130 Razmere ljubljanskega prebivalstva glede dohodkov v 1. 1924. Razmere ljubljanskega prebivalstva glede dohodkov v 1. 1924. Dr. Albin Ogris. Prikazati s pomočjo Statističnih metod razmere pri dohodkih katerekoli teritorijalne socijalne zajednice, ali tudi le posameznih socijalnih plasti njenega prebivalstva, se pravi, osvetliti eminentno socijalen problem, ki obvlada v visoki meri vse druge. Le da spada statistika dohodka k najzamo-tanejšim poglavjem materijalne statistične znanosti, zlasti ako hočemo današnje razmere pri dohodkih primerjati s predvojnimi. Brez primerjave namreč ni prave statistike. Ali ta izgubi vsaj mnogo na svoji porabnosti, ako so se osnove statističnega poizvednega postopka precej izpremenile, vsled česar so primerjane statistične vrste veljavne le s kavtelami in s popravki. Primarno statistiko o dohodkih bi utegnila s svojim ogromnim administrativnim aparatom in s pomočjo prisilne narave svojih socijalnih normi izvesti samo država. Toda celo od države izvedena primarna statistika o dohodkih se ne bi mogla ponašati z visoko mero zanesljivosti in popolnosti. To kažejo precejšnje težave posebnih statističnih komisij, ki jim je bila v poslednjih letih v drugih državah poverjena statistična ugotovitev delnih momentov o dohodkih in produkciji, dasi so te komisije smele zahtevati, da poizvedni subjekti potrdijo popolnosit in zanesljivost naznanjenih podatkov s prisego. Nezadostni so podatki zlasti tam, koder dolgotrajnejša skupnost pravnih naprav še ni utegnila v najširših masah vzgojiti za to primernega državljan- Razmere ljubljanskega prebivalstva glede dohodkov v I. 1924. 131 skega čuta. Na zanesljivejšo oporo se postavi statistika o dohodkih, koder je dalj časa globalni dohodninski ali njemu podoben davek. Tukaj je bilo moči statistični material očistiti in sistematično rektificirati, to pa s sisitematično. mnogoletno primerjavo in avtomatično kontrolo. Ta se vrši s tem, da napovedbo vsako leto (priobčijo) statistične znake in da se vsako leto predela priredbeno gradivo. Na to podstavo oprta statistika o dohodkih je seveda sekundarna, ki je ni moči uporabiti in ki nima na razpolago ravno nekaterih takih statističnih poizvednih znakov, ki so zanjo v veliki meri važni. Na vsak način pa so na podlagi dohodninslko-priredbenega gradiva sestavljeni statistični podatki mnogo bližji dejanskim; realnim razmeram, kakor bi bili nalašč v to svrho po enkrat nabrani podatki specijalne državne statistike o dohodkih. To velja za naše razmere še pbsebej. Ta statistična črtica nima namena, da bi bila kakorkoli finančna statistika. Iz tega vidika je pojasnila razmere o dohodkih ljubljanskega prebivalstva, zavezanega dohodnini, v letih 1920—1924 že statistika ljubljanske finančne delegacije (gl. Uradni List št. 82 in 106 iz i. 1923, št. 111 iz 1. 1924 in št. 29 iz 1. 1926.) Nasitopne vrstice naj s priloženimi statističnimi tabelicami vred skušajo le v nekaterih najglavnejših potezah in brez podrobnejše statistične predelave gradiva in izsledkov podati približno sliko razmer o dohodkih, in sicer zgolj iz splošnih socijalnih vidikov. Tudi je namen iz te perspektive osvetliti podobo, ki jo nudi socijalna struktura onega dela ljubljanskega prebivalstva, ki tvori njegovo najvažnejšo sestavno tretjino, ki bi jo lahko nazvaH poslovni del ljubljanskega prebivalstva. Razmere o dohodkih in socijalna razčlenjenost drugih dveh tretjin ljubljanskega prebivalstva, t. j. državnega uradništva in delavskih slojev s svojci, so vsakomur prilično znane ta'ko iz drugih statističnih poda't-kov kakor iz lastnega znanja. To pa že zato, ker so homoge-nejše in enostavnejše, medtem ko je poslovni del Ljubljane v svoji socijalni strukturi in v svojih razmerah glede dohodkov bogato razčlenjen in zaradi tega povprečni presoji brez stati-sltičnih podatkov manj dostopen. 132 Razmere ljubljanskega prebivalstva glede dohodkov v 1. 1914. Podatki teh izvajanj in tabelaričnih prilog slone na uradnem gradivu finančne uprave in sicer na podatkih, zabeleženih v dohodninskih cenilnih zapisnikih. Deloma pa je gradivo tudi v spisih o priredbi in odmeri: to zlasti onih cenzitov, 'ki glede njih davčna odmera še ni predložena v pretres cenilnim komisijam. Ker so taki slučaji razmerno malo-loštevilni, ni domnevati in tudi ni verjetno, da bi bili neposredno iz spisov črpani podaitki v komisijskem postopanju rek-tificirani v tolikem obsegu, da bi se utegnile številke naših statističnih vrst in odnosov kaj bistveno izpremeniti. Dohodki, kakor so izkazani v tabelah,') so po § 156 zakona o osebnih davkih v 1. 