Tina Bohak Konservatorij za glasbo in balet Maribor MILOŠ BRIŠNIK – POZABLJEN MARIBORSKI PEVSKI PEDAGOG Izvirni znanstveni èlanek / Original Scientific Article Izvleèek Prispevek analizira in sintetizira ivljenje in delo pevskega pedagoga Miloša Brišnika, katerega 110. obletnico rojstva obeleujemo v letošnjem letu. Gre za prvo poglobljeno študijo, ki temelji na dokumentih in drugih pisnih virih, ohranjenih v arhivu Konservatorija za glasbo in balet Maribor, Glasbeni in filmski zbirki Univerzitetne knjinice Maribor, Glasbeni zbirki Narodne in univerzitetne knjinice Ljubljana ter v Digitalni knjinici Slovenije. Avtorica obravnava Brišnikovo ivljenje z vsemi bistvenimi prelomnicami, ki se navezujejo na njegovo zasebno ivljenje in pedagoško kariero. Izpostavljeno je Brišnikovo udejstvovanje na Dravni glasbeni šoli v Mariboru (1945–1948) in njenih kasnejših organizacijskih oblikah Srednji glasbeni šoli Maribor (1948–1962), Centru za glasbeno vzgojo (1962–1977) in Zavodu za glasbeno in baletno izobraevanje Maribor (1977–1978). Osvetljen je njegov pomen za solopevsko izobraevanje po drugi svetovni vojni v drugem najveèjem mestu na slovenskih tleh. Kljuène besede: Miloš Brišnik, pevski pedagog, Dravna glasbena šola Maribor, Srednja glasbena šola Maribor, Center za glasbeno vzgojo Maribor, Zavod za glasbeno in baletno izobraevanje Maribor. Abstract Miloš Brišnik – The Forgotten Maribor Singing Educator The article presents the latest research on the life and work of the Maribor singing educator Miloš Brišnik. This year we are marking the 110th anniversary of his birth. This is the first in-depth study, based on documents and other written sources, preserved in the archive of The Maribor Conservatory of Music and Ballet, the Music and Film collection of the University of Maribor Library, the Music collection of the National and University Library and the Digital Library of Slovenia. In the individual segments of the article the author outlines all essential life events considering Brišnik’s private life as well as his teaching career. Moreover, the author also systematically presents Brišnik’s pedagogical work at the State Primary Music School in Maribor (1945–1948) and its organizational forms the State Secondary Music school Maribor (1948–1962), Centre for Music Education (1962–1977) and Institute for Music and Ballet Education Maribor (1977–1978). The emphasis is laid upon the importance of Brišnik’s solo singing education after the Second World War in Maribor, the second largest Slovenian city. Keywords: Miloš Brišnik, singing educator, the State Primary Music School Maribor, the State Secondary Music School Maribor, Centre for Music Education Maribor, Institute for Music and Ballet Education Maribor. 29 Tina Bohak, MILOŠ BRIŠNIK – POZABLJEN MARIBORSKI PEVSKI PEDAGOG ivljenjska pot Miloša Brišnika Miloš Brišnik se je rodil 12. oktobra 1906 v Mozirju (hišna št. 43) kot sin slovenskih staršev. Oèe Mihael (23. 9. 1866–21. 10. 1953)1 je bil po poklicu mesar in se je v domaèem Mozirju preivljal kot gostilnièar, mati Marija (3. 3. 1873–4. 3. 1948),2 rojena Brinovec, pa je ivela v Ljubljani in se preivljala s podporo svojih otrok.3 Sin Miloš je bil kršèen 15. oktobra 1906 v upniji Sv. Jurija, in sicer kot Mihael Brišnik, kar nakazuje tradicijo poimenovanja po oèetu, a je potrebno poudariti, da sicer svojega krstnega imena, razen v uradnih dokumentih, nikoli ni uporabljal.4 Sicer je bilo v druini Brišnikovih rojenih deset otrok, a je Miloš v dosegljivih virih najveèkrat omenjal le brata Antona in sestro Anico.5 Anton je ivel na Vranskem. Septembra 1942 je bil zaradi sodelovanja z okupatorjem aretiran in od gestapa prepeljan v celjske zapore. Dva mesece kasneje so ga ubili Nemci. Najveè stikov je ohranjal s sestro Anico, ki se je pri bratu Milošu v letih 1943–1944 tudi uèila solopetja. Poroèena je bila z bolgarskim dravljanom Petroffom, s katerim sta se preselila v švicarsko mesto Bern, kjer je nato sluboval na tamkajšnjem bolgarskem veleposlaništvu.6 Natanène letnice selitve sestre Anice v Švico ni bilo mogoèe ugotoviti, predvidevamo pa, da se je to zgodilo v 50. letih.7 Osnovno šolo je Miloš Brišnik obiskoval med leti 1913–1920, in sicer pri Sv. Juriju ob Taboru v Savinjski dolini, kjer je bival pri sorodnikih. Po uspešno zakljuèenih sedmih razredih osnovne šole se je elel vpisati na gimnazijo ter vzporedno obiskovati glasbeno šolo, a mu slabe gmote razmere tega niso dovoljevale. Sorodniki so ga dali v uk v trgovino, kjer se je izobrazil za trgovskega pomoènika.8 V zaèetku aprila 1923 je prièel delati v trgovini Miloja Repièa z mešanim blagom v Domalah, kjer je ostal polna tri leta.9 Kot trgovski pomoènik je od decembra 1926 do marca 1928 deloval v trgovini z mešanim blagom in deelnih pridelkov pri Janku Artmanu v Sv. Juriju ob juni eleznici (danes Šentjur pri Celju, op. p.),10 nato pa še do sredine junija leta 1928 pri P. Löschniggu v Rogaški Slatini.11 Kot je mogoèe razbrati, bi moral Brišnik v letu 1926 opravljati vojaško obveznost, a je bil zaradi kratkovidnosti oprošèen vojaške slube.12 Poudariti je potrebno, da kljub petim letom slubovanja v trgovini, Brišnikova tenja po glasbenem 30 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 24. zvezek 1 Univerzitetna knjinica Maribor (v nadaljevanju UKM), Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, Sklep o dedovanju po smrti Mihaela Brišnika, 10. 1. 1957. 2 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, Sklep o dedovanju po smrti Marije Brišnik, 20. 7. 1956. 3 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, ivljenjepis, rokopis, 29. 6. 1951. 4 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, Rojstni in krstni list Miloša Brišnika. 5 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, Sklep o dedovanju po smrti Marije Brišnik, 20. 7. 1956, Sklep o dedovanju po smrti Mihaela Brišnika, 10. 1. 1957. 6 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, Vprašalna pola, 20. 12. 1946. 7 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, Sklep o dedovanju po smrti Marije Brišnik, 20. 7. 1956. 8 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, ivljenjepis, rokopis, 29. 6. 1951. 9 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, Izprièevalo Miloja Repièa, 10. 5. 1926. 10 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, Izprièevalo Janka Artmana, 18. 3. 1928. 11 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, Sprièevalo P. Löschnigga, nedatirano. 12 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, Uverenje Komande celjskog Vojnog okruga, 17. 11. 1926, Personalni list, 20. 3. 