Stenografiern zapisnik trinajste seje deželnega zbora kranjskega v Ljubljani dne 22. novembra 1890. Nazoči: Prvosednik: Deželni glavar dr. Josip Poklukar in deželnega glavarja namestnik baron Oton Apfaltrern. — Vladni zastopnik: C. kr. deželni predsednik baron Andrej Winkler. — Vsi članovi razun: Ekscelenca knezoškof dr. Jakob M i s s i a, baron Beno T äusserer in Ignacij Žitnik. — Zapisnikar: Deželni tajnik Josip Pfeifer. Dnevni red: ]. Branje zapisnika XII. deželno-zborske seje dne 20. novembra 1890. 2. Naznanila deželno-zborskega predsedstva. 3. Ustno poročilo upravnega odseka o napravi ceste iz Podpeči do gospodarske ceste, ki se nahaja v ozemlji Ljubljanskega mesta ter stika z okrajno cesto Tomišelj - Lipe in glede uvrstitve obeh prog med okrajne ceste (k prilogi 42.). 4. Ustno poročilo finančnega odseka o prošnji c. kr. kmetijske družbe v Ljubljani za podporo. 5. Ustno poročilo finančnega odseka o podpori za višjo dekliško in gospodinjsko šolo pri Uršuliukah v Ljubljani (k prilogi 27.). 6. Ustno poročilo finančnega odseka o gradbi nove bolnice v Ljubljani (k prilogi 62.). 7. Ustno poročilo finančnega in upravnega odseka glede naprave nove okrajne ceste med Ribnico in Vinicami do tu mimodržeče deželne ceste Ribnica - Bloke, potem glede preložitve okrajne ceste med Sodražico in Hribom, in gledd opustitve obstoječe okrajne ceste med Žigmaricami in Retjem, z načrtom dotičnega zakona (k prilogi 63.). 8. Ustno poročilo finančnega odseka o prošnji Antena Kob- . lar-ja, kurata v deželni prisilni delalnici za definitivno imenovanje. 9. Ustno poročilo finančnega odseka glede nasveta, da se pošlje doktor zdravilstva v Berlin k dr. Kochu v namen proučenja zdravilne metode o tuberkuloznih boleznih. 10. Ustno poročilo upravnega odseka o načrta zakona ob uravnavi potoka Mirna (k prilogi 61.). 11. Ustno poročilo upravnega odseka o prošnji županstva Kostaujeviškega, da se dodela cesta med Kostanjevico in občino Kalije na Hrvatskem, MUMM KerW der dreizehnte» Sitzung tics ftriiiiiilifunJEaiiittiiges ;u Kaivach am 22. November 1890. Anmeseirde: Vorsitzender: Landeshauptmann Dr. Josef Poklukar und Landeshauptmann-Stellvertreter Otto Baron Apfaltrern. — Vertreter der k. k. Negierung: Landespräsident Andreas Baron Winkler. — Sämmtliche Mitglieder mit Ausnahme von: Se. Excellenz Fürstbischof Dr. Jakob Misst a , Benno Baron Taufferer und Ignaz Žitnik. — Schriftführer: Landschaftssecretär J o s e s P s e if e r. , Tagesordnung: 1. Lesung des Protokolles der XII. Landtagssitzung vom 20. November 1890. 2. Mittheilungen des Landtagspräsidiums. 3. Mündlicher Bericht des Verwaltungsausschusses betreffend die Herstellung einer Straße von Podpetsch bis zu der im Gebiete der Stadt Laibach gelegenen, an die Tomischel - Lipe Bezirksstraße anschließenden Wirtschaftsstraße und Einreihung der beiden Strecken in die Kategorie der Bezirksstrahen (zur Beilage 42). 4. Mündlicher Bericht des Finanzausschusses über die Petition der k. k. kraiitischen Landwirtschaftsgesellschaft in Laibach um Bewilligung einer Unterstützung. 5. Mündlicher Bericht des Finanzausschusses betreffend die Subvention für die höhere Mädchen- und Haushaltungsschule bet den Ursulinerimten in Laibach (zur Beilage 27). 6. Mündlicher Bericht des Finanzausschusses betreffend den Bau des neuen Krankenhauses in Laibach (zur Beilage 62). 7. Mündlicher Bericht des Finanz- und Verwalltmgsausschusses betreffend die Herstellung einer neuen Bezirksstraße zwischen Reifniz und Weiniz im Anschlüsse an die dort vorbeisührende Reifniz-Oblaker Landesstraße, dann bezüglich der Umlegung der Bezirksstraße zwischen Soderschiz und Hrib, und Auflassungen der bestehenden Bezirksstraße zwischen Schigmariz und Štetje, sammt Vorlage des bezüglichen Gesetzentwurfes lzur Beilage 63). 8. Mündlicher Bericht des Finanzausschusses über das Gesuch des Curateu Anton Koblar im Landeszwangsarbeitshause um definitive Anstellung. 9. Mündlicher Bericht des Finanzausschusses betreffend den Antrag wegen Entsendung eines Doctors der Medicin zu Dr. Koch nach Berlin behufs Aneignung der Heilmethode für tuberkulöse Krankheiten. 10. Mündlicher Bericht des Verwaltungsausschusfes über den Gesetzentwurf betreffend die Regulirung des Neuringbaches (zur Beilage 61). 11. Mündlicher Bericht des Verwaltungsausschusfes über das Gesuch des Gemeindeamtes Landstraß um Vollendung -der Straße zwischen Landstraß und der Gemeinde Kalije in Kroatien. 284 XIII. seja dne 22. novembra 1890. XIII. Sitzung «m 22. November 1890. 12. Ustno poročilo upravnega odseka o prošnji županstva davčnega okraja Metliškega za deželno podporo 300 gld. za napravo poskusnega vinograda z ameriškimi trtami. 13. Ustno poročilo upravnega odseka o prošnji županstva Ostrožno Brdo za podporo za napravo mostu čez Reko. 14. Ustno poročilo upravnega odseka o načrtu zakona glede izločitve podobčine Orle iz občine Dobrnnje in naprave samosvoje občine (k prilogi 50 ). 15. Ustno poročilo upravnega odseka o prošnji občine Hre-novice za ustanovitev samostojnega cestnega sklado' nega okraja (k prilogi 48 ). 16. Ustno poročilo upravnega odseka o prošnji vasi Bukovje, Gorenje in Predjama za izločitev iz občine Hrenovke in združitev z občino Postojno. 17. Ustno poročilo upravnega odseka o prošnji okrajno-ci st-nega odbora, v Velikih Laščah za uvrstitev nekaterih občinskih potov med okrajne ceste. 18. Priloga 65. Poročilo odseka za letno poročilo o § 8. letnega poročila deželnega odbora: „Šolstvo“. Seja se začne ob 10. uri 30 minut dopoldne. 12. Münglicher Bericht des Verwaltungsausschusses über die Petition der Gemeinden des Steuerbezirkes Mottling um Bewilligung eines Landesbeitrages per 300 fl. für die Anlage eines Versuchs-Weingartens mit amerikanischen Reben. 13. Mündlicher Bericht des Verwaltungsausschusses über die Petition der Gemeinde Ostrožno Brdo um Gewährung einer Subvention für den Brückenbau über den Rekafluss. 14. Mündlicher Bericht des Verwaltungsausschusses über den Ge-setzentivurf betreffend die Ausscheidung der Untergemeinde Orle aus der Gemeinde Dobrunje und Constituirung derselben als selbständige Gemeinde lzur Beilage 50). 15 Mündlicher Bericht des Verwaltungsausschusses über die Petition der Gemeinde Hrenovi; um Errichtung eines selbständigen Straßenconcurrenzbezirkes (zur Beilage 48). 16. Mündlicher Bericht des Verwaltungsausschusses über die Petition der Ortschaften Bukuje, Gorenje und Luegg um Ausscheidung aus der Gemeinde Hrenovi; und Einverleibung zu Adelsderg. 17. Mündlicher Bericht des Verwaltnngsansschusses über die Petition des Bezirksstraßenausschusses Großlaschitz um Einreihung einiger Gemeindewege in die Kategorie der Bezirksstraßen. 18. Beilage 65. Bericht des Rechenschaftsberichtsausschusses über §. 8 des Rechenschaftsberichtes des Landesausschusses: „Unterrichtswesen". §fgmn bet Sitzung um 10 itbr 30 iJUnuten Normung. —=-<o= XIII. seja dne 22. novembra 1890. — XIII. Sitzung am 22. November 1890. 285 Deželni glavar: Potrjujem sklepčnost visoke zbornice in otvarjam sejo. Gospoda tajnika naprosim, da prečita zapisnik zadnje seje. 1. Branje zapisnika XII. deželno-zborske seje dne 20. novembra 1890. 