Načrt zakona o uredbi Glavnega Prosvetuega sveta v Beogradu, Poleg zakona o osnovnih šolah. zakona o meščanskih šolah, o srednjih šolah, o nčiteljiščih. o univerzah itd.. itd., se namcrava izdati posebej še nekai upravnih zakonov: baje zakon o ureditvi ministrstva prosvete in zakon o ureditvi Glavnega Prosvetnega Sveta v Beogradu. — To glede prosvete! Načrt zakona o Gl. Prosv. Svetu )e že izdelan in ga prinašamo spodaj v današnii številki. do originalu. Načrt tega zakona je najbol;ši dokaz, da nismo na pravi poti. ko separiramo šolstvo v razne kategorije In razkosujemo organsko celoto in enotnost vzgoinega in izobraževalnega sistema. Prepričani smo. da je to razkosavanie oraranske celote na kulturno 'financiielno in adininistrativno kvar države. Naižalostncjše poglavje dosedanjega našega delovania na polju dela zakonskih predlogov pa ie to. da nimamo še do danes načrtov o učiteljski izobrazbi. ki so temelj vseniu šolstvu. ki so izvor in vzrok vseh hib. ki se iih dosedai očita šolstvu in ki so temelj vse šolske reforme. Če cstane Dri učiteljski izobrazbi vse ori starem tedai lahko rečenio. da ie cstalo vse šclstvo ori starem da nismo sledilj duhu časa in naj ootem izdelamo še tako leoe zakone in učne načrte o raznih drobcih tega. kar nosi ime šola. vzgo>a in izobrazba Rcformirajte nosilcc šolstva, vzgoje in izobrazbe in reformirano bodete imeli vso šolo. vzgoio in izobrazbo! In isto je z zakoiiskim načrtom v Glav. Prosvctnem Svetu. Ta zakonski načrt se nam zdi kakor drobec kake zvezde, ki se odtrže in prikazuje brez uvrstitve v celotnem solnčnem sistemu. Ta zakonski načrt ie sam zase že ce!ota a vendar ie le del celotnega vprašanja prosvetne in šolske uprave, zato se nam zdi. da spada k celoti, katere sestavni del ie in ne posebe.i. Ravno v dosedanji uoravi ie težišče greha. s katerim se ie ubijala dosedaj enotnost m skupnost šolsiva! „ Slovensko učiteljstvo ie stalo vedno na stališču »u č i t e 1 j s k i h z b o r n i c«, tako tudi pri tem načrtu zakona nima povoda izpreminjati svojega stališča, posebno ne. ker se načrt zelo približuje »zbor- nicam«. Eno pa ;ie: sestav nai bo uvrščeii tako. da bo enak od nainižje stopnje — do najvišie! Zakon o Glavnem Prosvetnem Svetn ie važen za vse učiteljstvo v državi. ker bo to vrhovna Drosvetna korporaci.a. kjer bo imelo učiteljstvo svo:c zastopstvo in besedo. še pred konečno odločitvijo mini- strstva prosvete. Zato prinašamo načrt zakona v- celoti in v orisrinalu. da ga ima vse učiteljstvo priliko premotrlti. Zakonski načrt se glasi: Projekat zakona o uredenju Glavnog Prosvetnog Saveta. Čl. 1. Glavni Prosvetni Savet sastavni j« deo Minista.rstva Prosvete. Cn jc pomočni i savetodavni orsan MiiTistra Prosvete u svima pitanjima, koja su u vezi sa školom, nastavom i narodnim prosvečivanjem. čl. 2. Starajuči se stalno o podizanju prosvcčenosti u narodu Glavni Prosvetni Savet nredlaže mere za to i onda kada to od njega zatraži Ministar Prosvete, kao i onda kada sam nade potrebe za to. Ministar Prosvete saslušava Gl. Prosvetni Savet o svakoj školskoj i prosvetnoi reforrni. Cl. 3. Glavni Prosvetni Savet sastavljaju: Vrhovno Prosvetno Vcče i Stalno Prosvetno Veče. čl. 4. Vrhovno Prosvetno Veče čine: a) svi članovi Stalnog Prosvetnoj; Veča; b) po dvojica predstavnika Univerziteta u Beogradu, Zagrebu i Ljubljani: i c) po jedan predstavnik prosvetne struke iz svake oblasti. Čl. 5. Za ovo Veče Univerzitetska veča u Beosradu, Zagrebu i Ljubljani predlažu, svako za sebe, po četiri kandidata od profesora Univerziteta. Od ovih Ministar Prosvete potvrduje po dvojicu sa svakog Univerziteta. Svaka oblast predlaže za isto Vece Minisfru Prosvete po tri kandidata (jednog iz srednie. jednog iz stručne, jednog iz osnovne nastave), od kojih on b!ra i postavlja po jednog, ali tko da iz svih obiasti bude 2 petine predstavnika osnovne i jedua petina predstavnika stručne nastave. Čl. 6. Vrhovno Prosvetno Veče proučava i raspravlja najvažnija pitanja škole i prosvete kao i re?ultate primene raznih zakonskih odredba u pojedinim delovima otadžbine; svoje odluke saopštava Ministru Prosvete. Njegov je predsednik — predsednik Glavnog Prosvetnog Saveta (v. čl. 17). čl. 7. Materijal za sednice Vrhovnog Prosvetnog Veča prikuplja Predstavništvo' Glavnog Prosvetnog Saveta na osnovu podataka dobivenih.na rnesec dana pre saziva Veča. Čl. 8. Vrhovno Prosvetno Veče saziva se bar jedanput :