Gradbeni vestnik letnik 71 januar 2022 15 Danilo Malnar PROJEKTIRANJE IN GRADNJA PODZEMNE PARKIRNE HIŠE V KOPRU Povzetek V članku je predstavljen celovit prikaz izvedbe projektiranja in gradnje podzemne parkirne hiše pod Muzejskim trgom v Kopru. V prvem delu članka so predstavljeni razlogi za gradnjo objekta in način izvedbe javnega razpisa. V nadaljevanju so predstavljene projektne rešitve in opisani tehnološki izzivi med gradnjo. Celotna izvedba investicije je poleg gradnje parkirne hiše obsegala še ureditev trga, nov priključek s predorom in obnovo Tomosove stolpnice. Gradnja v mestnem središču v neposredni bližini večsta- novanjskih objektov je bila zahtevna tako v projektantskem, organizacijskem kot tudi tehnološkem smislu. Ključne besede: konkurenčni dialog, projektiranje in izvajanje, varovanje gradbene jame, tehnologija bele kadi Summary The article presents a detailed description of the design and construction of an underground garage under the Museum Square in Koper. The first part of the article describes the preconditions for the construction and the implementation of the public ten- der. It also presents the design solutions and technological challenges during the construction. Besides the construction of the underground garage, the project also included the construction of the square, the new tunnel connection and the renovation of the Tomos skyscraper. To conclude, the construction in the city centre in close proximity to multi-residential buildings was extremely challenging in terms of design, organisation and technology. Key words: competitive dialogue, design and construction, pit protection, waterproofing system Danilo Malnar, univ. dipl. inž. grad. danilo.malnar@cgp.si CGP d. d., Ljubljanska cesta 36, 8000 Novo mesto Strokovni članek UDK 624.152:711.553.2(497.4Koper) PROJEKTIRANJE IN GRADNJA PODZEMNE PARKIRNE HIŠE V KOPRU DESIGN AND CONSTRUCTION OF AN UNDERGROUND CAR PARK IN KOPER Gradbeni vestnik letnik 71 januar 2022 16 1 SPLOŠNO Na lokaciji Muzejskega trga se je že leta 2008 načrtovala pod- zemna parkirna hiša z nadzemnim poslovnim delom. Takratni investitor je bilo podjetje Kranjska investicijska družba (v na- daljevanju KID). Takratni projekt se je zaradi neuspešnega so- glasja z Zavodom za varstvo kulturne dediščine (v nadaljevanju ZVKD) ustavil [PN, 2021]. Projekt izgradnje podzemne parkirne hiše v središču Kopra je ponovno oživel v kombinaciji z obnovo stare Tomosove stolpnice v Kopru. Lokacija podzemne parkirne hiše je umeščena v severni del starega mestnega jedra Kopra. Izvedba podzemne parkir- ne hiše je ključnega pomena za ureditev prometa v starem mestnem jedru. Hkrati predstavlja velik prispevek k razvoju historičnega dela mesta z vidika prebivalcev, obiskovalcev in drugih uporabnikov starega mestnega jedra mesta Koper. Investitor oz. naročnik izgradnje podzemne parkirne hiše je Mestna občina Koper. Ta se je kot zavezanec Zakona o jav- nem naročanju odločil za oddajo javnega naročila po postop- ku konkurenčnega dialoga. To zajema tako projektiranje kot izgradnjo. Gre za postopek, ki se uporablja pri zahtevnejših, kompleksnejših gradnjah, kjer ni možno vnaprej določiti konč- ne rešitve. Tak postopek oddaje javnega naročila pri nas ni po- gost. Postopek je potekal v treh fazah. Naročnik je najprej pripra- vil splošne tehnične specifikacije – osnutek projektne naloge in pogoje za ponudnika. Prva faza javnega naročila je pred- stavljala preverbo sposobnosti ponudnikov. Zatem je sledil konkurenčni dialog, v katerem je s kandidati iskal optimalne tehnične rešitve za izvedbo