1. Lesung des Protokolles der XII. Landtagssitzung vom 20. November 1890. Tajnik Pfeifer: (Bere zapisnik XII. seje v nemškem jeziku. — Liest das Protokoll der XII. Sitzung in deutscher Sprache.) Deželni glavar: Želi kdo kak popravek v ravnokar prečitanem zapisniku ? (Nihče se ne oglasi. — Niemand meldet sick).) Ako ne, izrekam, da je zapisnik zadnje seje potrjen. 2. Naznanila deželno zborskega predsedstva. 2. Mittheilungen des Landtagspräsidiums. Deželni glavar: Vsled sklepa visokega deželnega zbora, storjenega v predzadnji seji, naprosim gospoda tajnika, da izroči deželnemu odboru prošnjo, izročeno po gospodu poslancu dru. Vošnjaku. Prestopimo k 3. točki dnevnega reda, to je: 3. Ustno poročilo upravnega odseka o napravi ceste iz Podpeči do gospodarske ceste, ki se nahaja v ozemlji Ljubljanskega mesta ter stika z okrajno cesto Tomišelj-Lipe in glede uvrstitve obeh prog med okrajne ceste (k prilogi 42.). B. Mündlicher Bericht des Verwaltnngs-ausschnsses betreffend die Herstellung einer Straße von Podpetsch bis zu der im Gebiete der Stadt Laibach gelegenen, an die Tomischel - Lipe Bezirksstraße anschließenden Wirtschastsstraße und Einreihung der beiden Strecken in die Kategorie der Bezirksstraßen (zur Beilage 42). Poročevalce dr. Tavčar: Visoka zbornica! Visoki deželni zbor je dne 7. novembra lanskega leta sklenil glede naprave ceste iz Podpeči do gospodarske ceste, ki se nahaja v ozemlji Ljubljanskega mesta ter se stika pri Lipi z okrajno cesto Tomišelj - Lipa, in glede uvrstitve obeh prog med okrajne ceste, da naj deželni odbor poizve, kako bi se ta cesta dala zvršiti najceneje. Deželni odbor je temu nalogu ustregel, je dal stvar preiskati in je obravnaval z interesenti. Kaj se je doseglo, tiskano je v poročilu deželnega odbora, ki se nahaja že dalj časa v rokah častitih gospodov poslancev. Naglašati nimam torej ničesar druzega, nego to, kar je povedano v tem poročilu. Vender se je izkazalo, da so se preiskave in vse dotične obravnave v jednem oziru vršile na napačni in nepravi podlagi. Mislilo se je namreč, da leži pot, ki vodi do dolgega grabna čisto v ozemlji Ljubljanskega mesta. Ako bi bilo to resnično in če bi se uvrstila ta pot med okrajne ceste, bi bila po zakonu mestna občina Ljubljanska vezana, da jo spravi v tako stanje, kakor je predpisano za okrajne ceste in da jo tudi vzdržuje v takem stanji. V upravnem odseku pa se je pokazalo, da stara pot do dolgega grabna večinoma ne leži v okrožji Ljubljanskega mesta, ampak da spada v katastersko občino Tomišeljsko. Zategadelj bi mestna občina Ljubljanska, ako bi se pot uvrstil med okrajne ceste, morala jo le na tistem mestu spraviti v predpisani stan, kolikor se nahaja v ozemlji mestne občine Ljubljanske, na vsej drugi progi pa,"kjer spada v katastersko občino Tomišeljsko, moral bi za to skrbeti cestni odbor okolice Ljub-janske. V tem oziru se ima spremeniti to, kar nasvetuje deželni odbor. V drugem se strinja upravni odsek z nasveti deželnega odbora, samo prvi nasvet, ki se tiče že obstoječe proge, ki se pri Lipah stika z okrajno cesto Tomišelj-Lipe, spremeniti bi se imel v tem smislu, da se ima ta cesta pripraviti v stanje predpisano za okrajne ceste, oziroma vzdrževati v takem stanji in sicer, v kolikor spada v ozemlje mestne občine Ljubljanske, po tej občini, v kolikor pa leži v ozemlji katasterske občine Tomišelj, po okrajnem cestnem odboru Ljubljanske okolice. Tako veleva zakon. Seveda je pa dvomljivo, ali se bode projek-tovana gradba nove ceste od gospodarske ceste do Podpeči tudi v resnici z vršila, ker se ne ve, ali bode Vrhniški cestni odbor dal to, kar se od njega zahteva. Drugače bi vsa stvar padla v vodo, in odpadla bi tudi uvrstitev ceste do dolgega grabna med okrajne ceste. Zato nasvetuje upravni odsek, naj se sprejmo nasveti deželnega odbora pod črto 2., 3., 4. in 5. nespremenjeni, 1. nasvet deželnega odbora pa naj se nekoliko spremeni. Upravni odsek stavlja torej sledeče predloge: Visoki deželni zbor naj sklene: „1. V ozemlji mestne občine Ljubljanske in katasterske občine Tomišelj ležeča in v oskrbi mestne občine se nahajajoča gospodarska cesta, ki se pri Lipah stika z okrajno, v zakonu ob uvrstitvi cest z dne 2. aprila 1. 1886. pod točko 81. c navedeno cesto Tomišelj - Lipe, in ki drži do meje pomerija pri dolgem grabnu, uvrsti se na podstavi § 23., točka 3. zakona z dne 28. julija 1. 1889., dež. zak. št. 17, med okrajne ceste, ter je, v kolikor leži v ozemlji mestne občine, po tej občini, v drugem pa po okrajnem cestnem odboru pripraviti v stanje 286 XIII. seja dne 22. novembra 1890. — XIII. Sitzung ant 22. November 1890. predpisano za okrajne ceste, oziroma vzdrževati jo v takem stanji, to pa le za slučaj, ako se v resnici zgradi nova cesta od gospodarske ceste do Podpeči. 2. Načrt, katerega sta predložile občini Preser in Borovnica o zgradbi ceste kot nadaljevanje pod točko 1. navedene proge, to je od Dolgega grabna do Podpeči oziroma do tje, kjer se stika z okrajno, v prej omenjenem zakonu ob uvrstitvi cesta pod točko 81. navedeno cesto Log - Podpeč - Studenec, odobri se v zvršitev. 3. Glede uvrstitve pod točko 2. navedene proge med okrajne ceste postopati je deželnemu odboru v smislu § 22. navedenega cestnega zakona, ter pri ugodnem uspehu obravnav z dotičnimi o blast vi predložiti deželnemu zboru v prihodnjem zborovanji načrt za to potrebnega deželnega zakona. 4. Da prevzame cestni zaklad skladovnega okraja Vrhniškega primerni donesek k troskom zgradbe v točki 2. navedene ceste, ki so proračunjeni na 5.747 gl d. 61 kr., pričeti je deželnemu odboru potrebne obravnave, držeč se tega stališča, da naj ! znaša donesek najmanj 1.000 gld. 5. Cestnemu odboru skladovnega okraja Ljubljanske okolice se dovoli za napominano cestno zgradbo podpora 1.000 gld. iz deželnega zaklada, katero mu je o svojem času nakazati v izplačilo po napredku zgradbe; ostalo potrebščino zgradbe, kolikor jo namreč ne bo pokrite s to podporo ter z doneskom pod točko 4. omenjenim, pokriti bo iz cestnega zaklada ravnokar imenovanega okraja.“ Deželni glavar : Otvarjam razpravo in vprašam, ali želi kdo besede ? (Nihče se ne oglasi. - Niemand meldet sich.) Ako ne, prestopimo na glasovanje in menim, da ni treba glasovati o vsakem predlogu posebej, ampak skupno o vsih 5 predlogih. (Pritrjuje se. — Zustimmung.) Ker se pritrjuje, prosim gospode, ki pritrde vsim 5 predlogom upravnega odseka, naj blagovole listati. (Vsi predlogi obveljajo. — Alle Anträge werden angenommen.) Prestopimo sedaj k 4. točki dnevnega reda, to je: 4. Ustno poročilo finančnega odseka o prošnji c. kr. kmetijske družbe v Ljubljani za podporo. 4. Mündlicher Bericht des Finanzausschnsies über die Petition der k. k. krainischen Landwirtschaftsgesellschaft in Laibach um Bewilligung einer Unterstützung. Poročevalec Detela: Visoki zbor! Čast mi je poročati o prošnji c. kr. kmetijske družbe v Ljubljani za podporo za 1. 1891. v prospeh kmetijstva na Kranjskem. Ker je prošnja vložena po glavnem odboru jako zanimiva in ker se iz nje tudi vidi, kako misli odbor rabiti naprošeno podporo, dovolil si bodem prečitati jo. 