GDK: 911 Razmišljanje o vklj~čevanju prostorskega (krajinskega) vidika v območno gozdnogospodarsko načrtovanje Janez POGAČNIK* Izvleček Pogačnik, J.: Razmišljanje o vključevanju pro- storskega (krajinskega) vidika v območno gozd- nogospodarsko načrtovanje. Gozdarski vestnik, št. 3/1990. V slovenščini s povzetkom v anglešči· ni, cit. lit. 14. Avtor opredeli strokovne osnove, ki naj bi služile gozdarstvu za vključevanje v urejanje in planiranje prostora. V ta namen podaja metodolo- gijo za ovrednotenje gozdnatega prostora za raven območja, kar bi omogočilo aktivno varstvo gozdov na republiški in občinski ravni. Podaja tudi usmeritev za razvoj gozdov in krepitev izjemno poudarjenih splošno koristnih vlog gozdov. 1. UVOD Gozdovi pridobivajo pomen zaradi več­ namenske vloge, ki jo spodbuja družbeni razvoj. Ker potrebe po splošnokoristnih funkcijah gozdov naraščajo različno, zahte- vajo gozdovi ločeno obravnavo po pomenu in namenu in tudi prilagojeno gozdno go- spodarjenje na osnovi ovrednotenja funkcij gozdov v prostoru. Hkrati se moramo in moremo s konkretnim strokovnim delova- njem aktivneje vključevati v sistem družbe- nega planiranja in tako z drugimi porabniki prostora uveljaviti usklajen razvoj gozdov. Čeprav znanje o vlogi in pomenu splošno koristnih funkcij gozda zaradi njihove na- rave ne omogoča enakovredno kvantifici- rano obdelati stanja, analize in sinteze, kot je uveljavljeno za lesnoproizvodno funkcijo, moramo doseženo stopnjo vedenja le vklju- čiti, tako da bi uveljavili enotnejša strokovna stališča pri usklajevanju različnih interesov v prostoru. V ta namen moramo uporabiti *Mag. J. P., dipl. inž. gozd., Splošno združenje gozdarstva Slovenije, 61000 Ljubljana, Mikloši- čeva 38, YU. Synopsis Pogačnik, J.: Reflections on the lntegrating of Space (Environmental) Aspect into the Regional Forest Managing Planning. Gozdarski vestnik, No. 3/1990. ln Slovene with a summary in English, lit. quot 14. The author defines professional bases which should enable forestry to participate in space arranging and planning. For this purpose, the evaluation methodology of forest space as re· gards the strategic level of the region is presen- ted, which would enable active forest protection at the level of republic an commune. The orientation concerning forest development and the strengthening of extremely emphasized forest functions of general benefit are also presen- ted. obstoječa strokovna gradiva, dodati neka- tere strokovne dopolnitve in tehnična navo- dila ter poučiti strokovne delavce, da se to področje pri območnem načrtovanju vključi v sistem. Pri razmišljanju bomo obdelali problema- tiko, podali metodo dela in opozorili na vsebino, ki jo ima gozdarstvo za strokovno podlago pri vključevanju v urejanje in plani- ranje prostora. Pri teh obdelavah je predla- gan postopek ovrednotenja gozdnatega prostora, ki naj bi strokovno predstavil pred- nostna območja za gozdarstvo, kje so nas- protja in kako jih je treba enotneje reševati. Na osnovi ovrednotenega gozdnega pro- stora morajo nato načrti določiti strategijo in usmeritev za krepitev in razvoj splošno- koristnih funkcij gozdov. Tako bomo v ovrednotenje gozdnatega prostora vključili okvirno vrednotenje funkcij gozdov, kar bomo dopolnili z doslednejšimi merili v gospodarski enoti (dejansko vred- notenje) oziroma s podrobnim ovrednote- n jem prostora za potrebe izvedbenih pro- storskih dokumentov. G. V. 3/90 113 2. OPREDELITEV PROBLEMATIKE Urejanje in načrtovanje rabe prostora je sredstvo za usklajevanje in uravnavanje vseh odnosov med naravo in družbo. Goz- dovi spadajo med tiste razvojne dejavnike ki služijo hkrati kot eden redkih obnovljivih naravnih virov za proizvodnjo in so nepo- grešljiv sestavni del okolja. Gospodarjenje z gozdovi temelji na na- čelu trajnosti vseh funkCij gozdov. Da bi uveljavili večnamenski gozd, so v gozdno- gospodarske cilje vključeni: cilji proizvodne n~~ave, okofj~tvorni cilji in kulturno pogojeni cilJI. Gozdovi kot dobrina splošnega po- mena so predmet načrtovanja pod poseb- nimi pogoji, ki jih določa zakon o urejanju prostora. V ta namen morajo biti pravilno ovrednoteni že v strokovnih podlagah za pripravo planov, v procesu načrtovanja pa varovani, le izjemoma uporabljeni za druge namene. Za uveljavljanje in usmerjanje dinamičnih procesov v skladu z večnamensko vlogo gozdov in gozdarstva v družbi in prostoru moramo v gozdnogospodarske načrte ob- ~očij vključiti strokovne podlage za ureja- nJe gozdov in načrtovanja gozdarstva v prostoru na republiški in občinski ravni. Zato je treba ovrednotiti gozdnate prostore, kar naj bi služilo za strateške opredelitve razvoja gozdarstva in vključevanja vloge in pomena gozdov za urejanje prostora. Za tako ovrednotenje gozdnatega pro- stora naj bi opravili: inventarizacijo izraženih in strokovno ugotovljenih potreb po gozdnih funkcijah; - vrednotenje gozdnih funkcij, ki bi omo- gočilo izločitev gozdov posebnega pome- na; - pripravo strokovnih podlag za območje gozdov, območje varovalnih gozdov ob- močje gozdov s posebnim namena~ in vplivnega območja gozdov; - strokovni predlog prednostnega ob- močja za gozdarstvo; - ugotovitev konfliktov (obstoječe škod- ljive obremenitve gozdov, načrtovani veliki posegi1 v gozdni prostor); . - predl.og izhodišč za reševanje nasprotij 1n u~mentev za usklajevanje razvoja ter krepitev vseh, zlasti pa izjemno poudarjen ih splošnokoristnih funkcij. 