VSE ZA ZGODOVINO 97 S KNJIŽNE POLICE ZGODOVINA ZA VSE Coprnice in coprnjaki Marija Plemenitaš, Z očetom sva šla coprnice gledat. Šentjur: Javni sklad RS za kulturne dejav- nosti, Območna izpostava in Literarno društvo, 2023. 75 strani. Z očetom sva šla coprnice gledat je knjiga Ma- rije Plemenitaš, v kateri so zbrane pripovedke, ki so si jih pripovedovali na Kozjanskem v prejšnjih generacijah ob kmečkih kolektivnih opravilih, te- matsko pa so vezane na manj ali slabo razumljeno dogajanje v naravi. Gre za nadaljevanje avtoričine- ga interesa za lokalno zgodovino Dobja pri Planini, majhnega kraja v osrčju Kozjanskega. Plemenitaše- va je tako izdala knjigo Zgodbe s Handila, Legenda o nastanku Dobja, ob stoti obletnici začetka prve svetovne vojne pa še pisma svojega dedka babici ob njegovi mobilizaciji in odhodu celjskega polka v Galicijo (Ljuba moja Mici). Knjiga, ki je opremljena z ilustracijami, ponuja zbir pripovedi lokalnih informatorjev, zbranih na jesen življenja generacije, ki se je formirala na začet- ku 20. stoletja, ko je praznoverje obstajalo vzpore- dno z etabliranim krščanskim svetovnim nazorom. Mestoma je celo prišlo do sinteze praznoverja in družbene morale, o čemer pripoveduje zgodba o znašanju moža nad ženo zaradi promiskuitete pred sklenitvijo njune zakonske zveze. Zapisane zgod- be govorijo o težavnem sprejemanju drugačnosti, predvsem v potencirani obliki (izjemna lepota in njeno nasprotje - izstopajoča grdota ali deformira- nost), ter »sproščanju« napetosti z izživljanjem nad substituti coprnic in coprnjakov: to je nad živalmi. Pripovedi so dejansko katalog izživljanja nad kra- stačami in mačkami. V knjigi pa lahko najdemo tudi simpatične razlage o še danes uporabljeni frazi »so te zmešale čarovnice« za napačno nameščeno obleko ali obutev na vse zgodaj. Pomemben ele- ment je tudi eksistenčna beda ljudi, kar v pripove- dih predstavlja motiv kraje mleka ponoči. Na eni stran je izražen strah pred izgubo mlečnosti krav – pomembnega, bogatega in rednega vira hrane – ob tem pa tudi drzne nočne tatvine mleka. Sveta, ki je upodobljen v pripovedkah ni več, saj je modernizacija – vključno z izobraževanjem – odpravila oblike druženja ob kolektivnih kmečkih opravilih, grdo ravnanje z živalmi pa je postalo družbeno nesprejemljivo, ampak določene predsta- ve, izvirajoče iz negotovosti, so preživele. Predstave o coprnicah in coprnjakih torej še zmeraj poganjajo strahovi, domišljija in stimulansi. Željko Oset