1924 dejansko doseženi. Kolikor so ti dohodki pričeli dotekati cenzitom iz njih delovanja, davku zavezanega, šele med letom 1924, so upoštevani z zneski, ki bi bili predvidoma doseženi, ako bi se davku zavezani posel (obrt, služba, po'sest itd.) vršil vse leto. Iz uradnega gradiva so izpuščeni vsi cenziti, ki ne žive v Ljubljani, temveč so kot hišni posestniki (ponajveč dediči), družabniki, upravni svetniki itd. v Ljubljani zgolj obdačeni in sicer le od onega dela dohodkov, ki izvira iz ljubljanskih virov. Zaradi tega se končne vsote naše statistike ne morejo ujemati z onimi prej omenjene finančne statistike, ki jo je ot)javila finančna delegacija. Tehnično se je statistični materijal obdelal na ta način, da so v cenilnih zapisnikih in v spisih o priredbah zaznamovani poizvedni podatki preneseni na posebne individualne števne listke ter s seštevanjem statističnih poizvednih šitevilk (znakov) zaporedno z računskimi stroji izračunane končne statistične vsote. Na števne listke imena cenzitov niso prenesena, da je varovana uradna tajnost. Davčni in zavarovalni odbitki, ki se odštevajo od kosmatega dohodka, radi malenkostnih skupnih vsot in posameznih zneskov in radi enostavnosti niso upoštevani, pač pa dolžne obresti, ker se tičejo kajpak večje skupne vsote in so tudi z individualnimi zneski dosti pogostne. Ker je naša sitatistika sekundarna, odpade ob sebi svobodna določitev o tem, kakšno vsebino ima pojem »doho-d e k«. Treba je sprejeti definicijo glavnega poizvednega znaka ') Te itabele se radi svoje obš»r'ni0siii niso natismdle. Razmere ljubljanskega prebivalstva glede dohodkov v 1. 1924. 133 naše razprave, spornega še vedjio tudi v narodnogospodarski teoriji, kakor jo nudi oz. predpisuje zakon o osebnili davkili z dne 22. okt. 1896, d. z. št. 220. Po § 159 tega zakona je razumeti kot dohodek vsota vseh prejemkov v denarju in denarni vrednosti posameznih davčnih zavezancev. Dohodkom je treba prišteti tudi najemno vrednost stanovanja v lastni hiši ali naturalnega stanovanja, kakor tudi vrednost proizvodov lastega gospcidarstva (kmetovanja) ''in obrti, uporabljenih v lastnem gospodinjstvu, in vrednost drugih naturalnih prejemkov. Od vsote vseh takih prejemkov je odšteti izdatke, potrebne za pridobitev, zavarovanje in ohranitev dohodkov in dolžne obresti, t. j. v glavnem in splošnem upravne, obratne in vzdrževalne stroške, vključno primerne odpise, zavarovalne prispevke, prispevke za socijalno zavarovanje (do določne višine) in plačane davke, izvzemši dohodnino. Izredne dohodke, ki potekajo n. pr. iz dediščin, kapitalnega življenskega zavarovanja, daril in podobnih neodpjatnih prejemkov, zakon ne smatra za davku zavezan dohodek. Glede vsote, ki jo tvorijo dohodki, doseženi iz naposled imenovanih virov, je naša statistika naprej pomanjkljiva, ako bi nameravali podati statistiko vseh dohodkov brez izjeme. Dobički iz odsvojitev imovinskih predmetov so dohodnini zavezani dohodek zgolj v toliko, kolikor je bito odsvojeno v obratu ali v spekulacijskih poslih. Pojem dohodka po davčnem zakonu se v glavnem približuje onemu, s katerim operira praktična narodnogospodarska veda in s katerim računamo v vsakdanjem življenju, ko govorimo o dohodkih osebe ali socijalne zajednice. Davčni pojem dohodka obsega globalno vse čiste dohodke posameznega gospodarja iz r e d n e ga njegovega gospodarjenja, ne pa tudi dohodke, ki so bolj naključne narave. Zato je ta pojem za naše svrhe popolnoma uporabljiv ter dovoljuje visoko mero koristnosti za narodnogospodarsko porabo tako pridobljenih statističnih podatkov. Porabnost je tem večja, ker razodeva napovedno in priredbeno postopanje posamezne sestavine dohodkov na ta način, da se ozira ločeno vsaj na pet glavnih virov iz dohodkov ter razlikuje med dohodki 1. iz zemljišča, 2. iz poslopij, 3. iz podjetij. 4. iz službenega razmerja, 5. iz glavniške imovine in 6. iz vseh drugih virov 134 Razmere ljubljanskega prebivalstva glede dohodkov v 1. 1924. skupaj. Na ta način pridobi sekundarna statistika vsaj nekaj glavnili poizvednih znakov po k a 'k o v o: s t i. Pričakovati je, da bi utegnila na statistiko o dohodkih, ki naj se naslanja na posameznika kot poizvedno enoto, vplivati neugodno in njenim izsledkom zmanjšati mero zanesljivosti in uporabnosti, okolnost. da je gospodarski subjekt glede dohodkov davčnega zakona načeloma hišno gospodarstvo. Po § 157 zakona o osebnih davkih je namreč dohodkom hišnega (rodbinskega) gospodarstva prišteti še dohodke členov itega gospodarstva, kolikor se ste(kajo vanje. Na srečo pa ta vir pogreškov ni izdaten, povrh iz njega izvirajoče hibe niso niti sistematične, marveč povsem naključne in celo maloštevilne. Slučaji namreč, v katerih se dohodek rodbinskih členov v resnici prišteva dohodku hišnega (rodbinskega) poglavarja, dosegajo kvečjemu 1.50% vseh odmer-nih primerov in se tičejo relativno zelo neznatnih zneskov pri cenzitih, ki pripadajo skoraj izključno cenzitom spodnjih dohodkovnih stopenj. Te pa so glede vsot skupnih dohodkov itak sistematične rektifikacije potrebne. Kar se tiče zanesljivosti in popolnosti in od nje zavisne praktične uporabnosti dohodninsko-priredbenega gradiva, je treba pripomniti, da je bila v bivši Avstriji