AH, TE POKOJNINE V rokah imam zelo kratek predlog zakona z zelo dolgim naslovom »PRED-LOG ZAKONA O USKLAJEVANJU DENARNM NADOMESTIL ZA ČAS PORODNIŠKEGA DOPUSTA, DENARNIH NADOMESTIL ZA ČAS ODSOTNOSTIZ DELA ZARADIBOLEZNINAD 30 DNI, DENAR-NIH NADOMESTIL ZA PRIMER BREZPOSELNOSTI, POKOJMN IN ZAJAMČENE PLAČE«. Zakon je resda kratek - ima samo 5 členov — a utegne usodno vplivati na socialno stanje tistih, ki sejih loteva. Loteva pa se pravzaprav vseh državljank in državljanov Slovenije. Svoje tokratno pisa-nje namenjam tisti skupini, kije zajeta v 28. besedici omenjenega zakonskega predloga - POKOJNINE - torej upokojencem. Vlada je morda skušala s tem, da je »pokojnine« skrila nekam vmes, pred pozornostjo tako poslancev kot tudi upokojencev skriti pomembnost predlaganih sprememb. A ji ta more-bitna namera seveda ni uspela. In za kaj pravzaprav gre? Najbolj na kratko - po novem naj bi se pokoj-nine usklajevale z rastjo cen življenj-skih potrebščin! Pa še to ne vsak me-sec sproti, ampak enkrat na tri me-sece (kvartalno!) z veljavnostjo za na-prej! In ker je vlada očitno gradila na načelu, da so »vse dobre stvari tri«, se bodo pokojnine dvignile le, če bodo cene življenjskih potrebščin v posa-meznem trimesečju narasle za več kot 3%, pa še takrat le za 0,70% za vsak odstotek nad tremi odstotki. Ali po-vedano drugače, če bodo cene živ-ljenjskih potrebščin v aprilu, maju in juniju narasle za 3%, bodo pokojnine višje za nič odstotkov; če bodo cene poskočile za 4%, bodo pokojnine višje za 0,7%; pri dvigu cen življenj-skih potrebščin za 5 % v posameznem trimesečju, bodo pokojnine višje za 1,4% ... in tako dalje. Da je vlada v strastni želji »zamrz-niti pokojnine« pozabila na dejstvo, da je pokojnina zaslužena z delom, da je v nekem smislu nadaljevanje delov- nega razmerja, se glede na dosedanje izkušnje na tem področju ne gre ču-diti. Prav tako ni tudi nič novega, da skuša vlada pri stranskih vratih doseči ukinitev poračunov za nazaj. In tako v veliki vnemi »ukiniti poračune« predlaga črtanje 159. in 160. člena sistemskega zakona. Ta dva člena resda opredeljujeta usklajevanje in poračune (160. člen) ter vsakoletno opredelitev razmerja med povprečno plačo v republiki in povprečno sta-rostno pokojnino za polno pokojnin-sko dobo (159. člen), a hkrati 159. člen določa tudi, da »to razmerje ne more biti nižje od 85%«. S črtanjem člena se črta tudi ta izjemno po-membna varovalka in seveda raz-merje Iahko zdrkne krepko pod fik-tivno številko 85. Zakaj je ta odstotek konstrukt, sem pisala že pred nedav-nim, a naj na kratko le ponovim. Gre za razmerje tned povprečno plačo v državi in povprečno starostno pokojnino za polno pokojninsko dobo. Polno pokojninsko dobo (35 let dela za ženske, 40 let dela za moške) pa ima le dobrih 30% vseh upokojen-cev, drugi so iz najrazličnejših razlo-gov odšli v pokoj prej. Poglejmo, kakšno je dejansko razmerje med po-sameznimi skupinami upokojencev: OKTOBER 1993 POVPREČNA PLAČA je bila povprečna pokojnina za polno dobo povprečna starostna pokojnina povprečna invalidska pokojnina povprečna družinska pokojnioa STT Razmeije 49.825 plača/ /pokojnina 42.351 85% 35.675 71,6% 29.283 58,77% 25.138 50,45% povprečna pokojnina 32.309 64,84% Dejansko razmerje med povprečno plačo in povprečno pokojnino je torej le dobrih 64% in ne 85%! S črtanjem 159. člena utegne torej hitro pasti pod 50% ali celo še nižje. Že zelo hiter izračun, kaj se bo ob predlaganem novem načinu usklaje-vanja zgodilo s pokojninami v nasled-njih letih pove, da bodo pokojninepb predpostavki, da plače ostanejo na isti ravni, da torej ne bodo rasle(!) v naslednjih petih do šestih letih, zdr-knile na vsega 50% sedanje vredno-sti! Prav tako vlade očitno prav nič ne zanima, da tako spremenjen zakon uvaja nove »boljše« upokojence. Vsi tisti, ki bodo šli v pokoj po sprejemu tega zakona (upam pa, da NE BO sprejet). bodo imeli po šestih oz. sed-mih letih indeks rasti 200, »starim« upokojencem pa bo ostal na ravni 100. Tudi ta izračun je narejen na predpostavki, da so plače ves čas re-alno enake(!). Pa da ne bo preveč podrobnosti: zakon NI sprejemljiv. Že samo iz na-vedenih razlogov ne. Enake ali po-dobne utemeljitve veljajo tudi za po-rodniške in druge prejemke, ki jih poskuša urejati ta zakon. Poslanska skupina Demokratov Slovenije se bo tako kot ves čas doslej zavzemala za strokovne in temeljito premišljene spremembe v sistemskem zakonu in bo proti interventnim pose-gom. Končam pa naj z besedami, ki jih je gospod prof. dr. Lado Rupnik (eko-nomist in soavtor strokovne študije o pokojninskem sistemu in posegih vanj) zapisal v bdprtem pistnu pred-sedniku vlade: »Najbolje bo, če predlog umaknete in sprožite pripravo strokovno in poli-tično sprejemljivih rešitev. »Stro-kovne« pripravljalce takega predloga pa čimprej naženite, da ne bodo več mogli delati škode in vznemirjati pri-zadetih.« Predlog zakona je na dnevnem redu 20. seje Državnega zbora Repu-blike Slovenije pod zaporedno šte-vilko 16. Danica SIMŠIČ