114 G. V. 3190 Tako ovrednotenje gozdov v prostoru bi služilo za: - ustreznejše obdelavo gozdnogospo- darskih ciljev, pomoč pri oblikovanju gospo- darskih razredov in prilagojene usmeritve za gospodarjenje na območjih, kjer so po- udarjene splošno koristne funkcije; - enotnejše obravnavanje prostorske problematike po območjih in s tem uveljav- ljanje stroke pri urejanju prostora; - neposredno vključevanje gozdarstva pri oblikovanju in negi krajine ter uravnava- nje biološkega ravnotežja. 3. METODE DELA V skladu s sprejetimi »Stališči in smerni- cami o temeljnih nalogah gozdarstva pri prostorskem planiranju« (13), ki jih je spre- jela SlS za gozdarstvo SRS, bomo uporabili dosedanje domače in tuje izkušnje. Pri tem se ne bomo poglabljali v teoretična izho- dišča in sistematična navajanja osnovnih razlag ali že uporabljenih različnih metod. ~avedli bomo le nekatere pomembnejše v1re, na osnovi katerih je mogoče razložiti vsebino, uporabo meril in tehniko dela za pripravo strokovnih podlag. Kljub številnim odprtim vprašanjem, je posebna delovna skupina v ZR Nemčiji že I. 1974 pripravila: - navodila za gozdarsko okvirno planira- nje (12) in - navodila za kartiranje gozdnih funkcij (14) kot pripomoček gozdarstvu za vključe­ vanje v prostorsko načrtovanje, nego kra- jine in naravovarstvo. Za potrebe načrtovanja na republiški ravni je nastala študija o vrednotenju gozd- nega prostora v SR Sloveniji po varovalnem in lesnoproizvodnem pomenu na osnovi naravnih razmer (Košir, 1976). Vrednotenje temelji na proučevanju in kartiranju gozdnih združb. V prispevku »Problematika valori- zacije funkcij gozdnega prostora« (Anko, • 1 Pojem ve!iki, zahtevni posegi v prostor ra- bimo za ozna.cevanje posegov, ki so pomembni za vso r~pu.bllko s stališča urejanja prostora. To so poseg1, k1 neposredno ali s svojimi prostorskimi in ~~kološkimi vplivi posegajo na območje več ob~ln, kako~vt~di pos~gi •. ki.~majo lahko negativne vpli'":e na vbhZnjO ~k~hCO ln jih zaradi tega nobeno ok?IJe noe~ sp_reJetl prostovoljno (Premzl, s. Sed- larJevo srecanJe, 1987). 1978) so združena spoznanja omenjenih del, obogatena še z nekaterimi viri in z določili takrat veljavne zakonodaje s pod- ročja gozdov, vode in naravne ter kulturne dediščine. Seminarsko gradivo »Problema- tika vnašanja tujkov v gozdni prostor (BF, 1987) daje opredelitev posegov v gozd in pregled pomembnejše zakonodaje s tega področja. Analizira število, vrsto in obseg posegov v gozdni prostor od l. 1981-85 v Sloveniji in daje kratek pregled domače in tuje literature s tega področja. Objavljen je tudi že pregled večnivojskega načrtovanja in nakazana povezava s krajinskim načrto­ vanjem in družbenim planiranjem (Pogač­ nik, 1988). V neobjavljenenem gradivu so opisane zadeve in posebne naloge gaz- darja pri negi krajine na osnovi dosedanjih izkušenj s področja urejanja prostora {Po- gačnik, 1986). Obsežnejša strokovna dela so zbrana še v zborniku seminarja »Varovalnost gozdov v Sloveniji« (8), v zborniku seminarja ))Estetska funkcija gozdov« {9), v zborniku seminarja »Učne poti« (19) in v zborniku seminarja o dediščinsko-varstveni funkciji {14); oblikovani in opisani so sistem ter faze načrtovanja gozdne rekreacije (Pogač­ nik. 1989). Na seminarju v Topolšici (1989) si bili podani osnovni pojmi in faze okvir- nega ovrednotenja funkcij gozdov za ob- močje in gospodarsko enoto. Iz vseh teh gradiv bi v tej fazi izdelave območnega načrta morali vključiti prostorsko problema- tiko kot sestavni del pri opisu in analizi stanja v območju, pri opredeljevanju ciljev in določanju usmeritev razvoja tako, da bi delno priredili obstoječe podatke in odgovo- rili na osnovna vprašanja: - kako ugotoviti primernost (pomemb- nost) gozdnih površin; - kako ugotoviti občutljivost {ranljivost) gozdnih funkcij; kako uravnavati ustrezen razvoj in kre- pitev vseh funkcij. Tako bi tudi pridobili strokovne podlage za prostorske načrte na republiški in občin­ ski ravni. V ta namen bi: - opravili okvirno vrednotenje za lesno- proizvodno funkcijo, prehrambeno funkcijo za divjad in varovalno funkcijo že z raz- vrščanjem izraženosti posamezne funkcije po vnaprej določenih kriterijih za vsa ob- močja; - za vse druge okoljetvorne funkcije goz- dov bi skušali določiti le območja izjemno (nadpovprečno) poudarjena posamezne funkcije, in sicer v dveh stopnjah: 1. funkcija določa sistem gospodarjenja in 2. funkcija vpliva na gospodarjenje; - pri kulturno pogojenih funkcijah goz- dov bi ostali na stopnji inventarizacije izra- ženih družbenih ali strokovnih potreb. Iz- jema pri tem bi lahko bila rekreacijska funkcija gozdov, saj bi za določena ožja območja v nekaterih gozdnogospodarskih območjih že morali ovrednotiti tudi rekrea- cijske možnosti. Po enotnih usmeritvah in na kartah z enako podrobnostjo (reambulirane fotograf- ske karte M 1 : 25000) prikažemo vse kate- gorije gozdov (sinteza opravljene inventari- zacije in vrednotenja funkcij) glede primer- nosti ali ranljivosti gozdnih površin in na ta način pokažemo na obstoječe ali možne konflikte v prostoru ter podamo usmeritev za usklajen razvoj vseh funkcij v prostoru. 