147 Etnolog 26 (2016) »ALLSTARKE SO PA MALO DLJE OSTALE« ^evlji kot del materialne kulture Veronika Zavratnik IZVLE^EK Materialna kultura predstavlja sestavni in nelo~ljiv del kulture in dru`be ter posameznikov in skupin. Za razumevanje dru`benega sveta je torej razumevanje njegove materialne komponente nujno. V lu~i raziskovanja materialne kulture prispevek obravnava razli~ne aspekte (dru`benega) `ivljenja izbranega tipa obutve, tj. allstark, ki jih opredeljujem kot {portno obutev za prosti ~as. S sintezo pripovedi o izbranih ~evljih in njihovih lastnikih izpostavim izstopajo~e segmente dvosmernega odnosa, ki se neprestano vzpostavlja med materialnim okoljem in ljudmi. Izka`e se, da so ~evlji del tega, kdo smo in kdo postajamo. So »ogrodja« preko katerih se soo~amo s svetom pod stopali, hkrati pa s svojo materialnostjo dolo~ajo tudi, kako ta isti svet ob~utimo. Klju~ne besede: materialna kultura, obutev, allstarke, obla~ilni videz, identiteta ABSTRACT Material culture is an essential, inseparable part of culture and society, of individuals and groups. To understand the social world we need to understand its material components. In the light of the research of material culture the article addresses the different aspects of the (social) life of a chosen type of footwear – All Stars, defined as sports and leisure footwear. Synthesizing the stories on the chosen footwear and their owners reveals the outstanding segments of a two-way relationship that always emerges between the material environment and people. And this shows that shoes are part of who we are, and who we are becoming. They are the “framework” through which we face the world under our feet, and at the same time their materiality defines how we experience that world. Keywords: material culture, footwear, All Stars, dressing style, identity Preden krenem na pot V uvodnem poglavju prvenstvene slovenske publikacije posve~ene materialni kulturi, Klepetavi predmeti: ko predmeti spregovorijo o nas in drugih, je Jernej Mleku` parafraziral Sindeyja W. Mintza in zapisal, da ko »enkrat razumemo razmerje med predmetom in osebo, na novo odkrivamo nas same« (Mleku` 2011: 10). Od {estdesetih let dalje, ko je materialna kultura znotraj humanistike in dru`boslovja ponovno za~ela pridobivati pozornost, v resnici postaja vedno bolj jasno, da je ravno ta kultura tisto, kar nas v veliki meri in v prvi vrsti tudi dolo~a. Izkazalo se je, da je za razumevanje posameznikov in dru`b upo{tevanje sveta predmetov absolutno in nujno 148 Veronika Zavratnik potrebno (Tilley 2012b: 60–61). Materialno okolje in predmeti namre~ postajajo vse bolj vpleteni v to, kako `ivimo svoja `ivljenja, in s perspektive posameznika njihova vloga definitivno nara{~a (Dant 1999: 200). Prepoznavanje potencialnega pomena predmetov – {e zlasti banalnih, vsakdanjih predmetov – v ~love{kih odnosih je eden izmed glavnih razlogov za uspe{nost raziskav materialne kulture (material culture studies) od osemdesetih in {e bolj od devetdesetih let naprej (Hicks 2010: 69). V besedilu, kjer pozornost usmerjam na izbrano podro~je, je osrednja vloga dodeljena ~evljem, natan~neje allstarkam oziroma ~evljem Converse Chuck Taylor All Star, kakor se glasi njihovo uradno ime. Etnografski podatki, ki jih predstavljam, so bili pridobljeni v kontekstu {ir{e zastavljene raziskave1, ki se je osredoto~ala – ~e povzamem z besedami sogovornice – na »zanimiv dru`beni fenomen« in posku{ala odgovoriti na samo-zastavljeno vpra{anje »Zakaj ljudje nosijo allstarke?« S pomo~jo sedemnajstih sogovornikov, starih med 21 in 31 let, sem obravnavala razmerja, ki se spletajo med ljudmi in allstarkami, in na~ine, kako so te vpete v njihovo `ivljenje. Izbira sogovornikov je bila naklju~na in je v veliki meri potekala po t. i. mre`nem principu, kar je doprineslo k lokalni ne-zamejenosti2 kot tudi k zastopanosti razli~nih podro~ij dela ali {tudija.3 Poleg poglobljenih pogovorov sem deset mesecev opravljala opazovanje z udele`bo in kraj{e neformalne pogovore z naklju~nimi sogovorniki. Besedilo je torej sinteza spoznanj, ki se {e posebej osredoto~a na to, kako lahko ~evlji kot del materialne kulture »zagotavljajo vir za pridobitev veliko globljega vpogleda v to, kdo smo in kako se soo~amo s svetom« (Sherlock 2014: 26). Pri tem je pomembno tudi to, da so allstarke obuvalo, ki mu je pripisan izrazit kulturni pomen, kar omogo~a spremljanje vloge reprezentacij in kulturnih pomenov pri procesih konstrukcije in vzdr`evanja identitet. Od teorije k allstarkam Materialna kultura je v etnologiji in antropologiji prisotna vse od njunih disciplinarnih za~etkov, z razli~nimi teoretskimi paradigmami pa so se uveljavljali razli~ni poudarki in ji dolo~ali bolj ali manj vidno mesto. V zvezi s tem se mi zdi pomembno izpostaviti nekatere prelomnice in izto~nice, ki so nujne za razumevanje razlage, ki jo podam v nadaljevanju.4 1 Besedilo je v veliki meri rezultat raziskovalnega dela, ki sem ga opravila v sklopu magistrskega {tudija in ki je natan~neje predstavljeno v nalogi »Ko predmeti postanejo pomembni, niso ve~ naklju~ni«: pomen materialne kulture pri tvorbi identitete posameznika (Zavratnik 2014). Besedilo je obenem tudi evalvacija in nadgradnja opravljenega dela. 2 Sogovorniki prihajajo iz Dobove, [o{tanja, bli`ine Vuzenice, Svete Ane, ^rne na Koro{kem, bli`ine Ptuja, Pirni~, Ajdov{~ine in sedem iz Ljubljane ali njene neposredne okolice. 3 Podro~ja {tudija so bila naslednja: etnologija in kulturna antropologija, arheologija, umetnostna zgodovina, umetnostna zgodovina in franco{~ina, sinologija in sociologija kulture, slavistika in primerjalna knji`evnost, geografija in rusistika. Tisti, ki so zaposleni, pa delajo kot: fotograf, geologinja, elektroin`enir, zdravnica specializantka, ena izmed sogovornic pa je zaposlena v muzeju. 4 Na materialno kulturo je veliko disciplin pogledalo skozi svoja, specifi~na metodolo{ka in teoretska o~ala. Kratek pregled, ki ga podajam, se ne ̀ eli predstaviti kot celosten (nekoliko podrobneje ga predstavljam v Zavratnik 2014), izpostavim zgolj nekatere izto~nice. Narava moje raziskave nekoliko ve~ji poudarek namenja antropolo{kim pristopom; druga~ni raziskovalni interesi, ki bi izhajali iz sorodnih disciplin in bi predmetom namenjali druga~en fokus, bi oblikovali druga~en pregled z druga~nimi poudarki. Celosten pregled prisotnosti in obravnave ~evljev znotraj slovenske etnologije, kulturne antropologije in sociologije bo (najverjetneje) del nastajajo~e disertacije. 