parkirne hiše predvsem z vidika izkopa in zaščite gradbene jame, vprašanja vpliva obveznosti izvedbe postopka presoje vplivov na okolje in pridobitve okolje- varstvenega soglasja, možne načine plačila stolpnice Tomos, predstavitev in zagovor rešitev. Po štirih krogih dialoga je naročnik našel najustreznejše rešitve in jih vpeljal v končno projektno nalogo. V tretji fazi je naročnik oblikoval končno razpisno dokumentacijo, na katero so ponudniki lahko oddali končno ponudbo. Hkrati z vodenjem postopka za oddajo javnega naročila za podzemno parkirno hišo je naročnik izvedel javno zbiranje po- nudb za prodajo nepremičnin, in sicer stolpnico Tomos in par- kirna mesta v parkirni hiši. S tem si je zagotovil del finančnih sredstev za poplačilo investicije. V konkretnem primeru je bil izbrani ponudnik skupina z vodil- nim partnerjem CGP, d. d., s partnerjema CGP ING., d. o. o., in Clip plus, d. o. o. 2 UDELEŽENCI PRI GRADNJI Investitor: Mestna Občina Koper Izvajalec: vodilni partner CGP, d. d., s partnerjema Clip Plus, d. o. o., in CGP ING., d. o. o. Projektant: arhitektura – AB Vintar, s. p., konstrukcija – Gravi- tas, d. o. o. geoteh. raziskave, VGJ, in predor – Irgo consulting, d. o. o., in drugi Nadzor: Proctor, d. o. o. 3 PROJEKTIRANJE V fazi postopka konkurenčnega dialoga smo kot ponudnik pripravili idejno zasnovo, ki je bila na stopnji idejnega projekta. Projektne rešitve je bilo treba razdelati do te mere, da smo kot ponudnik lahko predstavili optimalno rešitev, upoštevajoč vse robne pogoje. Gradnja podzemne parkirne hiše je umeščena na arheolo- ško zelo občutljivo območje. Na lokaciji so bile že pred tem opravljene arheološke raziskave v času načrtovanja podobne- ga objekta pri zasebnem investitorju KID. Pred pričetkom ze- meljskih del je bilo treba opraviti manjkajoče arheološke razi- skave ter evidentirati tehnično dediščino – masivno podzemno poldrugo stoletje staro vodno cisterno [Delo, 2021]. Na severu lokacije je na nabrežju Belveder naravna vrednota državnega pomena, in sicer platana velikih dimenzij. Na seve- rozahodnem delu podzemne parkirne hiše stoji večstanovanj- ski blok etažnosti K +P + 9, grajen v začetku 70. let prejšnjega stoletja. Na vzhodnem delu je v bližini dvoetažna stavba nek- danje pošte, danes prostori FAMNIT Univerze na Primorskem, na južnem delu je v neposredni bližini hostel Museum in na vzhodu večstanovanjski objekt in poslovni objekt z apartma- ji. Objekt se po izvedbenem prostorskem aktu lahko gradi do parcelne meje. Investicijska dokumentacija je predvidevala dve varianti: izgrad- njo parkirne hiše v treh ali v štirih etažah. V fazi konkurenčne- ga dialoga je bila izbrana rešitev s tremi etažami. Merilo za iz- bor je bilo seveda tudi število parkirnih mest. Predstavljena je bila različica z vstopom v garažo z vrha, to je z nivoja pritličja, kar je bila najugodnejša rešitev, vendar je naročnik vztrajal z vidika prometne ureditve z dostopom v tretjo etažo s Kopa- liškega nabrežja. Varianta z dostopom v tretjo kletno etažo nam je predstavljala težji izziv. Uvoz je bilo treba načrtovati na severovzhodnem delu objekta, ki poteka ravno pod zaščiteno platano. Upoštevati smo morali vpliv nivoja gladine morja – stoletne in petstoletne vode, tehnologijo izvedbe uvozno-izvoz- nega predora (»cut and cover«, izkoplji in pokrij, ali zelo kratek klasičen predor po novi avstrijski metodi gradnje predorov, v nadaljevanju NATM) in seveda povečanje stroška gradnje ter daljši čas izvedbe. Slika 1. Najpogostejši makroelementi z računskimi modeli. Danilo Malnar PROJEKTIRANJE IN GRADNJA PODZEMNE