1957. izobraevanju ni zamrla. Sam je svojo eljo po tem, da petje postane njegov ivljenjski poklic, v enem izmed intervjujev opisal takole: »Petje je bilo e zgodaj moje najveèje veselje. Kjer koli se je pelo, naj je bilo v cerkvi ali na koru, na prireditvah ali v drubi, povsod so mi radi dajali solo toèke. Izbral sem si e drugi ivljenjski poklic, toda notranja potreba me je gnala drugam, tako da sem se popolnoma posvetil petju in glasbenemu strokovnemu študiju.«13 Ugotovimo, da je Brišniku pomagala sestra Anica, ki mu je s finanèno podporo omogoèila študij glasbe. Miloš je sredi leta 1928 zapustil slubo v Rogaški Slatini in še v istem letu prièel v Ljubljani obiskovati zasebne ure solopetja pri pevskem pedagogu, zborovodji in glasbenem kritiku dr. Pavlu Kozini, kjer je ostal dobro leto.14 Brišnik je pri dr. Kozini pridobil dovolj pevskega znanja, da je v šolskem letu 1929/1930 prièel obiskovati prvi razred solopetja na Dravnem konservatoriju pri Jeanette Foedransperg, sicer uèenki Mateja Hubada, ki je ob Franu Gerbièu odloèilno vplival na razvoj sistematiènega pouka solopetja na Slovenskem.15 Kot je Brišnik v enem izmed intervjujev dejal, se je v èasu študija privatno izpopolnjeval pri Josipini Dolenc, ki je bila leta 1933 med prvimi diplomanti solopetja na Dravnem konservatoriju v Ljubljani.16 Zakaj se je odloèil za dodatno izpopolnjevanje, ni znano. Na Dravnem konservatoriju je obiskoval tudi Operno šolo, v okviru katere je veliko nastopal, solistièno pa se je kot tenorist v èasu študija udejstvoval precej manj.17 V 30. letih je veliko koncertiral v domaèem Mozirju in okoliških krajih, med drugim je v avgustu 1932, na praznik Marijinega vnebovzetja, kot tenorist – solist nastopil skupaj z domaèim pevskim zborom in operno pevko Hedi Tertnik iz Gradca. Kot je zapisal kritik, »[…] sta se pevca posebno uveljavila s Sattnerjevim duetom »Zdrava« in »Assumptio« […].«18 Leta 1935 je diplomiral na Dravnem konservatoriju na uèiteljsko-pedagoškem oddelku in pridobil poklic profesorja solopetja.19 S pomoèjo štipendije, h kateri je pripomogel teolog dr. Franc Ksaver Lukman, dolga leta redni profesor na Teološki fakulteti v Ljubljani in odlièen glasbenik,20 je Brišnik svoje solopevsko znanje od marca 1937 do maja 1939 izpopolnjeval v Milanu. Pouk solopetja je sprva obiskoval pri priznani italijanski mezzosopranistki Idi Bergamasco, nekdanji èlanici milanske Scale, nato pa na milanskem Conservatoriu di musica Giuseppe Verdi pri znamenitem italijanskem tenoristu 31 Tina Bohak, MILOŠ BRIŠNIK – POZABLJEN MARIBORSKI PEVSKI PEDAGOG 13 Tine Debeljak, »Pred prvim pevskim nastopom tenorista prof. M. Brišnika,« Slovenec 71/96 (1943): 3. 14 Dr. Pavel Kozina je leta 1903 doktoriral iz filozofije na dunajski Filozofski fakulteti, sedem let kasneje (1910) pa je na Dunaju opravil dravni izpit iz solopetja. Leta 1921 je ustanovil zasebno pevsko šolo, katere glavne znaèilnosti je objavil v dveh delih, in sicer kot Pevsko šolo I.–II. (1922–1923).Tonèka Stanonik in Lan Brenk, Osebnosti: veliki slovenski biografski leksikon (Ljubljana: Mladinska knjiga, 2008), 541. 15 V obdobju med obema vojnama je Jeanette Foedransperg sprva pouèevala na šoli Glasbene matice, nato pa na Dravnem konservatoriju (od leta 1919) in na Glasbeni akademiji (od leta 1939). Po drugi svetovni vojni se je kot solopevska pedagoginja uveljavila na Akademiji za glasbo v Ljubljani. Narodna in univerzitetna knjinica Ljubljana (dalje NUK), Glasbena zbirka, fond Glasbena matica, konservatorij; Debeljak, »Pred prvim pevskim nastopom tenorista, prof. M. Brišnika,« 3; Poroèilo društva Glasbene matice v Ljubljani o šolskem letu 1929/1930 (Ljubljana: Glasbena matica, 1930), 14, 36; Stanonik in Brenk, Osebnosti: veliki slovenski biografski leksikon, 254. 16 Debeljak, »Pred prvim pevskim nastopom tenorista prof. M. Brišnika,« 3; Nataša Cigoj Krstuloviæ, Zgodovina, spomin, dedišèina: ljubljanska Glasbena matica do konca druge svetovne vojne (Ljubljana: Zaloba ZRC, ZRC SAZU, 2015), 170. 17 Poroèilo društva Glasbene matice v Ljubljani o šolskem letu 1929/1930, 14, 36. 18 NN, »Braslovèe,« Slovenec 61/187 (1933): 7. 19 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, ivljenjepis, rokopis, 29. 6. 1951. 20 Stanonik in Brenk, Osebnosti: veliki slovenski biografski leksikon, 643. Beniaminu Gigliju.21 V Milanu je prav tako obiskoval 14-meseèni teèaj pri mojstru Annibalu Ghidottiju, ki je deloval na Scuoli di canto perfetta educazione vocale, kjer se je uril v postopnem fiziološkem študiju dihanja, rabi vokalov, pravilni izgovarjavi v italijanskem jeziku v povezavi s petjem samospevov ter odlomkov iz oper po lastni izbiri (kot npr. Don Juan W. A. Mozarta, La Traviata G. Verdija, ipd.).22 Vzporedno s študijem na ljubljanskem konservatoriju se je Miloš Brišnik zasebno izobraeval na celjski realni gimnaziji, kjer je po prihodu iz Italije leta 1939 opravil zrelostni izpit in uspešno zakljuèil šolanje.23 Ker kljub ustrezni splošni in glasbeni izobrazbi, ni dobil zaposlitve, se je s 1. junijem istega leta zaposlil pri ljubljanskem mesarskem mojstru Francu Zajcu, kjer je bil zaposlen kot blagajnik in knjigovodja vse do 15. maja 1945.24 V letu 1940 je v Ljubljani ustanovil pevsko šolo, prièel pouèevati jezike ter se vpisal na ljubljansko filozofsko fakulteto, kjer je študiral romanistiko.25 V èasu okupacije je ivel v Ljubljani, na Potoènikovi 8 in materialno izdatno podpiral OF pri ljubljanskih nabornih akcijah.26 Aktivno je govoril nemški, francoski, italijanski in angleški jezik.27 Kot umetniški poustvarjalec – tenorist je Miloš Brišnik s samostojnim recitalom debutiral konec aprila 1943 v veliki Filharmonièni dvorani, kjer je preteno poustvaril repertoar, ki ga je pripravil na izpopolnjevanju v Milanu. Ob spremljavi pianistke Silve Hrašovec se je v prvem delu predstavil s samospevi razliènih domaèih in tujih skladateljev, v drugem delu pa z eno oratorijsko in s petimi opernimi arijami.28 Vsekakor je potrebno poudariti, da je Brišnik imel za koncert pripravljen izjemno obseen in zahteven spored, v katerem bi lahko zelo tehtno dokazal tehnièno in muzikalno dovršenost, vendar pa, kot je razvidno iz kritike skladatelja, pianista in pedagoga Marijana Lipovška, temu ni bilo tako. Lipovšek je po koncertu med drugim zapisal: »[…] al moramo ugotoviti, da pevska kariera ni za koncertanta. Volja, s katero se je podal na pot teavnega študija, je zares nenavadna, a pri najveèji dobrohotnosti je ne moremo smatrati za prav in pametno usmerjeno. […] Stroga 32 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 24. zvezek 21 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, Potrdilo Beniamina Giglija o obiskovanju individualnih ur solopetja, 9. 3. 1938. 22 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, Potrdilo prof. Annibala Ghidottija o obiskovanju teèaja, 11. 8. 1939; Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, Personalni list, 20. 