149 »Allstarke so pa malo dlje ostale« Uveljavitev strukturalizma in semioti~ne perspektive v {estdesetih letih je odigrala bistveno vlogo v razvoju raziskovanja materialne kulture, ki je bila takrat skladno s tokom ~asa preoblikovana v »strukturalni svet znakov in simbolov« (Shippers 2002: 131), predmeti pa so bili obravnavani kot »znaki, ki se nana{ajo na nekaj drugega kot samega sebe« (Woodward I. 2007: 57–58). Osredi{~enje raziskovanja je postalo razumevanje pravil in principov, po katerih si ljudje urejajo `ivljenje tako, da urejajo tudi svoje stvari. Kar je (morda celo najbolj) pomembno vplivalo na nadaljnji razvoj razumevanja materialne kulture, je sprejetje Bourdieujeve teorije prakse. Ta je podlaga za danes uveljavljeno idejo, da niso le ljudje tisti, ki delajo predmete, pa~ pa da velja tudi nasprotno: tudi predmeti »delajo« ljudi.5 Drugi koncept, ki ga vpelje Bourdieu in je tesno povezan s teorijo prakse, je habitus.6 Pod vplivom novih dognanj so se razvile tri nove veje raziskav materialne kulture: etnoarheologija, kontekstualna (oziroma post-procesualna) arheologija in antropologija masovne potro{nje. Slednja je pod vplivom Daniela Millerja polje raziskovanja materialne kulture raz{irila na sodobni Zahod in tako z vpeljavo potro{ni{tva kot raziskovalnega podro~ja v veliki meri pripomogla k razmahu raziskav materialne kulture v naslednjih desetletjih (Dietler 2010: 210) ter zaobjela prakti~no vse segmente vsakodnevnega `ivljenja. Spoznanje, da si posebne pozornosti ne zaslu`ijo zgolj tisti predmeti, ki imajo za posameznike in skupine o~itni in klju~ni pomen, tj. da jim posamezniki ali skupnosti pripisujejo izreden pomen, ali ki so bili preneseni v nove kontekste (npr. nova kulturna okolja ali v muzeje), temve~ da so ({e posebej) pomembni predmeti, ki nas obkro`ajo na vsakodnevni bazi, je raziskavo na neki na~in poneslo na popolnoma novo raven.7 Ravno skromnost (humility) je tista lastnost predmetov, ki je bistvena; omogo~a, da kljub svoji fizi~ni prisotnosti in o~itnosti ljudje pozabimo na to, da ti predmeti pravzaprav obstajajo, se jih vedno manj zavedamo, jih ne »vidimo«. S tem – tako Miller (2005: 5; 2010: 50–51) – ko postajajo neo~itni, {e mo~neje dolo~ajo (nezavedna) pri~akovanja in normative obna{anja, ki so povezani z okoljem, v katerem se nahajamo. Materialna kultura, kot Miller poimenuje tako perspektivo pogleda na predmete, se izka`e za smiselno: pomeni, da veliko stvari, ki nas dela to, kar smo, ne obstaja preko na{e zavesti ali telesa, pa~ pa kot zunanje okolje, ki nas spodbuja in na katero smo navajeni (Miller 2010: 51). Pe~at strukturalisti~ne in semioti~ne perspektive je velik. Eden izmed morda bolj izrazitih interesov, ki se je v navezavi na to v preteklih desetletjih izrazil 5 Bourdieu je teorijo razvil na podlagi terenskega dela med Kabili. Opazil je, da s tem, ko je posameznik v interakciji s seti materialnih kultur, prevzema tudi norme, ki jim pravimo kultura; se torej priu~i kulture. Ne u~i se skozi pasivne predmete, temve~ aktivno, skozi vsakodnevne rutine, kar vodi v nenehno interakcijo s stvarmi. To je poimenoval teorija prakse (Miller 2010: 53). 6 Gre za »skupek utele{enih dispozicij, ki strukturirajo in nezavedno ume{~ajo dru`bene vloge in kulturne kategorije, percepcije, identitete« (Mleku` 2008: 39). Habitus se preko vsakdanjih praks kot skupek pridobljenih miselnih in vedenjskih vzorcev ter vzorcev okusa pravzaprav odtiskuje v posameznika (@agar 2011: 35). 7 Na prelomu tiso~letja se je podobno zavedanje in zavezovanje merilom za »mno`i~nost« oziroma »splo{nost« za~elo uveljavljati tudi znotraj muzeolo{kih zbirateljskih praks (@agar 2012: 67). 150 Veronika Zavratnik znotraj antropologije, etnologije, sociologije (kulture), kulturnih {tudij in tudi raziskav dizajna in mode, so obla~ila in obla~ilni videz. Zanimivo (in presenetljivo) je, da ~evlji oziroma obutev, kot del vsakodnevne garderobe ve~ine ljudi, znotraj omenjenih {tudij niso bili dele`ni celovite pozornosti. Ena izmed izjem, ki ~evlje obravnava s sociolo{ko-antropolo{kega stali{~a, je nedavni projekt If the shoe fits, ki ga je raziskovalna ekipa (Jenny Hockey, Rachel Dilley, Victoria Robinson, Alexandra Sherlock) iz Univerze v Sheffieldu izvajala med letoma 2010 in 2013. Kar se ti~e sodobnih etnolo{kih obravnav obla~ilnega videza, bi na doma~em terenu veljalo omeniti doktorsko disertacijo Janje @agar (2011). V raziskavi, ki je sicer primarno osredoto~ena na osebni videz v splo{nem (tj. na »posameznikovo podobo, s katero se reprezentira in po kateri ga spoznavajo drugi«, torej na »fizi~ni vidik na{e osebnosti« (2011: 24), se avtorica ~evljev delno dotakne, ko jih uporabi kot ilustrativni primer tega, kako ~lovek – na primeru obla~ilnega videza – z uporabo vsakdanjih predmetov ustvarja svoj »fragmentarni red« (2011: 175–182). Ne gre za poglobljeno {tudijo ~evljev, nekatera spoznanja pa kljub temu ilustrirajo pomembnost obutve za posameznike. Sicer pa je v splo{nem podro~je oblek in obla~enja od 15. stoletja naprej na Slovenskem razmeroma dobro raziskano (@agar 2011: 5);8 to predstavlja dobra izhodi{~a za nadaljnje raziskave – tudi za natan~nej{o obravnavno ~evljev, ki do sedaj {e ni bila narejena. Povzamem lahko, da materialna kultura torej predstavlja aktiven, konstitutiven in nelo~ljiv del (so)oblikovanja kulture in dru`be ter posameznikov in skupin (Mleku` 2011: 9–10). In tudi ~evlji so del tega, kdo smo in kdo postajamo. Izbiramo jih kot »ogrodja«, preko katerih se soo~amo s svetom pod na{imi stopali, po drugi strani pa sama materialnost izbrane obutve dolo~a, kako ta isti svet ob~utimo. Kako torej pa se allstarke vklapljajo v vsakdanja `ivljenja ljudi? ^evlji za vsak dan? Prej kot funkcionalna potreb{~ina se ~evlji izka`ejo kot elementi, ki nas ume{~ajo – tako dru`beno kot kulturno (Dilley et al. 2015: 156). [portni ~evlji so kot predmet raziskovanja zanimivi tudi zaradi svoje mo~i, da {portno funkcionalnost zabri{ejo z modnostjo in estetskim u~inkom (Turner 2013: 26; podobno Gill 2006). Od sedemdesetih let 18. stoletja se je skladno z razvojem tenisa in nato {e drugih rekreativnih (in kasneje tudi profesionalnih) {portov razvijala tudi potreba po primerni obutvi, ki bi – za razliko od okornih ~evljev s trdimi podplati in okornim vrhnjim delom – omogo~ala lahkotno gibanje ter hkrati prepre~evala drsenje in zmanj{evala {kodo nastalo na zelenici. Prihod tako imenovanega ~evlja za tenis (tennis shoe) oziroma teniske – ~evlja z gumijastim podplatom 8 To delno potrjujejo tudi podatki, ki jih navaja Knific ob obravnavi meril (i)zbiranja muzejskih predmetov na primeru predmetov obla~ilne porabe v Slovenskem etnografskem muzeju. Ko je postal ravnatelj Boris Orel, je tekstilna zbirka predstavljala ve~ kot polovico vseh predmetov (Knific 2010: 56). 