PARKIRNE HIŠE V KOPRU Gradbeni vestnik letnik 71 januar 2022 17 V fazi postopka oddaje javnega naročila smo že imeli določe- ne arhivske podatke geoloških raziskav na predmetni lokaciji. Zaradi nezanesljivih podatkov smo se odločili opraviti nove dodatne raziskave, ki so se nam zelo obrestovale pri izboru najoptimalnejše izbire zaščite varovanja gradbene jame, te- meljenja objekta, zaščite objekta pred vplivom zaledne in podtalne vode ter gradnjo predora. Velik izziv pa je predstav- ljala izbira načina podpiranja varovalne konstrukcije gradbe- ne jame. V fazi idejne zasnove smo obravnavali šest različic najoptimal- nejšega izbora zaščite objekta pred požarom. Izbrana je bila različica po ameriški smernici (NFPA) s šprinkler bazenom v četrti etaži, t. i. tehnični etaži. 4 OPIS KONSTRUKCIJE Objekt je zasnovan v treh primarnih podzemnih etažah, če- trto, tehnično etažo in mestnim trgom v parterju. Velikost etaže znaša 75,60 x 66,25 m z izrezom 16,10 x 32,00 m na SZ strani. Tlak tehnične etaže je 90 cm pod morsko gladino. Svetla viši- na posamezne etaže znaša 2,70 m, skupna višina konstrukcije nad temeljno ploščo tretje etaže pa 9,10 m. Skupno število parkirnih mest znaša 465, od tega je 23 parkir- nih mest (5 %) predvidenih za invalide [AB Vintar, 2021]. Objekt je temeljen na temeljni plošči debeline 50 cm in 55 cm. V delu, kjer je predvidena možna nadgradnja (večetažni objekt), pa 75 cm, kar zagotavlja enakomeren vnos obtežb v temeljna tla. Zunanje obodne stene kletnih etaž (od K3-K1) so debeline 30 cm. Plošče nad kletjo 3 in nad kletjo 2 so debeline 30 cm. Plošča nad kletjo 1 je debeline 40 cm, nad stebri pa se izvede- jo lokalne odebelitve plošče (»vute« – proti preboju). Vsi našte- ti konstrukcijski elementi so iz betona trdnostnega razreda C30/37. Stebri v kleteh K3-K1 so dimenzij 40/80 cm, 40/120 cm, 40/150 cm in 25/120 cm in so trdnostnega razreda C35/45. Stopniščne rame so montažne [GRAVITAS, 2020]. Objekt je grajen po tehnologiji vodonepropustne konstrukcije (t. i. tehnologija bele kadi). Glede na namen uporabe je objekt uvrščen v skupino vodonepropustnosti A2. Temeljna plošča je omejena na širino razpoke 0,10 mm pa do 0,15 mm. Obodne stene v nižjih etažah so omejene na širino razpoke 0,1 mm in zgornja do 0,2 mm [Lohmeyer, 2009]. Zgoraj določene največje širine razpok ne smejo biti preseže- ne v naslednjih obtežnih primerih: • vsiljene obremenitve v času gradnje zaradi hidratacije be- tona, • navidezno stalne kombinacije vplivov v času uporabe objekta (MSU). 5 GEOTEHNIČNI IN HIDROLOŠKI POGOJI TER ZAŠČITA GRADBENE JAME V zgodnji fazi projekta smo posvetili veliko pozornosti izbiri zaščite gradbene jame. Njena zaščita (dolžine 293 m) je pred- stavljala velik finančni zalogaj. Prve ocene so kazale, da bo tre- Slika 2. Računski model konstrukcije podzemne parkirne hiše. Preglednica 1. Razčlenitev konstrukcije parkirne podzemne hiše po vrsti in količini uporabljenega betona [CGP, 2019b]. debelina krovni sloj količina betona (m3) temeljna plošča (K4+K3) C30/37, XC4 XD2 PV-II 50–55 cm zunaj 5 cm znotraj 4 cm 2655 AB obodne stene (K3-K1) C30/37 XC4/XD2 PV-II obod. C30/37 XC3/PV-I notr. 30 cm obodne 30, 25, 25 cm notr. zunaj 5 cm znotraj 3 cm 1309 medetažni plošči C30/37 XC4 XD2 PV-II 30 cm 3 cm 2550 plošča nad K1 z vutami C30/37 XC4 XD2 PV-II 40 cm zgoraj 5 cm spodaj 3 cm 2059 stebri C35/45 XC1 40/80 cm, 40/120 cm, 40/150 cm in 25/120 cm 3 cm 2059 skupaj konstr. 