517 ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 57 • 2003 • 3–4 (128) Francesco Leoncini, L’Europa centrale. Conflittualità e progetto. Passato e presente tra Praga, Budapest e Varsavia. Venezia : Libreria Editrice Cafoscarina, 2003. 332 strani. V zadnjem ~asu je v Italiji in predvsem v obmejnem obmo~ju s Slovenijo veliko govora o {iritvi Evropske unije proti vzhodu (ponavadi povr{ni komentatorji celotno obmo~je imenujejo kar Vzhodna Evropa). Sli{ijo se demago{ke in populisti~ne parole o naskoku »novih Evropejcev« (kot, da bi se ti ljudje nahajali do sedaj nekje v Aziji in kot, da bi to pomenilo nekaj manjvrednega) na italijanska delovna mesta. Na drugi strani pa krogi, ki se bolj zanimajo za gospodarsko plat {iritve ‘e brusijo no‘e pred bojem z nem{kim, avstrijskim, francoskim, ameri{kim in bogve {e katerim drugim kapitalom za premo~ v skorajda ekonomsko-devi{kem obmo~ju druga~e ‘e iz~rpane stare Evrope (verjetno ne zave- dajo~ se, da so ga zaradi prepo~asnosti in neodlo~nosti tudi italijanskih politikov ‘e izgubili). Bolj malo, oziroma skoraj ni takih, ki bi se poglobili v spoznavanje bogate in raznolike kulture ter zgodovine tega obmo~ja. ^astna izjema je prof. Leoncini docent zgodovine slovanskih de‘el na univerzi Ca’ Fo- scari v Benetkah, kjer vodi tudi seminar Masaryk, posve~en poglabljanju tematik, ki zadevajo Srednjo in Vzhodno Evropo. Pri predavanjih se mu je pridru‘ila {e kopica znanih imen: od Fejta do Gajana, mimo Vásárhelyija in Waldenberga. Leoncini se ‘e od za~etka sedemdesetih let zavzema, da bi skupaj z redkimi drugimi navdu{enci zapolnil pu{~avo, ki vlada v Italiji glede preu~evanja obmo~ja, ki le‘i vzhodno od Trsta. V preteklosti je javnosti ponudil knjige o opoziciji v socialisti~nih trdnjavah, o vpra{anju Sudetov in nem{kih manj{inskih skupnostih v obdobju med svetovnima vojnama, o pra{ki pomladi in letu 1968 v Srednji Evropi, poleg {tevilnih {tudij in raziskav o ~e{ki in slova{ki zgodovini dvajsetega stoletja. Pred nekaj leti je tudi prevedel Masarykovo delo Nová Evropa. Stanovisko slovanské (Nova Evropa. Slovansko stali{~e), ki ga je bodo~i ~e{koslova{ki predsednik sestavil v Rusiji, v ~asu prve svetovne vojne. Ob tem je razne tematike poglabljal v strokovnih prispevkih. Prav te prispevke, ki so bili do sedaj razpr{eni po {tevilnih revijah, bodisi italijanskih kot drugih, je v tem svojem zadnjem delu zbral in zdru‘il v zaklju~eno celoto. Tako bralcu na enem samem mestu predstavlja {irok izbor ~lankov, ki obravnavajo obmo~je, »...ki le‘i med Baltskim in Egejskim morjem, postavljeno med latinsko-germanskim Zahodom in bizan- tinsko-slovanskim Vzhodom...«, kjer lahko »...zgodovinsko dolo~imo pravi sredinski pas Evrope s speci- fi~nimi potezami«. (str. 14). Knjiga z mikavnim naslovom L’Europa centrale. Conflittualità e progetto. Passato e presente tra Praga, Budapest e Varsavia. (Srednja Evropa. Konfliktnost in na~rt. Preteklost in sedanjost med Prago, Budimpe{to in Var{avo) vsebuje zapise, ki obravnavajo {iroko ~asovno obdobje. Zato je ~asovno tudi razdeljena. V predgovoru, v katerem avtor omenja tudi nekatera bibliografska dopolnila, se da