Psiholo.ka obzorja / Horizons of Psych1ology, 9, 3, 137-138 (2000)H © Dru.tvo psihologov Slovenije 2000, ISSN 1318-187HPoroeilo o konferenc Konferenca o promociji du.evnega zdravja otrokpin mladostnikovp LEONIDA ROTVEJN PAJIE*4 Svetovalni center za otroke, mladostnike in star.e, LjubljanaH Conference on child and youth mental health promotionp LEONIDA ROTVEJN PAJIE4 Consulting center for children, youth and parents, Ljubljana, SloveniaH Kolaborativni center Svetovne zdravstvene organizacije za du.evno zdravje otrok in4mladostnikov pri Svetovalnem centru za otroke, mladostnike in star.e v Ljubljani, je4v sodelovanju s Pediatrieno kliniko in The British Council 12. in 13. maja 20004priredil Drugo nacionalno konferenco o promociji du.evnega zdravja otrok in4mladostnikov. Naslov konference je bil Psihiene travme v otro.tvu in adolescenci.4 Zadnjih deset let se Svetovalni center za otroke, mladostnike in star.e v4Ljubljani sistematieno ukvarja s prepreeevanjem psiholo.kih posledic travmatskih4dogodkov pri otrocih in mladostnikih. Oblikovali so tudi tim za krizne intervence in4izobra.evalne programe, namen konference, ki so jo organizirali, pa je bil predstaviti4najnovej.a spoznanja o naravi psihienih travm ter mo.nostih pomoei otroku, njegovim4bli.njim in strokovnjakom.4 Na konferenci so sodelovali domaei in tuji strokovnjaki. Uvodno predavanje4je imel dr. W. Yule, profesor otro.ke psihologije na In.titutu za psihiatrijo Univerze4v Londonu, predsednik britanskega Zdru.enja za otro.ko psihologijo in psihiatrijo,4strokovnjak za potravmatske stresne motnje, ki ima dolgoletne izku.nje psiholo.ke4pomoei ob mno.ienih nesreeah .olskih otrok in otrok v vojni. Prof. Yule je prikazal4tudi videoposnetek terapevtske obravnave fobije pri .olskem otroku. Referati na4plenarnem delu pa so pokrivali raznovrstna podroeja (dr. A. Miku. Kos: Psihiena4odpornost in obvladovanje travme, V. Slodnjak: Travmatski dogodki in .ola; dr. M.4 Tomori: Vloga travmatskih do.ivetij v etiologiji du.evnih motenj; dr. O. Grad4 *Naslov / address: Leonida Rotvejn Pajie, Svetovalni center za otroke, mladostnike in star.e, Gotska 18, 1000HLjubljana, Slovenija, e-mail: leonida.pajic@guest.arnes.s 138pL. Rotvejn Paji7 Tekaveie: Smrt in .alovanje, dr. M. Brecelj: Travmatska do.ivetja v dru.ini ...).4 Psihologi, zdravniki, ueitelji, .olski svetovalni delavci in drugi strokovnjaki4(s podroeja sodstva, socialnega varstva, policije) so na okroglih mizah in tematskih4paralelnih simpozijih predstavili vee kot 45 prispevkov iz lastne prakse, zlasti izku.nje4o pomoei otrokom in mladostnikom, ki so bili udele.eni v prometnih nesreeah .olskih4avtobusov, izkusili bridkost vojne, do.iveli potres, zboleli za rakom in drugimi4kronienimi boleznimi, utrpeli po.kodbe glave, bili trpineeni in zlorabljeni ali do.iveli4smrt najbli.jega. V svojih izku.njah so posebno pozornosti posvetili predvsem4celostnemu pristopu, medsektorskemu povezovanju in raznim oblikam pomoei4otrokom.4 Travmatski dogodki so .al tudi del .olske realnosti, saj lahko, ne glede na to,4ali se zgodijo znotraj ali izven .olskega prostora oziroma dejavnosti (travmatski4dogodek v otrokovi dru.ini, smrtna nesreea so.olca, ueitelja, prometne nesreee .olskih4vozil, vrstni.ko nasilje, naravne nesreee, otroci begunci ipd.) moeno vplivajo na4ueence, .olsko osebje in vsakodnevno delovanje .ole. Zato je izrednega pomena4 »modrost pred dogodkom«, kar pomeni, da bi se naj .ole vnaprej pripravile na mo.nost4tragienih dogodkov v svojem prostoru. Tako lahko v veliki meri bla.ijo posledice4travmatskega dogodka in prepreeijo dodatne neugodne ueinke. Pri DZS je v pripravi4knjiga domaeih avtoric pediatrinje in pedopsihiatrinje dr. Anice Miku. Kos in4specialistke kliniene psihologije Vere Slodnjak, ki vsebuje tudi navodila za pripravo4 .ole na ukrepanje (krizni naert - popis mo.nih travmatskih dogodkov in kriznih stanj,4seznam slu.b in posameznikov, ki v doloeenih situacijah lahko nudijo podporo ali4pomoe, oblikovanje .olskega kriznega tima, naert poteka dejavnosti v razlienih mo.nih4kriznih situacijah).4 Znaki psihiene travme se pri otrocih in mladostnikih te.ko prepoznajo, zato je4pomembno, da so ueitelji in drugi strokovnjaki, ki delajo z otrokom, seznanjeni s4simptomi psihiene travme, ki se razlikujejo glede na kronolo.ko in psihosocialno4razvojno obdobje otrok. Pomembno je tudi, da se ob psihieni travmi okrepijo naravni4oporni sistemi v skupnosti in dru.ini, tako da otroku pomagajo, da bi njegovo .ivljenje4 eimprej spet potekalo na obieajen naein, da bi kmalu nadaljeval s svojimi rednimi4dejavnostmi (.ola, vrtec), se udele.il spominskih slovesnosti za umrlimi, obiskoval4ranjene in po.kodovane vrstnike, utrjeval vezi z bli.njimi.4 Ob travmatskem dogodku je potrebno nuditi pomoe prizadetemu otroku,4njegovim bli.njim in tudi »pomoenikom« . osebam, ki ob travmatskih dogodkih4profesionalno ali prostovoljno pomagajo travmatiziranim in drugim udele.enim v4nesreei (psihologi, ueitelji, socialni delavci, .olski svetovalni delavci, zdravstveni4delavci). Ker je mentalno zdravje pomoenikov lahko moeno ogro.eno, so na4konferenci govorili tudi o mo.nostih za njihovo psiholo.ko za.eito.4 Prispelo/Received: 20.06.2000H