M. KOMAC: Pobijanje Ciganov med drugo svetovno vojno v Sloveniji 216 Miran Komac Pobijanje Ciganov med drugo svetovno vojno v Sloveniji* * Poimenovanje romske populacije na Slovenskem v medvojnem obdobju je bilo cigani, z malo za četnico. Tako bo ta pojem uporabljen tudi v našem prispevku, pisan pa bo z veliko za četnico – Cigani. KOMAC Miran, dr., red. prof., znan. svetnik, Inštitut za narodnostna vprašanja, SI-1000 Ljubljana, Erjav čeva 26, miran.komac@inv.si Pobijanje Ciganov med drugo svetovno vojno v Sloveniji Po okupaciji in razkosanju Dravske banovine med štiri sosednje države leta 1941 je sledilo obdobje etni čnega čiš čenja, v katerem so se po- leg pripadnikov ve činskega slovenskega naroda znašli tudi pripadniki narodnih manjšin: Nemci, Judi in Cigani. V razpravi bo predstavljen geno- cid nad Cigani. Nadnje so se spravili Italijani, Nemci, Madžari in pripadniki slovenskega odporniškega gibanja (partizani). Sodelovanje partizanov v masakru nad cigansko manjšino predstavlja poseben slovenski dodatek h geno- cidu nad slovenskimi Cigani. Klju čne besede: Cigani, porajmos, deportacije Ciganov, pobijanje Ciganov, evgenika, genocid, druga svetovna vojna, slovensko ozemlje. Komac, Miran, PhD, Full Professor, Research Counsellor, Institute for Ethnic Studies, SI-1000 Ljubljana, Erjav čeva 26, miran.komac@inv.si Mass Killings of Gypsies during World War II in Slovenia The occupation and division of the Drava Ba- novina in 1941 among four neighbouring states was followed by a period of ethnic cleansing perpetrated against members of the Slovene nation and against members of national mino- rities, i.e. Germans, Jews, and Gypsies. The paper sheds light on genocide committed against Gypsies. Gypsies were victims of genocide perpetrated by Italians, Germans, Hungarians, and members of the Slovene resistance move- ment (partisans). Partisans’ involvement in the massacre committed against the Gypsy minority represents a special Slovene addition to the genocide perpetrated against Slovene Gypsies. Keywords: Gypsies, Porajmos, deportations of Gypsies, killings of Gypsies, eugenics, genocide, World War II, Slovene territory. Zgodovinski časopis | 75 | 2021 | 1-2 | (163) | 216–239 217 Uvod Khonik nane sar tu, rajo Devel. Ker o kamibe e bibahtale Romeske. Sa o them te merel, a tu Devla đivdin. E godji te šereste, kana palpale o them keres. 1 Cigani so med nami vse od 14. stoletja. Niso prišli v enem naselitvenem valu in niso prišli samo po eni poti. Posebej zaželeni niso bili, ustaliti se jim ni bilo dano. Ve činoma so ostali ve čni popotniki. Raziskovalci so to (pogosto) prisiljeno nomadstvo predstavili kot tako reko č prirojeno željo po popotništvu, svobodi. Za slovenske oblasti Cigani niso predstavljali narodno-manjšinskega pro- blema, zato slovenske oblasti niso čutile potrebe, še manj obveze do ohranjanja jezika in kulture Ciganov. Cigansko vprašanje je bilo predstavljeno kot varnostni problem. In to var- nostni problem za ve činsko prebivalstvo, ne za Cigane. Klateštvo in potepuštvo sta predstavljala, po mnenju tedanjih oblasti, klju čni varnostni problem. Takole je zapisano v eni izmed okrožnic V elikega župana ljubljanske oblasti: »Potepuštvo in brezdelje sta najve čja opasnost za javno varnost in red. Od potepuštva do zlo čina često ni niti en korak in potepuhi dajejo najve č zlo čincev. Radi tega se že samo potepuštvo in brezdelje preganja in kaznuje. Znano je, da se mnoge ciganske družine tudi sedaj klatijo iz enega kraja v drugi, a kadar jih kaka policijska oblast zasa či v svojem podro čju na klatenju in jih za čne navajati, da se na gotovem kraju naselijo, trdijo, da so se še na drugem nastanili, a to jim je samo izgovor, da se izognejo stalni naselitvi in nadaljujejo potepuško življenje. Isto tako nadaljuje ve čji del ciganov potepuško življenje z objavami, ki jih dobivajo od posameznih politi čnih oblasti pod pretvezo, da gredo v ta ali oni kraj radi dela, a njim ni do tega, ker ne prevzamejo nikjer nobenega posla, ampak se klatijo iz kraja v kraj, se vdajajo prosja čenju, goljufi ji in tatvini, kar je vse na škodo splošne varnosti in v breme oblastvom. 1 Gospod Bog, vsemogo čni, Usliši prošnjo ubogemu Ciganu, Naj ves svet pomre, samo Ti, Bog, preživi! Ko boš pa naslednji č ustvarjal svet, pa ravnaj po pameti. (Romska narodna pesem, avtor neznan) Povzeto po: Lujanovi ć. Oblak kožne barve. Cankarjeva založba, 2018 (iz romskega jezika v slovenski jezik prevedla Samanta Baranja). M. KOMAC: Pobijanje Ciganov med drugo svetovno vojno v Sloveniji 218 Ob priliki zadnjih čestih gozdnih požarov so neke politi čne oblasti dognale, da so te požare zanetili cigani, ki so bili nastanjeni v gozdovih. Da bi se to zabranilo, so se že ve čkrat izdali politi čnim oblastem razni razpisi in ob teh prilikah so se priporo čale tudi razne mere s pomo čjo katerih bi se enkrat za vselej ostavilo klatenje ciganov, a vseeno se dogaja, da nekatere ciganske družine žive v potepuštvu in brezdelju, zapuš čajo svoja stalna bivališ ča in ogrožajo na ta na čin varnost oseb in imovine v krajih, kjer se pojavljajo«. 2 Cigani so bili nadloga, ni č ve č kot to! Na dnu slovenske narodne lestvice. Cigansko vprašanje je bilo obravnavano kot problematika ne bodi ga treba ljudstvo. Pogosto se v arhivskih virih najde tudi pojem ciganska nadloga. 3 Krivi čno bi bilo zapisati, da si slovenske oblasti niso prav ni č prizadevale za izboljšanje socialnega položaja Ciganov. Dvig izobrazbene ravni pri Ciganih predstavlja izhodiš če urejanja ciganskega vprašanja. »Zgradilo bi se naj posebne ciganske šole, kjer bi bili doraš čajo či ciganski otroci ves čas do dovršene šolske obveznosti. Nadzorstvo in pouk bi morali prevzeti mladi ljudje, dobri pedagogi, ki bi povsem posvetili samo vzgoji ciganskega naraš čaja. Najugodnejša rešitev bi morda bila, ako bi se vzgojo ciganskega naraš čaja poverilo kakšnim rodovnikom, na pr. Salezijancem; saj je Don Bosco ustanovil ta red z namenom, da zbira potepuhe in ni čvredneže ter jih vzgaja v dobre člane človeške družbe.« 4 Za ciganske otroke, tako za fante in dekleta, naj bi se v prekmurskem srezu zgradil vsaj en internat. Ta bi moral imeti še ve čje zemljiš če, »kjer bi se cigane učilo umno obdelovati polje, vrtove, navajati jih na živinorejo, izu čilo obrti, i.t.d. Mnogi, ki bi po dovršenih šolah prišli iz take šole bi postali vredni in koristni člani človeštva ter bi se navadili na delo in na stalnost. Tudi po kon čani šolski obveznosti bi se naj cigansko mladino obdržalo še nekaj let v internatu, da bi obdelovali polje, se nadalje izu čili obrti itd. Pozneje pa se jim preskrbelo ali koš ček zemlje, kjer bi iz njih postali kmetovalci, ali pa se jim bi sicer posredovala priložnost za kruh in zaslužek«. 5 Pisci predloga ukrepov za rešitev prekmurskega ciganskega vprašanja so omenili tudi izobraževanje ciganskih deklet. Takole pravijo: »Še ve čje važnosti pa bi bilo vzgoja ženskega ciganskega naraš čaja v sporednem ženskem u čiliš ču, katerega bi morala prevzeti kakšna redovnica, ki bi vzgajala ciganke v dobre gospodinje.« 6 Razreševanje romske problematike je temeljilo na viziji enosmerne akultura- cije, še raje na hotenju po asimilaciji Ciganov . Številnim pripadnikom ve činskega naroda je bila blizu misel, da bi se bilo najbolje Ciganov znebiti. Druga svetovna vojna se je na številnih koncih Evrope pokazala kot primerno okolje za obra čun z 2 Romi na Slovenskem, Okrožnica (U. br. 6270/2, 1928). 3 PIŠK MS, TE 7, ovoj 7/42. Spomenica in rezolucija o položaju kmetijstva v srezu Murska Sobota iz leta 1931, str. 4–5. 4 PIŠK MS, TE 15, ovoj 15/2 Cigansko vprašanje, str. 1–2. 5 PIŠK MS, TE 15, ovoj 15/2 Cigansko vprašanje, str. 2. 6 PIŠK MS, TE 15, ovoj 15/2 Cigansko vprašanje, str. 2. O usodi prekmurskih Ciganov gl. še: Komac. Prekmurski narodnomanjšinski rebus, str. 378–428. Zgodovinski časopis | 75 | 2021 | 1-2 | (163) 219 lažnivim, tatinskim, delomrznim in malopridnim ljudstvom. Iztrebljanje Ciganov je bilo med drugo svetovno vojno vseevropsko po četje. 7 Temu pojavu se tudi v Sloveniji nismo ognili. Razkosanje Dravske banovine leta 1941 in slovenski Cigani Morija na evropskih tleh je 6. aprila 1941 dosegla Kraljevino Jugoslavijo. Vsega je bilo kmalu konec – Jugoslavija je kapitulirala 17. aprila 1941. Dravska banovina je bila razdeljena med štiri sosednje države. Obračajmo stvari tako ali druga če, fašisti čni režimi sosednjih držav so Slo- vencem namenili narodni pogin. 