JOSIP STARE: Verstvo starih Slovanov. f/^ jOi^N ta!r' Stovanr so oboževali prirodb. Po nUihovi veri je ( f IjM bili svet pofo višjifa bitij, ki so narejala raiznei pri- V V /rf\ kazni in iizpremembe V; prirodi Razlikovali so ^¦-^^rr^-A dlobra in haidobna bitja. Dobra so zvaM bogove, W\ V ^\/\ hudobnai pa bese. Bogiovi so bili moffočnejši od -,>/W\l?z0 I ] besov, ki so le tediai smieli svoja hudobna dela izvr- r/ilšSMJPfa j j ševati. kadar so jiim dovoliH bogovd. Kar j© dohreffa ^^^Lj^t^^/ na svetu, ie vse oidi bogov; a kar 'ie S:labeg:a, to so naredlHi besi. Bogovi so človeku dlaijali zdraivje, Dlalginjo. srečo v rodovkii, ¦z.miago na voinii, sploh vse telesne m duševne dobroite; besi pa so troSiM bolezni zbujali ratepore in soVraštva. protvz.ro- čali siiromiaštvo in vse. kar ie slalbega med1 ljiudmj. BoKoivi so aospodorvali od poimiadi do- jeseni, tu pa so ih premiaKalii besi ter- obdinžaJi čez zimo oblast nad1 prirodb. Stari Slovanii So mislili. da nekidaj ni hilo suhega sveta, amipak da je bilo Je veliko moirje, Iz tesfa je bog vizel peska ter na- redlil trdo skorio, t. j. našo zemljio, ki je1 natO' plavala po vtodii. Ziv^enijie bogov so Slovani primerjali človešketnu življenjiu. Kak« so si lijudje medl sefooj v r>odu. tako ie tudi v nebesih veliika družina bogov, ki irrDaiio vsi eneaa skupnega očeta in najvišiega giospodarja. Ta fe bil SvaroK, stvarnik nebes in zemilije. svettobe, toplote, blfeka in grotma. Njemu so izkazovali Slovani niajVeč časti ter rnu darovali vofe ini druge žrtve. Grški pfsatedi Prokopiii iiz Cezairafe (urrtri okoto leta 558.) prarvi ceiio, dla Slovani spo^naivajo samo ene^a edinega bcga. ki ga z^ovejo Svaroffa. Ta bo,g, ki so moi nekate>ri Slovani rekli tudi Perun. ie bM oženjen in imied! več otrok, ki so jih po očetu zvali Svarožiče. Najstarejši sin je bil Daždbog a:li Soilnce, njegova mJiajša brata pa sta bilai Ogenj in Mesec. Od dirugih ime- —• 226 .«— mitnih1 bo&ov je Veltes bl bog čredi. Vesna boginja pomlaldi, Živa in Lada boginji rodovitnosti, SVetovit bog vojne. Radlegost bog gostoiljiubnosti in zemielfske roldJovitnosti. Triglav bog zemJje, miorja iw zraka. Od besov je bilial Mwan.a goisipodarjcai zime in smrti. Trjas gospodatr strah«. Stribog gospoidiair nevihte, Kurent bog razuzdanosti. Stari Slovanii so veroivali tudi še v dru^a bitia. ki so bila mianjšai od ¦' botgiorv, pa so tudi imellai velikO' moč v prirodi Nekatera teh bitif ao1 biila lfudem prijaizna, dirusfa Pa sovražna. Najbolj znane so bile viile. kii so sta-novale po »ozdih in v vodah. Rojenice so vSakemiu človeku pri porodu doifočevale niitegoivO' usiodb. Hudobni duhbvi so bjld škrati. zloidejii. hudirji, 1 miore, valkodlaki in a zeirtfi1. KaT je kdo bil na tem, to je bil tudi na drugem svetu. Če je mož prej umrl, nego ostala njegova roidovina, je bil v navu tako dolgo sam, dokler ni nekdo od njegovih prišel za njam. Zato so se večkrat dale vdove sežgati z mrtvimi svojiini možmi. Tudi so časih na isti grmadi sežgali dom^ače in gozdne živali, k so tudi prorokovali o rodovitnosti priihodtijega leta. A'ko je bito v rogu še kaj od prejšnjega leta, je bila to veisela prikazen, ki je obetala gotovo srečo tadi za drugo leto; ako je pa rog bil prazen, je to pomenilo nerodovitnost v prihodniem letu, in žalostn« se ie razšla po darovanju množica. Najimeratnefši praznik vsega leta je bil ob času z.imskega kresa ali po našem o božiču. Ti dnevi, ob katerih so naši predniki darovali pozemisikim in vodnim bogovom, so se zvali ikračuni. Pred pustomi so prazrtovali Ku^ —- 227 — rentov god z nrnogoiterimi burkami in veseilicanu. Kakor hitro je sneg skopnel, so sežgali podobe boginje Morane od veselja, da je konec nje-nemu vladaniu. t. j. da je konec zime; obenem pa so v svečanih obhodih podobo bogfinie Vesne nosiii ckolo. Potem šele je bil pravi pomladanski praznik, ki so ga začell s ponočnimi igrami na grobih svojih rajnkili. Poleti o kresu je bil god Solnca in Ognja, ki so jitna na čast po holmcih \n gorah zažigalt gnnade ali krese. To so bili največji prazniki starih Slovanov, ki so pa razen teh imeli še nrnogo manjših. Slovanski maliki so bili navadno~velikanske postave ter so imeli več glav in drugih členoiv, ki so izražali nadčloveške njihove telesme in du-ševne moči. Tako n. pr. so Triglava kot gospodarja treh kraljestev — zemlje, nTtvrja iti zraka — delali s tremi glavami in zagTnjenirrr obličjem. Svetovit je imel glavo s štirimi obrazi, kj so bili obrn^jeni na štiri strani sveta, da ie mogel pregledovati stvarjenie1 in početje vsega človeškega rodu.