Ijist za šolo in dom, Izhaja 10. in 25. dan vsakega meseca, ter velja za celo leto 3 gld., za pol leta t gld. BO kr. — Posamezne številke dobivajo se po 15 kr. —Na anoniine dopise so ne ozira.— Rokopisi in na oceno poslane knjige se ne vračajo. — Spisi in dopisi naj se blagovolijo pošiljati (frankirani) vredništvu; naročnine, oznanila in reklamacije pa opravništvu: Ileiserstrasse S v Mariboru. —Za oznanila plačuje se od navadne vrste, ee sa enkrat natisne 15 kr. Vsebina. Kakšen vpliv ima ljudska šola itd. — A. M, Slomšek. — O rabi navorja. — Logika. — Narodno blago. — Dopisi. — Razne stvari. — Inserati. Kakšen vpliv ima ljudska šola na razvoj in povzdigo kmetijstva. (Dalje in konec.) Zdaj nastane vprašanje: Katera sredstva ima ljudska šola, ali naj bi jih imela in kaj naj ljudski učitelj stori, da ta svoj vzvišeni namen deseže? Najpoprej je treba, da se naučijo učenci knjigo razumeti t. j. da znajo in umejo književno materinščino. „Wiener laudvvirthschaftliche Zeitung" piše v jednem svojih slednih tečajev to-le: „Ohne eine geniigende Kenntniss der Muttersprache kann von vornherein keine Lust und Liebe zur Lectilre entstehen. Wie solite es sonst j emanden freuen, sich in ein Buch zu vertiefen, dessen gebildete Sprache er zum Theil gar nicht, zum Theil nur mit Ueberivindung anividernder Schwierigkeit zu verstehen im Stande ist ? Sprachkenntnis ist die Grundlage alles Wissens ; ohne das sprachliche Verstandnis dessen, was daš Buch sagt, gibt es eo ipso kein sachliches, tuogegen derjenige, ivelchem die volle Vertrautheit mit der Schriftsprache zu eigen ist, sich aus guten Biujiera loenigstens theoretiseh nach jeder Richtung hin belehren kanu. Inbezug nun auf die Muttersprache bietet die Neuschule Blossen, 100 sie mit Recht angegriffm ivird. Es ist Thatsache, dass die absolvirten Volksschiiler einen noch so leichten Aufsatz in den seltensten Fallen nicht ohne eine geioisse Anzahl orthogr. Fehler niederzuschreiben vermogen, und dass sie fortan mit der Gram-matik ihrer Muttersprache auf gespanntem Fusse leben. An diesem Uebelstande tragen aber nimmermehr die achtjahrige Schulpjlicht, auch nicht die jetzigen Lehrer, sondern jene Bestimmungen ScJmld, die da gebieten, dass neben Lesen und Schreiben, Katechismus, Sprachlehre und Rechnen auch noch Geschichte u. Geograjie, Naturgeschichte und Naturlehre u s. w. in den kleinen Gehirnkasten hineingestopft icerden sollen. Allerdings haben diese Gegenstdnde vorioiegend an der Hand des Lesebuches vorgenommen zu iver den. Aber ivie viel Zeit geht durch die breit angelegte F/rkldrung des Sachlichen verloren, die ehedem fiir das Sprachliche bestimmt ivar. Und wie leicht unterliegt itberdies der junge, angehende Lehrer der Versuchung, das Hauptgeivicht auf die interes s anter en Realien zu legen, und statt zu unterrichten, den Kleinen formliche Vortrdge zu halten." 9 Kakor povsod, je tudi tukaj srednja pot prava pot. Brez realij današnja šola izhajati ne more. Bes pa je, da učitelj lahko zaide v stvarno razkladanje, kadar bi imel jezikoslovje preučevati, posebno se to mladim učiteljem prerado pripeti. To pa še ni nikakoršen povod, da bi se realije iz šole izbacnile. Glejmo le, da dobi vsak predmet njemu odločeni čas poučevanja ter se jezikoslovje naj nikdar ne prezira v prid realij. A čudom se moramo čuditi, da nemški časopis graja „novo šolo", da se njuni učenci premalo v materinščini izurijo, dočim se