9009 Danilo Malnar PROJEKTIRANJE IN GRADNJA PODZEMNE PARKIRNE HIŠE V KOPRU Gradbeni vestnik letnik 71 januar 2022 18 ba investirati okoli 1,2–1,4 mio. € (uvrtani piloti premera 100 cm dolžine 18 m, 3-krat sidrani). To pomeni ca. 375 €/m2 zaščite gradbene jame. Pred nadaljnjimi fazami projektiranja smo na- redili dodate geotehnične preiskave in ugotovili, da so geoteh- nične karakteristike tal ugodnejše. V zgornjih plasteh se je do globine 1,8 m pojavljal umeten na- sip (UN), do globine 2,5 mu je sledila mastna težkognetna gli- na (CH), do globine 6,6–7,8 preperela flišna hribina (prep/GC) in v nadaljevanju flišni kompaktni lapor (slika 3). Ob hidrogeološki spremljavi vrtalnih del v geomehanskih vrti- nah se je ugotovilo, da se na kontaktu umetnega nasipa in spodaj ležečih slabše prepustnih kamnin nahajajo določene količine viseče podzemne vode, ki odtekajo skladno z naklo- nom plasti proti severu. Varovalna konstrukcija gradbene jame, izvedena s piloti, se je po PGD predvidela le na delu izkopa v »manj nosilnih« mate- rialih (nasip, glina, preperina fliša), pri čemer pa je bil vertikalni izkop v »dobro nosilnem« kompaktnem flišu izveden prosto, brez varovalne konstrukcije (samo torkret). Začasno varovanje oboda gradbene jame smo zasnovali kot varovanje z začasno vertikalno varovalno konstrukcijo, narejeno iz uvrtanih armira- nobetonskih pilotov, delno podprtih z dvema nivojema začas- Slika 3. Karakteristični prerez varovalne konstrukcije zaščite gradbene jame, levo 2-krat sidrana PS1 in desno PS2, podprta v dno GJ in 1-krat sidrana. Slika 4. Karakteristični prerez varovalne konstrukcije gradbene jame, levo razprta PS3 in desno PS4, podprta po principu s pilotno steno in sidrana s pasivnimi sidri – soil nailing (se ni izvedlo). Danilo Malnar PROJEKTIRANJE IN GRADNJA PODZEMNE PARKIRNE HIŠE V KOPRU Gradbeni vestnik letnik 71 januar 2022 19 nih jeklenih razpor, ki se bodo med gradnjo začasno podprle na novi predvideni objekt (jug, zahod, severovzhodni vogal), in dvema nivojema začasnih geotehničnih vrvnih sider (sever, jug in vzhod). V fazi izdelave PGD je bila ocenjena vrednost del za zaščito gradbene jame ca. 800.000 €. Optimizacijo varovalne konstrukcije smo v fazi PZI izvedli z različnimi ukrepi: • do globine ca. 1,5 m široki izkop, • sidrana pilotna stena do trdne flišne podlage v dveh nivo- jih, piloti dolžine 7,5 m (PS1), • pilotna stena L=11,5 m, podprta v podlago in 1-krat sidrana (PS2), • pilotna stena L=11,5 m, podprta v podlago in 1-krat razpira- nje (PS3). Skladno z izbrano tehnologijo varovanja gradbene jame z upo- rabo razpiranja (delno) je bilo treba temu prilagajati faznost in tehnologijo izgradnje objekta. V fazi gradnje smo za poseg z začasnimi geotehničnimi sidri pridobili ustrezna dovoljenja in soglasja lastnikov sosednjih parcel zaradi posega v njihova zemljišča. S tem se je lahko varovanje gradbene jame tudi na območju varovanja, predvidenem z razpiranjem, izvedlo z za- časnimi geotehničnimi sidri. Pri projektiranju varovanja gradbene jame smo poleg geo- tehničnih karakteristik tal posvetili veliko pozornosti okoliškim objektom. V neposredni bližini stoji na SZ strani 9-nadstropni stolpič, na Z strani stavba primorske univerze ter na J in Z stra- ni poslovni objekti. Pri projektiranju smo analizirali obstoječe stavbe, njihove posedke med gradnjo in izvedli vse potrebne monitoringe opazovanj. V času geotehničnih in zemeljskih del smo ves čas sledili napredovanju arheološkim raziskavam. Tehnologijo gradnje smo morali prilagajati tudi evidentiranju obstoječe vodne cisterne (slika 13) in neevidentiranim komu- nalnim vodom (prevezave ...). 