Štev. 39. V Ljubljani, 24. septembra 1919. Leto LIX. UČITELJSKI 1011 Glasilo jugoslovanskega uiiteljstva Vse spise, v oceno poslane knjige itd. je pošiljati samo na naslov: Uredništvo Učiteljskega Tovariša v Ljubljani, Frančiškanska ulica 6. Rokopisov^ne vračamo. Vse pošiljatve je pošiljati franko. Učiteljski Tovariš izhaja vsako sredo popoldne. Ako je ta dan praznik, izide list dan pozneje. Vse leto velja . . 20-— K pol leta .... 10-— „ četrt leta .... 5 — , posamezna številka po 40 vin. Za oznanila je plačati od enostolpne petit-vrste, če se tiska enkrat . . 75 vin. . . . dvakrat. . 60 , . . . trikrat . . 45 , za nadaljnja uvrščenja od petit-vrste po 30 vin. Oznanila sprejema Učiteljska tiskarna. Naročnino, reklamacije, to je vse administrativne stvari je pošiljati samo na naslov: Upravništvo^Učiteljskega Tovariša v Ljubljani, Mestni trg štev. 17/111. Poštna hranilnica št 11.197. Reklamacije so proste poštnine. Za reklamne notice, pojasnila, poslana, razpise služb je plačati po 60 vin. za vsako petit-vrsto. Priloge stanejo poleg poštnine še 45 K. Telefon uredništva štev. 312. Članstvo Zaveze jugoslovanskega uči-teljstva ima s članarino tudi že plačano naročnino, torej ni treba članstvu naročnine posebe plačevati. PAV. FLERE: Degradacija učiteljske izobrazbe. Učiteljišča naj se skrčijo na tri letnike. Tako vsaj predpisuje učni načrt in program za v s e ucueljsKe šote v kraljestvu bnb, izdan od ministrstva prosvete v Beogradu ane 16. avgusta t. i., stev. 20827. Oglejmo si ta stvor malo pobliže! Kazdelitev ucniii predmetov na te-densKe učne ure v teli tren letnikih je: Učni predmeti: Verouk L letnik 2,11. letnik 2, tli. letnik 1, skupaj 5; 2. Materinščina in književnost 1.1. d, 11.1. o, iti. i. ¿, skupaj 8; d. iuj jezik in književnost I. 1. 2, 11. 1. 2, lil. i. 2, skupaj 6. U^o narodu: ah ruski ali irancoski aii nemSki. irancoski ah nemški.); 4. Narodna zgodovina i. 1. —, 11. 1. — 111. 1. 2, skupaj 2; 5. UOča zgodovina I. 1. 2, 11.1. 2, lil. i. —, skupaj 4; b. Zemljepis 1. 1. 2, II. L 2, lil. 1. —, skupaj 4; 7. Matematika 1. 1. 3, 11.1. 3, lil. 1. 2, skupaj 8; 8. Živalstvo in rastlinstvo 1. 1. 2, 11. 1. —, 111. 1. —, skupaj 2; 9, Kemija 1.1. — II. 1. 2, lil. L —, skupaj 2; tU. Mineralogija in geologija 1. 1. —, 11. 1. —, 111.1. 2, skupaj 2; 11. rizika 1.1. — II. 1. ¿, lil. 1. —, skupaj 3; 12. bomatalogija in Higiena 1.1. 2, 11. 1. 111. 1. —, skupaj 2; ld. Psihologija i. 1. 3,11.1. —, 111.1. —, skupaj 3; 14. Logika I. 1. —, II. 1- —. HI- 1. 2, skupaj 2; 15. Pedagogika 1. i. —, 11. 1. 4, iil. 1. —, skupaj 4; 16. Metodika in šolsko aelo I. 1. —, 11. 1. — lik k 14, skupaj 14; 17. Poljedelstvo I. letnik 2, II. letnik 1, 111. letnik 1, skupaj 4; (Samo v moških šolah, v ženskih žen. ročna dela.); 18. Cerkveno petje I. 1. 2, 11. 1. 2, III. 1. 1, skupaj 5. (Samo v pravoslavnih šolah, v ostalih orgianje..); 19. biikanje 1. 1. 2, 11. 1. 2, lil. 1. 1, skupaj 5; 20. Petje po notah 1.1. 2, II. 1. 2, lil. 1. 2, skupaj 6; 21. Risanje 1. letnik 2, II. 1. 2, 111.1. —, skupaj 4; 22. Lepopis I. 1. 1, 11. 1. —, III. 1- — skupaj 1; 23. Gimnastika in otroške igre I. 1. 2, II. I. 2, III. 1. 2, skupaj 6. Skupaj: I. 1. 34, II. 1. 34, 111. 1. 34, skupaj 102. Preden bi hoteli razpravljati o tem načrtu, ki se ocenjuje sam, si oglejmo še razdelitev učnih predmetov na naših dosedanjih učiteljiščih po organizacijskem statutu iz 1. 1886. Učni predmeti: 1. Verouk 1.1. 2, II. 1. 2, 111.1. 2, IV. 1. 2, skupaj 8; 2. Pedagogika s praktičnimi vajami I. 1. —, II. 1. 2, 111. 1. 5, IV. 1. 9, skupaj 16. (Kjer je tudi vrtec, na žen. učit. v 111. 1. 6 ur.); 3. Učni jezik 1. 1. 4, II. 1. 4, 111. 1. 4, IV. 1. 4, skupaj 16; 4. Zemljepis L 1. 2, II. 1. 2, III. 1. 2, IV. 1, 1, skupaj 7; 5.Zgodovina in domače ustavo-znanstvo I. 1. 2, 11.1. 2, III. L 2, IV. 1. 1, skupaj 7. (Na žen. učit. le: zgodovina); 6. Matematika in geometrijsko risanje 1.1. 4/3, II. 1. 3'3, 111. 1. 2/2 IV. L 2/1, skupaj 11/9. (Na žen. učit.: Aritmetika in geom. oblikoslovje); 7. Prirodopis 1. 1. 2, 11. 1. 2, 111.1. 1, IV. 1. 1, skupaj 6; 8. Prirodoslovje 1.1. 2, II. 1. 2,111.1. 2, IV. 1. 1, skupaj 7; 9, M. u. Poljedelstvo s posebim ozirom na kraj. razmere 1.1. —, II. 1. —, III. 1. 2, IV. letnik 2, skupaj 4; Z.: Ženska ročna dela 1. 1. 2, II. 1. 2, 111. 1. 2 IV. 1. 2, skupaj 8; 10. Lepopis 1. 1. 1, H. 1. —, 111.1. —, IV. 1. —, skupaj 1; 11. Prostoročno risanje 1. i. 2, 11. 1. 2, 111. 1. 2, IV. 1. 1, skupaj 7; U. Glasba s posebnim ozirom na cerkveno glasbo L 1. 5/2, II. 1. 5/2, lil. 1. 5/2, IV. 1. 5/2, skupaj 20/8; (Na žen. učit. le: glasba); 13. Teiovadba 1.1. 2, 11.1. 2/1, 111.1. 1, IV. 1. 1, skupaj 6/5; Skupno za moška učit.: 1. 1. 28, 11. 1. 28, 111.1. 30, IV. 1. 30, skupaj 116; Skupno za ženska učit.: 1. 1. 26, 11. 1. 26, 111. 1. 28, IV. 1. 