K ЖАШПГКО Tržič 32" letu 1926—7 ob pro^lasit-sri tz mesto. I i Srečno novo leto! Blagoslovljeno, milosti polno, srečno novo leto! To želi vsem župljanom Glasnik naše župnije. Bogato na zdravju, bogato na uspehih v delu, bogato na čisti ljubezni, polno miru in srčne sreče! Leto 1927 bo pač važen mejnik v zgodovini Tržiča, ki se je z letom 1926 poslovil od trškega naslova in si nadel mestni pridevek. Ni sicer bogve kako imeniten ta dogodek, vendar dogodek je pa le in ta letnica se bo v zgodovini Tržiča pogosto imenovala; prepričan sem, da bodo čez 100 let tržiški zanamci 100 letnico proglasitve Tržiča mestom bolj slovesno praznovali, kakor se bo praznovala proglasitev sama. In ko bodo takrat čez 100 let gledali nazaj v stoletno mestno zgodovino, se bodo pač tudi vprašali o tem, ali je bil tačas Tržič srečen ali ne. Ali bo v Tržiču v prihodnjih generacijah sreča doma ali ne? Če gledamo vse tržiško življenje, to vrvenje in hitenje, to ropotanje kladivov po fužinah, brenčanje strojev po električnih centralah, brnenje vreten po predilnici, monotono pesem pisalnih strojev po pisarnah, če opazujemo usnjarske gladilnike in stiskalnice v njih delu. če poslušamo čevljarska kladiva, povsod nam brenči ista pesem človeškega rodu: »Za srečo, za srečo hitimo, si boljšo bodočnost gradimo.« Tržič je v zadnjih letih v obrtnem in industrijskem oziru naredil velik korak naprej, povsod se opaža živahno vrvenje in hotenje in pričakovati je, da bo na tem polju Tržič še zelo napredoval. Ali bo pa ta napredek prinesel srečo src? Zadnjih 100 let je doba napredka v zgodovini človeškega rodu. Tehnika si je osvojila zemljo in zrak, industrija je dosegla sijajne uspehe, na vseh pridobitnih poljih je človeštvo doseglo napredek, o katerem pred 100 leti nihče niti sanjati ni mogel. Pa smo sedaj bolj srečni, kot so bili oni, ki tega napredka niso videli? Ne, nismo! Ves ta razvoj ni prinesel sreče človeškemu srcu. To priznavajo danes vsi! Človek je bil brez tega napredka bolj srečen kakor danes. Toliko nezadovoljnosti kot danes je bilo še malokdaj v zgodovini človeškega rodu! To je jasen dokaz, da sreče človeškega srca ne ustvarja samo materijalni napredek, denar, cvetoča industrija in obrt. Koliko strtih srca, koliko nesrečnih družin, koliko nezadovoljnih milijonov šteje današnja doba! Narod se dviga proti narodu, stan proti stanu, država proti državi; v krvavih vojnah, v štrajkili in mezdnih bojih, v politiki in gospodarski konkurenci si človeštvo uničuje pridobitve dolgoletnega truda in napredka. Milijoni gledajo z nezadovoljnostjo na one, ki kaj imajo, tu in tam bruhne na dan nezadovoljnost v silnih socialnih revolucijah, milijone rok se dviga, da odnese lastnino onim. ki j^o imajo, a ne samo da odnese ampak tudi da brezmiselno uniči, ne da bi kdo imel kaj koristi od tega. To je neprestana slika na odru svetovnega gledališča zadnjih 100 let. Narodi hrurne v nekem stalnem nemiru in ne vedo kako in kam. Miru in sreče ni! Zakaj ne? Kaj manjka človeštvu, da ne more doseči niti one sreče, ki bi jo lahko doseglo? Kaj je vzrok, da narodi sami sebi uničujejo življenje, mir in srečo? Znameniti poljski pisatelj Adam Mickiewicz je svoj čas. svojemu nesrečnemu narodu povedal odgovor na to.vprašanje v sledeči primeri: »Na morju so plule velike bojne ladje in' mala ribiška ladjica. In nastopilo je viharno jesensko vreme. Pri takem vremenu je tem varnejša ladja, čim večja je, a čim manjša, tem bolj nesigurna. In govorili so ljudje na obali: »Srečni mornarji na veliki ladji! Gorje pa onim na malem čolnu v jesenskem viharju!« Toda ljudje na obali niso videli, da so se mornarji na veliki ladji opijanili, da so revoltirali in razbili vse instrumente, s katerimi je opazoval krmar zvezde; niso videli, da so ti mornarji razbili celo magnetno iglo. Pa vendar se je zdelo, da so te ladje ravnotako mogočne, kakor prej. Toda. ko so se skrile v temni noči zvezde in ker niso imeli več kompasa, so se velike ladje izgubile in potopile. Mala ribiška ladja pa je gledala na nebo in na magnetno iglo in se ni izgubila. Dospela je na obrežje in se v viharju razbila, a mornarji so se rešili in ohranili kompas in bodo stesali novo ladjo. In pokazalo se je. da je moč in velikost ladij dobra, da jim ;:a ta nič ne koristi, če ni zvezd in ne kompasa. In zvezda našega romanja je nebeška vera in kompas pa ljubezen do domovine. | Zvezda sveti vsem in kompas kaže vedno proti severu. | A kljub temu je mogoče jadrati s to iglo povsod na vzhodu ' in na zapadu. brez te pa se ladja razbije tudi na severnem | morju. I Tako plava ladja poljskega romanja z vero in ljubeznijo | na morje, brez vere in ljubezni pa se bodo izgubili tudi hrabri i in mogočni in bodo doživeli le pogin.« Take nauke je dajal Mickiewicz svojemu narodu, potem ko je v Rimu I. 1829. sam dobil zopet izgubljeno vero nazaj — Ce ni v življenju posameznika ali pa v življenju naroda kompasa žive vere, se gotovo razbije čoln sreče. Ce ni vere. če ni Boga. če ni življenja po veri. potem tudi ni več zakonov. ki bi vezali v vesti, potem se med narode zarije korupcija, brezvestnost; trenotni dobiček je načelo, po katerem se uravnava vse delo in tako se rodi krivica na krivico, gineva javna morala, morala med uradništvom, morala med delav-stvxm in industrijskimi krogi, morala med trgovci, propada morala med vladajočimi in podložnimi in tako polagoma razpada in propada človeška družba. Propad človeške družbe, ki je izgubila kompas vere prav nazorno popisuje prerok Miliej tako-le: »Izginil je sveti iz (J(.žele in ni ga poštenega med ljudmi; vsi na kri prežijo, slednji svojega brata v smrt lovi. Hudo svojih rok imenujejo f'obro; poglavar hoče krivico in sodnik — ki bi moral deliti pravico — gleda le na plačilo in podkupnino in mU uslre^e. Veliki govori po želji svoje duše in dela zmešnjavo ' v i'ežtli. Najboljši med njimi je kakor robidovje in pošteni je kakor trjije v ])lotti tudi najboljši so malo vredni. Napo-> euani dan kazni se bliža in kazen kmalu pride. Nikar ne verjemite prijatelju; pred njo. ki spi v tvojem naročju obvaruj \'rata svojih ust. Sin dela sramoto svojemu očetu, hči se dviga zoper svojo mater, sinaha zoper svojo taščo; in so-\: ažniki človekovi so njegovi domači--Narodi bodo gledali in bodo osraiiiočeni z vso svojo močjo -------.« Spolne bolezni, razbiti zakoni, osramočena dekleta, za-pušCcr.e nezakonske sirote, nesrečne ljubezni, samomori, polne Icinišnice ostudnih bolezni, razdvojenost src, naveličanost življenja, vse to so pojavi modernega življenja, dobe največjega napredka, ker manjka tehnični, industrijski in gospodarski kulturi — duše, duše — zvezd in kompasa - vere. »Diem perdidi — dan sem izgubil« je govoril paganski cesar l it koncem takega dne, ko ni ničesar dobrega storil-»Diem perdidi, dan sem izgubil, življenje sem izgubil, zastonj sem se trudil,« bi moral i)riznati oni vek in oni čkivek, ki je l)ri delu za vsakdanji kruh in za dobrine tega sveta pozabil na eno, kar je |)redvsem potrebno —. Kaj vendar pomaga i vse to človeku, če bi tudi ves svet pridobil, pa če bi sreče i srca ne našel, če končno celo pogubi svojo dušo?! Tako živ- j Ijenje je sama izguba! Ves trud, vse delo, ves napredek ji-' zastonj! Nobene vrednosti nima, to vse so same ničle. ■ Mnogo sreče v novem letu. mnogo sreče v novi dobi' '• A pred vsem, da bi sami ne razbijali kompasa, tiste igle, k' i kaže pot k pravi sreči kompasa vere! I)a bi po veri vs" | delo in ves trud teknil vsem v srečo srca tu, a pred vsem j neminljivo večno srečo — To je novoletno najiskrenejše voščilo Glasnika naše župnije. Za srečo, za srečo hitimo. Si boljšo