učiteljem na slovenskem Štajerju vedno očita, da se preveč bavijo se slovenščino, t. j. da se z materinščino preveč pečajo ter vsled tega nemščino zanemarjajo. To, kar Nemci v ljudski šoli v svoji materinščini ne dožejo, se zahteva od nas še v drugem deželnem jeziku. Da, ponosni smemo biti, da nas imajo za tako sposobne Toda pustimo to! Naštejmo še samo sredstva, katera naj ima vsaka ljudska šola, da pospešuje razvoj kmetijstva. Ta so: 1. Vsaka šola naj ima dovolj obširno šolsko knjižnico kmetijske vsebine. Po takih knjigah bode segala šoli odrasla mladež, ako se je le v šoli za to, kakor navedeno, dovolj pripravila. 2. Poleg knjižnice naj ima učitelj zbirko kmetijstvu škodljivih mrčesov, kakor tudi njih sovražnikov; dalje naj se nahaja v šoli nekak herbarij domačih kmetijskih zelišč iu plevelov, zbirka zboljšanega kmetijskega orodja, zbirka prsti itd. S pomočjo šolske mladine in prijateljev šoli se bode marljivemu učitelju kmalu posrečilo, da si priredi taki mali muzej. 3. Šola naj ima zadosti velik šolski vrt. Tukaj se naj učijo učenci po navodu učiteljevem v raznih strokah kmetijstva, učenke naj pa pridelujejo sočivje ter sadijo cvetice. Ni ga kraja, kjer bi se tako oživljal in okrepčeval duh in telo učitelju in učencem, kakor je ravno šolski vrt. „Popotnik" je o tej stvari v svojem IV. tečaju nekaj vrstic prinesel, a umestno bi bilo, da bi se še večkrat potrudil ter nam še več kaj o tem povedal. Upajmo! 4. Ako pa je učitelj na deželi tako srečen, da ima sam nekaj zemljišča, t. j. da se more sam pečati s kmetijstvom, tedaj ima dovolj priložnosti, dokaj koristiti kmetu se svojo izgledno kmetijo. Tukaj vidi kmečki deček, kako se umno ravna z gnojem, kako se travniki zboljšujejo itd. In zgledi vlečejo! Kmet za kmetom se bode poprijel takega umnega obdelovanja, ki se je pri učitelju tako vrlo obneslo. In tako je dosegel učitelj vse, kar je želel. Akoravno vspehi ne bodo na mah očividni; a učitelj je storil vse v razvoj in povzdigo kmetijstva, kar je bilo v njegovej moči in to mu je največe zadostenje in plačilo. L. -<»»- Anton Martin Slomšek, pedagog, domo- in rodoljub slovenski. Spisal Franjo Jamšek. (Dalje.) 4. Se hočeš v šoli dobro učiti, imaš hitro v pričetku začeti; kdor le odlaga od danes na juter, ne bo vsem ob enem kos, bo hitro zaostal in obne- mogel, česar se danes lahko naučiš, pa zamudiš, se boš juter težko naučil; glava lenuhova vsak dan bolj trda prihaja. 5. Se hočeš dobro učiti, ne smeš brez glave v šolo hoditi, ampak skrbeti, da vsak poduk dobro razumeš. Eeč le na pol znati, se pravi le po vrhu orati; seme nauka hitro vsahne in sadu ne obrodi. V taki glavi je rado megleno, in nikdar jasno ne bo, ki se le na pol uči. 6. Se hočeš kaj naučiti, ne smeš hitro srce zgubiti, ako ti ročno po spehu ne gre: le priganjaj so, da na prvem klancu izpeljaš, v drugem hoče bolje iti, in v tretjem nobene težave čutil ne boš. 7. Bolje šole nobene, kakor pa slabe; slabe šole si je v sedanjih časih hudič izbral, da bi človeški rod v cimi pokvaril. 8. Iz dobre šolo prirastejo boljši — iz slabe šole pa slabši časi, kajti so časi taki, kakorŠni so ljudje. 9. Stokrat bolje, nobena, kakor pa slaba šola,*) v kateri se otrok še prav sedeti ne nauči; iz slabih šol imamo toliko postopačev, in večidel slabih ljudi. Kdor srca mladih ljudi v svojih rokah ima, on lahko za boljšo prihod-njost skrbi; njegove lepe nauke bodo Še prihodnji rodovi pomnili. 