8 Tudi narodnim manjšinam v tedanji Sloveniji (Dravski banovini) 9 se niso obetali ni č kaj prijazni časi. Posebnost etni čnega čiščenja na slovenskih tleh (razkosane Dravske bano- vine) je bila v tem, da so se v mrtvaškem plesu so časno s pripadniki ve činskega, slovenskega naroda znašli tudi pripadniki nemške manjšine, 10 Judi 11 in Cigani. Usoda Ciganov bo predmet našega zanimanja v pri čujo čem prispevku. Po razkosanju Slovenije leta 1941 so gorenjski Cigani 12 prišli v nemško okupacijsko podro čje, Cigani v okolici Ljubljane, na Dolenskem in v Beli krajini so prišli pod italijansko zasedbo, Cigani v Prekmurju pa so pristali v madžarskem okupacijskem režimu. Razli čna poimenovanja morije nad Cigani Za (na črtno, sistemati čno) pobijanje Romov (Ciganov) med drugo svetovno vojno se polagoma uveljavlja izraz porajmos (porrajmos ali pharrajimos), tudi Baro Porajmos. Avtorstvo pojma pripisujejo prof. Ianu Hancocku, 13 angleško-romskemu profesorju. Pojem porajmos (tudi Baro Porrajmos Pharrajimos) bi v slovenski jezik lahko prevedli kot (nasilje) uni čenje. Pojem ima mnogo nasprotnikov (tudi iz vrst romskega življa), saj ima v razli čnih romskih jezikih druga čen pomen (na primer posilstvo). Za genocidno postopanje do Romov (Ciganov) je poznanih še nekaj izrazov: 7 O usodi Ciganov v evropskih državah je po letu 1990 nastala zajetna zbirka del. Gl. npr.: About, Abakunova. The genocide and persecution. 8 Gl. npr.: Ferenc in Ferenc (ur.). Okupacijski sistemi; Dežman (ur.) in Filipi č (ur.). Hit- lerjeva dolga senca. 9 Gl. npr.: Komac. Narodne manjšine v Sloveniji, str. 49–81. 10 Gl. npr.: Ne ćak. »Nemci« na Slovenskem. 11 Gl. npr.: Hajdinjak, Šumi (ur., prev.), Starman (ur.). Slovenski Judje. 12 Za gorenjske Cigane se v časih uporablja poimenovanje Sinti. V obdobju med obema vojnama tega izraza v arhivskem gradivu ne najdemo. V dopisu Policijskega komisariata na Jesenicah z dne 16. 9. 1938 se npr. striktno uporablja poimenovanje cigani (z malo za četnico). Zato izraza Sinti v našem prispevku ne bomo uporabljali. 13 Podrobneje Hancock, On the Interpretation, str. 54–57. M. KOMAC: Pobijanje Ciganov med drugo svetovno vojno v Sloveniji 220 – Marcel Courthiade je sestavil pojem samudaripen (množi čno pobijanje). Pojem je znan tudi na podro čju nekdanje Jugoslavije. 14 – Med ruskimi Romi je znan izraz kali traš (črni strah). – Romi na podro čju nekdanje Jugoslavije poznajo tudi pojem berša bibahtale Romenghere (nesre čna romska leta). Omeniti je treba še izraze, ki jih za genocid nad Romi uporabljajo slovenski Romi. Pojma porajmos ne poznajo. – Za Rome v Prekmurju bi bil sprejemljiv izraz romano murdaripe (ubi- janje Romov). Ta pojem se zdi le malo ustrezen (primeren) dolenjskim Romom, zanje bi bilo primerneje uporabljati pojem hine Roma našaldo (Romi so bili ubiti). –V časih se pojavi tudi prilagojen pojem holokavst – v romskem jeziku se zapiše kot Holokosto ali Holokausto, tudi naci holokosto. – Ne pozabimo še na Sinte. Sintski pojem za genocid nad Sinti med drugo svetovno vojno naj bi bil sintengre holokausta. 15 Dan spomina na porajmos je 2. avgust. Tega dne leta 1944 so nacisti ukinili tako imenovano cigansko taboriš če v Auschwitzu in nato v eni sami no či, tako imenovani Zigeunernacht (ciganska no č), v plinskih celicah pobili 2897 Romov. Glede na občutljivost pojma holokavst v povezavi z Romi je nenavadno, da je Evropski parlament takrat, ko je dolo čil 2. avgust za spominski dan genocida nad Romi (resolucija Evropskega parlamenta z dne 15. 4. 2015), ta dan opisal kot European Roma Holocaust Memorial Day. 16 Pojem holokavst je vezan na medvojno morijo nad Judi. Mnogi romski aktivisti si prizadevajo, da bi obeleževali še en datum, povezan z medvojno morijo nad Cigani, in sicer 16. maj 1944. Imenovali naj bi ga romski dan upora (Roma Resistance Day). Ta dan so nacisti v Auschwitzu najprej izbrali za dan, ko naj bi ukinili cigansko taboriš če Auschwitz-Birkenau, sektor BIIe. Pripraviti je bilo treba prostor za nove taboriš čnike. Cigane naj bi preprosto pobili. Taboriš če je bilo »družinskega tipa«, skupaj so živeli moški, ženske in otroci. Toda ko so se nacisti približali barakam, v katerih so bili zaprti Cigani, z namenom, da jih odvedejo k plinskim celicam, so jih Cigani presenetili. Ukazu, naj pridejo iz barak, so se uprli – zabarikadirali so se v barake in oboroženi z vsem mogo čim orodjem so se odlo čili drago prodati lastna življenja. Na veliko presene čenje in za čudenje taboriš čnikov v drugih barakah so se nacisti umaknili. Pomor so prestavili na kasnejši avgustovski dan. Dogodek je postavil okvir za prepri čanje, da Cigani niso bili samo žrtve, ki so se pohlevno podali na moriš če, ampak so bili tudi uporniki proti nacizmu. 14 O problematiki poimenovanja genocida nad Romi gl.: Fings, V oices. 15 Diricchardi - Muzga. Tudi bog je umaknil svoj pogled od Ciganov/Romov. 16 Obstaja tudi dan spomina/spominjanja na holokavst (Holocaust Remembrance Day), ki ga obeležujemo 27. januarja. Na ta dan so leta 1945 enote Rde če armade vstopile v koncen- tracijsko taboriš če Auschwitz Birkenau. Zgodovinski časopis | 75 | 2021 | 1-2 | (163) 221 Štirje pobijalci slovenskih Ciganov Po ciganskih ple čih je padalo od vsepovsod. Nad Cigane so se spravili Itali- jani, Nemci, Madžari in pripadniki slovenskega odporniškega gibanja (partizani). Sodelovanje partizanov v masakru nad cigansko manjšino predstavlja poseben slovenski dodatek h genocidu nad (slovenskimi) Cigani. 17 Postavlja se vprašanje, kje bi veljalo iskati vzroke za to, da so se na skupnem imenovalcu pobijalci Ciganov znašli fašisti, nacisti in pripadniki slovenskega odporniškega gibanja? Nemška vojska Nemci naj bi prvega Cigana ubili v prvi polovici aprila 1941, ob prodiranju nemške vojske v Belo krajino. »Pod Krvav čjim Vrhom so Nemci naleteli na Rome, ki so taborili v steljniku na Lokvah. Cigani so našli vojaško puško z naboji. V svojem ciganskem gnezdu so streljali in ravno tedaj je prispela po cesti vojaška motorizirana kolona. Ta se je ustavila misle č, da streljajo. Z mitraljezom so vžgali po njih in se razpršili, eden od Romov pa je bil ranjen in je obležal v jarku ob cesti. Do njega so prišli nemški vojaki in ga takoj ustrelili. Zaradi tega so imeli še vaščani Krvav čjega Vrha neprijetnosti, ker so jih Nemci sumili, da so oni streljali nanje. Dejstvo je, da je bil na obmo čju ob čine Semi č in celo v Beli krajini prva žrtev okupatorja Rom Pepe Hudorovac s Podrebri.« 18 Nemci so se reševanja ciganskega vprašanja lotili že kmalu po okupaciji, maja 1941. Prvotna namera Nemcev je bila, da Cigane preprosto izženejo iz Kranjske in jih prepustijo Italijanom. Maja leta 1941 je kranjski politi čni komisar Jochum izdal Odredbo o izgonu Ciganov, v kateri je dolo čil: »Orožniškim postajam v okrožju Zadeva: ciganska svojat, zatiranje. Pozivam, da se s seznami popišejo cigani, ki se zadržujejo na obmo čjih posameznih postaj, in se tukaj predlož ijo, skupaj z Leermeldungen [sporo čili, da takšnih oseb tam naj »ne bi bilo«, op. prev.]. Cigane naj se nato od postaje do postaje pospremi v smeri italijanske meje pri Lju- bljani in se jih tam na nenadzorovanem mestu neopazno napoti čez mejo. Pri tem naj se ciganom naro či, da se ne smejo vrniti na zasedeno obmo čje, ker da bodo morali biti v nasprotnem primeru prepeljani v koncentracijsko taboriš če. Politi čni komisar: Jochum Okrožni orožniški poro čnik«. 19 17 Medvojno obra čunavanje s Cigani je bilo predstavljeno zelo zamejeno in selektivno. Prvi poskus celovitega zaobsega problematike predstavlja diplomsko delo Vite Zalar: Romi in Sinti na Slovenskem. 18 Konda. Življenje pod semiško goro, str. 245–246. 19 Zadeva: ciganska svojat, zatiranje. Dokument dostopen na: http://www.karawanken- grenze.at/ferenc/index.php?r=documentshow&id=53 (8. 10. 2020). M. KOMAC: Pobijanje Ciganov med drugo svetovno vojno v Sloveniji 222 Lahko, da se je namera okrožnega orožniškega poro čnika vsaj deloma uresni čila. Okrožni komisar okrožja Logatec je 30. 6. 1941 poro čal Visokemu komisariatu za Ljubljansko pokrajino, da se je v tukajšnjem okraju v zadnjem času pojavilo precejšnje število Ciganov, »ki so prej bivali na ozemlju Hrvatske, odnosno na slovenskem ozemlju, ki je bilo zasedeno po nemški vojski. Hrvatske in nemške oblasti so cigane izgnale s svojega ozemlja in zatekli so se naravno v kraje, kjer so bili rojeni«. 20 Pavla Štrukelj poro ča o druga čni usodi gorenjskih in koroških Ciganov. Go- renjski in koroški Cigani so bili »leta 1941 popisani v Begunjah, kjer so bili Cigani zaprti in kasneje odpeljani v Srbijo. Popis je zajemal Cigane na Gorenjskem in Koroškem; naštetih pa je bilo 107 ljudi. 21 Podatki so natan čni, navedeni so rojstvi datumi in kraji, poklic in pristojnost. Prav tako so zajeta vsa rodbinska imena, ki sodijo v to skupino; nekaj posameznikov ima slovenske priimke, ti pa so prišli z Dolenjskega«. 22 Transport Ciganov v Srbijo se je res zgodil, in to v dveh valovih. Prvi tran- sport Ciganov se je zgodil kot dodatek transporta Slovencev iz Gorenjske v Srbijo – transport št. 1 (6. 7. 1941), kjer je na koncu natan čnega seznama deportirancev pripisana še zadnja zaporedna številka: »Da zu 27 Zigeuner!« 23 Podoben zapis je mogo če najti tudi v seznamu transporta št. IV (9. 7. 1941). Čisto na koncu seznama je dodano: »Cigeuner, 27 Personen.