151 »Allstarke so pa malo dlje ostale« in platnenim ali usnjenim vrhnjim delom – pa ni povezan zgolj z razvojem {portnih disciplin, pa~ pa, veliko {ir{e, z razvojem industrij (predvsem obratov povezanih s predelovanjem gume, ki so omogo~ili uporabo gumijastega podplata), spremembami v (pove~anih) industrijskih proizvodnjah ter s tem povezanimi splo{nimi dru`benimi spremembami, ki so promovirale zdrav, bolj aktiven na~in `ivljenja. Zahteve po lahkotni in funkcionalni obutvi z ravnim gumijastim podplatom so nara{~ale in teniska je kmalu postala generi~ni pojem, ki se je nana{al na vrsto obutve, ki je bila zgoraj iz blaga, podplati pa so bili gumijasti (vse po Turner 2013). V sklopu opisanega je leta 1917 na tr`i{~e vstopilo tudi ve~namensko {portno obuvalo podjetja Converse.9 Kasneje se je obuvala prijelo ime All Stars,10 najbolj pa se je uveljavilo na ko{arkarskih igri{~ih. Z izjemo nekaterih tehnolo{kih posodobitev in raz{irjenega barvnega spektra so allstarke danes precej dober pribli`ek izvirnega modela. V tridesetih letih se je njihovo prvenstvo na ko{arkarskih igri{~ih utrdilo; najbolj zgovorno je morda dejstvo, da je ko{arkarska olimpijska ekipa ZDA med letoma 1939 in 1976 na tekmovanjih nosila le ~evlje Converse Chuck Taylor All Star (Peterson 2007: 47). V naslednjih desetletjih so se stvari za {portne ~evlje za~ele spreminjati; ~evlji namenjeni {portnim aktivnostim – tudi profesionalnim – so vedno bolj postajali del vsakodnevnega `ivljenja. @e v {tiridesetih letih prej{njega stoletja naj bi bilo prav toliko {portnih ~evljev zunaj {portnih igri{~ kot na njih. Gonilna sila spreminjanja sprejetih parametrov obla~enja in vpeljevanja novega, bolj spro{~enega obla~ilnega stila so bili pripadniki mlaj{ih generacij (Turner 2013: 75–77). V splo{nem so v obdobju po drugi svetovni vojni obla~ila z glasbo in nekaterimi drugimi elementi postala pomembna pri razlo~evanju mladinske in star{evske kulture (Bennet 2005: 122; Mitchell 2008: 64). ^as po drugi svetovni vojni pa je v splo{nem zaznamovan s porastom razli~nih modelov, barv in namembnosti ({portnih) ~evljev (ter drugih predmetov). Tak prehod je vplival tudi na rabo allstark, ki so se bolj kot na profesionalnih ko{arkarskih igri{~ih za~ele naseljevati v novih dru`benih okoljih. V petdesetih in {estdesetih letih prej{njega stoletja so bile allstarke eden izmed najbolje prodajanih ~evljev v Zdru`enih dr`avah (Turner 2013: 147), nekako v sedemdesetih letih pa so skorajda dokon~no pre{le v sfero prosto~asnih aktivnosti in vsakodnevnega `ivljenja; pogosto so se pojavljale tudi v razli~nih (sub) kulturnih okoljih (Peterson 2007: 14), ki jim {e danes velikokrat nudijo zato~i{~e. Sicer pa je allstarke danes mo~ najti kjer koli11 in na nogah kogar koli. Tudi na reklamnih plakatih ali obeskih za klju~e. Predvsem so postale obutev, ki – tako se 9 Podjetje Converse Rubber Company se je, podobno kot tudi druga podjetja, ki so se kasneje za~ela ukvarjati s proizvodnjo {portnih ~evljev, izvorno ukvarjalo z izdelavo izdelkov iz gume in je bila proizvodnja ~evljev z gumijastimi podplati neke vrste stranski produkt primarne proizvodne linije (Peterson 2007: 44; Turner 2013: 204–256). 10 V tridesetih letih je bilo imenu dodano tudi ime ~loveka, ki je najve~ pripomogel k popularizaciji ~evljev All Stars na ko{arkarskih igri{~ih. To je bil Charles - Chuck Taylor, ki allstarkam {e danes posoja svoje ime (Peterson 2007: 46). 11 Janja @agar (1998) recimo poro~a o {portnih copatih All Star, ki so leta 1998, ko je D. K. Slovenskemu etnografskemu muzeju podarila del svoje odslu`ene garderobe, postali del muzejske zbirke. 152 Veronika Zavratnik zdi – presega navidezne pretekle omejitve in je z vsemi sponami vpeta v sodobno potro{njo. Pravzaprav so, glede na retoriko podjetij, ki proizvajajo {portno obutev, teniske v splo{nem postale »nujna oprema za sodobno `ivljenje« (Gill 2006: 374). »@e po {uhih gleda{, h komu stopi{ na cigaret« Allstarke so, kot vsa obuvala, veliko ve~ kot zgolj ~evlji oziroma za{~ita za noge; hkrati oblikujejo na{a fizi~na soo~enja z okoljem, v katerem se gibljemo, skozi pomene, ki so jim pripeti, pa oblikujejo tudi dru`bena soo~enja s svetom (Sherlock 2014: 27). ^evlji so pravzaprav ogrodja z veliko(krat spregledano) mo~jo; na neki na~in nadzorujejo tako fizi~no kot ~love{ko oziroma dru`beno sfero, znotraj katere se gibljemo – so glavno kri`i{~e med fizi~nim okoljem in telesom. Raz{irjajo ~lovekove fizi~ne in dru`bene sposobnosti (Riello in McNeil 2006: 3). Upo{tevajo~ reprezentacijsko mo~ obutve, dejstvo, da je bila njena (ne)primernost v dolo~eni dru`beni situaciji ali nana{ajo~ se na dru`beni status velikokrat postavljena v ospredje, ne presene~a. Morda sta dva izmed bolj ekscesivnih primerov pripoved o tem, kako je francoski kralj Ludvik XIV. vsem, razen sebi in pripadnikom svojega kraljevega dvora, prepovedal nositi rde~e pete12, ali zgodba o povezovanju dekli{kih stopal na Kitajskem (foot binding). V obeh primerih obutev igra pomembno vlogo pri izra`anju dru`benega statusa in uveljavljanju mo~i ravno skozi regulacije obutve. Na allstarke se zakonske omejitve sicer ne nana{ajo, dru`benim pri~akovanjem pa se vendarle ne morejo izogniti. Riello in McNeil v uvodniku k zborniku Shoes: a history from sandals to sneakers (2006) opozarjata, da dru`bena podmena o primernosti ~evljev opominja na to, da se s pravilno izbiro ~evlji ne prilagajajo zgolj fizi~nemu terenu, pa~ pa vedno tudi dru`benemu (Riello in McNeil 2006: 5). Za allstarke – ki jih ume{~am v kategorijo {portnih ~evljev za prosti ~as – je prisotnost znotraj nekaterih dru`benih kontekstov torej nepri~akovana. To se je izrazito pokazalo v situaciji, ki jo opi{e Jure, eden izmed sogovornikov. Za poroko starej{e sestre je namre~ kupil nove allstarke. Ko so se {e z mlaj{o sestro pripravljali na skupno fotografiranje in je nevesta obula allstarke, »je bil fotograf samo tako �za~uden – op. V. Z.�. Ni mu bilo ~isto jasno kaj se dogaja«.13 Podobno je opazila Veronika, ki je allstarke obula ob neki drugi pomembni prilo`nosti: »Takrat na valeti sva jaz in so{olka pa~ izstopali, vsekakor, ker takrat se je `e za~elo to obdobje, ko je valeta postajala kot maturantski ples in so bile vse v petah in midve – allstarke!« Splo{na raziskovalna izku{nja me je tako vodila do (pre)izpra{evanja pomembnosti no{enja izbranih ~evljev in premi{ljevanja o tem, kak{na je za sogovornike simbolna percepcija dolo~enega tipa obutve. Povezava med ljudmi in obutvijo je vzpostavljena prakti~no »od zibelke do groba« (Riello in McNeil 12 Pete so bile, zanimivo, v Franciji celotno 17. stoletje znak dru`benega razlo~evanja, hkrati pa so visoke pete tudi fizi~no lo~ile pripadnike vi{jih slojev od tistih, ki si jih niso mogli (ali smeli) privo{~iti (Semmelhack 2006: 225; Vianello 2006: 76–93). 