Vsebina VII. zvezka. Stran Nova doba. (Dr. A. Ušeničnik)..................................................289 Ivan Grozni in Rim. II. (Dr. Fr. Grivec).......................................296 Doba velike trojice v poljski književnosti. (Prof. Jan Magiera) . . 306 Matija Naglič in njegova rokopisna ostalina. Prispevki za slovensko slovstveno zgodovino 1680 - 1830. (Fr. Keb, Vrhbosna" (str. 1). Ko so I. 1870 pričakovali razglašenja dogme o nezmotljivosti papeževi, takrat so se liberalni časopisi, ki so sicer hudo napadali krščansko vero, dvignili v obrambo katoliške vere — proti Rimu. Podobno tudi sedaj hrvaški naprednjaški časopisi pišejo, kakor da bi bili poklicani proti Rimu braniti katoliško vero, katero sicer tako radi napadajo. Posebno strastno je pisala dubrovniška „Crvena Hrvatska", ki je srdito kričala, da je z novim dekretom glagoljica popolnoma uničena. Isto je trdil zadrski „Narodni list", podobno „Naša slog^". „Narodna obrana" (št. 54.) po „Pester Lloydu“ posnema, da ^e/oil nov dekret izdan, ker se v Rimu boje, da bi glagoljica privedla Hrvate v razkol; v tem zmislu, da sta nadškof Stadler in pokojni Rajčevič Rim informirala. ‘) Članek je izšel v posebnem odtisku „Qlagoljica i hrvatska štampa". Sarajevo 1907. Str. 24. „Vrhbosna" pa nasproti temu po pravici poudarja, da se je ravno Stadler posebno trudil za glagoljico in da inu je StroBmayer v teh rečeh popolnoma zaupal in se izjavil, da podpiše vse, kar Stadler podpiše. V djakovski škofiji je župnik J. Stojanovič poživljal narod, naj hodi poslušat staroslovensko liturgijo v pravoslavne cerkve. Zato .se djakovski „Glasnik biskupija bosanske in sriemske" bridko pritožuje nad vsemi, ki tako brezvestno izrabljajo to liturgično vprašanje; naj bi rajši zaupali episkopattt, ki bode branil stare hrvaške pravice. Kakor je znano, se je tudi zagrebški sabor izjavil za obrambo glagoljice. Dne 5. marca je „Hrvatsko pravo" prineslo izjavo „Starče-vičeve hrv. stranke prava", da hoče ta stranka z vsemi dovoljenimi sredstvi braniti „to svetinjo hrvaškega naroda", da pa najostreje obsoja tiste, ki hočejo glagoljico izrabljati za agitacije pod klicem »proč od Rima«. V mostarskem »Osvitu" je spljetski svečenik poživljal narod in duhovništvo na upor proti novemu dekretu; da bi imel več uspeha, je naravnost lagal, da bi se dale na prstih ene roke prešteti vse cerkve, ki bodo še smele rabiti glagoljico. Znani »Obzor" je pisal podobno kakor drugi proticerkveni časopisi in pokazal temeljito neznanje v cerkvenih vprašanjih. Dosti dobro se je v tej razburjenosti držala ,, Hrvatska kruna", ki poudarja, da se novi'dekret bistveno ne razlikuje od prejšnjega; po novem dekretu bo ostalo isto razmerje, kakoršno je bilo od nekdaj. Po sodbi »Vrhbosne" uredništvo »H. krune" pravilno tolmači novi dekret, ko trdi, da bodo imele pravico do glagoljice vse cerkve, v katerih se je od 1. 1868 dalje vsaj večinoma »glagoljalo", dasi se je morebiti včasih rabilo tudi latinsko bogoslužje. Tudi spljetski »Dan“ je to vprašanje vedno trezno presojeval. Lepo je o vprašanju govoril znani arheolog msgr. Fran Bulič dne 19. febr. v spljetskem občinskem svetu (gl. »Pučki list« št. 4). Bulič se ne boji za glagoljico. »Naj hrvaški narod po svojih škofih zavpije papežu z enim glasom: Sveti Oče, ohrani nam glagoljico, ker nas ona laglje pripelje k Bogu! In Rim nas bo uslišal, ker prosimo, kar je pravično in za dušo koristno. Nikar se v tem vprašanju ne razburjajmo in ne kričimo, ampak vedimo se resno in dostojanstveno, ker to zahteva važno vprašanje naše glagoljice. Srečni in ponosni smo, ker imamo mrtve spomenike v zemlji, ali ne bodemo še bolj ponosni in skrbni za ta živi spomenik staroslovenskega jezika, ki je slaven spomenik naše narodne prosvete? Mi smo z našim cerkvenim jezikom no- sivci Božje Previdnosti proti Vzhodu, zato ga branimo odločno, toda dostojanstveno!" Dostojno in premišljeno sta o tem vprašanju pisala oba hrvaška katoliška dnevnika, „Hrvatstvo" (Zagreb) in »Hrvatski dnevnik" (Sarajevo). Hrvatje — tako piše „Vrhbosna“ - naj pomislijo, da je glagoljica povsem izredni privilegij, kakoršnega nima noben drug narod; če tudi se ta