'Prošnja se glasi (bere: — liest:) „Tudi letos si usoja udano podpisani odbor stopiti pred visoki deželni zastop s prošnjo za podporo o njegovem delovanji za prospeh kmetijstva našega. Da se je društveno delovanje v zadnjih letih toliko razcvitalo, gre naj veča zasluga visokemu deželnemu zastopu, ki je s svojo velikodušno podporo omogočil tako uspešno delovanje, ki se priznava od kmetovalcev cele dežele sploh, čemur je dokaz, da se je število udov podvojilo, od kar družba uživa deželno podporo. Ko se danes ulj ud no podpisani odbor vnovič obrača do visokega deželnega zastopa za daljno privolitev primernih sredstev za družbene namere, porabi to priliko, poročati visokemu deželnemu zboru o najtoplejši zahvali, katero je izrazil družbeni občni zbor dne 30. oktobra t. 1. slavnemu deželnemu zastopu za njegovo izdatno pospeševanje kranjskega kmetijstva. Visokemu deželnemu zboru so dobro znane neugodne razmere, o katerih se dandanes bori kmetovalec za pičli svoj dohodek in le vsestranski napori ter pomoč od merodajne strani mu bodo pomagali, da ne podleže ter se tako ohrani najvažnejši stan naše dežele in ukrepi davčna moč njegova. Med tem ko kmetovalci gorenjske strani hodijo pravo pot o gospodarjenji ter rabijo le pospeševanja, spodbuje in napredka pri njihovem kmetovanji, da bodo z uspehom prebili neugodne čase, ki enkrat vender morajo miniti, treba je dati Notranjcem sredstev na roke, da bodo pričeli boljše izkoristevati svoje prostrane prostore , ki so ustvarjeni za živi-narstvo, in treba se je slednjič z vso silo poprijeti Dolenjca, kateremu bode prav kmalu vzela trtna uš nekdaj bogato rodeče vinograde, ki so mu bili najboljši vir dohodkov, o katerih je pa žalibog pozabil drugih panog kmetijstva, vsled česar stoji sedaj na pragu največe bede. Z veseljem mora udano podpisani odbor kon-štatovati, da se kmetovalci iz vsih strani dežele v hitro rastočem številu poslužujejo prilik, katere jim družba ponuja v pospeševanje kmetijstva ter da so žalibog društvena sredstva le prepičla, da bi zamogla zadoščevati vsim opravičenim zahtevam. Visoki deželni zbor naj je pa prepričan, da glavni odbor njemu dovoljene podpore vestno obrača na korist posameznih panog kmetijstva, in gotovo preveč ne trdi. ako reče, da se sad onih podjetij, katere je zvršil z deželno podporo, deloma že prav očividno kaže. Bodi uljudno podpisanemu odboru dovoljeno slavnemu deželnemu odboru razložiti, katere so za bližnjo prihodnost njegove namere o pospeševanji kmetijstva in za katere bi on tudi porabljeval deželno podporo, ako se mu ta izvoli nakloniti. Kar se tiče poljedelstva, obrača podpisani odbor svojo skrb raz ven na pouk o umnem obdelovanji zemlje posebno na dobavo dobrih semen ter na olajšanje obdelovanja s pomočjo strojev. Naša dežela ni velika in naravno je, da zato tudi naša X1H. seja dne 22. novembra 1890. — XIII. Sitzung am 22. November 1890. 287 družba more plodonosnejše delati nego enake osredne družbe drugih velikih dežel. Naša družba zadobiva zategadel od leta do leta bolj obliko velike zadruge, od katere morejo kmetovalci dobivati skupno po prav nizkih cenah razne potrebščine. Družba je pričela preskrbljevati za svoje ude razna poljska semena in ker se so kmetovalci prepričali, da je to zanje velike koristi, poslužujejo se tudi vedno bolj te prilike, zato pa znaša promet o semenih pri družbi že sedaj več nego 10.000 gld. na leto. Vsled velikih skupnih naročil morejo dobiti udje boljša in izkušena semena po enakih cenah, kakor prodajajo svoje domače pridelke. Kmetovalci pridejo torej brez posebnih stroškov do boljših semen, in če bi drugega ne bilo, oni uvajajo toliko potrebno menjavo semena v svoja gospodarstva. Vpeljavanje kmetijskih strojev smatra glavni odbor tudi za svojo nalogo, v čemur ga zlasti sedaj podpira pomanjkanje dobrih, zanesljivih ter cenili delavcev in poslov. Glavni odbor posreduje vsako leto nakup mnogih strojev in sicer po zelo nizki ceni, ker dajejo tovarne 25 do 30°/o popusta družbi, ki pride le naročnikom v prid. A naj večje uspehe pa dosežejo podružnice s svojimi stroji, kateri se pridno rabijo in največ novih udov privabijo družbi, iz tega uzroka podpira o tej zadevi glavni odbor svoje podružnice, kolikor mu le pripuščajo njegove sile in hoče tudi v bodočnosti tako postopati. Važnost sadjarstva ni treba pojasnjevati, vsaj se vidi, koliko denarja že sedaj ta stroka dovede v deželo vzlic temu, da je v večjem delu dežele skorej še nerazvita. Važnost sadjarstva pa raste od dne do dne in prav gotovo je, da bode sadno vino tudi pri nas kmalu zavzemalo ono važno mesto, katero zavzema v južni Nemčiji ali pa na Francoskem. Glavna skrb kmetijske družbe je pospeševati hitro za-sajenje vsili sposobnih prostorov s sadnim drevjem in sicer načinom, da se ponudi kmetovalcem dobro vzgojeno drevje prav po ceni ali zastonj. Naša družba v tej zadevi toliko stori, kakor nobena druga v Avstriji, in prepričana je, da bodo te njene žrtve tisočerokrat povrnene. Glavni odbor oddaja sedaj redno na leto po najmanj 10.000 visokodebelnih dreves in to deloma zastonj, deloma za komaj tretjino one cene, ki stoji tako drevje po kupčijskih drevesnicah. Glede vinarstva, kateremu preti pogin vsled trtne uši in katero mora tudi vsled drugih ujim mnogo trpeti, skušal bode uljudno podpisani odbor vselej, kadar se mu bode prilika ponujala, pospešujoče nastopiti ter po svojih silah doprinesti k olajšavi bremen našega ubožnega vinščaka. Najvažnejše mesto zavzema govedarstvo, ki je in mora postati prva panoga kmetijstva po vsi h delih dežele. Žalibog je bilo dosedaj govedarstvo skorej v dveh tretjinah naše dežele zelo zanemarjeno in mnogo žrtev bode stalo jo dovesti do po-voljnega razvitka. Veselo je pa to, da se so začeli prav zelo zanimati za govedarstvo tudi Dolenjci, ki imajo kaj pripravna tla za stroko kmetijstva, ki bode gotovo postala nadomestilo za vinarstvo. Dočirn je dosedaj glavni odbor le težko razpečal subvencijske bike na Dolenjskem in je zanje stržil četrtino kup- nine, prosijo sedaj Dolenjci za prirejitev prodaje plemenih bikov ter je udeležba toliko obila in živahna , da je bikov vedno premalo in se dosežejo cene skorej kakor na Gorenjskem. Izvzemši majhen del Gorenjske je umna uporaba mleka na Kranjskem še malo poznata, zato je ena važnih bodočih nalog podpisanega odbora pospeševanje mlekarstva v obče po celi deželi ter planinarstva posebej po goratih krajih naše dežele. Če slavimo v izgled cvetoče Švičko plani-narstvo, sme se trditi, da naše planine dajejo komaj desetino užitka, katerega bi mogle dajati, in zato zasluši naše planinarstvo vso pozornost merodajnih krogov. Najlepše se je razvilo v zadnjih desetletjih v naši deželi konj a rstvo, katero je vidno napredovalo podpirano po ljubezni, katero goje kmetovalci nekaterih pokrajin za to stroko. Vzreja konj se širi po vsi deželi in donaša lepe dohodke konje-rejcem. Glavni odbor, oziroma njega sam ostalih ko-njarski odsek se resno trudi to stroko pospeševati, zlasti pa gledati na to, da se uporabljajo dobri plemeni žrebci. Družba je vpeljala s takim uspehom konjske dirke v trab, kakor ni to v nobeni drugi deželi, do čim se na Koroškem ali Štajarskem komaj po 10 kmetskih tekmovalcev k eni dirki zglasi, je število kmetskih tekmovalcev n. pr. pri dirki v St. Jarneju redno nad 40. Te dirke želi odbor tudi v bodoče pri rej e vati, ker se že sedaj kažejo nasledki, namreč, zarad dirke konjereje! najboljša žrebeta doma obdrže, mesto da bi šla iz dežele, koder so za našo konjerejo izgubljena. 