13 Dobesedni navedki sogovornikov so zavoljo la`je razumljivosti poslovenjeni. Nare~ne ali pogovorne izraze ohranjam tam, kjer je to pomembno za razumevanje bolj podrobnega konteksta pogovora. 153 »Allstarke so pa malo dlje ostale« 2006: 28), vodeni pogovor pa se je osredi{~enju velikokrat nekako izmikal. Izpostavljeno ka`e na to, kar sem o vsakdanjih predmetih po Millerju povzela `e zgoraj: postali so tako vsakdanji, tako obi~ajni, da njihovo prisotnost jemljemo za samoumevno. Osredoto~enje na to, kar je samo po sebi umevno, pa se zdi nenavadno.14 Kot posledica »skromnosti« v ospredje stopi druga omenjena zmo`nost predmetov: oblikovanje materialnega konteksta dogajanja in dolo~anje pri~akovanj obna{anja – in s tem tudi obla~enja. Pri sogovornikih, ki so zame razkrivali svojo naklonjenost do allstark, je bilo pomembno (tudi) to – kot ilustrirata zgornja primera – da so allstarke obuli takrat, ko so to sami `eleli. Spremljanje tega, kdaj posamezniki obujejo in sezujejo razli~ne pare ~evljev, lahko omogo~i perspektivo za vpogled v odkrivanje in spremljanje dinami~nega procesa, kako posameznik postaja to, kar je; identiteta, kot proces, namre~ vedno vklju~uje spremembe, fluidnost in prehodnost (Dilley et al. 2015: 144). Gre za to, da je za ~im globlje razumevanje potrebno upo{tevati tako simbolno kot funkcionalno in materialno mo~ obutve, predvsem pa se pri vsem zavedati so- konstitutivne dinamike (Hockey et al. 2015: 25). Pri allstarkah je {lo v prvi fazi ravno za to, da so mo~no ogrodje samo- reprezentacije, hkrati pa posedujejo tudi mo~no dru`beno-kulturno naravo (Riello in McNeil 2006: 5). Prvi nakup allstark je bil namre~ vedno mo~no povezan z `eljo; bodisi z `eljo po uveljavljanju lastne volje in kupiti ~evlje, ki jih star{i pa~ niso odobravali, bodisi z `eljo izkazati pripadnost dolo~eni skupini. Ali se od nje razlo~iti. Podobno kot Martina, ki je `elela pokazati predvsem na ne-pripadnost dolo~eni skupini: M: … sem bila prej zahojeno selja{ko dete (smeh). Resno! Jaz sploh nisem vedela, da allstarke obstajajo. Potem �v srednji {oli – op. V. Z.� so jih pa vsi imeli … so bile statusni simbol nekako. Da nisi oni pridni, ampak da si oni kul. VZ (smeje): Kako to misli{, da nisi priden? M: Ja no, bili smo taka gimnazija, kamor so hodili pridni otroci �tj. [kofijska gimnazija Antona Martina Slom{ka, Maribor – op. V. Z.�, tako da pa~, ~e si se hotel lo~iti od zelo, od najbolj pridnih, sploh v na{em pridnem razredu, si pa~ imel bulse ali pa allstarke – ali pa oboje. Na drugi strani pa je Janez o svojih prvih parih govoril v povezavi z glasbenim okusom in pripadnostjo rockerjem: In `e takrat sem kako leto, ve{, na internet hodil pa gledal te allstarke pa po trgovinah smo s kolegi hodili. Takrat smo `e bili kao rockerji pa to. In smo hodili po trgovinah pa gledali: 'Joj, petnajst jurjev; allstarke!'… In takrat, enkrat pozimi, pridemo … v to trgovino tam in vidimo, da so allstarke same velike {tevilke – ker jih niso odprodali – jaz pa imam veliko nogo ... In je bil en par za tiso~ tolarjev … Sem kupil takrat dva, tri pare allstark. Ene so bile roza, ene modre, ene ne vem, kake ... In to sem nosil – sem pa jih itak ponosil – potem, ne vem, pet, {est let. [e enkrat sem si dal okrog, ve{, tisti lepilni trak, samo da bi mi dr`alo, da je nekako {e dr`alo – ~eprav ni izgledalo nikakvo – samo da sem jih nosil ... Pa itak, da je 14 Podobno, recimo, za kavbojke ugotavljata Daniel Miller in Sophie Woodward (2012). 154 Veronika Zavratnik bilo to nekaj! Ko si pri{el med kolege pa si pokazal, da ima{ allstarke, je bilo to tako, kot da bi, ne vem, imel Titanic majico v tretjem razredu. Kot na{tevajo Hockey idr., se ~evlji z zmo`nostjo spreminjanja utele{enih izku{enj ~asa, prostora in tudi identitete pojavljajo na razli~nih `ivljenjskih prehodih; prehodih, ki so povezani s tokom `ivljenja (npr. {tudent se zaposli, samski se poro~i itd.), aktivnostmi (npr. slu`ba in prosti ~as), identitetami povezanimi s spolom (npr. mo{ki in `enske), dru`benimi razredi, vsakodnevnimi in posebnimi kompetencami (npr. ko se mati spremeni v teka~ico), lai~nimi in profesionalnimi identitetami idr. (Hockey et al. 2013: 2). (Pre)obuti ~evlje torej lahko pomeni bistven premik v ob~utenju in izra`anju identitete (Hockey et al. 2015: 26) – podobno kot zgoraj Martina, se tudi Tea spomni, da je »pri{la v srednjo {olo v prvem letniku in tisti, ko so bili face, ko sem se z njimi dru`ila, so vsi nosili te allstarke. In potem sem tudi jaz to morala imeti«. Isti pogled na svet @e Miller in Woodward sta v svoji raziskavi kavbojk (2012: 30) ugotovila, da biografija obla~il ni nikoli povsem osebna. @ivljenjske zgodbe preko obla~il vedno ori{ejo {e razmerja do drugih, recimo star{ev, bratov in sester, prijateljev in ostalih.15 Obla~enje je pojav, ki je pomemben tako pri vzpostavljanju identitet posameznikov kot pri vzpostavljanju dru`benih skupin (Dant 1999: 87–89). V primeru no{enja allstark je bila najbolj izrazita uzave{~ena povezava, ki se je nana{ala na kako dolo~eno dru`beno skupino, pravzaprav tista, ki sem jo `e omenila: o`je gledano je {lo za tiste, ki so »kul«, ki so »face«, gledano {ir{e pa je v ospredje stopala povezava z glasbo; punkom, rockom, grungom in delno tudi metalom. Asociacija ni pretirano presenetljiva; po prehodu v sfero vsakdanjega `ivljenja so se allstarke trdno usidrale znotraj razli~nih subkulturnih scen, morda najbolj izraziti pa sta bili ravno rockovska in punkerska. Njihovo prvenstvo sta v medijski imaginaciji dokaj trdno zakoli~ila dva predstavnika: Kurt Cobain in Sid Vicious.16 O tem, kako vidi razmerje med glasbo in allstarkami, je Martina povedala: VZ: Je za tebe povezano to – allstarke pa rock muzika? M: Seveda, ker sem jih za~ela nositi, ko sem za~ela poslu{ati Guns'n'Roses in punk in Led Zeppeline in Pink Floyde in ugotovila, da obstaja {e kaj drugega kot Gianni Rijavec. 15 [e nekoliko bolj izrazito o tem govori raziskava Sophie Woodward (2007), ki se je spra{evala, zakaj `enske nosijo obla~ila, ki jih nosijo. Ugotovila je, da je izbrana dnevna garderoba pravzaprav zgolj neke vrste kon~ni produkt, za katerim stoji te`aven proces izbiranja, ki ga pogojujejo {tevilni faktorji, med drugim tudi razmerja z ljudmi, za katere vedo, da jih bodo tekom dneva sre~ale. 16 Povezava allstark z razli~nimi glasbenimi subkulturnimi skupinami je v medijskih reprezentacijah danes zelo aktualna. V spletni prodajalni obutve Transport Footwear je znamka Converse predstavljena tudi z besedami: »Povezava glasbe in blagovne znamke Converse je bila vedno zelo mo~na. Od najzgodnej{ih rockerjev OTC, Ramones, vse do Nirvane je bil Converse sprejet kot simbol individualnosti. Iz teh povezav je ustvaril veliko {tevilo umetnikov in upornikov vseh vrst.