privilegij narodu ohrani samo v ozkih mejah, je vendar treba še vedno priznati, da imajo Hrvatje v bogoslužju posebne narodne prednosti pred drugimi zahodnimi narodi. Ako bodo znali Hrvatje ta svoj privilegij' dostojno in s primer- nimi sredstvi braniti in ohranjevati, potem smejo upati, da jim ne bode nikoli odvzet in da bodo nekatere ostre določbe novega dekreta še iz-premenjene. — Češki duhovnik (iz praške nadškofije) J. Vajs, velik strokovnjak v staroslovenski in posebno v glagoljski književnosti, ki živi zdaj na Krku, piše: „ Komur so znane krajevne razmere, ta lahko spozna, da bode marsikatero novo določbo možno izpeljati le z velikimi teža vam i; od slovanskega duhovstva bode odvisno, če bo imelo toliko ljubezni do stvari, da si ohrani vsaj te drobce iz dediščine Ciril-Metodove.1' („Časopis k. duchovenstva" Praga 1907, str. 200.) O evoluciji. Poroča dr. A. Ušcničnik (Ljubljana). Zopet sta izšli dve razpravi o evoluciji (razvoju) živih bitij, ena v reviji „Der Turmer« (1907, 5), druga v Osterr. Rundschau (XI [1907] 3). V prvi reviji piše o evoluciji botanik dr. J. Reinke. Reinke zopet poudarja, da je sam pristaš evolucije, a da evolucija še vedno ni več kakor neka veličastna podmena (hipoteza). „ Descendenčna (evolucijska) teorija ni izkušnja, ni pridobitev izkustva, marveč le neka misel, nek način, kako tolmačiti zvezo med živimi bitji. . . Evolucija ni spoznanje, temveč le tolmačenje (interpretacija). . . Biolog ima le malo dejstev za poskuse, večinoma ima na razpolago le možnosti, ki jih ni mogoče opazovati; pravo prirodoslovje pa se ne snuje na možnostih! ampak na resničnosti. Zato je naravnost zločin zoper vedo, če brezvestni pisavci razkladajo bravcem subjektivne spekulacije o evoluciji, ki niso nič drugega kakor nekak prirodoznanski roman, a trdijo, da so pozitivne pridobitve prirodoslovja. Glavna napaka večine poljudnih spisov o evoluciji pa je prav ta neresničnost, zato taki spisi sploh niso resni. . . Opazovavcu, ki ni znanstveno izšolan, se zdi evolucija dosti razvidnejša kakor pa temeljitemu prirodoslovcu, ki hrepeni po spoznanju resnice: prvi opazuje površno in zato ne opazi težkoč, ki se kopičijo pred pogledom drugega kot nepristopni nasipi." Druga misel, ki jo poudarja Reinke, je, da evolucije ni mogoče umeti brez notranje smotrnosti v organizmih. Mehanična razlaga razvoja je nemogoča in vsak poskus, mehanično brez notranjih počel razložiti razvoj živih bitij, ponesrečen. Tretje pa ‘je, da je neznanstveno govoriti o razvoju vseh živih bitij iz ene stanice (monophyletična teorija). Še razvoja vrst iz enega rodu ni mogoče znanstveno dokazati, naravnost blazno pa je, pravi Reinke — fur eine Tollheit halte ich ~, če kdo izkuša izvesti vsa živa bitja iz ene prastanice. „Po mojem mnenju si moramo misliti celokupnost živih bitij ne pod podobo enega rodovnika (Stammbaum), marveč pod podobo celega gozdiča rodovnikov: izpočetka je morala biti cela vrsta praoblik, stebel, ki so se potem razcepila in raziočila v družine, rodove in vrste, nekatere vrste pa so se kar samcate razvile iz svojih prastanic. Razvoj bi torej ne bil ne samo enostebleu (mono-phyletičen), ne mnogosteblen (polyphyletičen), temveč mešan, pri nekaterih vrstah enosteblen, pri drugih mnogosteblen." Jako trezno piše o evoluciji tudi prof. C. D i en er v Osterr. Rundschau. Znano je, da je začel zadnji čas Houston Stevcart Chamberlain pobijati evolucijsko teorijo kot podlago modernega prirodoslovja. Dienerju se zdi evolucija gotova, le to je vprašanje, ali jo je mogoče zadovoljno razložiti ali ne. Ni treba, da bi se bila vsa bitja razvila iz ene stanice — to, pravi Diener, nikakor ne sledi nujno iz evolucijske teorije —; tudi lehko kdo trdi, da mehanična razlaga Darwinova s pomočjo prirodne izbire ne zadostuje, da tudi ne zadostuje razlaga »neolamarkistov" (ki so obnovili Lamarckovo teorijo o prilagojevanju organizmov na vnanje vplive), ne da bi zato ne mogel biti več pristaš evolucije. Sploh pa se je na tem polju mnogo grešilo. »Z obžalovanjem je treba izpovedati, pravi Diener, da je v mnogih modernih delih sila pretirane špekulacije (Uberspekulation) o evoluciji, ki nikakor