bodočnost gradimo! Luč vere nam bodi vodnica, Prihotn.'ega \ ika Kralji(;:i! , ; F Silvestrova pridiga. listi čas je rekel Jezus svojim učencem: »Vaša ledja naj bodo opasana in ^svetilke v vaših rokah naj bodo prižgane in vi bodite podobni ljudem, ki čakajo svojega gospoda, kdaj se vrne z ženitnine, da mu takoj odpro, ko pride in potrka. Blagor tistim služabnikom, ki jih gospod, ko pride, najde ču-eče; resnično povem vam, da se bo opasal, jih posadil k mizi, pristopil ter jim stregel! In če pride ob 10. ali ob 12. uri in jih tako najde; — blagor tistim služabnikom! To pa vedite, da bi, ko bi vedel hišni gospodar, katero uro tat pride, gotovo čnl in ne pustil podkopati svoje hiš«. Tudi vi bodite pripravljeni, zakaj ob uri, ko ne mislite, bo prišel Sin človekov. Luk. 12, 35—40. Novoletna pridiga sv. Pavla. Preljubi! Prikazala se je milost Boga, našega Zveli-čarja vsem ljudem, ki nas uči, da se od povejmo hudobiji in posvetnim željam, ter trezno, pravično in bogaboječe živimo na tem svetu, pričakujoč blaženega upanja in častiljivega prihoda velikega Boga, našega Zveličarja, Jezusa Kristusa, ki je dal sam sebe za nas, da bi nas rešil vse krivice, in si očistil izvoljeno ljudstvo, vneto za dobra dela. Tit. 2, 11—15. Jožef Pollak. Katoliška inteligenca v Ameriki. Ako poročam o verskem življenju in mišljenju katoličanov v Ameriki, mislim pri tem le na katoličane Zjedinjenili Držav in Kanade, ne pa katoličanov v Meksiki in Južni Ameriki. Kar pa nameravam povedati o Zjedinjenili Državah, to velja v polni veri tudi o katoličanih Australije in Novo Zelandije, torej v obče o katoličanih, ki so po narodnosti Irci, po jeziku pa Angleži. Irski narod je zelo naroden, a vsled raznih razmer in preganjanja je pozabil svoj materni jezik, ki je bil jezik starih Keltov, nikdar pa ni pozabil svoje vere. Akoravno večina Ircev ne zna svojega starega irskega jezika, se vendar svoje narodnosti silno zavedajo. (iod sv. Patrika, apostola Irske, se obhaja povsod z največjo slovesnostjo kot versko cerkveni in narodni praznik. Do solz sem bil večkrat ginjen na praznik sv. Patrika, ko sem videl in opazoval, kako so Irci, akoravno že sicer pravi Amerikanci, praznovali god tega svetnika, ki jim je prinesel pravo vero in jih rešil teme paganstva. Kakšno pa je versko življenje v Ameriki, kakšno zlasti med inteligenco? Da odgovorim na to vprašanje korektno, je treba pogledati amerikansko šolstvo in šolsko naobrazbo v obče. Vsak otrok se mora šolati do svojega spolnjenega šestnajstega leta. Imajo osem razredov navadne šole in potem tri leta višje šole. Ako je otrok le količkaj nadarjen, napravi drugi in tretji razred v enem letu in s spolnjenim šestnajstim letom izvrši lahko višje šole, ki odgovarjajo nekako nižji gimnaziji pri nas. Torej smemo skorej vsakega amerikanca, ki je izvršil tc višje šiole, imenovati vsaj sred,no naobražene-ga. Za šole skrbe posamezne države in ako je v kaki naselbini vsaj sedem šolskih otrok, mora občina sezidati šolo, plačati učitelja in vse šolske knjige. V slučaju, da so otroci oddaljeni in bi ne kazalo' graditi šole, si pomagajo s tem, da najamejo velik avtomobil, ki otroke po hišah pobira, iih vodi v šolo in iz šole. Kar pri nas v Evropi potratimo za vojaštvo, se tam porabi za šole. Med pravo inteligenco pa štejem one, ki so poleg višje šole obiskali kak College (reci Koliž). Tukaj traia šolanje zopet 4 leta in odtod vodi potem pot na univerzo. Kjer je prava izobrazba, tam jc tudi vera in vernost. Iz hrazl a p.i ni prava, ko se naol razujj Ic razum, marveč z razumom se mora izobraževati tudi srce. Ker j a pa v Ameriki cerkev in sicer vsaka cerkev po- polnoma ločena od države, zato se država ne zmeni za izobrazbo srca, ali z drugimi besedami povedano, ne zmeni se za versko izobrazbo, kar bi bilo itak pri tolikih veroizpove-danjih težka stvar. Dovoljuje torej država verske šole. Tako imamo n. pr. katoličani dvojno breme, mi plačujemo davke za državne ali javne šole in vrhu tega vzdržujemo in podpiramo svoje lastne katohške šole, katerim država brez vsake obveznosti od strani cerkve dovoljuje pravico javnosti, ne da bi država poduk nadzorovala ali poučne knjige pregledovala. Zadosti je, da so učitelji in učiteljice od države potrjeni. Ali uspevajo katoliške šole, ki so skoraj vse v rokah redovnikov in še bolj redovnic? Vsaka fara skoraj ima svojo lastno šolo. Ob koncu šolskega leta se vrše javne tekme in večinoma zmagujejo otroci katoliških farnih šol. Spominjam se, da so se vršile take tekme tudi v Washingtonu (boljši otroci v kraju tekmujejo v okraju, boljši celega okraja v glavnem mestu države in najboljši otroci države se k glavni tekmi pošljejo na državne stroške v glavno mesto Zjedinjenih držav) in pri teh tekmah podelile so se tri nagrade. Prvo in tretjo nagrado so nepristranski sodniki, ki niso bili katoličani, prisodili otrokom, ki so se šolali v farnih katoliških šolah. — Ali smo katoličani potem res taki nazadnjaki? Predlansko leto je neka država razpisala nagrade za »essay«, ki naj obravnava »patriotizem«, ljubezen do domovine in zopet sta dobili med tremi dve učenki katoliških šol * nagrado. Ali ni to dokaza zadosti, da res verske šole goje ljubezen do domovine in uče otroke prave požrtvovalnosti, ko jc domoviTia v potrebi. Akoravno je v Zjedinjenih državah le nekako 17% katoličanov, se je za čas svetovne vojne prostovoljno zglasilo toliko katoličanov in sicer dobrih katoličanov, da je bilo v vojski 40%, v mornarici pa celo 60% katoliških mož in fantov. Večina teh pa se je šolala v šolah redovnic. Verskim šolam, ali z drugim besedami redovnicam se imamo zahvaliti, da je vera tudi med Inteligenco tako živa. Pravi katoličani in pravi amerikanci so, ako so katoličani, res katoličani ne le zato, ker je njih ime zapisano v krstni knjigi, marveč, ker so v življenju in mišljenju popolnoma katoliški. Izjemo delajo le privandranci, Italijani, Hrvati, Cehi in žalibog tudi mnogo Slovencev. Ako stopiš v nedeljah v cerkev, ne boš videl prav nič več žen in deklet, kakor pa mož in fantov. Nič več nižjih kot višjih slojev, ako je ta razhka v Ameriki sploh prikladna. Za vsaki prvi petek v mesecu pristopijo k sv. obhajilu možje in fantje, bankirji in zdravniki prav tako pogosto, kot navadne ženice. Na božič in na veliko noč pristopi cela fara k sv. obhajilu. Poleg tega pa imajo posamezne katoliške moške organizacije, kakor n. pr. Društvo katoliških »borštnarjev«, zlasti pa Kolumbovih vitezev dvakrat na leto skupno sv. obhajilo. Društvo Kolumbovih vitezov je tajna katoliška organizacija, v katero spada vsa katohška inteligenca in šteje nad en milijon članov. To društvo je sila veliko dobrega storilo za katoliški ugled in za pravi patriotizem v javnosti, zlasti tudi za športno izobrazbo mladine. Kolumbovi vitezi so pripomogli, da se je izdala krasna katoliška enciklopedija, ki obsega, ako se ne motim, 16 velikih knjig v foliantni obliki po 800 strani vsaka. Vsaka knjiga je bogato ilustrirana. Moški in sicer tudi inteligenca, pokleknejo brez izjeme s kolenom do tal, ko pridejo v cerkev in pobožno molijo iz knjižic ali pa rožni venec. Ne spominjam se, da bi koga iz moških dobil brez rožnega venca. Petki in postni dnevi se tako strogo drže, da so celo jedilni vozovi pri železnicah primorani servirati v petkih postne jedi za katoličane, ker si niti misliti ne moremo, da bi katoličan v petkih jedel meso. V New Yorku je pri tiskarnah sila veliko katolLških čr-kostavcev, ki morajo tiskati jutranje izdaje listov do druge ure po polnoči. Ob 2. uri rano zjutraj se btre v par cerkvah v New Yorku in v eni cerkvi v Chicagi, Filadelfiji