26, skupaj 106. V resnici: ni treba da bi imeli skomine po pretekli dobi, ker smo vsi srečni, da je za nami; a bojimo se za prihodnost, če se nam hoče po triintridesetih letih nekaj že posebi slabega nadomestiti s še slabšim! S kolikim zaupanjem smo zrli leta in leta v ono lepo, pa tako oddaljeno dobo, ko bomo svobodni! Kako so se nam razširila pljuča, ko smo prvič dihali svobodni zrak! Zdaj je bodočnost naša, zdaj bo blagoslovljeno delo za kulturno dvignenje naroda — smo si rekli; zdaj pokaži, narodni učitelj, da si res poklican za kulturno svobodno delo! Zdaj je tukaj tvoj čas! A dvigni se nam; izobrazuj se nam; sam si vzemi, kar ti je šolska izobrazba preskopo LISTEK. I. S.: Spomini na zadnje „Zavezino" zborovanje. Po mnogih letih sem se letos zopet udeležil »Zavezinega« zborovanja. Dva dni biti v Ljubljani, to je pri sedanji draginji precej drago, vendar mi ni nič ža!, ker sem odnesel prav lepe vtiske in spomine. Predvsem mi je imponirala resnost zborovanja in zborovalcev. V prejšnjih letih so se udeleževali zborovanja poleg nekaterih starejših delegatov posebno mnogi mladi učitelji, ki so imeli pri tem svoj špas in običajne krokarije. Letos sem pa videl skoro samo tovariše in tovari-šice v zrelejših letih. Štajerska je že druga leta pošiljala najbolj inteligentno uči-teljstvo na zborovanje in je tudi letos v tem oziru dominirala, dasi je tudi kranjsko učiteljstvo bilo zastopano po najboljših in najagilnejših močeh. Pogrešal pa sem temperamentnih Primorcev. Kakor mnogi drugi tovariši, ogledal sem si tudi jaz »Učiteljsko tiskarno«. Čudil sem se velikemu napredku. Z veseljem in ponosom so nam jo razkazovali ljub- odmerila, da boš mogel tudi sam več dajati . . . To, prijatelji, so bile misli, so bili načrti, ki so vodih k svobodnemu razmahu; zaradi njih smo terjali in terjali višjo strokovno izobrazbo učitelj-s t v a in upali smo, ker smo opazili za stvar zanimanje tudi na mestih, kjer tega nismo bili vajeni, da tudi dosežemo, kar upravičeno terjamo. Zdaj pa tak načrt — pljuska v lice in ne vemo, zakaj ne odkod. Ministrstvo za prosveto bi kakega tako dalekosežnega načrta ne smelo izdati, preden ni zaslišalo merodajnih črniteljev; n e s m e 1 o bi ga izdajati vsaj, preden so se ustanovili v njem posamezni oddelki za različna šolstva. A čuuen slučaj ironije je, da prinaša 90. štev. »Službenih Novin« ta načrt, 91. štv. pa ustanovitev in organizacijo teli oddelkov. Ker nismo ne juristi ne upravni uradniki, se nam ne zdi primerno označevati tega početja, pravdanski človek bi mu rekel — brezglavje. — Dovolj žolča; čas bi bil, da bi novi učni načrt za učiteljišča ogledali stvarno; ampak tega ravno ni mogoče, ker načrt sam ni stvaren. Aii kdo naj pripisuje kako stvarnost načrtu, ki hoče ustaliti strokovno učiteljsko izobrazbo, pa predpisuje za poljedeljstvo, za cerkveno petje, ozir. orgianje (komu na koristi'!) in še za vsako ročnost vobče po več učnih ur kakor za vgojeslovje, torej za najvažnejši predmet učiteljske izobrazbe? Ce si predočimo posledice samo tega ravnanja, moramo zahtevati preklic načrta, preden za začne udejstvovati! Za izbor učne snovi pa nam zadostuje, če poslušamo iz tega novega načrta snov, ki naj se podaja v celokupnih štirih tedenskih urah, torej vsega skupaj v najboljšem slučaju v 60 urah vse učne dobe, iz »pedagogike«. Program jo navaja: »II. razred. Naloga pedagogike. Pojem izobrazbe. Potreba izobrazbe. Možnost izobrazbe. Meje izobrazbe. Izobraževalna teorija in praksa. Pomožni nauki 1 pedagogije. — Izobraževalna teleologija, izobraževalna metodogogija. Pregled izobraževalnih sredstev in njihovi medsebojni odnošaji. — Naloga pouka. Vrste inte- resiranja. Učni načrt. Izbor učne snovi. Koncentracija pouka. Razdelitev učne snovi na učno dobo. Obdelava učne snovi. — Disciplina. Pojem in naloga discipline. Pregled disciplinarnih sredstev. — Izobrazba v ožjem smislu. Pojem in naloga izobrazbe v ožjem smislu. Sredstva za neposredno izobraževanje moralnega značaja. Šolska potovanja, šolske hranilnice, šolska stavba, šolska delavnica, šolske družbe, šolske dolžnosti, igre, šolske svečanosti, roditeljski sestanki. — Kratek pregled in ocena praktičnih izobraževalnih ustanov*. Ce bi imeli vzrok dvomiti o dobri volji sestaviteljev načrta, bi govorili lahko o ne vem čem vse, a nimamo niti tega namena ; zato tudi rečemo, da je načrt povzročila neprevdarnost. Modernost hoče uvajati, a kako naj bo moderen v podrobnosti, če ni pravega duha v celoti? Ta »pedagogika« nam ne bo dala vzgojiteljev za naš narod in ne učiteljev za naše šolstvo. Zato pa je naša misel ta: Vsi merodajni čini tel ji, predvsempavseučiteljskeor-ganizacije naj nemudoma odklonijo načrt in dopovedo ministrstvu za prosveto, da nas potiska s takimi naredbami za 50 let nazaj, mi pa da tega nočemo, ker hočemo naprej, navzgor. Zato naj ta načrt prekliče ali pa naj ga —če je prepričano o dobroti svojega izdelka — uveljavi samo tam, kjer bi morebiti še pomenil kak napredek. / Riko Paternost: Skupno učiteljišče m vso Slovenijo. Proti učiteljišču v Velikovcu. Navdaja me nepopisna radost, ko v verige vkovani in tlačeni narod slovenski vstaja in odločno zahteva šol vseh strok. S 16. julijem datiramo najvišjo šolo — vseučilišče. Ni ga nam hotela priznati naša mačeha »kulturna« Avstrija, pač pa nam ga je dal naš bratski srbski narod kmalu po združenju z nami. Zato se tega najvišjega kulturnega izohraževališča tembolj veselimo. Kakor zrel sad je padel našemu narodu prvi »Jugoslovanski konservatorij ljanskt tovariši, in tovariš Likozar si je samozavestno vihal dolge brke, ko nas je vodil ckoli strojev. Spomnil sem se pre-rano umrlega K. Widra, ki je vodil zavod v najhujših č?.sih in mu posvečal vse svoje moči. Sedaj so naložili tudi to breme na široka pleča našemu najboljšemu ekonomu Bemotu, ki vkjub vsem poslom postaja vedno bolj okrogel. Obiskal sem seveda tudi strokovno tajništvo. Nisem vedel, da je to tako koristna naprava. Precej mi je strokovni tajnik izračunal, da so mi izplačali za eno osebo premalo draginjske doklade. Nazadnje me je vprašal, če imam že prenočišče, in ko sem mu rekel, da ne, mi je nakazal brezplačno prenočišče v gluho-nemnici. Vse to mi je tako ugajalo, da sem izvlekel mošujiček in plačal svoj obolus za »rezervni sklad«, česar do tedaj še nisem storil, ker mi gre denar bolj težko iz rok. Kot omenjeno, sem prenočeval v glu-honemnici, kjer