4. STROKOVNE OSNOVE GOZDARSTVA ZA VKLJUČEVANJE V UREJANJE IN PLANIRANJE PROSTORA Območni gozdnogospodarski načrt je ne- posredna strokovna podlaga za dolgoročne družbene plane na republiški in občinski ravni pri usklajevanju različnih interesov v procesu planiranja. Zato mora območni načrt dati optimalno osnovo za razvoj goz- dov in gozdarstva, hkrati pa tudi v vse strokovne osnove, ki bodo pomagale v procesu družbenega in prostorskega plani- ranja ustrezno vključiti vlogo in pomen go- zdov v prostoru. Za prostorsko načrtovanje in planiranje je treba poleg opisnega dela o stanju gozdov, ciljnih usmeritvah (glej vir 13) tudi za kartografski del pripraviti: 1 . na republiški ravni~ - seznam gozdov posebnega pomena, in to v obliki predloga območja gozdov, v katerem so izločeni: trajno varovalni goz- dovi (varovalni gozdovi 1) in gozdovi s posebnim namenom (republiškega pomeN na1); G. V. 3190 115 - prikaz poškodovanosti zaradi imisij po gozdno gospodarskih območjih z izločitvijo ožjih območij (večji kompleksi), kjer so gozdovi uničeni ali tako poškodovani, da so uničene ali ogrožene tudi njihove sploš- nokoristne funkcije; - predlog območij večjih komplesov de- gradiranih gozdov {Kras in degradirani goz- dovi v večjih kompleksih, npr. večji od 1 O ha); 2. na občinski ravni: - predlog območij trajno varovalnih gaz~ dov (varovalni gozdovi 1); - predlog območij, kjer je vsestransko poudarjena varovalna funkcija gozdov (va- rovalni gozdovi 11); - predlog območij gozdov s posebnim namenom; - predlog območij, kjer bi bile splošnoko- ristne funkcije najmanj prizadete s pose- gom v gozdni prostor (najnižja stopnja ran~ ljivosti gozdnega prostora); - seznam območij s površinami v zara- ščanju s predlogom za razmejitev med gozdnimi in kmetijskimi površinami; - predlog območij, kjer je treba izdelati podrobnejše ovrednotenje gozdnega pro- stora; - predlog območij, kjer so gozdovi ogro- ženi ali propadajo; . predlog območij za premene degradi- ramh gozdov (degradirani gozdovi, primerni za premene); - predlog idejnih tras za odpiranje goz- dov z gozdnimi cestami; -u.strokovni predlog prednostnega ob- mocJa za gozdarstvo; - predlog vplivnih območij, ki jih je treba vzdrževati zaradi funkcionalne navezanosti na gozd (območja, ki se ne smejo zarasli ali območja nad gozdno mejo). 5. OVREDNOTENJE GOZDNATEGA PROSTORA . Ovrednotenje gozdnatega prostora opra- VImo na osnovi inventarizacije izraženih in strokovno določenih potreb po gozdnih 1 Republiški pomen naj bi dali tistim gozdovom posebnega pomena, ki so pomembni za vso re~~blik? in J:raviloma segajo na ozemlje več ob9~n ah siUZIJO za namene in za potrebe zunaj obcrne. 116 G. V. 3190 funkcijah in okvirnega vrednotenja funkcij gozdov. Okvirno vrednotenje bo v tem času pri nekaterih funkcijah ostalo le pri oceni opravljene inventarizacije, medtem ko · bomo pri določenih funkcijah opravili vred- notenje z merili na osnovi naravnih dejavni- kov ali tudi družbenoekonomskih pogojev in tehničnih možnosti. Tako bi na ta način pri ovrednoten ju lahko ugotovili: - primernost ali pomembnost določene površine; :-: občutljivost ali ranljivost določene po- vrslne; - medsebojno soočenje primernosti in ranljivosti ter pripravili strokovni predlog za prednostno območje za gozdarstvo, ki bi vključeval tudi območja sočasne rabe gozd- nega prostora. 5.1 lnventarizacija izraženih in strokovno določenih potreb po gozdnih funkcijah lnventarizacijo izraženih in strokovno do- ločenih potreb po splošno koristnih funkcijah nam omogočajo: - analiza dosedanjih posegov in obre- menitev v gozdni prostor; - pregled sprejetih dolgoročnih družbe- nih planov političnih skupnosti (občin in SRS); - pregled strokovnih gradiv vseh dejav- nosti, ki se navezujejo na gozdni prostor. Tako lahko povzamemo iz dolgoročnih planov potrebe za območja nekaterih oko- ljetvornih funkcij (npr.: zaščitena ožja in širša območja vodnih virov -območje vod- nega izvira ali podtalnice, varovalni pasovi plazišč, erozijskih območij ali snežnih pla- zov ipd.), prav tako so iz teh dokumentov razvidni predvidena sočasna raba za na- mene turizma in rekreacije (npr. rekreacij- sko-turistično območje, zeleni pasovi mest) in varovana in zavarovana območja na- ravne in kulturne dediščine. Predvideno je varovanje infrastrukture (npr. ob letališčih, železnicah, avtocestah) ali pomembnih objektov (npr. za vojaške namene). Iz plan- skih dokumentov je tudi razvidno, kje so predvideni večji posegi za druge rabe pro- stora in kakšno vrsto prostorskih dokumen- tov je treba pripraviti za posamezna območ­ ja. Iz prostorskih dokumentov je treba oce- niti, kako je predvideno varstvo gozdov v okviru varstva okolja in politike varstva gozdnih površin. Sestavni del teh ocen je tudi analiza dosedanjih posegov in obreme- nitev v gozdni prostor. Strokovno so zahteve in potrebe po goz.dnih funkcijah določene: v gozdnogo- spodarskih načrtih gospodarskih enot ozi- roma drugih strokovnih gradivih vseh dejav- nosti, ki so vezane na gozdni prostor (kme- tijstvo, vodno gospodarstvo, turizem, nara- vovarstvo, rudarstvo, lovstvo), v strokovnih študijah za dolgoročni razvoj Slovenije in podobno. 5.2 Okvirno vrednotenje funkcij gozdov Navedli bomo praktično že preskušena merila in metode dela za kartiranje posa- meznih funkcij tako, da bi bilo to mogoče dopolnjevati in razgrajevati pri podrobnej- šem vrednotenju funkcij na ravni gospodar- ske enote ali pri izdelavi posebnih strokov- nih podlag za prostorske izvedbene akte. Pri tem izhajamo iz predpostavke, da je današnje znanje o funkcijah gozdov še pomanjkljivo. Zato naj bi bila uporabljena merila pri vrednotenju izziv za raziskovalno delo v prihodnje, hkrati pa razumljiva in sprejemljiva osnova pri reševanju prostor- ske problematike v tekočem obdobju. Na osnovi meril okvirno ovrednotimo funkcije na kartah kot strokovno gradivo za dokon- čno sintezo (končni izdelek je karta izjemno poudarjenih splošno koristnih funkcij goz- dov). 