UVODNIK Premiki In vendar se nekaj premika. Kaj in kam? Uvodnik pišem pod vtisom pravkar minulega jesenskega srečanja Združenja Manager v Rogaški Slatini. Udarna tema oz. okrogla miza srečanja je bilo sodobno upravljanje poslovnih procesov. Združenje je pred srečanjem na to temo opravilo anketo, v kateri je sodelovala skoraj četrtina članstva. Velika večina anketiranih vodilnih slovenskih menedžerjev (81 %) meni, da je treba poslovne procese nenehno prenavljati, S prenovo se mora ukvarjati zlasti menedžrnerU; da je prenova domena službe za informatiko, meni le šest odstotkov menedžerjev. Med vzroki za prenovo procesov je največkrat (72 %) navedeno prilagajanje notranje organizacije zahtevam trga po hitrejši odzivnosti, sledi stroškovna racionalizacija poslovanja, uvajanje novega informacijskega sistema (22 %). Med ovire za izboljšanje poslovnih procesov sta na prvi dve mesti uvrščeni (slaba) organizacijska kultura iri kadrovske težave, pomanjkljiv informacijski sistem pa predstavlja oviro po mnenju 19 % anketirancev. Zakaj namenjam toliko besed dogodku in anketi nekega "tujega" združenja? Želim ugotoviti in primerjati stanje in trende na našem področju, na področju poslovne informatike. Leta 2001 je raziskava Inštituta za poslovno informatiko pri Ekonomski fakulteti pokazala, da kar tri četrtine slovenskih podjetij močno zaupa informacijski tehnologiji pri prenovi poslovnih procesov. Lanska anketa, opravljena na konferenci CIO, pa že kaže nekatere premike. Skoraj 60 % udeležencev konference, v večini direktorjev ali vodij služb za informatiko, ugotavlja, da je menedžment predvsem in neposredno zadolžen in odgovoren za poslovne procese organizacije, le slabih 15 % jih meni, da so za to odgovorni sami oz. njihova služba. Torej se nekaj premika tudi v pogledih informatikov. Pa Še moj komentar dogodkov oz. premikov. Čeprav lahko podvomimo v zanesljivost anket, saj se v mnogih odgovorih verjetno odražajo bolj želje kot realnost, se vseeno premika. Če smo pred leti ugotavljali, da so v organizacijah za poslovne procese načelno zadolženi vsi, dejansko pa nihče, lahko sedaj zaznamo močno željo menedzmenla po obvladovanju poslovnih procesov. V preteklosti so se s procesi, razvojem, uvajanjem in vzdrževanjem programskih rešiteo ukvarjali zgolj informatiki. Če so želeli informatiziruti poslovanje, so morali podrobno poznati procese, pogosto so bili odgovorni tudi za njihovo prenovo. Naravni in odgovorni lastnik in ustvarjalec procesov pa je vendarle menedžment, saj so poslovni procesi konkretizacija izvajanja strategije in poslovnega modela organizacije. V poslovnih procesih organizacija udejanja poslovni model in si zagotavlja odgovore na vprašanje, kako učinkovito poslovati. Ali se s tem, ko se procesi "selijo " v menedžment, zmanjšuje pomen informatikov? Morda, morda pa počasi izgubljajo tudi odgovornost za napake in zgrešene naložbe v prenovo in informatizacijo poslovanja v preteklosti. Verjamem, da gredo premiki v pravo smer. Andrej Kovačič, odgovorni urednik 2005 ■ številka 3 - lelmk XIII uP0Bi6HA INFORMATIKA 119