KATOLJSK CERKVEN LIST. »Danica« izhaja vsak petek na celi poli in velja po poŠti za celo leto 7 kron, za pol leta krene tO vinarjev, za <*etrt letakioni. V tiskarni sprejemana za celo leto6 kron, za 1 ., leta 3 krone, za 1 4 leta 1 krono fiO vin., ako Li Lil petek praznik, izide >l)anica« dan poprej. Tečaj LIH. V Ljubljani, 11. majnika 1900 List 19. Devica mogočna. Koliko spevov Te je slavilo; koliko dnevov Ti je cvetelo! Ali v nemoči vsak je utihnil; v rasti cvetoči vsak je ovčnel, predno, oj. predno v Tvojo mogočnost mogel je vredno dahniti slavo. Vendar jaz majev dan sem izvolil, pesem iz krajev srčnih sem zvabil: Bolj jo preveva moja nezmožnost, lepše proseva Tvoja mogočnost. Miroselski. Cerkve in zvonovi v dekaniji Kranj. (Dalje.) VI. Kokra. Malo se je še pisalo o skriti kokrški dolini, in vendar je ta kraj ljubeznivo gorsko zatišje, v niža vi posejano z njivami in senožetimi, v višji legi pa obdano z gozdi, nad katerimi se vzdigujejo skalnati vrhovi (Grintavec 2559 m} Kočina 2484 m, Greben 2000 m). Nekoliko čutila mora seveda imeti človek do prirodne lepote, potem se niti tudi navidezno zapuščeni kraji zdijo prijetni. Obče znana med rastlinoslovri jo bogata zaloga raznovrstne tukajšnje flore. Vasi v tri ure dolgi dolini ni nobene: hiše >o raztresene semtrtje, nekaj ob cesti, nekaj v hribrli. število duš okoli 400. Za previden je bolnikov ima duhovnik najdaljša pota v Krems. k Celarjem *n v Subi dol. Na lepem kraju, ravno ondi. kjer se obrne cesta ob vodi Kokri skoro v ravnokotu naravnost proti severu, so zgradili 1. 17M 7 cvrk«»v. v kateri biva 3larija čistega spočetja. Marijino češčenje se je začelo množiti posebno od leta 431 dalje, ko je cerkveni zbor v Efezu zoper krivoverca Nestorija izrekel naravnost, da je Marija mati božja (inoro^). Godove so slovesno obhajali in tudi njeno brezmadežno spočetje, dasiravno še le 8. decembra 1854 razglašeno kot verska resnic v je bilo od nekdaj znano v katoliški cerkvi. V naši škr II j i so posvečene temu spominju poleg kokrške tudi župnijske cerkve: Grahovo, Kamenik. Studenec, Turijak in Za grade c Prvotna cerkvica, pripadajoča veliki pred-dvorski župniji, je stala precej višje nad sedanjo. Podrtija na griču kaže prostor, kamor s.» zahajali stari Kokrjani v hišo božjo. Imela je tri oltarje, zunaj pa je bila obdana z drevjem (ineresni, 8merekami, brezami in gabri). Tu so >e hladili božjepotniki, ko so došli po strmi stezi do Marijinega svetišča. Skoda košatih dreves, katera so morali v 17. veku vsled višjega povelja poseka ti. Takrat so hoteli imeti povsod svetle cerkve, zato so razširjevali okna in odstranjevali vse, kar je delalo senco. Glavni Škotov namestnik Tal nič ar (Thal-nitseher) določi f>. junija 1<;1»4 natančen red, po katerem naj se vrše vsa dubovska opravila v preddvorski župniji. V tem zapisniku beremo o Kokri naslednje: rDan po Gospodovem vnebo-hodu je v Kokri fin Conkra)*) maša zoper črva 'contra vennes). duhovnik dobi 30 kraje. Petek pred hiiikoštiini gre kokrška soseska s procesijo k sv. Egidiju na Belo. Datur quadrans coronati J >a se četrti del kronskega trdnjaka). V praznik s v. Urbana t. j. 25. maja je procesija k Materi božji v Kokro, cerkven i k pripravi