785 Izbirni Nosilec Kreditne predmeti Predmet predmeta točke ECTS 44. Izbrana poglavja iz pediatrije Prof. dr. Alojz Gregorič 5 ECTS 45. Izbrana poglavja iz oftalmologije Doc. dr. Dušica Pahor 5 ECTS 46. Izbrana poglavja iz psihiatrije Doc. dr. Blanka Kores-Plesničar 5 ECTS 47. Oskrba starostnikov na področju geronto- loške tehnologije Doc. dr. Zmago Turk 5 ECTS 48. Biomehanske obremenitve križnega dela hrbtenice Doc. dr. Zmago Turk 5 ECTS 49. Molekularna in celična endokrinologija Prof. dr. Marjan Rupnik 5 ECTS 50. Epidemiološke metode Doc. dr. Marjan Premik 5 ECTS 51. Etika biomedicinskega raziskovanja Prof. dr. Matjaž Zwitter 5 ECTS 52. Kancerogeneza in biologija tumorjev Prof. dr. Matjaž Zwitter 5 ECTS 53. Molekularna biofizika Prof. dr. Greta Pifat-Mrzljak 5 ECTS 54. Materiali za prenos in nadzorovano sproščanje zdravil Doc. dr. Peter Krajnc 5 ECTS 55. Farmakogenomika Doc. dr. Uroš Potočnik 5 ECTS 56. Žilni vsadki Prof. dr. Kazimir Miksič 5 ECTS 57. Ocena srčne funkcije in stanja cirkulacije Doc. dr. Gorazd Voga 5 ECTS 58. Nove tehnologije v družinski medicini Doc. dr. Janko Kersnik 5 ECTS 59. Nutricevtiki in tehnologija Doc. dr. Mojca Škerget 5 ECTS 60. Funkcionalni celični modeli Doc. dr. Avrelija Cencič 5 ECTS 61. Onkologija dojk Prof. dr. Borut Gorišek 5 ECTS 62. Uroginekologija in pelvična rekonstruk- tivna kirurgija Doc. dr. Igor But 5 ECTS 63. Umetni organi v gastroenterologiji Prof. dr. Eldar Gadžijev 5 ECTS 64. Maksilofacialna kirurgija z osnovami stomatologije Doc. dr. Danijel Žerdoner 5 ECTS 65. Tuboperitonealna neplodnost Doc. dr. Milan Reljič 5 ECTS Skupaj (študent izbere 3 izbirne predmete) 3 × 5 = 15 ECTS Kreditne 2. letnik Predmet Nosilec predmeta točke ECTS 1. IRD – Ind. raziskovalno delo 45 ECTS 3. letnik Kreditne 3. letnik Predmet Nosilec predmeta točke ECTS 1. IRD – Ind. raziskovalno delo 60 ECTS Pred zagovorom doktorata mora kandidat obvezno opraviti zagovor članka s področja doktorata, ki je bil objavljen v reviji, ki jo indeksira SCI oz. SSCI, z navedbo IF. Kandidat si po uspešno opravljenem podiplomskem študiju iz biomedicinske tehnologije pridobi naziv doktor/doktorica znanosti. Po potrebi bo znanstveni naslov usklajen z zakonom o strokovnih in znanstvenih naslovih. Literatura 1. http://www.medicine.oulu.fi/english/index.html 2. http://www.medicine.man.ac.uk/pon/moutline.html 3. http://www.uni-graz.at/zv1www/mi030630t.pdf 4. http://www.i-med.ac.at/studium/ 5. http://www.uku.fi/english/ 6. http://www.med.utu.fi/en/ 7. http://www.harvard.edu 8. Podatki FIDES-a in Zdravniške zbornice Slovenije. ISIS, februar 2000. 9. Medical education and didactic network. European Med-Net. www.med- net.nl/med-net 10. Blake JM, Norman GR, Smith EK. Report card from McMaster: student eva- luation at a problem-based medical school. Lancet 1995; 345: 899–902. DODIPLOMSKO IN PODIPLOMSKO IZOBRAŽEVANJE ZDRAVNIKOV IZKUŠNJE MEDICINSKE FAKULTETE UNIVERZE V LJUBLJANI Dušan Šuput Medicinska fakulteta v Ljubljani je bila kot sestavni del Uni- verze v Ljubljani ustanovljena leta 1919, vendar je takrat ime- la le štiri semestre, leta 1940 pa je dobila še peti in šesti seme- ster. Po