Misija osnovne šole in učiteljstva na polju narodne prosvete po zak. o nar. šolah. Zakon o narodnih šolah je iposebno glo* boko začrtal nalogo narodne šole in učitelj* stva narodnih šol na polju narodnega pro* svečevanja najširaih plasti. Velike so dolžnosti, ki so poleg drug.h nalog naložcne ravno učitcljstvu naradnih šol s tem zakonom. Niti učiteljem srednjih šol niti učiteljem učiteljišč in tudi učiteljem mcščanskih šol in univerz najbrž ne bodo do* ločali novi zakoni toliko takih dolžnosti ka= kor j;h je princsel zakon o narodnih šolah učitcljstvu osnovnih, odnosno narodnih šol. Novi zakon je odprl stene šolskc sobe učiteljstvu narodnih šol, ter je tudi izvcn njih postavil zakonite dolžnosti učiteljstvu. To se pravi, da ni samo 28 tedenskih ur učitelj v službi, ampak traja njegova služba tudi izven teh 28 v šoli p,iedp sanih ur, dalje —na polju narodnega prosvečevanja. To za učiteljstvo siccr ni nič novega, saj je že sedaj delovalo v tem .pravcu — iprosto« voljno. Dokazala bode to statistika prosvet« nega in kulturnega dela uqiteljstva, ki jo bodo podala okrajna učiteljska društva in ki jo ob* javimo v listu. Poudarili smo že, da nobena izmcd osta* lih kategorij učiteljstva ne vrši tako ogrom= nega dela in jim tudi zakon ne predpisuje istega; pa tudi nobena izmed ostalih katego rij državnega uradništva ne vrši tega širokega in izčrpnega prosvetnega dela, kakor osnov= nošolsko učiteljstvo. Koliko časa, koliko idealizma, koliko gmotnih žrtev za članstvo pri vseh društvih in naročnino knjig in časopisov ter koliko fizičnih in moralnih sil je že dalo in še daje ravno osnovnošolsko učiteljstvo na altar na« rodneaa prosvečevanja in nacionalnega dela sploh Te naloge nam poglablja zakon o narod« nih šolah s sledečimi določbami: § 1. Narpdne šole so državne naprave, ki . imajo nalogo: da širijo prosveto v n^rodu posredno in neposredno s sodelbvanjem z vsemi kulturnimi ustanovami za naitodno pro« svečevanje. § 7. Narodne šole so: K narodnim šolam spadajo tudi ustanove, ki služijo splošnemu narodnemu ;prosveičevan.ju: analfabetski tes čaji, gospodinjske šole in teeaji, gospodarski tečaji, higienski tceaji in slično. § 16. V svrho nainodnega prosvečevanja in gospodarskega izobraževanja se ustanav= ljajo šole in začasni tečaji z ozirom na po« trebe posameznih krajev. Sem spadajo tudi gospodinjske šole, kakor tudi tečaji za od* rasle nepismeTie (analfabete) in drugi tečaji. § 23. Dolžnosti šolske občine so: 8. pod= pirati prosvetne naprave, s katerimi se širi ob:ža proKveta v nartadu. § 31. Občine smejo ob svojem strošku zidati poslopja, namenjena narodnemu pros svečevanju, kakor: kmetijske šole, gospodinj* ske šole, strokovne šole itd. — V ta namen se sme združiti več občin. § 32. Pri vsaki novi stavbi in dozidava* nju poslopij, ki jih zida občina v kakršnekoli prosvetne namene, pomaga država... itd. § 36. Šolsko poslopje in šolsko dvorišče se ne moreta uporabljati za nič drugega ka= kor za šolo in za namene, ki so v skladu z občim smotrom narodnih šol (§ 1.). § 38. Krajevni šolski fond se uporablja: 2. za podpiranje šolarskih izletov in ttkem, šotekih knjižnic za otroke in odr&ste; 3. za šolslfe kuhinje in oskrbovališča; 4. za potrebe na^odlnega pfosvečevanja sploh. § 52. Pri vsaki podeželski narodni šoli, a po možnosti tudi pri drugih rrjora biti šolski vrt, ki naj služi za učne namene, a zlasti za pouk v prirodoznanstvu, za p/raktične vaje učencev v poljedelstvu, kakor tudi šolska kus hinja za vaje