3. 1957; Debeljak, »Pred prvim pevskim nastopom tenorista prof. M. Brišnika,« 3. 23 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, ivljenjepis, rokopis, 29. 6. 1951. 24 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, Prošnja za priznanje delovne dobe, 14. 12. 1966. 25 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, Legitimacija Miloša Brišnika kot rednega slušatelja Filozofske fakulteta na Univerzi Kralja Aleksandra I. v Ljubljani v šolskem letu 1940/41; Debeljak, »Pred prvim pevskim nastopom tenorista prof. M. Brišnika,« 3; Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, ivljenjepis, rokopis, 29. 6. 1951. 26 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, Vprašalna pola – Miloš Brišnik, 20. 12. 1946; ivljenjepis, rokopis, 29. 6. 1951. 27 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, Osebni karton Miloša Brišnika, 1. 9. 1969. 28 Podrobnejši koncertni spored: L. Mililotti: Ubogi mornar, K. Hoffemeister: Narcisov cvet, G. Krek: Izkušnja, A. Lajovic: Iskal sem svojih mladih dni, V. Billi: Prepeva èrièek, E. Grieg: Eros ter K. Spross: Vèeraj in danes, G. F. Händel: arija iz oratorija Mesija, J. Massenet: Sanje iz opere Manon, W. A. Mozart: arija iz opere Don Juan, P. I. Èajkovski: arija Lenskega iz opere Jevgenij Onjegin, C. Gounod: arija iz opere Faust ter G. Rossini: arija iz opere Seviljski brivec. NUK, Glasbena zbirka, fond Miloš Brišnik, mapa Kronika, Koncertni list – Samostojni koncert M. Brišnika, 30. 4. 1943; Debeljak, »Pred prvim pevskim nastopom tenorista prof. M. Brišnika,« 3. presoja njegovih [Brišnikovih op. p.] zmonosti, ki naj jih eventuelno prekontrolira po kakem pametnem in nepristranskem muziku in dobrem pevskem pedagogu, ga bo gotovo odvrnila od nadaljnjega koncertiranja, od udejstvovanja, za katero smo odgovorni narodu in umetnostnim vzorom samim.«29 Brišnik je kritiko veè kot oèitno sprejel in se sooèil s svojimi umetniškimi potenciali, saj umetniško ni veè deloval, paè pa se je še intenzivneje podal v pedagoško udejstvovanje. Leta 1940 je ustanovil pevsko šolo in v nadaljnjih dveh letih v njenem okviru redno prirejal samostojne koncertne veèere v ljubljanski mali filharmonièni dvorani, kjer so se njegovi gojenci predstavili v dveh delih – v prvem z izbranimi samospevi, v drugem pa z izbranimi opernimi arijami. Posebno pozornost je namenjal tudi uprizoritvam duetov. Nastopili so sestra Miloša Brišnika, mezzosopranistka Anica Brišnik, Marjanca Polajnar, tenorist Roman Lupinc, sopranistka Tinka Tomšiè ter mezzosopranistka Dragica Sadnik, ki se je uveljavila kot operna pevka in je predstavljena v nadaljevanju.30 Kot redni spremljevalec obeh koncertov se je predstavil pianist in skladatelj Joe Osana, sicer po izobrazbi filolog, ki se je rodil in odrašèal v Ljubljani. Leta 1948 se je preselil v Argentino, kjer je v Buenos Airesu pouèeval v lastni glasbeni šoli in se udejstvoval kot koncertni pianist. Od leta 1971 je bil organist v slovenski upniji Brezmadene v kanadskem Torontu in tam pouèeval petje v slovenski šoli ter vodil mladinski pevski zbor.31 Kritiških odzivov na letna koncerta Brišnikove pevske šole med dosegljivi viri ni bilo zaslediti. Predvidevamo, da je pedagoško udejstvovanje Miloša Brišnika v Ljubljani usodno zaznamovalo tudi njegovo zasebno ivljenje. Med svojimi uèenkami je posebno naklonjenost gojil do trinajst let mlajše mezzosopranistke Dragoste Sabine oz. Dragice Sadnik (8. 10. 1919–6. 3. 2005),32 s katero sta se 7. avgusta 1948 v Mariboru poroèila. Otrok nista imela.33 Dragica Sadnik, sicer rojena v kraju Sv. Pavel pri Preboldu (danes Prebold, op. p.),34 je petje med leti 1938–1940 študirala na ljubljanskem konservatoriju pri Jeanette Foedransperg, nato pa je s študijem nadaljevala v zasebni pevski šoli pri Brišniku.35 Med drugim se je izpopolnjevala na koncertnem in opernem oddelku dunajske akademije. Leta 1944 je kot èlanica Opernega studia debutirala na ljubljanskem opernem odru, in sicer v vlogi pastirja Lela v operi N. A. Rimskega-Korsakova Sneguroèka.36 Leto kasneje se je zaposlila v mariborski operi, kjer je neprekinjeno pela do upokojitve leta 1972.37 V svoji karieri je poustvarila veèino pomembnejših mezzosopranskih vlog, med 33 Tina Bohak, MILOŠ BRIŠNIK – POZABLJEN MARIBORSKI PEVSKI PEDAGOG 29 Marijan Lipovšek, »Koncert Miloša Brišnika,« Jutro 23/99 (1943): 3. 30 NUK, Glasbena zbirka, fond Miloš Brišnik, mapa Kronika, Koncertni list – Nastop gojencev pevske šole prof. M. Brišnika, 10. 9. 1943; Koncertni list – Nastop gojencev pevske šole prof. M. Brišnika, 6. 7. 1944. 31 Lidija Podlesnik Tomášiková, ivljenje in delo Joeta Osane (1919–1996) (magistrsko delo, Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za muzikologijo, 2013); Stanonik in Brenk, Osebnosti: veliki slovenski biografski leksikon, 779. 32 Iskrena hvala g. Miru Vodušku za posredovanje podatkov. 33 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, ivljenjepis, rokopis, 29. 6. 1951; Osebni karton, 1. 9. 1969; Rokopis z osebnimi podatki, brez paginacije. 34 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, mapa Dragica – osebni dokumenti, odloèbe, Izpisek iz poroène matiène knjige, 7. 8. 1948. 35 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, , mapa Dragica – osebni dokumenti, odloèbe, Potrdila Mestnega poglavarstva Ljubljana, 23. 8. 1943. 36 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, Potrdilo o èlanstvu Dragice Sadnik v Opernem studiu Dravnega gledališèa v Ljubljani, 1. 11. 1944. 37 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, mapa Dragica – osebni dokumenti, odloèbe, Sklep o prenehanju dela, 2. 11. 1972. drugim je bila Azucena, Ulrika, Amneris, Jeibaba, ipd. Uveljavila se je tudi kot koncertna pevka – veliko je koncertirala v Mariboru, Ljubljani, Beogradu in Dunaju.38 Kot je razvidno iz stanovanjske nakaznice, sta se z Milošem Brišnikom jeseni leta 1945 preselila v Maribor na Aškerèevo 7, kjer sta ivela v visokem pritlièju (z izjemo leta 1946, ko sta stanovala na Cankarjevi 3639), leta 1962 sta se preselila na Aškerèevo 90,40 štiri leta kasneje pa na Kamniško 48, kjer sta bivala do svoje smrti.41 Zakonca Brišnik sta bila velika ljubitelja izletov, saj v njuni zapušèini zasledimo številne razglednice z motivi slovenskih hribov, gora, jezer in cerkva.42 Brišnikovo delovanje v mestu ob Dravi – Dravna glasbena šola (1945–1948) Po drugi svetovni vojni je glasbeno izobraevanje v Mariboru prièelo dobivati profesionalno podobo, ki je presegla delovanje predvojne Glasbene matice. Dan po osvoboditvi Maribora, 10. maja 1945, je takratni predvojni ravnatelj Glasbene matice, violonèelist Oton Bajde,43 prejel pooblastilo sekretariata Okronega odbora OF, da lahko v obdravskem mestu zapleni vsa glasbila v tamkajšnjih uèiteljišèih, nekdanji