slutiti, da je vsebina na kakovostno visoki ravni. Avtor se ‘e v prvih vrsticah jasno distancira od splo{nega in posplo{enega izraza Mitteleuropa, ki skriva nem{ki pohlep po vzhodnih ozemljih. Obenem opozarja na napa~nost ena~enja nem{kega (in italijanskega?) napadalnega nacionalizma z narodno samobrambo Bíbovih malih narodov Srednje Evrope. Leoncini nadalje pod~rtuje izvirno neto~nost zapisovanja ime- na ^e{koslova{ka. Pravilnej{a bi bila razli~ica ^e{ko-Slova{ka, kot je tudi zapisano v Pari{ki mirovni pogodbi iz katere je zrasla nova dr‘avna tvorba. Obenem lo~ilo, ~eprav sta si naroda sorodna, poudarja razliko med ~e{ko in slova{ko etnijo. Sam Masaryk je v obdobju med prvo svetovno vojno slova{kim predstavnikom zbranih v Zdru‘enih dr‘avah obljubil {iroko avtonomijo v sklopu nove dr‘ave in z njimi podpisal takoimenovano Pittsbur{ko pogodbo. Povojna vodilna ~e{ka politi~na elita pa se ni dr‘ala medvojnih dogovorov in izbrala pot centralizirane in unitaristi~ne dr‘avne ureditve. Namesto, da bi se ^e{koslova{ka zgledovala po ve~narodni [vici, kot je sprva obljubljal vodja njene diplomacije Edvard Bene{, je za vzorec zbrala Francijo. Tako so se v podrejenem polo‘aju, poleg {tevilnih »manj{in« (vklju~no z nem{ko, ki je {tela ve~ kot tri milijone pripadnikov in mad‘arsko s pribli‘no osemsto tiso~), zna{li {e dr‘avotvorni Slovaki. Uvod, ki ima podnaslov Sredinska Evropa kot usodna skupnost (L’Europa di centro come comunità di destino) se prav tako za~enja z opozorilom pri uporabi primernega izrazoslovja, ki je (pre)ve~krat odsotno pri »zahodnih« strokovnjakih. Ta neto~nost odra‘a seveda tudi zgre{eno oziroma nemarno pojmovanje obravnavanega obmo~ja, ki se nahaja »...onstran nami{ljene ~rte Berlin-Trst-Otranto...«. (str.14) Avtor se takemu, skorajda omalova‘evalnemu pristopu upira in nadaljuje s skupnimi zgodovin- ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 57 • 2003 • 3–4 (128) 518 skimi potezami, ki ozan~ujejo sredinsko Evropo. Zato navaja {tevilne poizkuse pri zdru‘evanju tega dela evropske celine, od srednjega veka do dana{njih dni. Tudi serijo ~lankov avtor za~enja pred ve~ sto leti; to~neje v ~asu, ko je ~e{ki reformator Jan Hus s svojimi nauki spro‘il pravo revolucijo. Na dvajsetih straneh je orisano Husovo delovanje in njegov vpliv na ~e{ko in {ir{o versko ter politi~no mi{ljenje. In najve~ja zasluga teh strani je prav ta: da v malem obsegu predstavljajo husov lik, ki bi bil druga~e italijanski javnosti dejansko neznan. Leoncini pa kaj kmalu presko~i k sodobnosti, v obdobje med svetovnima vojnama, zlasti v zgodo- vino tiste dr‘ave, ki je v Srednji Evropi tedaj igrala bistveno vlogo oziroma ^e{ko-Slova{ke. @e naslov prvega ~lanka, ~e je sploh obstajala alternativa ^e{ko-Slova{ki, je sam po svoje zanimiv in zaklju~ki »...o dragocenem politi~nem in kulturnem laboratoriju demokrati~nega so‘itja med razli~nimi naro- di...