je bilo pripravljeno prav snažno skupno prenočišče. Meni je zelo ugajalo, prijetneje se mi je zdelo kot v hotelu in le želel bi, da bi se tako prenočišče za učiteljstvo stalno vzdrževalo. Bil sem tudi v »Narodnem Domu«. Vesel sem ga bil, ker sedaj je postal vfen-dar enkrat res — narodni dom. Najimenitnejši dogodek zborovanja je bil sklep, da se razpusti »Zaveza«. Mnogemu, tudi meni, je postalo pri tem otožno pri srcu. Če bi nam ne bila »Zaveza« vstvarila ničesar drugega, že njena zborovanja so bila velik, marsikomu edini užitek, na katere se je veselil že mesece poprej. Pa zaradi popolnega ujedinjenja so delegatje soglasno sprejeli predlog, ki ga je navdušeno priporočal naš Gangl. In ko sedaj zopet tičim v svojem samotnem zatišju, s« še premnogokrat spominjam tega veličastnega zborovanja. Še vedno jih vidim v duhu: na predsedstvu Jelenca, Gnusa, Rusa in Luznarja, na desni Brinarja, čegar specijaliteta je menda predlog za konec debate, na levi pa Gangla, Flereta, Lapajncta, in maio zadaj Šmajdka, ki čaka kakor lev, kedaj bo mogel poseči v debato. ALBIN LAJOVIC: Začasni izpraševalni red praške izpraševalne komisije za učitelje godbe. (Dalje.) Specijalni del govori natančneje o posameznih predmetih, njihovih novih smernicah in navaja podrobno snov za vsak predmet. Navesti hočem le knjige za posamezne predmete. 1. Harmonija, kontrapunk t, nauk o glasbenih oblikah: J. Foerster: Nauka o harmonii. F. J. Skuher-sky: Nauka o skladbe. F. J. Skuhersky: O formah hudebnich. K. Stecher: Nauka o formäch hudebnich. 2. Zgodovina glasbe s posebnim ozirom na češko in slovansko glasbo sploh: J. Borecky: Stručny prehled dčjin češke hudby. J. Brauberger: Katechismus vsčobec-nych dejin hudby. H. Rieman: Katechismus dejin hudby 2 zvezka preložil iz nem. J. Borecky. K. Stecher: Vsgobecny dejipis hudby. K. Hoffmeister: Bedrich Smetana. Zd. Nejedly: Bedfich Smetana (Buch a prace IV. zv.) 3. Pedagogika: Dr. G. A. Lin-dner: Obecni vychovatelstvi, Tyf: Obecne vynčovatelstvi. 4. S o 1 o s p e v : Dr. D. Panyrek: Hygiena hlasu. Dr. Jos. Cisler: O hlasu, jiho onemo-cučni a šetrčni. R. Dannenberg: Katechismus spčvu. * Glasbene Matice«. Kaj srno pridobili z obema imenovanima zavodoma, o tem naj pise spretnejše pero 1 Pozdravljamo ooa najvišja kulturna zavoda, kakor pozdravljamo vse na novo otvorjene šole. Ne kaže, da bi se srednje šole postavile v kak zakotni trg' ali vas. Kajti 111 dovolj, da učenec vtepa v se, kar se mu naloži v soh, temveč je treba, da si razširi svoje duševno obzorje, kar je edino mogoče v kakem mestu. Najmanj priporočljiva je pa ustanovitev učiteljišča, torej strokovnega izobrazevalisca našega naraščaja, v tako zakotnem gnezdu, kakor je veiikovec. Popolnoma upravičen je protest »Učiteljskega sveta za KorošKO«, ki je proti temu učiteljišču, la iz odbor-nikov vseh koroških okrajniti učiteljskih društev konstituirana korporacija in edini avtonomni stanovsKi organ vsega ko-roskega osnovno- in mescansko-soiskega ucneijstva vztraja pri svoji izjavi. Osma točka te izjave se glasi: poverjeništvo za uk in bogočastje namerava baje otvoriti prvi letnik učiteljišča v Vclikovcu. Učiteljstvo protestira proti ustanovitvi takega zavoaa na Koroškem, ker tu danes niso niKjer uani pogoji za učiteljsko iz-obrazevaiisce. lo izjavo so priobčili meiiua vsi slovenski unevniki m tudi nekaj teuiuKov. luui »biovenski Narod« jo je prioocii, toda v skrajšani obliKi. ZaKaj, tega ne znam. Ce je uredništvo glasna j. u. namenoma črtalo zaunje tri točite uneiiovane izjave, potem moramo proti tatu samo v oijuosti ouiocno protestirati. L/oigo časa so nas politični voditelji raziiiu strank vodili za nos, -osobito starejše uciteijsKe vrste. An 1111 gremo danes zuruzem prch.0 vsaKe stranke v boj za uourooit soisiva. lo sem omenil, ker moram 1 Sem za eno samo učiteljišče za vso Slovenijo, in Sicer v Ljubljani. ¿aKaj ? Da se preustroji in razširi učiteljišče, je razviuno iz načrta preustrojitve šolstva in narodne vzgoje, ki ga je sestavil odsek »Zaveze jugoslovanskega ucneijstva«. Treba se bo temeljiteje izobraziti v higi-jeni in poijuuni meuicjini. 1 udi o glasbi b j treba ucueljstvu znati malo več kakor doslej. Posebe bo treba učiteljiščnicam posecati gospodinjske in kuharske šote ter seznaniti z vzgojo dojenčkov. In če omenim še to, da se bo treba teoretično in praktično izobraziti v vzgoji Slepcev, glutioneiiuh in jecijavcev, mislim, da sem v glavnem poveaai skoro vse. Kaj in koliko nam nudi v tem oziru skromni Veiikovec? — Zato pa zahte varno, da naj bo eno samo učiteljišče (s paralelkami, če potreba) v središču Slovenije, v Ljubljani. Le ta more nuditi našemu naraščaju vse, ne samo kar zahteva preustroj učiteljišča ampak tudi, da se uči-teljiščnik tudi socijalno obrusi. (Koncerti, opera, diama, muzej, galerije slik itd. itd.) Drugi vzrok, ki govori samo za eno učiteljišče v Sloveniji je, da dobimo najboljši profesoiski materijah Veda postaja vedno obširnejša, zato je tembolj potreba, da se srednješolski učitelji špecijalizirajo. Koliko pa imamo v Sloveniji srednješolskih učiteljev, ki bi ne bili le priznani strokovnjaki v svoji stroki, ampak tudi temeljito podkovani v pedagogiki. Samo na ta način, da odpravimo lokalna učiteljišča in postavimo samo eno učiteljišče za vso Slovenijo, lahko dvignemo isto na najvišjo kulturno stopinjo. Ne vem, kdo je sprožil zahtevo po učiteljišču v Velikovcu. Oni gotovo ne, ki poznajo vse težnje učiteljskega stanu. Vsekakor se mi zdi, da diši vse to po separatizmu. Korošci hočejo svoje učiteljišče. Ne vem tudi, če imajo ravno starši pravico