5.2. 1 . Predlog meril za posamezne goz- dne funkcije 5.2.1.1. Proizvodne funkcije Za ovrednotenje lesnoproizvodne funk- cije gozdov uporabljamo že znano meto- dologijo (Košir 1978) tako, da: - združimo po dve kategoriji od osmih opisanih kategorij gozdov; - navedene kategorije gozdov ustrez- neje razdelimo tako, da upoštevamo kot dopolnilno merilo k združbi še stanje goz- dov ali nove oblike ovrednotenja rastiščne sposobnosti (site indeks); - upoštevamo tudi velikost strnjene gozdne površine. Stanje gozdov upoštevamo le v primeru, če imamo degradirane gozdove. Vse te površine razvrstimo glede na združbo (ra- stišče) za eno kategorijo nižje. Velikost strnjene površine upoštevamo tako: - da vse manjše površine (pod 1 O ha), ki niso v strnjenih gozdnih površinah in nimajo značaja gozdnega sestoja, uvrstimo za eno kategorijo nižje, - da vse površine med strnjenimi gozdo- vi, ki so manjše od 5 ha (po lokalni presoji), združimo v tisto kateQoriio, v katero so uvrščeni sosednji gozdovi. Tako razmejimo primernost (pomemb- nost) lesnoproizvodne funkcije v štiri stop- nje: - zelo pomembni gozdovi, - pomembni gozdovi, - delno pomembni gozdovi, - nepomembni gozdovi. Pri vrednotenju prehrambene funkcije gozdov praviloma evidentiramo površine, kjer ta funkcija določa sistem gospodarjenja in ki predstavljajo prednostne površine za divjad (npr. obore za gojenje divjadi, ogra- jena prezimovališča za jelenjad oziroma širše preseke pod daljnovodi, ki so z dogo- vorom določene za prednostne površine za divjad). To so površine z izjemno poudar- jeno prehranjevalno oziroma zoocenološko funkcijo l. stopnje. Na vseh območjih rajonizirane jelenjadi (pa tudi zaradi druge parkljaste divjadi) pa bi morali ovrednotiti prehrambeno kapaci- teto gozdov (npr. na osnovi gozdnih združb, razvojnih faz in stanja podmladka). Na vsem območju je treba tudi določiti površi- ne, kjer se divjad zadržuje v neugodnih prehrambenih obdobjih (zimovališča) in ob- močja (miru) za redke varovane ali ogro- žene živalske vrste. Vse te površine naj bi bile kartirane kot površine z izjemno pou- darjeno prehranjevalno oz. zoocenološko funkcijo 11. stopnje. Na teh površinah divjad Opomba: Opisana dopolnilna merila (stanje in velikost gozdne površine) bi kazalo z večjo do- slednostjo ali tudi podrobnostjo ali natančnostjo (site indeks) upoštevati pri razmejitvi kategorij pomembnih gozdov in delno pomembnih gozdov, če bomo želeli dobiti predlog območij, kjer bi bila s posegom v gozd najmanj prizadeta lesnopro- izvodna funkcija oziroma pri določanju prednost- nega območja za gozdarstvo. V l. kategoriji go- zdov vključimo tudi vse semenske sestoje, ne glede na rastlinsko združbo. G. V. 3/90 117 vpliva na gospodarjenje in jo je treba z večjo težo upoštevati pri oblikovanju gozd- nogospodarskega in tudi dolgoročnega gozdnogojitvenega cilja. Druge gozdne proizvode, ki so vezani na določena območja in jih je treba upoštevati pri usmerjanju gospodarjenja, evidentiramo po presoji ali skušamo določiti merila (npr. gozdno združbo, stanje sestaja). 5.2.1.2. Okoljetvorne funkcije Varovalno funkcijo gozdov vrednotimo na osnovi znane metodologije (Košir 1978) tako, da upoštevamo naslednja dodatna merila: gozdno mejo, strmino, odprta ža- rišča erozije, stalne snežne plazove ali robove gozdov, kjer so nevarni bočni vetro- vi. Tako določimo: - površine, ki imajo izjemno poudarjeno varovalno funkcijo; - površine z vsestransko poudarjeno va- rovalno funkcijo; - površine s pomembno varovalno funk- cijo; - površine, kjer je varovalna funkcija najmanj ranljiva (le delno pomembna). Površine z izjemno poudarjeno varovalno funkcijo l. stopnje so: - vse površine, ki so po metodologiji (Košir 1978) uvrščene v l. in 111. kategorijo gozda po varovalnem pomenu; - ruševje nad gozdno mejo; - minimalni pas (10D-200 m) pod na- ravno ali antropogeno gozdno mejo ne glede na karti rano gozdno združbo; - površine IL kategorije gozdov po varo- valnem pomenu najbolj občutljivih gozdnih združb te kategorije, ki so lokalno določene s fitocenološkim kartiranjem; - minimalni pas gozdov (5D-1 OO m) ob erozijskih žariščih na območju proženja in izteka stalnih snežnih plazov ter ob robovih, kjer so nevarni bočni vetrovi. Med površine z vsestransko poudarjeno varovalno funkcijo gozdov ali površine z izjemno poudarjeno varovalno funkcijo Il. stopnje vključujemo: - vse površine IL kategorije gozdov po varovalnem pomenu; - vse površine na zelo strmih pobočjih, ki so večje od 1 O ha, se pravi za območje pripravimo seznam subasociacij, ki so ve- 118 G. V. 3/90 zane na zelo strma pobočja in so zelo občutljiva. Vse druge površine lahko razmejimo po metodologiji (Košir 1978). Pomembno varo- valno funkcijo imajo površine IV. in V. kategorije gozdov po lesnoproizvodnem po- menu. Delno pomembna varovalna funkcija pa je pri VI. in VIL kategoriji gozdov po varovalnem pomenu. Praviloma pomemb- ne in deloma pomembne varovalne goz- dove ne beležimo. Razmejitev rabimo le lokalno, kjer pričakujemo posege