Vestnik učit. ženskih ročnih del. »ŽENSKA ROČNA DELA IN UClTELJICE«. (Piše: R. S.) (Dalje.) Ni bilo morda preziranje preje. ki je podlaga vsemu ročnemu delu nedostatek? Po hudih vojnih.ranah se vsele.i po- kaže. da je izdelovanje domačih tkanin in niti nekaj gospodarsko zelo važnega. Neka moč naroda tiči v neodvisnosti od zlega soseda, moč, ki brani narod potujčevanja. Tega bi ne smela narodna šola prezreti. Boli bi dvigala preja narodno zavest nego šetanje v narodni noši, ki io ie napravila najmodernejša šivilja v mestu iz pariške svile, dunajskega barsuna itd. Seveda bi se te tehnike ne smelo učiti tako kakor v nekdanjih industrijskih šolah, kjer je bila edina zanimivost dolgotra.inega, enakomerneRa sukanja niti le dobiček. ki ga ie imela učenka od svoiega dela. Učiti bi se moralo preio tako. da ostane narodu znana. da ne izmre veselie do industrije v ljudstvu. čegar zemlja daie lepi lan. drago volno. Nauk o tkaninah, o vlaknih. kakor se ie do sedai goiil na osnovni šoli ie oomanjkljiv. Deklicam se je povedalo od kod izvira vlakno, kdo ga izdela v potreben materijal. Pokazala se iim ie tudi razlika med bombaževo, laneno. svileno. kovinasto nitjo in tkanino. Ta nauk je švignil mimo mlade glavice kakor megla, ki ne zapusti nobenih utisov. Šele oraksa v noznejših letih je zorela spozuavanie niti in raznega blaga. Vse drugače pozna predica vlakno. Preja je res mehanično delo in tehnika ie lahka. Pol ure nauka zadostuie. potem se učenka vadi sama, dokler doseže spretnost obdržati enakomernost niti in obiednem sukati io. To spretnost doseže v treh do štirih urah. Na šoli kier ie 12—20 učenk v šestem šolskem letu. bi zadostoval en kolovrat, da se vse učenke nauče v enem letu presti. Raba kolovrata bi se prepustila vsaki deklici 2—3 tedne. Tako bi se preja ne učila na račun drugih tehnik. Predivo pa raste doraa. Raste tudi na šolskem vrtu, šolski niivi v zadostni ..mirožini. ako se vsako drugo ali tretje leto poseie pol ara zemlje z lanoin. Pipanie. rosenie in spravljanje lana bi oskrbeli otroci. Trlica pa ni tako dragocen stroj. d.a bi ga šola ne zmogla. Deklice 7. in 8. šolskega leta bi se vadile preje in sukanja sukanca ter pripravlian.ia (drgašania) in preje volne. To v isti meri kakor v 6. letu navadne preje. Ne trpeli bi pomanjkanja niti ne platna za ročno delo, tudi če nam vo.ina zabrani uvoz in nam iz tovarn odpokliče delavnih moških rok. Zapalo ne bi ročno delo tako žalostno, kakor se ie zdai zgodilo. Bil bi omenjeni nauk začetek uka o narodnih motivih, približno tako. kakor ie znanie črk začetek učenosti v leposlovju. (Dalje sledi.)