drugi svetovni vojni je bila leta 1945 ustanovljena po- polna medicinska fakulteta, ki je kasneje dobila dva oddelka: oddelek za splošno medicino in oddelek za stomatologijo (se- daj dentalno medicino). Razvil se je tudi podiplomski študij, ki je v veliki meri interdisciplinaren. Medicinska fakulteta v Ljubljani sodeluje tudi v dodiplomskem študiju farmacije in drugih visokošolskih ustanov. Dosedanje izkušnje so pokazale, da študenti medicine dobe izvrstne teoretične temelje, hkrati pa premalo praktičnih iz- kušenj. Po povečanju obsega študija iz desetih na dvanajst semestrov se je stanje izboljšalo, še vedno pa ni idealno. Kljub stalnemu posodabljanju pouka in nenehnemu uvaja- nju novih metod poučevanja je prenova pouka nujna. Po eni strani je potrebna uskladitev in temeljito preverjanje do sedaj doseženih posodobitev, po drugi strani pa moramo zagotovi- ti čim širšo evropsko primerljivost študija in doseči tudi čim večjo praktično usposabljanje študentov medicine. Slednje je pri študentih dentalne medicine v veliki meri že doseženo, če ne že kar zgledno. Ne smemo pa pozabiti na številne pozitiv- ne izkušnje in tudi ne na uspehe naših dosedanjih diploman- tov, saj so se mnogi med njimi uveljavili tako doma kot v tuji- ni, kar govori tudi o dosedanji kakovosti. Kakovost študija Ustrezen stik med študenti medicine in njihovimi učitelji je predpogoj za kakovostno delo, zato je bistvenega pomena tudi razmerje med številom učiteljev in študentov. Na Univer- zi v Ljubljani in tudi na Medicinski fakulteti je to razmerje ne- ustrezno, kar vpliva tudi na uvrstitev Univerze na lestvici naj- kakovostnejših univerz v svetu. Število učiteljev bi bilo po- trebno povečati. Naslednji pogoj je ustrezna kakovost učite- ljev in študentov. Kakovost učiteljev. Odličnost na raziskovalnem, pedagoškem in strokovnem področju. Kakovost študentov. Kako zagotoviti izbor »najboljših«? In ka- ko lahko definiramo pomen besede »najboljši« v smislu pred- pogojev za uspešnost študija, in morda še bolj, za uspešnost dela v zdravniškem poklicu? Menim, da je vloga učiteljev na MF in tudi učiteljev v predhodnem izobraževanju poudarjati pomen razumevanja v primerjavi s pomnjenjem (oziroma kar ponavljanjem) povedanega. Za slednje pa so nujni ustrezni odnosi med udeleženci učne- ga procesa in njihova motiviranost. Za kakovostno delo so poleg vsega naštetega osnovni tudi materialni pogoji. Teorija : praksa Že uvodoma sem povedal, da želimo študente v čim večji me- ri usposobiti za praktično delo, kar zahteva tudi čas. Pri tem pa moramo paziti, da ne okrnemo teoretičnih osnov, temveč jih čim bolj uskladimo in se izogibamo ponavljanju. Zavedati se moramo, da dobro poznavanje teorije brez prakse ne za- gotavlja usposobljenosti za neposredno delo z bolnikom, po- znavanje in obvladovanje raznih spretnosti brez poznavanja teorije vodi v »obrt« in ne omogoča sledenja razvoju medici- ne. Zavedamo se, da mora zdravnik obvladati teoretične pod- 142. SKUPŠČINA SZD 786 ZDRAV VESTN 2005; 74 lage, jih nadgraditi s praktičnimi znanji, obogatiti s humanost- jo in hkrati biti sposoben kritično slediti napredku. Prenova