in Bostonu sv. maša za črkostavce in vsak sedež v cerkvi je zaseden. V New Yorku, v cerkvi sv. Križa na bogati eesti Broadway župnikuje znani Rev. Duffy, ki je bil kot vojaški duhovnik za čas zadnje vojske za generalom Pershingom najpopularnejša oseba. V tej cerkvi je liga gledaliških igralcev in igralk (Catholic actors society), število udov je nad 600, in vsi ti redno prihajajo k sv. maši v nedeljah in sprejemajo sv. zakramente po večkrat na leto in vrhu tega opravijo v velikonočnem času duhovne vaje. V zopet drugi cerkvi v New Yorku delajo istotako katoliški ognjegasci in v večjih cerkvah pa katoliški policaji. Vsem tem deli velikonočno- skupno sv. obhajilo kardinal Hayes, ki predseduje potem tudi banketu, ki se servira v JVuštveni dvorani kot zajuterk po sv. obhajilu. V daljni Montani, kjer sem zadnjih 11 let deloval jaz, so v mestu, v katerem sem prebival, največje bakrotopilnice na svetu, (ilavni akcijonar je multimilijonar Ryan. Temu možu je kakor vsakemu amerikancu čas denar »tirne rs money«, to je čas je denar. Večkrat je naneslo, da ni mogel dospeti do službe božje do mesta Great Falls, tedaj je vedno en'Xiiu izmed nas, ki smo opravljali službo božjo v okolici, brzojavil, naj počakamo s sv. mašo, da pride njegov avtomobil in za to čakanje nas je vedno bogato nagradil. V vsakem večjem mestu sem poznal po več katoliških ^ zdravnikov. V mestu, kjer sem bival, sem imel prijatelja, ki je veljal za najboljšega zdravnika, za katerega za gotovo vem. da je za čas najinega znanja vsaj trikrat opravil pobož-nost 9 prvih petkov. V Chicagi je pred par leti umrl svetovno znani operater Dr. Murphey, ki je bil več let vsak dan pri sv. obhajilu. Tudi v velikem mestu Seattle in Portland na obali Tihega morja, kjer imajo sestre, katerim sem bil jaz duhovni oče, velike bolnišnice, so zdravniki, ki imajo sloves po celi državi in prejemajo vsak dan sv. obhajilo. Katoliški zdravniki in zobozdravniki tako spoštujejo katoliške duhovnike in redovnice, da izvrše, ako potreba nanese, tudi najtežavnejše operacije popolnoma zastonj. Park rat sem bil v 16 letih bolan in vsak zdravnik, tudi protestantski, me je zdravil brezplačno. Ne omenjam tega .odi par dolarjev, ki sem jih prihranil, marveč radi tega, da se spozna mišljenje katoliške inteligence. Omenil sem zgoraj katoliškega zdravnika, ki je oprav-I al pobožnost prvih petkov, liili smo nekoč v veseli družbi, zgodilo se je. ('a je neki drugoverec iz šale napravil opazko o katoliški cerkvi, to pa je zdravnika tako pogrelo, da je takoj vrgel rez sebe suknjo in se zakadil na zabavljača, tako da smo imeli dosti opravila, da smo napravili mir. Vere se nihče ne sramuje. Odpadnikov je jako malo. večinoma le гагЧ nesrečne ljubezni, da sklenejo s kako ločenko '/aken, ki se po cerkvenih postavah skleniti ne more. Reuki so ti slučaji in še med njimi mi niti eden ni znana, da bi se taki nesrečni odpadniki znašali nad cerkvijo, še manj pa da bi zabavljali. . Moj lastni škof je bil strasten abstinent in je neusmiljeno preganjal tudi poprej, ko je bila pijača dovoljena, gostilne in gostilničarje. Kljub temu pa tudi eden ni izostal iz cerkve in ko se je gradila nova stolnica razen enega samega (in še ta ni bil pravi amerikanec) niti eden ni odrekel pomoči. Cerkev je ločena od države, zato je katoličanov dolžnost, da sami na lastne stroške grade in zdržujejo šole in cerkve, duhovnike, učiteljice, seminišča in škofe. Stroški so v nekaterih krajih naravnost ogromni, a še večja je požrtvovalnost. Protestantske kakor katoliške cerkve s« se večinoma zidale na dolg. Marsikaterikrat se je že zgodilo, da je prišla kaka protestanska cerkev na boben, nikdar pa ne katoliška, akoravno so stroški zavoljo šole mnogo večji. Naj na kratko še omenjam katoliške visoke šole za fante kakor tudi redovniške visoke šole za dekleta, ki so na tako dobrem glasu, da so obiskovane v najobilnejši meri tudi oJ protestantske mladine. Izgojujejo se izvrstni in globoko verni moj'je. Da nas katoličanov protestanaje ne ljubijo in da iz strankarskih ozi-rov svoje silijo v ospredje je umevno. Torej morajo katoliški možje, ako pridejo do visoke stopnje, biti res pravi, globoko izobraženi možje. Vsaka država ima svoje vrhovno sodišče, za vse države pa je najvišje sodišče v Washingtonu. Služba je dosmrtna in je radi tega mnogokrat bolj zaželjena kot predsedniško mesto. Vrhovnih sodnikov je 7. Med njimi so bili pa pred tremi leti trije katoličani, eden izmed njih je predlansko leto umrl. Vsi trije res veliki možje so hodili redno vsako nedeljo k sv. maši, eden izmed njih je hodil vsak dan k sv. obhajilu, dva druga pa mesečno. Živel sem v daljnem zapadu. torej v krajih, kjer je še vse bolj novo in tudi versko življenje še ni tako razvito kakor n. pr. v New YorkUvki se lahko imenuje najbolj katoliško mesto na svetu. Ko bi bolje poznal New York, bi- še več spodbudnega lahko povedal. Vsako politično zborovanje se prične z molitvijo, katero opravi duhovnik katere že koli vere. Brez Boga se ne dela. Se celo srebrni dolarji imajo napis »in (lod wu trust« v Boga mi zaupamo. Pred volitvami, ko se stavijo kandidatje za kongres in senat, obhajati obe veliki stranki svoje velike konvencije. Vsake; teh konvencij je otvoril zadnjič eden izmed amerikanskih kardinalov z molitvijo, sestavljeno primerno konvenciji. Pravi in resnično inteligentni možje se ne izogibajo vere. Njim cerkev ni nikaka stafaža v povzdigo krsta, poroke ali pogreba. Njim je terkev mati. za katero so pripravljeni tudi žrtvovati in ako bi prišlo do kakega preganjanja so pripravljeni tudi za cerkev trpeti. Amerikanski mož in mladenič se ne izogiba svojega duhovnega pastirja, rad zahaja v njegovo družbo, se čuti v njegovi družbi domačega in poče-šCenega. Kolikorat sem videl univerzitetne dijake', ki so prihajali domov na i'očitnice. prva pot ':'.omov k materi in očetu, druga p i v župnišče in v šolo k sestri, ki jih je nekdaj učila, katero ne pozabijo nikdar in ji dopisujejo večkrat do njene smrti. Ti ljudje so izobraženi, so se precej učili in marsikaj skusili. Kaj pa pri nas? Ali je naša izobrazba bolj temeljita in naša skušnja večja? Ali mi ne potrebujemo Boga in cerkve? Ali mi nimamo nobenih obveznosti in dolžnosti? Ali smo res možje, zvesti svojim načelom in svojemu notranjemu prepričanju, ako živimo in ravnamo drugače kakor ame-rikanska inteligenca? Dekliške zgodbe nesreče. I. Bilo je kakor je sploh v pisarnah med uradnimi urami. Pisalni stroji so enakomerno peli svojo drobno pesem: tak-tak-tak- tak. Sef oddelka je zamišljen sedel pri pisalni mizi ill študiral svoj akt. Vrata se odpro in z uradno vljudnostjo vstopi in pozdravi pismonoša. Vse oči se obrnejo proti njemu. Debel paket pisem na firmo je razložil na mizo. nato pa je vzel v roke še drobno pismo in zaklicali »dospodiča N. N.! Se za vas tu nekaj!л (iospodična N. N. je veselo razburjena segla po pismu, odpre ga -s bere, obledi in se zgrudi z glasnim jokom na svojo mizo. V pisarni nastane mučna tišina, (iospod šef vstane od mize in se ji prijazno približa rekoč: »Kaj pa se je vendar zgodilo tako strašnega?« Odgovor je bil še glasnejši jok in nema gesta na pismo. Predstojnik vzame pismo in bere: »Cenjena gospodična! Oprostite, danes ne morem z vami ven. ker je piišla moja nevesta —. Poklon! Udani I. I.« Sef odloži pismi, in zateglo pravi; »A to je! No celo leto že hodite z njim, pa ga Se niste vprašali, če ima nevesto —?!