v gozd, da bi ugotovili najmanj ranljive površine. Ožja območja vodnih izvirov ali virov podtal- nice ter vodnih zajetij v gozdu določimo kot gozdove, kjer je izredno poudarjena hidro- loška funkcija l. stopnje. Iz dolgoročnih planov ali vodnogospodarskih osnov po presoji zaokrožimo ožjo gravitacijo. Širša območja vodnih izvirov ali virov podtalnice ter vodnih zajetij v zaokroženi gravitaciji so gozdovi z izjemno poudarjeno hidrološko funkcijo 11. stopnje. Regionalni ali lokalni značaj klimatske funkcije gozdov se določi na podlagi smeri stalnih močnih vetrov, reliefa in velikosti naselja ali drugih objektov. Vloga in pomen se v marsičem prekrivata z zdravstveno higiensko funkcijo, zato bo le izjemoma mogoče postaviti merila, da bi opredelili izjemno poudarjeno klimatsko funkcijo (npr. pas gozda 20D-300 m ob gozdnem robu nevarnih vetrov). Merila, ki naj bi omogočala presoditi po- membnost higiensko zdravstvene funk- cije gozdov, so: vrsta emitenta, jakost emitiranja oziroma stanje čistilnih naprav. oddaljenost gozda od emitenta. jakost in smer vetra ter relief. Izjemen pomen (1. stopnje) ima ta funkcija tam, kjer so v gozdu že vidne poškodbe in so praktično vse funkcije ogrožene ali uničene. To so hkrati območja za sanacijo. Izjemna zaščitna funkcija gozdov se določi v pasu gozdov, ki so oddaljeni od določenega objekta ali infrastrukture in so praviloma jasno opredeljeni ali jih zahtevajo koristniki objektov. S to funkcijo bi okvirno ocenili izjemno poudarjeno funkcijo l. in 11. stopnje, in to: - pas gozdov okoli letališč (npr. 400 do 600m); - pas gozdov okoli avtocest (npr. 1 OO do 200 m), železnic, naselij ali drugih posa- meznih objektov na območju večjih poboč­ nih strmin ali močnejših stalnih vetrov; - gozdni pasovi ali ostanki gozdov ob območju l. kmetijskega območja ali v njem. 5.2. 1 .3. Kulturno pogojene funkcije Turistično rekreacijsko funkcijo goz- dov lahko določimo: - na podlagi izdelanega sistema ovred- notenj in izbranih meril {Pogačnik 1989), in to za vse ožje površine v območju, kjer so že izražene ali strokovno določene potrebe z obiskom v gozdu več kot 2 prebivalcev na 1 ha na dan (npr. zeleni pasovi mest Ljubljane, Maribora, območja rekreativno turističnih centrov za poletni in zimski turi- zem ali območja znanih izletišč v gozdovih ob koncu tedna); - na podlagi empiričnih meril, in sicer: • za gozdove za dnevno rekreacijo v radiusu 30 minut peš hoje od vseh naselij, ki imajo nad 5000 prebivalcev; • za gozdove okoli izletišč, rekreativno turističnih centrov, počitniških naselij in po- dobnega, kadar imajo le-ti v svoji bližini naprave ali potovalna cilje za rekreacijo, tako da je od roba zadnjih naprav vključen viden pas (1 00-300 m) gozda glede na reliefne razmere ali možne zunanje vplive. Pri okvirnem vrednotenju funkcij ni mo- goče razmejiti l. in Il. stopnje, pač pa je to mogoče pri podrobnejšem oz. pri izdelavi posebnega načrta za rekreacijo. Poučno funkcijo gozdov z izjemno po- udarjeno Il. stopnjo namenimo gozdovom v ožjih vidnih območjih učnih objektov (npr. gozdnih učnih poti), in to okoli 1OOm, odvi- sno od reliefa in stanja sestaja. Kot gozdove z izjemno poudarjeno razi- skovalno funkcijo l. stopnje določimo po- vršine gozdnih rezervatov. Z 11. stopnjo pa določimo površine raziskovalnih objektov. Površina z dediščinsko varovalno funkcijo je izjemno poudarjena s l. stopnjo na površinah: - osrednje cone Triglavskega narod- nega parka, naravnih rezervatov, - spominskih območij l. stopnje (v gozdu), - ožjih območij naravnih in kulturnih spo- menikov l. kategorije {pas širine okoli 50 m); z 11. stopnjo pa na površinah: - območja zunanje cone Triglavskega narodnega parka, - območja krajinskih parkov, - spominskega območja ali območja na- ravnih in kulturnih spomenikov 11. stopnje, - varovalnega ali zaščitnega območja biotopa ogrožene živalske ali rastlinske vrste. Ljudsko obrambna funkcija gozdov je pomembna za vse gozdove. Izjemno pou- darjeno funkcijo l. stopnje bi lahko določili v gozdovih, ki služijo za vojaške namene, Il. stopnje pa v ožjih območjih strelišč. Določanje estetske funkcije gozdov je subjektivno. Funkcija se tesno navezuje na rekreacijsko, poučno in spomeniškovar- stveno funkcijo; te se tudi delno prekrivajo. Zato bi morali za okvirno ovrednotenje določiti le merila, na podlagi katerih dajejo gozdovi v ožjem območju značilno krajinsko podobo. To so npr. značilni logi ali območja z ostanki naravne vegetacije (kjer je gozd- natost pod 30%) v obliki otokov ali pasov, ki nimajo značaja sestojev, posamezna značilna drevesa ali skupine dreves, žive meje naravne drevesne ali grmovne vege- tacije, kakor tudi večja pobočja ali ožje doline, ki jim daje vrsta gozdnih sestojev enkratno podobo. 