ne odgovarja hrepenenju vede po resnici . Na podlagi paleontologije so sestavili cele vrste rodovnikov, ki so brez dokazne sile. Celo rodovnik kopitarjev, kjer so oblike še razmerno najbolj med seboj zvezane, ne vzdrži kritike. Često manjka pri takih rodovnikih važnih vmesnih členov. Posameznim delom se pripisuje prevelik pomen za sistematiko. Tako nekateri vse opirajo na zobe. »Kdor prebira književnost o okameninah sesavcev, dobi časi vtisk, kakor da sesavci sploh niso imeli drugega kakor zobe." Mnogo se je tudi grešilo s tako imenovanim zakonom »korrelacije", soodnosnosti, da je namreč med posameznimi deli organizmov neki stalni odnos. Tako so iz enega znanega uda sklepali na veliko drugih. Zakon je resničen, a nikakor tako daljnosežen, kakor so mislili. Tudi iz sličnosti posameznega uda še ni mogoče sklepati na sorodnost. To se je zlasti pokazalo, od kar so znani pojavi „ konvergence", stičnosti. Pri sicer zelo različnih živalih se pod enakimi vnanjimi vplivi razvijejo enake oblike. Diener navaja zanimive zglede iz živalstva, kjer je notranja sestava organizma popolnoma drugačna, a vnanja oblika posameznih udov vsled konvergence močno podobna (n. pr. oblika prednjih okončin pri kitih in ihtiosavrih). Huxley je po vnanjih znakih dokazoval, da so se ptiči razvili iz »dvonogih di-nosavrov" in učenjaki so imeli te dokaze za nepobitne. Dandanes je gotovo, da so te podobnosti le posledice konvergence vsled pokončne hoje po zadnjih nogah. Še nobenega rodovnika ni, ki bi podajal neoporečno sliko o razvoju kake skupine. Še manj pa je mogoče najti kako vez med višjimi enotami (redovi). Iz okamenin vretenčarjev imamo že cel »arhiv", in vendar »še ni nobenih vezi med velikimi peterimi razredi vretenčarjev". Zlasti je očitna vrzel med ribami in višjimi vretenčarji. Celo predstavljati si ne moremo lehko, kako bi se bil razvoj izvršil. Ob Darvvinovem času je bilo upanje, da se bo posrečilo najti take vezi, a upanje se ni izpolnilo. Iz enega problema je le nastala cela vrsta novih problemov. Zlasti se je pokazalo med okameninami mnogo tipov, ki jih ni mogoče v zmislu descendence nikamer uvrstiti. Za mnoge današnje vrste ni pravrst, mnogo pravrst pa je brez vrst. To je razvidno iz mnogih rodovnikov, ki jih je sestavil H a e c k e 1. Za pradeda mnogih višjih vretenčarjev ni našel nobenih okanienin in si jih je moral izmisliti (fast imrner Phantasiegeschopfe), resnične okamenine pa, ki so se našle, so brez potomstva. To je pač čudno in za rodovnike malo priporočljivo! Prav tako so se izjalovili upi, ki jih je izražal Haeckelov »biogenetični osnovni zakon". Zveza med »phylogenijo'< in »ontogenijo" nikakor ni takšna, kakor se je mislilo. Na vse zadnje pa je še vprašanje, če najdemo sistematično enoto, ali je ta res že tudi genetična enota-Med bitji je sistem, je, kakor d a so se razvila druga iz drugih; ali so se tudi res razvila? Poskus z rodovniki se ni posrečil. Več upanja, misli Diener, nudi druga metoda, ki se ne ozira na rodovne vezi med posameznimi oblikami, ampak najprej na splošni značaj favne in flore v raznih dobah. Po tem bi bil razvoj ritmičen. V gotovih dobah so se hipoma pokazale cele družbe favne in flore in so zopet v gotovih dobah skupno izginile. Tu ni počasnega razvoja, kakor bi ga pričakovali po Darwinovi teoriji, ampak premene se gode skokoma, kakor si je mislil razvoj de Vries. Tudi ne zadovolji La-marckova razlaga. Vse kaže na notranjo smotrnost, kakor jo je pojmoval Naegeli ali Eimer. Mehanično se razvoj ne bo dal razložiti. Vsekako pa o razvoju, kako se je vršil, še silno malo vemo. Tako sklepa prof. Diener zanimivo razpravo. Ozrimo se le še na to, zakaj je Dienerju tako gotovo, da se je sploh evolucija res vršila. Kako, pravi, tega ne vemo, a d a se je, o tem ni dvoma. Zakaj ne? „Evolucijska teorija, pravi Diener, je le posledica dejanstva, da se razvija organična substanca vedno le iz organične substance; nikdar ni početek življenja neorganična substanca." Ta dokaz je jako zanimiv. Prvič, ker z njim Diener priznava, da je nauk o splošni evoluciji neznanstven. Živa bitja se razvijajo vedno le iz živih bitij. Govoriti o razvoju živih bitij