« 24 Tone Ferenc v obsežnem delu Nacisti čna raznarodovalna politika v Sloveniji v letih 1941–1945 izgona Ciganov ne omenja. Kakšna je bila usoda gorenjskih Ciganov v Srbiji, ni znano. So bili deležni podobne usode kot preostali slovenski izseljenci? So morda kon čali v kakšnem koncentracijskem taboriš ču? Srbske Cigane so zbirali v taboriš ču Sajmište v Be- ogradu. Ker so bili srbski Cigani v taboriš če pripeljali decembra 1941 in ker je bilo tam okoli 500 ciganskih žena z otroki, bi težko govorili o gorenjskih Ciganih. Transporti izseljenih iz Slovenije so potekali do Slavonskega Broda ter skozi Bosno do Ča čka in Aran đelovca v Srbiji. Ti Cigani bi bili bliže taboriš ču Crveni krst v Nišu, kjer je prav tako bilo veliko zbirno taboriš če za srbske Cigane. V objavljenem spisku interniranih v tem taboriš ču 25 ni podatkov, ki bi kazali na to, da so bili v tem taboriš ču internirani tudi gorenjski Cigani. Nemci so se romskega vprašanja v Sloveniji dotaknili še enkrat, 2. decembra 1943. Tedaj so Nemci poslali v Auschwitz transport Romov iz okolice Novega mesta. Spisek prispelih in evidentiranih Romov v taboriš če je objavljen v zborniku Koncentracijsko taboriš če Auschwitz - Birkenau (Oswiecim Brzezinka), v Sloveniji 20 AS, BAN 13-19 (1941). Alto commissariato per na provincia di Lubiana. Capitanato distrettuale di Longatico. Cigansko vprašanje, ureditev. No. 1524/1. 21 Število popisanih Ciganov (Pavla Štukelj navaja število 107) se ne sklada s seznamom popisanih oseb na seznamu zapornikov. Tu je popisanih 63 oseb z oznako »zigeuner«. 22 Štrukelj. Romi na Slovenskem, str. 61. 23 AS 1769, Zbirka Okupatorjevi zapori in taboriš ča, t. e. 10, p. e. 157. 24 AS 1769, Zbirka Okupatorjevi zapori in taboriš ča, t. e. 12, p. e. 160. 25 Gruden Milentijevi ć, Ozimi ć, Simovi ć, Din či ć i Miti ć. Žrtve lagera Niš. Narodni muzej, Niški kulturni centar, Medivest KT, Niš, 2014. Zgodovinski časopis | 75 | 2021 | 1-2 | (163) 223 objavljenem leta 1982. 26 O organizaciji tega transporta ne vemo ni č. V Arhivu Slovenije podatkov o tem transportu ni. Ni česar ne najdemo niti v Zgodovinskem arhivu Ljubljana, enoti za Dolenjsko in Belo krajino. 27 Nobenih podatkov ne najde- mo niti v arhivu Policijskega varnostnega zbora. Zato ne vemo, kako so Nemci do Ciganov prišli, kdo je Nemcem pri iskanju Ciganov pomagal – če sploh kdo – in kako je potekala tehni čna izvedba transporta. Med romsko populacijo na Dolenjskem krožijo še druge zgodbe o nemškem pobijanju Ciganov. Ena izmed njih govori o poboju romske družine iz naselja Jablan. Potek dogodkov je opisan v dokumentu Upravne enote Trebnje št. 02003- 16/2003: »Nemci so v Jablanu ubili celo romsko družino /…/. Niso jih spraševali, kam bodo šli v internacijo, ampak so pokazali, kakšen je njihov namen, to je, vse pobiti. Nekaj Romov je padlo mrtvih, nekaj pa jih je bilo smrtno ranjenih in so še dolge dneve umirali. Stranka pove, da je med mrtvimi ostala tudi majhna pun čka Žinka. Na begu jo je pokril strankin brat Miha, ki je padel smrtno zadet, ona pa je obležala nepoškodovana pod njim. Ker so vsi, ki so zmogli, zbežali naprej, je ona ostala sama z mrtveci celo no č, dokler niso prišli civilni prebivalci Jablana in jo odpeljali domov. Pobiti so bili na lojtrniku odpeljani in zakopani v jamo na pokopališ ču v Mirni pe či brez krste.« 28 V mati čni knjigi umrlih župnije Mirna Pe č je za leto 1943 podatek, »da so dne 29. decembra 1943 v gozdu pri Jablanu umrli 4 Romi«. 29 Italijanska vojska Podro čje, ki so ga zasedli Italijani (okolica Ljubljane, Dolenjska, Bela kraji- na), je bilo tudi podro čje bivanja slovenskih Ciganov. Primernejše bi bilo zapisati: področje tradicionalnega popotovanja dela slovenskih Ciganov. Okrožni komisar za okrožje Logatec v že omenjenem dopisu (Cigansko vprašanje, ureditev. No. 1524/1) med drugim ugotavlja, da ob činske oblasti »/…/ ciganom ne priznavajo domovinske pristojnosti kljub temu, da so bili rojeni na ozemlju poedinih podrejenih mi ob čin iz razloga, kjer rojstvo na ozemlju poedine ob čine po zakonu o ob čini ni merodajno za pridobitev ob činskega članstva, nego so to isto merodajni razni drugi vidiki, predvsem pristojnost staršev, odnosno moža najmanj 5 let, odnosno 10 letno stalno bivanje v ob čini in kon čno šele kraj rojstva. Ugotavljanje domovinstva ne bi privedlo do zaželjenega uspeha glede na nestalnost bivanja ciganov in bi bilo potrebno ugotavljati domovinstvo o četa, matere dedov, pradedov itd. da bi se na ta na čin ugotovilo domovinstvo poedinega cigana. Ker kr. Karabinerji ciganom ne dopuš čajo potovanja iz kraja v kraj, se obra čajo na tuk. Okrajno glavarstvo s proš- 26 Koncentracijsko taboriš če Auschwitz, str. 564–566. 27 V odgovoru na povpraševanje avtorja M. K. o tem dogodku v Zgodovinskem arhivu Ljubljana, Enoti za Dolenjsko in Belo krajino, Novo mesto, z dne 13. 9. 2020, je zapisano: »Žal nimamo nobenih podatkov o transportu Romov v taboriš če Auschwitz.« 28 Upravna enota T rebnje , str . 2. 29 Upravna enota Trebnje, str. 3. M. KOMAC: Pobijanje Ciganov med drugo svetovno vojno v Sloveniji 224 njami, da bi se jim izdalo dovoljenje za kroženje, za ugotovitev domovinstva itd. Bavijo se cigani deloma z raznimi rokodelskimi obrti n.pr. brusaškim, popravljanjem dežnikov, izdelovanjem kotlov, gotovo pa je, da je med njimi tudi precej takih, ki se ne preživljajo na poštev na čin. Vsled bera čenja in prosja čenja so v veliko nadlego prebivalstvu. Smatram, da bi bilo ta socialni problem rešiti enotno za vso ljubljansko pokrajino in prosim Visoki komisarijat, da to vprašanje vzame v pretres in s posebno uredbo enotno uredi njih pristojnost, kakor tudi vprašanje kretanja po ljubljanski pokrajini, odnosno njih stalne naselitve in na čin preživljanja«. 30 Italijanski fašizem Judom in Ciganom ni namenil tako tragi čnega konca, vsaj na za četku ne, kot so to na črtovali izvesti nemški nacisti. Povsem indiferentni do njih pa vseeno niso bili. Namenili so jim omejeno gibanje, bivanje v koncentra- cijskih taboriš čih. Ta sicer niso bila tako sofi sticirano zgrajena kot nemška, tudi uni čevalna niso bila. Kljub temu pa je bilo veliko smrtnih žrtev zaradi bolezni, lakote in izjemno slabih bivalnih razmer. Italijanske okupacijske oblasti v Ljubljanski pokrajini so že leta 1941 razmišljale o »internaciji Romov, saj da gre za družbeno nevarne cigane, ki so vsi slovanskega izvora ter brez defi niranega državljanskega statusa, za katere se predlaga internacija v koncentracijskem taboriš ču. Nastali so konkretni predlogi za internacijo Romov, ki so se zadrževali na obmo čju vzhodne italijanske meje in na okupiranih obmo čjih.« 31 Cigani iz Ljubljanske pokrajine so bili internirani vsaj v treh taboriš čih: v najve čji meri v Gonarsu 32 in Tossicii, nekateri tudi na Rabu. Zdravnik v Gonarsu dr. Cordara v svojih spominih zapiše, da so Cigani »bili zelo čisti in niso bili okuženi z garjami, ušmi in podobnimi zadevami kakor drugi interniranci. Bili so samo žalostni, ker niso smeli naokrog, vendar so se tolažili z igranjem in prepevanjem ter so zabavali druge zapornike s svojimi igrami.« 33 Zajetna skupina slovenskih Ciganov je bila internirana tudi v koncentracijskem taboriš ču v kraju Tossicia 34 v južni Italiji; taboriš če so italijanski fašisti namenili internaciji Judov (tujih državljanov), Kitajcev 35 in Ciganov. Prefekt Terama je 5. avgusta 1942 obvestil italijansko zunanje ministrstvo o internaciji ve čje skupine Romov z obmo čja Ljubljane: »78 ciganov, ki so sem prispeli 22. julija zjutraj, je bilo nameš čenih v koncentracijsko taboriš če Tossicia. Seznam prijetih sledi. Ob tej priložnosti potrjujem tudi, da v provinci ni ve č možnosti sprejema drugih ciganov.« 36 Objavljen je spisek 78 oseb (moški, ženske, otroci), ki so bili pripeljani v taboriš če Tossicia. V dokumentu je govora o Zingari provenienti da Lubiana (torej 30 AS, BAN 13-19 (1941). Alto commissariato, No. 1524/1. 31 Toš. Porrajmos, 23. 1. 2015. 32 Kersevan. Un campo di concentramento. 33 Memorie Cordaro. Dostopno na: http://porrajmos.it/wp-content/uploads/2013/05/ memorie-cordado 0001.pdf, str. 36 (21. 11. 2018). 34 V Arhivu Republike Slovenije gradiva o koncentracijskem taboriš ču Tossicia ne hranijo. Zato ne moremo pojasniti, zakaj so Italijani internirali Cigane. Tega podatka ne najdemo niti v, res da skromnih, virih, objavljenih v Italiji. 35 O usodi Kitajcev v Italiji v času fašizma glej: Philip W. L. Kwok: I cinesi in Italia, 1984. 36 Toš. Porrajmos, 23. 1. 2015. Zgodovinski časopis | 75 | 2021 | 1-2 | (163) 225 o Ciganih iz Ljubljane), pa tudi o Zingari provenienti dalla Provincia di Lubiana (torej o Ciganih iz Ljubljanske pokrajine). 