8 pomočjo deželne podpore pričel je sedaj uljudno podpisani odbor pospeševati tudi prašičerej o in mora reči, da je dosegel najlepše uspehe. Odbor je vpeljaval namreč Jorkširske prašiče, ki imajo mnogo prednost mimo naših domačih ali hrvaških ter so veliko bolji za kupčijo v inozemstvo. Naši kmetovalci so kmalo spoznali prednost Jorkširske pasme in zato prihajajo od vsi h strani prošnje za take plemene prašiče , ki se povsod precej priljubijo , koder jih enkrat spoznajo Glavni odbor ima že sedaj toliko naročil, da bi moralo preteči par let, predno bi jim mogel zadostiti. Skušal pa bode po mogočnosti ustreči, ako mu bode deželna podpora na razpolaganje, ker uvideva, da je reja prašičev na Kranjskem vsled lege dežele neizmerno važna, ki donaša iz inozemstva našim kmetovalcem lepe dohodke. Ovčarstvo so naši kmetovalci v mnogih krajih neopravičeno opustili, a sedaj uvidevajo to napako ter se vračajo k tej panogi nazaj s pomočjo, katere morejo izkoristiti prostore in krmo, ki drugače neporabljeni ostanejo. Ovčarstvo pa daje pravi dobiček le tedaj, če je ovčja pasma prava, zato se je pa odbor trudil vpeljati v deželo pravo pasmo in hoče tudi v bodočnosti ovčarstvo tako pospeševati, v kateri namen bi mu tudi pomagala deželna podpora. Tudi ribarstvo želi odbor v bodočnosti pospeševati, kar' se bode tem lažje storilo, ker bode vsled novega ribarskega zakona tudi prispevek interesentov samih na razpolaganje. Odbor je poiz- 288 XIII. seja dne 22. novembra 1890. vedel, da je večina voda. že brez račje kuge, zato je sedaj mogoče s primernimi denarnimi sredstvi hitro dovesti naše vode do onega bogastva na rakih, zarad katerega so slovele ter prinašale deželi lepe dohodke. Razven navedenih reči, pečal se bode odbor tudi s pospeševanjem čebelarstva, umne uporabe gnoja, s premovanjem govedi, z gozdarstvom i. t. d., k čemur vsem seveda mu bode treba izdatnih denarnih sredstev. Z ozirom na tu navedene reči prosi torej udano podpisani odbor: Visoki deželni zbor blagovoli naj dati c. kr. kmetijski družbi Kranjski v prospeh kmetijstva naše dežele primerno podporo za leto 1891.“ Iz te prošnje oziroma iz tega poročila je razvidno občekoristno delovanje kmetijske družbe. Zato je finančni odsek uvaževaje to uspešno delovanje v korist kmetijstva, sklenil priporočati slavnemu zboru primerno podporo v prospeh kmetijstva. Pri tej priliki je prišlo v finančnem odseku tudi v razgovor, da bi se v prihodnjem letu moralo posebno skrbeti za to, da se bode zakon o povzdigi reje goveje živine, kateri je letos zadobil Naj višje potrjenje, tudi v istini zvrševal. V tem zakonu je določeno, da mora na 100 plemenskih krav priti jeden bik plemenjak. Kakor je znano se tako razmerje skorej nikjer na Kranjskem ne nahaja. Žali-bog so naše občine v tako neugodnem stanji, da na 350 — 400 krav pride šele jeden bik plemenjak. Ravno danes sem slišal, da imajo v neki občini celo za 700 krav samo enega bika. Gmotna podpora in sodelovanje kmetijske družbe je torej na vsak način potrebna, da se omenjeni zakon zrvšuje; kajti občine , ki bodo prisiljene, da si preskrbe potrebno število bikov plemenjakov, ne bi si mogle pomagati, če bi tudi imele potrebni denar za nakup bikov, kajti v deželi ni toliko vabljivih bikov plemenjakov, kolikor jih je treba. Da bi pa župani šli v sosedne dežele kupovat bike, to bi provzročilo preveč troškev, in biki bi bili zelo dragi, če bi jih vsaka občina posebej kupovala. Vrh tega pa bi se tudi ne moglo doseči pravega uspeha, ker vsi možje, kateri hi bike kupovali, vender niso toliko zvedeni o tem, da bi pri nakupu zmirom pravo zadeli. Potrebna je torej v tem oziru enotna akcija. Treba je gmotne podpore, da se nakupi potrebno število bikov, treba pa je tudi, da to akcijo prevzame dogovorno z deželnim odborom kmetijsko društvo, ki je v prvi vrsti poklicano skrbeti za to. Finančni odsek je torej uva-ževal, da bode za prihodnje leto v to s vrbo treba dovoliti primerno visoko podporo, ki je pa gotovo jako dobro naložena, kajti nihče' ne more tajiti, da je živinoreja, zlasti govedarstvo najtrdnejši steber kmetijstva. Kolikor se da povzeti iz statističnih dat, reprezentuje vrednost goveje živine na Kranjskem okoli 16,000.000 gld. To je gotovo veliko premoženje, in ako se uvažuje, da bi se dalo doseči, če se primerno povzdigne govejereja, kakor je že lanskega leta pri posvetovanji zakona o povzdigi reje goveje živine naglašal gospod poročevalec, če bi se dalo doseči, da bi se stanje le toliko zboljšalo, da bi bilo pričakovati, recimo pri vsaki kravi 5 gld. — XIII. Sitzung n m 22. November 1890. več dohodka, kar je primeroma malo in se da prav lahko doseči, in pri vsakem volu 10 gld. dobička znašalo bi to 1,300.000 gld. več dobička na leto kakor dosedaj. S tem bi se kmetijstvu izdatno pomagalo. Te številke so nizke in nikakor se ne sme reči, da so preoptimistične. Iz teh ozirov je bil finančni odsek mnenja, da se posebno glede podpore za govedorejo za prihodnje leto nasvetuje izdatno višja svota. Kar se tiče druge panoge kmetijstva, katere je podpirati, razvidno je iz prošnje, da kmetijska družba v vsakem obziru jako uspešno deluje. Najboljši dokaz je ta, da se je število društvenikov toliko pomnožilo in da se je zanimanje za družbo po vsi deželi razširilo. Poprejšnja leta, pred kadmi 10 do 15 leti, se nihče zmenil ni za kmetijsko družbo. Pri občnih zborih čakati se je moralo do 11. ali 12. ure, da se je zbobnalo toliko udov, da je bil zbor sklepčen. Sedaj pa se udeležuje občnih zborov lepo število udov iz raznih krajev dežele. Naglašati je še tudi, da ima društvo svoj posebni list »Kmetovalec«, kateri jako koristno vpliva na razvoj kmetijstva, ker razširja pouk v kmetijstvu po vsi deželi, in reči se mora, da je kmetijska družba pravo ugodilo, ko je začela izdajati ta list. Nihče ne bode dvomil, da je podpora v prospeh kmetijstva, katero nasvetuje finančni odsek, popolnoma opravičena, in trditi se sme, da je malo podpor, katere dovoljuje visoki deželni zbor tako obče koristnih, kakor ravno omenjena podpora. Finančni odsek si torej usoja predlagati: Visoki deželni zbor naj sklene: »V prospeh kmetijstva se dovoli za 1. 1891. podpora 6.000 gld. iz deželnega zaklada, katera je porabiti v znesku 2.000 gld. po nasvetu c. kr. kmetijske družbe za razne panoge kmetijstva; 4.000 gld. pa za povzdigo govedoreje, zlasti za nakup bikov plemenjakov, katere je oddajati dogovorno z glavnim odborom c. kr. kmetijske družbe občinam po primerno znižani ceni«. Deželni glavar: Želi kdo besede? (Nihče se ne oglasi. — Niemand meldet sich.) Ako ne, prosim gospode, ki pritrde temu predlogu, naj blagovole ustati. (Obvelja. — Angenommen.) Prestopimo k 5. točki dnevnega reda, to je: 5. Ustno poročilo finančnega odseka o podpori za višjo dekliško in gospodinjsko šolo pri Uršulinkah v Ljubljani (k prilogi 27.). 5. Mündlicher Bericht des Finanzausschusses betreffend die Subvention sür die höhere Mädchen- und Hallshaltungsschule bei den Ursulinerinnen in Laibach (zur Beilage 27). XIII. seja dne 22. novembra 1890. — XIII. Sitzung um 22. llouembcr 1890. 