kosilo. V spominj sv. Ivana in Pavla t. j. 2<>. junija je maša v Kokri, vsak posestnik da dva sira. Prvo nedeljo avgusta in 14. septembra se obhaja cerkveno blagoslovljenje. I>ne 8. decembra sv. maša. Nedeljo po prazniku Marijinega spočetja sc vršijo rerkveni računi. Ljudstvo, bivajoče v tako oddaljenem goratem kraju, je srčno želelo lastnega duhovnika. Bilo ga je tudi potrebno bolj, kakor marsikje drugod. V letih 1 745—1750 so hodili v Preddvor prosit župnika dr. Frančiška Rabič, naj je podpira pri ustanovi beneficija, ker sta ,,dva pobožna duhovna gospoda in medsebojna prijatelja* Prim Debel jak (f 1746) in Sebastijan Zor man (t 1759) že leta 1743 vložila precejšnjo svoto kot temelj za duhovsko službo v Kokri. Poleg tega obljubi vsak posestnik, da bode dajal novemu beneficijatu 1 mernik repe, 10 glav zelja in 10 plavnikov (dolgih bukovih hlodov za drva, katere so iz zgornje Kokre plavili v spodnjo Kokro). Rabič menda ni dosti nasprotoval ljudski želji, akoravno so mu to očitali nekateri. Kokrjani dol><'• že leta 1751 začasnega dušnega pastirja in veseli so ga bili. V starih pismih beremo o tem: „Sedaj se je ljudem izpolnilo, česar so pričakovali tako težko. Prižgali smo luč pred Najsvetejšim (himen din noctuque ardens in ecclesia Concrensi i, in vsled prejetih milosti že dolgo znana Marijina božja pot bo še bolj oživela." Od 1772 do 17*4 je pastiroval Josip Zorman z imenom J>enefioiatus curatus", leta 1787 pa postane Kokra samostojna duhovnija. Prvilokalist Anton Ostenik (1787-1815) je bil krepak mož, trdnega zdravja in močne postave, rojen v Radoljici 1747. Poloti se zidanja nove cerkve, katero dovrši leta 1797. Tako delo je najbolj težavno v slučaju, ako ni denarja, in da ga je manjkalo tukaj, skoro ni treba omenjati. < erkvenega premoženja je bilo na razpolago le okrog 3O00 gld., za vse drugo so morali skrbeti Kokrjani sami. Toda — hvala Bogu — našla so se dobrotna srca sosedov in Marijinih častilcev, ki so podpirali domačine, da se je mogla dovršiti stavba. Le zidanje stolpa je bilo treba *) Nad vse zanimiva je U latinska oblika »Concra«* Ohranjen je namreč v njej staroslovenski nosnik >on«. A danes ne beremo ostanka te^a nosnika več v slovenskem, pač pa v nemškem izrazu: K»an«ker. Vrnln. odložiti do ugodnejših časov. Da bi pa imeli vendar zasilen zvonik, napravijo lesenega ter ga postavijo na lesene stebre nad cerkveno streho. Tako je ostalo do leta 1833, ko sezidajo tudi ličen stolp, ki se vzdiguje na samostojni podlagi pred cerkvenim pročeljem. Novo hišo božjo je posvetil pet let pozneje nadškof Mihael baron Brigido 27. junija 1802. Cerkev je prikupljiva, svetla in dovolj velika, znotraj 22 m dolga in 7'. Sv. Ivan X ep omak. Verske razmere na Češkem. Izpovedniki. 