nj. Štev. 23. V Mariboru, 10. decembra 1888. IX. tečaj. List za šolo iii dom, Izhaja 10. in 25. dan vsakega meseca, ter velja za celo leto 3 gld., za pol leta t gld. 60 kr. — Posamezne številke dobivajo se po 15 kr. —Na anoniine dopise se ne ozira. — Kokopisi in na oceno poslane knjige se ne vračajo. — Spisi in dopisi naj se blagovolijo pošiljati (frankirani) uredništvu; naročnine, oznanila in reklamacije pa upravništvu: Belserstrasse 8 v Mariboru. — Za oznanila plačuje se od navadne vrste, če se enkrat natisne 15 kr. Vsebina. Katere luoraličue dobičke prinaša Človeku delavnost? — Kako se toplota meri V — Marka Fabija Kvintiljana govorniški pouk. — Obravnava 40 branja itd. — Dopisi. — Razne stvari. — Inserati. Katere inoraličue dobičke prinaša človeku delavnost? Kako naj šola napeljuje mladino k delavnosti? Mar i j a UrbanCič. V vseh časih in krajih bilo je človeštvu načelo, da se medsebojno podpira. Posameznik sicer skrbi v prvi vrsti za se in svoje najbližje, a s tem hote ali nehote podpira svoje sovremenike, ter skrbi tudi za potomce. V svoji skupini trudil se je in se še trudi vsak narod v veči ali manjši meri, da dospe do nekega ugodnega stanja do stanja, katero bi se smelo ponašati z naslovom: „Blagostanje". Blagostanje pa je dvojno: duševno in gmotno. Jedno podpira drugo, jedno podaja tako rekoč j^ko drugemu v harmonično zvezo. Razvidno je tedaj, da povsod, kjer je mislil narod resno na povzdigo gmotnosti, moral je ob enem misliti tudi na oblaževalni razcvet duševnosti, kajti le z njeno pomočjo mu je bilo moči, da je z gmotnostjo vspešno napredoval. Ako premišljujemo o splošnem blagostanju, vrine se nam nehote važno vprašanje, kako so - razni narodi došli do blagostanja? — Pripravna deželna lega, dobra vlada in zakoni, ljudstva povoljne duševne smožnosti, sploh njegova omika, so tehtni pogoji narodnemu blagostanju. Na lego našega bivališča ne moremo vplivati, ali pa le neznatno, ker ona je v oblasti mogočne narave, a vzboljšati moremo naše zemljišče, da mu podamo vsaj del one veljave, kojo mu je priroda sama na sebi odrekla. Tako opazujemo že pri izobraženih narodih starega veka, može, kateri so bili v pravi blagor izobražbi. Ce se je tedaj davna in nedavna prošlost po svojih zastopnikih že toliko resno trudila za obče blagostanje, toliko bolj je toraj sveta dolžnost sedanjosti, da oživlja vzvišeno idejo splošnega napredka, da vrši svojo izobraževalno nalogo z vsemi mogočnimi sredstvi, ter nam privede dragi narod do vsestranske omike. Velika važnost se je pripisovala že od nekdaj narodni šoli kajti njej pripada imenitna naloga, da vsposobi za samostalnost v življenju nezmožno stvar, ter poda ob enem tudi navod nadaljevalnemu izobraževanju, bodi si za praktično življenje ali morda tudi za više študije. Vendar večino šolske mladine na deželi nam je vzgojevati za kmetski stan. Dom, polje, vinograd, travnik in gozd, in različna opravila so predmeti, s kojimi se ima večina šolske mladeži kmalu po dostanej šolski dobi morda vse svoje življenje resno pečati. A narodno gospo- 23 darstvo je temelj državni moči in njenemu razvitku. Ako je temelj slab, je tudi celota slaba. Treba torej, da rano utrjujemo temelj, a temu je najugodnejša prilika pri nježni mladini, kajti njena radoznalnost in pripravnost ste učitelju izdatna podpora pri trudapolnem početju. Odgojitelj naj vzbuja delavnost, saj že pregovor pravi: „Brez dela ni jela". Delo prinaša tudi človeku različne moralne dobičke. 1. Ono krepi voljo in značaj. Lenuha pa karakterizuje omahljivost in neznačajnost. 2. Človeku prinaša mnogo veselja in zadovoljstva, ko jih zanikernež niti ne pozna. 