« II. Bila je učenka na šoli. kjer sem učil. Prezgodnja Ij"-I ezcn maloveren in lahkoživ zaljubljenec . f tara pc- sem: Oče in mati so jo karali, katehet svaril, a seve vse skup ni nič pomagalo! In šlo je svojo pot! Čez par let pa prinese profesor v konferenčno sobo časopis z notico: Medicinec K. L. in njegova mlada žena I. sta se na Dunaju v hotelu za-siiupila. »No, saj smo ji pravili, da ne bo sreče«, se je ogla-i,il tovariš z J mizo —. III. """" Bilo je med svetovno vojno v malem mestu za fronto. Mal oddelek vojakov je vodil proti mestu mlad,' nadebuden poveljnik. Nasproti pa jim pride prav čedno dekle dolgih rmenili las, visoke rasti in prijetnega lica. Ko jo mladi po-\ eljnik zagleda, za prvi lup ostrmi in si takoj reče v srcu: ~-io bo pa moja žena«. In začelo se 'je znanje od strani fanta - pošteno z dobrim namenom. In dekle je vračalo Jjubezen za ljubezen. Mladi mož pa je kmalu opaze toplo ogreje. Kar pride nasprot, Begunjščica kraljica .le Stolova družica, V škrlatu in zlatu Naznanja solnčni vzhod. IX. S Šeiitanske doline Šumi Mošenik, Skoz Vinke, pečine Brez dolgih spodtik, On goni stope, mline, Valiavke in fužine. Usnjarjev, Kosarjev Neutrudni pomočnik. XI. Mogočni na Brežcah (irad Neuhaus stoji, V Balosu na Blekah Po taktu grmi. Razlega se rožlanje. Tolčenje in klepanje Vse giblje. Se ziblje. Malik od skal bobni. XIII. Kot led so studenci, Iz hribov teko. Po kleteh v senci le vince sladko. Kar zdravo je, vse dela. Ko bliža se nedelja, Se upeha. Vse neha. Ker delo je težko. VI. Košuta na Koroško In Kranjsko stran meji. Ljul^eij se pa moško Francozom v pest smeji. Pod njim so jo skupili Ne bodo pozabili Ne bitve Moritve In kje Ljubelj stoji. VIII. Ve kaj se godilo Prihodnji bo čas, Bo dež, bo snežilo. Vedro ali mraz. Nje pratika ne laže! .le skrita. Zavita, Ni daleč dež od nas. X. Na desni iz Potov Pa Bistrica vre, Studence vsili kotov Med potjo požre. Na oglu pod Tržičom Se druži z Mošenikom, Zdaj ročna. In močna V naročje Save gre. XII. K' baiidera na barkah Mi kože vise. Visoko na strehah Vseh farb se suše. I\un platna spet vihrajo Z vetram se igrajo. So bele. Višnjeve, Kar odri jih drže. XIV. Tiliotno postane Sobotni večer, Kar nič se ne gane Ne stresa se čer. Samo voda šumenje. Se sliši in vršenje. Ni duha. Ni sluha, O rožlanju več nikjer. Okrog leta 1859. se je Kurnik vendar za vedno poslovil iz Tržiča. Njegov prijatelj, ljubijaiičan Matija Hribar ga je namreč toliko časa pregovarjal, da se je konečno res udinjal pri njemu. Ko pa je mojster Hribar že kmalu nato umrl, prevzel je Kurnik njegovo stolarsko rokodelstvo, s katerim se je v Ljubljani borno preživel do svoje smrti leta 1886. V Ljubljani si je kmalu poiskal ženico rodom iz Žalca, a ko mu je ta čez par let umrla, izbral si je drugo v Prevaljah na Koroškem. Bog mu je dal 9 otrok, od katerih živi edino še ga. Parval, poročena Milior v Ljubljani. Kurnikovih pesmi je veliko število, da se zazdi, kot da bi bil vsaki prosti čas porabil za pesništvo. Največ njegovih del, katerim se pa pozna zlasti Vodnikov upliv, je bilo priob-čenih v »Novicah«, »Slov. Bčeli«, »Danici«, »Šolskem prijatelju« itd. in sicer v letili 1854--1870. S posebno pozornostjo .i€ nabiral tudi pregovore, katerih je samo za časa svojega bivanja v Ljubljani nabral nad 80(K). Kot je bil Vojteh Kurnik originalen v svojemu izražanju, tako originalen je bil tudi način njegove pesniške koncepcije. Sredi med delom se je naenkrat zamislil, pozabil na kladvo in pričel pisati dolge kitice na gladke deske. So mu bile rime všeč, jih je prilično prepisal na listič papirja, če pa ni bil zadovoljen s svojo zamislijo, pa je verza brez usmiljenja po-oblal in oblance vrgel v smetišče. Ker pa so ga'ljudje in posebno njegov brat Fortunat, ki je vse bratove pesmi skrbno zbiral, pri tem poslu kmalu zalotili, so na skrivaj vse smetišče prebrskali in tako oteli marsikatero okroglo, katera nam bi sicer nikdar ne bila ohranjena. Ker naj bodo današnji članki posvečeni predvsem proslavi Tržiča, vas danes seznanjam samo z onimi Kurnikovimi pesmicami, ki opevajo Tržič in njegovo najbližjo okolico. Za naprej pa bodo postopama prišle na vrsto tudi še druge njegove zanimive pesmice in pregovori. Za nas Tržičane imajo itak Kurnikove zbirke še posebno vrednost. Ni namreč kota v Tržiču, ne hriba in ne potoka, ne rokodelstva in druge zanimivosti, katere naš pesnik ne bi opeval — in ni navade in šege, ne slabosti in lastnosti tržiške, ki bi se je ne bil v svojih pesmih dotaknil, tako da zgodovinar, ki bi hotel naslikati Tržič v luči, kakor je bil pred 50 leti, ne bo smel prezreti našega Kurnika. Vse zbirke njegove so pa tudi eno samo zrcalo one pristne, marljive in neizprijene duše pravega starega tržiča-na, polne voljnosti, šaljivosti, dovtipa in velike ljubezni do rodnega gnezda — onega tržičana, katerega nam je sam naslikal v eni svojih najbolj popularnih pesmi: ZADOVOLJNI TRŽIČAN. I. Sem Tržičan Daleč poznan Delam in pojem Rad sem šteman. Mi diši jed, Kaša podmet, ŽKanci in krapi. Tudi trajet. III. Vname se ples, •laz sem že vmes, Sučem dekleta Bistrih očes. Kdor me pozna. Rad .me ima, Bodi drugod. Ali doma. Štrukle rad jem, Vince pijem, K mamki bržanki Najrajši grem. Kjer diši kljun. Furman, kapun. Srna, bržole — Nisem begun. IV. Kot gnjezdo tič Ljubim Tržič, Kjer se zdeluje. Kosa, mešič Da sem le zdrav. Vse mi gre prav, Bog daj da -srečno Smrt hi prestal! Št. Ančanoni pa je naslednjo pesmico pokadil: RO I ARSKI FANT. I. II. Rotarski fant sem jest. Znam se povsod obnest. Da mi ga para ni. Tega sem s' svest. Na trgu voz naložim Pokam glasno za njim, Hijo! Moti! Vedno kričim. III. Stiščim voz na Ljubelj, Hej! sem pa spet vesel,' Svoje blago oddam, Kar sem ga imel. Živino izprežem zdaj. Dam ji zobat kaj. Hitro preložim. In že nazaj ž njim. Dva močna konjča imam, I-den fuks, eden bram. Ko pod Ljubeljem sem. Vole njarmam. Tolčeni jih, sam tišini. Skoraj da nisem hin, Hijo! Hoti! Vedno kriičm. IV. Kar jest vem, da živim, • Radosten vedno sini. Četudi dostikrat , Kaj pretrpini! Delam rad! pojem rad! Pijem posebno rad. Kdo bi mar žaloval. Dokler je mlad! V. Tukaj poglejte me, Pera zavihane, črnega škarjevca. Kak mi stoje! Kdcr jih želi imet. Naj jim gre sam na sled Jaz s' jih ne pstim vzet. Za celi ta svet. VI. Močen sem, zdrav in čvrst, Ljubco na vsaki prst. Če bi nezvest bil, Znal bi natvezt. Dečve vse u me reže. Drugim pa preč beže. Jaz pa imam, izvoljeno že. Ko so nato tudi Bistričani zahtevali svojo pesem od njega, se k temu dolgo ni mogel pripraviti. Ko so pa nekoč prišli kar na dom ponj in ga s silo vlekli h Mešlinarju — da jim zapoje — jo je pri vinu takole zakrožil: BISTKRŠKA. 1. Sem Bistričan, Vozim v Kranj, Vsaki pondeljek In tržni dan. Kolkor dobim. Vse naložim. Da za nedeljo Kaj ulovim. (iauziie pa konj. Dober patron Sv. Jurij mi druzga, dal bo zastonj. Kar le kaplja Doli eerlja. Pijem od kraja De kaj velja. V. Bistrčani! II. Moj konj use je Kot s trte je De se sam čudim, Ino ljudje. Hijo! Hoti! Birta želi Bajsa priganjam, Da se poti. IV. Skuja se groš. Pijem na roš. Kdor nič dolžan ni Miga je mož! Pride pomlad Hočem orat. Brano in seme Moram iskat. Takih nič ni! Daleč okoli. Kakor smo mi! Pesek pri nas Rata vsak čas Tega bogata Naša je vas! I a pesem je učinkovala bojevitejše na zbrane kot sama Mišlinarjeva (iadova peč. Zavrelo je v Bistričanih, že so stegnili pesti in prekmalu bi mu bila slaba predla, da ni kriknil; Meglica pred menoj! Meglica za menoj! in hitro izginil iz gostilne. Karel Pire: Spomini no zimski In odventnl čas. Ljuba jesen, kako krasna si bila. polna bogatih sadežev in raznega veselja! Kako radostno smo pohiteli nedeljo za nedeljo ven iz Tržiča na žegnanje, ali kakor tukaj pravijo, na semenj, bobe pobirat. V Križali, pod Ljubeljem, pri sv. Ani, na Brezjah, pri sv. Neži, v