289 Poročevalec vit. dr. Bleiweis - Trsteniški: Visoki deželni zbor ! Finančni odsek je pretresal izročeno mu poročilo deželnega odbora o podpori 7a višjo dekliško in gospodinjsko šolo pri Uršulinkah v Ljubljani — priloga 27. Poročilo deželnega odbora obseza zgolj zgodovino obravnav, katere so tekle med predstojništvom Uršulinskega samostana in deželnim odborom, pri-čenši s prošnjo Uršulinskega reda z dne 29. oktobra 1889 za podporo in z deželnozborskim sklepom z dne 18. novembra 1889. Temu zgodovinskemu razjasnilu dodani so nasveti, mereči na to, da se Urš ulmskemu redu v Ljubljani „za vzdržavanje višje dekliške gospodinjske šole“ dovoli za leto 1891. prispevek 500 gld. iz deželnega zaklada. Prispevek je zvišati na 1.000 gld. „v bodočih letih, kadar se na tej šoli otvorijo vsi razredi“. Ker bode šola po programu, kojemu je pritrdil deželni odbor — št. 4657 de 1890 — krojila tri razrede ali letnike, nastane zvišanje dotične podpore, katero je zavisno od ugodnih učnih uspehov, po nasvetu deželnega odbora šele z onim letom, v katerem se na omenjenem zavodu ustanovi tretji razred. Rešuje vprašanje, ali je nasvete deželnega odbora priporočati visoki zbornici, moral se je finančni odsek najprej baviti s predloženim šolskim programom ter po njem presoditi značaj in svojstvo omenjenega zavoda. Iz programa se je pa prepričal, da šole, otvorjene od Uršulinskega reda s 15. septembrom t. L, nikakor ne gre nazivati „višjo dekliško šolo“. Kategorija in učni smoter „višjih dekliških šol“ sta v toliko jasna, da se s tem izrazom uže spaja ostro označen pojm. Namen takim šolam je, podati ženski mladini splošno omiko, katera ono preseza, ko j o dobi na ljudski in meščanski šoli. Šole te vrste, namenjene v prvi vrsti višjemu srednjemu stanu in njegovemu ženskemu naraščaju, podajajo učenkam svojim učno tvarino, nepristopno splošni ljudski ali meščanski šoli. V programu pa, predloženem po Uršulinskem redu, ne nahajamo jednakega učnega smotra, glavni cilj omenjenega zavoda ni ona širša splošna omika, po kateri teži višja dekliška šola, temveč sredotočje učnega črteža je pri tem zavodu gospodinjstvo — Haushaltungskunde, — in skorej vsi predmeti sprejeti v šolsko osnovo podrejeni so temu- cilju. Kar je teoretičnih predmetov v programu, na primer zemljepisje, zgodovina, računstvo in prirodo-slovje, vidimo večinoma, da se le uče v onih mejah, katere so določene za višje razrede ljudske šole, in le izjemoma ugajajo terjatvam meščanskih šol. Posebno jasno vprizori se fundamentalni razloček med Uršulinskem zavodom in istinita višjo dekliško šolo, če si ogledamo materin jezik in oni obseg, k oj ega zavzema v učnem načrtu. Pri istiniti višji dekliški šoli naslanja se vsa znanstvena vzgoja na temeljitem poznanji materinega jezika in njegovega slovstva, slovnica in slovstvena zgodovina materinega jezika zavzema prvo mesto v učnem načrtu ter nadkriluje vse druge predmete. Oglejmo si pa sedaj učni načrt Uršulinskega zavoda, kateremu je pritrdil deželni odbor! Iz literature nič drugega nego v zadnjem letu životopis najzasluž- nejših za vrlo odgojo slovenske mladine najkoristnejših pisateljev, pri pismenih vajah pa „vsakovrstni poslovni sestavki s posebnim ozirom na prihodih poklic deklic“ ! Ni treba daljšega dokaza, da zavod, s kojim se bavi priloga 27, ni „višja dekliška šola“ ter vsaj sub hoc titulo ne more deležen postati nobenega deželnega prispevka. Vender nastane vprašanje, ali ne bi zavod s tako osnovo, kakor jo kažeta šola Uršulinskega samostana in njen učni program, morebiti ugajal drugi in nič manj občutni dejanski potrebi narodne vzgoje ? Finančni odsek tega vprašanja ni mogel zanikati. Istina je, da v slovenski družbi premalo nahajamo žen in deklet, razpolagajočih s širno novodobno splošno omiko v narodnem duhu. Nedostatek je to ; a večja k vara se godi gmotnemu in duševnemu napredku narodnega organizma s tem, da je.v široki plasti navedenega srednjega stanu premalo takih žen, katere na vse strani ustrezajo tirjatvam, kakor jih gospodinjstvo v polnem pomenu besede dandanes s kavlja hišni gospodinji. Ljudska šola ne daje tega znanja, še manj se ga priuči v učiteljišči, katero po svojem učnem smotru čisto drugim specijalnim nameram služi, — mlado dekle torej, poklicano, da postane svoj čas duša in osredje rodbinskega kroga, ono v onih sprednostih in naukih, kakor jih zahteva skromni a pri vsem tem pr e važni poklic prave gospodinje, običajno le toliko izve, kolikor ravno prilika nanese v domači hiši! Finančni odsek, kojemu se je naložilo baviti se s tem vprašanjem, tega stališča ni smel prezirati. Ni se spotikal nad neprimernim naslovom, s kojim se mu je predstavljal zavod gospej Uršulink, temveč sodeč, da ima novi zavod vsaj nekatere znake „dekliške nadaljevalne in gospodinjske šole“' izraža svoje prepričanje, da bode tudi taka šola dobro došla neki živi potrebi slovenskega prebivalstva, da utegne pospešiti javni blagor naše dežele ter da ji vsled tega pristaje moralna pravica do deželnega prispevka. V tej njegovi sodbi ne moti ga nepopolnost predloženega učnega načrta, kateri se bode pač dal popraviti po navodilih deželnega odbora, in celo to ni moglo predrugačiti njegovega mnenja, da učiteljsko osobje ni povsem za poduk sposobno in da je obisk prvega, letos otvorjenega razreda silno neznaten. Res je, da v prvi letnik ne pohaja več nego četverica ali peterica učenk, toda začetek je, in upanje ni presangvinično, da bode, ako so učni uspehi primerni, s časoma naraščalo število gojenk. Vsled tega nasvetuje finančni odsek: „Visoki deželni zbor naj sklene: 1. ) Uršulinskemu redu v Ljubljani se dovoli za vzdrževanje višje dekliške gospodinjske šole jv Ljubljani za leto 1891. prispevek 500 gld. iz deželnega zaklada. 2. ) Ta prispevek zvišati hoče deželni zbor v letu 1892. na 1.000 gld., če se na tej šoli otvori še drugi razred, ter bode tej šoli naklonil podporo v enakem znesku tudi nadalje, ako bodejo izjave kompetentnih šolskih oblastij ob učnih uspehih ugodne. 3. ) Deželni odbor naj o številu učenk na tem zavodu in ob učnih uspehih vsako leto poroča deželnemu zboru.