6 UREDITEV PODZEMNIH VODA Zaradi ugotovljene prisotnosti podtalne vode na lokaciji izgrad- nje objekta, ki se pojavlja kot meteorna voda v sloju umetnega nasipa oz. kot precejna voda skozi razpoke v laporju, je bilo tre- ba pod temeljno ploščo objekta predvideti in izvesti ustrezno tamponsko-drenažno blazino. Ta služi za zajem precejne vode, ki lahko ob stenah objekta priteka na območje temeljne ploš- če objekta. Z ustreznim oblikovanjem dna izkopa in izvedbo Slika 5. Strošek varovalne konstrukcije gradbene jame na enoto mere. Slika 6. Situacija varovanja gradbene jame, predvidena po PZI (levo) in izvedena (desno) [IRGO, 2020a]. Danilo Malnar PROJEKTIRANJE IN GRADNJA PODZEMNE PARKIRNE HIŠE V KOPRU Gradbeni vestnik letnik 71 januar 2022 20 drenažne blazine (kamniti drobljenec 0–63 mm ali drenažni beton) se je precejna voda, ki je prihajala skozi razpoke v lapor- ju, ustrezno usmerila do črpalnega jaška v 4. tehnični etaži. Do- tok viseče podtalne vode iz sloja umetnega nasipa in njenega precejanja ob stenah objekta proti dnu objekta (pod temeljno ploščo) smo v celoti preprečili z izvedbo ustrezne tesnitve kon- takta zemljina (sloj umetnega nasipa)–stena objekta (kontakt- no betoniranje brez morebitnih vert. drenažnih slojev). S tem smo zagotovili: - da ni direktne obremenitve sile vzgonskega pritiska podtalne vode na dno temeljne plošče, da ni direktnega vpliva predvi- dene izgradnje novega objekta na obstoječi nivo viseče pod- talne vode. Morebitno zniževanje (izsuševanje) visečega nivoja podtalne vode bi lahko pomenilo morebiten vpliv na poseda- nje sosednjih objektov. Odvodnjavanje kletnih etaž je urejeno tako, da se vsa morebit- na izlita voda preko črpalke v tehnični etaži odvaja v kanali- zacijo na vzhodni strani objekta. V primeru požara se bo voda zadržala v tretji etaži. Glede na ugotovljeno stopnjo onesnaže- nosti se prečrpa v kanalizacijo oz. izčrpa iz talnega jaška, ume- ščenega ob uvozu predora. Uvoz in izvoz v parkirno hišo poteka skozi predor s Kopališke- ga nabrežja. Cestišče je v predoru dvignjeno nad koto stoletne poplavne kote morja (+2,76 m. n. v.). Za primer petstoletne vode je dodatno predvidena postavitev montažno-demontažne proti- poplavne pregrade v zadnjem delu portalnega objekta. Višina pregrade je +3,80 m. n. v., kar je ≈ 50 cm nad poplavno koto. 7 PREDOR, PLATANA Za potrebe dostopa (uvoza in izvoza) s Kopališkega nabrežja v parkirno hišo v tretjo kletno etažo sta izvedena portalna kon- strukcija in predor. Na širšem območju posega se nahaja za- varovano drevo platana, za katero je bilo narejeno izvedeniško mnenje. Starodavna platana, ki naj bi na Muzejskem trgu stala še iz Napoleonovih časov [REGIONAL, 2021], je morala ostati nedotaknjena. Slika 7. Vzdolžni prerez predora. Slika 8. Stik predora s konstrukcijo objekta. Danilo Malnar PROJEKTIRANJE IN GRADNJA PODZEMNE PARKIRNE HIŠE V KOPRU Gradbeni vestnik letnik 71 januar 2022 21 Dovoz skozi predor, po katerem promet poteka dvosmerno, je dolžine 17,93 m (podzemni del). Uvoz je izveden s Kopa- liškega nabrežja, predor pa parkirno hišo v tretji kleti seka približno pravokotno. Celotna razdalja med garažno hišo in izvozom na Kopališko nabrežje oziroma do končnega por- tala dovoza skozi predor znaša 26,04 m. Širina predora je 6,5 m, svetla višina cestnega dela predora je 2,5 m (v zgor- njem delu je kanal za prezračevanje). Izkopni profil predora je 43,03 m2, svetli profil predora pa 13,75 m2. Izkop predora je potekal v dveh tipičnih slojih. V zgornjem delu predorske cevi je izkop potekal v plasti preperelega fliša, ki je mesto- ma prehajal v drobnozrnat grušč laporja (GC). Spodnji del predorske cevi je bil izkopan v nepreperelih flišnih plasteh, v katerih prevladuje lapor. Višina nadkritja nad primarno kon- strukcijo je 3,8 m do 4,5 m. Izkop predora je potekal s pod- pornim tipom BT3. Mestoma je bilo zaznati pojave krušenja kamnine, zato so izkop prilagodili in je potekal s podpor- nim tipom BT7 [IRGO, 2020b]. Izkop predora je bil izveden skladno z načeli nove avstrijske metode za gradnjo predorov (NATM). 