Urban Kordeš, Helena Jeriček KOMUNIKACIJA KOT SPIRALNO PRIBLIŽEVANJE SPREMEMBA PERSPEKTIVE ALI ZAKAI SE POSTAVITI NA GLAVO Narava in potek človekovega spoznavanja prek zaznavnih procesov sodita med poglavitne epi- stemološke teme, hkrati pa se tega vprašanja lote- vajo tudi psihologija, antropologija, nevrofizio- logija, biologija in kognitivna znanost. Če povza- memo različne razlage odnosa med organizmom in okoljem, lahko ugotovimo, da so do prve tretjine tega stoletja prevladovale razlage, ki so priznavale splošen odnos med zunanjim, »obje- ktivnim« svetom in tem, kar človek zaznava in spoznava, torej subjektivnim (ob redkih idealistič- nih in solipsističnih teorijah, ki so povsem zani- kale obstoj zunanjega sveta in zavzemale stališče, da »vse« obstaja v človekovi »glavi« oz. »psihi«). Te razlage implicirajo delitev sveta na zunanjega, objektivnega, in notranjega, subjektivnega. Člo- vekovo spoznavanje je spoznavanje zunanjega, kar je ločeno od subjekta oz. tistega, ki spoznava. Vsakršno spoznavanje je potemtakem bolj aH manj natančen odsev objektive resničnosti; izre- kanje trditev pa je izrekanje o zunanjem in ob- jektivnem. Prevladujočo metodo, na podlagi katere je utemeljena miselnost Zahoda, lahko opišemo s tremi elementi: vzrok-(algoritem)-posledica. Gre za kavzalno-logično raziskovanje, pri katerem lastnosti raziskovalca ne smejo vplivati na pred- met raziskovanja, sicer to raziskovanje ni znanst- veno (oz. objektivno). Narava je po tej »logiki« pojmovana kot mehanizem, sestavljen iz ločenih delov in podvržen kavzalno-logičnim zakonito- stim. S pomočjo omenjenega triadnega modela (vzrok, algoritem, posledica) lahko razložimo procese, ki jih Heinz von Foerster (1991) imenuje trivialni stroj ali sistem. Njegove značilnosti so: • sintetična določljivost, kar pomeni, da lahko trivialni stroj ali sistem izdelamo, zgradimo in razgradimo; • analitična določljivost: s poizkusi lahko dolo- čimo, izračunamo algoritem transformacij; • neodvisnost od lastne zgodovine: pretekle operacije nimajo nobenega vpliva na potek poz- nejših operacij, kar pomeni, da pri enakem inputu dobimo vselej enak output; • napovedljivost; odnos med inputom in out- putom je znan in nespremenljiv, zato lahko na podlagi konkretnega inputa natančno predvidimo output.' Kaj je skrito v ozadju tega (še vedno prevladu- jočega) načina raziskovanja? Glavna značilnost tega metodološkega pristopa je, da se raziskovalec oz. opazovalec umakne, distancira, loči oz. dvigne nad predmet, ki ga opazuje oz. raziskuje, in misli, da je to, kar vidi, nekaj objektivnega in zunanjega. Ta predpostavka implicira, da spoznano ni od- visno od načina spoznavanja oz. od strukture spoznavnega mehanizma. Toda kot bomo videli v nadaljevanju, to ni čisto res. Naše spoznavanje je pogojeno oz. odvisno od kognicijskega/spo- znavnega aparata in tudi kognicijski aparat se z našim spoznavanjem spreminja. Z razvojem znanosti, ki se ukvarja s kognitiv- nimi oz. spoznavnimi procesi, se kaže, da logično- kavzalni način raziskav ne zadošča več. Zakaj? Ker gre za anologon očesu, ki gleda (preučuje) samo sebe. Že Kant je opozarjal, da psihologija ne more biti empirična znanost, ker se njen predmet v trenutku, ko ga začnemo raziskovati, spremeni. Tudi tradicionalno teorijo komunikacije^ s shemo pošiljatelj (oddajnik)—komunikacijski kanal-sporočilo (informacija)-sprejemnik lahko uvrstimo v kavzalno-logični model spoznavanja. Komunikacija oz. pogovor se »vzpostavi«, ko 275 URBAN KORDES, HELENA JERIČEK pošiljatelj pošlje prejemniku informacijo, katere pomen je zaobsežen v njej sami. Pošiljatelj ima namen prejemniku sporočiti oz. posredovati neko