odločati, kje naj se vzgaja učiteljski naraščaj. Pretežna večina starsev je premalo samostojna in naobražena, da bi mogla o ,tem presojati. To prepustimo uči-teljstvu in profesorjem učiteljišč. Ce bi imeli starši to pravico, potem bi imeli tudi pravico odločevati, kje naj se vzgajajo zdravniki, odvetniki, duhovniki i. dr. Kolikor je meni znano, ni vlada še nikdar vprašala staršev, v katerem gnezdu naj ustanovi bogoslovje ali pa kako drugo strokovno šolo. Možje, ki dobro poznajo koroške razmere, so mi zatrjevali da ni v vsej koroški Sloveniji niti tu slovenskih dijakov, ki b. bili v preteklem šolskem letu obiskovali četrti ah pa vsaj tretji razred srednje oziroma meščanske šole in bi se zglasiii za vstop na nameravano učiteljišče v V e~ likovcu. Zato pa Višji šolski svet zahteva z odlokom z dne 30. junija 1919. št. 9156: učitelji naj izberejo najboljše svojih učencev in naj jih prav posebno intenzivno poučujejo razen v računstvu zlasti še v slovenščini itd. Absolvente ljudskih šol naj bi tedaj pobirali na velikovško učiteljišče. še same misli jc nas sram, zato moramo preprečiti učiteljišče v Velikovcu. Omeniti moram še, da so koroške ljudske šole kvečjem petrazredne in da se od učencev, ki nočejo vstopiti v 1. razred mesč. šole, zaliteva, da so dovršili V. razred ljudske šole. Kdor hoče z znižanjem učiteljske izobrazbe odpomoči pomanjkanju učitelj-stva, zida na pesek. Ce že primanjkuje ucneijstva, tedaj je bolje, da skrčimo vec-razreunice in si pomagamo s poiunevniin poukom toliko časa, da dobimo iz učiteljišča res dober in strokovno naobražen naraščaj. Za vsako ceno hočemo braniti čast m ugled šole in učiteljstva. Ce bi bilo treba, se ne plašimo niti najskrajnejših sredstev. MILAN S1LHA-ALBIN LAJOVIC: Nova vrsta stanovskih organizacij —,učiteljske zoornice\ Naloga kakoršegakoli demokratičnega ustroja Podi strokovnjaštvo. Sposobne ljudi treba postaviti na pravo mesto. NCe odločajo nepoučeni ljuaje o usoai dfugih, delajo zlo, četudi nimajo namena. »Ueino-kratizem je optimističen«, tako je dejal proi. dr. Kadi, ko je predaval v Brnu, »sloni na zaupanju do ljudi«. Doslej se učiteljstvu ni zaupalo, in ni se smelo zaupati radi avtokratskega avstrijskega sistema in zato so o njegovih, stanovskih rečeh, odločah — drugi. Danes so drugačne razmere! Učiteljstvo se tega zavedi, razjasni in zahtevaj, da odločuj samo o svojih zadevah. Zlomiti mora v sebi ono umetno in nasilno privzgojeno medsebojno nezaupanje. Bojim se, da ne dosežemo vsega, kar bi danes lahko dosegli — ne, ker nam ne bi hoteli dati, temveč ker je učiteljstvo zadovoljno s svojim dosedanjim pravnim stališčem. Tu bi morali razumni tovariši vzbuditi zanimanje za stvar, in pri društvenih zborovanjih odločno zahtevati ustanovitev »učiteljskih zbornic«, ter poslati resoluciji osrednji organizaciji, da jih predloži na pristojno mesto. Ne zamudimo trenotka, ki se morda nikdar več ne vrne. Vse tovariše dobre volje poživljam na delo. Profesorji skoro pobero sad svojega dela, oni Dr Branbergova : Peadagogicky pre-hled literatury zpčvu. Za praktično vajo se priporoča: 1. vaji za pravilno dihanje, tehnično vežbanje na podlagi Iffertove šole, deklamatične vaje na podlagi iste šole in prednašanje solfež. Učni pripomočki: J. Concone: 25 Leçons de chant, op. 10.15 vohalisi op. 12. 40 Leçons, op. 17. G. W. Teschner: 18 solfeggi iz voca-lizzi melodici. D. G. Aprile : Exercices paur le vocalisation. Kandidat mora zapeti daljšo in težjo pesem ali arijo iz klasične in moderne literature, katero si sam izbere. Pri praktičnem nastopu uči določene za dijaka znane pesmice, — mora pri tem popravljati napake v prednašanju, kakor tudi napačnega nastavka. — Dalje mora praktično z nastopom pokazati, da zna poučevati intonacijo. Pripomočki: M. Batthe: Hudebni gramatika. A. Herman: Intonačni a rhytnivehâ cvičeni. Mladny: Intonačni a rhytmicha cvi- ženi. Kandidat naj je v stanu, da se sam spremlja na klavirju pri solfežah, lažji pesmi ali ariji in to na prvi pogled. — 5. Zborovo petje. Teoretično: 1. fiziologija glasotvornih organov. 2. Teorija oddiha, vrsta dihanja, delovanje dihanja. 3. Obseg različnih vrst človeškega glasu. 4. Tvorba tonov in resonanca. 5. Vokalizacija in deklamacija. ' Pomočki kot pri solospevu. Praktično: Kot pri solovem petju z malimi izpremetnbami, ki se nanašajo na poučevanje zborovega petja. Poleg tega še: 1. Spretnost v pouku določene pesmi. 2. Obvladanje in vodenje zbora. 3. Taktiranje, tempo, vokalizacija in deklamacija zbora. 4. Distonacija in njeni vzroki. 5. Zborovo petje homo- in poiyfono. 6. Pojmovanje skladbe kot dokaz ustvarjanja. — 7. Na prvi pogled razložiti poljubno skladbo z ozirom na dinamiko, tekst in deklamacijo. — Pomočki: B. Jeremiaš> Škola zpevu. Maks Kobližek: Skola zpevu. Ad. Piškaček: Škola zpevu zboro-veho. Ferd. Sladek: Skola zpevu. — 6. Klavir. Iz teorije znaj kandidat postanek in razvoj glasbila, znati mora so dosti rano podčrtali zahtevo učiteljske samouprave. Na kratko hočem očrtati, kako si predstavljam pravomočnost, sestavo in uradovanje »učiteljskih zbornic«. Seveda se to vprašanje ne more reševati brez ozira na druge činitelje šolske uprave. Naloga učiteljske zbornice je analogna oni notarske, zdravniške, odvetniške in malo tudi oni trgovskih in obrtnih zbornic. Rešuje namreč samo stanovske zadeve. Njih kompetenca je torej začrtana popolnoma drugače, kakor je to hotel ravnatelj Ulehla, ki pravi, da naj obravnavajo samo pedagogična vprašanja, kakor je bilo preje v navadi pri okraj, učitelj, konferencah. Po mojem skromnem mnenju pripada to tudi nadalje le