5.2.2. Kartiranje funkcij gozdov Vrednotenje funkcij gozdov opravimo na reambuliranih topografskih kartah M 1 : 25.000. Na teh kartah so vidna vsa uporab- ljena merila ali viri podatkov in jih hranimo kot strokovno dokumentacijsko gradivo pri območnem načrtu. Na karto funkcij v merilu 1 : 50.000 do merila 1 : 75.000 prenesemo le izjemno poudarjena funkcije, ločeno na dve stopnji (1, 11) oziroma združeni obe stopnji (1 + 11), kjer pri vrednotenju nismo uspeli ločeno obravnavati obe stopnji. Us- trezno izbrana legenda za posamezne fun- kcije in obe stopnji pomembnosti daje dobro preglednost o pomembnosti funkcij v pro- storu. Z generalizacijo podatkov na karti funkcij upoštevamo strateško raven načrto­ vanja tako, da je poudarjen spoznavni vidik karte. G. V. 3/90 119 5.3. Priprava strokovnih podlag 5.3.1. Območje gozdov in strokovni predlog za razvoj gozdov v prostoru Območje gozdov je določeno v gozdno- gospodarskih načrtih {popis) in je usklajeno (praviloma) z dolgoročnim planom občin. Zato je treba pripraviti strokovni predlog, ki zajema: - vse gozdne površine po gozdnogospo- darskih načrtih enot. ki imajo vključeno tudi ruševje in nesporno jasno razmejitev med gozdom in negozdno površino; - dopolnitev območja gozdov s površi- nami ruševja, ki so praviloma izpuščene tudi pri popisu gozdov; določitev območja zaraščanje; - strokovni predlog za razmejitev, kaj bi se vključilo v gozdno površino. Težiti bi morali k temu, da vključimo v območje gozdov vse tiste zaraščajoče površine, ki bi lahko prevzele eno ali več izjemno po- udarjenih splošnokoristnih funkcij gozdov ali nadpovprečno pomembno lesnoproi- zvodno funkcijo, glede na stanje in strukturo drevesnih vrst in rastišč. Hkrati pa bi morali vztrajati, da ostanejo nezarasle {vzdrževa- ne) tiste površine, ki prispevajo h kakovosti oblikovane krajine, da se z njimi ohranjajo ali krepijo nekatere kulturno pogojene funk- cije ali druge splošnokoristne funkcije {npr. rekreacijska, estetska, prehrambena). 5.3.2. Območje varovalnih gozdov in strokovni predlog za uveljavitev varovalnosti gozdov S stanjem gozdov imamo dano obstoječe stanje varovalnih gozdov {razglašeni in ne- razglašeni). Na podlagi opravljenega vred- notenja funkcij gozdov predlagamo, da se uveljavi enotnejše izločanje varovalnih goz- dov. Zato pripravimo predlog varovalnih gozdov 1 in Il tako, da predstavljajo ta območja sintezo opravljenega vrednotenja, pri kateri upoštevamo varovalnost gozdov v širšem smislu, tj. upoštevamo vse okolje- tvorne funkcije gozdov. Tako naj bi vključili v območje: 1 . varovalnih gozdov l. stopnje: - vse površine z izjemno poudarjeno varovalno funkcijo gozdov l. stopnje; - površine z izjemno poudarjeno varo- valno funkcijo 11. stopnje. če so kot enklave 120 G. V. 3/90 {pod 1 O ha) med gozdovi, ki imajo izjemno poudarjeno varovalno funkcijo l. stopnje; 2. varovalnih gozdov 11. stopnje: - vse površine z izjemno poudarjeno varovalno funkcijo II. stopnje; - vse površine izjemno poudarjenih oko- ljetvornih funkcij gozdov l. stopnje. 5.3.3. Območje gozdov s posebnim namenom Podobno kot za varovalne gozdove pri- pravimo tudi enoten strokovni predlog za območje gozdov s posebnim namenom, ne glede na stanje po načrtih {popis). V stro- kovni predlog območja gozdov s posebnim namenom vključimo: - vse gozdove, ki imajo eno ali več izjemno poudarjen ih kulturno pogoj enih· funkcij l. stopnje; - vse površine, ki imajo eno ali več izjemno poudarjenih splošnokoristnih funk- cij (1. in 11. stopnje, ker so stopnje nedeljiva za raven območja gozdov s posebnim na- menom); - vse površine, ki imajo dve ali več izjemno poudarjenih splošnokoristnih funk- cij 11. stopnje; - strokovni predlog površin, ki bi bile z razmejitvijo zaraščajočih površin določene za poseben namen. 5.3.4. Območje lesnoproizvodnih gozdov V strokovni predlog območja lesnopro- izvodnih gozdov vključimo: - vse gozdne površine, ki niso vključene v strokovni predlog območja varovalnih gozdov 1 in 11 niti v območje gozdov s posebnim namenom; - pripravljeni predlog površin za gozd, ki ga strokovno utemeljimo z razmejitvijo po- vršin v zaraščanju, te naj bi se namenile za lesnoproizvodno funkcijo gozdov. 5.4. Prednostno območje za gozdarstvo Na podlagi okvirnega vrednotenja funkcij gozdov lahko ugotovimo tiste površine, ki so: - najbolj primerne ali pomembne za do- ločeno( -e) funkcijo{ -e); - najbolj ranljiva (občutljive?) zaradi po- segov v gozdni prostor. Tako bi morali v strokovni predlog za prednostno območje za gozdarstvo vključiti vse tiste gozdne površine, kjer bi bila s posegom v gozd bistveno prizadeta ena ali več splošnokoristnih funkcij. Prav tako pa bi morali vključiti vse strnjene gozdne po- vršine, ki so pomembne za racionalno lesno proizvodnjo. To pa pomeni, da bi praktično lahko izločili iz tega predloga le površine, ki imajo nepomembno ali delno pomembno lesnoproizvodno funkcijo in hkrati registri- rane še nobene izjemno poudarjena sploš- nokoristne niti ne pomembne varovalne funkcije. Pomembno je, da skušamo te površine vnaprej ugotoviti na vseh tistih območjih, kjer je pričakovano (načrtovano) širjenje urbanizacije ali infrastrukture. Na ta način bi lahko predčasno usmerjali razvoj v prostoru z iskanjem alternativnih rešitev. 5.5. Ugotavljanje konfliktov Nekateri posegi v gozd ali vplivi nanj so že povzročili v gozdu škodljive posledice ali pa so zaradi njih gozdovi izginili (bili izkrče­ ni). Zato moramo napraviti: - analizo posegov v gozdni prostor; - ugotoviti in analizirati škodljive posle- dice vplivov, zaradi katerih je gozd ogrožen ali je izginil. Tako moramo določiti po obsegu in pro- storu: - območja, kjer so gozdovi ogroženi ali v propadanju (ožja imisijska območja)~ ob- močja, ki so poškodovana od divjadi in območja degradiranih gozdov zaradi pre- teklega gospodarjenja; - območja večjih načrtovanih posegov v gozdni prostor (na osnovi dolgoročnih pro- storskih dokumentov, tj. predvideni posegi v gozd zaradi stanovanjske gradnje, indu- strije, infrastrukture itd.) ali pa za sočasno rabo. Vsa ta območja so območja konflik- tov, za katere je treba predvideti, da se izdela podrobnejše ovrednotenje prostora, ki bi omogočalo iskanje tistih rešitev. s katerimi bi bile najmanj prizadete splošno- koristne funkcije gozdov. 