“ 290 XIII. seja dne 22. novembra 1890. Deželni glavar: Otvarjam splošno debato o teh predlogih. Želi kdo besede ? (Nihče se ne oglasi. — Niemand meldet sich.) Ako ne, prestopimo v nadrobno razpravo. Želi kdo besede k enemu ali drugemu teh predlogov ? (Nihče se ne oglasi. — Niemand meldet sich.) Ako ne, menim da glasujemo skupno o predlogih finančnega odseka. (Pritrjuje se. — Zustimmung.) Prosim torej gospode, ki se strinjajo s temi predlogi, naj blagovole ustati. (Vsi predlogi obveljajo. — Alle Anträge werden angenommen.) Najkrajša pot je, ako precej glasujemo o celoti. Ker ni ugovora, prosim gospode, ki sprejmejo te predloge tudi v celoti, naj blagovole ustati. (Obvelja. — Angenommen.) Glede 6. točke dnevnega reda omenjam, da mi je gospod načelnik finančnega odseka naznanil, da dotične obravnave še niso dognane. Odstavljam torej to točko iz dnevnega reda današnje seje in prestopimo k 7. točki, to. je : Poročevalec Tisnikar: Visoki deželni zbor! Čast mi je poročati v imenu finančnega in upravnega odseka o napravi nove okrajne ceste med Ribnico in Vinicami do tu mimo držeče deželne ceste Ribnica - Bloke, potem - XIII. Sitzung am 22. Uoveinder 1890. glede preložitve okrajne ceste med Sodražico in Hribom in glede opustitve obstoječe okrajne ceste med Žig m uricami in Retjem ter o načrtu dotičnega zakona. Okrajni cestni odbor Ribniški je prosil, da se mu dovoli graditi novo okrajno cesto iz Ribnice do Vinic in dalje preložiti cesto iz Žigmaric na Retje. Troski te zgradbe za blizu 19 km dolgo progo pro-računjeni so na 31.919 gld. 46 kr. Cestni odbor na drobno utemeljuje svojo prošnjo, katere obseg je tiskan v prilogi 63., in ker je to poročilo deželnega odbora že dalje časa v rokah častitih gospodov poslancev, ne bodem vsega ponavljal, ampak navedel le glavne razloge, na katere se opira cestni odbor Ribniški v svoji prošnji. Koristi nove ceste bi bile sledeče: Ribniška dolina je od Loškega potoka ločena po Veliki gori. Dosedaj vežete Ribniško in Sodražko dolino z Loškim potokom dve cesti in sicer ena od Globelja čez Goro in Mali Log do Retij, in druga čez Žigmarice, Podklanec in Bloke do Retij. Prva je dolga 27 km, druga pa 44 km. Glede prve ceste moram omenjati, da je preko Gore tako strma, da znaša strmina okoli 20 palcev na seženj, tako da je za težke vozove popolnoma nerabna. Druga cesta pa ima tudi 12 palcev na seženj strmine. Nova cesta iz Ribnice do Hriba bode samo 19 km dolga, torej za 8—9 km krajša, kakor za težke vozove absolutno nerabna cesta čez Goro, in za 25 km krajša, kakor cesta čez Boncar-Bloke do Hriba, strmina pa bode znašala le na primerno kratkem delu nekoliko nad 4 palce na seženj. Da se dosedaj ni gradila ta cesta, izvira od tega, da je šel dosedaj ves promet na Rakek in da se je le gledalo na to, napeljati vse ceste do Rakeka, sedaj pa, ko je gotovo, da se bode gradila Dolenjska železnica , in da bodo imeli tudi v Ribnici postajo, sklenil je cestni odbor soglasno priporočati zgradbo te ceste, da se promet iz Loškega potoka dovede do Dolenjske železnice. Znano je visoki zbornici, kak je promet z lesom v Loškem potoku. Ondi se povprečno izvozi lesa proti Rakeku do 200 vozov na dan. Nahaja se tam 4 parnih žag, med katerimi je posebno znamenita ona na Hribu, ki je gotovo ena izmed naj večjih na Kranjskem. Dalje bi se, ako bi se zgradila ta cesta,' prihranil en kolodvor, namreč pri Žlebiču, in vsled tega troški za železniški urad in vzdrževanje kolodvora. Omenjam še, da gre ta nova proga po naj nižjem sedlu v vi-sočini 718 m, med tem ko znaša visočina pri sedanji cesti čez Goro 931 m in ona čez Boncar-Blošček 860 m. Tudi deželni stavbni urad se je povoljno izrazil o tej črti, tako, da dalje nimam ničesar omenjati. Po novem cestnem zakonu je za napravo kake nove ceste treba poprej zaslišati politično in vojaško oblastvo. Ker se sedaj te obravnave niso mogle zvršiti, je nalog deželnega odbora, da zasliši te dve oblastvi, prodno izprosi zakonu naj višje potrjenje. Omenjam še, da je zgradba te ceste jako n u j n a , ker se prične, kakor se splošno upa, zgradba Dolenjske železnice že prihodnjo jesen, in želeti bi bilo, da se gradenj e ceste še poprej prične, ker bi se prihranilo s tem 20 do 25°/o stavbnih troškov.. 7. Ustno poročilo finančnega in upravnega odseka glede naprave nove okrajne ceste med Ribnico in Vinicami do tu mimo držeče deželne ceste Ribnica-Bloke,potem glede preložitve okrajne ceste med Sodražico in Hribom, in glede opustitve obstoječe okrajne ceste med Žigmaricami in Retjem, z načrtom dotičnega zakona (k prilogi 63.). 7. Mündlicher Bericht des Finanz- und Berwaltnngsausschuffes betreffend die Herstellung einer neuen Bezirksstraffe zwischen stieisniz und Weiniz im Anschlüsse an die dort vorbeiführende Reisniz-Oblaker Landesstraffe, dann bezüglich der Umlegung der Bezirksstraffe zwischen Soderschiz und Hrib, und Auslassung der bestehenden Bezirkssiraffe zwischen Schigmariz und Retzen sammt Borlage des bezüglichen Geseffentwnrfes (zur Beilage 63). »XIII. seja dne 22. novembra 1890. V imenu upravnega in finančnega odseka torej predlagam: Visoki deželni zbor naj sklene: , »1.) Pritrjuje se načrtu zakona o napravi dveh novih okrajnih cest med Ribnico in Vinicami, potem med Sodražico in Hribom, ter o opustitvi obstoječe, iz Retij čez Mali Log in Goro držeče in pri Žigma-ricah z Ribniško - Bloško deželno cesto se stikajoče okrajne ceste. Dem Entwürfe des Gesetzes, betreffend die Herstellung zweier neuen Bezirksstraßen zwischen Rcifniz itnb Weiniz, dann zwischen Soderschitz und Hrib, und die Auflassung der bestehenden, von Retje über Kleinlak und Gora führenden und bei Schigmaritz in die Reifniz-Oblaker Landesstraße einmündenden Bezirksstraße wird die Zustimmung ertheilt. 2. ) Deželnemu odboru se naroča, da temu načrtu zakona pridobi Najvišje potrjenje. Der Landesausschuss wird beauftragt, die Allerhöchste Sanction dieses Gesetzentwurfes zu erwirken. 3. ) Cestnemu odboru Ribniškemu se dovoljuje za zgradbo v načrtu navedenih cest podpore 10.000 gld. in neobrestno posojilo v znesku 6000 gld. iz deželnega zaklada, katero posojilo je vrniti v šestih letnih obrokih pričenši leta 1892.« Prosim, da se preide v nadrobno razpravo. Deželni glavar: Otvarjam splošno razpravo. Želi kdo besede? Gospod poslanec Kavčič ima besedo. Poslanec Kavčič: Visoki zbor! Jaz bi se ne bil oglasil proti temu predlogu, že zalo ne, ker je namenjen priti v korist kmetskemu stanu , kar bi se moralo vsaj misliti po poučilu deželnega odbora v prilogi 63. Na vsak način pa si štejem v dolžnost, napraviti nekoliko opazek glede poročila deželnega odbora oziroma zaradi utemeljevanja cestnega odbora Ribniškega. Stvar je javna in marsikateri gospod bode prečital in pregledal to poročilo, in videl bode, kako čudne stvari se v njem podajajo visokemu zboru in vender bi bila visoka zbornica prostor, kjer bi morala resnica biti na dnevnem redu in torej ne gre, da bi nihče ne vstal in se oglasil, da zagovarja resnico, temveč, da bi se stvar molče spravila pod streho. Reklo bi se: Kranjska ima čudne zastopnike, ali pa ne poznajo razmer. Tako sem čital v poročilu, da se bode tudi Čabarska graščina udeležila dotične ceste. Za božjo voljo, kako se more kaj tacega trditi, kajti, to se mi zdi, kakor da bi kdo rekel, tudi Pivka se je bo udeležila. Čabar vender nima nobene zveze z Loškim Potokom, in bližje imajo do Rakeka nego do Ribnice. To je torej čudno utemeljevanje. Ča-barski gozdi so veliko bližje Rakeku, nego Ljubljani, in torej je trikrat bližje voziti v Rakek, kakor pa v Ribnico in potem čez Ljubljano v Trst. Ta stvar torej ni resnična. Dalje čitam v poročilu, da se bode iz Loškega Potoka izvažalo lesa 200 voz na dan. No to je že - XIII Sitzung am 22. Aoveniber 1890. 