že sama na sebi tehnično nikakor enostavna statistika o dohodkih kljub bogati razčlenjenosti in dohodkovni diferenciranosti njenega prebivalstva dosti manj komplicirana, nego je pri nas dandanes v majhnih naših razmerah in četudi le glede tako neznatne teritorijalne socijalne zajednice kakor je provincijalna prestolica. To kompliciranost povzročajo predvsem izpre-membe v zakonu, nestalne valutarne razlike, nestalnost razmer pri dohodkih, ki otežkočajo primerjevalno konltrolo v prired-benem postopanju, dalje nižja stopnja davčne morale. Tudi je vzrok radi prirastka novih poslov ob istem ali zmanjšanem osebju pospešeni priredbeni postopek, v katerem individualnim sllučajem ni moči posvetiti iste pozornosti, kakor nekdaj, tako da n. pr. uradoma nabrani podatki in kontrolne poizvedbe ter njih rektifikacije ne morejo biti tako popolne in zanesljive, kakor bi bile, da je vse ostalo kakor pred vojno. Glavna ovira leži vsekako v izpremembah zakona. V letih 1900 in 1913, ki Razmete ljubljanskega prebivalstva glede dohodkov v 1. 1924. 135 jih imamo namen primerjati z dohodkovnim stanjem v 1.1924, je veljal dohodninski davek za vse prebivalstvo in za vse sloje enako, medtem ko je, — da navedemo le glavne izpremembe, — člen 157 finančnega zakona za 1924/25 izvzel z uvedbo novega, posebnega davka iz dohodninske obveze za ljubljanske razmere tako široko in pomembno socijalno plast, kakor je državno uradništvo. Tudi je zakon o budžetskih dvanajstinah za mesece april-junij 1925 kakor tudi zakon o budžetskih dvanajstinah za avgust-september 1925 nadomestil za delavce, ki telesno delajo, dohodnino s posebnim davkom od zaslužka z rokami. S tem se je primerjalnost zadevnih statističnih vrst za omenjena leta znatno znižala in treba jo je umetno popraviti. Določitev primerjalne vrednosti statističnih izsledkov in vrst komphcira nadalje še uredba ministrskega sveta z dne 25. marca 1923, oz. člen 157. finančnega zakona za 1925/26, s katerim je odrejeno, da se mora izločiti iz dohodninske od-merne podlage zasebnih nameščencev, ki njih skupni dohodek tvori v 1. 1925 okoli 40% celotnega dohodka vseh cenzitov, tisti znesek, ki po svoji višini ustreza draginjskim dokladam državnih uslužbencev. Na ta način iz dohodninske odmerne podlage izvzete zneske je bilo treba pri prenosu podatkov na števne listke iz cenilnih zapisnikov, kjer so službeni prejemki izkazani v reduciranih iznosih, po posebnem ključu preračunati in prišteti obdavčenemu dohodku. Državni nameščenci in upokojenci, ki jim je bila odmerjena dohodnina od dohodkov izven službe (postranskih), so upoštevani v naši statistiki s polnimi zneski, torej tudi s polnimi službenimi prejemki, ker se nam zdi, da se na ta način bolj varuje zanesljivost oz. popolnost statističnih podatkov. Sicer je število teh cenzitov relativno majhno, njih dohodkovni standard pa ravno radi dopolnjujoče funkcije postranskih dohodkov vobče tako blizek onemu zasebnih nameščencev, da se s tem odstotna in povprečna števila bistveno ne izpremene. V poklicni razprede-litvi dohodkov smo te državne nameščence strnili v posebno skupino ter jih naravi postranskih prejemkov primerno nismo prištoii drugim poklicom, ker je njih glavni poklic vendar javna služba in njih udeleženost bodisi v produktivnih bodisi v drugih svobodnih poklicih le bolj naključna. 136 Razmere ljubljanskega prebivalstva glede dohodkov v 1. 1924. Velik vir pogreškov glede višine posameznih dohodkov utegne biti okolnost, da od 3825 cenzitov, ki se jih tičejo naši podatki za 1. 1924, ni vložilo napovedi več nego 2070, t. j. 56% cenzitov, tako da je bil njih dohodek ocenjen po uradoma nabranih podatkih od priredbenih organov in od cenilne komisije. Ta cenitev pa se je vršila v priredbenem postopanju oprezno, s primerjanjem, s podatki strokovnih izvedencev in po organih, ki poznajo tako razmere o dohodkih cenzitov kakor vobče vsega prebivalstva iz dolgoletne uradne prakse, iz lastnega znanja. Zato te vrste pogreški nikakor ne morejo bistveno poslabšati povprečno zanesljivost in primerjalnost posameznih vrst dohodkov in njih medsebojnih odnosov. Pretežna večina takih cenzitov je v oni skupini, ki jo označuje najmanjši na cenzita pripadajoči dohodek, torej cenzitov, na katere je bila raztegnjena dohodninska zavezanost le radi znižanja realnega eksistenčnega minima oz. radi tega, ker je zmanjšana vrednost denarni edinici. v kateri je izražen nominalno trikrat povišan eksistenčni minimum. Ta minimum je bil določen 1. 1900 in 1913 z zneskom 1200 kron oz. za davčno leto 1914, v katerem se je predpisal davek od dohodkov 1. 1913 v smislu novele z dne 23. jan. 1914 z zneskom- 1600 zlatih kron. Zakonodaja minima ni zvišala v tej meri kakor je prišla ob vrednost kronska novčna edinica, ter je bil ugotovljen za leto 1924 oz. za leto 1925, za katero je odmerjen davek od dohodka iz 1. 