37 Nič pa ne vemo o tem, kako so Italijani prišli do Ciganov. Ker so potovali ali bivali strnjeno, jih ni bilo težko najti. Italijani so lahko o njihovi lokaciji povprašali kakšnega doma čina, orožnika. V italijansko vojsko so bili vklju čeni tudi Slovenci, pripadniki obsežne manjšine v Italiji, ki so gotovo lažje komunicirali z lokalnim prebivalstvom. Glede na odnos, ki ga je imelo ve činsko slovensko prebivalstvo do Ciganov, je mogo če sklepati, da so jim italijanski vojaki prišli kar prav, da so se rešili ciganske nadloge. Koliko Ciganov se je po kapitulaciji Italije vrnilo v Slovenijo, ne vemo. Vemo pa, da se jih je nekaj naselilo v okolici Vidma (Udine) v Italiji. Italijanska internacija Ciganov v italijansko taboriš če na za četku velike itali- janske poletne ofenzive (16. julij do 4. november 1942) odpira zanimivo vprašanje v povezavi s partizanskim pobijanjem Ciganov. Namre č, partizani so trdili, kot bomo videli v nadaljevanju, da so Cigane pobili zato, ker so izdajali Italijanom podatke o gibanju partizanskih enot. Oziroma, v nekaterih primerih so jih pobili na zalogo, da Italijanom ne bi izdajali partizanskih položajev, neko č v prihodnosti. Partizansko opravi čevanje pobojev z izdajstvom Ciganov je (morda) na trhlih no- gah. Bilo bi zelo nenavadno, da bi Italijani odgnali v italijanska taboriš ča dejanske ali potencialne informatorje. Naredili bi si neprecenljivo strateško škodo. Zato je treba vzroke za partizansko pobijanje Ciganov iskati drugje. Madžarska vojska Madžarske okupacijske oblasti so prekmurske Cigane uporabile kot delovno silo in tudi za članstvo v vojaških enotah. »Med drugo svetovno vojno je doletelo tudi prekmurske Rome prisilno delo na madžarskih poljih. Nekateri so dezertirali, tiste, ki so jih prijeli, so ustrelili, nekatere pa deportirali v Nem čijo.« 38 Neodgovorjeno ostaja vprašanje, v katerem taboriš ču so prekmurski Cigani bili. Po zagotovilih raziskovalcev prekmurskih Romov gotovo ni bilo v taboriš ču Sárvár. »V Sárvár so madžarske oblasti prvenstveno internirali koloniste, za to pa so imeli ‚pravno podlago‘ v tem, da so za ‚staroselce‘ smatrali osebe, ki so imeli na dan 31. oktobra 1918 naslov v Prekmurju in vsi, ki so se naselili po tem, so jih imeli za ‚prišleke‘. Romi so živeli že v času stare Madžarske v Prekmurju, na podlagi tega jih ne bi smeli deportirati v Sárvár. Je pa vprašanje, zakaj in kako so jih deportirali.« 39 V madžarska taboriš ča je bilo odpeljanih najmanj 27 prekmurskih Romov, 40 6 Ciganov pa so Madžari ustrelili kot talce 27. 2. 1945 v Turniš ču. To je mogo če 37 Zingari provenienti da Lubiana. Campo di Concentramento di Tossicia, Elenco degli zingari provenienti dalla provincia di Lubiana internati in questo campo di concentramento. Dostopno na: http://porrajmos.it/wp-content/uploads/2013/05/presenze-nel-campo-1942.pdf (21. 11. 2018). 38 Kuzmi č. Holokavst in Prekmurski Romi, str. 74. 39 Pojasnilo Attile Kovacsa z dne 10. 11. 2020. 40 Vsi internirani Romi so umrli v koncentracijskih taboriš čih (informacija Darko Rudaš). M. KOMAC: Pobijanje Ciganov med drugo svetovno vojno v Sloveniji 226 razbrati iz podatkov, objavljenih v publikaciji Zveze Romov Slovenije z naslovom Porajmos. 41 Navedba, da so bili ustreljeni kot talci, ne drži. Ustreljeni so bili kot vojaški obvezniki, ki so se izmikali vojaški službi. Dogodek opisuje župnik Ivan Jeri č: »Tretji dan po svojem prihodu v Turniš če so orožniki zalotili v polanskem logu 6 mladih ciganov, ki se niso odzvali pozivu k vojakom. Privlekli so jih v Turniš če. Komandant jih je vseh 6 obsodil na smrt. Poklical je okrožnega beležnika, da je pobral od njih podatke za mrliško knjigo. Beležnikova žena mi je prišla povedat, da so vsi obsojeni na smrt.« 42 Župnik Jerič tudi zapiše, da so morali madžarski orožniki Cigane »/…/ strahotno pretepati. Obraze so imeli vse plave od udarcev, o či vse v krvi, po glavi debele otekline, roke polomljene od udarcev, prsti so jim viseli polomljeni kot cunje. Obleke so bile vse krvave. Ob tem groznem prizoru so mi solze zalile o či. Ko sem jim povedal, da so na smrt obsojeni, se niso dosti zmenili za to. Potem sem jih pozval, naj obude kesanje in sem jim dajal odvezo. Po odvezi so jih takoj gnali na moriš če. Deset orožnikov jih je spremljalo. Postrojili so jih ob izkopan grob. Šest strelov in šest mu čenikov se je zgrudilo v grob. Ker se je eden še v grobu gibal, mu je orožnik dal dva strela v glavo. Streli so odmevali ob župnijskem gozdu. Nato je nastala grobna tišina, v kateri se je slišal krohot orožnika, ki je vprašal svoje zverinske pajdaše: ‚Ste videli, kako so cepale mrcine?‘« 43 Slovenski Cigani v hrvaških koncentracijskih taboriš čih O slovenskih Ciganih v hrvaških taboriš čih imamo dve povsem druga čni mnenji. Marjan Toš zapiše, da so »Cigane iz zapora v Begunjah vozili tudi v ustaško taborišče Jasenovac.« 44 O slovenskih Ciganih v taboriš ču Jasenovac pa imamo tudi zapis dr. Nikole Nikoli ća, 45 zdravnika v Jasenovcu, ki navaja, da v koncentracijskem taboriš ču Jasenovac ni bilo nobenega slovenskega Roma. Ta problemski sklop zato kli če po natan čni raziskavi. Partizansko gibanje O partizanskem pobijanju Ciganov (Romov) je mogo če najti zapise tako v strokovni kot memoarski literaturi, ki je izšla že pred letom 1990. Zapise o par- tizanskih pobojih najdemo tako na partizanski 46 kot na protipartizanski 47 strani. Partizani so Cigane zelo kmalu obtožili izdajstva in vohunstva za potrebe italijanske vojske. Sledilo je opozorilo štaba 3. grupe odredov. Ta je v drugi številki 41 Horvat Muc. Porajmos, str. 29–30. 42 Jeri č. Moji spomini, str. 234. 43 Prav tam, str. 234–235. 44 Toš. Romi – holokavst, str. 71. 45 Nikoli ć. Taboriš če smrti – Jasenovac. 46 Poli č. Belokranjski odred; Semi č - Daki. Najboljši so padli I; Strle. Tomši čeva brigada. 47 Klemen či č, Revolucija pod Krimom. Zgodovinski časopis | 75 | 2021 | 1-2 | (163) 227 svojega glasila Glas partizanov 22. maja 1942 razglasil: »Zaradi pogostih denunciacij s strani Ciganov opozarjamo vse ciganske skupine, da se, dokler traja na slovenskem ozemlju vojno stanje, morajo zadrževati izklju čno v svojih domovinskih ob činah. Vse terenske organizacije in posebno Narodno zaš čito pa pozivamo, da sodeluje pri vra čanju Ciganov v njihove rajone. Po potrebi naj se obrnejo po mo č k najbližji partizanski četi. Ciganski skupini, ki bi se temu ukrepu upirala, se odvzamejo konji in ostala imovina.« 48 Toda kdo lahko zagotovi, da je obvestilo doseglo nepismene Cigane? Pa tudi, če bi jih, kdo bi jim besedilo lahko prebral? Glede na vojni čas se zdi, da je partizansko opozorilo blago; kakor da ne bi povsem verjeli v cigansko izdajstvo. Prepri čanje o ciganskem izdajstvu je morda bolj kot na dejstvih temeljilo na stereotipni predstavi ve činskega prebivalstva o Ciganih. Ferenc nadaljuje pripoved o partizanskem pobijanju Ciganov z besedami, da je »/…/ proletarska udarna četa in dve četi Šercerjevega bataljona 10. maja blizu tabora v Gabrju na Ma čkovcu naletela na skupino Romov z dvema paro- ma konj. Romi so imeli italijansko dovolilnico za prosto gibanje po Ljubljanski pokrajini in jih je italijanska obveš čevalna služba uporabljala za vohunske posle. Partizani so vseh devet Romov, polovljenih 10. maja, in še enega, ki so ga prijeli dva dni pozneje, usmrtili na Ma čkovcu. Ne vemo, kje je Šercerjev bataljon prijel in usmrtil še 46 Romov, saj je v glasilu ‚Krim‘ navedel številko 56: ‚Likvidirali smo tudi 56- člansko organizirano cigansko vohunsko in roparsko tolpo, ki je že dalj časa ustrahovala prebivalstvo na našem ozemlju.‘ Če je pristno poro čilo štaba Šercerjevega bataljona 18. maja 1942, /…/ je njegova 1. četa 18. maja ‚likvidirala po zaslišanju organizirano cigansko tolpo, ki je štela 42 članov‘. Druga množi čna usmrtitev Romov je bila v Beli krajini. Dne 19. julija zgodaj zjutraj je prišla skupina belokranjskih partizanov v romsko naselje Kanižarica pri Črnomlju in odpeljala 61 Romov ter jih usmrtila, baje v Draginji vasi.« 49 Po osamosvojitvi Slovenije so se polagoma razkrili še drugi množi čni poboji. Partizanske enote so izvršile vsaj pet pobojev. V strokovni literaturi je mogo če najti zapise o petih pobojih: 1. Ma čkovec (Bukovec pri Ma čkovcu na Bloški planoti) 10. 5. 1942; 2. Iška vas (Benkov travnik, 17. 5. 1942); 3. Sodražica (Boncar pri Podklancu) 29. 5. 1942; 4. Horjul (Žažar, 14. 6. 1942 (?)); 5. Kanižarica (odpeljani iz naselja 19. 7. 1942, pobiti na Mavrlenu (?)). 50 48 Ferenc. Ljudska oblast na Slovenskem, str. 366–367. 49 Prav tam, str. 367. 50 Dežman (ur.), Ben čina. Nemo č laži, str. 293–339; Ma ček, Zamol čani genocid, Zaveza št. 43; Toš. Romi – holokavst, str. 71; Podbersi č. Žrtve revolucije med Romi, str. 78–94; Studen. Neprilagojeni in nevarni, str. 177–180; Možina, Slovenski razkol, str. 120–129; Zalar. Romi in Sinti na Slovenskem, 2015; Košir. When violins fell silent, 2019, str. 1–22; Žajdela. Partizani klali z noži. M. KOMAC: Pobijanje Ciganov med drugo svetovno vojno v Sloveniji 228 1. Ma čkovec (Bukovec pri Ma čkovcu na Bloški planoti), 10. 5. 