Lomu, pri sv. Katarini, povsod nas je bilo dosti, dokler niso Bi^tričanje naredili hrupu komec in spravili sejmarsko kuhalnico za leto dni na varno v hram. Z njo se je poslavljala od nas tudi jesen. Nič ni pomagalo tnžno slovojemanje, sv. IJršla je »dur za ušla«, zima je prikimala in naredila konec veselačenju |)o prosti naravi. Sv. Miklavž, ta sivi starček je že teden dni prishižkoval po voglih in kotih, ter potrkaval zvečer na duri, da smo raz-grajački hipoma vtilmili in se plaho spogledovali. Zaka'j tudi ne? Vsaj je bil dobri svetnik kedaj vse bolj strog, kakor dan- danes. Ni se zado\'oljil z lepim iiaKovorom pred množico (/irok. zbranih v kaki dvorani. (Jj .ne! Hodil je od liiše do hiše, od družine do družine in tu vpričo starišev in zvedavih sosedov izpraševal vest maliii nepridipravov. Taka očitna spoved vpričo dclKojezikasteKa parklja nam ni bila nič kaj povelji. vsaj ni bilo prav nič posebnega, da je kak obsojenček prišel \' dejansko dotiko s črnim kosmatinom, ki ga je prav poštene premikastil in »pocajnal«. Spominjam se, da je bil nekoč ta peklenski grdun pri sosedovih tako krut. da so še od-rašeni za poba prosili, klicaje: »Dovolj, dovolj, gospod Mi-kk:vž, dovolj, ima fc polne hlače!« A ves direndaj je bil hitro pozabljen, ko so se odprla vrata sjscdne sobe in smo zagledali na krožnikih darilca, ki nam jih je pustil ondi dobri sv. Nikolaj. Prosim pa, ne mislite, da nas je obsipal z bonbončki, čokolado in drugo sladkarijo. Oj, ne! par pesti orehov, kuhanega kostanja, lectarskega konjiča ali pa punčko, nekaj peres, svinčnikov in šolskih zvezkov, t J je bilo vse. Poredneži pa še tega niso dobili. Veseli so morali biti, če so našli na krožniku poleg neizogibne les-kovke malce repice in korenjčka. Zdaj je pa zadosti šale, prenehajte otroci z burkami! Adventn.i čas, resen čas! treba je pripravljati pot Gospodu, zato pa zarana iz gorke postelje v cerkev. 'Svojčas je bila zima dokaj strožja kot dandanes. Spominjam se leta, ko je na Vsih svetih sneg meter visoko ,zapa-del in šele pustne dni prihodnjega leta začel misliti na odhod. Pa zeblo je. da danes o tem nimamo niti pojma. Umevno je, da smo se pri takih okoliščinah le težko izmotali iz gorkih (idej. a doma ostati in zamuditi krasne zor-nice, za vse na svetu ne! Kaj nam mari, če smo do kolena sneg ga;.;'i, ali se nam je strupena burja zajedala v rudeča lica in ojitro rezala v ušesa. Hiteli smo po temnem klancu naprej in nismo se vstavili preje, dokler nismo dospeli na pokopališče za cerkvijo, koder se nam je nudil diven pogled. Gosta megla se je vlekla iz potoka po celi doHnici. da ni i):lo moč razločiti niti ene stvari. Kar se prikaže na skrajnem koncu Slapa majhna svitla pičica. Nji se pridružijo druge — tri — štiri — deset ali pa še več. Od minute do minute se večajo. dokler ne stoji vsa cesta v ognjeni svetlobi, ki rdeče-žareče cdsvita od sneženega Kamnika. Lomljani so in Dolin-čanje. ki z gorečimi ba kija m i hite k zjutranji službi božji. Kakor hitro se je prikazala, tako hitro je tudi izginila ta čarobna razsvetljava in šele, ko je zadnja baklja šumeče v snegu vgasnila, smo pohiteli v sveti hram. Cerkev polno vernikov obdaja polumrak. Le na vsaki strani tal ernirklja na velikem altarju žari po petero velikih, različno 1 arvanih oblastih svetilk. Bela, rdeča, rumena, tno-dra in ztlena barva se menjavajo. Kakor so nam pojasnili, po-menjalo je teh |)etero hičic petero delov sveta, kojih prebivalci željno pričakujejo Odrešenika. Prav prikladno temu dušnemu razpoloženju je iz kora mogočno zadonelo: »Ror-ate coeli desuper. et iiiibes pluant •lustuni. aperiatur terra et germinet Salvatorem.« — kosite nebesa od zgoraj in oblaki naj deže Pravičnega, odpri se zemlja in rodi Izveličarja. Za tem pa so tiho zapeli »svtto, sveto, nadvse sveto«. Ljudstvo je popadalo na kolena in molilo na altarju izpostavljenega evharističnega Odrešenika. Lepo je bilo, tako lepo, da so se mi ti prizori globoko vtisnili v dušo za vselej. Dasi je trajala pobožnost cel mesec, je vs,e le prehitro minilo. Približal se je zadnji dan adventa, ko se spominja cerkev Adama in Mve. To nam pa kratkomalo ni šlo v glavo, kaj ima s paradiža pregnani s svojo kratkokrilo, dolgolaso tovarišico opraviti v |)ratiki. Seveda, kako naj otroci doumejo vso veličastno tragiko skesanega in spokorjenega človeka? A tudi časa nam ni preostajalo tisti dan za tako premišljevanje, ko se je vsevprek po hiši snažilo, peklo pecivo in pripravljalo za praznike. Sicer se pri vsem vrvenju nismo z drugim udcjstvovali, kak; r z gledanjem, a to smo opravili ten-elj t:, di kler ; e niso pričele postavljati popoldan jaslice. 'Го je bilo težavno delo! Vsaj še Bok vsem vstrečti n,e more, kaj pa otroci. Končno je bilo vse pripravljeno. Zmračilo se je, s kadilom smo pokadili in z blagoslovljeno, vodo poškropili celo hišo in molili rcžnivenec. Potem pa je napočila praznična tišina — sveti večer. Mati so prižgali lučico, mi smo obkolili jaslice in na tihem začeli prepevati božičnice. Vedno bolj so naraščali glasovi, dokler se ni razlegalo petje po vsi soseski. 1. Ustanite vas prosim, karkoli vas še spi, poglejte kaj v Betlehem ljudstva hiti. Pravkar sem jaz slišal, uro dvanajsto bit. Se mora kaj novga v mestu godit. 2. Mesija nam rojen, oh vesela noč. Skoz Njega prejmemo vsi skupaj pomoč. Pravli so preroki, že davno nekdaj. Da ima On priti, za gvišno je zdaj. Л. Za ofer ponudjo, kar uboštvo njih da. To gvišno pred Bogom veliko velja. Preprosti pastirci tam v štalci stoje. Od čuda velicga roke gor drže. 4. To dete previdi dno našga srca, Ta brumno, ta čisto, leto On štima. Tako Kristjani storimo tud mi, Darujmo pripR:sto, iz čiste vesti. Hitro so potekale ure in predno smo se zavedli, je jel vabiti veliki zvon k polnočnici. Ulice so bile živahno obljudene. Na jasnem nebu je sijala mila luna, zvezdice so prijazno migljale, potok dobrovolj-no šumljal, vrhova Kokovnice in Kamnika sta tiho-mirno štrlela proti nebu, skratka ljudi in naravo je obdajal v sljutni nebeške radosti, sladak mir — — vse je vzajemno slavilo (jospoda. HiteH smo proti božjem hramu. Vendar pa nismo opustili nobeno leto, da bi ne postali na mostu, poslinili kazalca in ga kviško držaje ugotovili jeli veje veter od severa, juga ali zapaca, kajti gospod učitelj Debeljak n^ je često-krat zatrjeval, kakoršen veter piha Sveti večer ob polnoči, takšen prevladuje prihodnjega pol leta. Cemu bi se tudi z vetrom ukvarjali, požurimo se raji, da pridemo preje v cerkev. Kako krasno je bilo ondi. Vam ne bom na dolgo in široko razkladal, pojdite sami tja, pa se bote prepričali, pa pobožno molite, kot smo tudi mi moliti pričeli. Žal se nas je okrog evangelija polastil nekak nemir, ki' je naraščal vedno bolj in bolj. Nekdaj je bila namreč navada, da je organist g. Debeljak vsako leto za Božič uglasbil čisto novo, prav tržiškim razmeram prikladno božično pesem, zato nam radovednost ni dala mirovati. Komaj se je darovanje pričelo, so se nežno pritajeno, kakor iz nebes, oglasile gosli izvajaje malo predigro. Kmalo je posegla vmes primadona, »Curežova .lolianica« z solo spevom v ljubko zvenečem glasu. Bilo je kakor da bi srebrne cvanc-garce razsipala. Ne dolgo na to se ji pridruži baritonist »Brenckov Cena«, da skupno v duetu prekrasno oznanjata veselo vest o novorojenem detetu. Vzradoščeni nad tako novico pač niso mogli mirni ostati tudi drugi pevci in piskag. Krepko je nastopil zato vmes ves mešan zbor, nase pritegnil flavto in klarinet, Tomba je pritisnil z svojim bombardonom, zabobnele so pavke in nastalo je žinganje, da so se šipe v oknih tresle. Naravno, da je pri takih okoliščinah