1924. le s 5000 Din. Te okolnosti so bile večinoma vplivne v velikem obsegu tudi na postopanje cenilnih komisij. Pod vplivom dejanskih razmer so na dohodnino, ki je kvotitetni davek, te komisije pritikale čimdalje bolj načeloma metode, primerne zgolj za porazdelitev kontingentiranih davkov (t. j. določenemu davčnemu znesku, ki ga bo cenzit, kakor je pričakovati, prenesel, se določi po dohodninski lestvici dohodek oz. popravi napovedani ali uradoma ugotovljeni dohodek, ne pa po pravilu, da se določi zgolj dohodek, od katerega naj administrativa izračuna in predpiše davek). Tako je prišlo v prvo dohodkovno skupino (do 10.000 Din) celih 22.06%, t. j. 844 cenzitov. v širšo dohodkovno skupino, ki sega do vključno 20.000 Din letnega dohodka, pa celo 1720, t. j. 44.48% vseh cenzitov, medtem ko jih izkazuje uradna statistika za 1. 1913 v dohod- I Razmere ljubljanskega prebivalistva glede dohodkov v 1. 1924. 137 kovni stopnji do 1300 K, t. j. po nakupni moči ca 20.000 Din v 1. 1924, samo 363, t. j. komaj 6.80% vseli cenzitov. Ceteris paribus se pokaže že v razliki omenjenih odstotkov, čeprav jo je oceniti oprezno, poleg učirtkov, nastalih radi izprememb zakona izza leta 1920 v dohodninskem zakonu, tudi precejšno poslabšanje glede dohodkov najširših ljudskih plasti ljubljanskega prebivalstva. Popolnost in zanesljivost našega številčnega gradiva glede posameznih sestavin vrst dohodkov, posameznih izklicnih kategorij in posameznih dohodkovnih virov seveda ne more biti enaka. Tako je moči iz podatkov finančne straže in drugih uradov precej dovršeno nadzirati dohodke posameznih kategorij obratov in poklicev. Tudi odgovornost delodajalcev jamči za zelo visoko natančnost glede službenih prejemkov. Nadalje nudijo tudi podatki in prijave o poslovnem prometu oz. plačila davka od poslovnega prometa koristno sredstvo za nadziranje. Nasprotno pa je finančna uprava pri nekaterili poklicih in vrstah podjetij (obrti) v različni meri navezana na cenzitove navedbe v napovedih, na izjave strokovnih izvedencev, na zunanje znake, na primerjanje s podobnimi obrati (posli), na nesistematično nabrane oz. poslane uradne podatke, na odgovore na pomisleke, na vpogled v poslovne knjige itd. Zlasti bi samostojni svobodni poklici pirenesli v tem oziru dosti višji korekturni pribitek kakor nesamostojni svobodni poklici. Podobno bi tudi nekateri produktivni poklici več prenesli, kakor so pač v zadevnih vrstah dohodkov z večjim ali manjšim odstotkom zastopani samostojni cenziti ali pomožne sile. Navadno obdačeni dohodek ne dosega dejansko doseženega, ali pa presega obdačeni doseženega. So pa tudi cenziti, ki i'napovedo iz prestižnih in drugih razlogov višje dohodke, nego so jih v resnici imeli, nadalje je dosti cenzitov, ki se kljub previsoki cenitvi radi malomarnosti ne pobrigajo niti za napoved v naslednjem letu in sistematično zamujajo prizivne roke. Toda iz tega izvirajoči pogreški se večinoma avtomatično izravnajo sami, vobče pa iz njih nastale razhke v dohodkovnih števiHh niso niti tako znatne, da bi utegnile bistveno vplivati na glavne odnese med glavnimi vsotami in njih glavnimi sestavinami kakor tudi na odnose med odstot- 10 138 Razmere ljubjanskega prebivalstva glede dohodkov v 1. 1924 nimi vrednc'tami statistike o dohodkili. Glede posameznih virov za dohodke gre podatkom o službenih prejemkih najvišja mera zanesljivosti, enako onim, ki se tičejo dohodkov iz poslopij, nekaj manjša podatkom o dohodkih iz samostojnih podjetij (obrti), manjša zopet onim o prejemkih iz zemljiške posesti, najmanjša pa onim o dohodkih iz raznih drugih virov in zlasti onim o dohodkih iz naložene glavnice. Celotna vsota obdače-nih dohodkov iz glavniške imovine je namreč le 3,270.377 Din. a računski zaključki ljubljanskih denarnih zavodov in pridobitnih podjetij pričajo na prvi hip. da je obdačeni dohodek iz glavniške imovine po vsej priliki računjen prenizko. Glasom računskih zaključkov je v ljubljanskih denarnih zavodih, bankah in hranilnicah (podružnice izvenljubljanskih zavodov in Slovensko banko izvzemši) v 1. 1924 na hranilne knjižice in na tekoči račun (vezane in nevezane vloge) naložena glavnica znašala 1.226,214.000 Din. Izplačane in kapitalizirane obresti so znašale najmanj 70,000.000 Din. (Natančnih podatkov ni bilo moči dognati, ker par večjih denarnih zavodov sploh ne izkazuje obresti ločeno po prejemkih in izdatkih). Pod naslovom dividend in tantijem od družb, ki so zavezane javnemu polaganju računov s sedežem v Ljubljani, iz dobička 1. 1924 razdeljena vsota znaša brez dividende Trboveljske družbe 32,706.669 Din. Tem je dodati precejšnjo vsoto dividend in tantijem, ki prihajajo iz glavniške udeležbe Ljubljančanov v izvenljubljanskih in izvenslovenskih podjetjih. Če tudi bi bile vloge izvenljubljansikega prebivalstva v ljublj. denarnih zavodih tako visoke in delniški paketi v pretežni večini v tujih rokah, da bi n. pr. devet desetin glavniškega dohodka teklo v dohodek izvenljubljanskega prebivalstva, ostane obdačena vsota dohodkov še vedno trikrat manjša nego ostala desetina omenjenih vsot (70.000.000 in 32,706.000). Te diference ne popravi okolnost, da so bili glavniški dohodki iz poslovnega leta 1923, ki pridejo v dohodkih 1. 