8 PROMETNA UREDITEV V PODZEMNI PARKIRNI HIŠI Prometni režim v garaži je enosmeren. Ob dovoznih poteh so obojestransko urejena parkirna mesta, ki so na dovozno pot orientirana pravokotno. Vsa parkirna mesta so dolžine 5,0 m. Širina parkirnih mest zaradi prilagajanja arhitekturnim ele- mentom je različna. Generalno so vsa parkirna mesta širine 2,50 m do 2,80 m. Stebri so umaknjeni od roba parkirnega mesta, kar zagotavlja ustrezen nivo usluge v garaži [PRO-INI, 2018]. 9 PROMETNA UREDITEV V ČASU GRADNJE Gradbišče je umeščeno v center mesta Koper. Dostopi do delo- višča so bili na začetku z Belvederske ulice, kasneje po izgrad- nji predora tudi s Kopališkega nabrežja. Oskrba gradbišča ni smela potekati čez strogi center mesta, ampak iz smeri Luke Koper (Kopališko nabrežje – enosmerna cesta). Začasni promet smo na Kopališkem nabrežju uredili izmenično enosmerno s pomočjo signalistov (faza pripravljalnih in zemeljskih del). Na Belvederski ulici pa se je lahko uredil enosmerno izmenično. Uporabili smo tipsko shemo N-1 (izmenično enosmerno s se- maforjem) in N-6 (modificirana). Po izgradnji primarne obloge predora (na Kopališko nabrežje) pa je vsa oskrba delovišča s težkimi vozili potekala že skozi predor. Končna ureditev pro- meta je urejena tako, da je vstop v garažno hišo možen tako iz centra mesta kot iz smeri Luke Koper. 10 UREDITEV TRGA Ureditev ploščadi je bila projektirana po posebnem projektu, v zamiku, ko je bil objekt že v zaključni fazi. Projekt ureditve nad stropno ploščo je zajemal celovito ureditev trga s parkom. Zato je investitor pripravil poseben natečaj. Sprva je bilo po soglasju ZVKD-ja predvidena ureditev trga s tlakovanjem. V nadaljevanju projekta pa se je pri investitorju izkazal interes po zelenih površinah z drevesi, kar pa je bil nov izziv, ker se teža tlaka ni smela povečevati (že izvedena stropna plošča) glede na prvotno rešitev s tlakovanjem. Uporabljena je kombinacija vulkanskega peska (lapillo) in zemlje. 11 TEHNOLOGIJA GRADNJE IN TERMINSKO NAPREDOVANJE DEL Objekt se je gradil v več fazah po tlorisni razdelbi. Prva faza je bila izvedba tehnične etaže (klet 4), sledili so gradnja južnega dela do razpor, severni del in dokončanje vmesnega koridorja Slika 9. 2D-analiza manevrov vožnje v tipični etaži s simula- cijo vozila tipa Audi A6 avant. Slika 10. Taktni plan temeljne plošče (9 taktov), grajene v različnih časovnih zamikih. Danilo Malnar PROJEKTIRANJE IN GRADNJA PODZEMNE PARKIRNE HIŠE V KOPRU Gradbeni vestnik letnik 71 januar 2022 22 (slika 6 desno). Razlog je bil seveda način podpiranja zaščite gradbene jame. Sprva se je načrtovalo razpiranje proti stanovanjskemu blo- ku na severozahodni strani objekta (slika 11). Kasneje pa se je izvedlo razpiranje proti objektu FAMNIT Univerze na Primor- skem (slika 6 desno in slika 14). Pri gradnji so se vertikalni trans- porti gradbenih materialov izvedli z dvema stolpnima žerja- voma, sidranima v armiranobetonsko temeljno ploščo kletne etaže 3 [CGP, 2019a]. Zaščita objekta pred vdorom vode in vlage je zagotovljena z vodonepropustno konstrukcijo (gradnja po principu bele kadi). Pred pričetkom izvedbe del so se pripravili kontrolni preračuni razpok v armiranobetonski