« (str. 58), ki jih prina{a spis so nedvomno pravilni. Dodali pa bi pripombo: to, da so slovanski narodi vklju~eni v habsbur{ko cesarstvo po prvi svetovni vojni predstavljali zmagoviti subjekt, je brez dvoma to~na predpostavka. Da pa so v novih dr‘avnih tvorbah dosegli svoj cilj, svojo narodno zrelost, vi{ek svoje samobitnosti velja le za nekatere izmed teh narodnih subjektov. In ne mislimo tukaj na Hravate, Slovence ali Slovake, ki so na tak ali druga~en na~in dobili priznanje o obstoju svoje narodno- sti, temve~ na Rusine, Makedonce ali ^rnogorce, ki so bili s strani svojih »slovanskih bratov« potis- njeni ob stran. To pripombo smatramo za umestno in koristno, ker avtor posve~a veliko pozornost narodnostni problematiki. Ve~ prispevkov je namenjenih ~e{ko-nem{kim odnosom in sudetskemu vpra{anju, posebno zanimiv pa je zapis o sporazumu v Münchnu leta ’38, ki je samo kon~na faza dolgotrajnega popu{~anja zahodnih velesil Hitlerjevemu osvajanju. Vojnih dni se Leoncini neposredno ne dotika, zato pa toliko bolj pestro obravnava obdobje od petdesetih let dalje. Poglobljen pregled zaobjema tudi stanje na Mad‘arskem in na Poljskem. Avtor se ustavlja zlasti pri tistih disidentskih gibanjih oziroma posameznikih, ki so s svojim ravnanjem pripo- mogli k popolni spreobrnitvi sistema, ki je bil socialisti~ni v imenu ne pa v metodah. Te so bile podobne tistim iz prej{njega diktatorskega obdobja, zato avtor ugotavlja, da so se v ve~ini primerov zamenjali le zatiralci, krivi~na dru‘bena ureditev razdeljena med enega ali ve~ vladarjev in na podrejeno mno‘ico, pa je ostajala v bistvu nespremenjena. Polpreteklo zgodovino avtor praviloma povezuje tudi s sedanjostjo. Kajti v nekaterih primerih so se biv{i protestniki prelevili v aktivne dr‘avne politi~ne akterje. V novih okoli{~inah nastalih po padcu berlinskega zidu in propadu sistema, ki jih je do takrat zatiral, so prej{nji kontestatorji lastne izku{nje iz leta ’56 na Mad‘arskem, ’68 na ^e{ko-Slova{kem in bienija ’80–’81 na Poljskem, ki socializma kot takega niso zavra~ale temve~ ga predelanega, »bolj ~love{kega« celo zagovarjale, raje odvrgli. In to z namenom, da bi »z leve strani« postopoma preobrazili notranjo dr‘avno ureditev. Po letu ’89 so postali taki poizkusi neaktualni. Ve~ina dr‘av je pasivno sprejela vzorec, ki jim ga je ponujal (vsiljeval?) Divji Zahod. Na primer novo nastala ^e{ka republika s sedaj ‘e biv{im predsednikom Václavom Havlom, ki je bil v prej{njih desetletjih v prvi vrsti na barikadah za bolj pravi~no dru‘bo. V ~asu njegovega predse- dovanja skozi devetdeseta leta je namre~ rade volje me‘ikal novoliberisti~nim formulam ameri{kega kova. Zato si ne moremo kaj, da ne bi na novo Evropo gledali z me{anico upanja in skrbi, saj »...tisti, ki so med prvimi, imajo sredstva, da tam tudi ostanejo, medtem kot tisti, ki so na gospodarskem podro~ju ostali zadaj, kot dr‘ave srednje in vzhodne Evrope, ne bodo imeli ne potrebnega kapitala in ne tehnolo- gije, da bi se dvignili.« (str. 290). Leoncinijevo delo dopolnjujejo dokumenti o sodelovanju v Srednji Evropi in zapisi manj zahtevne- ga a zato ni~ manj prijetnega branja o Pragi kot simbolu sodelovanja ter o bogastvu slova{ke raznoliko- sti. Tako na ve~ kot tristotih straneh avtor prina{a precizno, bogato in popolno obravnavo prostora, ki je ve~krat po krivici potisnjeno na obrobje zgodovinske preu~itve. Borut Klabjan