1924 v poStev, za par % manjši, in tudi ne dejsi,tvo, da je glavni del v hranilnem prometu naložene glavnice iz majhnih in najmanjših vlog drobnih vlagateljev. Saj so se z znižanjem eksistenčnega minima ravno ti v znatnem številu pritegnili v dohodinsko obveznost in so večje hranilne vloge dandanes mnogo pogostejše nego so bile Razmere ljubljanskega prebivalstva glede dohodkov v 1. 1924. 139 pred vojno. Na vsak način pa- je jasno, da je vir dohodkov iz naložene glavnice dohodninsko kaj malo izčrpan in da so nasi zadevni podatki precejšnje poprave potrebni. Le mimogrede bodi omenjeno, da je zakon o osebnih davkih v tem pogledu zagrešil neenakost v davčni obremenitvi zaradi nedostatno predvidenega nadziranja, tako morda iz tehtnih, tedaj veljavnih razlogov, kakor ker je precenjeval davčni patrijotizem. Ko se namreč v podjetju, v poslopjih ali kakorkoli na drug viden način naložena imovina težko odtegne davčni kontroli in nosi, naložena v poslopjih, precejšnjo davčno pezo, uživa v denarnem zavodu naložena glavnica takorekoč davčno prostost, zlasti ako ume obdačeni tako glavnico primerno porazdeliti. Za tantijemne prejemke ta ugodnost zopet ne velja, ker so obdačeni s preko 50% donosa. Ako so časopisna poročila zanesljiva, je sprejel Peret v finančne zakone, sprejete dne 31. marca t. 1., določbo, po kateri ima finančna uprava pravico, da vpogleda v bančne in hranilnične konte, denarni zavodi pa dolžnost, da predlože izpise poedinih računov. Kljub težavam pa, ki so posledica izprememb v predpisih o dohodnini, za primerjalnost kakor tudi zanesljivost naših statističnih podatkov ter izsledkov in kljub neenakosti, ki sledi za popolnost podatkov, iz neenake dohodkovne kontrole, hočemo poskusiti s par statističnimi vrstami prikazati vsaj glavne črte dohodkovnih razmer poslovne Ljubljane po načelu, da je nekaj, dasi tnalo, vseeno boljše ko nič. Olede razmer o dohodkili delavskih slojev bode statistika socijalnega zavarovanja v zvezi s statistiko, ki jo bo nudil davek od zaslužka telesnega dela, utegnila kmalu podati izčrpen pregled. Kar pa se tiče držaMiega uradništva, so njegove razmere glede dohodkov vobče znane, toda statistično zelo težko ugotovljive, ker so njegova bivališča porazdeljena po vsej ljubljanski okolici (monopolsko in železniško osebje). Po teh uvodnih ' besedah je treba obrniti pozornost na konkretne izsledke dohodkovne statistike, to pa predvsem glede absolume višine tako nominalnih kakor realnih dohodkov vseh cenzitov in njih porazdeljenosti na posamezne stopnje dohodkov. Takoj spočetka utegne osupniti ugotovitev, da spada v dohodkovno skupino z realnim letnim dohodkom 10* 140 Razmere ljubljanskega prebivalstva glede dohodkov v i. 1924. 3333 kron (50.000 Din) celili 85% cenzitov, v skupino pa. ki dosega celo le realni dohodek 1660 predvojnih kron, nad 56% cenzitov, da torej v poslovnem delu ljubljanskega prebivalstva z dohodninsko-priredbenega stališča več kot polovica cenzitov ne prekorači realnega eksistenčnega minima. ki je veljal pred dobrimi 10 leti. OstaU del cenzitov šteje skupno le 550 oseb. ki se porazdele tako, da odpade na skupino z dohodki od nad 1. 50.000—75.000 Din . . 296 cenzitov, t. j. 7.7% (.333,3—5000 K) 2. 75.000—100.000 Din . . 97 » » » 2.5% (5000—6666 K) 3. 100.000—250.000 Din . 128 » » » 3.3% (6666—15.000 K) 4. nad 250.000 Din . . . 29 » » » 0.75% (nad 15.000 K) Od ostalega prebivalstva Ljubljane, ki ni zavezan dohodnini, to so: uradniški krogi brez postranskih zaslužkov in delavstvo, doseže malokdo dohodek 50.000 Din (državni uradniki, ki so obdačeni od postranskih prejemkov, so obseženi že v gornjih številkah), ali letni dohodek 75.000 Din (5000 zl. kron), ako nekoliko popravimo že prej omenjene napovedne in cenilne nedostatke. Sklepati je torej, da živi najmanj devet desetin ljubljanskega prebivalstva v primeri s predvojnim življenjskim standardom v nepovoljnih dohodkovnih razmerah. V teh se dohodki porabijo skoraj izključno za nakup nujnih potrebščin. Ta izsledek je, dasi bi prvotne številke popravili še z dodatnim 20% pribitkom, deloma dokaz za to. da je misel o bogastvu Slovenije, vsaj koHkor se tiče prebivalstva njene prestolice, fikcija, bajka, ki smo si jo sugerirali v optimizmu izza prevrata samim sebi in drugim, medtem ko je realnost povsem' drugačna, Ako upoštevamo, da šteje Ljubljana po ljudskem štetju (1. 1921) 53.306 prebivalcev in pomislimo, da so državni uradniki s službenimii, v naši statistiki neupoštevanimi dohodki preko 50.000 Din bolj redke izjeme, smemo ugotoviti, da ne doseže letnega dohodka 75.000 Din (popravljeno) niti 1.50% prebivalstva, t. j. maksimalno 4 osebe na vsakih 1000 prebivalcev. Nazadovanje v primeri s predvojno dobo se \idi v tem, da je 1. 