1942 Strle opiše poboj Ciganov na robu Bloške planote z besedami: »Proletarska udarna četa in dve četi bataljona Ljuba Šercerja sta se 10. maja 1942 vra čale z Lužarjev, so blizu taboriš ča v Gabrju pri Ma čkovcu naletele na skupino ciganov z dvema paroma konj. Cigani so imeli dovolilnico za prosto gibanje po ozemlju Ljubljanske pokrajine in so bili na Ma čkovec poslani, da bi vohunili za partizani v korist italijanske obveš čevalne službe. To je priznal eden od pobeglih ciganov, ki je bil ujet 12. maja. Cigani so s seboj vodili in prodajali par ukradenih konj, ki ju je prepoznal Ludvik Praznik – Suljo. Uslugo, da so jim karabinjerji tatvino spregledali, so morali cigani pla čati tako, da so se pustili vpre či v škripav italijanski vohunski voz, s tem pa so jo pla čali z življenjem. Partizani si v tedanjih razmerah niso smeli dovoliti nobene prizanesljivosti, zato so vseh devet ciganov, polovljenih 10. maja, in tistega, ki so ga ujeli 12. maja 1942, pokon čali na Ma čkovcu. Prigoda z zajetimi cigani je pomembna zategadelj, ker je porodila misel na partizansko konjenico. Ciganom odvzete konje so odpeljali v taboriš če Proletarske udarne čete. Ukradeni par so Dakijevi borci sicer vrnili lastniku, toda pri kmetih so nabrali ve č konj, ki so ostali od bivše jugoslovanske vojske. Z njimi so laže obvladovali obsežen ope- rativni prostor in hitreje prenašali obveš čevalna poro čila.« 51 Stane Semi č - Daki, udeleženec teh dogodkov, je dogajanje opisal in objavil že v 70. letih prejšnjega stoletja. Takole pravi: »Ko smo se po dveh dnevih bivanja v Loški dolini vra čali proti Ma čkovcu, smo sre čali v Rovtah oziroma v hosti Ma čkovca šest ciganov: tri ženske in tri moške. Zdelo se nam je, da vohunijo za nami. Vprašali smo jih, kaj počno tukaj. Odgovorili so nam: Semkaj so nas poslali Italijani in zahtevali, da se nazaj ne smemo ve č vrniti. To se nam je zdelo res sumljivo. S seboj so vodili tudi par zelo lepih konj, ki so ju prodajali.« 52 Raziskovalci partizanskih pobojev so k zapisanemu dodali še nove opise. Ivo Žajdela piše, da so »proletarska udarna četa in dve četi Šercerjevega bataljona 10. maja 1942 blizu tabora v Gabrju na Ma čkovcu naleteli na skupino Romov z dvema paroma konj. Obtožili so jih vohunstva in nekje na Ma čkovcu deset pobili (…) Takrat so bile v Ma čkovcu pobite romske družine z otroki vred. Streljal jih je Zgonc (Mrzlak) iz Sela. Naj ob tem zapišem še to, kar so mi povedali doma čini. Kmalu ob vhodu v Ma čkovec z bloške strani, za križiš čem Pragozd, so doma čini v dolinici levo od ceste še nekaj časa po vojni videvali na žico obešene kosti nesre čnikov, ki so jih tam obesili partizani.« 53 V Poro čilu o ekshumaciji posmrtnih ostankov usmr čenih oseb na obmo čju Ma čkovca je o najdbah na tem grobiš ču zapisano: »Na grobiš ču severozahodno od Mačkovca (911 m) so bili odkriti posmrtni ostanki 11 žrtev, morda tudi 12. To čnega števila se ne da ugotoviti, ker je bil zaradi nepazljivega sondiranja predhodno uni čen ves osrednji del grobiš ča (glej skelete 5, 5a in 6; najmanj trije, lahko tudi ve č), 51 Strle. Tomši čeva brigada, str. 271; Glej tudi: Ferenc. Ljudska oblast na Slovenskem 1941–1945, str. 367. 52 Semi č – Daki, Najboljši so padli I, str. 233. 53 Žajdela, Partizani klali z noži, str. 43. Zgodovinski časopis | 75 | 2021 | 1-2 | (163) 229 poškodovani pa so bili tudi skeleti na severnem delu (skeleta 9 in 10). Vsi odkriti skeleti pripadajo odraslim osebam, 8 moškim, 1 ženski in 2 domnevnima ženskama. Obstaja pa možnost, da so nekatere kosti na uni čenem delu (ženska in domnevno ženska okostja, skeleti 5, 5a in 6) pripadale starejšim otrokom ali mladostnikom. Moški skelet št. 4 je imel kompliciran zaceljen zlom leve stegnenice, domneven vzrok smrti so strelne rane (skelet 3 in 4, pri skeletu 2 pa je bila v predelu vratnih vretenc najdena krogla). Zaradi skoraj popolne odsotnosti predmetov ne moremo trditi, če je šlo izklju čno za civiliste ali vojake, glede na ženske posmrtne ostanke pa lahko trdimo, da so civilisti predstavljali vsaj del žrtev. Med najdbami izstopa lasnica in par okrašenih uhanov, ki so bili odkriti ob lobanji moškega skeleta, kar lahko nakazuje na romsko poreklo vsaj enega posameznika.« 54 2. Iška vas (Benkov travnik), 17. 5. 1942 Brutalno suhoparno opiše poboje Gestrin: »Kot potencialne ovaduhe, kar je med njimi kdo tudi res bil, so v tem času poslali v smrt družine ciganov iz Vrbljen in Podpeči. Na Notranjskem so partizanske enote na osvobojenem ozemlju usmrtila vsaj okoli 70 Romov.« 55 »Najgrše so naredili s cigani,« navaja Klemen či č, v času poboja župnik na Igu: »Pod Krimom, v Vrbljenju in Podpe čju se je zadrževala ve čja družba ciganov. Te so komunisti dne 17. maja vse prignali v Iško. Silno vpitje se je slišalo, ko so jih gnali. Na Benkovem travniku so postrelili vse: otroke, mlade, stare, moške in ženske. V skupnem grobu jih leži 43. Smrkavci so se na njih u čili streljati s strojnico.« 56 Ekshumacija posmrtnih ostankov v Iški vasi med vojno pobitih Ciganov leta 2017 je razkrila »/…/ sedem grobov, v katerih je bilo odkritih 53 skeletov, na Gornjem Igu pa je bil odkrit še skelet ženske, ki naj bi sprva pobegnila moriji v Iški. Trije od odkritih grobov v Iški so vsebovali po en skelet /…/, dva po dva skeleta /…/, preostala grobova pa sta bila množi čna, manjši z 12 skeleti /…/ in ve čji s 34 skeleti pobitih žrtev /…/. V manjšem množi čnem grobu /…/ so bili odkriti tudi posmrtni ostanki dveh psov. Del žrtev je bil zagotovo umorjen s strelom v glavo, pri preostalih posmrtnih ostankih pa ob ekshumaciji ni bilo opaznih drugih strelnih ran. Med žrtvami je bilo 26 odraslih (nad 20 let), dva mladostnika (15–17 let) in 24 otrok (pod 15 let). Med 26 odraslimi je bilo 14 moških in 12 žensk, med katerimi je bila ena na koncu osmega meseca nose čnosti. Ve činoma gre za mlajše ljudi, stare med 20 in 30 let. Starejši (nad 40 let) so bili zlasti moški v ‚individualnih‘ grobovih ter redki posamezniki v obeh množi čnih grobovih (v glavnem ženske). Med 25 otroki je bil eden še nerojen, deset je bilo starih med ena in šest let ter 14 starih med sedem in 13 let.« 57 54 Košir, Leben - Seljak, Rupnik, Poro čilo o ekshumaciji, str. 15. 55 Gestrin. Svet pod Krimom, str. 69. 56 Klemen či č. Revolucija pod Krimom., str. 80. Gl. tudi: Žajdela. Partizani klali z noži, str. 43. 57 Košir in Leben - Seljak. Grobiš če Romov v Iški, str. 305. M. KOMAC: Pobijanje Ciganov med drugo svetovno vojno v Sloveniji 230 V grobiš ču naj ne bi bili pokopani samo Cigani. Teh naj bi bilo skupno »47 (ena nose čnica), preostalih pet žrtev pa ni bilo romskih družin. V virih se sicer pojavljata številki 42 in 43, vsekakor pa je zaradi velikega števila majhnih otrok lahko prišlo do napa čnih ocen žrtev.« 58 3. Sodražica (Boncar pri Podklancu), 29. 5. 1942 Stane Semi č - Daki se v že omenjenem delu Najboljši so padli še enkrat do- takne ciganskega vprašanja, ko opiše poboj Ciganov v Sodražici. »Ko smo se potem opoldne nasitili, saj smo bili že potrebni izdatnega obroka, smo pri čeli s preiskavo ciganov, ki so nas izdali Italijanom. Priznali so, da so povedali Italijanom, da se zbiramo pri Sv. Gregorju, in da so od ljudi zvedeli, da se nameravamo polastiti Sodražice. Še ve č. Cigani so bili nekaka predhodnica Italijanov. Ko smo se za čeli premikati proti Sodražici, so nas opazili in obvestili Italijane, da se bližamo njiho- vi postojanki v Sodražici. Tako jim je uspelo, da so se pravo časno umaknili. Za prevoz ciganov smo uporabili privatni avtobus in lastnik avtobusa je moral pono či prepeljati ujete cigane iz dvorane hranilniških prostorov, kjer smo jih imeli zaprte, v Boncer hosto. Spremljali so jih motoristi z ro čno strojnico. V Boncerju so jih predali našemu vodu, ki je bil na položaju proti bloškim vojašnicam, ki je izvršil sodbo nad izdajalci. Tako je kon čala italijanska predhodnica ciganov – izdajalcev in odslej se cigani niso ve č pojavljali na našem osvobojenem ozemlju.« 59 V Poro čilu o ekshumaciji posmrtnih ostankov z grobiš ča pod Boncarjem pri Podklancu so raziskovalci zapisali. »Na grobiš ču pod Boncarjem (Podklanec) [ID 671] je so bili odkriti materialni sledovi poboja iz leta 1942. Najdena je bila mikrolokacija eksekucije in štirje lo čeni grobovi, v katerih je bilo pokopanih 20 žrtev. V vsakem izmed dveh množi čnih grobov je bilo pokopanih po devet žrtev, v preostalih dveh grobovih pa po ena. Posmrtni ostanki so pripadali štirim moškim, štirim ženskam in enajstim otrokom, starimi med pol in štirinajstimi leti. V preko- panem grobu (grob št. 3) so bili odkriti le drobci lobanje, ki pa so verjetno pripadali Francu Kozini iz Zapotoka, ki je bil prekopan že tekom vojne. Žrtev v grobu št. 4 je bila morda Ladislav Lesar iz Sodražice. Posmrtni ostanki v grobovih št. 2 in 4 so bili poškodovani zaradi povojnega prekopavanja ob iskanju lobanj. Glede na spolno in starostno strukturo žrtev sta bili v množi čnih grobovih pokopani dve romski družini s psoma. Glede na odkrite predmete je razvidno, da so bile žrtve oble čene, nekatere pa so bile brez obuval, vendar ni mogo če dokazati, če so jim bila le-ta odvzeta ali jih sploh niso imeli. Grobiš če pod Boncarjem tako predstavlja že tretje odkrito in ekshumirano grobiš če romskih žrtev na obmo čju Slovenije, ki so posledica revolucionarnega nasilja nad civilnim prebivalstvom.« 60 58 Prav tam, str. 305–306. 59 Semi č - Daki, Najboljši so padli I, str. 271–272. 60 Košir, Leben - Seljak, Poro čilo o ekshumaciji, str. 46. Zgodovinski časopis | 75 | 2021 | 1-2 | (163) 231 4. Horjul (Žažar), 14. 6. 