10. Otrok, ki šolo rad zanemarja, in ga ni vsak dan v šolo, se tudi slabo uči, kar prvi dan sliši, drugi dan doma pozabi, hitro zaostane in do nauka veselje zgubi. Mlad zanič bo tudi star zanič. 11. Bog daj dobro vsem dobrotnikom mladih ljudi, ki mladini hasno-vitih knjig omišljujejo; večo dobroto jim storijo, kakor da bi jim zlate delili. 12. čedne bukve so mladih ljudi najzvestejše znanke, lepe pesmi pa naj-veselejše dobrotljivke. 13. Kolikor manj je bilo svoje dni vsakdanjih šol za ljudi, toliko več je moralo zapovedanih praznikov biti v poduku ljudem; šole ob delavnikih so se pomnožile, in število praznikov se je zmanjšalo, toda svet se po samib šolah ne poboljša, ako stariši pravega dna ne položijo, gospodarji in gospodinje šolskim učiteljem ne pripomorejo. Učitelji v šoli izveličanske nauke otrokom v glavo, svete kreposti v srce sadijo, polivati in plati jih morajo oskrbniki doma.— 14. Poduk mladine je prijazna jutrna zarija za dušo. Se ne očedi drevce, bo zrastlo trnjevo, se ne požlahni mlado drevo, ostane grčav divjak; ravno tako tudi deca. 15. Prva šola domača je mladenču jutrna zarja, v kateri se mu začne daniti; duh se drami, srce ogreva in zarano pokaže, kakov bo dan njegovega prihodnjega življenja, jeli bo jasno ali oblačno njegovo djanje, ali mu hoče veselo solnce sijati, ali oblaki nemile osode njegove pote pokrivati. Po takih in ovakih opazkah mladenčev poklic spoznati, in ga na pravo stezo uravnati, naj prejme pero ali oralo, to razsodbo na razpotju mladenčevem prav skleniti in učiniti, je starišev in pa učiteljev prevažna, pa tudi težavna dolžnost. *) Nehotoma prišli so mi tu nekateri takozvani „suplenti" v spomin, kateri so zadnja leta štajerskemu ljudskemu učileljstvu mnogo sramote pripravili, šoli pa ne malo škodovali. Neizkušenim in neizprašanim gospieem in gospodom šolsko mladino — če tudi le za silo — zaupati, bi jaz iz dnu srca odsvetoval. „Le najboljše je za šolo zadosti dobro". Spisatelj. 9* 16. Mladenču se je dobro šolati, uaj si je ravno nizkega stanu rojen; v Šolah le glava in pošteno zadržanje največ veljata. 17. Da bi ne bila na Slovenskem neumna navada, da se slovenski otroci najprej nemški brati učijo, če tudi ne razumejo, kar berejo. Slovensko branje se mora najprej znati, potem še le se smejo otroci nemškemu privajati, taka šola hitro in dobro zda, ter se otrokom pozna, da so v šolo hodili. 18. Boljšega stana si zastonj želi, kdor doma za pečjo leži in dolgi čas po laketu ali pa komolcu prodaja. Kdor se pa joka in žaluje, kakor hitro domačega zvona ne čuje, goba ostane, ki malo velja. 19. Ni dobro, da otroci prehitro stariše svoje zapustijo; na duši iu truplu kilavi nimajo pravega varila, ne strahoneta, ne najdejo materne zlate skrbi, in so razgubljenim piščetom podobni, ki kokljo zgubijo. Ljubezni med tako deco in stariši nobene prave ni, sreča take rodbine žive korenine nima, in se po navadi hitro razleti. Ptuja reja otrok je le mačehna goja; — bodi si v deških redilnicah in varovalnicah še tako dobrih! Dete uaj za materjo — otrok za očetom tako dolgo hodi, da si bo samo po svetu pomagati znalo. Ako prve šole otroci doma ne najdejo, vse svoje žive dni ostane kilav sad. 20. Velike nevarnosti čakajo mladenče, ki iz kmetov v šolo še nedolžni pridejo. Pohujšanja veliko vidijo in slišijo, in zapeljivcev največ med tovariši zadenejo, ki sami zapeljani, druge zapeljujejo; in srečen mladeneč, ki se čist