POLEMIKA? ODLIČNO! Jože Ramovš, Socialni delavec in alkoholizem: metodologija za delo strokovnih in vodstvenih slu2b v delovni organizaciji. Knjižnica Sindikati 94, Delavska enostnost, Ljubljana 1988 Pričujoči tekst je odgovor na prispevek tovariSice Branke Knific (Socialno delo, 27, 1988, 4: 346-348), v katerem se odziva na mojo recenzijo knjige dr. Jožeta Ramovša, Social- 84 Nove knjige Soc Delo 28, 1989, 1 ni delavec in alkoholizem (bibliografski podatki v naslovu, op. ured.). Začel bi s citatom tovarišice Knific: "Ko razmišljam o možnih vzrokih za to, da se (M. PoStrak namreč, op.pis.) dviguje nad knjigo in avtorja ter da ugotavlja, ka- ko delo ni izvirno oziroma da "ne prinaša kaj bistveno 'no- vega', vsaj ne s področja teorije", se mi vedno bolj utrjuje ugotovitev, da Milko PoStrak s sodobno alkohologijo ni seznanjen, vprašljivo pa je tudi njegovo poznavanje ostalih knjig s tega področja, ki jih v zapisu sicer navaja." Seveda nikjer nisem zapisal, "kako delo ni izvirno", o vsem osta- lem pa v nadaljevanju... Najprej: Nisem imel namena dvigovati se nad kogarkoli. To pa po drugi strani ne pomeni, da se o delu kake osebe ne sme izreči kritične besede, ne glede na to, koliko je ta oseba zaslužna oziroma deluje kot avtoriteta. Dr. Jože Ramovš je gotovo zaslužen (in tudi avtoriteta) tako za dosežke na p>odročju alkohologije (to je menda ves čas jasno) kot tudi v svojem (in seveda našem) boju za večje vrednotenje socialne- ga dela kot stroke. To slednje počne na najboljši in pravzaprav edini pravi način - z razvijanjem te stroke, to- rej s kreativnimi prispevki, s katerimi poskuša širiti meje in pomen spoznanj socialnega dela kot specifičnega teoret- skega in praktičnega področja. Moje (bolj ali manj utemeljene ter bolj ali manj kritične opazke) v zvezi z Ramovševo knjigo je treba razumeti prav v tem kontekstu. Torej v kontekstu "boja za našo stvar". V kontekstu boja za VgSD kot sodobno, teoretično dobro pod- kovano VISOKO šolo za socialne delavce, ki bo omogočala raz- voj stroke, kvalitetno izobraževanje, raziskovalno delo in vse kar sodi zraven. V kontekstu boja za priznanje našega dela v družbi - saj vemo, kakšno mesto ima, tudi po naši lastni krivdi. V kontekstu boja za čimbolj razvito publici- stično dejavnost - tu je Ramovšev prispevek s tremi knjigami seveda (kvantitativno) impozanten. No, če se z vsem tem strinjamo, lahko mogoče končno preidem k stvari. Tovarišica Branka Knific se ne strinja z mojo ugotovitvi- jo, da Ramovševa knjiga kljub vsemu "ne prinaša kaj bistveno novega, vsaj ne s področja teorije", in zato navaja tri toč- ke novosti, ki jih po njenem mnenju le vsebuje. Tu pa je videti, vsaj kar se resničnih novosti tiče (in teh je, vsaj v zvezi z metodologijo dela, dovolj, jaz jih tudi ne zani- kam), da gre na nek način za nesporazum. Novosti torej so, zato je obravnavana knjiga tudi "nepogrešljiva v knjižnici slehernega socialnega delavca", vendar to niso tiste novo- sti, ki jih navaja tov. Knific. O tem več kasneje, zdaj le Se to, da sem s tistim "nič bistveno novega..." imel v ■islih predvsem (in Bislia, da sem to le dovolj natančno navedel tudi že v recenziji) tisto RamovSevo napoved o "nekateri(h) globlji(h) antropološki(h) razmisleki(h), ki jih v dosedanji alkohološki literaturi Se ni bilo..." (str. 11). Teh namreč v knjigi še vedno zares ne najdem. Ne trdim a priori, da bi tam morali biti, vendar jih je Ramovš sam Soc Delo 28, 1989, 1 Nove knjige 85 napovedal. Kot ilustracijo sera že takrat navedel, sedaj pa ponavljam, da se Ramovš spet (Rugelj to navaja v knjigi Dolga pot, str. 9) zadovolji s "samoumevno" postavko, da namreč "brez alkohola ni alkoholizma". Gotovo, vendar: Kaj smo s tem povedali o vzrokih alkoholizma in o antropoloških spoznanjih o človeku itd.? Pa tudi nekoliko tavtološka je ta trditev, kajne? Tisto napoved, da je "pretežni del (knjige, op. pis.) zelo konkretna metodologija in tehnologija za delo strokovnih in vodstvenih služb, seveda za delo na področju alkoholizma" (str. 11), pa