1942 (?) Partizanski zlo čin se je zgodil tudi v Horjulu. Po zapisu Janka Ma čka naj bi se zgodilo naslednje. »Leta 1941 je bila družina pri kamnolomu v velikem strahu pred Nemci. Govorilo se je namre č, da bo meja, ki je bila ob zasedbi potegnjena med Lu činami in Šentjoštom, pomaknjena v Horjulsko dolino. Cigani so bili tedaj stalno pripravljeni, da bi se hitro umaknili, če bi izvedeli za približevanje Nemcev. Toda spomladi 1942 se je pojavila nova nevarnost, na katero prej niso niti pomislili. Na Rupah, v gozdu nad Žažarjem, se je utaborila skupina partizanov, ki so kmalu dobili ime Horjulska četa in kasneje postali del Dolomitskega odreda. Prav mimo kamnoloma na robu Lipalice je vodila njihova pot proti Lesnemu Brdu in naprej na znani Klju č. Lahko domnevamo, da so se na taki poti kdaj ustavili tudi v baraki in prebivalce opozorili na dolžnost molka. V no či na 14. junij so prebivalci kamnoloma morda slišali strel in smrtne krike, ko so partizani nekaj sto metrov od njih ubili župana Basti ča in njegovo ženo. Potem se je slišalo škripanje težko naloženega voza in topot korakov v smeri proti Lesnemu Brdu. Naslednjo soboto so nekateri doma čini še videli barako in nekaj njenih prebi- valcev, čez no č pa je vse izginilo. Namesto barake je bilo le še pogoriš če, malo vstran je stal voz, ljudje in konji pa so izginili brez sledu. Potem je od nekod pricurljala vest, da so vse stanovalce barake odpeljali v taboriš če na Rupah in jih tam pokon čali. Menda je pred tem v baraki poleg ‚tastarega‘ in njegovega sina bilo še dvanajst žensk in nekaj otrok. Njihovega groba na Rupah do konca vojne niso odkrili; odkrili niso niti grobov nekaterih doma činov, ki so leta 1942 tudi izginili na Rupah. Po vojni so postavili obeležje v spomin na partizansko taboriš če, grobovi žrtev pa so do danes ostali neozna čeni, čeprav ljudje iz okolice zanje vedo.« 61 Mesto zagrebenih horjulskih Ciganov še ni odkrito. 5. Kanižarica – odpeljani iz naselja 19. 7. 1942 (pobiti na Mavrlenu?) Poboj Ciganov iz Kanižarice pri Črnomlju je kultni dogodek na črni listi partizanskega obra čunavanja s Cigani. Opisujejo ga avtorji, ki so blizu partizanske- mu gibanju, pa tudi avtorji druga čne ideološke provenience. Opis Toneta Ferenca smo že omenili. Dodajmo še opis Radka Poli ča, ki partizanski zlo čin v Kanižarici opiše takole: »V nedeljo, 19. julija 1942, ob pol šestih je prišla skupina partizanov v cigansko vasico v Kanižarici pri Črnomlju, zbudila prebivalce in jim velela, naj se zberejo na cesti, nakar so jih odpeljali. Devetnajstletni Hudorovac Matija, ki je zaslutil, da se jim najbrž ne piše ni č dobrega, je zbežal. Partizan, ki se je pognal za njim, je streljal nanj in ga zadel v levo roko in desno lice. Fant je vseeno pribežal v Črnomelj; spravili so ga brž v italijansko vojaško bolnišnico, hkrati pa je izpo- vedal, kaj se je zgodilo v Kanižarici. Okoli poldneva se je tja odpravila mo čnejša vojaška patrulja s karabinjerji – z njimi je bil tudi »ciganski poglavar« Jure, ki se 61 Maček, Zamol čani genocid. Zaveza 43. M. KOMAC: Pobijanje Ciganov med drugo svetovno vojno v Sloveniji 232 je že nekaj časa udinjal Italijanom v Črnomlju kot špicelj in ovaduh najslabše vrste in se pri tem prav gotovo okoriš čal z nekaterimi svojimi sovaš čani iz Kanižarice, pa je prav to spodbujalo naraš čajo či gnev krajevnih partizanov in aktivistov ter tamkajšnjih štabov, odborov in komitejev do vse ‚ciganske zalege‘ – in ugotovila, da so partizani odpeljali po cesti proti Kanižarici 61 oseb obeh spolov.« 62 Janko Ma ček predstavlja dogajanje v Kanižarici iz drugega kota. »Nekateri prizori te nedeljske procesije so se ljudem Dragovanje vasi še posebno vtisnili v spomin. Starejša Ciganka, vaš čani so jo poznali kot Andrej čko, je verjetno omagala in blizu križiš ča med gozdno potjo in cesto izstopila iz kolone. Partizan je stopil za njo in jo kar tam ustrelil. Prišel je dobliški mežnar in mrtvo Andrej čko odpeljal na dobliško pokopališ če. – V sprevodu je stopala tudi mlajša ženska, ki je bila nose ča in je v rokah nosila komaj eno leto starega otroka. Ko so šli skozi vas, je dobila porodne kr če in ni mogla ve č hoditi. Stražar je nameril puško, da bi jo ustrelil, ona pa ga je na kolenih prosila, naj jo zaradi otrok pusti pri življenju. Njeni prošnji se ni mogel upreti. Rekel ji je, naj izgine, nekajkrat ustrelil v zrak in se uvrstil nazaj v kolono. Žena je zbrala mo či in odtavala od tam. Nekje na poti do Črnomlja, ki je od tam oddaljen približno pet kilometrov, je rodila in z dvema otrokoma v naro čju prišla v mesto. – Pretresljiv je bil pogled na ženske z otroki v naro čju, drugi otroci pa so se mamic držali za krilo in jokali. Kako pretresljiv je šele bil prizor dva dni kasneje, ko so te mamice in otroke pobijali. Nenavadna je bila tudi slika zvezanih moških, ki so na ramah nosili zaklane kozli čke.« 63 Dodajmo še zapis Tadeje Tominšek Čehuli ć: »Latentna, a vedno bolj odkrita nasprotja med tamkajšnjo partizansko enoto in kanižarskimi Romi, so vrh dosegla 19. julija 1942, ko je partizanska skupina pri Mavrlenu postrelila ve č romskih družin, naselje pa požgala. Po podatkih iz raziskave Inštituta za novejšo zgodovino gre za vsaj 41 oseb, a po podatkih iz dokumenta italijanskih karabinjerjev, ki navajajo pri čanje pobeglega Matije Hudorovca, vsaj 61. Do obra čuna z njimi je prišlo, ker naj bi vaški starosta z nekaterimi drugimi sovaš čani zaradi lastnih koristi opravljal ovaduško službo za italijanske okupacijske oblasti. Italijanski komisar za Belo krajino jih je tedaj res ozna čeval za ‚disciplinirane in lojalne‘, a naj ne bi bilo drugih dokazov o ovaduštvu posameznikov. V partizanske vrste naj bi vneslo preplah zlasti dejstvo, da je ušel iz kleške čete na italijansko postojanko eden od kanižarskih Romov in nato sodeloval v italijanskih akcijah. Sicer naj bi se ta romska skupnost že dlje časa zavedala, da je trn v peti tamkajšnjim partizanom, zato naj bi se zatekla pod italijansko zaš čito. Italijanske okupacijske sile so nato omenjenega Matijo Hudorovca kmalu zatem, ko jim je poro čal o poboju, internirale na Rab in je tam slabega pol leta kasneje umrl.« 64 Koliko oseb je dejansko kon čalo v grobu, ne vemo. Njihovo število bo znano tedaj, ko bo odkrito tudi to grobiš če. Dosedanje iskanje posmrtnih ostankov Ciganov iz Kanižarice je bilo neuspešno. Zanimivo je, da Romi v Beli krajini v povojnem obdobju niso nikoli omenjali, kaj šele, da bi problematizirali problematiko pobi- janja Ciganov. Je pa spomin na to dogajanje ostal vedno živ. Prekrit s strahom, 62 Poli č, Belokranjski odred, str. 238. 63 Maček, Zamol čani genocid. Zaveza 43. 64 Tominšek Čehuli ć, Druga svetovna vojna, str. 866. Zgodovinski časopis | 75 | 2021 | 1-2 | (163) 233 ampak živ. Obiskovali so kraje, kjer naj bi bili pobiti Cigani zakopani, kjer naj bi bili zakopani posmrtni ostanki pobitih Ciganov. Žal so arheološka raziskovanja odkrila, da so žalovali na krajih, kjer trupel ni. Še druge zgodbe o pobijanju Ciganov Jože Možina poro ča, da je bila »Dne 16. julija 1942 (…) v Bori čevem pri Novem mestu umorjena Rominja Fran čiška Brajdi č.« 65 Med Romi na Dolenjskem in v Posavju živijo zgodbe, ki govorijo še o drugih partizanskih pobojih. Tako naj bi partizani umorili dva Roma na Dobravi (naselje med Žužemberkom in Dobrni čem), umorili naj bi romskega mladeni ča, ki je kot hlapec delal na kmetiji v okolici Krškega, ter izvedli poboj obsežne družine Brajdi č. Družino naj bi partizani zajeli pri Šentjerneju, jo en dan imeli zaprto, naslednji dan pa naj bi jo postrelili pred pokopališ čem v Šentjerneju. Ker naj bi v partizanskih vrstah sodeloval tudi Rom iz družine/klana Hudovorac, ki naj bi po tej pripovedi sodeloval pri odlo čitvi o poboju družine Brajdi č, med družinama še danes vlada smrtno sovraštvo. Najbolj tragi čen del te pripovedi govori o usodi Rominje, deklice, ki je bila privezana za roko enega od staršev. Ker je bila manjše postave, je streli niso dosegli in tako je živa zgrmela v jamo. Kasneje se je jami približala doma činka in opazila živo deklico. Odšla je do partizanov in prosila, naj deklico osvobodijo. Zagotovila jim je, da bo ona skrbela zanjo. Stražar je odšel do jame in z nekaj streli pokon čal otroka. 66 V Beli krajini so raziskovalci pri eni izmed intervjuvank, Rominji starejše generacije, zapisali izpoved lastne izkušnje »iz obdobja med drugo svetovno ali neposredno po njej, ko je bila skupaj z drugimi okoliškimi Romi že prakti čno postavljena ‚pred jamo‘ v Ko čevskem rogu z namenom ustrelitve. V zadnjem trenutku pa naj bi prišel ukaz nadrejenih, da je treba Rome izpustiti, saj so tudi oni ljudje kot vsi ostali.« 67 Pretresljiva je zgodba, ki so jo pripovedovali na Dolenjskem (kraj dogodka in čas dogajanja nista dolo čljiva): »Ciganka, v spremstvu mladostniškega sina, pride do partizanov s prošnjo za pomo č v hrani. V zameno ponuja prehranske bone. Pristopi partizanska komisarka, pogleda bone; ti naj bi bili po njenem mnenju ponarejeni. Ker je Ciganka želela s prevaro priti do hrane, ji je komisarka z bajonetom odrezala jezik. Odrezani jezik je komisarka pribila na bližnje drevo kot opozorilo vsem, ki bodo želeli prevarati partizansko oblast. Cigankin mladoletni sin je s prizoriš ča pobegnil in se je zatekel k domobrancem. Postal naj bi strašno zagrizen borec proti partizanom z imenom Tinica. Po vojni se je uspel umakniti iz Slovenije, živel naj bi v Ameriki, kjer je tudi umrl.