Stran 23. Obrtnija. Kaj so galanterijski izdelki? Je gospodarskih vprašanj, za kakoršna se naše časopisje ne zmeni, ker se mu zde preneznatna, ki pa igrajo tudi v našem ljudstvu jednako važno vlogo, kakor drugod, ako še ne celo važneje, kajti za galanterijske izdelke — in to so jedno gori imenovanih „ vprašanj" — izdamo Slovenci, odnosno Slovani desetkrat več denarja, nego pa Nemci, kateri so v res-nobi in varčevanju daleč pred nami. To vprašanj o bodi smoter predležečim vrsticam. Povod istim je dala neka razprava v židovski BFrankfurter Zeitung", katera razprava je zagledala beli dan baš pred božičnimi prazniki, z namenom kajpak, ki je le prepozoren. Omenjeni list piše v tej zadevi mej drugim: BŽe označenje imenovanih izdelkov pove dovolj, da vemo, kaj so. Galanterija spada k lepim lastnostim naše dobe v kateri si ljudje na različne načine skušajo dopasti. Ker pa je nemogoče, da bi si ljudje med seboj dopadali po svoji vnanjosti in omiki tako pogostoma, kakor to zahtevajo današnje soci-jalne razmere, se mora nahajati nekaj, kar pomore tej človeški slabosti na noge. Marsikateri bi rad do-padel svojemu bližnjemu v čemerkoli, v poglavitnem pa radi tega, da bi si s tem kaj pridobil, a nedostaje mu ne prikupljive vnanjosti, ne govorniške zmožnosti in ne drugih takih prirojenih lastnosti, s katerimi se pridobi človeško naklonjenost, ali še kaj več. V tem slučaju pomaga ono, kar razumemo pod imenom »galanterijski kupčijski izdelki0. Kakor pa komplimenti in galanterije ne potrebujejo biti vedno pravi, t. j. odkritosrčni, jednako ni treba, da bi bilo to, kar jih izraža, pravo in naravno. Bistvo komplimentov je: lepe besede v prijetni obliki, njih namen: razveseliti in preslepiti. Za to pa zadostuje lepa, prikup- ljiva vnanjost. Darilo mora po svoji vnanjosti dopasti, zmotiti, kar se doseže z lepoto in ukusom v obliki. Galanterijski izdelki spadajo po svojem zvanju v najrazlične kupčijske stroke, v kolikor se odlikujejo po gotovi vnanjosti. Ako govorimo o lepem črno-usnjatem ženskem pasu, ki je praktičen in trpežen, prepustim ga v prodajo ženski modni trgovini; ali ko je govora o fantastičnem usnjatem pasu z zaponko s kačjo glavo, ali arabeske, ali o pasu iz svile itd. z elegantnimi okraski, kar vse je sijajno in omen-ljivo a prav nič trpežno in praktično, to pa spada med galanterijo. Jedno škatuljo pismenega praktičnega papirja prepuščam trgovini s papirjem, ali bujno ozalšano kaseto z lepimi okraski, a silno slabim papirjem — to pa sprejmem v svojo trgovino galanterij. V nekih mejah seveda naj se giblje galanterijska kupčija, namreč, v kolikor ne nasprotuje povse praktični uporabi — nekoliko praktičnega videza morajo imeti ti izdelki. Ni namreč umestno dajati darila, katerih ni možno položiti na vsako mizo. Galanterijski izdelki so izdelki za uporabo, toda ne za ono, katero dovoljuje oblije in fantazija, med katere zlasti štejemo legijone raznih igrač in luksurijoznih izdelkov". Tako židovska »Frankfurter Zeitung". Iz tu navedenega se takoj razvidi, da so galanterijski izdelki produkt fantazije izmozgovalcev, kateri o svojem „ blagu" javno izrekajo, da ni neobhodno potrebo in da ni pošteno in pravo, marveč da ima jedino le namen, vzbujati hipno dopadajenje in slepiti obdarovanega. Galantni hočejo pri ženskih žrtvah dosezati svoj namen, poslužujejo se, ker so sicer bla-zirani in brezdušni, galanterijskih daril, da ž njimi slepe in pridobivajo, in galanterijski izdelki so, s katerimi preplavljajo brezvestni špekulantje trge in sej-move nerazsodnih ljudstev ter jim vlečejo iz žepov denar za* t— sleparstvo. Dalo bi se pisati pole o tem predmetu. Hoteli smo le namigniti s temi vrsticami baš o tem času daril, kako nespametno je ljudstvo, ki gre na limanice židovskim fabrikantom sleparskih izdelkov, ki se za življenje popolnoma nepotrebni in kakoršnih se smejo umišljati le ljudje, ki denar — na cesti pobirajo, nikar pa oni, ki mora zanj truditi v potu svojega obraza.