17.) Sv. Brano. Bolni duhovniki. Učitelji in učiteljice. Cerkev na Balkana. Raznoterosti. Katoliški duhovniki L. 1851. je kolera strahovito morila ljudi na otoku Rč ob francoskem obrežju. Duhovniki škofije la Rochelle so bili uprav tedaj zbrani pri duhovnih vajah v ondotnem semenišču. Bilo jih je 300. Tu stopi škof v cerkvico ter izpregovori: .Dragi moji, vsi poznate nesrečo, ki je zadela en del moje škofije. Vaši ubogi sobratje tam na otoku so že onemogli in jih ni dovolj. Zato me prosijo, da bi jim Sli vi pomagat. Ker je pa to smrtno nevarno, nočem nikogar zoper njegovo voljo tja poslati. Kdor hoče iti prostovoljno tja k bolnikom, za kolero bolnim, naj vstane." In vstalo je naenkrat vseh 300 duhovnikov. Škof je bil ganjen do solz in se jim je zahvalil. Taki so bili katoliški du- hovniki ob vseh časih in taki bodo vedno ostali. Naj pride, kar hoče. duhovnik vstraja na svojem mestu in da tudi svoje življenje, če tr^ba. le da izpolni svoje svete djlžnosti. — To vidimo na misi-jonih, to vidimo na bojnem polju, to vidimo za časa nalezljivih bolezni, povsod in vedno je duhovnik pri pravljen, darovati se za trpeče Človeštvo. Zato, slovenski narod, spoštuj svoje duhovnike, in prosi Boga, da pošlje vedno takih pobožnih in požrtvovalnih služabnikov v svoj vinograd. —k—. Kakor želel, tako dobil. V gostilnici so sedeli ob večernem času kmetje okrog mize v veselem razgovoru. Jeden njih. ki se je štel za bolj prosvetljenega, je besedo napeljal tudi na duhovnike. Imenoval jih je .f....- in pogreval o njih vse ono. kar je zajel iz vira svoje prosvetljenosti ter iz veri in cerkvi so vražnega časopisa Kmetom tovarišem se je zdelo za nekaj časa vendar le preveč, iu jeden se oglasi: .Kaj pa na smrtni postelji ? Takrat pa le vsakdo rad vidi duhovnika poleg sebe." .Kaj?" zavrne ga prosvet-ljenec, .jaz ne potrebujem nobenega .f...". Prav vse eno mi je. če pri moji smrtni postelji stoji ta le moj pudelj (ki ga je imel pri sebii ali pa .f..". — Vsi so se zgrozili ob teh besedah in molče zapustili gostilnico. Tudi zasramovalec je odšel. Na potu proti svojemu domu je moral iti čez travnik, po katerem je tekel skoro pooolnoma izsušen potoček, in čezenj je vodila ozka brv. Pri prehodu Čez to brv je mož izgubil ravnotežje; padel je z obrazom v malo lužo. in ker mu prevelika množina zavžitega vina ni dala vstati, je — z obrazom v luži vtonil. In poleg njega je stal njegov pudelj in gledal mrtvega gospodarja Vsakdo, ki je to slišal, je spoznal v tem prst božji. Kakor si je želel, tako je tudi bilo. — In poročevalec, ki je to priobčil v .Stimmen vom Berge Karmel" 1. 1893. je pristavil sledeče: ,Ta žalostmca se je resnično primerila. Piscu teh vrstic je znan tisti kraj * ./ ».G-ospod, ta-le podoba žali moj verski čut" Omikana in pobožna gospa je prišla v prodajalnico kupovat. Na steni je opazila sliko, ki je menda priporočala benediktinski liker. Predstavljala je namreč debelušne menihe z rdečimi nosovi, z moleki ob pasu. sedeče okoli pivske mize. Poleg te družbe je ležal sod likerja. Ko je gospa plačala blago, opomnila je še trgovca govoreč: .Gospod, ta le podoba na steni žali moj verski čut. Kar kdo veruje, to mu je sveto Jaz verujem, da so benediktinci dobri in pobožni, redoma tudi zelo učeni možje; oni služijo Bogu na altarju, nikakor pa ne verujem, da bi po samostanih tako pijančevali, kakor kaže ta slika Gospod, kakor žali mene, tako tudi druge, ki imajo še verskega čuta. Ogibali se bodo vaše prodajalnice zaradi take slike in izgubili bodete mnogo kupcev." Trgovec veli na te odkritosrčne besede blage gospe takoj od straniti nečedno sliko in se gospej prav srčno zahvali za dobrohotne besede. Kolikrat bi