in nedolžen ohrani. Takih mladenčev sveta cerkev za duhovske pastirje želi; z mladenči, ki so drevju podobni, ki so ga gosence objedle, si malo pomaga; zakaj, kakoršno drevo, takošen je tudi sad. 21. Koliko vrlih mladenčev ima obilno dragih lastnosti, glavo prebrisano, polno potrebnih vednosti, srce tudi pošteno; pa kaj pomaga, ako neotesani ostanejo, dragemu kamenu podobni, ki v prahu brez svetlobe leži. Vcče sreče torej ni za nadepolnega mladenča, kakor če pride v hišo izobraženih, pa tudi poštenih ljudi, pri katerih njegove lepe lastnosti čedno svetlobo dobi1, ki se v dejanju človeka sveti, in mu pravo prijetnost da. 22. Kaka velika sreča je za sorodovino, ki pridnega dijaka ima. Za celo žlahto je veselje in pomoč. Gorje pa starišem. bratom in sestram, katerim se učenec izpridi ali zmoti. V zajem jemljejo, da mu dajo; bosi hodijo, da je le študent lepo oblečen; neslano jejo, da ima le on vsege dovolj. Pa kaj pomaga? Tak netek nima nikoli zadosti; in kadar je svoji ubogi žlahti vse požerl, on ž njimi po svetu beračit gre, in je živa nadloga celi deželi. Bog nas varuj takih škricev. 23. Blagor dijakom, kateri na šolskem potu prijatelja dobrega najdejo, pa trikrat blagor njim, ki najdejo dušnega očeta! Hoditi brez modrega voditelja po svetu, dobro ni; bolje biti brez denarja, ko brez vladarja, za mlade gospodiče. 24. Mladeneč ne sme nobenega dobrega nauka zamuditi, ker ne ve, kamor danes ali jutre pride. 25. Učenost in dobrotljivost so le kresnice, ako prave vere, trdnega zaupanja in krčanske ljubezni ni pri ljudeh. — Učene in visoke glave rade oslepijo, da od samega blišča svoje modrosti krščanskih resnic ne poznajo, in izgubijo svojega Boga. Taka učena glava in pa mak, ki ga veter pobriše. 26. Učenost brez čednosti je cvet brez sadja, jabelko zvunaj lepo rudeče, gojilo pa znotraj. Opomilja k oddelku II. nSlomšek o domači odgoji otrok". P. n. bralci naj blagovolijo za štev. 24. tega oddelka uvrstiti še nasleden članek kot število: 25. Šiba novo mašo poje *) »Neumnost se trdo otroku srca drži; Šiba stra-hovalka njo izpodi," govori modri Salomon v bukvah pripovesti 22. 15. Želje in misli človeškega srca so hudo nagnene od njegovih mladih dni, in naj se svojemu nagibu prepusti, globeje in globeje v hudo zagreza. Otrok raste, pa tudi kudobija raste ž njim, dokler ga colo ne zaraste, časno in večno nesrečnega stori. Neumnost in hudobija, dve sestri, se srca otrok globoko primete, uči modri Salomon; in kdo nji bo odpodil? Šiba strahovalka nji odpodi, pravi modri Salomon. Ona poravna otroku mišljenje in poželjene iz hudega na dobro. Tri reči so v tem dobro zapomniti: I. Neumnost in hudobija se otroškega srca drži. Naj si ravno vse ljudi hudo ne mika enako, in skušnjava, ki ene vleče, druge le rahlo opominja; pa vender so vsi več v hudo, ko v dobro nagneni, in čutijo v sebi postavo pregrehe, katere se le iznebijo po milosti Kristusovi. Močneji strasti vstajajo v srci mladenča, kakor so se v srci otroka zmezile in v srci svojo cimo ima; ako se zarano ne izdere, rado močno požene. Stariši ne smejo nikdar pozabiti, da otroci popolnoma niso, ampak potrebni, da se popravijo. Res ljubeznjivo je dete, katerega je gola nedolžnost; pa njegove popake ne videti, jih izgovarjati, in zanemarjati prida nikdar ne prinese. II. Hudobijo je treba otroka iz srca potrebiti. Ne odlagaj otroka svariti in strahovati, da mladeneč tvojemu strahu strahu ne