nemški glasbeni šoli (Musik für Jugend und Volk) ter drugih šolah in zapušèenih stanovanjih nemškega prebivalstva. Ob tem je prejel tudi posebno pravilo, da mu je dovoljeno za prevoz glasbil in notnega materiala legitimirati »krepke moške« ter jim odvzeti dokumente za èas opravljanja dela. Kasneje so to delo opravljati vojni ujetniki. Na ta naèin je bilo v obdravskem mestu zaseenih okoli tristo klavirjev, harmonijev, èembalo, veliko godal, trobil in pihal ter veèje kolièine notnega gradiva, prav tako pa je k temu pripadal tudi ves arhiv z instrumenti nekdanje Glasbene matice.44 Bajde je imel tako ustrezne pogoje, da je ustanovil in organiziral glasbeno šolo, ki je nadaljevala tradicijo predvojne Glasbene matice, a je hkrati presegla društvene okvirje, saj je finanèno podporo zanjo prevzel Mestni ljudski odbor kot drubena ustanova.45 Na zaèetku delovanja se je imenovala Dravna glasbena šola, èeprav ji ta naziv ni bil priznan z odloèbo republiških organov. Srednja glasbena šola (1948–1962) Odloèbo o ustanovitvi Srednje glasbene šole (dalje SGŠ) je Ministrstvo za prosveto LRS, ki ga je tedaj vodil dr. Joe Potrè, izdalo šele leta 1948, v skladu z navodili Komiteja za 34 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 24. zvezek 38 Smiljan Samec, ur., Slovenski gledališki leksikon (Ljubljana: Mestno gledališèe ljubljansko, 1972), 607; Stanonik in Brenk, Osebnosti: veliki slovenski biografski leksikon, 990. 39 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, Vprašalna pola, 20. 12. 1946. 40 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, Odloèba o zaposlitvi na Centru za glasbeno vzgojo, 11. 3. 1963. 41 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, Potni list Dragice Sadnik, 3. 3. 1966; Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, ivljenjepis, rokopis, 29. 6. 1951; Osebni karton, 1. 9. 1969; Rokopis z osebnimi podatki, brez paginacije. 42 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik. 43 Manja Flisar, Sledi glasbe in plesa (Maribor: Srednja glasbena in baletna šola, 2006), 38–40, Stanonik in Brenk, Osebnosti: veliki slovenski biografski leksikon, 31. 44 Flisar, Sledi glasbe in plesa, 22; Darja Koter, Slovenska glasba 1918–1991(Ljubljana: Študentska zaloba, 2012), 246. 45 Manica Špendal, »Razvoj glasbenega ivljenja v Mariboru,« v Maribor skozi stoletja, Razprave I (Maribor: Zaloba Obzorja, 1991): 657. kulturo in prosveto vlade FRLJ za reorganizacijo glasbenega šolstva. Šola je bila izrazito kadrovska, kar je omenjena odloèba tudi potrjevala. Ministrstvo je v letu 1948 zavod preimenovalo v SGŠ, nijo stopnjo pa v Nijo glasbeno šolo (dalje NGŠ) pri SGŠ v Mariboru.46 Bajdetu je bilo prav tako s polno politièno odgovornostjo zaupano zaposlovanje uèiteljev za srednjo glasbeno šolo, ki je spomladi istega leta prièela delovati.47 Med prvimi štirimi redno nastavljenimi profesorji je bil zraven violonèelista Otona Bajdeta, pianistke Ksenije Ogrin in violinista Tarasa Poljanca v zaèetku oktobra 1945 nastavljen tudi Miloš Brišnik kot profesor pripravnik za solopetje, prav tako je prièel s pouèevanjem italijanšèine, fiziologije in dikcije.48 Brišnik je bil v prvem šolskem letu do 10. marca 1946 s strani Ministrstva za prosveto Narodne vlade Slovenije nastavljen tudi kot profesor pripravnik na mariborski Dravni gimnaziji.49 Mestni odbor OF (dalje MOOF) je ustanovi dodelil prostore v protestantskem upnišèu na Trubarjevi 1. Šola je z delom prièela 22. maja 1945. Sprva so na Dravni glasbeni šoli po naèelu širitve glasbene umetnosti med prebivalstvo organizirali teèaje za zborovodje, da bi mariborsko prebivalstvo urili v petju partizanskih pesmi.50 Redni pouk se je konèal 31. julija 1945. V avgustu in septembru so zaposleni uèitelji pomagali ravnatelju Otonu Bajdetu pri urejanju zbirke glasbil in prevzemanju ter ocenjevanju zaplenjenih klavirjev. Potrebno je poudariti, da pouk v ustanovitvenem šolskem letu še ni potekal redno, strokovno in sistematièno, saj je bilo takó delo kot zaposlovanje še »v povojih«.51 Prvo redno šolsko leto se je prièelo 15. oktobra 1945, v katerega je bilo sprejetih 255 uèencev.52 V zaèetku novembra se je šola preselila v drugo nadstropje franèiškanskega samostana na Ulici Vita Kraigherja 2. Zaradi neugodnih vremenskih razmer (mraz) in pomanjkanja kuriva je skupinski pouk teorije, intonacije, harmonije in orkestra odpadel vse do 1. aprila 1946.53 V ustanovnem šolskem letu je bilo na oddelek za solopetje vpisanih šestindvajset uèencev, od tega triindvajset na nijo in trije na srednjo stopnjo, potrebno pa je poudariti, da je bilo zanimanje za solopetje v kasnejših letih vedno pri vrhu, takoj za poukom klavirja in violine.54 K popularizaciji solopetja je zagotovo pripomogel tudi Miloš Brišnik, ki je z veliko vnemo pouèeval in motiviral uèence za kvalitetno delo. Šola je e v prvem šolskem letu redno prirejala javne nastope svojih gojencev in kot eno izmed dobro obiskanih prireditev velja omeniti Javno Prešernovo proslavo glasbene šole, ki je bila izvedena 8. februarja leta 1946 v mariborski Kazinski dvorani. Med drugim so na njej uspešno nastopili tudi gojenci solopevskega oddelka, kjer je takrat pouèeval zgolj Miloš Brišnik.55 35 Tina Bohak, MILOŠ BRIŠNIK – POZABLJEN MARIBORSKI PEVSKI PEDAGOG 46 Flisar, Sledi glasbe in plesa, 23. 47 Prav tam, 22. 48 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, Dravna glasbena šola – Poroèilo ob 1. šolskem letu 1945/46 (Maribor: Mariborska tiskarna, 1946), 6; Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, ivljenjepis, rokopis, 29. 6. 1951; Srednja glasbena šola Maribor – 10 let v svobodi (brošura) (Maribor: Srednja glasbena šola, 1955), 6. 49 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, Zaèasni dekret Ministrstva za prosveto Narodne vlade Slovenije, 11. 10. 1945; Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, Personalni list, 4. 1. 1960; Osebni karton Miloša Brišnika, 1. 9. 1969. 50 Flisar, Sledi glasbe in plesa, 22; Koter, Slovenska glasba 1918–1991, 247. 51 Flisar, Sledi glasbe in plesa, 24. 52 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, Dravna glasbena šola – Poroèilo ob 1. šolskem letu 1945/46, 7. 53 Srednja glasbena šola Maribor – 10 let v svobodi (brošura), 27. 54 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, Dravna glasbena šola – Poroèilo ob 1. šolskem letu 1945/46, 7; Flisar, Sledi glasbe in plesa, 27. 