« �12.5.2016�. 155 »Allstarke so pa malo dlje ostale« Izpostavljena povezava na neki na~in upravi~uje skrb za videz, ki se je izra`ala v kontekstu nakupa, saj je le-ta »prva oznaka podkulturne pripadnosti« (Mur{i~ 2000: 254). Pri percepciji simbolne ravni allstark najve~krat ni {lo zgolj za ~evlje, pa~ pa za celoten videz oziroma stil;17 {lo je za »alstarkarje«. Izmi{ljeni izraz se nana{a na tiste ljudi, ki nosijo allstarke. Seveda pa niso vsi ljudje z allstarkami alstarkarji! Pravi alstarkarji so tisti, ki allstarke nosijo, ker so prepoznali njihovo reprezentacijsko raven in/ali ki so allstarke vzeli za »svoj« ~evelj – kot recimo Dejan, ki je v zvezi s tem pojasnil: ... gleda{ celotno podobo, a ve{, kaj mislim? Zdaj ~e je nek urejen de~ek z belo sraj~ko, pa z onimi spranimi kavbojkami, pa bele allstarke, pol `e ve{, za kaj se gre. Saj ve{, kaj mislim … On jih verjetno nima iz istega razloga obute kot pa jaz, ne.18 Dejan se je dotaknil tega, o ~emer je druga sogovornica, Jerca, govorila bolj natan~no: novih rab allstark, ki razkrivajo {e enega izmed pomembnih aspektov, na katerega se osredoto~im v nadaljevanju: Tisti, ki smo jim zvesti, smo jim zvesti. Teli … ki zaradi popularnosti nosijo allstarke, jih po moje ne bodo dolgo. Kak{no leto oziroma ... Ja, kak{no leto oziroma leto{nje poletje, potem bojo pa samo stran vrgli. Po moje. Skomercializirani uporniki? Jerca je omenila to, kar se je izkazalo za pomembno polje obravnave allstark: njihovo popularizacijo v zadnjih nekaj letih. Tudi Mojca je v zvezi s tem povedala: �Obuti allstarke je� pa~ ratalo zdaj za kogarkoli, mislim za kogarkoli; `e itak je bilo zmeraj za kogarkoli, ampak mislim, da ni ve~ tako subkulturno povezano, ko je bilo v~asih … �je� prerastlo nek osebni izraz, da ~loveka pove`e{ z dolo~enimi zanimanji. Medtem ko sva s Teo kramljali v eni izmed ljubljanskih restavracij, sva ugotovili, da so izmed osmih gostov noge petih obute v allstarke. V tem kontekstu je tudi Tea izpostavila podobno kot Jerca: Prej si imel mogo~e eno skupino rockerjev, metalcev, tako kot sem ti rekla. Saj to mogo~e … ful ni kul, da sem zdaj tako samo v eno skupino, posebej glede na princip glasbe, uvrstila nositelje allstark, ampak – roko na srce – tako je pa~ bilo … ta zvrst glasbe, njeni poslu{alci so to imeli … Danes se mi pa tako zdi, da ne more{ ve~ samo tako definirati, da samo rockerji nosijo, ampak danes vidi{ te, na primer punce – dobro, saj ne more{ zdaj predvidevati, kak{no zvrst glasbe poslu{ajo – ampak so tako, ja, postale `e ~isto skomercializirane, ~e tako re~em dobesedno. 17 Opredelitev stila kot individualne konstrukcije estetike, ki ni osnovana zgolj na tem, kaj ima{ oble~eno, pa~ pa tudi na tem, kako ima{ oble~eno, povzemam po Millerju (2010: 15). 18 Alexandra Sherlock (2014), ki se v svoji raziskavi osredoto~a na ~evlje Clarks Originals, ki so v osemdesetih in devetdesetih letih prav tako pridobili mo~ne povezave z glasbeno kulturo (predvsem z indie rock glasbo), ugotavlja podobno: sogovorniki, ki jih je k nakupu ~evljev pritegnila povezava z glasbo, so na tiste, ki te ~evlje nosijo, poslu{ajo pa druga~no zvrst glasbe ali pa kupujejo nove, moderne modele, gledali neodobravajo~e. 156 Veronika Zavratnik Opisana primera spominjata na to, kar je Dick Hebdige poimenoval inkorporacija v materialni obliki19. Proces se za~ne, ko – v veliki meri preko medijev – subkulturni stil postane ljudem vedno bolj »doma~« in se nenazadnje pojavi v modnih trgovinah. Na tak na~in se t. i. subkulturna »druga~nost« zmanj{a in proces inkorporacije je v teku (Hebdige 1979: 94–99). Pojav je povezan s potro{njo, ta pa vedno bolj s popularno kulturo (in nasprotno). Popularizacija stilov, ki so »navdihnjeni od preteklosti«, je nekaj, kar v obravnavi sodobnega znam~enja ~evljev Dr. Martens podrobno obravnava Cath Davies (2014). Namre~, podobno kot allstarke so tudi ~evlji Dr. Martens preko samovoljne prilastitve subkulturnih skupin (v sedemdesetih in osemdesetih) nato pre{li v sfero mno`i~ne kulture. Kot je v zadnjih letih – glede na besede sogovornikov – opaziti pri allstarkah, je tudi prodaja ~evljev Dr. Martens (med, vzemimo, letoma 2011 in 2012) narasla (kar za dvesto trideset procentov) (Davies 2014: 2). Samo podjetje pa reprezentacijo, ki je bila martenskam pripeta neodvisno od njihove volje, izkori{~a in generira z namenom, da bi ({e) pove~ali prodajo. Izvirne asociacije z nekonformisti~nimi stali{~i, ki so bile sinonim za subkulturne tradicije pa so – kar je pomembno – evocirane zgolj kot abstraktni koncepti, varno zapakiranimi v idejo individualnosti in kreativnosti (Davies 2014: 1–8). Dr. Martens so tako – ironi~no – za~eli proizvajati tudi v t. i. uli~nem stilu (street style) ter tako znotraj potro{ni{ko usmerjene produkcije zajeli vse tiste procese, ki so prej stekli spontano in kot dejanja nekonformnosti20 (Davies 2014: 14). Paradoks, ki se je pojavil, ko je – skladno z nara{~anjem popularnosti – za~ela nara{~ati cena ~evljev Dr. Martens, je, kot povzame moj sogovornik Dejan, zaznati tudi pri allstarkah: Ja, takrat �v osnovni {oli – op. V. Z.� je bilo {e kul, ker niso bile tako drage. Ker ~e si zadel ta pravi ~as, si dobil to za dva ~uka ali nekaj takega ... Kar je bilo zakon. Zdaj pa so sedemdeset flik, kar je absurd in ... To je ravno tisto, ravno to je sme{no! Ker kao mi predstavlja po eni strani neki antikapitalizem, punk, rock pa ne vem kaj {e vse, pa dajem sedemdeset evrov za en butast ~evelj, kar je pa~ ... Ja no, so simbol ne~esa, pol pa so v bistvu ~isto nekaj drugega!21 Podobno, kot so bile bodisi zaradi vsakdanjega no{enja bodisi zaradi aktivnega spreminjanja podobe (tj. okra{evanje, uni~evanja, dodatkov) martenske del kreativnih procesov, so tudi pri allstarkah pomembna dejanja, ki jih »personalizirajo« (Dant 1999: 32–38). S tem, ko so v uporabi – tj. na nogah – 19 Proces inkorporacije je Hebdige namre~ razdelil na dve obliki: materialno in ideolo{ko, vendar je hkrati tudi opozoril, da se je delitvi na ti dve obliki potrebno izogibati (Hebdige 1979: 94–99). 20 Danes so ~evlji Dr. Martens del modne obutve, a Davies poro~a, da so jih subkulturne skupine 'posvojile' ravno zato, ker sprva niso bili povezani z modo, bili so anti-modni (Davies 2014: 4). V {estdesetih, ko je bil oblikovan (danes najbolj prepoznan) model 1460, je par ~evljev stal 2 funta, uporabljali pa so ga predvsem delavci (Bergstein 2012: 183–189). 