konstrukciji na vsiljene obremenit- ve in podrobni tehnološki načrti izvedbe vodonepropustne konstrukcije [CGP, 2019c]. Ključni za takšen pristop so ustrezna zasnova konstrukcije, omejitev širine razpoke poleg stalnih in spremenljivih vplivov tudi na vsiljene obremenitve, ki nastane- jo med gradnjo in po njej (zadostna armatura na ključnih mes- tih), določitev stopnje suhosti konstrukcije, ustrezna receptu- ra betona, skrbno načrtovanje in izvedba detajlov (predvsem delovnih stikov, spojev in prebojev), pravilna vgradnja in nega svežega betona, zagotavljanje kakovosti izvedbe. Marca 2018 je bila podpisana pogodba, konec aprila 2018 vložena vloga za gradbeno dovoljenje, oktobra 2018 prido- bljeno gradbeno dovoljenje, sledila sta pritožba in prido- bljeno pravnomočno gradbeno dovoljenje maja 2019 [E-Ko- perCapodistria, 2021]. Maja 2019 smo pričeli gradnjo. Izvedli smo 55.000 m3 izkopa, vgradili 9000 m3 betona, zaopažili 21.500 m2 betonske konstrukcije, tri etaže podzemne in teh- nično etažo, povprečna globina gradbene jame je bila 12 m, tloris etaže je 4500 m2. Gradnja podzemne garažne hiše je tako potekala od maja 2019 do decembra 2020. Sledilo je pridobivanje uporabnega dovoljenja, ki je bilo pridobljeno maja 2021. V drugi fazi se je pričela izgradnja parka nad ga- ražo. Slika 11. 3D-simulacija gradnje. Slika 12. Detajl vgradnje tesnilnih trakov na mestu križanj delovnih stikov. Slika 13. Vodna cisterna, januar 2020. Danilo Malnar PROJEKTIRANJE IN GRADNJA PODZEMNE PARKIRNE HIŠE V KOPRU Gradbeni vestnik letnik 71 januar 2022 23 12 ZAKLJUČEK Kot izvajalec smo s podpisom pogodbe po principu »design- build« nase prevzeli veliko odgovornost. V sodelovanju z na- šimi partnerji, projektanti, naročnikom, nadzorom, sosedi in ostalimi deležniki smo projekt uspešno zaključili. Nase smo prevzeli vsa tveganja v povezavi s projektiranjem v fazi ponudbe in oceno investicije, nadaljnje faze projektiranja, pridobitev dovoljenj za gradnjo, izgradnjo in pridobivanjem uporabnega dovoljenja. Pri projektiranju in gradnji smo imeli veliko izzivov: visoke vode morske gladine (500 let), vpliv viseče vode, pomanjkljiv kataster obstoječih vodov, arheološke raziskave, nezaupljivost okoliških prebivalcev in subjektov (univerza, apartmaji, lokali), ureditev deponije za presežke izkopov, vključno s pridobitvi- jo dovoljenja za deponijo, faznost del (kombinacija sidranje in razpiranje), epidemija kovida, prometna ureditev v fazi iz- vajanja del, utesnjenost ureditve delovišča, funkcionalni ključ, sprememba vsebine na koti 0,00 (med projektom), menjava župana, menjava vodje investicije ... Prednosti modela »design-build« je predvsem v hitrejši grad- nji. Rok gradnje se tako lahko skrajša tudi do 30 %. Občutno se zmanjša tudi strošek gradnje, saj se po znanih podatkih ti lahko znižajo tudi za več kot 10 % vrednosti. Naročnik je pri takšnem pristopu zavarovan, ker se cena projekta ne spre- minja [LEAN.ING, 2021]. Kot pri vseh investicijskih projektih je še posebno pri tej me- todi pomembno, da naročnik obvladuje projekt, kar pomeni, da točno ve, katere cilje želi pri projektu doseči. Predvsem so pomembni cilji glede kvalitete. Zato je zelo pomembno, da naročnik pred izborom izvajalca po metodi »design-build« na- tančno opiše vse tehnične lastnosti želenega objekta ter da v fazi gradnje nadzira doseganje teh lastnosti z usposobljenim kadrom. Ponudnik ima možnost prilagajanja projekta v vseh fazah pro- jektiranja. Prilagoditve morajo biti skladne s projektno nalogo, zahtevami soglasodajalcev, prostorskimi akti in gradbenim Slika 15. Pogled