Didakta maj 2013 Informacijska varnost 15 Stanje na področju informacijske varnosti v slovenskih osnovnih šolah Samo Štraser OŠ Neznanih talcev Dravograd Dr. Alenka Brezavšček Fakulteta za organizacijske vede Univerze v Mariboru S pomočjo ankete smo raziskali, katere so tiste nevarnosti, ki najbolj ogrožajo informacijsko varnost v osnovnih šolah in kaj so najpogostejši vzroki za njihov nastanek. Uvod Zagotavljanje informacijske varnosti v osnov- ni šoli se zdi na prvi pogled zelo enostavno opravilo, vendar rezultati raziskave, ki smo jo izvedli med slovenskimi osnovnimi šolami, kažejo, da za informacijsko varnost v osnov- nih šolah po Sloveniji ni najbolje poskrbljeno. Informacijska varnost je namreč individualna skrb vsake posamezne šole, zato ne moremo govoriti o nekih skupnih in celovitih rešitvah, kot jih npr. uporabljajo ponekod v tujini. V Sloveniji sicer deluje nekaj državnih institucij, ki osnovnim šolam pomagajo pri zagotavljanju informacijske varnosti, vendar bo potrebno na tem področju še marsikaj izboljšati. Analiza V anketi je sodelovalo 95 osnovnih šol iz celotne Slovenije. Slika 1 potrjuje, da za IKT v slovenskih osnovnih šolah v največji meri skrbi računalničar. Upravičeno najbrž lahko sklepamo, da računalničar skrbi tudi za in- formacijsko varnost. Delež zaposlitve računalničarja je odvisen od števila oddelkov, zato na nekaterih šolah to delo opravljajo kar učitelji, da zapolnijo delovno mesto oz. delovno obvezo. Posledica tega je neurejeno informacijsko stanje ter slaba informacijska varnost. Po mnenju ra- čunalničarjev, skrbnikov IKT v anketiranih šolah, izvira 80 % groženj iz človeških dejanj, 20 % pa jih nastane zaradi odpovedi strojne opreme (glej sliko 2). Po njihovem mnenju informacijsko varnost s svojimi dejanji najbolj ogrožajo učenci, sle- dijo učitelji, administrativno osebje in ostali uporabniki (glej sliko 3). Storitev, ki v osnovnih šolah zelo ogroža informacijsko varnost, je internet. Skrbniki IKT v anketiranih šolah menijo, da so na internetu najbolj nevarne naslednje storitve: brskanje po internetu, spletne klepetalnice in elektronska pošta (glej sliko 4). Povzročene nevarnosti so po njihovem mne- nju posledica: neznanja in neizkušenosti uporabnikov, pomanjkanja izobraževanj za administratorje in uporabnike, pomanjkanje Slika 1: Kdo je skrbnik IKT v osnovni šoli Slika 4: Največje nevarnosti uporabe internetnih storitev Slika 2: Najpogostejši izvori groženj informacijski varnosti Slika 3: Šolski uporabniki, ki najbolj ogrožajo informacijsko varnost Fokus 16 Didakta maj 2013 Informacijska varnost sredstev ter pomanjkanje časa za izboljšavo. Nekaj skrbnikov IKT pa meni, da informacijski sistem ogroža tudi neznanje in neizkušenost skrbnika sistema in slaba zasnova sistema samega (glej sliko 5). V raziskavi so sodelovali tudi uporabniki informacijskega sistema v osnovnih šolah. Sodelovalo je 90 učiteljev iz različnih šol po celotni Sloveniji in 85 učencev OŠ Neznanih talcev Dravograd. Učitelji in učenci, ki so v raziskavi sodelovali, uporabljajo računalnik pretežno za internet, delo, učenje in za raz- vedrilo (glej sliko 6 in 7). Kar se tiče internetnih nevarnosti smo ugo- tovili, da učitelji poznajo viruse, neželeno pošto in zlorabe ter kraje podatkov (glej sliko 8). Učence pa smo zgolj vprašali, če interne- tne nevarnosti poznajo. Ugotovili smo, da 71 % nevarnosti pozna, preostali odstotek pa nevarnosti ne pozna oz. ne ve, kakšne so (glej sliko 9). Ugotovili smo tudi, da učitelji in učenci zelo redko razmišljajo o nevarnostih uporabe IKT. Zanimivo je tudi to, da učitelji na nevarnosti pomislijo redkeje kot učenci (glej sliko 10 in 11). Diskusija V prispevku smo predstavili stanje na podro- čju zagotavljanja informacijske varnosti v slovenskem šolstvu. Iz rezultatov anket lahko povzamemo, da stanje na področju zagota- vljanja informacijske varnosti na slovenskih osnovnih šolah ni ravno zavidljivo. Kljub slabi podpori s strani države in neustrezni sistemizaciji delovnega mesta se skrbniki IKT zelo trudijo za zadovoljivo stanje na področju informacijske varnosti. Veliko pa bo potrebo še storiti predvsem na področju ozaveščeno- sti uporabnikov, tako učiteljev kot učencev. Čeprav uporabljajo naše šole vedno boljšo IKT, se stanje na področju informacijske var- nosti ne izboljšuje. Glede na to, da slovenske osnovne šole uporabljajo precej enoten or- ganizacijski model, bi bile zelo dobrodošle nekakšne splošne smernice za zagotavljanje informacijske varnosti, ki bi bile skrbnikom IKT po osnovnih šolah v veliko pomoč, saj bi služile kot nekakšno vodilo pri delu. • Slika 5: Najpogostejši vzroki groženj Slika 6: Najpogostejši nameni uporabe računalnika med učitelji Slika 7: Najpogostejši nameni uporabe računalnika med učenci Slika 8: Nevarnosti interneta, ki jih poznajo učitelji Fokus Didakta maj 2013 Informacijska varnost 17 Slika 9: Poznavanje internetnih nevarnosti med učenci Slika 10: Razmišljanje o nevarnostih uporabe IKT med učitelji Slika 11: Razmišljanje o nevarnostih uporabe IKT med učenci Fokus Veljko Barbieri Drobtinice z mize Miti in zgodbe o hrani  04 5320 200  zalozba@didakta.si  www.didakta.si/kulinarika Izvirna in posebej za slovensko izdajo prvič pripravljena kulinarično-literarna mojstrovina hrvaškega pisatelja in gastronomskega strokovnjaka Veljka Barbierija. 262 RECEPTOV CEna: 29,99 €