57 Uvodnik/Leading article UTRJEVANJE VREDNOT IN VZPODBUJANJE SPREMEMB: ZDRAVSTVENA REFORMA 2003 Dušan Keber zdravstveno zavarovanje enotne premije, zato posamezniki z najnižjimi dohodki danes prispevajo za zdravje svoje družine (skupaj z obveznim zavarovanjem) že skoraj dva svoja me- sečna dohodka na leto, najbogatejši pa manj kot enega. Ta zmanjšana progresivnost pri zbiranju sredstev za zdravstve- no varstvo nas je pripeljala v slepo ulico: sistem je še vedno podfinanciran in bi potreboval dodaten denar, s povečeva- njem finančnih obremenitev pa bi se najrevnejši državljani pričeli množično odpovedovati prostovoljnemu zavarovanju, kar bi drastićno zmanjšalo njihove možnosti tudi pri uveljav- ljanju pravic iz obveznega zavarovanja. Zato je prvi cilj reforme, da to deformacijo odpravimo s po- novno uvrstitvijo pravic, ki so za zdravje in zdravljenje doka- zano koristne, v celoti v obvezno zdravstveno zavarovanje. Reforma financiranja vključuje tudi novo oblikovanje sezna- ma pravic iz obveznega zavarovanja in natančnejšo opredeli- tev postopka, s katerim je možno spreminjati vrsto in količino pravic. Če bodo za nekatere zdravstvene storitve doplačila osta- la, bodo socialno limitirana, torej bo tudi pri njih veljal sistem solidarnosti. Doplačila večine državljanov ne bodo več prisi- ljevala v dopolnilno zavarovanje, odprle pa se bodo možnosti za nove oblike prostovoljnih zavarovanj, ki bo zlasti usmerjen na premožnejše državljane, na primer hitrejši dostop do zdrav- stvenih storitev, kjer so v javnem sistemu čakalne dobe. Takoj pa je potrebno dodati, da to ne bo pomenilo preskakovanje seznama čakajočih, ki so zavarovani zgolj obvezno, saj bo pro- stovoljno zavarovanje moralo v celoti pokrivati vsebino svoje ponudbe. Z drugimi besedami: od takega zavarovanja bodo imeli nekaj koristi vsi, saj bo krajšalo čakalne vrste v javnem sistemu. Opisana usmeritev obnavlja načeto solidarnost, ne rešuje pa problema podfinanciranja. Resnici na ljubo zgolj za poveča- nje financiranja ne potrebujemo reforme, temveč družbeno soglasje o tem, kolikšen obseg javnih sredstev za zdravstvo si ob današnji stopnji produktivnosti lahko privoščimo. Ta čas še ni mogoče napovedati, ali bo v bližnji prihodnosti prišlo do povečanja virov, zlasti ker vlada med vplivnimi družbenimi partnerji, kot so delodajalci in sindikati, do te pobude precejš- nja zadržanost. Nedvomno bi vztrajanje pri današnjem obse- gu, ki je glede na povpraševanje državljanov premajhen, hkrati pa že povzroča izgube, pomenilo nadaljnje redčenje pravic in povečevanje zaostanka za razvojem v razvitejših državah. Med dodatnimi finančnimi viri prihajajo v poštev trajni proračun- ski priliv v zdravstveno blagajno po vzoru pokojninske bla- gajne, povečana prispevna stopnja, večja osnova za prispe- vek samozaposlenih državljanov, druga zavarovanja za po- večana tveganja ali kombinacija vsega naštetega. Drugi cilj reforme je dosedanji netransparentni način plače- vanja izvajalcev, ki je ob zanemarjanju razlik v stroških za raz- lične primere zdravljenja prinašal presežke nekaterim in izgu- bo drugim ter sprožal kopico sprevrženih vzpodbud, kot so podaljševanje ležalne dobe, prepogoste hospitalizacije in ne- potrebne napotitve k specialistom, ni pa vzpodbujal učinko- vitejših in cenejših oblik dela, kot so dnevna kirurgija, ambu- lantno zdravljenje in zdravljenje na domu. V okviru reforme Demografske spremembe ter nove tehnologije in zdravila po vsem svetu povečujejo pritiske na zdravstvo. Zaradi boljših postopkov zdravljenja se podaljšuje preživetje bolnikov in po- večuje število kroničnih bolnikov. Z družbenim razvojem in vse večjo dostopnostjo informacij se izboljšuje osveščenost državljanov, hkrati pa njihove zahteve. Pričakujejo nove pro- grame, večjo možnost izbire, boljšo odzivnost izvajalcev in lastno sodelovanje pri zdravstveni oskrbi, ki so je deležni. V Sloveniji smo priča enakim trendom (1), obenem pa so demo- grafske spremembe med najneugodnejšimi, saj se število otrok zmanjšuje in starejših ljudi povečuje, stroški za zdravje pa so pri tej slednji skupini skoraj petkrat večji od stroškov v pred- hodnih