okr. učitelj, konferencam. »Učiteljske zbornice« posredujejo stik učiteljstva z okrožnimi uradi, ministerstvom v kolikor se tiče stanovskih zadev. One razglašajo, kar so dosegle na podlagi razpravljanja; zaznavajo okrožnice, naredbe in odloke šolskih uradov sistemiziranja mest i. t. d. Izvršujejo oddajo mest, nastavljajo namestnike, vodijo osebni status, disciplinirajo na podlagi posebnega reda; nakazujejo prejemke, nagrade, ustanove; nadzirajo šole v administrativnem pogledu, skrbe, da se izpolnijo kvalifikacijske tabele, ter informirajo šolske urade o važnejših šolskih težnjah. Pisarna učiteljske zbornice je pride-ljena pisarni šolskega urada, upravništvo in računski oddelek sta za oba skupna. Učiteljska zbornica ima stalne uradnike in pa gotovo število svetovalcev — učiteljev, ki o vseh rečeh zborno odločujejo in sicer kadar je potreba. Stalni uradnik je administrativni uradnik — pravnik, ki vodi vse agende in pa šolnik -- strokovnjak, ki nadzira stanje šol in delovanje učiteljstva na svojih službenih mestih. Vsaka kategorija šol voli v učiteljsko zbornico po dva zastopnika. Značaj kompetence učiteljskih zbornic zahteva državno in pravno nadzorstvo. Podeljevanje služb, discipliniranje in nakazovanje prejemkov so strogo pravne zadeve. Vladni zastopnik, šolski pravnik, ima dosti vpliva, da se dela vse po predpisih in zakonih. Proti odredbi okrožne učit. zbornice je dovoljen priziv na državno učiteljsko zbornico. Agenda okrožnih zbornic bo precej obširna, skoro tako velika, kakršno so imeli bivši deželni šolski sveti; upravljala bo nad 1000 učiteljev. Naj se dotaknem še vprašanja, kdo nastavljaj začasne učitelje? Vedno ni mogoče čakati, da se zbornica o tem posvetuje. Mogoče bi mogla to storiti krajevna kon-efrenca; sistemiziranje novih mest pa je pridržano, kakor sem že omenil, šolskim uradom. Naknadno bo treba predelati in se pogovoriti o načelih podeljevanja mest, rešiti bo treba koedukacijo in izravnati učiteljice z učitelji vsepovsod. Za povoljno rešitev zadošča malo dobre volje. Ravno-tako je treba predelati vprašanje prednosti na podlagi kvalifikacije, ki jo določajo strokovnjaki z vso strogostjo. Podeljevanje služb se mora pospešiti. Vprašanje nadzorstva in izpolnitev kvalifikacijskih tabel je silno rahločutno in važno — o njem se da mnogo debatirati. Kvilifikacijske tabele izpolnijo učitelji pri domači konferenci sami in jih pošljejo potem učiteljski zbornici. Služijo kot podlaga statistiki o stanju M "F--------------1 1~r ■mm ■ i m popisati njegove dele in razložiti različno mehaniko. Domač mora biti v klavirni literaturi, praktični in tedagogični; zna naj samostojno soditi o težjih delih; kakor mu bodi tudi poučevanje taistih lahka stvar. Praktične zahteve so bolj široko omejene. Obvladati mora seveda praviino instrument ; zna naj razložiti različne udare. Igranje skal ravnih, terčnih, sekstnih in decimih mu ne sme delati težav; prav tako mora znati razvezati tri- in četvero-/v r ke. Dokazati mora, da zna praktično prednašati. V ta namen zaigra dve umetni skladbi, ki si jih sam izbere, jedno iz pred-klasične, jedno iz klasično-romantične ali pa iz moderne dobe; jedna imej značaj tefrčni. druga pa prednašanja. Pri izberi skladb naj se ozira predvsem na češke in slovanske skladatelje. Posameznih, v poštev prihajajočih skladateljev ne bom našteval; jih je preveč, omenim naj le glavne za teorijo: 1. Knichovna Cyrill č. 7 Cast specdälni: Klavir. 2. Skola: Fibich-Malat (1 seš. uvod): O zarizeni piana. 7. Gosli. Teoretično: Popis gosli in posameznih delov. Poznanje znamenitejših pedagogičnih del in*njih uporaba na raznih stopnjah pouka. šol in šolskemu strokovnjaku, kadar obišče šolo. Ureditev tabel Je velike važnosti ln odgovornosti polna. Da se tabele prav izpolnijo, da vsak učitelj svojo vidirati, overoviti. Kdo naj jo overovi? Na željo tovariš, ali na komerenci izvoljeni zaupnik. Dvomljive kvaiiiikacijske podatke gotovo tovariš tovarišu popravi in šolski strokovnjak spozna oo priliki svojega obiska sam ce oi kaj ne odgovarjalo resnici. Najnianje enkrat na mesec zboruje okrožna učiteljska zbornica. Določiti moramo še, kdo sklicuje seje, kdo določa spored, kakšen je poslovnik, kako zagotoviti, da se boao seje res vršile. Potnino in dnevnice plača država, kakor je to deiaia doslej po zakonu z dne 3U. marca 1897. Pri naucnem ministrstvu se sestavi državna učiteljska zbornica na analogen način. Njen delokrog obsega pritrditve in ukomtve sklepov okrožnih zbornic. V sled ukinitve kakega sklepa nastalo lzpremem-bo mora potrditi ministrstvo. Na ta način se prihrani ministrstvo neprijetnosti osebne uprave, na drugi strani pa podčrta svoj vpliv po svojih zastopnikih v državni učiteljski zbornici. Tu se mora posebej povdarjau državno naozorstvo, ki mora biti porok, da se vrši vse po veljavnih zakonih, da se deli torej pravičnost, na ktero se sicer sklicuje vsakuo, a jo malokdo brani. S tem stališčem o nujnosti državnega nadzorstva v ouboru učiteljskih zbornic naj se seznanijo oni, ki se sedaj ne zapopaaejo, da mora biti učiteij pri izvrševanju svojega notranjega dela svoboden, da ne sme imeti de-kretiranega pedagogičnega svetovalca, in oni, ki še sedaj sumničijo, da se hoče učiteljstvo izmuzniti nadzorstvu sploh. Današnje nadzorstvo napravija iz učiteljstva rokodelce. Uradniki zahtevajo svoje stanovske zbornice, njih stremljenje poupira nase in obratno. Od vprašanja »učiteljskih zbornic« zavisi ureditev ueiokroga solskih uradov in njih bodoča sestava, kakor tudi ureditev šolskih odborov ali komisij v prehodni dobi. Okrajne disciplinarne m službe