55 Srednja glasbena šola Maribor – 10 let v svobodi (brošura), 27. Ob nastopu slube v Mariboru je bil Brišnik e zelo poznan pevski pedagog, saj je pred tem praktièno pet let privatno pouèeval v Ljubljani. Posamezniki so se nanj obraèali tudi za kakšen nasvet oz. pomoè. O tem prièa pismo uveljavljenega lirskega basista Aleksandra Kovaèa, v obdobju 1952–1971 solista mariborske opere, ki pravi: »Spoštovani g. prof. Brišnik! Oprostite mi ko se Vam drznem pisati in prositi za pomoè in nasvet. Moje edino veselje je in je bilo petje. e v ravni mladosti sem si elel da bi se vzgojil za petje. A mi ni bila nikoli dana prilika. Ker sem sin siromašne matere. V èasu okupacije so me hoteli dati v šolo kar sem odloèno zavrnil. A sedaj po osvoboditvi sem nastopal v Celju na kulturnih prireditvah. A sedaj si elim da bi se lahko posvetil študijo. A nimam denarnih sredstev. Prosil bi Vas da mi sporoèite ako se izplaèa moj glas kultivirati. In èe je monost da bi se lahko v Mariboru pri Vam uèil. Ker moje veselje je petje in gledališèe. Prosil bi Vas èe mi lahko svetujete ali pomagate da bi prišel do študija. Èe Vam je tudi mogoèe mi poslati eno potrdilo radi mojega glasu da se izplaèa študij. Da bi prosil v Celju še za pomoè. Z odliènim spoštovanjem, Kovaè Aleksander. (P. S. »Pel sem tudi na pevskih tekmah v Mariboru!)«56 Ugotovimo, da je Brišnik Kovaèu priporoèilo za študij najverjetneje posredoval, saj je pevsko šolanje po vojni nadaljeval v Celju pri profesorici Heleni Lapajne, nato pa je leta 1948 pristopil k opernemu zboru v Mariboru in se v naslednjih dveh letih šolal pri Milošu Brišniku na mariborski Srednji glasbeni šoli.57 Brišnik se ob prihodu v Maribor ni zadovoljil zgolj s pouèevanjem, ampak se je prièel udejstvovati tudi širše. Sodeloval je kot popisovalec klavirjev pri okronem Zbirnem centru za ocenjevanje klavirjev, bil èlan OF, sindikata prosvetnih delavcev in Zveze kulturnih in znanstvenih delavcev Mariborske oblasti.58 Med drugim je v 40. letih deloval kot organizator in vodja pevskih zborov v mariborskih tovarnah MTT, Thoma, Hutter, Roteks in Svila,59 sodeloval pri ocenjevalnih komisijah na pevskih tekmovanjih kulturno-umetniških društev ter vodil kvinteta SKUD-a »Miha Pintar« v Rušah.60 Jeseni leta 1948 je bila ustanovljena glasbena šola KUD Joe Hermanko, katere prvi ravnatelj je bil dirigent, zborovodja in skladatelj Maks Unger. Miloš Brišnik je od ustanovitve in vsaj do zaèetka 60. let tam honorarno pouèeval solopetje.61 V šolskem letu 1949/1950 je bil imenovan za pomonega inšpektorja za glasbo na gimnazijah in sedemletkah na mariborskem obmoèju, kar je bila zanj izjemna popotnica, ki je potrjevala kakovost njegovega pedagoškega dela.62 Ob tem se vprašamo o naèinih kadrovanja v letih po drugi svetovni vojni. Ugotovimo, da je na to gotovo vplivalo aktivno politièno delovanje posameznika, iz èesar sklepamo, da je bil Brišnik najbr politièno ustrezen in zaupanja 36 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 24. zvezek 56 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, Pismo Aleksandra Kovaèa Milošu Brišniku, Celje, 7. 12. 1945. 57 Samec, ur., Slovenski gledališki leksikon, 323; Stanonik in Brenk, Osebnosti: veliki slovenski biografski leksikon, 533. 58 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, ivljenjepis, rokopis, 29. 6. 1951. 59 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, Dravna glasbena šola – Poroèilo ob 1. šolskem letu 1945/46, str. 6, Srednja glasbena šola Maribor – 10 let v svobodi (brošura), 8. 60 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, ivljenjepis, rokopis, 29. 6. 1951. 61 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, Personalni list, 4. 1. 1960; Vprašalna pola za ocenitev uènega in vzgojnega osebja za šolsko leto 1960/1961, 26. 6. 1961; Srednja glasbena šola Maribor – 10 let v svobodi (brošura), 30–31. 62 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, Dekret o imenovanju v pomonega inšpektorja za petje, 5. 12. 1949; Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, ivljenjepis, rokopis, 29. 6. 1951. vreden kandidat za imenovanje v vidnejše funkcije širšega mariborskega okoliša. V obdobju 1946–1951 se je veliko udejstvoval tudi kot kritik opernih predstav, kasneje pa tudi vokalnih koncertov, in sicer pri mariborskem èasniku Vestnik,63 èigar prva številka je izšla konec maja 1945.64 Leta 1951 je opravil strokovni izpit za profesorja srednje šole iz solopetja in tako dokazal strokovno usposobljenost za svoj poklic.65 V èasu, ko je Srednja glasbena šola praznovala desetletnico delovanja, je Brišnik prevzel vodenje novonastalega Društva glasbenih pedagogov, prav tako pa sta bila s kolegom, glasbenim pedagogom in publicistom Vladom Golobom (1914–1986), tudi zunanja sodelavca Zavoda za šolstvo.66 Tako sta lahko neposredno vplivala na glasbeno vzgojo v osnovnih šolah ter nijih glasbenih šolah mariborskega obmoèja. Spoznavala sta številne kadrovske probleme kot tudi nadarjene posameznike, ki sta jih znala usmeriti oz. preprièati, da so se posvetili študiju glasbe.67 V marcu 1956 je bil Brišnik ponovno imenovan v pomonega inšpektorja za petje na podroèju OLO Maribor, v šolskem letu 1958/1959 pa je kot pomoni inšpektor deloval na podroèju glasbene šole in pouka glasbe na osnovnih šolah, na matièni ustanovi pa je zraven solopetja na obeh stopnja pouèeval še metodiko petja na SGŠ.68 Njegovo delovanje je bilo v 50. letih v Mariboru široko razvejano in kot kae, je bil Brišnik za èasa svojega ivljenja prava ikona mariborskega glasbenega ivljenja na pedagoškem podroèju. Šolsko leto 1961/1962 je bilo za solopevsko izobraevanje na Srednji glasbeni šoli v Mariboru izjemnega pomena, saj je bila na pobudo Miloša Brišnika in sopranistke Jelke Cimerman Igliè (1911–2003), ki je do upokojitve leta 1959 delovala kot solistka v mariborski operi,69 ustanovljena operna šola, znotraj katere je delovala tudi dramska skupina. Eden najveèjih uspehov operne šole predstavlja uprizoritev Puccinijeve opere La Boheme v mariborskem gledališèu leta 1971 ob 25-letnici delovanja šole. Operni orkester je igral pod taktirko dirigenta Vladimirja Koblerja, zbor je pripravil zborovodja Gustav Rakuša, kot solisti pa so se predstavili gojenci operne šole, med katerimi zasledimo tudi Brišnikove uèence,70 in sicer: Bredo Janko, ki se je prav tako kot njen profesor uveljavila kot predana in uspešna solopevska pedagoginja na Srednji glasbeni šoli pri CGV,71 37 Tina Bohak, MILOŠ BRIŠNIK – POZABLJEN MARIBORSKI PEVSKI PEDAGOG 63 Srednja glasbena šola Maribor – 10 let v svobodi (brošura), 8; Samec, ur., Slovenski gledališki leksikon, 81–82. 64 Èasnik Vestnik je neposredni predhodnik èasnika Veèer, ki je pod tem imenom prièel izhajati septembra 1952. »Zgodovinski mejniki èasnika Veèer« dostop: http://predstavitev.vecer.com/v1/sl/?kaj= Zgodovina, obiskano 14. 5. 2016. 65 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, ivljenjepis, rokopis, 29. 6. 1951. 66 Vasja Sterlé, »Štirideset let kulturnega poslanstva, v: Srednja glasbena in baletna šola Maribor 1945–1985 (jubilejni almanah) (Maribor: Srednja glasbena in baletna šola Maribor, 1985), 8; Stanonik in Brenk, Osebnosti: veliki slovenski biografski leksikon, 297. 