staro in mlado pozabilo na vse, na kraj in na sveto daritev. Šele zvonček nas je moral opomniti, da se bliža povzdigovanje. Mi mali smo še posebno pazno, z odprtimi ustmi poslušali. Same ušesa so nas bila, kajti pri nas ni šlo samo za užitek, hoteli smo se priučiti v najkrajšem času novi melodiji, da jo ponesemo zmagoslavno domov pred jaslice. In zares, preden so pesem v tretjič pri večernicah odpeli, je bila melodija :'aš i! 2\ ečer smo Гe ^amestojno nastopili pred jaslicami in ])roizvaj;!li novo božično, točno posnemovaje pevce in muzi- kalite tako vs t rajno, da so jo druRi dan že mati pri ognjišču žvižgali. Kakor božični dan, tako preprosto, veselo, domače smo preživeli tudi Štefanov in Šentjanž£v dan v krogu domačih, ne meneč se za celi svet. Šele nedolžni otročiči so prinesli »Pa>-metvo«, pojedli smo zadnje mrvice potic ter se neradi lotili šolskih nalog in učenja. Preostajal nam je le še Silvestrov večer in pa novo leto, katera pa nisem posebno vzljubil. Preresna sta mi bila. Tista voščilas ki sem jih vsepovsodi slišal: »Da bi zdravi in veseli še danes leto dočakali« so spominjala preveč na smrt. Nika-kakor, da bi mislil jaz umreti, pač pa sem se tresel za svojce in to me je mučno dirnilo. Druzega januarja je moj rojstni dan. V družini ga nismo praznovali, tudi obdarovan nisem bil, kakor je zdaj v navadi. Samo rekli so mi, da imam ž6 toliko in toliko let, pa sem še vedno do skrajne meje neumen. »Kaj meniš«, so vprašali, »kedaj te bo pamet srečala?« Buljil sem predse in nisem našel odgovora. Kako tudi? Več kot šestdesetkrat se je že vrnil ta dan, a še vedno čakam na tisti znameniti trenutek. Gospodična Marija Kurnik nam je v svoji prijaznosti ra-devolje stavila na razpolago debelo knjigo, v katero je vpisa-val nje rajni oče gospod Fortumat Kurnik z velikim trudom nebroj pesnitev. Med njimi smo našli na str. 7 eno z napisom: »Božična 1827«. Toraj bo prav letos minulo 100 let, od kar se je v prvič v Tržiču pela. V proslavo Tega skromnega jubileja podajamo pesem, ne da bi na pisavi kaj popravili. Ni nam znano ali je izvirno tržiška, ali je tušem od drugod prinešena. Za našo domnevo govori, ker je končnica »I« vedno nadomeščena z »H«, kar je pristno tržiško. BOŽIČNA 1827. 1. Peršla je lepa sveta noč, čas božje milosti, Bog nam je skazal svojo moč, v naše revnosti. Poslal je sinka svojga, odrešet pogubljeniga, Claveka za volj Grehav letga poverbanga. 2. Angelce prov lepo necoj na nebo pojejo. Oni pojejo med seboj, veselo glorio. Necoj je rojen odrešenik, On je naš pomočnik. Vesle se o grešnek moj. Vesel Glorio zpoi. 3. Kir pastirce to slišijo, se grozno vesele. Oni endrujga kličejo, dete videt žele. Hitro oni h štalce teko, videt dete lepo, Kir oni v štalco pridejo, dete tam vidio. 4. Kir rojen je Mesia nam, tam v štalce on leži, Angelce pa pojejo tam, de pubeč lože spi. Maria tam per njem kleči, in roke gor derži, Jožef tud per njemo stoji, se grozno veseli. 5. U smile se o Jezus zdej, mi tebe prosmo use. Kadar bode življenja krej, na nas ti spomni se. Takrat ti na pozab na nas, te prosmo use na gla%. Častil te bomo mi vselej, sedej in na vekomej. Kaj moraš vedeti? Kadar greš za krstnega botra princsi li krstu seboj družinski list otrokovega očeta ali pri nezakonskih materah krstni list nezakonske matere. Starši naj si pred krstom oskrbe družinski list in nezakonske matere krstni list. To je potrebno radi pravilnega vpisa v krstno knjigo. V naši župniji smo že ugotovili polno slučajev, da so bili nekateri pri krstu napak vpisani, ker so botri ali babica povedali napačno ali pokvarjeno ime in ko so dotični dorasli, so imeli velike težave radi napačne pisave imena. Pred kratkem smo imeli zopet tak slučaj. Pred kakimi 33 leti je babica prinesla h krstu ne/akrnskega ctroka in pomotoma povedala ime stare : atere irc^to imena prave matere, pa še to ime je povedala napačno. Dotični ima sedaj tri napačna imena: pokvarjeno ime stare matere, nepravilno pisano ime svoje matere, pri vojakih so mu dali pa še obe ti dve pokvarjeni imeni skupno. Njegovi otroci so nekateri vpisani na njegovo pravo ime, drugi na napačno in tako je v vsej družini velikanska zmeda v imenih. Da se kaj takega ne zgodi, naj ima vsaka družina svoj družinski list, kjer ima vse pravilno vpisano in kjer so vsi važni družinski podatki. Tako vsaj starši lahko povedo otrokom, kdaj so bili rojeni. Lahko rečemo, da polovica ne-\ jst ne ve, kdaj so bile rojene, ker jim starši tega niso mogli povedati. Ce je mogoče, naj babica prej pove, kdaj bo krst, da ne bo treba morda čakati gospodov. Vsak boter naj zna očenaš in apostolsko vero, ki jo moli z duhovnikom pri krstu. Z otrokom se pride najprej v zakristijo, kjer se vpiše v krstno knjigo. Nato gredo k krstnemu kamnu, tam vpraša duhovnik: »Kako naj bo ime temu otroku?« Botri povedo tu ime otroka. Natot vpraša duhovnik: »N. kaj želiš od. cerkve božje?« Botri odgovore: »Vero.« Krstitelj položi štolo na otroka in mu reče: »Pojdi v cerkev božjo, da boš s Kristusom deležen večnega življenja.« Nato stoje molijo duhovnik in botri skupaj apostolsko vero. Po tej pokleknejo in skupno molijo očenaš. Ko duhovnik vpraša: »N. (ime otrokovo), se odpoveš hudiču?«, odgovore botri: »se odpovem«. Ko duhovnik pravi: »In vsem njegovemu dejanju«, odgovore botri: »se odpovem«. In na vprašanje: »in vsemu njegovemu napuhu«, odgovore zopet botri: »se odpovem«. Nato mazili duhovnik otroka s svetim oljem in vpraša: »N. Veruješ v Boga Očeta vsemogočnega, stvarnika nebes in zemlje?« Botri odgovore: »Verujem.« Duhovnik: »Veruješ v Jezusa Kristusa, Sina njegovega edinega. Gospoda našega, kateri je rojen bil in je trpel?« Botri: »Verujem.« Duhovnik: »Veruješ v Svetega Duha, sveto katoliško cerkev, občestvo svetnikov, odpuščanje grehov, vstajenje mesa in večno življenje?« Botri: »Verujem.« Duhovnik: N. Hočeš krščen biti?« Botri: »Hočem.« Nato se izvrši obred svetega krsta. Prosimo, da otrok ne zavezujete preveč pod vratom in na hrbtu, ker je potem potrebno maziljenje silno težavno in nerodno. Boter sme biti tudi samo eden. Glede botrov ima cerkveni zakonik sledeče predpise: Da sme biti kdo boter, mora biti krščen, katolik, vsaj že 14 let star, ne izključen iz cerkve in ne na slabem glasu vsled kakega zločina ah očitnega greha, znati mora vsaj najpotrebnejše nauke svete vere, držati mora otroka med krstom ali se ga med obredom vsaj dotikat z roko. Nekatoliki torej nikakor ne morejo biti botri! Po cerkvenem zakoniku moramo župniki skrbeti, da se otrokom dajejo pri krstu krščanska imena. Starši naj torej izbero ime kakega katoliškega svetnika, nikakor pa lie imena kake rastline, živali ali kakega pagana ali krivoverca. Ce je nevarnost, da bi otrok umrl predno bi ga mogli prinesti v cerkev k krstu, so ga dolžni starši krstiti doma. Krsti naj tisti, ki bolje zna. Krsti se v sili tako-le: Otrok se oblije po glavi z vodo, med oblivanjem se izgovore besede: Jaz te krstim v imenu Očeta in Sina in Svetega Duha. Oblivati se mora med izgovarjanjem besedila. Ce bi prej ali kasneje oblil kot govoril, bi krst ne bil veljaven. Oblije se lahko otrok z navadno vodo ali pa z blagoslovljeno. Kadar se nameravaš poročiti. Ce si rojen v isti župniji, kjer se boš poročil, potem ni treba prinesti seboj v župnišče nobene listine. Ce pa nisii rojen tam, kjer stanuješ, moraš prinesti k župniku svojega stanovališča krstni in samski list, ki ju dobiš v tisti župniji, kjer si bil rojen. Ženini in neveste naj prihajajo k izprašev a n ju le o b torkih in sicer ob 5. zvečer. Ce je nevesta v kaki drugi župniji, se ženin zglasi v domači župniji in prinese s seboj