražni govor 1 Učinek mladinskega dela 2 prijavljeni udeleženci Učni učinki 1 Migranti 1 Mladi z manj priložnostmi 1 Mobilnost mladinskih delavcev 1 NEET 1 42 MOVIT izvaja naloge nacionalne agencije v programih Evropske unije (EU) na področju mladine od maja 1999, ko je Slovenija vstopila v program Mladi za Evropo III., ki se je nadaljeval s programom Mladina (2000–2006), programom Mladi v akciji (2007–2013) ter Erasmus+: Mladi v akciji (2014– 2020), leta 2018 pa je v dobil upravljanje tudi novi program Evropska solidarnostna enota. V tej vlogi MOVIT upravlja posredno centralizirana sredstva proračuna EU in omogoča pridobitev podpore za različne oblike učnih mobilnosti v mladinskem delu, istočasno pa izvaja aktivnosti za splošni razvoj mladinskega dela in neformalnega učenja, še posebej pa tiste, ki s svojo obliko in vsebino prispevajo h krepitvi evropskega sodelovanja na področju mladine. Program Evropska solidarnostna enota je ta področja razširil še na druga področja in akterje, kot so organizacije, institucije in podjetja, ki izvajajo solidarnostne aktivnosti z namenom krepitve družbene kohezije, solidarnosti, demokracije in državljanstva v Evropi. Poleg vloge nacionalne agencije MOVIT izvaja tudi dejavnost Eurodesk-a, brezplačnega infoservisa Evropske komisije, ki nudi evropske informacije za mlade. Namenjen je tako mladim samim kot tudi tistim, ki se pri svojem vsak-danjem delu srečujejo z mladimi in njihovimi vprašanji – svetovalcem, učiteljem, mladinskim delavcem, informatorjem in drugim. Po pomoč pri iskanju informacij se lahko tako vedno obrnete na Eurodesk Slovenija ali katerega izmed regionalnih Eurodesk partnerjev. Od leta 2002 v okviru MOVIT-a deluje tudi SALTO South East Europe Resource Centre, ki z organizacijo usposabljanj, kontaktnih seminarjev in številnimi drugimi ukrepi, orodji in viri spodbuja in podpira sodelovanje s partnerji iz držav Zahodnega Balkana v okviru programov Erasmus+: Mladi v akciji in Evropska solidarnostna enota. V sodelovanju s pomembnimi akterji in ob pomoči bazena trenerjev, akrediterjev in regionalnih kontaktnih točk programa prispeva tudi k razvoju mladinskega dela in mladinske politike v regiji. 44 MOVIT, NACIONALNA AGENCIJA PROGRAMA ERASMUS+ PODROČJE: MLADINA DUNAJSKA CESTA 5 1000 LJUBLJANA TEL: 01/430 47 47 SPLET: WWW.MOVIT.SI E-POŠTA: INFO@MOVIT.SI