učenk v goapiodinjstvu. Mini^ strstvo prosvete predpiše vzorne načrte za šolske vrtove. Kjer je to potrebno, določi minister pro« svete letno po tri dni, v katerih bodo učenci pod nadzorstvom učiteljevim izvrševali po^ gozdovanje in narejali nasade. V posameznih krajih se ustanove šolski gaji. Za vzdržavanje nasadov (varstvo pred sušo, živino itd.) morajo skrbeti učenci po navodilu učiteljev. § 53. Narodna šola mora imeti zbirko po= trebnih učil in knjižnico za učitoljc in učence, a pto možnosti tudi za bbčinstvo dotične ob= čine. § 69. Razen povsem šolskih slovesnosti se smejo učenci udclcževati samo onih jav* nih slovesnosti in javnih prireditev, ki imajo obči državni ali obči nacionalni značaj ali so v tesni zvezi s šolo. § 76. Za posamezne strokovne predmetc, posebno v višji narodni šoli, se postavljajo lahko strokovno izobražene osebe kot hono* rarni učitelji. § 78. Vsi učitelji so dolžni: 9. sodelovati v učiteljskih in roditeljskih svetih, ki se shajajo zaradi pretresanja vzgoj^ nih vprašanj; 11. delovati na nanodnem pflosvečevanju. § 81. Vsi učitelji sc morajo vcsti v službi in izven sJužbc tako. kakor to pristoja iz? obraženim ljudem ter vzgojiteljem mladine in naroda. Učitelj je dolžan, dajati zgled državljan^ ske, verske, politične in kulturnc strpmosti. Zato se mora izogibati vsieh jakcij privatnega in javnega, posebno onih docela p|olitičnega značaja, ki privedejo lahko do te nestrpnosti. Spričo tega učitelji ne smejo biti! čtani or^ani; zacij, ki so v kateremkoli plogledu škodljfve za smotre nafodnih šol (§ 1.), niti se ne smejo baviti s posli, ki se ne skladbjo z učiteljskim poklicem. ) Za izvrševanje kakih drugih poslov razen učiteljskega mbrajo predb= dobno). § 104. Nadzornik vpisuje v oceno pred^ vsem svojo strobovno sodbo o pregledanem učnem delu. Razen tega vpisuje svojo sodbo o učiteljski strokovni izobrazbi; o predanosti posl'ov; o eventualni odsotnosti in bolovanju; o vedenju v službi in izven službe (§ 81.); o delu na natodnem prosvečevanju; o drugem eventualnem delovanju in svojstvih učitelja. § 116. Isto tako more minister prosvete postaviti za sreskega nadzornika tudi 'onega učitelja, ki ima nižji tečaj višje pedagoške šole, diplomski izpit, izpit za sreskega šol« skega nadzornika in najmanj dvanajst let efektivne učiteljske službe. Tudi more posta« viti učitelja, ki ima redno učiteljsko usposob* Ijenost, najmanj petnajst let efdktivne službe v narodni šoli, izpit za sreskega šolskega nad; zornika. se odlikoval s prosvetnim delom med narodom in v pedagoški književnosti in ki znaša njegova povprečna ocena najmanj prav dobro. § 117. Sreski šolski nadzornik kot stro* kovni referent obče upravnega oblastva opravlja zlasti sledeče dolžnosti: 2. obišče najmanj dvakrat letno narodne šole in druge nižje pposvetne zavtode v svo* jem srrezu ... 23. podpira učiteljsko delovanje v delu na nafodnem pnostvečevanju; i 25. skrbi za ustanavljanje zabavišč, pris pravljalnih razredov in tečajev za odrasle ne» pismene, kakor tudi ostatih napray za nartods no prosivečevanje. § 119. Banski šolski nadzornik je šef od* scka za osnovno šolstvo v prosvetnem od* delku banske uprave. On se mara brigiati tudi za posle narod; nega peosvečeVanja. § 122. Banski šolski nadzornik kot stro= kovni šolski referat prosvctnega oddelka banske uprave opravlja te dolžnosti: 11. zbira in urcjuje statistiške podatkc učiteljev, učencev in vseh drugih prosvetnih ustanov v &vojem delokrogu; 13. podaja posebne