Zastopniki UJU pri novem min.prosv.g.Velji Vukičeviču. Stališče ministra prosvete k projektu šolskega zakona. — O delovanju učiteljstva. — Stališče v pogledu šolskega nadzorstva in nadzornikov. — Nameščanja in premeščanja. Dne 31. pr. m. ie sprejel novi mimster prosvete izvršilni odbor UJU. Predsednik UJU g. P. Vuksanovič je pozdravil ministra prosvete kot novega šefa; v nagovoru je posebno pcudaril nujnost donošenja edinstvenega zakona o osnovnih šolah, o reformi »snovnega pouka in unifikaciji pouka v državi. zaprosil ie g. ministra za mišljenje v pogledu šolskega zakona. opozoril je na pripombe učiteljstva k zakonu. ki iih ic podalo v posebnih spomenicah; opozoril je na raizpravo o osnutku šolskega zakona, ki pride zopet na dnevni red glav- ne skupščine UJU v Subotici. zavzel je stališče k postopanju politiških oblasti napram šoli in učiteljstvu, glede izmenjavanja šolskih nadzoniikov, premeščanja in odpuščanja poedinih tovarišev, ki jih provzročajo politiški ljudje; zaprosil je g. ministra za običa.jno podporo, ki jo je doslej prejemalo UJU ob priliki .Drireianja glavnih skuuščin. G. minister je nato izvajal sledoče: Jaz sem sam po stroki profesor in bil sem svoječasno tudi nadz-ornik na- rodnih šol. Prilično poznam šolo in uči- teljstvo. V novejših vrstah učtteljstvai se dogajajo pojavi. ki ne služijo v čast ne učiteljem in ne prosvetnim delavcem, kakor mi je to neprijetno reči. Mlajši so si izbrali nezgoden pravec. Bil sem v družbi z učiteljstvom in oni so napredni ljudje, toda med njimi je tudi takih, ki gredo v ekstrem, aasi nimajio razloga za to. Za državo je opasno. da učitelji prednjačijo razdvajajočim aikdiam; zanašanje nereda ie za nas nepotrebno in zlo. Projekta zakona še nisem proučil. Proučiti ga hočem in nečem ga zvršiti brez vas. Pričakujem, da zaslišim tud'i mišljenje glavne skupščine UJU v tem pogledu. Nato se hoeem odiočiti ali se podnese ta projekt ali se izdela novi. kar je stvar forme. To zavisi v prvi visti od obsega sprememb. Vaša in moja želia je, kakor tudi narodne skupščine. da se zakon donese v korist šoli. Netočno ie bilo'iznešeno. da prinaša vojašnica več kakor šola. Toda tudi učitelj ni dal vsega, kar treba. čctud: upoštevam pri tem vse težkoče. ki ovirajo, da se ne more povsem posvetiti svojernu delu. Dobe se tudi učitelji, ki niso odgovarjali svojim dolžnostim. Takih ie največ med mladimi. Dobe se učitelji, ki vzgajajo in uče deco radi ocene, a dete ne zna potem kupiti niti vsakdanjih potrebščin v trgovini. Vsi. ki vodimo šolo smo dolžni, da io dvignemo s tem, da bo vsakdo na svojem mestu. Naj vsakdo svobodno razpolaga s svojim mišljenjern. V prošlosti je bil ugled učiteljev drugačen kakor sedaj. boljši. Sedai se je izpremenilo. ni več onih nekdanjih narodnih učiteljev. Opazil sem odvratne scene, kvarne za ugled učiteljstva in njega podmladek. Naravnio, da ie temu vzrok hitra in nepovoljna priprava uči- teljstva in skrčeno šolanie v vojnem času. Kar se tiče zakana ste dolžni, da vodite vesten račun tudi o piouku in o tem. kaij mora dati država od tega kar je dobro za šolo, kakor za njeno vzdrževanje. V tem morate biti nepristranski. Solsko nadzorstvo se je ponižalo, ker so nadzorniki brez pravih kvalifikacij, poleg tega je najtežje nadzorovati sebi enake. ker od njih se ie treba z nečim višjim razlikovati. Nadzorniki so pretvorjenj v strankine organe. ki so Partijski korteži, ki hočejo partijske prijatelje čuvati, a protivnike odbijaiti in nimajo vršje kva.ifikacije in ugleda. Tako nadzorstvo ne m»re dati dobrih rezultatov, ki se zahtevajo in kar vi zahtevate, ker polagate največio pažnjo temu vprašanju. kar me zelo zanima. Proučiti čem zatkon in ga z vami pretresati in izpremeniti. Pred skupščino ne pride ored oktobrom, a dotlei hočem o njem čuti vsa potrebna mišljenja. vaše in naše skupščine. V pogledu premeščanj se hočem strogo držati obstoječih zakonov. Kdor v tem pogledu dela po svoji glavi — greši; kdor deluje na podlagi zakonov — ne. Moj vodnik ie zakon. kar gre mimo ali preko tega — je nasilje, Kar je tako naipravljeno hočem popraviti. va če bo to komu ljubo aili ne. V vsem hočem biti objektiven. Mnogo zadev moram popraviti kot odgovorna oseba. Morda bom izpremenil tudi kak postopek, ki je dosedai bil v veljavi. Hočem da se izvede kar je treba izvesti, dai se pride do boliš:h pravcev. Bodite v kontaktu z min;strstvom in pridite sami ter kadar bodete pozvani, dci završimo projekt zakona v korist šoli» Podporo. za katero prosite. hočem odrediti na podlagi budžeta. S tem ie minister zaključil svoja izvajanja