« 68 65 Možina, Slovenski razkol, str. 125. 66 Iz dopisovanja s šentjernejskim župnikom je razvidno, da se tega dogodka v Šentjerneju nih če ne spominja. Pisnih virov, župnijskih knjig, pa ni ve č na razpolago. 67 Pirc, Od skritosti do to čke, str. 73. 68 Ime in priimek pripovedovalca v osebnem arhivu M. K. M. KOMAC: Pobijanje Ciganov med drugo svetovno vojno v Sloveniji 234 Opisane poboje je težko preveriti. Datumov pobojev in krajev pokopa žrtev (še) ne poznamo. Tudi najstarejši prebivalci iz vrst ve činskega naroda se dogodkov ne spominjajo. V do zdaj pregledanih pisnih virih ni nobenega zapisa, ki bi potrjeval ustno izro čilo. Zaklju ček Vprašanje, ki smo ga postavili na uvodnih straneh našega prispevka, je spraševalo: kje bi veljalo iskati vzroke za nenavaden pojav, da so se na skupnem imenovalcu pobijalci Ciganov znašli okupatorji: Italijani, Nemci, Madžari ter pripadniki slovenskega odporniškega gibanja? Antisemitizem in anticiganizem sta predstavljala pomemben vir fašisti čne in nacisti čne ideologije. Odbojnost nemških, italijanskih in madžarskih okupatorjev do slovenskih Ciganov se nam v tej lu či kaže kot pri čakovano obnašanje. Kaj pa obnašanje pripadnikov slovenskega odporniškega, partizanskega gibanja, ki ga tudi sre čamo v moriji nad slovenskimi Cigani? Kje so razlogi za krvavo obra čunavanje partizanskega gibanja s Cigani? Poboji se zgodijo ob pripravah na veliko italijansko vojaško ofenzivo in med njenim potekom v poletnih mesecih leta 1942. Partizani bi Cigane postrelili zato, ker se pa ja ve!!!, da so Cigani rojeni ovaduhi. Cigane so postrelili na podlagi globoko zasidranega stereotipa, da so Cigani tatinsko in ovaduško ljudstvo. Šlo naj bi za tako imenovane preventivne likvidacije v smislu: postrelimo jih vnaprej, na zalogo, da se res ne bi zgodilo kakšno izdajstvo! Takšno razmišljanje naleti na ugovor: nemški in italijanski okupatorji so Cigane že leta 1941, pa leta 1942 in še leta 1943, pognali v izgnanstvo ali smrt v koncentracijskih taboriš čih. Če bi bili za Nemce in Italijane informacijsko in logisti čno uporabni, se jih gotovo ne bi znebili. Poboji, ki so jih izvedli partizani, so bili izvedeni v kratkem časovnem obdobju, od maja do julija 1942. Glede na časovno zgoš čeno pobijanje Ciganov in glede na to, da se pobijanje dogaja na celotnem poselitvenem prostoru Ciganov, od Horjula pa vse do Kanižarice v Beli krajini, je mogo če sklepati, da je šlo za organizirano in od zgoraj zaukazano morijo. Dodajmo še eno možno razlago partizanskega pobijanja Ciganov. Partizanska vojska je bila v za četku leta 1942 relativno šibka. Vojaškega zmagoslavja ni bilo na pretek. Mnogo je bilo za četniških napak. Verjetno je, da je bilo marsikatero partizansko poveljniško zmoto, slabo organizacijo, površno logistiko in kilavo varovanje najlažje pripisati drugim, tudi izdajalskim Ciganom, populaciji s pri- rojenim ob čutkom za laž, krajo in izdajstvo! Branje zapisov o partizanskem po četju vzbuja vtis, da se partizansko pobijanje ni zdelo nikomur problemati čno. Pisci poboje opisujejo kot anomalije, odklonskosti, stranpoti, ne pa s pravim imenom: zlo čin, masaker, genocid. »Poznavalci razmer menijo, da je šlo za vojni zlo čin partizanov nad Romi in ne za genocid, saj slovenske oblasti niso nikoli na črtno ubijale Romov. Torej niso Zgodovinski časopis | 75 | 2021 | 1-2 | (163) 235 zagrešile holokavsta, kot je bilo doslej zabeleženo v delu slovenske publicistike.« 69 Vzroke za takšno pojmovanje je treba iskati tudi ohranjanju mita o parti- zanskem gibanju kot o gibanju brez napak, o gibanju brez madeža; grde stvari so se dogajale samo na drugi strani. V tej lu či je treba razumeti razlago Poli ča, ki se mu odpiranje starih ran ne zdi potrebno: »Predvsem je težka ugotovitev, da so vse odvedene pripadnike ciganskega naselja po najkrajšem postopku obsodili na smrt in jih tudi usmrtili. Tudi ne kaže danes niti pozneje prizadevno brskati po zaceljeni rani in ugotavljati, kdo je bil za to grdo zadevo predvsem odgovoren, zakaj to bi sicer zadostilo zgodovinski resnici in pravici, zapustilo pa bi tudi pri vseh njenih poglavitnih izvajalcih neizbrisen madež za izpeljavo bridke stvari, ki so jo o čitno opravili v najboljši, čeprav pretirani veri in prizadevnosti za zaš čito temeljne varnosti osvobodilnega boja in njegovih udeležencev na ogroženem obmo čju.« 70 Ves trud za opravi čevanje nepotrebnega zlo čina je zaman. Genocid nad Ci- gani, (porajmos/samudaripen), je bil storjen. Le priznati bi ga bilo treba! Tudi kot opozorilo na sodobni odnos Slovencev do Romov. Namre č, Slovenci ne najdemo prijaznih besed za Cigane – Cigani so potepuško, umazano, tatinsko, delomrzno ljudstvo, skratka, ni čvreden rod. Anticiganizem se je na Slovenskem ohranil še desetletja po drugi svetovni vojni. V anek Šiftar navaja: »Na obmo čjih, kjer živijo Romi, se lahko zasliši ‚vzdih‘: ‚Škoda, da Hitler ni likvidiral tudi teh!‘« 71 69 Toš, Romi – holokavst, str. 71. 70 Poli č, Belokranjski odred, str. 238. 71 Tancer (ur.), Dr. Vanek Šiftar – slovenski romolog, str. 113. M. KOMAC: Pobijanje Ciganov med drugo svetovno vojno v Sloveniji 236 Viri in literatura Kratice AS, BAN – Arhiv Slovenije – Banovina PIŠK MS – Pokrajinska in študijska knjižnica Murska Sobota Arhivski viri Arhiv Slovenije AS, BAN 13-19 (1941). Alto commissariato per na provincia di Lubiana. Capitanato distrettuale di Longatico. Cigansko vprašanje, ureditev. No. 1524/1. AS 1769, Zbirka Okupatorjevi zapori in taboriš ča, t. e. 10, p. e. 157. AS 1769, Zbirka Okupatorjevi zapori in taboriš ča, t. e. 12, p. e. 160. Pokrajinska in študijska knjižnica Murska Sobota PIŠK MS, TE 15, ovoj 15/2 Cigansko vprašanje. PIŠK MS, TE 7, ovoj 7/42. Spomenica in rezolucija o položaju kmetijstva v srezu Murska Sobota. 1931. Upravna enota Trebnje Dokument št. 02003-16/2003 z dne 29. 12. 2003. Spletni viri About, Ilsen. Abakunova, Anna. The genocide and persecution of Roma and Sinti. Bibliography and Historiographical Review. International Holocaust Remembrance Alliance. 2016. Dostopno na: https://www.holocaustremembrance.com/sites/default/fi les/bibliography_ and_historiographical_review.pdf (dostop: 10. 10. 2020) Fings, Karola. V oices of the victims. Dostopno na: https://www.romarchive.eu/en/voices-of-the- victims/genocide-holocaust-porajmos-samudaripen/ (dostop: 9. 9. 2020) Ma ček, Janko. Zamol čani genocid. Zaveza št. 43. Dostopno na: http://nszaveza.github.io/ articles/43-zamolcani-genocid/ (dostop: 4. 3. 2020) Memorie Cordaro. Dostopno na: http://porrajmos.it/wp-content/uploads/2013/05/memorie- cordado 0001.pdf (dostop: 1. 9. 2020) Zadeva: ciganska svojat, zatiranje. Dokument dostopen na: http://www.karawankengrenze.at/ ferenc/index.php?r=documentshow&id=53 (dostop: 8. 10. 2020) Zingari provenienti da Lubiana. Campo di Concentramento di Tossicia, Elenco degli zingari provenienti dalla provincia di Lubiana internnati in questo campo di concentramento. Dostopno na: http://porrajmos.it/wp-content/uploads/2013/05/presenze-nel-campo-1942. pdf (dostop: 31. 10. 2020) Časopisni viri Toš, Marjan. Porrajmos, pozabljeni holokavst. Delo, Ljubljana, 23. 1. 2015. Literatura Cergol, Paradiž, Ana. Evgenika na Slovenskem (Zbirka Naprej!). 1. natis. Sophia, Ljubljana, 2015. Dežman, Jože (ur.), in Filipi č, Hanzi (ur.). Hitlerjeva dolga senca: nacionalsocialisti čno državnoteroristi čno in rasisti čno preganjanje prebivalcev Slovenije in njegove posledice v Titovi Jugoslaviji. Celovec: Mohorjeva, 2007. Dežman, Jože (urednik), Ben čina, Anica. Nemo č laži: poro čilo 4 Komisije Vlade RS za reševanje vprašanj prikritih grobiš č 2011–2018. Ljubljana: Družina, 2019. Zgodovinski časopis | 75 | 2021 | 1-2 | (163) 237 Diricchardi - Muzga, Rinaldo. Tudi bog je umaknil svoj pogled od Ciganov/Romov. Ljubljana, 2011. Ferenc, Tone. Ljudska oblast na Slovenskem 1941–1945. V: Država v državi (1. knjiga). Založba Borec – Partizanska knjiga, 1987. Ferenc, Tone in Ferenc, Mitja (ur.). Okupacijski sistemi med drugo svetovno vojno. 2, Raznarodo- vanje (Izbrana dela), (Historia, 13). Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete, 2010. Gestrin, Ferdo. Svet pod Krimom. Znanstvenoraziskovalni center SAZU, 1993. Gruden Milentijevi ć, Ivana, Ozimi ć, Nebojša, Simovi ć Bojan, Din či ć, Aleksander i Miti ć, Ivan. Žrtve lagera Niš. Narodni muzej, Niški kulturni centar, Medivest KT, Niš, 2014. Hajdinjak, Boris, Šumi, Irena (urednik, prevajalec), Starman, Hannah (urednik). Slovenski Judje: zgodovina in holokavst: pregled raziskovalnih tematik. Dopolnjena in popravljena izd. Maribor: Center judovske kulturne dediš čine Sinagoga, 2013. Hancock, Ian. On the Interpretation of a Word: Porrajmos as Holocaust. V: Acton, Thomas in Hayes, Michael (ur.), Travellers, Gypsies, Roma: The Demonisation of Difference. Cam- bridge Scholars Publishing, Newcastle, 2007. Horvat Muc, Jožek, Ackovi ć, Dragoljub in Đuri ć, Rajko. Porajmos. Romani Union, Murska Sobota, 2015. Jeri č, Ivan. Moji spomini. Zavod sv. Miklavža v Murski Soboti, 2000. Kersevan, Alessandra. Un campo di concentramento fascista. Gonars 1942–1943. Kappa Vu, 2003. Klemen či č, Janez. Revolucija pod Krimom. Dokument III, Buenos Aires 1973. Komac, Miran. Narodne manjšine v Sloveniji 1920–1941. Razprave in gradivo: revija za na- rodnostna vprašanja, 75, 2015, str. 49–81. Komac, Miran. Prekmurski narodnomanjšinski rebus 1920–1941. V: Štih, Peter (ur.), Ajlec, Kornelija (ur.), Kovács, Attila (ur.). »Mi vsi živeti š čemo«: Prekmurje 1919: okoliš čine, dogajanje, posledice: zbornik prispevkov mednarodnega in interdisciplinarnega posveta na Slovenski akademiji znanosti in umetnosti, Ljubljana, 29.–30. maj 2019. Ljubljana: Slovenska akademija znanosti in umetnosti. 2020, str. 378–428. Koncentracijsko taboriš če Auschwitz – Birkenau (Oswiecim Brzezinka). Zbornik, Obzorja, Maribor, 1982. Konda, Alojz. Življenje pod semiško goro. Ob čina Semi č, Semi č 2007. Košir, Uroš in Leben – Seljak, Petra. Grobiš če Romov v Iški in Gornjem Igu. V: Dežman, Jože (ur.) in Ben čina, Anica, Nemo č laži: poro čilo 4 Komisije Vlade RS za reševanje vprašanj prikritih grobiš č 2011–2018. Družina, Ljubljana, 2019. Košir, Uroš in Leben – Seljak, Petra. Poro čilo o ekshumaciji posmrtnih ostankov z grobiš ča pod Boncarjem pri Podklancu. Avgusta, raziskovalna in storitvena dejavnost, d.o.o. Idrija, 2019. Košir, Uroš, Leben – Seljak, Petra in Rupnik, Janez. Poro čilo o ekshumaciji posmrtnih ostankov usmrčenih oseb na obmo čju Ma čkovca (911 m). Avgusta d.o.o. Idrija, 2016. Košir, Uroš. When violins fell silent: archaeological traces of mass executions of Romani people in Slovenia. European journal of archaeology, ISSN 1741-2722. [Online ed.], 2019, str. 1–22. Kuzmi č, Franc. Holokavst in Prekmurski Romi. V: Nuša Lešnik in Marjan Toš (ur.), Slovenski Judje, zgodovina in holokavst II. Maribor, 2013. KwoK, Philip W. L. I cinesi in Italia durante il Fascismo. Il campo di concentramento, Marotta Editore, 1984. Lujanovi ć, Nebojša. Oblak kožne barve. Cankarjeva založba, 2018. Možina, Jože. Slovenski razkol. Okupacija, revolucija in za četki protirevolucionarnega upora. Celje: Društvo Mohorjeva družba: Celjska Mohorjeva družba; v Celovcu: Mohorjeva družba; Gorica: Goriška Mohorjeva družba, 2020. Ne ćak, Dušan. »Nemci« na Slovenskem 1941–1955: izsledki projekta (zbornik). Razprave Filozofske fakultete. Znanstveni inštitut Filozofske fakultete, 2002. M. KOMAC: Pobijanje Ciganov med drugo svetovno vojno v Sloveniji 238 Nikoli ć, Nikola. Jasenova čki logor. NNK international, Beograd, 2015. Ob čina Črnomelj. Poro čilo komisije za raziskavo medvojnih in povojnih pobojev, pravno dvomljivih procesov in drugih tovrstnih nepravilnosti v Ob čini Črnomelj. Ob čina Črnomelj, Črnomelj, 1995. Pirc, Janez. Od skritosti do to čke na zemljevidu. Socialno-prostorski razvoj izbranih romskih naselij v Sloveniji. Inštitut za narodnostna vprašanja, Ljubljana, 2013. Podbersič, Renato. Žrtve revolucije med Romi na Slovenskem. V: Čoh Kladnik, Mateja (ur.), Revolucionarno nasilje, sodni procesi in kultura spominjanja: zbornik prispevkov z znanstvenega posveta (Zbirka Totalitarizmi – vprašanja in izzivi, 4). Študijski center za narodno spravo, Ljubljana, 2014. Poli č, Radko. Belokranjski odred. Ljubljana, Partizanska knjiga, 1975. Romi na Slovenskem. Gradivo III, Veliki župan ljubljanske oblasti. Okrožnica (U. br. 6270/2, 1928). Razprave in gradivo, Inštitut za narodnostna vprašanja, 1991, 25. Semi č – Daki, Stane. Najboljši so padli I. Samozaložba, Ljubljana, 1971. Strle, Franc. Tomši čeva brigada – uvodni del. Knjižnica NOV in POS, 1980. Studen, Andrej. Neprilagojeni in nevarni. Podoba in status Ciganov v preteklosti. Inštitut za novejšo zgodovino, Ljubljana, 2015. Štrukelj, Pavla. Romi na Slovenskem. Cankarjeva založba, Ljubljana, 1980. Tancer, Mladen (ur.). Dr. Vanek Šiftar – slovenski romolog: ob devetdesetletnici rojstva in de- setletnici smrti (1919–1999–2009). INV , Ljubljana, 2011. Tominšek Čehuli ć, Tadeja. Druga svetovna vojna in njene posledice za Belokranjce (1941–1945). V: Iz zgodovine Bele krajine. Zveza zgodovinskih društev Slovenije, Ljubljana, 2010 (Kronika, 58). Toš, Marjan. Romi – holokavst. V: Lešnik, Nuša in Toš, Marjan (ur.), Slovenski Judje, zgodovina in holokavst II. Maribor, 2013. Tcherenkov, L., in Laederich, S. (2004) The Rroma otherwise known as Gypsies, Gitanos, Gyifti, Tsiganes, Ţ igani, Çingene, Zigeuner, Bohemiens, Travellers, Fahrende, etc. Vol. 1–2. Schwabe, Basel, 2004. Zalar, Vita. Romi in Sinti na Slovenskem med drugo svetovno vojno: diplomsko delo. Ljubljana, 2015. Dostopno na: http://hdl.handle.net/11686/44139 (dostop: 12. 10. 2020) Žajdela, Ivo. Partizani klali z noži. Dosje. Demokracija, 46/XVIII, 14. november 2013. Zgodovinski časopis | 75 | 2021 | 1-2 | (163) 239 SUMMARY Mass Killings of Gypsies during World War II in Slovenia Miran Komac Following the dismemberment of Slovenia in 1941, Gypsies from Gorenjska ended up in the German-occupied area, Gypsies in the surroundings of Ljubljana, in Dolenjska and in Bela Krajina in the Italian-occupied area, while Gypsies in Prekmurje ended up in the Hungarian occupying regime. The term Porajmos (porrajmos or pharrajimos), but also Baro Porajmos, has gradually gained ground and signifi es a planned, systematic killing of Romanies (Gypsies) during World War II. It was introduced by the English-Romany professor Ian Hancock. Porajmos (also Baro Porrajmos Pharrajimos) translates to English as devouring or destruction. Gypsies were victims of genocide perpetrated by Italians, Germans, Hungarians, and members of the Slovene resistance movement (partisans). Partisans’ involvement in the massacre committed against the Gypsy minority represents a special Slovene addition to the genocide perpetrated against Slovene Gypsies. The article addresses genocide perpetrated by all four murderers of Gypsies: deportations of Gypsies to Serbia and the Auschwitz concentration camp carried out by the German occupying forces, deportations of Gypsies to Italian concentration camps carried out by the Italian army, shootings of Gypsies carried out by the Hungarian army, and mass killings of Gypsies perpetrated by the partisan movement. All killings carried out by partisans known thus far are presented in the article, particularly those confi rmed by exhumations. The treatise raises the question of reasons why the common denominator murderers of Gypsies refers to fascists, Nazis, and communists, seeing that the national liberation movement is defi ned as a project of the Communist Party. Twentieth-century fascist and Nazi ideology were imbued with eugenics and racial hygiene. Genocidal behaviour was to be expected from fascists and Nazis of different kinds. What were the reasons behind killings carried out by partisans? These were perpetrated in the period when the Communist Party began to take control — or indeed took control — of the partisan movement and its troops. Having been controlled by the Communist Party, the Slovene partisan movement was fed by two sources in terms of these killings: the Stalinist ethno-engineering and the Slovene ethno-eugenics, in the scope of which aversion to Gypsies was placed very high. Slovenes did not have anything kind to say about Gypsies — they were considered to be vagrant, dirty, thievish, lazy people, in a word, worthless. Their path to treason was a natural one, so to speak. The reasons behind killings of Gypsies carried out by partisans could be military and strategic. These killings took place during the preparations for the great Italian offensive or in the course of it in the summer of 1942. Partisans killed Romanies because Romanies are known! to be informers willing to sell or kill their own mother on a cheap. Romanies were shot on the basis of a deep-rooted stereotype that they are a people of thieves and informants. These were the so-called preventative liquidations, along the lines of “let us shoot them in advance to prevent any treason from happening. It is probably true that it was easier to ascribe many a failed partisan command, poor organization, haphazard logistics and poorly executed security to ‘treacherous’ Gypsies, the population with an ‘innate instinct for lying, stealing and betraying.’” All killings were carried out in a short time span, i.e. from May to June 1942. Bearing in mind that Romanies were killed in a small window of time and that they occurred throughout the area of their settlement, extending from Horjul to Kanižarica, it can be concluded that this massacre was organized and ordered from above. Another reason ought to be added as well, namely to maintain the legend of the partisan movement as one that was without fault or blemish, where ugly things occurred only on the “opposite side.”