predloge o vsem, kar bi bilo treba v banovini napraviti za napre« davanje pouka in prosvete; 15. sodeluje z banovinskim šolskim odbo^ rom v vsem za napredek pouka in prostvete v banovini in aktivno sodeluje v delu na na= rodnem prosvečevlanju. § 127. Krajevni šolski odbor opravlja zla= sti sledeče dolžnosti: 12. podpira šolskega upravitelja in učite« ljc pri iprirejanju šolskih slovesnostih in ro* diteljskih sestankov ter jim prisostvuje; 14. podpira vsa podjetja na korist šole in narodnega ptosvečevanja; 15. podpira delovanje krajevnega učitelj* skega zbora pri ustanavljanju .šolarske, uči= teljske in javne knjižnice v šoli in skrbi za njihov napredek; 16. gleda na to, da upravna občina uvrsti v proračun vse kredite, ki so potrebni za na= predek in uspešno prosvetno delo v šoli in zunaj šole v narodu; 19. podaja predloge pristojnim oblast* vom, kaj bi bilo treba storiti da napredujejo prosvetne razmere v šolski občini. § 139. Banovinski šolski odbor opravlja zlasti sledeče dolžnosti:' 1. izdeluje in podaja banu detajlen in obrazložen predlog tistega dela banovinskega proračuna, ki se nanaša na narodne in druge šoL in narodno prosvečevanje v haiiovjni; ...4- podpira širjenje p;smenosti med sta= rejsim naraščajem, ki je iprešel dobo rednega šolanja; 5. prcdlaga materialnto in drugo podporo za ustanavljanje šolskih tečajev v krajih, kjer ni šole, kakor tudi nagrado učiteljem za to delo iz banovinskih sredstev; 15. v vsakem oziru podpira s sveti in de= lom brazbe, je obvezen obisk tečajev za odra= sle nepismene (analfabete), ki 9e redno usta^ navljajo pri vseh podeželskih rtarodnih šoiah. Pbuk v teh tečajih se vrši od 1. novembra do 1. marca prihodnjega leta v večernih urah. Za osebe, stare nad 25 let, tj tečajl niso obvezni, ako pa se te osebe pitosftovoljno vpi« sejo vanje, je obisk tečajev obvezen. Učitelji narpdnih Sol, ki delujejo v teh tečajih, poučujejo v času, ko ti tečaji trajajo, redne učence narodnih šbl poludnevnO (dos poldne). Ustanavljianje teh tečajev pri nariodnih solah v mestih se uredi s posebnim pravilnis bom. Minister proavete bo določal posebno nagrado učiteljem teh tečajev in jo izplačeval za vsakega učenca, za katerega se z izpitom komisijski ugotovi, Ida je poučen v pouku ču tanja. pislanja in računanja. Za pouk nepismenih v vojski piosfavlja ministrstvo prosvete z doVoljenjem ministra vojske in ntornarice stalne učitelje za p^osia: mezne vojne skupine. Polložaj, pravice ; in dolžnosti teh učiteljev se uredi s paiebnim pravilnikom, ki ga skupno podpišeta minislter proavete ter minister vojske in mornarice v soglasju z ministitom financ. V krajih, kjer ni šolskega pbslopjia, so upravne občine dolžne, preskrbeti lokale, v katerih se vrši tečaj za odrasle nepismene, ka« l»qr tudi najpotrebnejšo optfavo, kuriyo in razsvetljaVo. Ustanavljanje teh tečajev in imenovanje učiteljev zanje, izvršuje minister prosvete na predlog šolskih oblastev, a njihov obisk je obvezen za otrtoke in (Jsebe do 25 let starosti, ako šo se vpiaale v tečaj. § 154. V svrhio narodnega prosvečevianja se usianavljajo za ženske njžje gospodinjske šole in gospodinjski tečaji, za moške pa go* spodarsho=zadružni tečaji. V gospodinjskih tečajih tKaJa pouk od 1. febru^r ja do konca novembfa, a šola je ure» jena internatski. Učenke dobivajo vse potrebščine razen obleke in obuvaja. V šftlo se sprejemajo mladenke, ki slo dovršile najmanj narodna šolo in so dopol; nile 15 Iet. Zidanje in vzdrževanie teh šol gre na stroške