Izhodišče prenove na Medicinski fakulteti v Ljubljani je mo- del, ki so ga na podlagi Harvardske izkušnje razvili v Heidel- bergu. Pri tem se zavedamo, da to ni edini model in da bo v Evropski skupnosti prišlo do skupnih smernic, za katere pa še ne vemo, koliko bodo obvezujoče. Ne glede na to pa bo reforma uvedla oziroma »dodelala« naslednje: Uvajanje stika z bolnikom že v prvem letniku. Obseg in kako- vost dela z bolnikom bo naraščala v naslednjih letih hkrati z obvladovanjem vse večjega obsega teoretičnih podlag. Teo- retični predmeti bodo razdeljeni na splošni in specialni del. Splošni del bodo študenti osvojili v prvih treh letnikih, speci- alni del pa ob specialnih področjih klinike. Razmerja med spe- cialnim in splošnim delom bodo pri vsakem predmetu različ- na, prilagojena potrebam področja. Novost bo tudi vpeljava relevantnih področij javnega zdravja v vsak letnik študija. Glede na trajanje študija nameravamo vpeljati tudi izbirne vse- bine, ki bodo lahko kasneje uporabljene kot krediti pri podi- plomskem študiju. Predvidljive težave Prostorska stiska predvsem pri praktičnem pouku in semi- narjih, deloma tudi pri predavanjih. Pomanjkanje učnega kadra – velikost skupin študentov. Pomanjkanje motiviranosti? Materialna podlaga. Zaključki Cilj nadaljnjega razvoja dodiplomskega in podiplomskega štu- dija na Medicinski fakulteti je zadržati dobre vidike sedanjih oblik izobraževanja in temeljito spremeniti vsebino in orga- nizacijo pouka v smeri večjega usposabljanja za delo z bolni- ki s poudarkom na odmiku od »repetitivnega« učenja oziro- ma od pomnjenja k razumevanju. Le slednje namreč zagotav- lja trajen uspeh in razvoj vsakega posameznika. BOLONJSKA DEKLARACIJA IN ŠTUDIJ MEDICINE Dušanka Mičetić-Turk Uvod Zaradi izjemnih dosežkov v zadnjih nekaj letih postaja pre- oblikovanje Evrope za Unijo in njene državljane čedalje kon- kretnejša in pomembnejša resničnost. Združevanje Evrope na ekonomskem in političnem področ- ju zelo intenzivno poteka, združevanje na akademskem in du- hovnem področju ima razsežnosti, katerih se javnost vse bolj zaveda, saj bo pripeljalo do oblikovanja popolnejše Evrope in okrepilo njene intelektualne, kulturne, socialne, znanstve- ne in tehnološke razsežnosti (1). Evropa znanja je danes na široko prepoznana kot nezamen- ljivi dejavnik socialnega in človeškega razvoja ter kot neizo- gibna sestavina pri utrjevanju in obogatitvi evropskega držav- ljanstva. Svojim državljanom omogoča, da si pridobijo spo- sobnosti za spoprijemanje z izzivi novega tisočletja, pa tudi zavest o skupnih vrednotah ter o pripadnosti skupnemu soci- alnemu in kulturnemu prostoru (1). Izobraževanje in sodelovanje v izobraževanju ima pri razvo- ju in krepitvi stabilnih, mirnih in demokratičnih družb vse- splošno priznan odločilen pomen, še zlasti ob upoštevanju položaja v jugovzhodni Evropi. Pri tem imajo glavno vlogo univerze in njihove članice. Bolonjski proces Bolonjski proces lahko označimo kot skupno prizadevanje evropskih držav, nekaterih vladnih in nevladnih mednarodnih organizacij za izobraževanje, akademskih ustanov in študent- skih organizacij za koordinirano sodelovanje