življenjskih obdobjih. Na te izzive se je potrebno odzvati. V večini držav potekajo reforme zdravstvenega varstva ali pa jih načrtujejo in tudi v Sloveniji se odločamo zanjo. Reforma zdravstvenega sistema pomeni znatne spremembe in največkrat zahteva sodelova- nje vseh državljanov. Vse spremebe pa potrebujejo stabilne temelje: načela in vrednote, ki morajo ostati nedotaknjene ali jih je potrebno celo okrepiti. Zdravstvene reforme, ki se jih lotevajo moderne socialne države v zadnjem desetletju, si za svoja temeljna izhodišča zastavljajo domala identične vredno- te in načela (2–6). Poudarjajo, da mora biti v središču pozor- nosti zdravstvenega sistema interes državljanov – kar pome- ni, da morajo biti interesi izvajalcev ter spremljajočih dejavno- sti temu podrejeni, da je potrebno omogočiti dostop do zdrav- stvenega varstva vsem državljanom – kar pomeni univerzalno zdravstveno varstvo, ki upošteva potrebe vseh ljudi ne glede na njihov materialni položaj, in da mora biti ta dostop pra- vičen – kar pomeni enako dobro zdravstveno oskrbo za vse ljudi z enakimi zdravstvenimi potrebami. Za te države ni dvo- ma, da mora biti zdravstveno varstvo v pristojnosti javnega sektorja in da mora njegovo financiranje temeljiti na principu solidarnosti in trajnosti ne glede na to, ali se denar zbira preko davkov, prispevkov socialnega zavarovanja ali kot kombina- cija obojega (7–9). Hkrati se te države ne izogibajo raznoliko- sti med ponudniki zdravstvenih storitev – javnih in zasebnih – v skladu s cilji v posamezni družbi. Med temi vrednotami sta solidarnost pri finaciranju in pra- vičnost pri dostopu glavna stebra zdravstvenih sistemov vseh socialnih držav. Tako pomembna sta za veliko večino držav- ljanov, da se nanju zaklinjajo celo države, ki uvajajo spremem- be v nasprotni smeri. Tudi v Sloveniji imamo nekaj izkušenj s tem: ob reformi v začetku devetdesetih let nihče ni upal javno izreči, da zmanjšujemo solidarnost v sistemu zdravstvenega varstva, pa vendar se je zgodilo natanko to. Delni umik države s področja financiranja zdravstvenega varstva, ki je bil sicer neizogiben ukrep, je bil izveden neustrezno, saj je z uvedbo doplačil za večino zdravstvenih pravic zmanjšal dotedanjo sko- raj popolno solidarnost pri zbiranju sredstev in breme finan- ciranja v povečani meri prenesel na ekonomsko šibkejše sloje prebivalstva. Sledil je nezadostni popravek v obliki prosto- voljnega zavarovanja za doplačila, ki pa v resnici ni prosto- voljno, saj se mu državljani, če nočejo bankrotirati ob vsaki hujši bolezni, ne morejo izogniti. Poleg tega ima prostovoljno ZDRAV VESTN 2003; 72: 57–8 58 ZDRAV VESTN 2003; 72 že razvijamo in uvajamo model plačevanja, ki temelji na celo- vitosti in zahtevnosti zdravstvene oskrbe posameznega držav- ljana. Osnova so standardni stroški učinkovitega zdravljenja, ki temeljijo na kliničnih smernicah, te pa sledijo načelom na izsledkih temelječe medicine. S tem bo državljan in ne izvaja- lec tudi v finančnem smislu postal osrednja točka zdravstve- nega sistema. Usmeritev, da bo denar sledil bolniku in ne po- trebam zdravstvenih ustanov, bo izboljšala dostopnost do zdravstvenih pravic in povečala izenačenost državljanov, ki te pravice potrebujejo. Reforma pomeni spreminjanje zakonov in podzakonskih ak- tov in razmeroma sunkovite spremembe obstoječega ravna- nja. Načrtovana reforma se navzven kaže kot reforma financi- ranja, čeprav bodo njene posledice mnogo globlje in bodo posegle domala v vse nevralgične točke zdravstvenega var- stva. Vzporedno z njo načrtujemo izboljšave zdravstvenega varstva v obliki trajnega razvoja, ki jim prav zaradi evolucijske- ga pristopa po naši presoji ne pritiče naziv reforma, pa čeprav jih v marsikateri državi poimenujejo enako. Eno takih področij je področje poslovanja, vodenja in uprav- ljanja sistema zdravstvenega varstva. Za zdravstveni sistem je značilna ohranitev managementa iz prejšnje države z vsemi slabostmi: neracionalnim trošenjem javnih sredstev, slabo in neelastično organiziranostjo, avtoritarnim vodenjem name- sto vodenja z učenjem, prilaganjem potrebam izvajalcev in ne uporabnikov, (pol)koruptnimi odnosi