3. Človeka obvaruje mnogoterih zmot in pregreškov, kojim bi se sicer vdal. Pri poštenem delu je človek zadovoljen in doseže napredek in srečo, ako ga vodi veder duh in plemenito srce. Ves napredek človeštva je osnovan na delu. Pridnemu Bog pomaga. Nič ne priporoča toliko mladeniča in tudi devico, kolikor delavnost. Najslavnejši možje in žene bili so marljivi. A lenoba izpodjeda dušo in telo, kakor rija železo. Pogubonosna je lenoba telesa, še huja pa lenoba duše, ker iz slednje izvirajo vse slabosti. Kakor se v luži zarejajo najgnusnejše živali, tako roje v glavi lenuha zle misli in napake. Kako se otrok privadi k delu ? Otroku je že prirojeno vedno gibanje, mlada kri ne more mirovati, in to je dobro, treba ga je tedaj napeljevati, da vedno kaj dela. Da pa pametno in pravilno dela, k temu ga je treba privajati in to se začne z igro. Bere se o Temistoklej-u prvaku atenskem, da ga je neki mladeneč našel, kako je svojega sinka učil jahati na palici; že ta sloviti mož vadil je svoje dete v igri. Kedar tedaj otroci skušajo posnemati odraščene, ne branimo jim tega. Znano je, da otroci radi zidajo hiše, mostove, mline iz blata, treščič, kamenja in to je njih prvi početek dela. Ako otrok ne ljubi iger in gibanja, je to sploh slabo znamenje, če se pa vedno giblje in dela, znači, da biva v zdravem telesu, zdrava duša. Tudi v slikanju in pisanju skušajo se otroci, še predno šolo nastopijo. Naj se jim da kreda, da pišejo in rišejo točke, črte, križe, kolesca in sploh, kar se jim poljubi. Taki otroci pozneje radi posnemajo učitelje, se vesele vspeha in učitelju je nada, da ostane njegovim gojencem ovo veselje tudi za poznejo dobo kot prijeten odsev mladostne navdušenosti. Dobra sredstva k delavnosti so tudi javne razstave konec šolskega leta, katere se pridni otroci že dolgo naprej vesele, ter skušajo drug drugega prekositi. Učitelj naj pride o pravem času v šolo, ter naj bode učencem v izgled. Opominja naj jih, da se lepo pripravljajo na nauk. Posebno paziti je treba pri mladih, kateri še niso vtrjeni, da niso nikdar brez dela. Kar se znanosti tiče, se mora odgoja ravnati po potrebah raznih stanov. Odgojitelj mora namreč le taisto izbirati, kar dejanskim potrebam in zahtevam najbolj vstreza, zraven pa mora dobro pomisliti, kako bi se vse to v pravo korist vsakega človeka posebej izdatno porabilo. Kdor tega dobro ne preudari, napravi večkrat zelo nevarne napake v odgoji, katere se težko odpravijo. To nam spričujejo žalostni izgledi gojencev in gojenk, ki so se učili v svoji mla- dosti le moderne olike mesto dejanskih naukov, kako bi imeli namreč se svojimi duševnimi in telesnimi močmi ravnati, kako umno gospodariti in gospodinjiti itd. Šola je le priprava za življenje, nihče se ni še v šoli izučil, naj si bo ludi najvišja. Treba je v življenju vednega premišljevanja, nadaljevanja tega, kar se je v šoli pridobilo. Šola doseže že mnogo, ako vcepi otrokom ljubezen do dela. Nekateri obdolžujejo omiko, katera se otrokom v šolah podaja, da ovira delalnost priprostih stanov češ: kdo bode potem delal, če bodo vsi omikani 1 Omika naj bi bila izvir lenobe? Nikdar! Neumna ošabnost je, ki brani omikancu ali prav za prav poluoraikancu se dela poprijeti. Ravno neomikani narodi so najbolj lenobni in na kolikor nižji stopinji omike stoje, na toliko višji stopinji lenobe leže. Ker je toraj vsakemu človeku treba nadaljnega duševnega razvitka, nastane vprašanje, kaj naj učitelj stori, da ta vzvišeni namen doseže in izpolni svojo dolžnost do svojega naroda? Y to s vrh o naj skrbi, da privede učence do mogočega razumenja književnega jezika, ter jim vcepi ljubezen do čitanja. Nagnenje do delavnosti se goji s pričakovanjem kakega dobička. Tako pričakovanje je vodilo mnogih velikih činov na svetu. človek je delaven, ako vsako opravilo natančno in o pravem času naredi. Pregovor pravi: Kdor zgodaj vstaja, dvojo srečo grabi. Kdor mnogo spava, svoje in tuje izgubi. Priden gospodar, pridna