odraste. Šibko drevce lehko nagneš kamor rad; staro drevo se vlomi, poravnati se pa ne da. Otroka srce je mehko, ko vosek; lehko mu lepo podobo čednosti daš. Oima hudega še ni korenine pognala, lehko njo izdereš in pokončaš. So se korenine hudobije zastarele, se čisto poruvati ne dajo. Slabo stariši storijo rekoč: „ Pustite, so pač otroci; bodo odrastli, se bodo tudi izpametvali; zdaj še niso zato, da bi zastopili, kaj je prav ali ni prav." — Kar otroci dobrega ne zastopijo, se morajo otroci učiti, hudoba ž njimi starati se ne sme. III. šiba strahovalka hudobijo otroku iz srca izpodi, pa se ne sme za tramom posušiti; zakaj suha šiba se rada zlomlje in malo pomaga; ona mora za potrebo peti, toda modro in po pameti. „Ne prizanašaj svojemu otroku, da bi mu strahu ne dal; ako ga z šibo udariš, ne bo umrl. Ako ga z šibo tepeš, njegovo dušo pekla rešiš. Komur se šibe mili, svojega otroka sovraži; kdor ga pa ljubi, ga vedno v strahu ima. Siba in kazen daste modrost." Prip. 13, 24. 23, 13—14. 19, 15. Naj torej Šiba otroke modro strahuje, tako se mladenču palice bati ne bo, in tudi moža p tuje vrata po petah tokle ne bodo. ■->ssat>- *) Glej „Drobtince" od leta 1848. atr. '213! O rabi navorja. Prof. Fr. Hauptman. V pedagogiških listih, ki v novejši dobi y različnih jezikih zastopajo koristi šole in učiteljstva, nahajajo se pogostoma članki prirodoslovne vsebine, v katerih se ali posamezna prašanja iz fizike metodično razvijajo za to in ono stopinjo, ali pa se govori o uporabljevanju fizikalnih priprav med poukom ali kako priskrbljevati si jih, osobito se našteva, kaj in kako si more učnih sredstev prirediti učitelj sam. V slovenskih listih se je v tem predmetu do zdaj le redko obravnavalo. Vedoč pa, da poglavje o prirejevanju in uporabljevanju fizikalnih pripomočkov še ni in tudi kmalo ne bode korenito razrešeno, nameravam v naslednik vrstah nekoliko spregovoriti o rabi jednega fizikalnega stroja, navorja (Hebel), želeč pokazati, da je ona v nižjih šolah dosti obširnejša, nego se navadno misli. Naj koj omenim, da nikomur ne usiljujem svojega menenja ter da si vsak lahko izbere in priredi, kaj in koliko mu bolj ugaja; a mislim, da stvari le koristim, ako poskuse z navorji podam po metodično vredjeni vrsti oziraje se posebne na to, kar se v učnih knjigah za nižje šole navadno ne nahaja, ter ako vzbujam zanimanje in s tem prouzročujem daljno premišljevanje. To ravno je pot, po kateri se zagotovi napredek, to je zboljšanje: 1. zanimati se, 2. premišljevati, 3. samostalno izvrševati poskuse, 4. pretehtovati prednosti in pomanjkljivosti in 5. odločiti se za najboljše. I. Priprava. Prvo je, da si omislimo navor. To sicer ni težko, a vendar mora biti skrbno delo. Dobi se ali pri mehanikih ali si ga naredimo sami, če nam je na razpolaganje potrebnega orodja. Naredi ga tudi vsak mizar, a na tanko mu je dopovedati, kakšen naj bo. To treba je tudi, ako ga kupimo od mehanika; sicer ne dobimo vselej takšnega blaga, kakor si ga želimo. Sploh mora biti skrbno delo, ako hočemo, da naj bo za natančno rabo. Tej zahtevi težje je zadostovati, nego si na prvi mah mislimo. Kajti, ako širokost, debelost, gostota tvarine in delitev ni povsod jednaka, navor ne kaže natančno. Že naprej misliti je na preeejšnost navorja. Prav občutljivo pripravo dobimo, če položimo palico ali ravnilo v vodoravnej meri na zgornji rob trirobate prizme. Toda ta priprava nima stalnega ravnotežja, ker