potrebne listine, ki jih potem župnik pošlje na župni urad, kjer stanuje nevesta. V smislu cerkvenega in državnega zakona se morata zaročenca pred poroko 3-krat okli-cati, če je kak vzrok za to, podelita cerkvena in državna oblast spregled ''veh ali enega (.klica. Za ta spregled se morajo plačati razne takse in koleki. Ker se višina kolkov določa p.) tem, koliko kdo plačuje-c'avka, mora vsak, ki želi na|)ravili prošnjo za spregled oklicev, prinesti seboj tudi potrdilo tii-kajšnesa davčnega urada, koliko plačuje davka od posesti ali I,hrti. Potrdilo mora biti za ženine in nevesto, če sta oba v domači župniji, 'l'o potrdilo mora biti kolkovano s kolkom 2!) Din. Poroka se redno ne sme vršiti takoj po oklicih, ampak šele tri dni po zadnjih oklicih. Nekateri žive že leta \' znanju in dobro vedo, kdaj se bodo poročili, pa pridejo zadnji trenutek in liočejo imeti \ par dneh vse opravljeno: oklice in poreko. Zato opozarjam, da — če ni posebnesa vzroka — nc sme hiti poroke pred tremi dne\ i po zadnjih oklicih. Vsak naj torej ob pravem času pride v župno pisarno Klede sestave zapisnika in izpraševanja. Če je kak zadržek, se mora dobiti prej izpreKled od zadržka, potem šele se smejo \ ršiti oklici. Zakonski zadržki so bili pojasnjeni v Cerkvenem Glasniku 1. 1925. Pred poroko je treba prejeti sv. zakramente. IPri poroki morata hiti navzoči dve priči, ki morata biti katoliške vere. Pri poroki stoji ženin na nevestini desnici. Pred poroko ima poročujoči duhovnik kratek nagovor, ki ка ženin in nevesta poslušata stoje. Nato vpraša duhovnik najprej ženina: »Ker pa mora biti ta sveta zaveza po postavi s prosto in resnično voljo sklenjena, vas vprašam krščanski ženin N., a ko hočete vzeti to tukaj pričujočo nevesto M. za ivojo pravo ženo po postavi naše svete matere katoliške cerk\ e, recite hočem.« Ženin odgovori: »Hočem.« In nato vpraša župnik nevesto: »Ravnotako vprašam vas, krščanska nevesta M., ako hočete tejca tukaj pričujočega ženina N. vzeti za svojega pravega moža po postavi naše svete matere katoliške cerkve, recite hočem.« Nato odgovori nevesta: »Hočem.« Poročujoči duhovnik nato pravi: »K večjemu potrjenju tega svetega dela dajta drug drugemu prstana zaročitve in roke.« Ženin naj ima pripravljene poročne prstane, ki jih izroči cerkovniku na krožnik. Nato si ženin in nevesta podasta desne roke. Ko držita novoporočenco sklenjene roke, govori duhovnk: »Sklenitev rok pomeni, da zdaj pred Bogom in krščansko družbo sveto potrdita, eden drugega ne zapustiti, čeprav vama l5og nadlogo pošlje, temveč vedno ljubeznjivo in eden drugemu pomagajoč vedno skupaj ostati, dokler vaju ne ho smrt ločila.« Nato duhovnik s štolo ovije sklenjeni roki ženina ni neveste in govori po latinsko: »Jaz vaju združim v zakon v imenu Očeta in Sina in Svetega Duha.« Nato pa poškropi z blagoslovljeno vodo roke poročencev. Za tem blagoslovi duhovnik poročne prstane. Ženin in nevesta stojita. Nato dobita blagoslovljene prstane, ženin natakne prst jn nevesti in nevesta ženinu na prstanec leve roke. Potem reče duhovnik: »Sprejmita prstan, kateri naj vaju vedno opo-nnnja, da zakonsko zvestobo, ki si jo zdaj drug drugemu obljubita, do smrti natanko držita. V imenu Očeta in Sina in Svetega Duha. Amen.« Nato se obrne duhovnik proti altar ju in prosi blagoslova za novoporočenca, ki sedaj p o k I e k n e-t a na stopnice altarja. Po molitvi se duhovnik obrne proti poročencema in ju blagoslovi z blagoslovljeno vodo. S tem je obred poroke končan. Po poroki je v naši župniji darovanje. Poročenca in svatje gredo k darovanju okrog altarja. 1^) poroki pridejo priče v zakristijo, da se vpišejo v poročno knjigo. Če sta imela novoporočenca že prej kakega otroka, morata to prej povedati župniku in po poroki ali pa vsaj kmalu po poroki, naj prideta v žu|)no pisarno z dvema igricama, da. se nezakonski otrok pozakoni. Spodobi se, da se župljani poročajo doma v domači župni cerkvi, če pa se želi kdo i)oročiti drugod, mora dobiti od svojega župnika pooblastilo za dotičnega župnika, kamor se želi iti poročiti. Razkošnih in hrupnih ženi t o van j ne prirejajte, ker se s tem goji le pijančevanje in po nepotrebnem zapravlja denar. Poročni dan naj bo dan poštenega, družinskega veselja. Razno. Kip Sv. Terezi,ie Deteta Jezusa ali Male Cvetke je bil postavljen vis a vis kipu presv. Srca Jezusovega oh vhodu v staro kapelo v soboto dne 4. decembra. S tem je dobil odprti prostor med cerkvijo in staro kapelo prijetno lice, da zgleda :z r.ove kapele kakor kak altar. Treba bo le še nove slike v ozadju, kjer je sedaj slika Dobrega pastirja, pa bo ves pogled in utis res lep. Z obema kipoma je nekako maskiran neprijetni kot, ki ga tvorijo podporni stebri stare kapele in novi ( bok, tako da se sedaj kar izgubi. Kip Male Cvetke je, kakor kip Srca Jezuovega, delo Ivana Pengov, kiparja v Ljubljani, črtane Din 7650. Kip je prav lično delo, ki hvali mojstra. Sv. Terezija drži v roki, ki jo moli proti Kipu Srca Jezusovega, šopek cvetja, z drugo pa napravlja rahlo gesto proti ladji cerkve, kakor da hi s tem priporočala vernike v cerkvi milosti Srca Jezusovega. Na kipu Srca Jezusovega je napis: »Pridite k meni vsi«. Mala Cvetka pa naj bi nekako klicala in vabila k njemu vernike in mu jih priporočala. V stebru pod kipom je vdelana relikvija, nekoliko zemlje iz groba pod krsto Male Cvetke. Naj hi .Mala Cvetka tudi v našo župnijo rosila' obilo svojih cvetov milosti, naj bi bila res zaščitnica naše župnije in voditeljica k — Jezusovemu Srcu. Opozorilo staršem, (iotovo je še vsem v spominu strašni zločin, ki se je p ruti 7 leti izvršil v kovorskem gozdu nad malo deklico, ki je postala žrtev pohotne propalice. Pred par tedni je podoben zločinec hotel v bližini Tržiča izvršiti naselje nad 4 letno deklico. K sreči so domači ob pravem času pcgriL'šili otroka in ga rešili. Starši pazite na svoje otroke in ne puščajte jih samih hoditi okrog! Dr. Franc Grivec, Sv. Ciril in Metod, slovanska apostola, je naslov knjigi, ki jo je prejel v razpečavanje župni urad. Knjiga stane 16 Din. Knjigo prav toplo priporočamo! Vsak, kolikor toliko izobražen Slovenec, bi jo moral prebrati. Drugi dan po tem, ko sem knjigo prejel, sem imel priliko govoriti z dvema inteligentoma o razmerah ob času pokristjanjenja Slovencev. Bila sta polna predsodkov proti papežu, kakor da' bi bili papeži podpirali nasilno ponemčevanje Čehov in Slovencev in odobravali izrabljanje evangelija v potujčevalne namene. Slovanski svobodomiselni tisk je našo inteligenco napojil z raznimi zgodovinskimi lažmi in zavijanji resnice. V tej knjgi pa je največji slovanski strokovnjak na tem polju zgodovins.ko pokazal, kako so ravno papeži ščitili slovanska ap ;stola sv. Cirila in Metoda, podpirali njih delo celo proti rovanju slovanskega vladarja; v knjigi se prav lepo vidi, kako so papeži čuvali univerzalnost katoliške vere, ki mora biti za vse narode enako ljubeča mati. Ko so Slovani pustili na cedilu sv. Metoda, se je rimski papež boril za njega z nemškimi vladarji in strogo kaznoval nemške škofe, ki so delali krivico sv. Metodu. Knjigo |)rav toplo priporočam, kdor si je ne more nabaviti, naj jo vsaj prebere, dobi jo lahko v Ljudski knjižnici na posodo. Pokoini Kospod Andrej Gassner je zapustil v svoji oporoki tudi primerno vsoto za dobro katoliško časopisje. Del tega denarja sta gospoda sinova naklonila tudi našemu Cerkvenemu (ilasniku, s čimur je bilo omogočeno to številko povečati in bolje opremiti. S tem plemenitim činom je blagi pokojnik lepo pokazal, kako globoko je umeval potrebo dobrega katoliškega časopisja. Takih mož hi bilo več potreba današnji