1900 (pred četrtstoletjem!) Razmere ljubljanskega prebivalstva glede dohodkov v 1. 1924. 141 po uradni statistiki v Ljubljani brez Sp. Šiške, torej s 36.547 prebivalci, t. j. s prebivalstvom, ki je bilo za 32% manjše, štela Ljubljana 444 oseb z dohodki preko 5200 K, t. j. s preko 78.000 Din, torej več nego 5 oseb na vsakih 1000 prebivalcev. Primera z letom 1913 je še precej neugodnejša. Na posamezne stopnje prevedene dohodkovne piramide (pred vojno je bila ta piramida dvojna, t. j. nad eksistenčnim minimom in pod njim) se porazdele cenziti z nastopnimi vsotami dohodkov: Dohodkovne stopnje: število cenzitov: Skupni dohodek: Do 25.000 Din . . . . 2188 . . 30,567.395 Din Od 25 50.000 Din . . . 1087 . 38,481.777 » » 50—75.000 Din . . . 296 . 17.927.180 » » 75 100.000 Din 97 8,329.637 » » 100—250.000 Din . . 123 . . 18.262.315 » » 250—500.000 Din 26 . 8,790.983 » Nad 500.000 Din . 3 . 1.751.236 » Skupaj . . 3825 . . 124,110.543 Din Podatki te tabele so popravka potrebni, ako naj se bolj približamo realnosti. Po dohodninsko-priredbenem gradivu oz. po cenilnih zapisnikih znaša odstotni delež prve dohodkovne stopnje s 56.50% cenzitov glede skupne vsote dohodkov le 24.63%. odstotni delež prvih dveh stopenj skupaj s 84.91%, vseh cenzitov pa samo 55.63%. Nadalje ne izkazuje 22.06% cenzitov letnega dohodka preko 10.000 Din (55 predvojnih Din mesečno) in nadaljnjih 12.47% cenzitov ne dohodka preko 15.000 Din, medtem ko je v 1. 1924 znašal dejanski eksistenčni minimum vsaj 20.000 Din. Potem je zelo mnogo cenzitov prišlo v te prve stopnje le zaradi komisijske porabe metod, ki veljajo, kakor povedano, za kontingentirane davke. Zato smemo po dejanskih raztnerah, ki jih nam tu ni treba dalje razinotrivati, brez nadaljnjega smatrati, da je doseglo teh 20.000 Din tudi dejansko vseh 1702 cenzitov, spa-dajočih pb naših podatkih .v stopnje do 20.000 Din. (Realni dohodek 1330 K je dosegla pred vojno tudi bolj skromna pisarniška, dohodnini nepodvržena sila.) Na ta način se skupni dohodek, ki odpade na prvo dohodkovno stopno gornje 142 Razmere linblianskega prebivalstva glede dohodkov v I. 1924. tabele, popravi na 47,748.356 Din (1702X20.000+10,966.685 Din dohodkovne stopnje od 20.000 do 25.000 Din + 25%ni popravni pribitek k 10,966.685). Po previdnih cenitvah v priredbenem, odmernem in cenilnem postopku tekom dolgoletne prakse preizkušenih priredbenih sil finančne administrative presega dejansko doseženi dohodek obdačenega v splošnem za okoli 25%. Pesimisti pravijo, da je ta razlika povprečno celo 40%. Pa naj so tehtni razlogi, na katero opirajo ti pesimisti svoje mnenje in dasi je res, da presega v posameznih slučajih doseženi dohodek obdačenega za 100 in 200%, sledimo občnemu mnenju. Hočemo torej, da očistimo materijal vsaj onih glavnih s i s t e m a t i č-n i h pogreškov, ki so zanj karakteristični in ki izvirajo iz neiztrebljive tendence, napovedati manjši dohodek, uporabiti le 25%ni popravni pribitek ter dohodke porazdeliti v nastopni s tem pribitkoin sistematično popravljeni tabeli: Dohodkovne Cenziii Skupni % skupnih v % dohodek dohodkov 1. Do 25.000 Din . . . 57.2 47.748.356 Din 28-98 2. Od 25—50.000 Din . 28.4 48,103.221 » 29-22 3. Od 50—75.000 Din . . 7-8 22,408.975 » 13-62 4. Od 75 100.000 Din . 2.6 10,412.046 » 6-32 5. Od 100—250.000 Din . 3.3 22,827.894 » 13-86 6. Nad 250.000 Din . . 0-7 13.177.798 » 8-— Skupaj . . 100-— 164,678.090 Din 100 — S tem je menda po najprevidnejšem preudarku ugotovljen minimum (124,000.000) in maksimum (165,000.000). med katerimi leži povsem verjetno čisti dohodek dohodnini zavezanega poslovnega prebivalstva Ljubljane. Napetost med obema se nam ne zdi prevelika in se ne oddaljuje od one. ki jo nudijo angleške in nemške dohodkovne statistike. Vse nadaljnje natezanje v tej smeri je posebno v predvidncm in sistematičnem skrčevanju diference med ugotovljenim minimom in ma^ksimom. Brez korektur, ki slone nujno na cenitvah, t. j. subjektivno odvisnih momentih, dohodkovna statistika ni izvedljiva. Določno mero arbitrarnosti ima vsaka statistika na sebi in se je ni moči iznebiti. Razmere ljubljanskega preb valstva glede dohodkov v 1. 1924. 