je težišče palice nad njenim podporiščem. Zato rada kljubuje in ni pripravna za poskuševanje. Hočemo-li, da naj bo navor poraben za vse poskuse, ki jih nameravamo izvršiti, moramo ga na vsak način tako podpreti, da se nahaja v stalnem ravnotežju, kakor n. pr. gredelnica pri navadni tehtnici, t. j. podporišče ali prav za-prav vrtišče naj mu bo nad težiščem. Čim bliže pa ste si ti dve točki, tim občutljiviši je navor. Zakaj! A njegova občutljivost odvisna je tudi od njegove teže in dolgosti. Občutljivost namreč narašča, kakor narašča njega vrteča moč (urtljivost, Drehungs-vioment) in kakor pojema tvarni upor (Tragheitsmoment, Widerstand der Masse). Vrteča moč pa narašča z dolgostjo, a tvarni upor pojema s težo navorja. Lahek pa dolg navor se tedaj zdatno zavrti, ako tudi le majhna pretega deluje ob njega. Navor bodi tedaj razmerno lahek pa dolg. Tem tirjatvam ugaja navor, ki je 60—89 cm dolg, k večemu 3 mm debel in blizu 25 mm širok. Takšen ima dovolj trdnosti, da nese pol kilograma na vsaki strani; večih uteži pa na tem mestu itak ni treba. Da se prepričamo o porabnosti palice, katero smo si izbrali za navor, poiščimo ji težišče. Ako se ono natanko vjema z razpoloviščem, pripravna je paliea za navor. S palico, ki temu jako važnemu pogoju ne ustreza, ne bavi se, temveč izdelaj si drugo. Nato začnimo palico deliti v ednake dele, od razpolovišča vsaksebi proti koncema, V razdelnih točkah zarišimo poprečne, med seboj vzporedne črte (koje vselej počrnimo, da se v daljavo dobro vidijo). Število črt razdelnic je različno in se ravna po meri, katere se pri deljenju poslužujemo. Prav lahko je, po novi meri deliti na centimetre, vendar tako goste delitve navadno ni neobhodno potreba; dovolj bo, ako se palica, ki je 60 cm dolga, razdeli na 10. 12 ali 20 jednakih delov. Novor, ki ga po tem načrtu izdelamo, bo ednakoramen, rabiti pa se da tudi namesto raznoramnega. Po dovršeni delitvi prirediti je prvič os in drugič pripravo za ročno obešanje uteži. Za os zvrta se v črti razpolovnici luknjica malo nad težiščem navpik na postransko ploskev navorja. Skoz luknjico vtakne se žični žrebelj ali kos igle pletenke. Pri navorjih, ki imaje služiti še bolj natančni rabi, ima os podobo trirobate prizme z navzdol obrnenim ostrim robom. Hočemo-li navorju dati različno občutljivost, zdaj manjšo, zdaj večo, izvrtajmo navpik nad razpoloviščem dve luknjici za os, višjo in nižjo. Vtaknemo-]i os skoz višjo luknjico, manj občutljiv bo navor in naopak. Zakaj?*) Za obešanje uteži so priprave jako različne. Pogostoma se navorju prevrtajo v razdelnih črtah ; luknjice ležeče z vrtiščem v isti ravni črti. V teh luknjicah obešajo se uteži s primernimi obešali. Po drugem načinu pa se izvrta ob spodnjem robu navorja, v mer razdelnih črt, toliko luknjic, na kolikor delov je navor razdeljen. V vsako teh luknjic se stalno zavije kljukica. Vse kljukice morajo seveda biti saksebi v ednaki razdelji in vse ednake teže. Na nje se imajo ubešati uteži. Ti navorji so bolj ročni od prvih. Zraven razdelnih črt zapišejo se. počenši od sredine proti koncema, merska števila 1, 2, 3 — — v toliki velikosti, da se v daljavo dobro vidijo. Za stojalo vzame se kvadratna deskica, v koje sredini se postavi navpičen steber, oboje primerne velikosti in tolike teže, da stojalo trdno stoji. Steber se poprej prevrta in predletvi, in sicer dosti široko, da se navor nikjer ob stran zareze ne naslanja, ter