državnega in baoovjnskega proračuna. Te šole se us>tanavl)ajo prven* stvente v najzaostalejših krajih. Gospodinjski in gogpodarskoszadružra tečaji se ustanavljajo pri narodnih šofeh, a ustanove se lahko tudi v krajih, kjer ni šole, ako priprfavi občfna potrebne pnostore za delo, stanovanje za učitelja, kakor tudi kurivo in razsvetljaVo. Pouk v teh tečajih je na praktični osnovi s posebnim ozirom na klrbjevne razmere in potrebe, ^oučuje pa se v državnem jeziku. Poleg privatne iniciative vzdržujejo te tečaje, določajo in izplačujejo nagredo učite« Ijetn banovine in država. V tečaje se sprejemajo osebe od 15 do 30 let. Tečaj traja za ženske 3 do 6, za mbške pa 2 do 4 mesece, urejen pa je po rtozmerah internatski ali ekstei-rto. Obisk je obvezen za tiste, ki se prostovoljno vpišejo. V gogpodinjskih šolah in tečajih delujejo dovršene učenke višje gospodinjske šole, učis teljice narodnih šol in druge primerne osebe, ki jih postavlfa minister prosvete, v gospos darSkoszadružnih tečajfh pa preddvajo učitelji narodnih šol in druge strokovne o|ebe, ki pos znajo zadružno življenje in Sploh zadtužni= štvo. § 155. Učne načrte in ptogrbme, kakor tudi podrobnejšo organizacijo in delb vseh navedenih naprav za narodno proslvečevanje predpisuje minister proavete. § 156. Privatn/O inicJati\o (sedmi odsek) in na od« sek za prosvctna podjetja (osmi odsek). Člen 19. V področje odseka za narodno izobražanje spadajo: 1. analfabetski tečaji; 2. poljudna predavanja za širše sloje prebi* valstva, zlasti iz 'higiene; 3. skrb za ustanav* Ijanje prosvefnih domov, narodnih knjižnic in čitalnic, pevskih in sokolskih društev; 4. vzdrževanje zveze z vsemi društvi in na* pravami, ki delujejo za narodno izobražanje in za združevanje delovanja vseh teh društev in maprav; 5. vzdrževanje zvcze in sodelova* nja z drugimi ministrstvi, kolikor se tičejo rijih posli narodnega izobražanja; 6. skrb za otvarjanje in pospeševanje gospodinjskih šol in tečajev; 7. skrb ;dravi predstavnike poverjcništcv. IPoudariujoč ipomen sestanka, pravi, da se bo vršila lsti dan ob 3. uri popaldne pasvetitev Dač= kog doma UJU — tega najletpšega simbola učiteljskcga poiguma, Še posebej omenja lcpo .Ucsto ljubljanskega ipoverjeništva, ki je po= slalo v okrasitev doma tri lepe umetniškc slike: Triglav, Izvir Savc in Ljubljana. Ravno tako poudarja tovariško pažnjo g. Nedeljka Lazareviča, ibivšega ipredsednika in sedanje* ga odibornika sarajcvskega ipovverjeništva, ki }c daroval Dačkemu domu štiri zvezke: XIX. stoletje v sliki in dika: a) od 7. do 21. ju« lija v Esscnu, b) od 12. do 26. avgusta v Darm= stadtu in Frankfurtu ob M. 11. Novodobni šolski poizkusi in poskusne šole od 13 do 20. avgusta v Hamburgu in od 21. do 28. av= gusta v Drezdenu. Prijave siprcjema in pošilja navodila: »Auslandsabteilung des Zentralin* Stituts fiir Erziehung und Unterricht«, Ber= lin W, 35 PotsdamerstraBc 120. — Likvidacija vprašanja uč"teljskih do= mov v Zagrebu. Poleg znane rcšitve državne* ga svcta prcd enim letom je končno razsodila tudi najvišja sodna instanca za teritorij prejšnjc Hrvatske in Slavonije: Kasacijsko sodišče v Zagrebu (Stol sedmorice), da ima do obeh domov v Zagrebu (cden na trgu Kra* lja Aleksandra, a drugi v Tvorničkoj ulici) lastninsko pravico Udruženje Jugoslovenskc= ga Učitcljstva — poverjeništvo Zagreib. Na podlagi teh razsodb bo sedaj prevzelo za= grebško poverjeništvo domova v svojo upravo. — V savski bano^ni se konča I. polletjc 31. januarja in pričnc II. ipollctjc 1. februarja z rednim poukom. — Delovni seminjarji piii šioli vi^okih pe= dagoških študij v Brnu. Čehoslovaško učitelj* stvo si je po načelu samopomoči že 1. 