21 Ena izmed ugotovitev raziskave za potrebe magistrske naloge (Zavratnik 2014) je povezana tudi z opa`anjem rasti cen, ki so jo zaznali vsi sogovorniki. Spomnijo se, da so bile allstarke `e v preteklosti drage. Na nakup tako spominja cela vrsta tegob – od »{paranja« denarja za nakup do prepri~evanja star{ev. ^eprav vsi razen ene sogovornice strogo lo~ijo med originalnimi modeli Converse All Star in ponaredki – pri ~emer favorizirajo prve – pa je visoka cena razlog, da so nekateri tudi `e kupili »fejkice«, ki so, tako pravijo, bistveno cenej{e. Razlog za rast cen je po njihovem mnenju povezan s porastom popularnosti tudi med tistimi, ki – lahko bi rekli – niso pravi alstarkarji in allstarke nosijo (samo) zaradi popularnosti. 157 »Allstarke so pa malo dlje ostale« se allstarke namre~ prilagajajo potrebam in `eljam posameznika. V prvi vrsti se obuvalo prilagodi obliki stopala in se odzove na aktivnosti, v katere je vklju~eno, po drugi strani pa gre za aktivno no{enje, ki allstarkam (in alstarkarjem) da vtis »avtenti~nosti«. Sploh v obdobju najstni{tva je bilo ekstremno ravnanje in spreminjanje podobe bolj prisotno in pomembno, saj, kakor pravi Dejan: … so se mi zdeli tisti, ki so furali allstarke v srednji … pa da so imeli spucane, pa~ lepe ~evlje, da je bilo belo res belo, pa da si videl, da mu jih mama pere doma, no … to je bilo meni {minkersko … to je bilo meni narobe. Sploh ne vem. Pa~ ni se mi zdelo prav, da so allstarke take. Personalizirane allstarke, Spodnji Leskovec (foto: Veronika Zavratnik, 2014) Ob~utek avtenti~nosti, ki so ga dajale umazane, raztrgane, popisane in uni~ene allstarke, je z odra{~anjem nekoliko zbledel, (samo?)percepcija upornika, ki ni poslu{al star{ev, ki se je upiral »porihtanemu svetu«, »kravati«, »lakastim ~evljem« in ki je {el »proti toku«, je do neke mere ostala v najstni{kih letih, v ospredje pa so stopili drugi faktorji. Kot copati Kot dokazano so – vsaj za moje sogovornike – kulturne reprezentacije allstark pomembne. Za razumevanje podrobnega dru`benega pomena ~evljev pa je pomembno razumeti tudi, kako se – skozi uporabo – kulturne reprezentacije utele{ajo. Za tako razumevanje je empiri~ni pristop nujen; potrebno je spremljanje teles, ki ~evlje nosijo, kot tudi kontekstov, znotraj katerih se pojavljajo (Sherlock 2014: 28). Kar je pri allstarkah nenehno sililo v ospredje, je njihova udobnost. Pravzaprav: udobnost je tista lastnost allstark, ki je za ve~ino sogovornikov 158 Veronika Zavratnik (sedaj) najbolj pomembna. ^eprav je v ve~ini primerov tisto udobje, ki ga najbolj ob~utimo, fizi~no udobje, pa gre pri allstarkah za ob~utenje celotne konceptualne {irine udobja. Miller in Woodward (2012) sta med raziskavo o kavbojkah namre~ ugotovila, da izku{nja udobja sega nekoliko globlje in se razteza preko treh pomenskih ravni: prakti~ne, (prilo`nosti) primerne (appropriate comfort) in cone udobja. V praksi take delitve udobja ne ob~utimo. Udobje in prakti~nost sta povezana na razli~ne na~ine, predvsem pa pri vsakem posamezniku na druga~en na~in. Za allstarke se zdi, da so prakti~ne, ker jih lahko oble~e{ k ~emur koli (krilu, (kratkim) hla~am, obleki) in so primerne za razli~ne prilo`nosti – ~e so dobro ohranjene ali nove, so primerne tudi za poroko ali valeto. Drugi aspekt prakti~nosti je finan~ni, saj obrabljenih allstark, s popokano gumo in prvimi luknjicami na platnenem delu, ni potrebno zamenjati kar takoj, tak videz jim je dovoljen, je celo za`elen (Miller in Woodward 2012: 65–71). Druga pomenska raven udobja najbolj{o ustreznico v slovenskem jeziku morda dobi z izrazom »spro{~enost«; nana{a se na po~utje v dolo~eni situaciji, javnosti in nasploh v prisotnosti drugih ljudi in je v veliki meri povezana s samozavestjo. Tu nastopi lastnost obla~il, da hkrati omogo~ijo konformiranost in izra`anje individualnosti (Miller in Woodward 2012: 72–77). Z odra{~anjem so se allstarke nekoliko prilagodile ustaljenim dru`benim normam (ki narekujejo skrb za urejeno obutev), kljub temu pa skozi kulturne pomene, ki se allstark dr`ijo, tisti, ki jih nosijo (na na~in, kako jih nosijo), {e vedno »po{iljajo« sporo~ila o tem, kdo so. Sporo~ilna raven se je izkazala za zelo pomembno. Tretja semanti~na raven se, ponovno, nana{a na dobro po~utje, vendar tokrat na bolj dolgoro~ni proces iskanja ravnote`ja. Cona udobja je sprva ozka, nato pa se s ~asom {iri – {ele ko nekaj (ali nekoga) dobro spoznamo, se po~utimo udobno, ko to uporabljamo; gre za proces naturalizacije (Miller in Woodward 2012: 77–82). Allstarke s~asoma postanejo del rutine in ni ti treba razmi{ljati, kaj bo{ obul, saj je izbira jasna. V tem procesu spozna{ tudi, kdo si, in ugotovi{, kaj ti (ne) ugaja. Udobje, ki se je materializiralo skozi allstarke, je (za sogovornike) posledica utele{enja kulturnih reprezentacij in vrednot, vezanih na obravnavane ~evlje preko prakse no{enja. Gre pravzaprav za (pre)izpra{evanje na~ina, na katerega so ~evlji pripomogli k temu, da so sogovorniki reprezentacije, ki so bile ~evljem pridane, »iz`iveli« (Sherlock 2014: 32–40). Z gumijastimi podplati in belo gumijasto obrobo ter platnenim vrhnjim delom so allstarke omogo~ile utele{anje kulturnih referenc ter vplivale na percepcijo kulturne in glasbene dedi{~ine. Z drugimi ~evlji bi izku{nja verjetno bila druga~na (ali nemogo~a). V smeti? »Mislim, da ne!« Udobnost in vsestranskost allstark zagotavljata (ali pa vsaj sta zagotavljala), da so prisotne ob {tevilnih (za posameznike pomembnih) prilo`nostih. Za materiale, ki so odzivni na vplive iz okolja in pogosto no{enje, pa se zdi, da so bistveni pri tem, kako se spomini na pomembne dogodke z allstarkami materializirajo. Na neki na~in materialnost samega ~evlja z utele{anjem sledi v materialu in obliki (tj. 159 »Allstarke so pa malo dlje ostale« umazana in popokana guma, luknje v platnu in umazanija, ki je tudi pralni stroj ne more ve~ izprati, podpisi ipd.) omogo~a materializiranje spominov (Sherlock 2014: 42; Hockey et al. 2013: 9). Ker »'nosijo' znake posameznikove uporabe« (Habinc 2004: 28), so za nekatere sogovornike pridobile sentimentalno vrednost. Ko allstarke izgubijo funkcionalno vrednost, se je zato od njih te`ko lo~iti in so velikokrat shranjene za spomin. Recimo, Mojca za svoje prve allstarke, ki jih {e vedno hrani, pravi, da jo … ve`ejo na te spomine. Na neke prve dogodke v `ivljenju, takrat pa~ zato popolnoma nove in unikatne in jih imam mogo~e tudi zaradi tega, ker so mi en prijeten spomin na to, kako je bilo