podeljujoče komisije bi se morale že sedaj izvoliti »n pncleniti novim šolskim oaborom. Uocini se mora izviti pravica, staviti ter-no-predloge. Predstoječe misli in načrti o učiteljskih okrožnih in državnih zbornicah razvija češki tovariš Milan Solha v 21. letošnji številki strokovnega lista »Komensky«. Naj nakratko povem, kaj mislim jaz o stvari. — Prvič podčrtam zahtevo, da se na vsako mesto postavi strokovnjaka. Naša stara zahteva je to, le da jo avstrijska uprava ni hotela nikdar slišati. V tej zahtevi tiči pa še nekaj in to je, da mora postati tudi vsak učitelj strokovnjak, kar pa more doseči le tedaj, če je gmotno neodvisen in tako dobro podprt, da more vse svoje moči posvečati šoli in svoji nadaljni izobrazbi. K izobrazbi spada tudi dobro poznanje sedanjega pravnega reda. 90 fo učiteljstva obojega spola ne ve točno za svoje pravice, analogno mogoče tudi ne za dolžnosti in plava v splošnem toku dalje, ne meneč se za izpreinembe pravnega značaja. V sleci tega vse tako izgleda, kakor da je večina zadovoljna v resnici z dosdanjimi pravnimi razmerami in da si ne želi izpre-memb. Večina pa, kakor rečeno, ne pozna svojih lastnih odnošajev napram šolski pravni upravi in radi tega ne zahteva iz-prememb. Da podprem svojo trditev s samo enim dokazom, naj navedem slučaj. K viš- Praktično: Pravilno držanje telesa, instrumenta in loka, spretnost prstov, ob -vladanje loka in leg. Igranje enostavnih skal, razvezanih trizvokov v obsegu treh oktav, chromatične škale v prvi legi, dvo-jemkova skala v oktavah in tercah v obsegu oktave. Prednašanje ene izmed Kreu-tzerjevih etud ali Rodejevih capric. Dalje si izbere in prednaša kandidat točko iz svetovne hterature, a se mora predvsem ozirati na češke in slovanske komponiste. Napo? led mora prednašati eno skladbo na pivi pogled in zaključiti s praktičnim na-sttT-cm poučevanja, ozirajoč se na pedagogična in metodična pravila. Pri tem mu lahko pomaga knjiga J. Buchtele: Vynčo-vžci plan hry houslovč. 8. O r g 1 j e. Teorija: Razvoj or-gelj, netranja oprema in moderni pripomočki pri postavljanju orgelj. Zadosten razgled po pedagogični literaturi, praviino pcuživanje le-te pri metodičnih postopkih. Praksa: Vsestransko obvladanje glasbila, prednašanje dveh skladb, ena izmed teh mora biti Bachova, druga moderna s posebnim ozirom na češko ah slovansko literaturo (Kličha, Musil, Skuher-skv), igra v basu s številkami po Blažku, improvizaciji, modulaciji, stare in moderne, spremljevanje korala in pesmi, igranje težje skladbe na prvi pogled, praktičen nastop poučevanja. jemu šolskemu svetu pride učiteljica y — želi podporo v višini mesečne plače in voj. drag. doklade. Na vprašanje, koliko ima plače, petletnin, draginj, doklade, odgovori: »Ah, če bi to vedela!« Da, kdo naj pa ve, če ne ona sama? In takih je med nami vse polno. Pa če vprašamo dalje kogarkoli, kako je sestavljen krajni, okrajni, ali prehodni višji šolski svet, bi med mlajšimi tovariši, a med tovarišicam sploh, dobil prav malo po voljnih odgovorov. In vendar se v vseh teh korporacijah vadljajo za našo kožo, razpravlajo v pretežni večini samo o naših stanovskih zadevah. In ker se sami za sebe dosti ali pa nič ne brigamo, je popolnoma naravno, da sklepajo o nas arugi — ne-ucitelji, ko bi morali vendar mi imeti tam, kjer gre za našo glavo, prvo in edino besedo. Češki tovariši nas, kar se tiče stanovske naobrazbe in pravne zavesti, visoko nadkriljujejo, zato tudi vse drugače občutijo moro dosedanje uprave, kakor mi; zato zahtevajo povsod, da le oni odločajo o svojih zadevah, odtod zahteva po okrož-nin in državnih učiteljskih zbornicah. Z osnovo in delokrogom okrožne učiteljske zbornice se popolnoma strinjam s tov. Silho. V izrecno stanovskih zadevah odločujmo sami, kakor odločajo notarji, trgovci, obrtniki sami o sebi. Upravni uradnik, ki vodi vse agende, bodi pravnik, na-čeljuj pa šolnik-strokovnjak. — Z uvedbo okrožnih učiteljskih zbornic odpadejo okrajni šolski sveti, odnosno stopijo na njih mesto okrajne učiteljske zbornice, kajti mnenja sem, da bi bile zbornice s 1000 podrejenmi učitelji precej neokretne in razmaha nesposobne. Za naše razmere bi bilo najprikladnejše, če se sedanji okrajni šolski sveti preurede tako, da si učiteljstvo vseh kategorij izvoli po dva zastopnika in vsi skupaj še okrajnega šolnika strokovnjaka, ki je obenem predsednik zbornice. Prideljen okrajni učiteljski zbornici stoji gospodarski odsek, ki si ga izvolijo občine same in ki šteje toliko članov kolikor učiteljska zbornica. Vsak oddelek zboruje in sklepa o svojih zadevah sam zase, o zadevah pa, ki posezajo v delokrog druzega, pa skupno pod predsedstvom vodje okrajnega glavarstva. Clanov-civi-listov moderna država ne potrebuje. Kraj-nim šolskim svetom, če že morajo biti, pripadajo rešitve gospodarskih vprašanj šole, v učiteljske zadeve pa se ne smejo nikakor vmešavati in staviti za nastanitev učitelja pogoj poznanja 2 cerkvene in 3 božji zapovedi. Naj so ti časi daleč za nami! Državna učiteljska zbornica kakor jo predlaga tov. Silka je na mestu na Češkem. Pri nas bomo morali imeti med okrajno in državno učiteljsko zbornico še en člen in ta je deželna učiteljska zbornica za Slovenijo, ki ¿i jo volijo vse kategorije učiteljstva tako kot okrajno. Zboruje po potrebi in potrjuje odredbe okrajne zbornice, ali pa jih ukinja, vendar ne kon-čnoveljavno. Njen delokrog pa obsega zopet samo zgolj stanovske zadeve. Državni uradnik-pravnik vrši tekoče posle in je odgovoren napram državi, da deluje vedno strogo po zakonu, da deli na vse strani pravico. Poznam češke nadzornike in vem, da so bili za časa Avstrije tako avstriski in birokraški, da je naš prosluli Mayer naravnost krotko jagnje napram njim. Odpor proti takim nadzornikom je popolnoma upravičen. Ali ravmotako ne tre-bamo nadzornikov, ki sestavljajo konfe- renčne zapisnike s samimi »naj se pokaže, računa, obravnava i. t. d.