1921. ustanovilo v Brnu zavod, ki mu služi v naj^ večjo čast. Imenuje se »Šola visokih ipedago* ških studijcv«. Namtn tega zavoda jc, nuditi učiteljem višjo izobrazbo. Letos jc napravilo učiteljstvo korak dalje in ipriključilo tej vi* soki šoli dclovni seminar učiteljstva meščan^ skih šol na Moravskem. Član seminarja more postati vsakdo, ki sc zanima za vprašanja zvezana s prakso na meščanskih šolah. Tudi za učiteljice gospodinjstva in ročnih del sta urejena kar dva serninarja: 1. za poscbne psi= hološkc vajc za učiteljice domačih naukov pri preizkušanju učcncev, 2. za vaje v labora* toriju za tekstilno in kemično stroko. V pre= teklem studijskcm lctu je bilo v šoli za visoke pedagoške nauke zapisan h 87 slušateljev, tej šoli priklopljen tcčaj za izobrazbo iniz^ pit usposobljenosti za mcščan-ske šole je ob« iskovalo v zimskem semestru 30 slušateljev, v letnem semcstru je bilo na šoli 79 slušate« ljev, tečaj pa jc obiskovalo 23 učiteljev. Pred^ pisane kolokvije je izvršilo 29 slušateljev. LippertsLajoivic. — Dijaškjo čit,anje — preizkus hitrosti. Na pobudo okrajnega šolskega nadzornika je izvedlo učiteljstvo v okraju Čcški Brod, ne< daleč od Prage, koncem šolskega lcta 1928./29. preizkus v hitrem čitanju pri vseh učencih z namenom, da se ugotovi, koliko zmorejo učenci posamcznih lct v tej stroki. Učitdji so postopali po enotnih navodilih. Vsak uče* nec je bral štiri razl čne vrste in učitelj je na* tančno zapisal v pripravljeni scznam, koliko sckund je potreboval učenec, da jih je pre= bral. Pregled uspehf i podaja sledeca tabela: Na podlagi teh uspehov jc bil sprejet predlog, da se od začetka šolskega 1. 1929./30. reduje čitanje na sledeči način: Povprečno število odgovarja še drugemu- redu, odnosno z oizirom na število napravljenih napak tretjemu, nadpovprečni učenci dobe najboljši red, odnosno z ozirom na napake drugi red, podpovprečni učenci naj dobe taetji, odnosno četrti red. Najslabši učenci dobe nezadostni red. V začetku šolskcga leta se uporablja za redovanje povprečnica prejšnjega šolskega leta. — LfppertsLajofvic. — Ljudaki tečaji za žene na SloMaškem. Zavod Milana R. Štefanika v Turčanskem Sv. Martinu na Slovaškem je javni pokrajin= ski zavod za izobrazbo učiteljic gospodinjske stroke, ki naj potem poučujejo na strokovnih šolah za ženske pokl ce. Zavod se je ustano* vil leta 1924. Leta 1927. jc začel prirejati ljud« ske tečaje po slovaških vaseh, ki jih prireja vse do danes s pomočjo deželnega urada za Slovaško, ministrstva šol in narodne prosve* .te, ministrstva za socialno skrbstvo in m:ni« strstva javinega zdravja. V zvezi z društvom »Živena« in po geslu Češkega Rdečega križa je prevzel te ljudske tečaje kot svojo stalno nalogo in organizacijo. V organizaonih pra* vilih in osnovah čitamo: Cilj: Navajati žene k varčni tn zdravi kuhinji, k domačim de* lom in na zaposlitev dece. Tečajev se udele« žujejo žene in mladenke od 15 leta starosti 20 po številu. Učna doba: V zimskih mesecih po pravilih 4 tedne zvečer ,po najmanj 3 ure rednega pouka. Učitcljice: Absolventke Za* voda Milana R. Štefanika. iPredmeti: Prehra^ na in nauk o živilih, domače gospodarstvo, skrb za otroke, praktčno kuhanje. Za tečaje je izdelan podroben učni načrt za tedne in dneve. Dosedaj so se vršili tečaji v treh slo« vaških pokrajinah (Nitranski, Považski in Pogronski). V celoti je zaVod priredil 26 te* čajev z 761 udeleženiko. Izdatki za tečaje so znašali več kot 22.000 K'č. — Lippert=Lajovic. — V poslovne stike z UGP jc stopila se= daj tudi tvrdka Goričar & Leskovšek v Celju. Članstvo prosimo, da izpopolni v tem smislu zadnjo okrožnico UGP, na kateri te splošno znane tvrdke še ni bilo v imeniku tvrdk, s kas terimi je UGP v poslovnih stikih. — Dom za obmejne ^otroike pri manjšin« skih ik)lah. Na osnovi zakona o manjšinskih šolah iz leta 1919. ustanavlja ministrstvo šol« stva in narodne iprosvete za otrokc narodnih manjšin državne manjšinske šole. Take manj* šinske šole posečajo dostikrat otroci iz jako oddaljenih krajev. Manjšinsko šolo v Brodku pri Konici na Moravskem posečajo češki otroci iz 20 občin in so nekateri od nje odda* ljeni tudi nad 8 km. Da se otrokom olajša c^bisk šole v tem gorskem kraju, kjer je po« zimi vclik mraz in snežni zameti, sta se spo* razumela »Osrednja Matica školska« in in« stitucija »Žcmska pcča (skrbstvo) o mladež na Morave«, da postavita v Brodku dečji dom, kjer bodo otroci oskrfoovani v dneh hu* dega mraza in snežnih viharjev. V poletncm času pa bo v domu namcščena zdravstvena kolonija za dijake velikega mesta Prostejov. LippertsLajovic. — Skupna seja upravnega in nadzomve* nega odbora UGP se vrši v soboto dne 1. fe* bruarja t. 1. ob 10. uri v III. mestni deški osnovni šoli v Mariboru na Ruški cesti. — Začetni pouk v zemljepisju je lahek in uspešen, aka uporabljate ročne zemljcvidc kulturnih skupin, katcre je izdal Učit. dom v Marrboru. Doslej so izšli ročni zemljevidi slt* dečih kulturnih skupin: PohorjcKozjak, Slo* venske gorice 5 Ptujsko polje, Prekmurjc, Celjska Kotlina^Posavje. Tudi ročni zemlje= vid Kamniške planine, izdaja Učit. dom v Ljubljani, se lahko naroča pri Učit. domu v Mariboru. Nizka cena — 6 Din — omogoča nabav>. Sezite po njih! — Čehoslovaška vtada je razposJalla v inozemstvo po svojih konzulih zanimivo 11 strani obsegajoče pojasnilo o znanstvenem šolstvu v čehoslovaški republiki. S tem je če=> hoslovaška vlada pokazala svoje popolno pre« pričanje o koristnosti csperanta. — Iz »Aus stria Esperantisto«. — Deška in dekliškia mešoanska šola v Tržiču je ob priliki svojcga desetletnega ob* stoja izdala »Spomenico«, ki se bo te dni raz« poslala posameznim višje organiziranim osnovnim in vsem meščanskim šolam. Rav* nateljstvo prosi šolska upraviteljstva in rav* nateljstva, da »Sipomcnico« zaradi njene aktu* alne vsebine obdrže in čimprej nakažejo zncv sek 15 Din ipo jpriloženih poštnih položnicah. — Povišanje stanarine — najnujnejša pos treba. Ker so že v naprej videli, da postaja zakonsko varstvo najemnikov s časom vedno manjše in ožje, dokler sploh ne bo povsem ukinjeno, so organizacije državnih uslužben* cev opozarjale pristojne činitelje, da je povi= šanje stanarin edini način, kako bi bilo mo* goče rešiti državne uslužbence pred finanč« nim polomom, ki jim preti od neupravičeno visokih in po večini povsem pretiranih stanos vanjskih cen. Hišni lastniki so neprestano in trdovratno zahtevali in zahtevajo to še da« nes, ko je že varstvo najemnikov skoro po* polnoma prenehalo, da se jim prepusti po* polna svoboda v razpolaganju z njihovimi stanovanjskimi objckti, in da se v tem po* gledu uveljavijo spet določbe občega držav= ljanskega zakonika, to je, da se spet uvede stanje, kakršno je bilo pred vojno. To je popolnoma razumljivo in bi tem zahtevam nihče ne mogel ugovarjati, če bi bilo