291 neko število. Ni rečeno, koliko dni v letu se vozi toliko vozov, ampak misliti si moramo, da se jih poprečno vozi 200 na dan. Odbijmo pa praznike, nedelje itd., in vzemimo v poštev le 200 dni na leto, in ker se vozi 200 vozov na dan, dobimo 40.000 vozov v letu, ali toliko, kakor 8000 vagonov. V poročilu o zgradbi Dolenjske železnice pa se računa samo 4004 vagonov lesa iz vse Dolenjske. To ne more biti resnično, saj bode ta cesta sama več dala. Če je to resnično, potem je seveda pričakovati, da bode dežela imela jako veliko korist od Dolenjske železnice, mislim pa, da to ni resnično, kajti ko' bi števili!, da pride 80 kubičnih čevljev na en voz, pa toliko se ne more naložiti, bilo bi to, ker se na leto vozi 40.000 vozov, 3,200.000 kub. čevljev lesa na leto. 1 kub. čevelj lesa velja navadno 30—40 kr., računajmo torej 36 kr., in potem vidimo, da se bo prodalo lesa za 1,152.000 gld. na leto. Če bodo tisti kraji v resnici toliko dobivali, in trdi se to v poročilu, da že sedaj toliko dobivajo, potem mora tam biti denarja kar na kupe. To pa ne more biti resnično , kajti žage ali pile so se dajale od roke do roke, pa še nobeden se ni redil od njih. Sedaj jih ima v rokah neki Alimondo v Trstu, ta ima od njih največ koristi in pametno bi bilo, ako bi se cestni odbor Ribniški obrnil do njega in ga vprašal, koliko bi dal za zgradbo te ceste, pa kakor se vidi iz poročila, se to ni zgodilo, ampak cestni odbor si je mislil', bode že dežela dala, vsaj ima zadosti denarja. Jaz nimam ničesar proti temu, če se predlog vsprejme, že zato ne, ker je častiti moj gospod tovariš Pakiž kum tega otroka, ampak oglasil sem se samo zaradi tega, ker ne smem molčati nasproti takim lažem. Pri drugi priliki naj gospod poročevalec pregleda tako stvar in naj ne stavija častnega svojega imena pod take reči, kajti sicer bi se moglo misliti, da se vsa stvar samo prepisuje, ne da bi je bil bral gospod poročevalec. Kdor kaj podpiše, mora vender poprej stvar prečitati, in če vidi, da je kje kaka neresnica, jo mora odstraniti. Dalje se pravi v poročilu, da bo nova zveza Loškega Potoka in Ribnice krajša od sedanje za 14—15 km. 14 ali 15 km, kaj pa je to, ali koliko bližje pa je čez Rakek v Trst, kakor pa čez Ribnico v Ljubljano in potem v Trst. Da bo iz Loškega Potoka ali iz Ribnice 15 km bližje do Ljubljane, to naj že bo, ampak če sem v Rakeku ali pa v Ribnici, to je pa vender velika razlika, in jaz si ne morem misliti, da bo za to daljavo Dolenjska železnica vozila toliko bolj po ceni, da bi mogla konkurovati z vozniki, ki bodo vozili direktno na Rakek. Dalje se pravi, da je Prezid oddaljen 8 km od Loškega Potoka. To je res, ampak samo za živali ki plavajo po zraku, to je zračna črta, poti pa ni, in se po mojih mislih tudi ne bo nikdar delala. Prezidane! je ne bodo delali, ker bi jih več stala, nego bi si potem na nji služili denarja to je vožarine. Na Prezid se torej ni treba ozirati, daljava sama na sebi ni velika, ali potem lahko rečemo, da je iz Loškega Potoka v Ribnico še bližje, treba pa je v poštev jemati daljavo ceste, ne pa zračno črto. Iz teh razlogov sem proti govoril in ne morem glasovati za predlog finančnega odseka, ker poročilo deželnega 292 XIII. seja dne 22. novembra 1890. odbora ni sestavljeno na resničnih podlagali ali podatkih. • . » Poslanec Pakiž: Visoki deželni zbor! Čudno se mi je “zdelo, da Se je gospod predgovornik postavil na stališče zagovornika južne železnice (Poslanec Klun: *- Abgeordneter Klun: „Dobra! dobro!“), ob enem pa se mi je zdelo čudno, da pravi gospod predgovornik, kaljo morejo ljudje soditi o kaki stvari, če niso prepričani o njej. Gospod predgovornik sam gotovo o stvari ni bil prepričan, ker mi je sam povedal, da še nikdar ni bil v tamošnjih krajih. Jaz pa moram potrditi, da so v okolici Loškega potoka res ogromni gozdje,-.kakor se je to že večkrat naglašalo v visokem zboru. Kneza Auersperga gozd obsega 36.000 oralov. Da so v Lqškem Potoku 4 parne žage, se je že večkrat omenjalo. Gozd, ki pripada Rudeževi graščini, ima do 3000 oralov, in občini Draga in Trava imate svojih gozdov več kakor 2000 oralov,, in občina Loški Potok gotovo tudi 2000—3000 oralov svojega gozda. Potem je občina Gora, ki ima čez 1000 oralov svojih gozdov, potem občina Sodražica, ki ima tudi ■ do 4000 oralov svojih gozdov in z vseh prej omenjenih gozdov se bode les ižvaževal po tej novi trasirani ali projektirani cestni progi do bližnega kolodvora ali železniške postaje, ki ima biti med Žlebičem in Ribnico. Torej je to, kar poroča cestni odbor Ribniški, vender podobno resnici, in naglašati moram, da je poročilo deželnega odbora po vsem sestavljeno na podlagi resnice in potrebe. Pa ako bi tudi druge potrebe ne bilo, zadostovalo bi to, da sq pomisli, kako silno daleč imajo ljudje in uradniki iz Ribnice do Loškega Potoka, 40—45 km, in iz Kočevja do Drage celo 70—75 km. Samo to že dokazuje potrebo, da se gradi ta nova cesta, in jaz torej mislim, da bi častiti gospod predgovornik ne storil nobenega v nebo vpijočega greha, ako bi glasoval za predlog častitega gospoda poročevalca oziroma finančnega odseka. Priporočam prav toplo, da se predlog vsprejme. Poslance da Ludi to ni istina, če trdi gospod predgovornik, da samo en del Ribniškega okraja prosi za to cesto. Zapisnik seje cestnega odbora Ribniškega je na razpolaganje in zastopnik Loškega Potoka pri cestnem odboru Ribniškem je Jože Košmerl, ki je tudi za to cesto glasoval. Mislim, da je torej dokazano, da ne želi ceste samo en del Ribniškega okraja. Poslanec dr. Tavčar: Prosim besede v formalnem oziru. Predlagam konec debate. Deželni glavar: Gospod poslanec Kavčič se je-že oglasil k besedi. XIII. seja dne 22. novembra 1890. Gosod poslanec dr. Tavčar predlaga konec debate. Prosim gospode, ki pri trde temu formalnemu predlogu, naj blagovole ustati. (Obvelja. — Angenommen.) Predlog za konec debate se je sprejel. Gospod poslanec Kavčič ima besedo. Poslanec Kavčič: Visoki zbor! Dovoljeno mi bodi, da napravim prav na kratko samo nekoliko opazek glede tega, kar je govoril častiti gospod tovariš Pakiž. Dejal je, da sem prijatelj južne železnice in dokazati mu hočem, da je na krivi poti. Če se peljem iz Ljubljane v Postojno, se peljem štirikrat tako daleč, kakor iz Rakeka v Postojino. Če se pa peljem iz Rakeka v Trst, je to tako daleč, kakor pa v Ljubljano. Sicer pa. sem dokazoval s številkami in tiste naj bi se bile ovrgle. Jaz lahko rečem poštenemu človeku: „ti ne govoriš resnice“, ali dokazati jo je treba. Če pravi gospod Pakiž, da nisem bil v tamošnjem kraji, moram mu povedati, da sem bil toliko časa v Prezida, da sem pošteno mrzlico dobil. Vsaj ni res, da je tam toliko velikanskih gozdov, in če so tudi, si vender ne morem misliti, da je prostor tako velik, da bi izvažali les po oni cesti. Po tem takem pa je treba za vso Dolenjsko samo ene ceste. Pa še nekaj omenjam, da se vidi, kako lahko se dokažejo laži cestnega odbora Ribniškega. Če se vozi 200 voz na dan, morala bi znašati mitnina po 6 kr. za konja 4800 gld. vsako leto, vsa mitnina od mitnice na Blokah pa znaša 4163 gld., torej več ‘nego 600 gld. manj. Ali pri tem se mora v poštev jemati, da se iz Blok veliko več vozi skozi mitnico, kakor pa iz Loškega Potoka, torej kje je mitarina? Kar se tiče opazke, da vozniki ne bodo veliko zgubili, če se zasuče predmet na Ribnico, omenjam, da hodijo vozniki tudi lahko na Hrvaško in na Ogrsko, ampak razlika je ta, da morajo drugod seno kupovati in plačevati hlev za živino. To je pa druga razlika. Poleg tega ne vidijo otrok in žene. Sedaj je videl voznik otroke na vsaka dva dni, potem pa jih bo videl vsak teden, z ženo in otroci se pa vender ne bo potepal po svetu in gospodarstvo doma zanemarjal, naposled pa ničesar domu ne prinesel. Sedanji njegov dobiček je bil ravno to, da je peljal na Rakek, potem zvečer zopet nazaj in ostajal je med tem vedno doma. To je bil njegov dobiček, katerega bi potem zapravil po krčmah v tujih krajih. Poročevalec Višnikar: Popolnoma umevam častita gospoda zastopnika Ložkega okraja, da se protivita odsekovemu nasvetu in tudi nimam uzroka, hudovati se nad njima, pač pa sem jima celo hvaležen, da sta toliko ugovarjala, kajti ako bi bila nameravana cesta res brez pomena, bi ona gotovo molčala, a ker se bojita, da bi se po tej zgradbi ves promet od Bloke in Rakeka zasukal na Ribnico, zato se predlogu tako protivita. To je popolnoma naravno. Ako gospod predgovornik trdi, XIII. Sitzung am 22. November 1890. 