na gradbeno delovišče, april 2020. Slika 16. Notranjost garaže, avgust 2021. Slika 14. Razpiranje gradbene jame, april 2020. Danilo Malnar PROJEKTIRANJE IN GRADNJA PODZEMNE PARKIRNE HIŠE V KOPRU Gradbeni vestnik letnik 71 januar 2022 24 dovoljenjem. Zaradi fiksne cene izvajalec prevzema veliko tve- ganje, zato je primoran ves čas slediti spremembam cen virov na trgu. Od sklenitve posla do dejanske realizacije po predvi- deni časovnici je lahko velik razkorak pri stroških. Za nas, izvajalce, je bil ta projekt poseben, ker smo prvič obvla- dovali projekt po postopku oddaje javnega naročila na podlagi konkurenčnega dialoga, združenega s prodajo nepremičnine nekdanje Tomosove stolpnice v obliki kupnine za izgradnjo podzemne parkirne hiše. 13 LITERATURA AB Vintar, Projekt izvedenih del, Javna podzemna parkirna hiša pod Muzejskim trgom v Kopru, štev. projekta 003-2017, AB Vintar, projektiranje in inženiring, Igor Vintar s.p., Ljubljana, 2021. CGP, Načrt organizacije ureditve gradbišča, Podzemna parkir- na hiša pod Muzejskim trgom v Kopru, št. elaborata 01-TS/4/9- 18, CGP d.d., Novo mesto, 2019a. CGP, Projekt izvedbe betonske konstrukcije, Podzemna par- kirna hiša pod Muzejskim trgom v Kopru, št. projekta 21/032- CGP/19, CGP d.d., Novo mesto, 2019b. CGP, Tehnološki elaborat izvedbe vodonepropustne konstruk- cije, Podzemna parkirna hiša pod Muzejskim trgom v Kopru, št. elaborata 01-TS/3/121-19, CGP d.d., Novo mesto, december 2019, 2019c. Delo, spletna stran Dela - https://www.delo.si/novice/slovenija/ ministrstvo-podprlo-garazo-pod-muzejskim-trgom, Delo Ča- sopisno založniško podjetje d.o.o., Ljubljana, datum vpogleda 9.2.2021, 2021. E-KoperCapodistria, spletna stran portala E-KoperCapodis- tria - https://ekopercapodistria.si/novice/gradbeno-dovolje- nje-za-gradnjo-podzemne-garazne-hise-na-muzejskem-tr- gu-je-pravnomocno, Multimedijski center Vizija d.o.o., Koper, datum vpogleda 9.2.2021, 2021. GRAVITAS, Načrt izvedenih del, Javna podzemna parkirna hiša pod Muzejskim trgom v Kopru, štev. načrta 03/2017, GRAVITAS d.o.o., Ljubljana, 2020. IRGO, Načrt izvedenih del, Javna podzemna parkirna hiša pod Muzejskim trgom v Kopru, štev. načrta 3009562, IRGO CONSULTING d.o.o., Ljubljana, 2020a. IRGO, Načrt izvedenih del, Javna podzemna parkirna hiša pod Muzejskim trgom v Kopru, štev. načrta ic 125/20, IRGO CONSULTING d.o.o., Ljubljana, 2020b. LEAN.ING, spletna stran podjetja - https://www.lean-ing.com/ single-post/2020/03/21/design-build-metoda-izvajanja-inve- sticijskih-projektov, LEAN.ING, vodenje investicijskih projektov, d.o.o., Šempeter pri Gorici, datum vpogleda 9.9.2021, 2021. Lohmeyer, G., Ebeling, K., Weiße Wannen – einfach und sicher, Verlag Bau+Technik GmbH, 2009. PN, spletna stran Primorskih novic - http://www.primorske. si/2011/11/11/koper-cisterna-ostaja-jabolko-spora, Primorske no- vice, časopisno založniška družba d.o.o., Koper, datum vpogle- da 9.2.2021, 2021. PRO-INI, Projekt za pridobitev gradbenega dovoljenja, Javna podzemna parkirna hiša pod Muzejskim trgom v Kopru, PRO- -INI d.o.o., štev. načrta 230/17, Ljubljana, marec 2018, 2018. REGIONAL, Spletna stran portala Regional - https://www.re- gionalobala.si/novica/koper-je-dobil-nov-vhod-v-mesto-cev- -predora-podzemne-garaze-na-muzejskem-trgu-je-predrta- -foto-video, Regional, digitalni mediji d.o.o., datum vpogleda 4.9.2021, 2021. Slika 17. Pogled na obnovljeno stolpnico Tomos (levo) in park nad podzemno parkirno hišo, avgust 2021. Slika 18. Vhod v parkirno hišo (desno), avgust 2021. Danilo Malnar PROJEKTIRANJE IN GRADNJA PODZEMNE PARKIRNE HIŠE V KOPRU