povpra* ševanje po stanovanjih vsaj pnbližno _zena= čeno s ponudbo prostih stanovanj. Med tem pa, če se upošteva, da je še vedno premalo stanovanj na razpolago — vsaj v večjih me* stih — za potrebo prebivalstva, in da go spodarsko najslabši družabni sloj, to so dr« žavni uslužbenci, nima dovolj finančnih sred* stev, da bi plačeval take najemnine za sta« novanje, kakršne danes hišni lastniki zahtc^ vajo, je jasno, da je treba vse storiti, da bi se ti ekonomsko najslabši državljani obvarovali od popolnega gospodarskega propada, ki jim resno grozi zaradi vseobče stanovanjske kri^ ze. Mi smo že na kratko orisali gmotni polo« žaj državnih uslužbencev po omejitvah za= konitega varstva najemnikov. Naglasili smo, da državnemu uslužbencu, čim pokrije tistc življenske potrebščine, brez katerih si ne moremo misliti normalnega in zdravega človeka, ne ostane skoro nič več za plačanje stano? vanjske najcmnine. Iz našega poročila je raz* vidno, da stanarine državnih uslužbencev znašajo povprečno na leto toliko, kolikor mo< rajo za stanovanje plačevati mesečno, in da je popolnoma izključena možnost, da bi s svojimi rednimi dohodki mogli zmagovati današnje stanovanjske najemnine. Tako jim torej ne preostane nič druzega, nego da se ali odrečejo običajnim stanovanjcm v hišah v mestu, in se preselijo v barake na perife* rijo mesta, ali da delajo dolgovc, ali pa da prenehajo jesti in oblačiti se. Prvemu se ne morejo odreči. ker so že po zakonu samcm dolžni, da žive dostojno. kakor to odgovarja njihovemu činu in položaju. Krcdita itak ni= majo več, hrana in obleka sta pa najnujnejši življenski potrebščini. Ni torej drugega izho= da, kakor da se jim povišajo stanarine na tako višino, da bo vsaj približno odgovarjala današnjim stanovanjskim cenam. Pred voj» no je pameten poedinec izdajal za stanova* nje petino svoje plače, tako da mu je zado^ stovalo za nabavo drugih življenskih potrebs ščin, kar mu je ostaio. Tudi državni usluž« bcnec je po tem pravilu mogel živeti lepo v redu, kakor vsi ostali ljudjc. Danes to ni mogoče. Danes je izpostavljen neskončnim skrbem, raznovrstnim naporom, ki mu z ele* mentarno silo izpodkopujejo cnergijo in mu s tem zmanjšujejo sposobnost do dela. Tega stanja ni mogoče drugačc popraviti, nego ta* ko, da mu država nadoknadi razliko med stanarino, katero prejema danes, in najems nino, katero od njega zahteva hišni lastnik. Državni uslužbenci zato pričakujejo, da bode kraljevska vlada z isto skrbnostjo, katero jc pokazala doslej napram njim, kot svojim prvim in najzvestejšim delavccm, vzcla v pretres to vprašanje, in ga zanje zadovoljivo rešila. — (»Naš Glas«, Zagreb). — Pdročil se je dne 28. januarja g. Ru* dolf Pipa, šolski upravitclj v Šmarjeti pri No* vem mestu, z gdč. Julko Karlovšek, učiteljico istotam, iz znane in uglednc rodfoine Karlovšikove. Obilo sreče! — Priporočdmio nabfaVo btagia za rtbleke itd. pri tvrdki NOVAK, Kongresni trg 15 po reklamnih cenah, državnim uradnikom tudi na obroke. k. i. Steviio preizku- Senih ccentev Skupni povpreEni In v sekundah la po O S N O 1. 2. 3. 4.- 5. 6. 7. 8. 795 840 796 553 298 129 126 222 72.288 44.991 30.176 18.518 7.888 3.275 2.855 4.463 M E § C A 6. 7. 8. 182 91 162 4 230 3.468 2.336 V N A 9090 53-56 37 90 33-48 26-46 25-38 22-65 2010 N S K 2324 18 15 14 42 najkrajSi saneznep ucenca SOLA 13, 14, 15 8, 10, 11 10, 12, 13 10, 11, 12 11, 12, 13 9, 10 9 zaokroieni povprefni na t v.stito 23 13 9 8 6V2 6 5 V* 5 A S O L A 9, 10, 12 8, 10 6 6 4V» 3V2 !