5.6. Negozdne površine, funkcionalno vezane na gozd V območju naj bi ugotovili tudi tiste po- vršine, ki se funkcionalno vežejo na gozd in sestavljajo z njimi tudi značilno krajinsko podobo ali so pomembne za živalstvo. To so npr. površine negozdnih enklav v strnje- nih gozdnih kompleksih in površine nad gozdno mejo ter pašniki v pasu tik pod gozdno mejo. 5.7. Kartiranje strokovnih predlogov Vsa predlagana območja je treba vrisati na karto M 1 : 25.000 in se generalizirajo na posebni gozdarski karti ))Karta izločenih območij pri ovrednotenju gozdnatega pro- stora« v merilih 1 : 50.000 ali 1 :75.000. 6. USMERITVE ZA RAZVOJ GOZDOV IN KREPITEV IZJEMNO POUDARJENIH SPLOŠNOKORISTNIH FUNKCIJ GOZDOV Z ovrednotenjem gozdnega prostora in ugotovitvijo konfliktov v gozdnem prostoru bodo prikazani izključni problemi v prostoru, ki bodo pomagali tudi pri presoji realnosti oblikovanih gozdnogospodarskih ciljev in pri oblikovanju koncepta razvoja gozdov. Za vzdrževanje, predvsem pa za krepitev izjemno poudarjenih splošno koristnih funk- cij, moramo navesti neposredne usmeritve, ki jih zahtevajo določene funkcije. zanje podati omejitve in določiti tudi, kaj je dopust- no in pod kakšnimi pogoji. Ker so posamez- ne funkcije gozdov v različnih medsebojnih odnosih, moramo to upoštevati pri določa­ nju gozdnogospodarskih ciljev. Praviloma zahteva večina gozdov z izjemno poudar- jeno funkcijo. da pri gozdnogojitvenem cilju dosledno uveljavimo čimbolj heterogeno mešano zgradbo naravnih sestojev glede na ekološke zahteve rastišča, da določata prioriteto kvalitete nosilcev vitalnost in sta- bilnost, in da naj bi bila proizvodna doba bistveno podaljšana v primerjavi z drugimi gozdovi. Zato morajo biti tudi vsi ukrepi v vseh dejavnostih (gojenje, pridobivanje lesa in odpiranje gozdov) podrejeni tem zahte- vam. V nadaljevanju navajamo le nekaj razmišljanj za varovalno in rekreacijsko-tu- ristično funkcijo: V gozdovih z izjemno poudarjeno varo- valno funkcijo l. stopnje izvajamo le tako obliko in intenzivnost sečnje, ki ohranja in krepi posamezne nosilce ali skupine nosil- cev varovalne funkcije. Odstranjeno drevje (npr. zaradi sanitarne sečnje, pospeševanje določenega nosilca, zgradbe sestaja, rege- neracije itd.), naj bi ostalo ali bi ga uporabili G. V. 3/90 121 ~ 1 1 1 ~ f 1 1 na sami površini. Tako bi napravili ustrezni gozdni red, da odstranjeno drevje ni vir dodatnih nevarnosti, ali pa drevje porabimo za sanacijo že narušenih tal (ob jarkih in v ]arkih ali na strmih pobočjih). V teh gozdovih naj bi bilo omejeno vlačenje lesa po tleh, graditi ceste ali vlake, sekati na golo ali krčiti zaradi posega drugih dejavnosti. Do~ voljena naj bi bila gradnja stez za različne namene. Vse druge posege, ki bi jih zahte~ vali različni drugi interesi, je treba obravna- vati kot izjemo in zanje morajo biti oprav- ljena podrobnejša proučevanja. V gozdovih z izjemno poudarjeno varo- valno funkcijo 11. stopnje je omejena lesna proizvodnja zaradi vsestransko poudarjena varovalne funkcije. Izbrani morajo biti naj~ boljši ukrepi in zagotovljena mora biti brez- hibna izvedba. Intenzivnost sečnje na po- vršini mora biti nizka in razpršena, sečnja pa izvedena v času, ko so tla najbolj zava- rovana. Še zlasti morajo biti omejitve pri izbiri vrste spravilnega sredstva. V gozdovih s poudarjeno rekreacijsko turistično funkcijo moramo doseči podaljša- nje proizvodne dobe in skrbnejše izvajanje vseh del. Zato moramo s posebnimi načrti ali vsaj v načrtih gozdnogospodarskih enot posebej zagotoviti: - ohranitev najpomembnejših vrednot v gozdnatem prostoru, - izboljšanje naravnih potencialov v po- gledu ustreznega razmerja drevesnih vrst, gozdnega roba itd., - načrtno dograjevanje opreme za re- kreacijo in bogatitev potovalnih ciljev. Za vse strokovne podlage območij. ki so navedeni v 4. poglavju, moramo dati osnovne elemente za družbenoekonomsko vrednotenje, in sicer površino, % izgube na sečnem prirastku (etatu),% povečanih stro- škov za ohranjanje in krepitev funkcij zaradi prilagojenega gospodarjenja. Ti elementi naj bi omogočili na osnovi drugih naturalnih količinskih kazalcev za ta območja pripraviti materialne zahteve do drugih koristnikov funkcij, kar pa naj bi bil predmet posebne kalkulacije. 7. ZAKLJUČEK Gozdarstvo mora prispevati svoj delež tudi k urejanju prostora, gospodarjenju z 122 G. V. 3190 njim in varstvu okolja. Zato je v sistem gozdnogospodarskega načrtovanja na vseh ravneh potrebno vključiti tudi ovredno- tenje gozdnatega prostora. Pri gozdnem gospodarjenju v Sloveniji morajo biti jasna izhodišča in program razvoja gozdov ter njihovih funkcij, na teh osnovah bomo uspešneje uveljavljali prikazano vključeva­ nje prostorskega (krajinskega) vidika v ob- močno gozdnogospodarsko načrtovanje. Rezultati podane metodologije ovrednote- nja gozdnatega prostora naj bi prispevali k realnejši določitvi gozdnogospodarskih ci- ljev v območju in zagotovili prilagojene strategije ter usmeritve na območjih, kjer so določene funkcije gozdov izjemno po- udarjena. Na ta način bomo uspešneje uveljavljali v procesu planiranja tudi varstvo gozdov pri