iz neživih, je torej neznanstveno. Drugič pa je Dienerjev dokaz le pogojno veljaven: namreč, če kdo noče priznati stvarjenja, mora pač trditi, da so se razvila živa bitja druga iz drugih. Ker pa je za prvi početek življenja vsekako treba izpovedati vero v stvarjenje, ni nemogoče, da so bile ustvarjene cele vrste prabitij, tudi v različnih dobah. Zato je dejstvo evolucije samo-posebi docela negotovo in je je treba pozitivno-znanstveno dokazati. Po vsem pa, kar je napisal prof. Diener o načinu evolucije, bi človek začel res dvomiti tudi o dejanstvu evolucije. Saj se gubi dokaz za dokazom o genetični (rodni) zvezi sistematičnih plemen, družin in razredov! NOVE KNJIGE. Dr. Jurij Bertrin: Kritična razprava o iurških dogodkih. II. del. (Prosto po francoščini). Ljubljana 1907. Katoliška Tiskarna. Naznanili smo že I. del te lepe kritično pisane knjige (Čas zv. I. str. 38). Sedaj je izšel II. del v slovenskem prevodu. Tretji in zadnji del je, kakor se nam poroča, že tudi v delu. Vsak del je zase popolnoma samostojna knjiga. Prvi del je nekaka psihološka kritika Ber-nardkinih prikazni; drugi del splošna znanstvena kritika Iurških čudežev; tretji del kritika nekaterih posebnih pojavov zlasti proti Zolu. Lurških dogodkov dandanes nihče več ne taji. Opazovalo jih je na stotine klasičnih prič, zdravnikov na glasu, mož raznih ver. Sloveči francoski psihoterapevt dr. Bernheim odkrito izpovcda: Pojavi so res- nični! Gre le za to, ali so nadnaravni, čudeži. Izpočetka so izkušali razložiti Iurške pojave z zdravilnimi svojstvi iurške vode. Seveda so morali to razlago skoraj opustiti, ker je bilo vedno več pojavov, ki niso bili z lurško vodo v nobeni zvezi. Tedaj je iz psihoterapevtske šole v Nancyju prišla beseda: sugestija. In povzeli so to besedo zdravniki, povzeli romanopisci, povzeli vsi, ki jim je skepsa zamorila vero: sugestija! Sugestija ozdravlja v Lurdu! Vse prepričanje ozdravljencev o čudežih je samoprevara; ozdravil jih ni nadnaravni vpliv, ozdravila jih je le sugestija! Vseučiliški profesor dr. Bertrin je šel k samemu Bernheimu v šolo, da bi si mogel pridobiti v tem vprašanju znanstveno sodbo. Prišel pa je po temeljitih študijah do prepričanja: 1. da celo mnogo zdravnikov ne ve prav, kaj je sugestija in kakšen je nje vpliv, kaj še, da bi imeli o tem pravi pojem izobraženci -nezdravniki; 2. da je nastala nekaka moda, ki vsak nenavadni pojav kar kratkomalo razreši z besedo: sugestija (kakor nekateri zdravniki vsako žensko bolezen določijo z besedo: histerija); 3. da sugestija niti daleč nima tistega vpliva, kakor se ji navadno pripisuje, ne na živčne bolezni, še manj na organske bolezni. Na podlagi teh študij je napisal dr. Bertrin znanstveno kritiko o lurških dogodkih (II. del). Ta razprava je vsekako vredna, da bi jo preučil vsak izobraženec. Najsi že pride do prepričanja, da se gode v Lurdu čudeži, ali ne, vsaj tako lahkomiselno se ne bo več govorilo v izobraženih družbah o lurških pojavih, kakor se mnogokrat govori. Gotovo pa je tudi v Lurdu premnogo dogodkov, pri katerih sploh ne more biti govora o sugestiji. Kako naj vsled sugestije n. pr. izpregleda dojenček? Veden čudež - sklepa dr. Bertrin - ta beseda povzema vso zgodovino lurških dogodkov, vse, kar se je zgodilo ob bregovih Gava po priprošnji nebeške ljubeznipolne Device, ki je hotela stopiti nekega dne z golo nogo, na kateri je cvetela roža, na brstne mladike šumečega šipka ... Dr. A. U. Alojzij Stroj: Liturgika. Nauk o bogočastnih obredih sv. katoliške Cerkve. S 40 slikami. Ljubljana. 1907. Katol. bukvama. Cena vez. K 1 '40. Katoliška liturgija je nekaj tako lepega, da s čarobno silo pre- vzema tudi duše drugovercev. Pri velikem angleškem konvertitu kardinalu Newmanu je poleg drugega delovala zlasti liturgija (seveda ne toliko z vnanjo obliko kakor z lepoto svoje notranjščine), da se je vrnil v Cerkev. Schiller je najlepše motive svojih poezij povzel iz katoliškega bogočastja, s tako tajno in bajno silo ga je vlekla njega lepota; dejal je celo: ,, Die katholische Religion wird im ganzen mehr ftir ein Ktinstlervolk, die protestantische mehr ftir ein Kaufmannsvolk taugen." (Primeri: Dr. J. Debevec: Verski, zlasti katoliški motivi v Schillerjevi poeziji. [„Katol. Obzornik« 1905, 270, 363 sl.]). Nedavno umrli francoski pisatelj Huysmans pa je bil sploh nekak katoličan-estet. Poezija katoliškega bogočastja ga je privedla v Cerkev, in ta poezija mu je bila morda celo mnogo več, kakor bi smela katoličanu biti. Zakaj to omenjamo? Spiritual Al. Stroj je napisal za šolski pouk novo, jako lepo sestavljeno liturgiko. Če je drugovercem katoliška liturgija tako draga, koliko več mora biti katoličanom, ki edini morejo umeti ves njen globoki zmisel! Zato bi morali katehetje z veliko ljubeznijo uvajati mladino v umevanje liturgije. Strojeva knjiga pa bo po našem mnenju prav za to izvrsten pomoček. Kratko sicer, a jasno in vsestransko razkazuje, kako Cerkev posvečuje z bogočastjem vse človeško življenje, kako je odločila svete kraje, sveta dejanja, svete čase, in svete osebe, da bi utrdila, izpopolnila in poglobila bogočastje; kako je poklicala, da bi tudi omilila vse lepe umetnosti v njeno službo. Ves pouk knjiga nazoino pojasnjuje s 40 slikami. Dr. A. U. LISTEK. Linne. — 23. tnajnika je bilo 200 let, kar se je rodil genialni Šved Karol Linnaeus (1707 - 1778). Linnejevo ime slovi zlasti v botaniki. Linne je ustvaril botanični jezik, nomenklaturo rastlinstva. Vsaki rastlini je dal dvojno ime, eno plemensko, drugo vrstno. Tako je odpravil zmedo, ki je dotlej vladaia na tem polju. Še večjo zaslugo pa si je pridobil s tem, da je ustvaril sistematiko rastlinstva. Linne ni bil duh, ki bi bil pokazal nova pota, a strnil je vse, kar so do tedaj dognali učenjaki, in tako ustvaril sistem, ki je šele omogočil, da je botanika zavzela ravno mesto med drugimi vedami. Linne je opazil, da se rastline ločijo po številu, nameščaju in po razdelbi bistvenih cvetnih delov, prašnikov in pestičev. Tako je razdelil vse rastline v 24 razredov; prvih 23 razredov obsega cvetne rastline, 24. razred pa brez-cvetne rastline. Seveda se je pozneje pokazalo, da je ta razdelitev umetna. Število prašnikov ni tako bistven znak, da bi se zgolj po njem rastline dale razvrstiti v naravni sestav. Treba se je ozirati na osnovo cveta in plodu, na obliko listov itd. Šele na podlagi vseh bistvenih znakov je mogoče spraviti rastlinstvo v sestav, ki je izraz notranje sorodnosti med raznimi vrstami in plemeni. Zato ločimo dandanes naravni rastlinski sestav in Linnejev umetni rastlinski sestav. O Linnejevem sestavu pravi prof. A. Paulin (Prirodopis rastlinstva str. 209): »Linnejev umetni sestav je znamenit, ker se dajo na njegovi podlagi rastline večinoma lahko določiti po posameznih znakih, ki jih navadno ni težko najti. Vsled tega se še sedaj ta sestav mnogokrat upoiablja v knjigah, ki so namenjene v določbo rastlin." Dr. A. Wagner pravi v Kos-mosu (1907, 131), da je bil Linne „kla-sifikatoričen genij" in po kratki, jasni, metodični karakteristiki »nedosežen vzor." Glede postanka in razvoja rastlin pa je bil Litine zastopnik stalnosti vrst (konstančne teorije), ker sploh tedaj današnjega problema o descendenci še tli bilo. Linne o Bogu. - Kedar govorimo dandanes o velikih možeh, vselej vprašamo tudi po njih »religioznem nazi-ranju", ker je pač dandanes »mnenje", da veliki možje ne morejo verovati. Tudi o Linneju so nekateri pisali, da mu je bil Bog prazna beseda. J. Rompel (Kolnische Volkszeitung 1907 Nr. 443) dokazuje iz Linnejevih del, kako krivična je taka sodba. Linnejeva dela in pisma so polna misli o Bogu. »Sedaj izpoveda, da je Bog stvarnik vesoljstva, sedaj poveličuje njegovo vsemogočnost, sedaj njegovo modrost in vsevednost; klanja se božji previdnosti, priznava božjo svobodo, hvali Boga zakono-davca, občuduje Boga umetnika. Ko preučuje vesoljstvo, hoče biti učenec božji, božja veličja hoče spoznati in oznanjati ljudem". Tako je takoj na ovitek slovečega dela „Systema naturae" napisal besede: uO Jehova, quam ampla sunt Tua opera, quam sapienter ea fe-cisti, quam plena est terra possessione Tua. O Jehova, kako velika so tvoja dela . . .!" V uvodu pravi: »Docuisti me Deus a iuventute mea et itsqtie nune pronuntiabo mirabilia tua. Učil si me Gospod od moje mladosti in še danes bom oznanjal tvoja čuda!