«, ki pa ne znajo povedati, kako se popravi napaka, kaj je storiti, da se doseže to in ono. Skratka, nadzornik mora hiti prvi strokovnjak med strokovnjaki, ki more tovarišem v vsakem slučaju svetovati kako in kaj, ki zna voditi, a ne z bičem naganjati. Ne hladna ka-rijera, temveč žareč vzor požrtvovalnega dela bodi služba nadzornika. Silno nujno potrebujemo enotnega di- i sciplinamega reda, temelječega na modernih temeljih. Disciplinarno preiskavo vodi objektivno in nepristransko pravnik, pie-šan senat, sestavljen iz učiteljev in sodnikov, izrekaj sodbe. Okrajna učiteljska zbornica je obenem disciplinarna komisija prvega reda, deželna pa drugega. Do danes še velja za učitelje na bivšem Štajerskem, štajerski disciplinarni zakon, na Koroškem in Kranjskem ga pa sploh nimamo. Tako se obravnavajo disciplinarne zadeve popolnoma slučajno, kar ne more biti baš najbolje ne za preiskovalca, še mainje pa za grešnika. Zaključim! Lepša bodočnost pride, če bo vsakdo strokovnjak na svojem mestu. poznati moramo do pičice svoje pravice, a do pičice vršiti tudi svoje dolžnosti tako napram narodu, kakor šoli, posebno pa napram samim sebi. Fr. Rant: Društvo učiteljev slovenskih obrtno—nadaljevalnih šol. Obrtno-nadaljevalne šole so tekom vojne po večini počivale. Tudi mlado društvo učiteljev slovenskih obrtno-nadalje-valnih šol je leglo k začasnemu počitku. Pravkar sem dobil v roke inventar tega društva. Nujno potrebno se mi zdi, da čimprej obnovimo društveno življenje k skupnemu delu za povzdigo obrtno-nadaljevalnih šol in za osebne koristi obrtno-nadaljevalnega učjteljstva (§ 2. dr. prav.) Potrebno se mi zdi, da zaradi mlajših stanovskih tovarišev povzamem nekaj iz društvene zgodovine. Obstoj društva je potrdilo deželno predsedstvo za Kranjsko 16. januarja 1914. št. 36/pol. Ob izbruhu vojne je bilo društvo še v povojih. Štelo je 47 članov iz tedanje Kranjske. Primorske in Štajerske. Odbor, izvoljen na ustanovnem občnem zboru v Ljubljani je bil sledeči: Predsednik: Huinek Dra-gotin, strokovni učitelj v Krškem in odborniki: Maks Hočevar, strokovni učitelj v Krškem, Fran Rant, nadučitelj v Radečah, Julij Slapšak, nadučitelj v Radovljici (izstopil 5. marca 1914), Matej Mikuž, učitelj v Tolminu. Fran Pristovšek, učitelj v Žalcu. Anton Likozar, nadučitelj v Ljubljani, Fran Škulj, učitelj v Ljubljani. Do občnega zbora se je priglasilo za pristop pač 34 šol s 116 učitelji, a člani so se zgla-šali le polagoma. Tovariši »Slomškove Zveze« so zahtevali polovico odbornikov; ker jih niso dobili, so proglasili društvo za politično pristransko in odklanjali pristop. Odbor je imel 1. februarja 1914. sejo na Zidanem mostu in razmotrival šolska vprašanja in stanovske zadeve za I. občni zbor, ki naj bi bil tekom velikih počitnic 1914. v Ljubljani. Preprečila ga je vojna. Od tedaj je društveno delo počivalo. Poverjeništvo za uk in bogočastje v Ljubljani namerava glede odlokov 3. septembra 1919. in 25. junija 1919. v šolskem letu 1919/20. zopet vzpostaviti in po možnosti razširiti pouk na obrtno-nadaljeval-nih šolah in postaviti te prepotrebne nižje Pripomočki: F. Z. Skuhersky: O za-fizeni varhan. Če primerjamo ta izpraševalni red s starim avstrijskim, potem zapazimo, da je v nekaterih točkah izpit lažji, v drugih pa zopet težji. Harmonija je n. pr. mnogo obsežnejša, kot je bila preje, na drugi strani Pa je glasbena zgodovina in pa tudi peda-gogična stran lažja, posebno vsled odpadlega, največkrat v resnici nesmiselnega memoriranja. Zanimivo je, da se sedaj za učitelja solospeva zahteva mnogo več tehni:i:ega znana kot preje, to pa vsled tega, da se omeji nestrokovno poučevanje ki je prineslo žal že mnogo nuspehov.iManj tehničnega, a mnogo več pedagogičnega znanja se pa zahteva od pevovodje. Pri drugih predmetih so ostale tehnične za-iheve skoro na isti višini, kandidat pa lahko s tem, da s\ jbjdno veli skladbe, ki ¡ill hoče i reondšati, jotvaii večjo izobrazbo. Pri vseh predmetih pa se povdarja peda-gogiška naobrazba učiteljev godbe in to ono kar ras poseouo veseli. M dovtij, če znam sam kato re'i mcjs'rsko podati, temveč moram tudi vedet', k. ko to svojemu uetneu vliti v f, a vi', poen in resmea. (E. Uangl.) izšla je orošurica »boitolska načela«. Izdaia m zaiozita »blov. bok. zveza« Vseoma: Vsem bratom in sestram! i. ¿druženje sokoistva v jugoslovansko sokoistvo. ti. bokoistvo in politika, iii. bo-kotstvo in vera. IV. Sokoistvo in žena. v. boKoisivo in naraščaj, vi. bokoistvo in šport. Vil. bokoistvo m aikotioi in niKotm. v m. izobraževalno delo. 1A. bokolski tisk. X. List za naraščaj. Delce toplo priporočamo, ker v kratkiti in jedrnatin besedah pove vse, kar mora vsak bokol in vsaka bokolica, posebno pa naraščaj o bokot-stvu vedeti. Dnevnik ali tednik: Dnevnik, dnevnik! 