lahko v podobnih slučajih postopalo enakim načinom tudi naše pobožno ženstvo. Slovenci! Vsaj Vi nikarte žaliti celotnih stanov radi morda enega, ki ni skozi prava vrata vstopil se v svoj poklic. G. Pobožnost je sa vse dobra. V nekem mestu sta stanovala dva rokodelca. Prvi je imel pri vsem srečo, drugi pa ^oro povsodi nesrečo. Komaj je preživljal sebe in svojo družino, dasi se je trudil noč in dan. Njegov tovariš pa se ni posebno trudil, a je vendar lahko izhajal; po vrhu pa je bil še dobre volje in zadovoljen, pel je in žvižgal, da je bilo veselje. Nekega dne ga popraša njegov nezadovoljni tovariš, če je morebiti izkopal zaklad, da je tako dobre volje. »Da, da-, mu odgovori, »tudi ti se lahko okoristiš, če hočeš, greva pa jutri na mesto, da ga vzdigneva." Drugo jutro jo zares odrineta na pot in sosed ga popelje namesto zaklad kopat — v cerkev k sveti maši Govori mu tele znamenite besede: „G 1 e j, moj zaklad je sv. maša. ki seje udeležim vsak dan!* Poslej sta oba hodila k sv. maši. Tudi prej nezadovoljni rokodelec si je izprosil od Boga blagoslova, poguma in srčnega veselja, ki se je kazalo v vsem njegovem življenju. — Glej, dragi bralec, morebiti tudi tebi ne gredo posli vselej srečno izpod rok. Morebiti se pritožuješ, da nimaš blagoslova pri svojem delu. Če je tako, nikar se ne mudi s praznimi tožbami, ampak pojdi rajše tudi ti v cerkev k sv. maši: »Pridite k meni vsi, ki se trudite in ste obloženi, ja/ vas pokrepčam!" glasi se sv. beseda Prizadevaj si za ljubezen božjo in srčno pobožnost, saj pravi apostol: »Pobožnost je za vse dobra in ima obljube ne samo sedanjega, ampak tudi prihodnjega življenja.' a. Obhajilni zvonček. V srednjem veku so bili av-atrijski vladarji dolgo časa tudi rimski cesarji in bili kot taki poglavarji vsega krščanskega sveta in branitelji katoliške cerkve. Jeden takratnih avstrijskih vladarjev — tedaj še nadvojvod — je bil tudi Ferdinand III. Imel je komaj dve leti sta reda sinka Filipa Avguština. Z slednjim se je zgodilo to le: Ko je nekoč mimo vladarskega gradu duhovnik nesel sv. obhsjilo, zaslišala je zvonček dečkova dvorna vzgojiteljica, in takoj padla na kolena, povzdignila roke in se trikrat potrkala na prsi. Mali nadvojvoda vpraša, kaj to pomenja. Odgovorila mu je: Zvonček naznanja, da duhovnik nese mimo sv. Rešnje Telo. — Za dalj časa je duhovnik zopet šel mimo gradu sv. popotnico. Prvi, ki je slišal glas zvončka, je bil mali princ Porinil je od sebe pred seboj stoječo jed. povzdignil nedolžne ročice, trkal se na prsi in hotel šiloma poklekniti. Sedaj še-le je tudi vzgojiteljica zapazila zvonček, vzela ljubeznjivo dete v naročje in je nesla k oknu. Od tam pa je prosila mašnika svetega blagoslova za malega dečka. — To zgodbo je zapisal pisatelj Hoten (Hautin) in dostavil: »Res, avstrijski princi pijejo pobožnost tako rekoč že z mlekom vred • j Listek. Leon ZIII o generalu Snvarovu. Ruski list »Ruskij Invalid" je prinesel vest o avdijenciji polkovnika S. Kozlova pri sv. Očetu. Pri tej priliki je poklonil Kozlov sv. Očetu svoje delo: „Souvaro\v et ses portraits." Papež je radostno prejel to delo in rekel: »Zelo me veseli, da morem v Vatikanu sprejeti sorodnika velikega vojskovodja, ki je v