je - vsaj kolikor lahko jaz precenim - Ramovš v celoti izpeljal in tega tudi nisem nikoli zanikal. Nasprotno, to je - kot sem v recenziji že poudaril - tudi osrednja kvaliteta knjige kot priročnika, ki je nepogrešljiv za socialnega delavca na področju alkoholiz- ma. Na nekem mestu pa sem tudi zapisal, da bi mnoge slabosti (recimo nesistematičnost in s tem delno nepreglednost gradi- va) Ramovš zlahka odpravil. O tem sem še vedno prepričan, kot sem prepričan tudi o tem, da je na napake potrebno opo- zoriti. Ce je Ramovševa knjiga ena preredkih knjig s področ- ja socialnega dela in obenem delo avtorja, ki je socialni delavec, pa to verjetno še ne pomeni, da jo moramo varovati kot "punčico našega očesa". S tem ne bomo naredili usluge niti Ramovšu, ki ,ne bo dobil kritične refleksije na svoje delo, niti socialnemu delu, da bi se le-to razvijalo. Pa se lotimo analize seznama "najpomembnejših novosti" v Ramovševi knjigi, ki ga navaja tov. Knific v svojem tekstu: 1. Pet vlog, ki so pomembne pri urejanju alkoholizma. To gotovo ni bistvena novost, temveč - kot navaja že Ramovš sam (str. 25) - izpeljava iz Bernejeve analize alkoholičnega sožitnega sloga, čeprav je poudarjeno, da "gre za čisto drugo področje". "Da se te vloge razlikujejo od Bernejevih toliko, kolikor se zdravljeni alkoholik razlikuje od alkoho- lika." To sicer drži, hkrati pa je tudi diskutabilno, vendar zdajle nimamo prostora, da bi diskurz razvili. Dejstvo pač je, da smo dela E. Berneja prebirali tudi že pred Ramovševo knjigo. 2. Citat, "da je diagnosticiranje alkoholikov v terapevt- ske namene lahko le avtodiagnosticiranje alkoholika oz. njegovega primarnega okolja", je vsebinsko enak navedku - "brez alkoholikovega uvida ... je zdravljenje neuspešno" itd., o čemer pa je govoril najmanj že Rugelj in to zagotovo že v knjigi Dolga pot iz leta 1977 ter najmanj na straneh 196-197 in to tudi z naslednjimi besedami: "Do spoznanja 'alkoholik sem', se ni tako lahko dokopati. Povsem nekaj drugega je, če alkoholik to "pod težo dokazov" prizna. S tem nismo ničesar dosegli, morda smo mu celo hudo škodovali. Človek, ki mora nekaj priznati, se počuti krivega, je prav- zaprav obdolženec, ki se bo poskusil potem izmotati iz stiske. Povsem drugače pa je, če alkoholik sam uvidi, kako je z nj im." 3. Seveda se popolnoma strinjam z ugotovitvijo tov. Kni- 86 Nove knjige Soc Delo 28, 1989, 1 fic, da si "avtor knjige s svojim delom močno prizadeva dvi- gniti raven in s tem tudi ugled stroke socialnega dela...", vendar to samo po sebi ni noben argumant, da so v knjigi kakšnenovosti. Na koncu koncev se strinjam - in to dobesedno - tudi z naslednjim mnenjem tov. Knific: "V svojem delokrogu je avtor skozi desetletje ustvarjal in razvijal metodologijo dela na tem področju." Strinjam se tudi z ostalimi izpelja- vami, ki jih tov. Knific navaja, zato še vedno ne vidim, kje se ta stališča bodejo z mojimi. In na koncu: tov. Knific dvomi o moji strokovnosti, tudi o tem, če sem v tekstu citirane knjige sploh prebral. To so nekoliko neprimerne opazke, kajne? Bralcev revije Socialno delo te stvari verjetno ne zanimajo več, jaz pa tov. Knific tudi nimam namena dokazovati svoje strokovnosti, niti ji na- vajati seznama prebranih knjig, obiskanih seminarjev ali delovnih izkušenj s tega področja. Prav tako tega ne zahte- vam od nje. Prepričan sem, da ona z vso resnostjo pristopa k svojemu delu, kot to počne dr. Ramovš in kot to, nenazadnje, poskušam tudi jaz. Tudi s svojo recenzijo. Mislim pa, da ta "polemika" (zanimivo, da prav ob eni prvih "pravih" knjig s področja socialnega dela v Sloveniji) odpira novo razsežnost revije Socialno delo. Namreč, da se na straneh našega strokovnega glasila krešejo in spoprijema- jo različna mnenja, stališča, spoznanja, da se Socialno delo zares BERE, da so torej teksti odmevni in seveda tudi čimbolj kvalitetni. Takšno glasilo socialni delavci potrebu- jemo in si ga verjetno tudi zaslužimo. Pravzaprav lahko slednje potrdimo prav s svojimi lastnimi prispevki... Milko Poštrak