“ Potem zopet: »Finis creationis telluris est gloria Dei... Videl sem Boga večnega, vsevednega, vsemogočnega in sem ostrmel. Bral sem njegovesledi v stvarstvu, in povsod, v najmanjših, najničnejših bitjih kakšna moč, kakšna modrost, kakšna popolnost! . . . Vse stvari so priče božje modrosti in moči!" Jacopone da Todi. - O razmerju tega »pobožnega pevca ljubezni božje" do papeža Bonifaca Vlil. piše A. Lang (gl. »Čas" zv. 6, 283), da je bil Jaco-ponefauatičen nasprotnikBonifacaVUl., vsled česar je moral prebiti tri leta v ječi; »že preje bi bil lehko rešen, ako bi bil hotel papeža prositi odpuščanja, pa tega ni hotel, ampak še zbadal ga je z najostrejšimi satirami." To ni bilo do pike tako. Da je imel Jacopone Bonifaca VIII. za lažipapeža, to je gotovo, in ne bilo bi čuda, ko bi bil bičal ognjeviti, globokoverni pesnik namišljenega samozvanca z ostro satiro, kakoršna je tista, ki se začne: „Molto hai jocato al mondo... O papež Bonifacij, ninogo si se šalil na svetu!" Zato po našem mnenju o. H. Repič v Cvetju (1907, 11) preveč trdi, ko pravi: »slabo bi bilo za svetost Jacoponovo, ko bi bila (tista satira) njegova." Vendar pa utegne biti resnično, da je pesem pozneje podvržena, kakor sodijo nekateri (Ozanam, o. Nik. Dal Gal in dr.). Zakaj ni je ne v izdanjih 14. st., ne v florentinski 1490, ne v beneški 1617 (glej Cvetje n. ni.). Vsekako pa je zmotno, da bi ser bil Jacopone v ječi nekako zakrknil. Verni pesnik je spoznal svojo zmoto in ga je globoko bolelo, da je bil izobčen. Zla-ti leta 1300, ko je Bonifac VIII. napovedal prvi jubilej in je 200.000 romarjev psalme pevaje hitelo v Rim, je Jacopone milo prosil papeža: »Pustite me v ječi, četudi do smrti, a odvežite me izobčenja!" A papež, užaljen in preganjan, ni mogel uslišati prošnje. Tudi je Bonifac že leta 1303 od žalosti umrl, in še tisto leto je Benedikt XI. uničil kazni svojega prednika. Ruski sinod o razporoki. - Meseca majnika t. 1. je imela nalašč zato postavljena komisija pri sv. sinodu seje, pri katerih so se postavila nova pravila o razporoki. Na podlagi izjave zdravniškega sveta, o kateri je poročal „lajb-medik'1 Bertenson, se je sklenilo, da more izmed ,,kroničnih veneričnih" bolezni služiti za povod za razporoko edino le sifilis in še ta le, če je bila preiskana od strokovnjakov in je po njihovem mnenju nevarnost za zdravi zakonski del ali za potomstvo. V slučaju „grdega ravnanja" z drugo zakonsko polovico sme nastopiti razporoka le, ako je takšno ravnanje tako, da drugemu delu ni mogoče skupaj živeti. Kdor ravna z družetom grdo ali surovo in je bil vsled tega razvezan njegov zakon, sme stopiti v nov zakon šele po prestani dveletni cerkveni kazni, ki se sme skrajšati le v slučaju, če je bil za sv:»je ravnanje že sodnijsko kaznovan. V slučaju, da eden zakonskih nalašč zapusti drugega, sme nastopiti razporoka le takrat, ako živita popolnoma ločeno najmanj tri leta. Kdor nalašč zapusti svojo zakonsko polovico, je podvržen cerkveni kazni sedem let, ki se pa sme skrajšati v slučaju iskrenega kesanja. Ako eden zakonskih izgine brez sledu, se sme zakon proglasiti za preminul, | ako ni o njem nobene vesti v preteku treh let. Kdor je pa na vojski izginil brez sledu in vesti, zadostujeta dve leti, da se zakon proglasi za razveljavljen. Ako eden zakonskih odpade od pravoslavja, je sklenil najsvetejši sinod, da sme nastopiti razporoka le v slučaju, da je postalo skupno življenje pravoslavnemu delu nemogoče ali da dela odpadnik nasilje verskemu prepričanju vernega dela ali otrok. V tem slučaju sme pravoslavni zahtevati razporoko in skleniti nov zakon. - Iz tega se jasno vidi značaj ruske postavodaje. Na prvi pogled je vsaka postava čisto modra in jasna, ako jo pa bolj natančno pogledamo, vidimo, da je tako splošna, da pripušča pravniku in uradniku vse mogoče interpretacije. Za vsako rusko postavo sledi navadno klauzula, na podlagi katere lahko uradnik dela čisto drugače, kakor veli postava. Če se bodo izvršila gori navedena določila o razporoki, bo pri ruskem uradniškem sistemu zakon sploh prenehal, ker, kdor se bo le hotel ločiti, bo lahko trdil, recimo, da je skupno življenje nemogoče, da nima