I. J.: Moderno vzgajališče v Nemški Avstriji. SvetovTia vojna je zasekala globoke rane v šolstvu vseh vojskujočrh se dr*av. Mnogo časa bo §e preteklo. predno Se odstranijo in ublažijo vsi oni momenti, ^i ovirajo uspešen razvoj šolstva in ^zgoje ter zabranjujejo, da bi prišel svet v normalni tir predvojne dobe. Posurovelost mladine — spremljevalka vsake vojne, napravlja mnogo skrb' odgovornim činiteljem. Vse države so ^narljivo na delu, da posvete največjo Dozornost svoji bodočnosti — mladini. V mnogih državah reformčraio šolstvo z največjo naglico, zametuje.o stara pedagoška načela in odpirajo pot novim principom. Kako se bo obnesla ta vzgojna »revolviciia« nam ookaže bližnia bodočnost. V Traiskirchenu, mestecu nemškoavstrijSke republike se ie nahajala do konca svetovne vojne znana topničarska kadetnica, v katero so se sprejemali navadno le sinovi iz višjih oficirskih in uradniških krogov. Ta vojaški zavod je spremenila dTžava v moderno vzgajališče. Je to ipravzaprav srednja šola z internatom, ki se smatra v nemškah pedagoških krogih za vzoren zavod m Dravo Dridobitev na šolskem in vzgojnem polju. Tu se ne uče gojenci latinščine alrt gršcine. ne lotraritmov in trigonometrije, ne pedantsko natančno zemljepisia ali zgodovine, prirodopisja ali prirodoslovja. Na podlagi matertnega jezika si morajo prisvojiti gojenci toliko splošnega znanja. kolikor se zamore zahtevati od "izobraženega državljana nemške avstrijske republike. Vzgaja se v zavodu v prvi vrsti za praktično živlienje. To ie glavni raoment v bistvu tega vzgajališča. Pri sprejemnih iapitih se gotencev ne izprašuje na način, ki ga nudijo n. pr. naši gimnazijski izpiti. V razgovoru z uoiteljern mora pokazati deček svoji starosti odgovarjajočo splošno izobrazbo. Napiše se mu n. pr. tudi na tablo skupina besed. ki je vzeta iz kakega praktičnega ali vzgojnega stavka v čisto zmešanem redti. V najkrajšem času more povedati deček s pravilno vrsto besed alii pa vsaj uganiti njegovo smisel. P<*kaže se mu tudi kaka geornetrična figura, katero mora potem približno narisati na tablo. Če je že sprejemni izpit nekaj posebnega m zanimivega, mora nas tembolj zanimati učni načrt tega zavoda, ki se nahaja sredi velikega, raz^košne-^a parka. Gojenci se sprehajajo tod bosi, gologlavn, oblečeni v priprosto platneno obleko. ki se lahko vsak trenutek opere. Lega zavoda dopušča, da se posveča izredna pozornost telesni vzgoji mlad.ne. Telovadba na prostem, skakanje. tekanie, plavanje, igre in sprehodi po obsežnem parku so pravi blagoslov za mladino. ki je vsled slabe prehrane po različnih mestih, zlasti Dunam. telesno zelo zaostala. Ker ima zavod lastno gospodarstvo, se nahaja v prostranih hlevih mnogo domače živine. Učni načrt zahteva. da se seznanijo gojenci tudfi z načinom življenja doonačih živalii, iprehrana, snaga. najnavadnejše bolezni in zdravila zoper iste i. t. d. Gojenci višjih razredk>v opazujejo čisto naravne pojave, k\ sq se .im pa dosedaj povsod skrbno prikrivali, kakor parjenje živali, porode itd. V zavodu stanuje stalno tudi učiteljzdravmk. On poučuje mladino o vsem, kar je potrebno. da si ohran_ čisto dušo in zdravo telo. Zavod ima svojo bolnišnico, ki jo askrbuje omenjeni zidravnik. Goienci najvišfih ra.zred.^v snreniHaio zdravnika no bolrtiških sobah ter se vadijo spoznavati najnavadnejše bolezni. k\ jim je človek izpostavljen. Spoznavajo različna profilaktična sredstva. obvezujejo in razvezujejo različne rane, izpirajo in tudi opravljajo enostavne operacije. Znanje, ki si ga pridobe v zavodu. zadostuje ^a na}navadnejše slučaje bolezni in nesreč, posebno v onih kra.ih. kier ni zcfravnika pri roki. Kakor sem že omenil. je to zavod, ki resnično vzgaja za pTaktično življenje. Je to prvi poskus, ki se bo brezdvomno i^bro obnesel in pntovo ie da bo sle- I dilo temu zavodu še več enakfih širom repubL:ke. Največja ovira zavodu je prehrana, na kateri trpi celotna nemško-avstrijska država. Vendar je lansko leto pomagala v tem oziru amerikanska misiia ki ie zalagala zavod z živiili, a vendar gojencev ni razivadila, ker ie bi!a hrana 6isto priprosta: mleko m riž. Najbolje so se počutili v zavodu Dunajčani. Prej bolj [podobni Skeletu nego mjrmalno razviteinu dečku ali mlad_Miiču. so postali rdečd, okrogli in zdravi, da so jih njihovi starši. bratje in sestre komaj spoznali. ko so prišli domov za časa počitn:c. V zavodu je bilo lansko leto 270 gojencev, oglasilo se jih ie pa k SDreiernnemu izpitu petkrat toliko. Vsestranski in splošni učni načrt ne dopušča višjega števila. V počitnicah se ie vršilo na tem državnem vzgajališču več učitefekih počitniških tečajev, za katere se »e oglasilo nad dsoč učiteljev, a je b_k> sprejetih le okroglo 200. Izbrali so udeležence tako, da so bili zastopani vsi okraji cele republike. Ti tečaii so bili nekaka orlprava za sološno refornio šolstva v Nemški Avstrijd. Pričakovati ie, da se tudi ljudsko -Olstvo temu načinu primerno reformira.