67 Sterlé, »Štirideset let kulturnega poslanstva,« 8. 68 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, Odloèba o imenovanju v pomonega inšpektorja za petje, 5. 3. 1956; Vprašalna pola za ocenitev uènega in vzgojnega osebja za šolsko leto 1958/1959, 25. 6. 1959. 69 Samec, ur., Slovenski gledališki leksikon, 227–228, Stanonik in Brenk, Osebnosti: veliki slovenski biografski leksikon, 541. 70 Sterlé, »Štirideset let kulturnega poslanstva,« 11; Flisar, Sledi glasbe in plesa, 66. 71 Bredo Janko med viri zasledimo poimenovano tudi kot Bredo Bajec in Bredo Brkiæ – priimka je prevzela po svojih partnerjih ob porokah, vendar je pred smrtjo ponovno privzela svoj dekliški priimek Janko. Kot redna pedagoška sodelavka je na mariborski glasbeni ustanovi delovala trideset let (1964–1994), po upokojitvi pa je honorarno pouèevala še vsaj do konca šolskega leta 1996/1997. Hvala gospe Jolandi Korat in gospodu Danilu Kostevšku za posredovanje podatkov. Šmid in Sterlé, »Sodelavci Srednje glasbene in baletne šole Maribor,« 34. junaškega tenorista, delujoèega v mariborski operi, Ervina Ognerja,72 lirskega baritonista Emila Baronika, ki je od leta 1963 poustvaril e veè kot 120 likov eleznega opernega repertoarja in kot gostujoèi solist še danes sooblikuje predstave v mariborski operi73 ter basista Franca Javornika, ki je polnih trideset let poustvarjal lirske in komiène glavne vloge v ljubljanski operi.74 Brišnik je v svoji bogati pedagoški karieri med drugim pouèeval tudi sopranistko Nado Zrimšek Slana, eno vodilnih solistk mariborske opere v drugi polovici 20. stoletja,75 mezzosopranistko Vero Klemenšek, ki se je leta 1963 preselila in kasneje uveljavila v nemškem Dortmundu,76 koncertno pevko, mezzosopranistko Evo Novšak Houška, sicer dolga leta redno profesorico in predstojnico pevskega oddelka na ljubljanski akademiji za glasbo,77 ter številne posameznike, ki so se uveljavili v drugih poklicih kulturnega ivljenja. Nekdanji Brišnikov uèenec, muzikolog Ivan Pal, se svojega profesorja spominja takole: »Kot pevski pedagog je profesor Brišnik name napravil velik vtis, tako s svojo portvovalnostjo (veliko ur je dijakom »dodajal« v svojem prostem èasu – èe v šoli ni bilo proste pevske uèilnice, tudi na njegovem domu) kot s sposobnostjo usmerjanja pevskega razvoja v smer, ki jo nakazuje e naravna postavitev glasu. Èeprav sem pri profesorju Brišniku delal samo 4 leta (2 leti pripravnice srednje glasbene šole in dva letnika srednje stopnje), mi je pevska podlaga zadošèala, da sem lahko v Ljubljani èez nekaj let, poleg študija muzikologije, uspešno zakljuèil srednjo stopnjo glasbenega izobraevanja – smer solopetje.«78 Skozi desetletja delovanja je mariborska glasbena institucija vse bolj pridobivala na veljavi – število uèencev je narašèalo in s tem tudi potrebe po novih kadrih. Kot reèeno, je bilo tudi zanimanje za solopevsko izobraevanje v porastu in kaj kmalu Brišnik kot edini pevski pedagog ni zmogel veè vseh obveznosti opravljati sam. Po dveh letih se mu je tako pridruila honorarna sodelavka Elizabeta Krejèi,79 v kasnejših letih pa so se v »njegovem obdobju« zvrstili še Mira Konèiæ-Mracsek, ki je bila del solopevskega kolektiva sooblikovala skoraj dvajset let,80 e omenjena Brišnikova nekdanja uèenka Breda Janko ter uveljavljena operna pevka in reiserka, sopranistka Erika Druzoviè, ki je honorarno delovala v zadnjih dveh letih pred Brišnikovo upokojitvijo.81 Uènih naèrtov, na podlagi katerih je potekalo solopevsko izobraevanje v Mariboru, med dosegljivimi viri ni bilo 38 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 24. zvezek 72 Ervin Ogner je bil èlan Opere v Mariboru v obdobju 1966–1983. Samec, ur., Slovenski gledališki leksikon, 479, Stanonik in Brenk, Osebnosti: veliki slovenski biografski leksikon, 768. 73 Samec, ur., Slovenski gledališki leksikon, 41; Stanonik in Brenk, Osebnosti: veliki slovenski biografski leksikon, 40. 74 Franc Javornik je bil èlan ljubljanske opere v obdobju 1970–2000. Stanonik in Brenk, Osebnosti: veliki slovenski biografski leksikon, 403. 75 Nada Zrimšek Slana je v mariborski operi aktivno delovala med leti 1955 in 1980. Samec, ur., Slovenski gledališki leksikon, 804–805. 76 Samec, ur., Slovenski gledališki leksikon, 289. 77 Samec, ur., Slovenski gledališki leksikon, 474. 78 Pogovor z Ivanom Palom – korespondenco v elektronski obliki hrani avtorica, 3. 5. 2016. 79 Elizabeta Krejèi je kot honorarna pedagoška sodelavka na Srednji glasbeni šoli v Mariboru delovala v obdobju 1947–1953. Milena Šmid in Vasja Sterlé, »Sodelavci Srednje glasbene in baletne šole Maribor,« v: Srednja glasbena in baletna šola Maribor 1945–1985 (jubilejni almanah) (Maribor: Srednja glasbena in baletna šola Maribor, 1985), 38. 80 Mira Konèiè-Mracsek je na mariborski glasbeni ustanovi kot redna pedagoška sodelavka delovala v obdobju 1956–1974, nato pa je še eno leto delovala honorarno. Šmid in Sterlé, »Sodelavci Srednje glasbene in baletne šole Maribor,« 36. 81 Erika Druzoviè je kot solopevska pedagoginja v Mariboru delovala v obdobju 1975–1977. Šmid in Sterlé, »Sodelavci Srednje glasbene in baletne šole Maribor,« 37. zaslediti, predvidevamo pa, da je pouk potekal na podlagi teh, ki so za celotno vertikalo solopevskega izobraevanja stopili v veljavo z letom 1936. Osnoval jih je eden najpomembnejših slovenskih in jugoslovanskih glasbenih poustvarjalcev 20. stoletja ter izjemno uspešen pevski pedagog, basist Julij Betetto, ki je v letih 1953–1955 nadziral mariborski solopevski pouk kot honorarni inšpektor.82 Kot je razvidno iz poroèil, ki jih je Betetto po opravljeni inšpekciji moral oddati pristojnemu okrajnemu oz. mestnemu ljudskemu odboru, Svetu za prosveto in kulturo ter ravnatelju posamezne glasbene šole, je bilo opaziti vsako leto višji nivo umetniškega poustvarjanja uèencev, kar nedvomno prièa o kvalitetni izbiri kadra na oddelku za petje.83 Center za glasbeno vzgojo (1962–1977) Ena pomembnejših prelomnic za mariborsko glasbeno ustanovo je bilo leto 1962, saj je Okrajni ljudski odbor (dalje OLO) Maribor 7. julija tega leta sprejel odloèbo o ustanovitvi Centra za glasbeno vzgojo, pod okrilje katerega je spadala Nija glasbena šola (zdrueni NGŠ pri SGŠ in GŠ KUD Joe Hermanko), Srednja glasbena šola (nekdanja SGŠ Maribor), Šola za ritmiko in ples (nekdanja baletna šola v sklopu SNG Maribor), Izposojevalnica instrumentov (nekdanja Izposojevalnica klavirjev Maribor) ter Arhiv s fonoteko.84 S 1. avgustom je prosvetni odsek OLO razrešil dotedanjega ravnatelja Otona Bajdeta, ki je s svojim pedagoškim in umetniškim delom ter organizacijskimi sposobnostmi pustil neizbrisen peèat na podroèju glasbenega šolstva in na sploh glasbenega ivljenja v Mariboru ter na njegovo mesto