'tednik je prav brez vsakega pomena, ako ne samo za to, da more nadzornik pregledati snov, ki jo je učitelj v teku sol. leta predelal. To pa pregleda lahko takoj tudi iz dnevnika vsak količkaj »brihten« nadzornik. Dnevnik sva pisala s tovarišem Likarjem tudi že leta 1895, tedaj takrat, ko se nihče tega zahteval ni. Pišem ga še danes; ne ker ga moram, ampak ker ga potrebujem. Ne pišem ga pa tako, kakor pred 25 leti in kakor to zahteva mladi to variš v ...... številki »tovariša«, namreč vso učno snov in pot, ki jo hočem obdelati tisti dan, ampak samo krav-ko označbo tvarine zapišem v dnevnik. Sicer nam isti mladi tovariš priporoča, da se tudi mi stari še učimo in izobra-zujmo — češ: človek se do smrti ne izuči! Da, da! Umesten je ta migljaj za življenje, samo zdi se m i, da ni umesten, da se kaže, kakor da se mi starejši izogiblje-mo vsakega izboljšanja učne poti pa da se gibljemo po tistih tirih, ki smo jih prinesli iz pripravnice. Smelo lahko trdim, da se večina tudi že starejših učiteljev bolj hlastno poprime dobrih praktičnih nasvetov kakor marsikateri novinec, ki pride iz učiteljišča. Kako je bilo z menoj? Ko sčm priletel iz pripravnice, menil sem, da vse znam in vse vem. Učiteljske liste in pedagogiške knjige? — Cemu? Saj imam zrelostno izpričevalo! Pa je prišlo razočaranje — in pričel sem zreti krog sebe, opazovati tovariše, citati knjige in -- pričel misliti in se pripravljati. Pa je šlo! Da bi danes dnevnik še tako pisal? Ne, ne! Skoda dragega Časa! V teku let sem si predelal vse učne slike, napravil vzorne sestavke, ki jih imam razvrščene po abecednem redu, in iz tiste zbirke potegnem list, na katerem je- obdelana snov, ki jo mislim obdelovati tisti dan. To je samo vzoren sestavek — ne pot — kako jo bom obravnaval. Saj ca put mi mora biti vendar znana, četudi jo uberem včasih po bližnjici in ne po široki -- makadamizirani cesti! Torej dnevniK! Pri vsakem učitelju tako izdelan, kakor ga on potrebuje, da doseže zahtevani in zažetjeni smotei pouka. Vsaj mora prešinjati vsakega učitelja, mladega kakor starega: zato sem tu, da mladino vzgojim in izučim tako, kakor je potrebno, da postane koristen član človeške družbe, in kadar je učitelj zmožen tega in ta cilj v šoli tudi res doseza, pa naj magari nima mu dnevnika--obešati ga zato nikari! Crnagoj F. Tovarišu Josipu Gorišku. Vrstice, ki so dale povod „Odgovoru tov. — 11." sem napisal zato, ker je tova rišica, ki sem znjo govoril o izpita za meščanske šole, trdila, da zadostuje samo izpit iz pedagogike za vsako skupino, oziroma da se za to potezajo v „tovarišu". Da bi bil pameten — odlok, po mnenju to-varišice, še danes dvomim. Podpisujem pa vse razloge, na katere tovariš Gorišek opira željo, da bi smeli učitelji polagati izpit iz pedagogike v izmeri snovi za meščanske šole in da bi bili tega izpita oproščeni, če ga imajo in delajo izpit za kako skupino. Kdo bi ne bil za to! Jaz bi še takim tovarišem, ki bi položili izpit iz pedagogike dal nagrado, ker vem, ¿iako drugačen je pouk učitelja, ki ve iz pedagogike več kakor oni, ki je ne pogleda po uspo-sobljenostnem izpitu več. Moja želja, naj se deli izpit za mešč. šole v bolj enaki polovici, velja za one, ki ga žele delati v vsem obsegu že od začetka. 11. Po sklepu lista. Ministrstvo za prosveto v Beogradu je potrdilo imenovanje višjega šolskega nadzornika Engelberta Gangla in Fran Gabrška. — Čestitamo! Poverjeništvo za uk in bogocastje v Ljubljani je aprobiralo Widrovo: »Moje prvo berilo« za uporabo na vseh ijudskih šolah v Sloveniji. * NUJEN POZIV VSEM ŠOLSKIM VODSTVOM V SLOVENIJI! Vsa šolska vodstva prosimo, naj po dopisnicah takoj (z obratno pošto) naznanijo »Učiteljski tiskarni« po koliko izvodov »Šolskega lista« bodo približno rabili za I., II., in 111. stopnjo, v svrho naklade, da ne bo lista zmanjkalo. Uprava Šolskega lista«. ZA REZERVNI SKLAD ZAVEZE. Prostovoljni organizačni davek. (Sklep upravnega odbora Zaveze z dne 27. decembra 1918.) XXXII. izkaz. Po 166 K: Učiteljsko društvo za kamniški okraj na zborovanju v Radomljah. Po 2C K: Dimnik Jakob in Juvanec Ferdo — Ljubljana; Gsel-man Mart. — Sv. Martin p. Vurberg. Po 10 K: Jarc Franc in Angela Kostanjškova — Sv. Martin p. Vurberg; Marija Miklavec - Janšova — Notranje Gorice; Mira Malenškova — Blagovica p. Lukovica; Neimenovana gospa — Ljubljana; Marija Mehletova — Ljubljana; Lampe Josip — Škofja Loka; Draga Zupančičeva — Križe pri Tržiču; Mazi Vilko — Ljubljana. — Današnji izkaz 316 K. Prej izkazanih 7393 K. Skupaj 7709 K. Ivan Petrič, Ljubljana VII., Gasilska cesta 172/1. Izdajatelj in odgovorni urednik: Fran M ar o lt. Last in založba „Zaveze jugoslovanskega uciteijstva". Tiska „Učiteljska tiskarna" v Ljubljani. Naš denarni zavod. Geslo: Kar plodonosno naložim, v pomoč le sebi podarim. Hranilnica in posojilnica „Učiteljskega konvikfa" v Ljubljani registrovana zadruga z omejenim jamstvom. Promet do 31. avgusta 1919 K 231.943-70. Uradne ure: Vsak četrtek in vsako soboto od '/20. do "26. ure popoldne. Naši himni: 1. Lepa naša domovina. 2. Bože pravde. Dvoglasno s spremljevanjem harmonija za šolsko mladino priredil Fran Marolt. Cena 1 krona. Naročila sprejema le Učiteljska tiskarna. Brez posebnega obvestila! Karel Mavric, nadučitelj Anica Mavričeva, roj. Ciuhova, učiteljica poročena dne 24. septembra 1919. Gornja Radgona. Selnica. Sv. Duh na Stari gori. Izšla bo v prvi polovici meseca oktobra v Učiteljski tiskarni: Jos. Brinar, Čitanka za meščanske šole, I. del. Predelani natisk. Pozor i Pozor I Pozor I Franz Schüller, Amstetten tovarnica črnita javlja vsem zavodom, šolam, trgovcem itd., da mu letos ni mogoče na malo razpošiljati črn. ekstrakta; zato je poveril nabiranje naročil svojemu zastopniku R. Cotiču na Vrhniki. Cena 60 K za 1 kg franko. Najmanj se pošlje t kg — Naročite takoj, ker sedaj traja transport zelo dolgo. F ÜL Vsakovrstne šolske zvezke lastnega izdelka priporoča Učiteljska tiskarna, Ljubljana, Frančiškanska ulica 6. □□□nnnaDOuanD aaaaaaaoasaanaa □aaanDa&asonm □aaaDaaanaanaa priporoča slav. uiitellstvu in šolskim vodstvom svojo bogato zalogo pisarniških in šolskih potrebščin. — IMiflM