in poenotenje pogledov pri reševanju izzivov in odprtih vprašanj o ključnih konceptih, strategijah in razvojnih politikah visokega šolstva v razmerah, ki jih zaznamujejo evropske integracije, t. i. tran- zicija v srednji in vzhodni Evropi ter globalizacija v svetov- nem merilu (2). Evropske visokošolske institucije so sprejele ta izziv, posebej v luči temeljnih načel poslanstva univerz, zapisanih v doku- mentu Magna Charta Universitatum v Bologni leta 1988, ki poudarja neodvisnost in avtonomijo univerz v visokem šol- stvu in raziskovanju. Leta 1997 Lizbonska konvencija poudarja priznavanje viso- košolskih kvalifikacij v Evropski regiji. V Parizu podpisana Sor- bonska deklaracija leta 1998 podpira harmonizacijo evrop- skega prostora, ki omogoča pospeševanje mobilnosti in za- posljivosti državljanov EU. Leto dni pozneje ministri za viso- ko šolstvo 29 držav v Evropi podpisujejo znamenito Bolonj- sko deklaracijo. Zavzemajo se za vzpostavitev evropskega vi- sokošolskega prostora (European Higher Education Area – EHEA) do leta 2010 ob upoštevanju povezljivosti in primerlji- vosti visokošolskih sistemov. Sledi dokument Lizbonska strategija, podpisan v Lizboni leta 2000, s poudarkom na prilagoditvi sistemov izobraževanja in usposabljanja zahtevam družbe znanja in potrebam zaposlo- vanja. Cilje Bolonjske deklaracije (vseživljenjsko učenje, vloga viso- košolskih institucij in študentov ter privlačnost Evropskega visokošolskega prostora), je razširil Praški komunike leta 2001. Leta 2002 so v Barceloni podprli tri strateške cilje (iz- boljšanje kakovosti, univerzalni dostop, odprtost v širše oko- lje) in akcijski načrt za njihovo uresničitev. V Berlinu so leta 2003 (Berlinski komunike) dodali akcije (po- vezanost evropskega visokošolskega in raziskovalnega pro- stora) ter prioritete (vzpostavitev nacionalnih sistemov kako- vosti, uveljavitev dvostopenjskega študija, sprejem sistema pri- merljivih stopenj). Letos, maja 2005 (Bergenski komunike), je bilo sprejeto splo- šno ogrodje kvalifikacij evropskega visokošolskega prostora, ki ga sestavljajo 3 študijske stopnje, generični deskriptorji za vsako študijsko stopnjo, ki temeljijo na učnih izidih in pristoj- nostih, in obseg kreditnih točk na prvi in drugi študijski stop- nji ter standardov in smernic za zagotavljanje kakovosti v evropskem visokošolskem prostoru (3). Od leta 1999 je v bolonjski proces pristopilo že 45 držav. Cilji bolonjskega procesa 1. Sprejetje sistema zlahka prepoznavnih in primerljivih di- plomskih stopenj, tudi z obrazcem »Priloga k diplomi«, da bi pospešili zaposlovanje evropskih državljanov ter med- narodno konkurenčnost evropskega sistema visokega šol- stva. 2. Sprejetje sistema z dvema glavnima študijskima stopnja- ma, dodiplomsko in podiplomsko. Dostop v drugo stop- njo zahteva uspešno dokončanje prve. Ta traja najmanj tri leta. Diploma, podeljena po prvi stopnji, je za evropski trg dela tudi relevantna kot ustrezna raven kvalifikacije. Dru- ga stopnja vodi k magisteriju in/ali doktoratu znanosti. 3. Vzpostavitev kreditnega sistema (ECTS) kot ustreznega sredstva za omogočanje čim širše mobilnosti študentov.