143 Po gornji popravljeni tabeli pride na 85.6% vseh cenzitov prvih dveh stopenj 58.20% skupnih dohodkov, na 14.4% vseh ostalih cenzitov pa 41.80% dohodkov. Trenutno ni mogoče presoditi, ali je taka porazdelitev dohodkov socijalno zdrava in primerna, ker ni primerjalnega gradiva. Zdi se nam pa močno, da utegne biti porazdelitev z narodnogospodarskega vidika in iz perspektive socijalne pravičnosti, ki jo naglašuje naš vek, težko da zadovoljiva. Nadalje se sme iz dasi tako enostavne tabehce tudi posneti, da niti v Ljubljani, glede dohodkov najugodnejšem mestu Slovenije, dohodki 80% prebivalcev ne morejo priti v poštev v izravnanem razmerju v obeh procesih, v katerih se uporablja dohodek, t. j. v nakupu in v štednji. Trošenje ima v procesu glede porabe dohodkov stvarno prednost, zato se mora primanjkljaj prikazati na strani štednje in s tem posredno na strani produkcije. Ako bi se pa pokazal tudi na tej strani s krajno omejitvijo potroškov kakšen presežek, produkcija kljub temu ne utegne priti do ugodnega razvitka že radi nizke kupne moči skupnih dohodkov omenjenih 80% prebivalcev, ako si ne poišče pdjemalcev drugod. To se razodeva v težavah domače industrije (celo industrijske družbe, zavezane javnemu polaganju računov, s sedežem v Ljubljani, izkazujejo v 1. 1924 skupno nad 10 milijonov Din izgube!), ki bi utegnila uspeti, kolikor je navezana na ožja domača odjemališča. le pri zvišanju dohodkovnih številk in razmer najširših ljudskih plasti. Le zvišana kupna moč bi namreč omogočila boljšo izrabo proizvodne zmožnosti in izvedbe skoraj vedno drage racjjonaHzacije proizvodnega procesa. Edino tako bi se polagoma avtomatično pojavila pocenitev tako proizvodnega procesa kakor proizvodov samih; razina pri cenah bi se sistematično zniževala. Dejansko je stanje zdaj takšno, da se je po vojni z ustanovitvijo mnogih novih industrij in s pomnožitvijo starih sicer zvišala proizvodna kapaciteta, a se je srečala z znatno znižano kupno močjo ljudskega dohodka. Rešitev enega problema (glede cen) je torej zavisna od rešitve drugega (glede proizvodov in dohodkov). Normativno reševanje le enega problema brez zveze z drugimi ( n. pr. glede cen s protidraginjskimi odredbami ali proizvodnega s poskušano racijonalizacijo, ako ni za to potrebne in raz- 144 Razmere ljubjanskega prebivalstva glede dohodkov v I. 1924 I položljive glavnice za investicije in šolanega osebja, obeta od vsega početka le skromne uspehe. Eno in drugo je pri nas mogoče izvesti samo postopoma in z žrtvami, ako ostanemo navezani na lastne sile. Žal, da je locus minoris resistentiae, kjer se bo najbrž avtomatično uveljavila potreba teh žrtev, najbrž zopet ravno pri onih slojih, ki so v prvih stopnjah glede dohodkov zastopani z najnižjim povprečnim dohodkom. Tako vsaj moramo sklepati, ako pogledamo to, kar se vrši okoli nas v drugih državah. Iz gornje tabelice se vidi nadalje, kako tenka je celo v središču. Slovenije ona plast prebivalstva, ki sme priti v poštev po svoji kupni zmožnosti v večjem obsegu in trajno, da gmotno podpira kulturna stremljenja, če je pri velikem številu teh ljudi sploh volja za to. Umetniki, ki izstavljajo v .Jakopičevem paviljonu, vedo o tem gotovo zelo konkretne stvari. Duševnim- delavcem zasigura primeren odplatek vedno le občno in trajno gospodarsko uspevanje, medtem ko je mizerija z dohodki primorana dati proizvodom materijalnih dobrin vedno prednost. Ta socijalno neugodna porazdelitev dohodkov se prikaže še nekoliko neugodnejše, ako prištejemo številu cezitov njih svojce (soproge, nepreskrbljene otroke in druge osebe), za katere so dolžni skrbeti po zakonu. To število utegne biti v resnici nekoliko višje zaradi visokega odstotka onih cenzitov, ki navadno ne vlagajo dohodninske napovedi in ki glede njih število svojcev uradoma ni ugotovljeno. Od vsega dohodnini zavezanega prebivalstva (cenzitov i n svojcev) odpade: V 1. stopnji na 53-83% oseb 28-98% skupnih dohodkov » 2. » » 29-57% » 29-22% » 3. » » 8-65% » 13-62% » 4. » » 2-96% » 6-32% » 5. » » 4-08% » 13-86% » 6. » » 0-73% » 5-92% » 7. » » 0-18% »¦ 2-28% Metoda (aritmetičnih povprečnih) vrednot, ki jo uporabimo samo za en primer, izkazuje, da odpade od vsega dohodnini zavezanega prebivalstva (cenzitov in svojcev skupaj) na vsako osebo Razmere ljubljanskega prebivalstva glede dohodkov v 1. 1924, 145 v vrs« dohodka od obdačenega od rektiBciranega skup. dohodka skup. dohodka 3. Do 25.000 Din . . . 6.108 Din . . 10.018 Din 2. Od 25—50.000 Din . . 12.471 » . . 15.165 » 3. Od 50—75.000 » . . 19.726 » . . 24.147 » 4. Od 75—100.000 Din . 27.187 » . . 32.742 » 5. Od 100—250.000 Din . 46.971 » . . 52.237 » 6. Od 250—500.000 Din . 103.971 » . . 120.755 » 7. Nad 500.000 Din . . . 250.079 » . . 312.724 » V teli številkah! se razodeva vsa neenakost v življenjski meri raznih dohodkovnih oz. socijalnih plasti. Povprečni delež, ki odpade na osebo vsega dohodnini zavezanega prebivalstva (cenzitov in svojcev) na obdačenih skupnih dohodkih, znaša 11.568 Din, od rektificiranih, torej najbolj verjetnih skupnih dohodkov, pa 15.350 Din. V 1. 1913 je znašal po obdačenem dohodku in preračunan po isti relaciji 24.000 Din. Ako pa rektificiramo tudi davčno vsoto 1. 1913 radi v statističnem materijalu ležečih sistematičnih pogreškov sicer z rektifikacijskim pribitkom. dopustnim za tedanje razmere največ z 20%nim, je znašal 1. 