takrat, ko si bil popolnoma naiven in si utopi~no verjel v ne vem kaj {e vse in bil en lep primer ~loveka oziroma tega, kaj se da vse narediti … in se mi zdi, da se to pa~ ful poklapa z nekim obdobjem, v katerem sem jih nosila. Podobno kot za svoje allstarke pravi Mojca, tudi za nekatere druge sogovornike te delujejo kot »sidra«, ki lastnika zasidrajo v dolo~enem ~asu in prostoru. Na neki na~in delujejo celo kot biografski predmeti, ki z lastniki delijo `ivljenje, skozi njihovo (ob)rab(ljen)o(st) pa se lahko zrcali ~lovekovo odra{~anje (/staranje) in spreminjanje (Hoskins 1998: 8). Zaradi kulturnih pomenov, ki so allstarkam pripeti, se skozi njih najve~krat materializira spomin na mladost, brezskrbnost ipd. Na tem mestu je na delu to, kar Jo`e Vogrinc imenuje »evokativna mo~« predmetov: sposobnost, da spominjajo na osebne do`ivljaje (Vogrinc 2005). Podobno kot za ~evlje Clarks Originals ugotavlja Alexandra Sherlock, tudi za allstarke velja, da preko reprezentacijske ravni in (upo)rabe znotraj dolo~enega kulturnega (in geografskega) okolja reificirajo z glasbenimi `anri povezano ideologijo, hkrati pa jih njihovo mesto znotraj te iste glasbene scene dela nabite s kulturnim pomenom (Sherlock 2014: 40). Po tem, ko niso ve~ v uporabi, lahko allstarke torej postanejo tudi predmet, ki je shranjen za spomin22, in nekateri jih ob izbrani prilo`nosti {e vedno obujejo. Za marsikaterega sogovornika je trenutek dokon~ne lo~itve od allstark tisti, ki se mu izogibajo, z njim odla{ajo ali se o tem celo prepirajo (s star{i). Na neki na~in se njihovo (dru`beno) `ivljenje pravzaprav nikoli ne kon~a – `ivijo lahko tudi skozi pripovedi in spomine. Tako je z allstarkami oziroma »Ne maram drugih ~evljev!« Allstarke bodisi obute na nogah bodisi spravljene v omari so torej – kot v uvodni misli o predmetih zapi{e Christopher Tilley (2012b: 61) – eden izmed medijev, skozi katerega sogovorniki sami sebe pravzaprav ustvarjajo in spoznavajo. Njihova fizi~na prisotnost pa omogo~a, da se v njih utelesijo kulturne 22 O tem v disertaciji na kratko pi{e tudi Janja @agar (2011), ki na primeru svojih sogovornikov ugotovi, da so tiste, ki ~evlje shranjujejo za spomin, ve~krat ̀ enske. Gre za ~evlje, ki jih bodisi spominjajo na dogodke, `ivljenjska obdobja, potovanja in podobno – kar za shranjene allstarke omenjajo tudi moji sogovorniki. Nekatere njene sogovornice so shranile tudi majhne ~evlje svojih otrok (2011: 180). Po njenih ugotovitvah mo{ki v omari za ~evlje la`je »naredijo red« in se znebijo ~evljev, ki zanje nimajo ve~ prakti~ne vrednosti. 160 Veronika Zavratnik reprezentacije, ki so jim bile pripete. So tudi pomemben del tega, kdo sogovorniki so ter kako ob~utijo in kak{en je njihov pogled na svet. Interakcija s predmeti je namre~ sestavni del dru`benih odnosov, to, katere in kako uporabljamo, pa je del izra`anja pripadnosti dru`bi oziroma njenemu delu (Dant 1999: 2). Podobno kot velja za obla~ila, je tudi pri obravnavi obutve v mislih potrebno obdr`ati dejstvo, da sama po sebi nima pomena – ta le`i v obla~ilih (in obutvi)-v- dolo~eni-situaciji (Dant 1999: 97). Zgodbe tistih, ki se ne pri{tevajo med ljubitelje allstark, bi zagotovo pokazale na druga~ne procese; raziskovalna spoznanja so namre~ partikularna.23 Allstarke so bile na neki na~in tudi edina sti~na to~ka vseh, ki so mi pri raziskavi pomagali; vsi jih ({e vedno) nosijo. Nekateri vsak dan, drugi na dela proste dneve, tretji spet takrat, ko se `elijo po~utiti »udobno«. In zdi se, da je pri allstarkah najpomembnej{e ravno to, da jih lahko vsak nosi na druga~en, svoj na~in; to posameznikom omogo~a, da z njimi izra`ajo svojo individualnost. ^e zaklju~im z Martininimi besedami: Se mi zdi, da {e ohranjajo �tisti, ki jih nosijo – op. V. Z.� … en taki duh; `ivi, `ivahen, kreativen duh. Smisel za humor spada zraven – po navadi pri dolo~enem dele`u ljudi ~rn smisel za humor. Pa~, da niso oni zamorjeni, urejeni ljudje s hi{o, psom in otroki in slu`bo, ampak imajo poleg {e kaki ideal … Na splo{no … da so kriti~ni {e vedno, da se {e pa~ niso vdali v smislu 'takle mamo'. LITERATURA IN VIRI APPADURAI, Arjun 1986 Introduction: comodities and the politics of value. V: A. Appadurai (ur.), The social life of things: commodities in cultural perspective. Cambridge �etc.�: Cambridge University Press. Str. 1–63. BENNETT, Andy 2005 Culture and everyday life. London �etc.�: Sage. BERGSTEIN, Rachelle 2012 Women from the ankle down: the story of shoes and how they define us. New York �etc.�: Harper Perennial. DANT, Tim 1999 Material culture in the social world: values, activities, lifestyles. Buckingham, Philadelphia: Open University Press. DAVIES, Cath 2014 Smells like teens spirit: channelling subcultural traditions in contemporary Dr Martens branding. Journal of Consumer Culture 0, {t. 0, str. 1–17. doi: 10.1177/1469540514521079 DIETLER, Michael 2010 Consumption. V: D. Hicks, M. C. Beaudry (ur.), The Oxford handbook of material culture studies. Oxford, New York: Oxford University Press. Str. 209–228. DILLEY, Rachel �et al.� 2015 Occasions and non-occasions: identity, femininity and high-heeled shoes. European Journal of Women's Studies 22, {t. 2, str. 143–158. 23 Kot povzame Chris Tilley, »ni in nikoli ne more biti edine in 'pravilne' teoretske pozicije, ki bi jo izbrali za preu~evanje materialnih oblik ali da bi 'iz~rpali' njihov potencial posredovanja informacij o konstituciji kulture ali dru`be« (Tilley 2012a: 10). 161 »Allstarke so pa malo dlje ostale« FISKE, John 2000 Reading the popular. London, New York: Routledge. GILL, Alison 2006 Limousines fort he feet: the rhetoric of sneakers. V: G. Riello, P. McNeil (ur.), Shoes: a history from sandals to sneakers. Oxford, New York: Berg. Str. 371–385. HABINC, Mateja 2004 Ne le ro`marin za spomin: o spominskih predmetih in njihovem shranjevanju. Ljubljana: Oddelek za etnologijo in kulturno antropologijo, Filozofska fakulteta. HEBDIGE, Dick 1979 Subculture: the meaning of style. London, New York: Methuen & Co. HICKS, Dan 2010 The material-cultural turn: event and effect. V: D. Hicks, M. C. Beaudry (ur.), The Oxford handbook of material culture studies. Oxford, New York: Oxford University Press. Str. 25–98. HOCKEY, Jenny �et al.� 2013 Worn shoe: identity, memory and footwear. Sociological Research Online 18, {t. 1. �11.4.2015�. 2014 The temporal landscape of shoes: a life course perspective. The Sociological Review 62, {t. 2, str. 255–275. �11.4.2015�. 