imenoval Vlada Goloba.85 Novoimenovani zavod je z delom prièel 1. septembra 1962. Za pedagoškega vodjo NGŠ je imenoval Sreèka Grušovnika, pedagoški vodja SGŠ pa je postal Miloš Brišnik.86 Svoje delovanje na niji oz. srednji stopnji je Brišnik opravljal profesionalno in uèinkovito, kar se kae tudi v oceni, ki jo je o njem podal takratni ravnatelj Vlado Golob. Med drugim je zapisal takole: »[…] Uresnièuje zahteve predpisanega uènega naèrta in dosega prav lepe uspehe. Uèencem je vpisal v kontrolne knjiice okvirne uène naèrte. Roèni katalog vodi v redu, posebej pa še pregled z uèenci predelane literature. V razredu vzdruje med poukom prijetno razpoloenje, kar ugodno vpliva na potek dela. Pouèuje z vidnim veseljem, pazljivo in portvovalno. Uèno snov pri pouku smiselno razporeja. Skrbi za pester uèni program, pogosto pripravlja dijake za javne nastope in proslave. Posveèa tudi pozornost muziciranju v ansamblih. Posvetuje se o vzgojnih problemih z ravnateljem. Do dijakov in èlanov uèiteljskega zbora je prijazen. Je dosegel odlièen uspeh s svojo dijakinjo na republiški in zvezni reviji mladih glasbenikov. Obiskuje šolske prireditve. […] Se zanima za sodobno glasbeno literaturo in jo uporablja pri pouku. […]«87 Kot razberemo iz virov, je Brišnik postopoma zraven pedagoškega udejstvovanja in pedagoškega vodenja SGŠ sprejemal tudi vse vidnejše funkcije v CGV. V decembru 1962 je bil imenovan v 39 Tina Bohak, MILOŠ BRIŠNIK – POZABLJEN MARIBORSKI PEVSKI PEDAGOG 82 NUK, Glasbena zbirka, fond Julij Betetto, mapa Konservatorij, Akademija, pouèevanje, Inšpekcije v letih 1953–1955, brez paginacije. O ivljenju in delu Julija Betetta glej tudi: Tina Bohak, Julij Betetto (1885–1963) – nestor opernih in koncertnih pevcev (Ljubljana: Akademija za glasbo, 2015). 83 NUK, Glasbena zbirka, fond Julij Betetto, mapa Konservatorij, Akademija, pouèevanje, Inšpekcije v letih 1953–1955, brez paginacije. 84 Flisar, Sledi glasbe in plesa, 49. 85 Prav tam, 27, 67–68. 86 Sterlé, »Štirideset let kulturnega poslanstva,« 9; Flisar, Sledi glasbe in plesa, 49. 87 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, Vprašalna pola za ocenitev uènega in vzgojnega osebja za šolsko leto 1960/1961, 26. 6. 1961. namestnika ravnatelja,88 v februarju naslednjega leta pa je bil s strani šolskega odbora imenovan v funkcijo naèelnika solopevskega oddelka Srednje glasbene šole pri CGV, ki jo je opravljal vsaj do zaèetka 70. let.89 V šolskem letu 1963/1964 se je CGV moral preseliti iz franèiškanskega samostana na Mladinsko ulico 12,90 kjer glasbeno izobraevanje poteka še danes pod okriljem Konservatorija za glasbo in balet Maribor. V kasnejših letih je poloaj pedagoškega vodje srednje šole postal za Brišnika precej obremenjujoè, saj mu je vodstvo, kljub vse veèjim zadolitvam, elelo zmanjšati meseèni dohodek.91 Brišnik je tako zaradi njemu nerazumljivih razmer konec maja 1968 v utemeljitvi k prošnji za njegovo razrešitev s 1. julijem med drugim zapisal, »[…] da je poloaj pedagoškega vodje srednje glasbene šole, v sedanji situaciji, toliko razvrednoten, da ne morem prevzeti odgovornosti na nadaljnje uspešno delo in v redu vršiti funkcij, kot jo doloèa statut centra za glasbeno vzgojo.«92 S strani vodstva zavoda mu je bila, kot je razvidno iz rokopisnega pripisa na tem dopisu, elja ugodena.93 Èeprav je imel Brišnik izjemno zapolnjen urnik s poukom in z drugimi organizacijskimi funkcijami znotraj redne slube, se tudi v kasnejših letih, ko je bil e prileten gospod, svojim izvenšolskim dejavnostim in funkcijam ni odpovedal. V obdobju 1956–1966 je bil med drugim predsednik Društva glasbenih pedagogov Podravja Maribor, èlan Okrajne komisije za glasbo pri OLO Maribor, èlan glasbenega sosveta pri 6. svetu Svobod, strokovni vodja Planinskega okteta, èlan glasbene komisije pri Zvezi prijateljev mladine, èlan upravnega odbora Izposojevalnice klavirjev, èlan sveta Radia Maribor, èlan šolskega odbora GŠ Joe Hermanko, èlan odbora Zveze mariborskih kulturnih delavcev, inšpektor za glasbeni pouk na osemletkah ter strokovni inšpektor za glasbene šole in predstavnik drubene skupnosti v gledališkem svetu SNG Maribor.94 V šestdesetih letih je prièel delovati tudi kot honorarni sodelavec na Višji pedagoški šoli v Mariboru (1960–1962), kjer je predaval fiziologijo – fonetiko, solfeggio – diktat ter izobrazbo glasu,95 prav tako je honorarno deloval tudi kot profesor fiziologije in fonetike na Pedagoški akademiji v Mariboru, kjer je predaval izobrazbo glasu, solfeggio in teorijo.96 Predvidevamo, da je 40 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 24. zvezek 88 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, Soglasje obèinskega ljudskega odbora o imenovanju Miloša Brišnika za namestnika ravnatelja, 18. 12. 1962. 89 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, Odloèba o imenovanju Miloša Brišnika za naèelnika solopevskega oddelka Srednje glasbene šole pri Centru za glasbeno vzgojo, 13. 2. 1963; Odloèba o imenovanju Miloša Brišnika za naèelnika solopevskega oddelka CGV v šolskem letu 1969/1970, 31. 10. 1969. 90 Flisar, Sledi glasbe in plesa, 52. 91 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, Dopis Miloša Brišnika vodstvu CGV, 20. 6. 1965. 92 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, Dopis Miloša Brišnika Svetu šole CGV o ostavki na poloaj pedagoškega vodje CGV, 28. 5. 1968. 93 Prav tam. 94 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, mapa Miloš – imenovanja, Odloèbe o imenovanjih 1956–1966; Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, Personalni list, 4. 1. 1960; Vprašalna pola za ocenitev uènega in vzgojnega osebja za šolsko leto 1960/1961, 26. 6. 1961; Vprašalna pola za ocenitev uènega in vzgojnega osebja za šolsko leto 1958/1959, 25. 6. 1959; Vprašalna pola za ocenitev uènega in vzgojnega osebja za šolsko leto 1959/1960, 25. 6. 1960. 95 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik,mapa Miloš – imenovanja, Potrdilo o honorarnem delu na Višji Pedagoški šoli v Mariboru, 8. 5. 1961; Pogodba o zaposlitvi, 30. 12. 1961. 96 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, mapa Miloš Brišnik – odloèbe, imenovanja, napredovanja, Pogodba o zaposlitvi, 1. 10. 1963; Pogodba o honorarnem delu Miloša Brišnika na Pedagoški akademiji v Mariboru, 1. 10. 