1913 poprečni delež celo 28.700, torej skoro še enkrat toliko. Izmed 3825 cenzitov je 739 ali 19.32% ženskih s sikupnim obdačenim dohodkom 14.912.399 Din (popravljenim 20,618.727) aU z 12% obdačenega dohodka vseh cenzitov. Prva stopnja dohodkov (do 25.000 Din) jih obsega 601 ali 81..32% s čistim dohodkom 9,978.632 Din (popravljenim 13,201.519 Din) ali s 60.21% vsega za ženske cenzite odpadajočega skupnega dohodka. V tej stopnji dohodkov je: 212 malih trgovk, branjevk, trafikantk, sejmaric itd., 93 šivilj, vezilj, modistk i. pod., 58 malih posestnic (zemljiških in hišnih), 35 gostilničark, 23 za-sebnic, 2 ženski s svobodnim poklicem in 24 cenzitk raznih drugih poklicev. V stopnji dohodkov od 25.000 Din do 50.000 Din je: 18 trgovk, 70 uradnic (strojepisk, knjigovodkinj in poslovodkinj, dnevničaiik i. pod.), 2 modistki, 23 posestnic, S gostilničark, 4 zasebnice, 5 žensk s svobodnim poklicem in 2 drugih poklicev, skupaj v tej stopnji 132 cenzitk. Mejo dohodkov 50.000 Din oz. 75.000 Din prekorači le 9 trgovk, 9 posestnic in 3 gostilničarke, skupaj 21 cenzitk (2.84% od 146 Ra 345.790 » 793.940 » —15-47% —17-62% —20-40% —23-17% —23-84% —.35-19% —24-27% —23-05%' —36-46% 20.— » ) 40.-^ » ) 60.-^ » } 88.— » ) '228.— » )i il760.— .. ) 3920.— » > 9300.— » Davčna razina je torej glede povprečnega odstotka, ki ga tvori dohodnina od dohodka, v primeru z 1. 1913 14'45krat višja, glede cenzitov do letnega dohodka 45.000 Din pa, katerih je več nego tri četrtine vseh cenzitov, lekrat, je torej približno ravno tako visoka kakor cenovna razina. Ako primerjamo s predvojnim davčnim odstotkom onega iz 1. 1924, ki ustreza po vsej verjetnosti glede absolutne višine dejansko doseženih (popraviljenih) dohodkov, se je dohodninska razina O v .češkoslOTaški Tepniblikii se i^ 3-05 Svobodni poklici skupaj . . . 745 26.422.411 » 21-29 Produktivni in svobodni poklici skupaj..... 3825 124.110.543 Din 10()-— 11* 156 Razmere ljubljanskega prebivalstva glede dohodkov v 1. 1924. Cenziti, l 787.078 » » » . . nad 300.000 2 ? 750.157 banke .....nad 300.000 2 ? 746.720 promet .... 25— 50.000 21 850.000 » 728.785 obrt ...... 100—150.000 6 900.000 » 701.931 banke ..... 150—200.000 4 ? 679.868 avt. služba . . 50— 75.000 11 800.000 » 662.379 industrija . . . nad 300.000 2 ? 653.582 zdravn. praksa 50— 75.000 11 800.000 » 652.451 pravn. praksa . nad 300.000 2 ? 585.814 posojilnice . . 100—150.000 5 700.000 » 547.130 polj. in rud. . . 100—150.000 5 700.000 » 539.300 » » » . . 250—300.000 2 ? 537.194 nalož. glavnica 25— 50.000 16 600.000 » 528.324 banke ..... 250—300.000 2 ? 526.657 hišni posestn. . 5— 25.000 54 600.000 » 522.241 zavarov. ... 5— 25.000 24 600.000 » V nadaljnih manjših vsotah dohodkov so dohodki pomožnih sil zasebnih uradnikov in dohodki vodilnih sil v industriji, bankarstvu in pravniški praksi, ki so zastopani v posameznih vrstah le še z enim samim cenzitom ali z dvema, reprezentanti višjih vrst srednjega stanu in premožnjakov v slovenskem stilu. Gornje skupne svote dohodkov se morajo popraviti seveda z raznimi nujno subjektivno pobarvanimi rektifikacijskimi pribitki. 'Razmere ljubljanskega prebivalstva glede dohodkov v 1. 1924. 159 V Statistiko glede dohodkov poslovne Ljubljane spada vsekakor vsaj opomba o dohodkovnih razmerah onih podjetij, ki so zavezana javnemu polaganju računov, četudi se pojem njih bilančnega čistega prebitka (dobička) ne krije s pojmom čistega dohodka, ki je merodajen za odmero dohodnine in gornjih naših izvajanj. Od 120 takih podjetij (delniških družb, družb z o. z. in zadrug), ki imajo svoj sedež v Ljubljani in so utegnile za bilančno leto 1924 sestaviti računske zaključke, jih izkazuje 29! izgubo v skupnem iznosu 12,261.098 Din; ostalih 91 pa porazdelimo na 4 vrste in sicer: Vrsta podjetja Štev. podjetij « o o dob. 1. Trboveljska pr. dr..... 1 . . . 38.530.792 . . 54 2. Denarni zavodi z dobičkom nad 2,000.000 Din ... . 4 . . . 17,164.381 . . 24 3. Vsi drugi denarni zavodi . 18 . . . 2,651.005 . . 4 4. Trgovska in industrijska podjetja......... 69 . . . 12,892 128 . . 18 Skupaj . . . 71,238.306 Din Med temi podjetji je (s Trboveljsko družbo) 6 takih industrijskih in trgovskih družb, ki imajo v Ljubljani le se^^lež (pisarno), medtem ko so njih obratovališča izven ljubljanske okoUce. Na ta podetja odpade skupni čisti dobiček 40,547.929, tako da pride na trgovska in industrijska podjetja, ki so zavezana javnemu polaganju računov in imajo v Ljubljani oz. ljubljanski bhžnji okolici svoja obratovališča, le skupni dobiček 10,874.991 Din. Ako razvrstimo podjetja, ki izkazujejo dobiček, v stopnje dohodkov, dobimo to-le sliko: Stopnja iJohodiiov Štev. podjetij 1. Do 1000 Din............10 2. Od 1000 do 25.000 Din......... 36 3. Od 25.000 do 50.000 Din.......9 4. Od 50.000 do 100.000 Din.......7 5. Od 100.000 do 200.000 Din......8 6. Od 200.000 do 500.000 Din.......8 160 Uradna izprememba upravnih odločb. 7. Od 500.000 do 1,000.000 Dm...... 6 8. Od 1,000.000 do 2,000.000 Din..... O 9. Od 2,000.000 do 3.000.000 Din..... 2 10. Nad 3,000.000 Din.......... 5