usklajevanju interesov v pro- storu in tudi zagotavljali pogoje (materialne, organizacijske in kadrovske) za gospodar- jenje z gozdovi tudi v breme vseh posrednih uporabnikov splošnokoristnih funkcij tako na republiški kot občinski ravni. Delo bo uspešno le, če se bomo pravočasno vklju- čevali v procese in če bomo enotno in strokovno obravnavali ves prostor, sprem- ljali novo nastale potrebe in tudi pred pri- pravo izvedenih prostorskih dokumentov dosledno opravili podrobnejše ovrednote- nje gozdnatega prostora pri vseh načrtova­ nih posegih v gozdove. REFLECTIONS ON THE INTEGRATING OF SPACE (ENVIRONMENTAL) ASPECT INTO THE REGIONAL FOREST MANAGING PLAN~ NING Summary Forests are a restorable natural source of raw material for timber production industry and an in- dispensable integral part of sound environment at the same time. This multipurpose role is being put in effect in the process of planning. Therefore, forest space must be evaluated in the regional forest managing planning in such a manner that the evaluation could serve for strategic definitions of forestry development and for giving considerat- ion to the role and significance of forests in the space in the long-term planning at the level of the republic and communes. The evaluation of the forest space is performed on the basis of: the survey of expressed and pro- fessionally defined demands for . efficiency of forests, a skeleton valorization of forest efficiency and the working out of other professional bases. A survey makes possible: - a rewiev of the passed long-term social plans of political communities; - a review of professional bases, studies etc. of all activitles which are in relation to the forest space; - an analysis of interventions and exploitation performed in the forest space up tili now. An acceptable and comprehensible criterium is selected in a skeleten valorization of forest efficiency (at least for production functions and those forming environment) or only an estimation of the survey is made. Based on professional map material of 1 : 25000 scale in which a skeleten vatorization of individual functions was performed only extremely emphasized forest efficiency slages were brought into the map of functions in a scale of 1 : 50000, Le. only those regions where forest efficiency was extremely stressed. Other professional bases are: - forest area and a motion for forest development in the space, - the area of protection forests and a motion for promoting of protection forests, - the area of forests of special purpose, - the area of timber producing forests with which other functions of common interest are not extremely stressed, - priority area as regards forestry, - the least vulnerable areas, - the establishing of conflicts and defining of areas where a detailed space valorization has to be carried out, - non-forest areas which are functionally linked to forest. All the stated professional bases are also presented in a special map of forest efficiency development. Thus, appropriateness or significance of a certain forest area as well as sensitivity and vulnerability were defined so that the role and significance of forests could actively be incorporated into the coordinating of interests in the space, the multipurpose role of forests could be protected, maintained and increased and also forest-managing aims could be adequately shaped. Developmental directions and increasing of extremely emphasised Forest functions of general interest ought to include the direct demands of an individual function, restriction or concession which are required by the long-term forest development. Based on professional bases, it is realistic to expect that the following is going to be brought to effect: - the change and supplementing of passed long-term plans, - socioeconomic evaluation of extremely emphasized functions of general interest and - a detailed valorization of forest space in the working out of space plans as regards their carrying out. VIRI 1. Košir, ž.: Zasnova uporabe prostora, go- zdarstvo. Zavod SRS za družbeno planiranje in IGLG, Ljubljana 1976. 2. An ko, B.: Problematika valorizacija funkcij gozdnega prostora, Ljubljana 1978 - tipkopis. 3. Anko, B.: Valorizacija splošno koristnih funk- cij gozda kot del gozdnogospodarskega načrtova­ nja, Topolšica 1989- tipkopis. 4. Pogačnik, J.: Vključevanje gozdarstva v ure- janje prostora, GV 1988, št. 3, str. 289-295. 5. Pogačnik, J.: Načrtovanje in planiranje gozdne rekreacije, GV 1989, št. 6, str. 241-252. 6. Pogačnik, J.: Osnovne in posebne naloge gozdarja pri negi krajine, Ljubljana 1986 - tipko- pis. 7. - Problematika vnašanja tujkov v gozdni prostor, BF, Zbornik seminarja, Ljubljana 1987. 8. - Varovalnost gozdov v Sloveniji, BF, Zbor- nik seminarja, ljubljana 1987. 9. Estetska funkcija gozdov, BF, Zbornik seminarja, Ljubljana 1988. 10. - Učne poti, BF, Zbornik seminarja, ljub- ljana 1986. · 11. - Dediščinsko-varstvena funkcija, BF, Zbornik seminarja, Ljubljana 1989. 12. - Leitfaden zur Kartierung der Schutz und Erholungsfunktionen des Waldes (WFK), J. D. Sauerlander's Verlag, Frankfurt am Main 1974. 13. - Stališče in smernice o temeljnih nalogah gozdarstva pri prostorskem planiranju, GV 1979, št. 6, str. 257-264. 14. - Leitfaden zur Forstlichen Rahmenpla- nung (FRP), J. D. Sauerlander's Verlag, Frankfurt am Main 1977. G. V. 3190 123