gospodinja cel dan dela in si najde vednega opravka. Cim težje je delo, tem slajši počitek. — Te in enake prislovice naj se otrokom večkrat ponavljajo in pojasnujejo. Schmid pravi: Slehern človek naj se peča s katerim koristnim dolom, da bode na koncu življenja zamogel reči: Storil sem, kar in kolikor sem mogel. Za očetnjavo se ne deluje samo na bojnem polju, ampak z vsakim koristnim delom. In ono, kar smo prevzeli, ali kar nam je bilo izročeno, dolžni smo z vsemi svojimi silami in z najodločnejšo voljo izvrševati. K delavnosti napeljuje šola tudi s tem: 1. Ako je učitelj sam učencem v najlepši izgled delavnosti in natančnosti v opravljanju vseh svojih dolžnosti. 2. Med naukom obdrži učitelj vedno ono veselje in zanimanje do dotičnih predmetov in bodi strog s tistimi, ki se učenja z vso resnobo ne lotijo'. Znano je, da se posebno mladi otroci v začetku vsakega dela v šoli vstrašijo, ter se ga skoraj ne upajo začeti. Tu je treba otrokom vzbujati pogum, razložiti jim vso stvar še enkrat, in ko so po odstranjenju vseh zaprek vendar le izdelali, naj se včasih vsako še tako majhno prizadetje pohvali, da učenci zadobijo veselje do dela. 3. Mnogokrat so vzgojitelji sami krivi, ako se njihovi učenci lenobi udajo mesto, da bi napredovali, ako jim preveč in nemogoče stvari nalagajo. Delo se mora ravnati po individualnosti in po starosti otrok. Vedno naj se težja dela za ložjimi vvrstijo in naj se tudi primerno menjajo, da se jih otroci ne naveličajo. 4. Otroke treba pri vsaki priliki prepričati, kako lepa, koristna, da še celo neobhodno potrebna je človeku delavnost in na različnih primerih naj se 23* jim pokaže kam zamore človeka dovesti lenob« in malomarnost. Dokazuje naj se jim, da je človek prav za prav vstvarjen za delo, kajti le molitev in delo človeka osreči, lenoba pa pogubi. 5. Učitelj zahtevaj pri slehernem delu učencev točnost in pravilnost, ter nikdar ne dopusti, da bi kaj le polovičarsko opravili. 6. Na primernih izgledih jim predočuj, kako delo blaži in poveličuje človeka in da vse dobro izvira iz delavnosti, a lenoba, da se niti z enim dobrim delom ponašati ne more. 7. Lenuhe večkrat osramoti, n. pr. ako naloge ne izdelajo, postavi jih v vrsto, ter jih nekoliko oštej in vprašaj, če se ne sramujejo pred svojimi so-učenci, kateri so se nalogo dobro naučili in jo čedno izdelali. Pogosto jih opominjaj na pregovor, ki pravi: Kdor ne dela, naj tudi ne je. Priden učenec se vedno vpraša: kaj moram danes izdelati; kaj jutri? a lenemu strah pred delom, kakor velikansk kamen leži na vesti. Kdor v svoji mladosti ni marljiv učenec ali učenka, tudi v pozneji dobi redko dospe do blagostanja. Velike vrednosti je to za otroke, kjer se uče kmetijstva. Tam ima učitelj priliko jih spodbujati k delavnosti, rednosti, varčnosti, itd. Dobro je tudi, če jih napeljuje, da pozneje izdelujejo sami nekatero kmetsko orodje. Ravno tako važnega pomena in, če ne še bolj je tudi za deklice, da se navajajo k delavnosti. „Dobra gospodinja podpira tri hišne vogle" veli stari pregovor. Ako hočemo tedaj dobrih in skrbnih gospodinj odgojiti, moramo za to vže pri mladih deklicah — pri učenkah ljudske šole po moči skrbeti. Kajti gorje hiši, v kateri gospoduje slaba gospodinja, nevešča v gospodinjstvu, zlasti pa če je še neskrbna ali celo lena: ona je dosledno tudi zapravljivka, ker ne pozna truda, s kojim se blago pridobiva, ter novce malomarno potroša za nepotrebne stvari. Taki hiši propad je neizogiben. Nemarne gospodinje, oziroma matere so- svojim nepokvarjenim hčerkam v pogubonosni spodtikljej in pohujšanje. Iz teh kratkih potez razvidi se lahko, da je tudi pouk v gospodinjstvu in ženskih ročnih delih po zahtevah sedanjega časa velevažen faktor za učenke na ljudskih šolah in torej vreden našega truda in skrbnega njegovanja. -