Novo šolsko leto je tu, kaj pa učbeniki? Iz leta v leto se učend, starši in učitelji bolj ali manj razburjajo zaradi nepravočasno izdanih ali prehitro razprodanih učbenlkov. Kako je s to stvar/o letos, smo poizkuslli zvedeti pri Majdl Zavašnik, načelnici oddelka za učbenike na Zavodu za šolstvo. Naj se najprej ustavimo pri učbeni-kih za osnovno šolo in sicer pri tistih, ki jih v tem trenutku ni mogoče dobiti. Ža razredno stopnjo v tem trenutku še ni mogoče dobiti Našega jezika III, čigar založnik je Mladinska knjiga in prav tu se je tudi zataknilo, saj je bil založbi rokopis dovolj zgodaj oddan. Prav tako sta še v tisku učbenik anor-ganske kemije in delovni zvezek. V knjigarnah tudi ni še na voljo Angle-ške vadnice in delovnega zvezka za 8. razred OŠ. V tisku je Pripravljanje hra-ne, učbenik za gospodinjstvo, ki ga je založil Zavod za napredek gospo-dinjstva, namenjen pa je učencem s prilagojenim učnim programom. Za otroke naših zdomcev pa je v tisku pri Mladinski knjigi Moja domovina SFRJ III; to je knjiga iz serije učbeni-kov, ki ne pokrivajo točno določenega razreda, temveč so bolj namenjeni ne-kemu starostnemu obdobju. Vsebin-sko so ti učbeniki zelo raznoliki, saj pokrivajo predmete od zgodovine, geografije do umetnostne vzgoje, veli-ko je aktualnh tem, precej pa tudi po-polnoma literarnih. Tudi z likovno-grafične plati je učbenik zelo privla-čen. Najbol j kritičen je drugi letnik Majda Zavašnik je povedala, da v tem trenutku ni pričakovati kakšnih večjih posegov, saj so le-ti tesno pove-zani ne samo s strokovnimi, temvč tu-di z denarno-kadrovskimi problemi. Obeta se le prenova učbenikov za ma-tematiko od 5. do 8. razreda. Nov učbe-nik ne bo več kombinacija učbenika in delovnega zvezka. Spremembo nare-kujejo že cena in pomanjkanje papirja, saj vemo, da tak učbenik ne more iz rok v roke, je torej za enkratno upo-rabo. V okviru projekta MOM (moderne matematike) pa obstaja predlog za spremembo učbenikov za matematiko tudi za razrede od 1-4. Bolj problematično področje je v tem trenutku prav gotovo usmerjeno izobraževanje. Prav za UI je bilo letos pripravljenh skupno kar 105 učbeni-kov: 90 novih izdaj in 15 prenovljenih učbenikov. Od tega jih je že izšlo 24,34 jih je v tisku, 47 pa v pripravi. V teh številkah so všteti tudi delovni zvezki oziroma vaje pri strokovno-teoretičnih predmetih, ki bodo izšle v posebni edi-ciji. Ce se ustavimo pri 1. letniku UI in sicer pri SVIO - skupno vzgojnoizo-brazbeni osnovi - opazimo, da gre v glavnem za lanske ponatise; nov je le priročnik za glasbeno vzgojo ter Druž-boslovje za I. in II. letnike skrajšanih programov. Popolnoma drugačna pa je slika za II. letnike usmerjenega izobraževanja, na katere se pravzaprav zgornje števil-ke tudi nanašajo. Ce se spet zadržimo le pri skupni vzgojnoizobrazbeni osno-vi, vidimo, da je v tisku še Književ-nost, pa Temelji marksizma; zelo pro-blematičen je Slovenski jezik, ker ro-kopisa še ni in bo zamuda prav gotovo velika. V tisku je še Angleščina, 1. zve-zek Nemščine, y tisku je 5 zvezkov Biologije; 3 zvezki Kemije so v tisku, 1 zvezek pa še v recenziji; za Geografijo je 1. zvezek v tisku, drugi pa še v pri-pravi. Obsežne spremembe Torej je bil del učbenikov za UI le na voljo za začetek šolskega leta 1982/83, del učbenikov, zlasti za strokovno-teo-retične predmete, pa bo izšel z za-mudo. Poudariti je treba, da so nekateri uč-beniki za UI povsem novi, drugi so napisani na podlagi prejšnjih učbeni-kov z ustrezriimi dopolnitvami in pri-redbami v skladu z novirni učnimi na-črti. Več učbenikov bo izšlo v zvezkih. Razlog za tako ureditev je pri nekate-rih učbenikih povsem tehnične nara-" ve, ker spričo kratkega časa ni bilo možno pripraviti pravočasno za tisk celotnega rokopisa, npr. učbeniki za matematiko, angleški jezik, temelje marksizma za predmet samoupravlja-nje s temelji marksizma. Pri ponatisu pa bodo zvezki združeni. Pri predme-tih, kot so kemija, biologija, geografija in nemški jezik pa so zvezki tematske celote in jih bodo uporabljali tudi v tretjem in četrtem letniku v raznih usmeritvah. Taki učbeniki so iz peda-goških, strokovnih in tudi ekonom-skih razlogov upravičeni, njihova pri-prava pa je zelo zahtevna, ker morajo kljub posameznim delom sestavljati vsebinsko in didaktično celoto. Tudi novi učbeniki — poskusni V različnih fazah priprav na učbeni-ke se srečujemo z najraznovrstnejšimi težavami, omenila pa bi morda le tiste, je dejala Majda Zavašnikova, ki so bolj neposredno povezani s samim izidom učbenikov in torej tudi s temi kritični-mi zamudami. Od šestih založb, ki so zalagale učbe-nike za srednje izobraževanje, je samo Državna založba Slovenije usposoblje-na za izdajo učbenikov v razmerah, v kakršnih zdaj učbeniki nastajajo. Za-ložba je kljub kratkim rokom v mese-cu in pol izpolnila ves svoj program. Druge založbe so veliko bolj toge gle-de iskanja tiskarn in možnosti za hiter natis. . . Če pa konec. tega zapisa pogledamo na vprašanje učbenikov z druge, to je strokovne perspektive, bi veljalo po-vedati, da vsi ti učbeniki niso nič do-končnega, so pravzapravle poskusni učbeniki, katerih ustreznost bomo lah-ko sodili le na podlagi rezultatov, ti pa se bodo pokazali šele čez nekaj let. V. L.