1964. funkcije opravljal odgovorno in vestno, sicer mu v tolikšnem obsegu ne bi bile zaupane. S svojim vsestranskim delovanjem in bogatimi izkušnjami je pomagal pri oblikovanju in razvijanju amaterskega glasbenega ivljenja v širšem mariborskem okolišu in posledièno tudi pripomogel k rasti kvalitete amaterskih glasbenih ansamblov v teh krajih. Miloš Brišnik je kot redni pedagoški sodelavec na mariborski glasbeni šoli deloval vse do upokojitve, 15. septembra 1973, nato pa je na tej ustanovi kot pevski pedagog honorarno deloval še pet let in aktivno sodeloval tudi kot reiser koncertov pevskega oddelka ter raznih drugih proslav. Prav tako je sodeloval pri sestavi programov in po potrebi prevajal besedila pesmi, samospevov in arij iz tujega v slovenski jezik.97 V zadnjem dejavnem šolskem letu 1977/1978 je doivel ponovno reorganizacijo šole, ki se je preimenovala v Zavod za glasbeno in baletno izobraevanje Maribor, mesto ravnatelja pa je prevzel skladatelj, dirigent in pedagog Stane Jurgec.98 Svojo ivljenjsko pot je Miloš Brišnik sklenil 11. julija 1990.99 Pokopan je skupaj z eno Dragico na pobreškem pokopališèu v Mariboru.100 Sklep Kot pevski pedagog in vsestranski kulturnik ter široko razgledan intelektualec je Miloš Brišnik pomembno sooblikoval razvoj glasbenega ivljenja v Mariboru v 2. polovici 20. stoletja. Šolan glasbenik, ki se je izpopolnjeval tudi izven meja, je svojo tenjo po pedagoškem udejstvovanju udejanjil leta 1940, ko je ustanovil svojo pevsko šolo v Ljubljani. Kljub bridki izkušnji, ki jo je s kritiko Marijana Lipovška doivel po svojem koncertnem debutu na odru ljubljanske Filharmonije leta 1943, ni opustil svoje velike ljubezni do petja in se še intenzivneje posvetil pedagoškemu delu. S tem si je gotovo pridobil pomembno prepoznavnost in izkušnje, s pomoèjo katerih je na povabilo ravnatelja Otona Bajdeta prièel kot edini pedagog pouèevati solopetje na novoustanovljeni Dravni glasbeni šoli v Mariboru po drugi svetovni vojni. Kasneje je kot profesor na niji in srednji stopnji veè kot trideset let deloval tudi v njenih prenovljenih organizacijskih oblikah Srednji glasbeni šoli, Centru za glasbeno vzgojo ter Šoli za glasbeno in baletno izobraevanje Maribor. S prihodom Miloša Brišnika se je prièelo novo razvojno obdobje profesionalnega pouèevanja solopetja v Mariboru. Svoje delo je opravljal z veliko vnemo in s predanostjo ter tako uival ugled profesorja, ki so mu bile zaupane tudi druge pomembne funkcije v instituciji – med drugim je bil imenovan v pedagoškega vodjo srednje šole ter naèelnika solopevskega oddelka. Glede na poustvarjalne uspehe njegovih uèencev, ki so se uveljavili tako na umetniškem kot tudi 41 Tina Bohak, MILOŠ BRIŠNIK – POZABLJEN MARIBORSKI PEVSKI PEDAGOG 97 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, Pogodba o delu, 27. 12. 1973; Pogodba o delu, 16. 10. 1974. 98 Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik, Odloèba o prenehanju delovnega razmerja, 11. 9. 1973; UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, mapa Miloš Brišnik – odloèbe, imenovanja, napredovanja, Pogodba o honorarnem delu Miloša Brišnika, 25. 1. 1978; Milena Šmid in Vasja Sterlé, »Sodelavci Srednje glasbene in baletne šole Maribor,« v: Srednja glasbena in baletna šola Maribor 1945–1985 (jubilejni almanah) (Maribor: Srednja glasbena in baletna šola Maribor, 1985), 36. 99 UKM, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik, Izpisek iz matiène knjige umrlih, 23. 7. 1990. 100 Iskrena hvala g. Miru Vodušku za posredovanje podatkov. pedagoškem podroèju, sploh ni nakljuèje, da se je Brišnik veliko udejstvoval tudi v izvenšolskih dejavnostih. S svojim široko razvejanim, vsestranskim delovanjem je imel kot inšpektor in honorarni sodelavec vpogled v celotno vertikalo glasbenega izobraevanja – od pouka v osnovnih in glasbenih šolah do izobraevanja na Višji pedagoški šoli in Pedagoški akademiji v Mariboru. Tako je na konstruktiven naèin z nasveti pripomogel k izboljšanju kvalitete glasbenega izobraevanja v Mariboru in širši okolici, gotovo pa je marsikdaj prepoznal tudi kakšnega nadarjenega posameznika ter ga spodbudil k obiskovanju pouka solopetja. Miloš Brišnik, danes pozabljen, mariborski pevski pedagog, je v mestu ob Dravi ob ustanovitvi Dravne glasbene šole po drugi svetovni vojni kot prvi postavil trdne temelje profesionalnega pouèevanja solopetja in zapustil neizbrisno sled, ki je pomembno vplivala na kakovost pedagoškega udejstvovanja njegovih naslednikov v Mariboru in širši okolici. Literatura 50 let Srednje glasbene in baletne šole v Mariboru: 1945–1995 (jubilejni almanah). Maribor: Srednja glasbena in baletna šola Maribor, 1995. Arhiv Konservatorija za glasbo in balet Maribor, fond Miloš Brišnik. Bohak, Tina. Julij Betetto (1885–1963) – nestor opernih in koncertnih pevcev. Ljubljana: Akademija za glasbo, 2015. Cigoj Krstuloviæ, Nataša. Zgodovina, spomin, dedišèina: ljubljanska Glasbena matica do konca druge svetovne vojne. Ljubljana: Zaloba ZRC, ZRC SAZU, 2015. Èasnik Veèer. »Zgodovinski mejniki.« Dostop: http://predstavitev.vecer.com/v1/sl/?kaj= Zgodovina, obiskano 14. 5. 2016. Debeljak, Tine. »Pred prvim pevskim nastopom tenorista prof. M. Brišnika. Slovenec 71/96 (1943): 3. Dravna glasbena šola – Poroèilo ob 1. šolskem letu 1945/46. Maribor: Mariborska tiskarna, 1946. Flisar, Manja. Sledi glasbe in plesa. Maribor: Srednja glasbena in baletna šola, 2006. Korat, Jolanda. Osebni pogovor. Maribor. 17. 5. 2016. Kostevšek, Danilo. Osebni pogovor. Maribor. 18. 5. 2016. Koter, Darja. Slovenska glasba 1918–1991. Ljubljana: Študentska zaloba, 2012. Neznan avtor, »Braslovèe,« Slovenec 61/187 (1933): 7. Neznan avtor, »Iz Mozirja,« Jutro 11/173 (1930): 5. Narodna in univerzitetna knjinica Ljubljana, Glasbena zbirka, fond Glasbena matica, konservatorij. Narodna in univerzitetna knjinica Ljubljana, Glasbena zbirka, fond Julij Betetto. 42 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 24. zvezek Narodna in univerzitetna knjinica Ljubljana, Glasbena zbirka, fond Miloš Brišnik. Pal, Ivan. Pogovor. Korespondenco v elektronski obliki hrani avtorica. 3. 5. 2016. Podlesnik Tomášiková, Lidija. ivljenje in delo Joeta Osane (1919–1996). Magistrsko delo, Filozofska fakulteta Ljubljana, Oddelek za muzikologijo, 2013. Poroèilo društva Glasbene matice v Ljubljani o šolskem letu 1929/1930. Ljubljana: Glasbena matica, 1930. Lipovšek, Marijan. »Koncert Miloša Brišnika,« Jutro 23/99 (1943): 3. Samec, Smiljan, ur. Slovenski gledališki leksikon. Ljubljana: Mestno gledališèe ljubljansko, 1972. Srednja glasbena šola Maribor – 10 let v svobodi (brošura). Maribor: Srednja glasbena šola, 1955. Srednja glasbena in baletna šola Maribor 1945–1985 (jubilejni almanah). Maribor: Srednja glasbena in baletna šola Maribor, 1985. Stanonik, Tonèka, in Lan Brenk. Osebnosti: veliki slovenski biografski leksikon. Ljubljana: Mladinska knjiga, 2008. Špendal, Manica. »Razvoj glasbenega ivljenja v Mariboru.« V Maribor skozi stoletja, Razprave I, 657. Maribor: Zaloba Obzorja, 1991. Univerzitetna knjinica Maribor, Glasbena in filmska zbirka, Zapušèina Miloša Brišnika in Dragice Sadnik. Vodušek, Miro. Osebni pogovor. Maribor. 29. 4. 2016. 43 Tina Bohak, MILOŠ BRIŠNIK – POZABLJEN MARIBORSKI PEVSKI PEDAGOG