293 da je toliko neresničnega v poročilu deželnega odbora, potem moram nekoliko ugovarjati. On pravi, kje je Čabranka ? Prosim naj pogleda na zemljevid, kako je blizu Draga. (Poslanec Kavčič: — Abgeordneter Kavčič: „na zemljevidu!“) To je vender znano, kako veliki so čabranski gozdi, in da segajo od Kočevske in Ložke meje do Istre in blizo II. Bistriškega okraja. Mnogo lesa se tudi izvaža v Trnovo na Št. Peter Reški železnici. — Les iz teh obširnih gozdov se bode tudi v prihodnje izvažal deloma po južni železnici, a deloma lahko tudi po dolenjski železnici. — Dalje omenjam, da se na Rakeku oddaje na leto približno 800.000 meterskih centov lesa na kolodvoru. Ako vzamemo, da se naloži na voz 12 meterskih centov, je to torej 66.000 voz. Ako vzamemo, da se vozi na dan 200 voz in Če računimo 200 dni na leto, znašalo bi to na leto 40.000 voz, kar je torej lahko mogoče, ker se na Rakeku prevaža 66.000 voz. To torej ni nič neverjetnega. Rakek je res bližje Trsta nego Ribnica, in če Dolenjska železnica ne bo mogla toliko znižati tarife, da bi mogla konkurovati z južno železnico, je to tembolje za Ložki okraj. Če se vzame v poštev dohodke iz mitnic, potem je tudi verjetno, da je toliko prometa, kakor sem omenjal. Mitnica pri Logatcu ima dohodka 5600 gld. in na Bloški Polici 4679 gld. Ako vzamemo za voz mitniško pristojbino 10 kr., je razvidno, da pride na Bloško Polico 46.790 voz. Iz tega je torej razvidno, da je označeni promet ne le mogoč, ampak tudi dokazan. Glede resolucije gospoda poslanca dra. Vošnjaka nimam druzega omenjati, nego, da se tudi meni zdi primerna. Ako se dosedaj lastniki velikih gozdov niso primerno pritegnili k vzdrževanju cest, se bode to zgodilo v prihodnje. Nimam sicer mandata, govoriti o resoluciji v odsekovem imenu, za svojo osobo pa mislim, da se lahko zanjo glasuje. Omenjam le še to, da dežela ne bi imela dati 16.000 gld. podpore, kakor je rekel gospod poslanec dr. Vošnjak, ampak le 10.000., ker 6000 gld. je le posojilo. Prosim, da se preide v nadrobno razpravo. Deželni glavar: Prestopimo v razpravo in prosim gospoda poročevalca, da prečita § 1. načrta zakona. Poročevalec Višnikar: (bere: — liest:) § I- V cestnem skladovnem okraji Ribniškem je napraviti sledeči novi cestni progi kot okrajni cesti, in sicer: a) progo, držečo iz Ribnice čez Jurjevico do Vinic, kjer se stika z Ribniško-Bloško deželno cesto ■; b) progo, ki se od Ribniško-Bloške deželne ceste pri Sodražici odcepi in drži mimo Gore na Hrib, kjer se stika z okrajno, v zakonu o 294 XIII. seja dne 22. novembra 1890. — XIII Sitzung oni 22. November 1890. uvrstitvi cest z dne 2. aprila 1866. L, dež. zale. št. 6, pod št. 65. b) aa) navedeno, od Čabranke čez Travo, Loški Potok in Studenec držečo cesto. § 1. Im Straßenconcurrenzbezirke Reifnitz sind nachstehende Straßenstrecken als Bezirksstraßen neu herzustellen, und zwar: a) Die Strecke mit dem Zuge von Reifnitz über Jurjvwitz bis Weinitz, allwo dieselbe in die Reifnitz-Oblaker Landesstraße einmündet; b) die Strecke, welche von der Reifnitz ^ Oblaker Landesstraße bei Soderschitz abzweigt und an Gora vorbei nach Hrib führt und alldort in die im Straßenkategvrisirungs-Gesetze vom 2. April 1866, L. G. B. Nr. 6, unter Post 65 b) aa) vorkommende, an der Tschubranka beginnende Obergras-. Laserbach-Studenzer Bezirksstraße einmündet. (Obvelja brez debate. — Wird ohne Debatte angenommen.) Poročevalec Tisnikar: (bere: — liest:) § 2. V zakonu o uvrstitvi cest z dne 2. aprila 1866. 1., dež. zak. št. 6., pod št. 65. b) aa) omenjena okrajna cesta, ki drži iz Retij čez Mali Log in Goro do Ribnjško-Bloške deželne ceste, s katero se stika pri Žigmaricah, opusti se kot okrajna cesta, kedar se v prejšnjem paragrafu pod b) navedena proga dodela ter izroči javnemu prometu. § 2. Die imStraßenkategvrisirnngs-Gesetze vom 2. April 1866, L. G. B. Nr. 6, unter Post 65 b) aa) vorkommende Bezirksstraße, welche von Retje über Kleinlack und Gora bis zur Reifnitz-Oblaker Landesstraße führt und in dieselbe bei Schigmaritz einmündet, wird nach erfolgter Fertigstellung und Übergabe der im vorhergehenden Paragraphs sub b) bezeichneten Strecke an den öffentlichen Verkehr als Bezirksstraße aufgelassen. (Obvelja brez debate. — Wird ohne Debatte angenommen.» Poročevalec Tisnikar: (bere: — liest:) Mojemu ministru za notranje reči je naročeno, zvršiti ta zakon. Mit dem Vollzüge dieses Gesetzes wird mein Minister des Innern beauftragt. (Obvelja brez debate. — Wird ohne Debatte angenommen.) Poročevalec Tisnikar: (bere: — liest:) Zakon z dne................................, veljaven za vojvodino Kranjsko, o napravi dveh novih okrajnih cest med Ribnico in Vinicami, potem med Sodražico in Hribom, ter o opustitvi obstoječe, iz Retij čez Mali Log in Goro držeče in pri Žigmaricah z Ribniško-Bloško deželno cesto se stikajoče okrajne ceste. Po nasvetu deželnega zbora Svoje vojvodine Kranjske ukazujem na podstavi § 22. deželnega zakona z dne 28. julija 1889. L, dež. zak. št. 17, o na-pravljanji in vzdrževanji javnih neerarskih cest in potij, tako : Gesetz vom...................................... wirksam für das Herzogthum Kram, betreffend die j&er(fe£Cunp zweier neuen We-zirksftraßen zwischen Wsifnitz und Weinitz, dann zwischen Soderschitz und Krib, und die Auslassung der bestehenden, von Wetze über Klein tack und Kora führenden und bei Schig-rnaritz in die Weifnitz-Kbtaker grander.straftc einmündenden Wezirtrnstratze. Über Antrag des Landtages Meines Herzogthnmes Krain finde Ich auf Grand des § 22 des Landesgesetzes vom 28. Juli 1889, L. G. B. Nr 17, betreffend die Herstellung und Erhaltung der öffentlichen nichtärarischen Straßen und Wege anzuordnen, wie folgt: (Obvelja brez debate. — Wird ohne Debatte angenommen.) Deželni glavar: S tem je rešen tudi 1. odsekov predlog, prosim gospoda poročevalca, da prebere še enkrat 2. in 3. odsekovi predlog. Poročevalec Tisnikar: (Bere 2. in 3. predlog, ki obveljata brez debate. — Liest den 2. und 3 Antrag, welche ohne Debatte angenommen werden.) Predlagam tretje branje. Deželni glavar : Prosim torej gospode, kateri vsprejmo ravnokar v drugem branji sprejeti načrt, uvod in naslov načrtanega zakona in predloge odsekove tudi v tretjem branji, naj blagovole ustali. (Obvelja. — Angenommen.) Sedaj pride na vrsto še resolucija gospoda poslanca dr. Vošnjaka. Poslanec gso<8^==-------- Založil kranjski deželni odbor. — Tiskal J. R. Milic.