na področju nabave zdravil, opreme in potrošnega materiala – in na koncu – zavra- čanjem potrebnih sprememb. Poleg tega v sistemu ni učinko- vitega nadzora upravljalske funkcije, ki naj bi jo izvajali sveti zavodov. Razvoj upravljalske in managerske funkcije bo mo- ral temeljiti na učinkovitejši izrabi virov, na poenotenju in raz- voju kazalcev kakovosti in učinkovitosti poslovanja in uprav- ljanja, na vpeljavi učinkovitih poslovnih orodij in na doslednji izpeljavi odgovornosti za poslovanje in strokovni razvoj. Drugo tako področje je javno zdravstvo. V naši državi še ve- dno razlikujemo med zdravjem posameznikov in javnim zdrav- stvom. V kurativni medicini je posameznik središče vsega, ven- dar pa zgolj skupek dejanj, izvedenih na individualni ravni, še ne zadostuje za pravičen, učinkovit in zmogljiv sistem zdrav- stvenega varstva. Poleg posameznika moramo videti tudi sku- pine državljanov oziroma vso populacijo. Razumevanje in re- ševanje zdravstvenih problemov na ravni prebivalstva je zara- di prevladujoče skrbi za posameznika deležno premajhne po- zornosti. Brez populacijskega pogleda se zdravstveni sistem ne more pravilno pripravljati na bodoče premike. Individual- no obravnavanje bolezni – če je še tako bistveno – ni dovolj. Skrb za javno zdravstvo ni nič drugega kot dolžnost sodobne- ga organiziranja delovanja zdravstvenih služb in ne implicira povečanja etatizacije medicine in zdravstva, prej nasprotno. Zato je v pripravi dopolnjen nacionalni program zdravstvene- ga varstva, ki bo večji poudarek kot dosedanji dal področju javnega zdravja. Vseboval bo celovito strategijo varovanja in krepitve zdravja ter zmanjševanja razlik v zdravju, nacionalno prehransko politiko, politiko do legalnih in nelegalnih drog, politike na področju vzpodbujanja telesne dejavnosti in varo- vanja duševnega zdravja ter varovanja in krepitve zdravja na delovnem mestu. Cilj je državljan, ki že v mladosti pridobi dovolj znanja in vrednot, ki ga usmerjajo v zdrav način življe- nja. Temeljna vodila reformnih in evolucijskih prizadevanj zdrav- stvene politike v prihodnjem obdobju bodo torej povečana solidarnost, povečana odzivnost na potrebe državljanov, po- večana odgovornost vseh uporabnikov in izvajalcev zdrav- stvenega varstva, pravična in učinkovita delitev sredstev, po- večana dostopnost vseh državljanov do zdravstvenih storitev, izboljšano varovanje pravic bolnikov, stalna rast kakovosti zdravstvenih storitev in povečana soudeležba državljanov pri odločanju. Zdravstveno varstvo bo tudi v prihodnosti ostalo v pristojnosti javnega sektorja, pravzaprav ena od njegovih naj- pomembnejših funkcij, financiranje pa bo prav tako ostalo prevladujoče javno. Ob pogoju, da se ohranja in utrjuje javna zdravstvena mreža, pa bomo še naprej omogočali različne obli- ke zasebnega izvajanja zdravstvenih storitev. Za spremljanje uresničevanja take politike bo potrebno dograditi sistem za spremljanje in analizo zdravja državljanov in stopnjo njihove- ga zadovoljstva s sistemom zdravstvenega varstva. Literatura 1. Albreht T, Česen M, Hindle D et al. Health care systems in transition: Slovenia. European Observatory on Health Care Systems, 2002: 1–90. 2. Health Policy Studies. Health care reform. The will to change. OECD, 1999: 1–94. 3. The NHS plan: a plan for investment, a plan for reform. Department of Health, 2000: 1–144. 4. Romanow RJ. Building on values. The future of health care in Canada – final report. Commission on the Future of Health Care in Canada, 2002: 1–356. 5. Kenny NP. What good is health care? Ottawa: CHA Press, 2002: 1–237. 6. Mossialos E, McKee M. EU Law and the social character of health care. Bruxelles: P.I.E.-Peter Land, 2002: 1–259. 7. Mossialos E, Dixon A, Figueras J, Kutzin J eds. Funding health care: options for Europe. Buckingham: Open University Press, 2002: 1–309. 8. Working Group of Domestic Resources for Health. Mobilization of dome- stic resources for health. WHO, 2002: 1–165. 9. Mossialos E, Thompson S. Voluntary health insurance in the European Union. Report for the directorate for Employment and Social Affairs of the European Commission, 2002: 1–189.