dobi! Oosp. odvetnik dr. Ažnian je po naročilu svojega blago-pokojnega očeta potoni gospodične Texter daroval za reveže v Tržiču KMX) Din. V svoji oporoki je namreč določil gotovo vsoto za res potrebne v 'i'ržiču - rojstnem kraju svoje žene in v svojem rojstnem kraju v Kropi, da bi — kakor piše v svojem testamentu - vedeli, kdaj sta dva trpina iz njihove srede zapustila ta tužni svet in njegove muke. Planinski dom, reg. zadruga z o. z., se je ustanovil v i r; ičn ta namen, da sezida na Kovcah veliko planinsko kočo. Ta koča ho gotovo zely pomnožila tiiristovski dotok na Kovce ill tudi v Tržič. Pri tem planinskem domu namerava odbor napraviti tudi malo planinsko kapelico, da bi bila potem tam poleti ob nedeljah večkrat sv. maša. Ideja je prav lepa in župnija bo šla odboru kolikor mogoče na roko, posebno pri napravi in oskrbi kapelice. Fotografijo Tržiča, ki jo prinašamo na naslovni strani, nam je br-ezplačno prepustil g. fotograf Nadižar, kliše predilnice pa firma, obojim iskrena hvala. Sicer oboje tržičani poznamo, toda slika ima več pomena za prihodnjost, da bodo poznejši rodovi videli, kakšen je bil Tržič ob proglasitvi mestom. 1000 izvodov Cerlivenega Glasnika januarske številke smo dali tiskati. To številko naj bi pač imela vsaka družina iz naše župnije in jo ohranila za spomin. V začetku novega leta se prav iskreno zahvaljujemo vsem tistim, ki tako požrtvovalno razširjate in kupujete naš list, vaši dobrohotnosti še nadalje priporočamo naš Glasnik. Najdene reči pridržati je ravno tako hudobija, kakor je tatvina. Kadar kak predmet najdeš, ki ima kaj vrednosti in ne moreš sam izslediti lastnika, prinesi stvar v župno pisarno ali pa samo tam naznani, da se oznani. Pogosto se pa zgodi, da kdo kaj v cerkvi pozabi, komaj pa pride iz cerkve, se spomni, da je nekaj pustil v klopi, ko pride nazaj pa predmeta že ni več tam in potem je treba oznanjevati, da se izgubljeno dobi nazaj. Kdor v cerkvi opazi kak pozabljen predmet, ga nima pravice jemati domov. Izgubljeno naj prinese cerkovniku, pri' katerem ljudje vprašajo po izgubljenem. Kdor tu najdeno odnese domov, že pade sum na njega, da si je hotel prisvojiti tuje blago. Zbirka za poplavijence: Pri darovanju v župni cerkvi se je nabralo za popiavljence Din 2650, Rdeči križ v Tržiču je pa zbral sledeče: V Tržiču Din 4994, v občini Kovor Din 4342, v občini Sv. Katarina Din 1680.05, v občini "Križe Din 1636.95, v občini Sv. Ana Din 770.50. Skupaj je torej nabral Rdeči križ v Tržiču in okolici Din 16.423.50. Poleg tega je prejel še 2 zaboja še precej dobro ohranjene obleke. Župni urad je poslal zbirko poplavljencem potom škofijskega ordinariata. Rdeči križ je izročil Din 3000 po povodiiji močno oškodovanemu mlinarju Pogačniku na Brezovem pri Kovorju, občini Žiri je naravnost poslal Din 1700, oblastnemu odboru Rdečega križa v Ljubljani pa Din 11.533, istemu se je odposlala tudi obleka. Pripravljalni odbor Rdečega križa v Tržiču se vsem darovalcem toplo zahvaljuje za vse obile darove. Izgubil je neki delavec denarnico z raznimi zanj zelo važnimi dokumenti na poti v Dolini. Najditelj denar, ki je v denarnici, lahko zase ohrani, dokumente pa naj prinese v župno pisarno. K. I\: Rajsko pismo. Prejeli smo in obveščamo sledeče pisanje: Krtova dežela sv. Barbare dan letos. (jspud urednik! De na zamerjo k se nanje obrnemo z a no veliko prošno! Učeri smo vkup sedel na nebešč pristale, sami tržišč loiiJsmane jen smo se pogovarjale, koko j bo učasli dol na zemlje, kar prleti Krtačova Špeva, k jo oni dobr poznajo, sej jem zmirej liod na ulio trobite. Tok je leteva de soj prton-felne kar čez Kva\o frčale. K je li nam pršva j pa začeva tače rči oli Tržiča prpovdvate, de nismo vedle, a smo man-Kelce, a smo bafce. Ker se sami enkoker na znajdemo, kaj je res, jen kaj ne, kar je ta auša čvekava, pa Neli prosmo, cleb rasodile. Nem še vrjamemo, drujmo pa prov neč. Alston: 1. Aie res. a ni res. dej Tržič mest gratov? — 2. A je res, ani res. de tam poli Lipo. čer je kirkat stava sv. Andreja cirku, zidan zej mesten rotovž z dvema turnčama? — ,1. A js es. a ni res, dej na rotovž velika dvorana, čer imajo to velče gvale soje beronteže? — 4. A je res, ani res, dej u te dvorane prpravljen za purgermajstra pozvačen stov, k je z rdečem žametam futran. — 5. A je res, ani res, de na tmo stovo gspod purgermajster sde. k imajo za an prst debevo zvato četno trikrat okel uratu obešeno. — 6. A je res, a ni res, dej Vandrhovška stala u trženco prenardena, z gvažov-nato streho, not pa hnietice iijeh prdevče predajajo. — 7. A je res, a ni res, de se usakeh 5 melut prpelje od Cegelš čez fabrko notr dol do panhofa iromvaj, tok de živa duša po te pote na hode h nogam. — 8. A je res ani res, dej ga s a preče šole pa do eerkve asfaltirana, pa zgloncana. de se u ta naj svabšem uremen hode koker po mize. tok de to mal frkoline k že po 5 let hvače trgajo po klopeh, še na vedo kaj je bva-to- — 9. A je res a ni res. dej poh pvazam pet metrov širok nasip, toko de se rz poli Pecije pride oh za dej na gliho na most u Spodnjem konco. — 10. A je res. a ni res, dej po celmo mesto preprežen radijo. tok. de če kdo na ponhof čihae. mo pa na fabrč zakličejo: »Boh poniagi!« — 11. A je res a ni res. de imajo mesarje na pvaco toko Ipe mesnice, de se žvina sama ponuja poli nož. sam deb u to gvažovnatem auslogo prongova. —- 12. A je res ani res. dej u gase an pol-birar. k zna ženskam tok fajn gvale štueat. de pride usaka za 10 let mvajš ven koker je pa not pršva. — 13. A je res ani res, dej tam tud ana šporkasa. de več ket kdo gnarja not prnese. več ga ima. — 14. A je res. a ni res, dej per Šetinc u prlem štuko štajromt, de s vsač, kder fronče pvača, žiher u štacun zbere an nov gvant, al pa ane nove rančoše, po vrh pa še an liter vina žiher spije, per ta »Veselmo .loško«. — 15. A je res a ni res, dej pr Šetinco na doriš an fotograf, k tok dobr soj antverh zastop, de vsaka punca k se da oh njega kontrafirat, še t is t let prov gvišen dobi žeiiua. — 16. A je res a ni res, dej na Bolos to črna šova. čer otroeem s trah-tarjam učenost u btiee ulivajo, pa dej tam an prefesar. kje tek brihten. de evo ve. koko so preti 10.000 letme naše pra-prapradede nierkiice pestvale, pa afne guncale. - 17. A je res, a ni res. de so na rotovž ano službo ven spisal, za an ga dolitarja špecijalista, de bo to klepetavm ženskam vsak mesec to predovje jeziče štucov. 18. A je res, a ni res, de so na magistrat pustel use prepire, uso feržmajlit, use trucanje, ves natolcvanje pa uso kajfarijo na aii k p pomeste, pa n an meh na basa te, pokel pa u Bistrico urečte, de zej ves mest ajntrohtleh žvi jen se vse purgarje meh sboj ljubjo je spoštujejo, toko, de se po noče po pvac jen po gasah razlega samo ana angelska štima: »Čast Bogu na višavah jen mir vsem purgarjem u Tržičo k so — dobre volje!« Imele b še velik za barate, pa se bojmo, deb se jem kej na bržmagal, pa nečnio imet obenga ferdrusa, zato jeh prov Ipo prosmo, de nam kar telegrafiš — telefoiiiš odgovarete: A je res ani res, dej vse to res kar smo Vas gnadlu gspod iiprašale. Zej se jem pa prov precartaii že naprej zahvalnio de bote tok frajiidleh jen bote dal ano aiitvert oh sebe jen Vas z dna srca pozravljanio v rajo zbrane nekdanje Tržišče loiidsmaiie. Na to smo radevolje odgovorili: Vprašanje: I, II, 1,1, 13. 14: istina; 2, .3,, 7, 9: kar Se ni pa še bo; 4, 5: pohvale vredno; 6: nobelj; 8: oj, Bog daj!; 9: nepotrebno; 10: staro kot Tržič sam; 12, 15: privoščimo; 17: prepotrebno; 18: hvala Bogu! v Širite „Cerkveni Glasnik*'. OdKovurni urednik Matija Skcrbcc. Za »Ziidnižnii tiskarno« Srečko MaKolič v I.iuhljaiii.