Italiji stal na čelu ruski vojski, braneči pravico in resnico pred nepostavnim nasiljem. Vaš praded ni Odgovorni urednik Tomo Zupan. bil samo izmed največjih vojskovodij, ampak tudi pravičen in krščansk človek. Spominj na Suvarova živi vsigdar v Italiji in ne izgine nikoli. Tudi v Vatikanu bo ostal njegov spominj neizbrisljiv." Nato je govoril sv. Oče s polkovnikom o veliki sili in moči ruske države, naglašal je, kako zelo želi, da država ruska raste, da se krepi in jači ter da se vedno bolj zbližujeta Vatikan in Petro-grad M. K Škofijska kronika. Letošnji novomašniki četrtoletniki iz ljubljanskega semenišča so gg : Ivan Ev. Bešter, rojen 7. decembra 1873 na Jamniku, župnija Selica. Gimnazijo izvršil v Ljubljani 1888—1896. — Karol V Čerin, rojen 22. decembra 1877 v Zagoriji ob Savi, župnija Zagorije ob Savi. Gimnazijo izvršil v Ljubljani 1888—1896.— Anton Pušč Čop, rojen 16. januarija 1876 na Ro-dinah, župnija Breznica. Gimnaz jo izvršil v Ljubljani 1888—1896. — Karol B. Gnidovec, rojen 26. oktobra 1877 v Velikem Lipovci, župnija Ajdovec. Gimnazijo izvršil v Novem mestu 1888—1896. — Frančišek Pavi. Kralj, rojen 24. marcija 1875 v Strugah, župnija Struge. Gimnazijo dokončal v Ljubljani 1896. — Evgen Legat, rojen 21. dec. 1876 v Zagoriji na Krasu, župnija Zagorije na Krasu. Gimnazijo dovršil v Ljubljani 1888-1896 - Fr. Ks. Majdič. rojen 30 nov. 1874 v Dcbr-levem, župnija Čemšenik. Gimnazijo izvršil v Ljubljani 1888—1896. — Jakob Ml. Ogrizek, rojen 26. aprilja 1874 v Matenji vasi. župnija Slavina. Gimnazijo izvršil v Ljubljani 1888—1896. - Ivan Obgl. Plahutnik, rojen 2. avgusta 1878 v Ljubljani. Gimnazijo izvršil v Ljubljani 1888—1896 — Josip Pravhar, rojen 4 novembra 1874 v Voklem, župnija Št. Jurij pri Kranju. Gimnazijo izvršil v Ljubljani 1888—1896. — Josip Sever, rojen 12. marcija 1877 v Retečah, župnija Škofija Loka. Gimnazijo izvršil v Ljubljani 1888—1896. Anton Pad. Skubic, rojen 24. marcija 1876 v Pancah, župnija Lipoglav. Gimnazijo izvršil v Ljubljani 1888 —1896. — Valentin Zabret, rojen 30. avgusta 1875 v Britofu, župnija Predoslje. Gimnazijo izvršil v Ljub ljani 1888—1896. Eno leto v naprej posvečeni, po grškem jeziku »presbitri" imenovani tretjeletniki so gg. Ivan Obgl. Erjavec, rojen 31. avgusta 18877 v Medvodah, župnija Preska. Začel gimnazijo v Ljubljani 1889 in jo dovršil 1897. Frančišek Ks. Gabršek, rojen 29. decembra 1875 na Holmci, župnija Holmec. Gimnazijo izvršil v Ljubljani 1889—1897. — Jakob Ml. Kalan, rojen 6. aprilja 1877 v Mišačah, župnija Dobr&va pri Kropi. Gimnazijo izvršil v Ljubljani 1889—1897. — Anton Pad. Lomb&r, rojen 18. junija 1877 v Babinem vrtu, župnija Trstenik. Gimnazijo dovršil v Ljubljani 1889— 1897. — Anton Pad. Merkun, rojen 4. julija 1876 na Studenci, župnija Ig. Gimnazijo izvršil v Ljubljani 1889—1897. — Ivan Krst. Miklavčič, rojen 24. junija 1876 v Škofiji Loki, izvršil gimnazijo v Ljubljani 1889—1897. — Matija Okoren, rojen 4. februarija 1875 v Št Juriji pri Kranji. Gimnazijo dokončal v Ljubljani 1897. — Jakob St. Razboršek, rojen 16 avgusta 1876 v Dobrlevem, župnija Čemšenik. Gimnazijo izvršil v Ljubljani 1889—1897. .r. — Tiskarji in založniki Jožef Blasnikovi nasledniki v Ljabljani.