2015 There's not just trainers or non-trainers, there's like degrees of trainers: commodisation, singularisation and identity. Journal of Material Culture 20, {t. 1, str. 21–42. HOSKINS, Janet 1998 Biographical objects: how things tell the stories of people's lives. New York, London: Routledge. INGOLD, Tim 2004 Culture on the ground: the world perceived through feet. Journal of Material Culture 8, {t. 3, str. 315–340. KNIFIC, Bojan 2010 Med zbiranjem in izbiranjem: kaj od obla~il in obla~ilnih dodatkov so zbirali (in zbrali) v Slovenskem etnografskem muzeju in v Pokrajinskem muzeju v Mariboru. Glasnik Slovenskega etnolo{kega dru{tva 50, {t. 3–4, str. 53–62. KOPYTOFF, Igor 1996 The cultural biography of things: commodization as process. V: A. Appadurai (ur.), The social life of things: commodities in cultural perspective. Cambridge, New York: Cambridge University Press. Str. 64–94. LINDER, Christoph 2015 The oblique art of shoes: popular culture, aesthetic pleasure, and the humanities. Journal for Cultural Research 19, {t. 3, str. 233–247. MILLER, Daniel 2005 Materiality: an introduction. V: D. Miller (ur.), Materiality. Durham: Duke University Press. Str. 1–50. 2010 Stuff. Cambridge, Malden: Polity Press. MILLER, Daniel; WOODWARD, Sophie 2012 Blue jeans: the art of the ordinary. Berkley �etc.�: University of California Press. MITCHELL, Louise 2008 Stepping out: three centuries of shoes. Sydney: Powerhouse Publishing. MLEKU@, Jernej 2008 Burek.si?!: koncepti: recepti. Ljubljana: Studia Humanitatis. 2011 Prisluhnimo ti{ini? V: J. Mleku` (ur.), Klepetavi predmeti: ko predmeti spregovorijo o nas in o drugih. Ljubljana: Zalo`ba ZRC, ZRC SAZU. Str. 9–17. MUR[I^, Rajko 2000 Trate va{e in na{e mladosti: zgodba o mladinskem rock klubu. Cer{ak: Subkulturni azil. PETERSON, Hal 2007 Chucks!: the phenomenon of Converse Chuck Taylor Allstars. New York: Skyhorse Publishing. 162 Veronika Zavratnik RIELLO, Giorgio; McNEIL, Peter 2006 A long walk: shoes, people and places. V: G. Riello, P. McNeil (ur.), Shoes: a history from sandals to sneakers. Oxford, New York: Berg. Str. 2–28. SHERLOCK, Alexandra 2014 “It's kind of where the shoe gets you to I suppose”: materializing identity with footwear. Critical Studies in Fashion & Beauty 5, {t. 1, str. 25–51. SHIPPERS, Thomas K. 2002 Od predmetov do simbolov: spreminjajo~e se perspektive pri preu~evanju materialne kulture v Evropi. Etnolog 12, str. 125–137. SEMMELHACK, Elizabeth 2006 A delicate balance: women, power and high heels. V: G. Riello, P. McNeil (ur.), Shoes: a history from sandals to sneakers. Oxford, New York: Berg. Str. 224–249. STRINATI, Dominic 2004 An introduction to theories of popular culture. London, New York: Routledge. TILLEY, Christopher 2012a Theoretical perspectives. V: C. Tilley �et al.� (ur.), Handbook of material culture. Los Angeles �etc.�: Sage. Str. 7–13. 2012b Objectification. V: C. Tilley �et al.� (ur.), Handbook of material culture. Los Angeles �etc.�: Sage. Str. 60–73. TURNER, Thomas 2013 The sports shoe: a social and cultural history, c. 1879 – c. 1990: PhD thesis. Birbeck: University of London, Department of history, classics and archaeology. VIANELLO, Andrea 2006 Courtly lady or courtesan?: the Venetian chopine in the renaissance. V: G. Riello, P. McNeil (ur.), Shoes: a history from sandals to sneakers. Oxford, New York: Berg. Str. 76–93. VOGRINC, Jo`e 2005 Kako so predmeti o`iveli in kaj jim danes vdihuje `ivljenje?: sociologove opazke. Argo 48, {t. 2, str. 139–141. ZAVRATNIK, Veronika 2014 »Ko predmeti postanejo pomembni, niso ve~ naklju~ni«: pomen materialne kulture pri tvorbi identitete posameznika: magistrsko delo. Ljubljana: �V. Zavratnik�. @AGAR, Janja 1998 O »anarhiji« tudi tako. Etnolog 8, str. 477–480. 2011 Osebni videz: izbira in komunikacija: doktorska disertacija. Ljubljana: �J. @agar�. 2012 Zbiralna vodila nekega kustodiata. Argo 55, {t. 2, str. 66–70. WOODWARD, Ian 2007 Understanding material culture. Los Angeles �etc.�: Sage. WOODWARD, Sophie 2007 Why women wear what they wear. Oxford, New York: Berg. 163 »Allstarke so pa malo dlje ostale« BESEDA O AVTORICI Veronika Zavratnik je doktorska {tu- dentka na Oddelku za etnologijo in kulturno antropologijo Filozofske fakultete v Ljublja- ni. Diplomirala je na podro~ju muzeologije, magistrsko delo pa je v sredi{~e postavljalo materialno kulturo, z osredoto~enjem na obu- tvi oziroma allstarkah. V nastajajo~i doktor- ski disertaciji raziskovanje in (s)poznavanje obutve nadgrajuje v Ljubljani in delno tudi v Londonu (na University College London). Del svojega zanimanja usmerja {e v razumevanje vloge popularne kulture znotraj sodobnih muzeolo{kih smernic. ABOUT THE AUTHOR Veronika Zavratnik is a doctoral stu- dent at the Department of Ethnology and Cul- tural Anthropology, Faculty of Arts, Univer- sity of Ljubljana. She graduated in museology and her master’s dissertation focused on ma- terial culture, with an emphasis on footwear and All Stars. In her doctoral dissertation she expands her research and knowledge of foot- wear in Ljubljana and partly in London (at the University College London). Part of her interests focuses on the understanding of the role of popular culture within modern museo- logical trends. SUMMARY “All Stars endured a little longer”. Shoes as part of the material culture In recent decades material culture has (re)gained (research) attention in the human and social sciences. In the light of researches emphasizing the importance and role of (everyday) objects the article focuses on a chosen type of leisure footwear – All Stars. After a short historical overview and addressing the different aspects of the chosen type of footwear, the article shows that All Stars are an important part of who my interviewees are, and who they are becoming. Because of their close connections with certain subculture groups (especially punk, rock and grunge groups), All Stars are (were) attributed recognisable cultural representations, which had an important impact on those who declared themselves fans of All Stars. This shows to be important in particular from two points of view: showing one’s (non-)affiliation to certain social groups and expressing individuality. The latter is connected in particular with teenagers using active processes of personalization (dyeing, drawings, changing the laces), which bring the All Stars closer to one’s personal taste, and at the same time emphasize the unique identity of their wearer. In recent years we have noticed an increase in the presence, use, and diversity of All Stars, revealing so-called non-authentic All Stars wearers, who lack the knowledge of the level of symbolic representations. Two aspects related to wearing All Stars have come to the fore: comfort and their storage.