o drugi zakonski polovici nobene vesti itd. L. L. Stritar v slovenski književnosti. O dr. Tominškovem spisu „Jos. Stritar'1 je napisal dr. Ivan Prijatelj v »Naših Zapiskih" (1907 št. 5) zanimivo kritiko, ki je v njej z. nove strani osvetlil Stritarja. Stritar mu je »naš največji literarni pedagog. »Stritar ni nikakšen idealist v filozofskem pomenu te besede. Najboljši izraz, ki Stritarja karakterizira do dna, je naivni teoretizem, navdušenje za neke gotove, od pisatelja za dobre spoznane vzorce in gotove sheme. Torej prava sigurno po pravilih stopajoča pedagogika. Ta pa je direktno nasprotna svobodni, nikomur drugemu kakor notranjemu imperativu pokorni poeziji . . . (Kar se tiče filozofije), jaz slutim v Stritarju tihega aktivnega pristaša (materialistov) Biichnerja in Mo-leschotta... Dajmo Stritarju, kar je res Stritarjevega. Kot pesnika ga je njegova doba jako precenjevala in sugerirala celo njemu samemu višje mnenje, nego ga je imel prvotno sam o svojem pesniškem talentu ... Čim smo dali Stritarju njegovo pravo mesto nazaj, čim smo ga prestavili s Parnasa v šolo, postane nam jasen on in njegovo delo. Govorili ne bomo več o Stritarju kot estetiku, ampak o literarnem učitelju, ki je naše očete učil poetike . . . Največje in najpomembnejše njegovo delo je v našem slovstvu: literarna pedagogika. V tem leži velik pomen Stritarjev: ustvaril je jezik slovenskim pesnikom in pisateljem... fiksiral je nekak zmeren, srednji, buržoazni jezik . . . ustvaril je naš sedanji literarni in razgovorili jezik ... a ni samo govoril lepo in sugestivno, on je učil nazorno in sam delal ..." Za karakteristiko je porabil dr. P. malo diskretno nekatera privatna pisma še živečega literata. Zlata doba. Protialkoholno glasilo. I. št. 1. Postojna 1907. »Piščalka" se je, kakor je pe! Vodnik, mlademu fantu razklala - brez glasila pa glasniki boja proti alkoholizmu niso mogli biti, zato so začeli v »Zlati dobi" oznanjati našemu narodu boljšo bodočnost. Saj to je gotovo, da zasije našemu ljudstvu boljša bodočnost, »zlata doba'1, če premaga zakletega sovražnika ljudske blaginje, alkoholizem. »Zlata doba", pravi uredništvo (Fr. Avsec in J. Kalan), bo delala pred vsem pozitivno, njen boj bo veljal le razmeram, ne osebam, zato pa tudi želi pozitivne pomoči in podpore vseh dobromislečih, Nje stališče bo pozitivno versko, ozirala se bo torej lia alkokolizem ne le z naravne, ampak tudi z verske strani. V programu „Zlate dobe" pa ni le boj zoper alkoholizem, temveč obenem boj zoper vse, kar izsesava mozeg našemu narodu, kar uničuje ljudsko življenje. Nam se zdi, da je tak list upravičen, da je dobrodošel, da je potreben — zato ga toplo priporočamo. Že prvi zvezek ima nekaj jako praktičnih člankov. Opozarjamo zlasti na govor znanega apologeta P. A. Weissa: Brez reforme pitja - ni reforme socialne. List stane za letos 2 K. (Upravništvo ,,Zlate dobe" v Postojni). O materiji. — V reviji »Natur und Offenbarung" (1907. H. 3.) sta dve razpravi o at o m iz mu. J. F. Thoere dokazuje, da s samo atomsko podmeno ni mogoče razložiti kemičnih pojavov v spojinah, dr. C. Forsch ' pa brani atomizem, le to pravi, da je ime nesrečno. „Atomi“ nam niso več, kar so bili starim filozofom, »nedelni delci", v tem pojmu, pravi, je protislovje, ampak delci mateiije, ki jih mi s sedanjimi sredstvi ne moremo več dalje kemično razkrojiti. Saj je Pront že davno postavil hipotezo, da so atomi prvin zopet sestavljeni iz atomov vodenca. Ta hipoteza se ne zdi resnična, ker ji nasprotujejo rezultati o atomskih težah prvin, vendar je samoposebi mogoče, da bi bili atomi še kako sestavljeni. Atomizem trdi le to, da so telesa sestavljena iz atomov, to je, iz majhnih delcev, ki so med seboj v neki večji ali manjši razdalji. Med plini, kaplji-nami in trdimi telesi ni tako velike razlike, kakor se na videz zdi. Tudi trda telesa prodirajo v druga trda telesa, n. pr. zlato v svinec, le počasi. — V „Philosoph. Jahrbuch" (1907. 4. 