da se ob straneh ne tere. Koristno je, ako se da navor z lahka in kedar si bodi sneti iz stojala. To se doseže, ako se naredite ob gornjem koncu stebra dve med seboj navpični, navzgor odprti zarezi, širja za navor, ožja za njegovo os. Da se os nihajočega navorja ne vzdiguje, zabraniti se da s primerno zagozdo, ki jo od zgoraj vtaknemo v širjo zarezo. Ta zagozda lahko ob enem služi v to, da pritisneš jo ob navor, z njo preprečimo vsako nepotrebno nihanje. Pri maršika- *) Pišoč za čitatelje, ki so si prisvojili glavne nauke iz lizike, mislim da mi nekaterih stvari, kot obče znanih, ni treba pojasnjevati. terem poskusu je jako ugodno, da se nihajoč navor z jednim h v atom spravi v stan pokoja ali da prej ne zaniha nego tedaj, ko poskuševatelj to hoče. Navor se na stojalu pritrjuje še po drugih načinih. Prav priprost je ta-le: Namesto široke zareze, ki gre skoz steber, izvrta se samo ena luknja; v njo vtakne se železen žrebelj, ki zavzema, tičeč z ednim koncem v navpičnem stebru, vodoravno lego. Ob prostem koncu žreblja natakne se navor, ki se tedaj vrti ob strani stebra. Včasi pribije ali privije se ob gornjem koncu stebra postranska kljupa (v podobi črke TJ), ki je navzgor ali navzdol odprta; v odprtini te kljupe vrti se navor okolo vodoravne osi, koje eden konec tiči v prostem roglju kljupe, eden pa v stebru. Mehaniki izdelujejo navorje tudi na železnih stojalih, pri katerih os vrh stebra na celo plitvi šiški (Pfanne) leži. Ker pa ima v tem slučaju os premalo zaslombe, lahko celi navor nihaje pade raz stojalo. To je jaka neprilika. Odstraniti jo trebalo bi vrh stebra posebnih škarij, ki bi zabranile premikanje osi. II. Pred poskuševanjem. Predenj se lotimo v šoli poskusov, pomisliti nam je, ali so učenci na to dovolj pripravljeni. Vsaka nova tvarina naslanjati se mora na poprej obdelano. Nikoli ne prehajaj skokoma, brez posredovalnih vezi od točke do točke. česa so se tedaj morali učenci že naučiti, da so zmožni slediti pouku o navorju ? To isto vprašanje naj si stavi učitelj tudi v vsakem drugem slučaju, predenj kaj novega začne. Še-le ko si je svest, da je to vprašanje povoljno rešeno, naj nadaljuje. Takrat mu uspeh ne bode polovičnim. Z ozirom na navor treba je učence poprej poučiti o težnosti v obče in o težišču, o vodoravnej meri in o glavnih načinih ravnotežja. Vzamimo, da je ta stvar dognana. Kako nam je postopati, ko se lotimo nove tvarine? Kakšen naj bode uvod? Uvod ima važni namen, vzbuditi v učencih zanimanje za nove nauke, razgreti njih vedoželjnost; drugi namen pa mu je, pospešiti prehod od znanega do neznanega. Ker je izmed mehanskih strojev navor prvi, ki pride na vrsto ter do sem o strojih v obče še ni bilo govora, lahko se uvod tako osnuje, da se mišljenje učencev naperi na pojem mehanskega stroja. Zategadel izberimo si nekaj značajnih, vsem učencem znanih primerov, ter jih začnimo s sodelovanjem učencev razmotrivati. Število teh primerov je omejeno, ker uvod ne sme biti preobširen, da zanimanja ne zadušuje. Misleč učitelj bo si poprej naredil prozorni načrt, ter določil, koliko bo vzel v uvod, koliko pa vslej, ko bo govor o vporabi. (Oalje sledi.) -- Logika. Spisal Dr. Josip Križan, kr- gimnazijski profesor v Varaždinn. (Dalje.) 41. § Koiijiuiktivni sodi. Ako so pojmi, ki stvarjajo subjekt brezuvetno sestavljenega soda, med seboj soglasni, tedaj je sod konjunktivno sestavljen. Obrazec tem sodom je ta-le: 1. A