2.) pa je razprava jezuita Dressela o materiji sploh (Novejši razvoj pojma o masi). Kar so veščaki odkrili elektrone", je nastala neka negotovost glede pojmovanja materije. Nekateri so že napravili skranje posledice in so sploh zavrgli pojem snovi, tvari, materije. Njim je vse le ,,energija" (sistem energetike). Tako n. pr. kemik Ostvvald. Dressel se je namenil določiti, kateri je bil pojem „mase", preden so odkrili elektrone, in presoditi poizkuse, s katerimi hočejo preosnovati pojme o masi in telesih sploh, odkar so odkrili elektrone. F. G. „Die Grundprobleme Russlands." - Pravkar je izšla knjiga prof. Matjana Zdziechosvski s tem naslovom (Leipzig 1907. Akad. Verlag). Eno poglavje te knjige (str. 381 - 399) je učeni pisatelj objavil že prej v našem „Času" (zv. 3.97 - 108). Delo je pisano sicer nekoliko subjektivno, ker jeavktor sam preživel in prečutil velik del tega, kar nam tukaj popisuje, a ravno ta subjektivnost daje knjigi neki poseben čar, v slogu ogenj in polet. Zraven je knjiga jako informativna, ker res pojasnjuje poglavitne probleme, ki pretresajo Rusijo. O knjigi izprego-vorimo še obširneje. F. O. Kulturna zgodovina. K beležki na str. 288 te revije omenjani, da je nedavno izšel 1. zvezek Gruppove kulturne zgodovine srednjega veka popolnoma novo predelan (Kulturgeschichte des Mittelalters. Von Georg Grup p. I. Bd. Paderborn. F. Schoningh 1907. 8°. XII., 458 S. M. 8. 60). Delo bode obsegalo v novi izdaji tri zvezke. Uredniki: Dr. Fr. Grivec, prof. Evg. Jarc, Dr. A. Ušenlčnik. Tovarna oljnatih barv, laka : : : : : in firneža : : : : ; 2 BRRTR EBERL slikarja napisov, dekoracijska, stavbinska, in pohištvena pleskarja - lakirarja. Mojstra - pleskarja c. kr. državnih in c. kr. priv. južne ........železnice........... - V LJUBURNI - - Delavnica: Igriške ulice štev. 6 - - - - blizu vladne palače. - - - -: : : : Prodajalnica in pisarna : : : : - Miklošičeve ulice štev. 6 - - - - za frančiškansko cerkvijo.------ Telefon št. 154. -- (Jstan.1842. - Delovanje z električno silo. - ■===JJ^ Ustanov, pred 100 leti. .•. Majstarejša p Q||npx?r svečarska tvrdka " 1 1 ' OUpCVv. priporoča velečastiti duhovščini in slavnemu občinstvu zajamčeno pristne če-belno-voščene sveče za cerkev, procesije in pogrebe voščene zvitke itd. izborni med-pitanec, Ljubljana, Prešernove (Slo-- nove ulice) 7, (Perlesova hiša) J Majsigurnejša prilika za štedenje I © © Vzajemno podporno - društvo v Ljubljani - registrovana zadruga z omej. poroštvom Kongresni trg štev. 19 sprejema vsak delavnik od 9,—12. ure dopoldne hranilne vloge ter jih obrestuje po 43/40/0, to je: daje za 200 K 9 K 50 h na leto. Druge hranilne knjižice se sprejemajo kot gotov denar, ne da - bi se njih obrestovanje prekinilo. -Rentni davek plača hranilnica sama. Dr. Vinko Gregorič I. r., predsednik. — Kanonik Janez Sušnik I. r., I. podpredsednik. — Kanonik Kalan Rndrej I. r., II. podpredsednik. © 3#e3SQ8^S3^3#S3?S3?S3SS3S83SS3§S3§S3JeS#fi I Qregorcicevspomenik. jo V Gorici se je sestavil osrednji odbor za $ Gregorčičev spomenik, ki ima nalogo spre-03 jemati radodarne doneske slov. rodoljubov, to 5 katerih pomočjo naj bi se postavil dostojen ‘g spomenik prerano umrlemu pesniku. Ma-cj čelnik je deželni poslanec in odbornik prozo fesor Ivan Berbuč. Doneske sprejema za-°g časno izvrševalec oporoke rajnega pesnika 93 prof. Josip Ivančič v Gorici (P. Corno 8). Fr, Čuden, Ljubljana urar in trgovec, Prešernove ulice . Največja izbera vsakovrstnih ur . Ceniki zastonj. Ceniki zastonj. Priznano lična in : cena izdelava : Knjigoveznica Katoliškega tiskovnega : društva v Ljubljani : Kopitarjeve ulice št. 2. Priporoča se v izdelavo vsakovrstnih knjigove-ških del. Napisi za dru-štvene znake se J j točno izvršujejo I (( Iv. Podlesnik ml priporoča svojo trgovino Solidno blago Zmerne cene n S tovarnasolnčnikovindežnikov J h V priporoča svojo veliko zalogo V dežnikov in solnčnikov . v Ljubljani, Mestni trg 15. . \i j Prevleke in poprave izvrščse f U ■ dobro iri poceni. : /rSjcj-L Najnižje tovarn.cene. Jrv'! ) pasar in izdelovatelj cerkvenega orodja in posode, Ljubljana, Poljanska cesta 15, se priporoča v izdelovanje vsakovrstne cerkvene posode in orodja iz zanesljive kovine po uzorcih ali lastnem načrtu v poljubnem slogu. Staro posodo popravi in prenovi, posrebri in pozlati; v ognju pozlačuje tudi strelovodne osti, vse po najnižji ceni