misel, ki govori o objektivnem ali o subjektivnem svetu, sprejemnik sprejeme signale, jih dekodira in jim da svoj pomen (jih interpretira). Prvi problem, ki si ga ob tako opredeljeni komunikaciji zastavimo, je, ali gre pri komunikaciji resnično za prenašanje informacij drugemu. Drugo vpra- šanje pa je, ali lahko komunikacijo raziskujemo in opisujemo kot trivialni sistem. ALI JE KOMUNIKACIJA TRIVIALNI SISTEM? vv; Da bi lahko odgovorili na vprašanje, se moramo preseliti na področje kognitivne psihologije, kjer so v drugi tretjini tega stoletja vzniknile nove razlage spoznavnega procesa. Eksperimenti Adel- berta Amesa ml. so postali osnova konstrukti- vistični teoriji, ki ne zanika obstoja zunanjega sveta (kot se ji pogosto pripisuje), ampak meni, da predmeti ne obstajajo neodvisno oz. ločeno od zaznavajočega organizma. Ames meni, da se svet posameznika ustvarja/nastaja pri ravnanju z okoljem. Podobno razmišljata Ittelson in Kilpa- trick (1973, po Sugman Bohinc 1996), saj menita, da je najbolj smiselna razlaga različnih eksperi- mentov o načinu vidnega zaznavanja ta, da opa- zovalec nezavedno povezuje dražljajske oblike (to, kar vidi) z neke vrste povprečjem preteklih posledic dejanj, ki so v zvezi s to obliko. »Izbrana« zaznava je tista, ki ima najboljšo napovedno vrednost za delovanje in uresničevanje namenov organizma.^ Ittelson in Kilpatrick trdita, da vsi eksperimenti kažejo, da zaznava ni končen, »ob- jektiven« oz. »absoluten« odsev resničnosti oz. tega, kar je. Zaznava je bolj napoved, človekov konstrukt, ki predstavlja najboljšo možno pred- stavo sveta, ki bi človeku omogočila najboljšo izvedbo namenov delovanja. To pomeni, da je zaznani predmet neločljivi del zaznavne funkcije. Povedano drugače, predmet in zaznava sta del iste stvari. Če je spoznavanje konstrukcija, stva- ritev, ki nastane s konstrukcijskim procesom, in ne »registracija« »zunanjega« sveta, potem se lahko s spreminjanjem tega procesa spremeni člo- vekovo spoznavanje. Posledica tega je, da se pro- ces spoznavanja in spoznano (rezultat spoznava- nja) »sestavita«. Svet se nenehno rojeva in spre- minja skoz spoznavanje. Svet torej ni nekaj statičnega, temveč je nenehno porajanje. A kako naj si predstavljam svet kot porajanje? Za pomoč pri razumevanju omenjenih spo- znanj se lahko obrnemo na biologa in nevrofizio- loga H. R. Maturano in R J. Varelo (1980; 1998), ki svojo razlago utemeljujeta s prepoznavanjem in upoštevanjem krožnosti spoznavnih procesov. Podobno tudi Husserl v svoji fenomenologiji ne ločuje resničnosti in spoznavanja, ampak ju obravnava v dinamični povezanosti. »Ta krožnost, ta povezanost med delovanjem in izkušnjo, ta nedoločljivost med določenim načinom bivanja in sliko, ki jo ustvarimo o svetu, nam pravi, da sleherno spoznavno dejanje poraja svet.« (Matu- rana, Varela 1998: 21.) Maturana in Varela trdita, da je vsako spoznavanje ne samo doživljanje, ampak tudi delovanje. »Spoznavanje namreč, tako meniva, ni reprezentacija sveta, ki je tam zunaj, temveč nenehno porajanje sveta skoz sam življenjski proces.« (Op. cit.: 7.) Avtopoetska teo- rija (katere tvorca sta ta avtorja) zanika klasično predstavo o delovanju kognicijskega sistema, za katero je značilno, da razume njegovo delovanje kot preslikovanje zunanjega sveta v notranjega, čemur sledi odziv (output). Namesto tega pred- lagata dinamičen pogled na spoznavanje, ki je stalen proces iskanja stabilnosti ob nenehno spre- minjajočem se okolju (Stein 1997). Trdita, da naloga kognicijskega aparata ni preslikovanje (zunanjega) okolja v notranja stanja, ampak vzdr- ževanje organizmove (in svoje) notranje dinamič- ne stabilnosti. Živ sistem je po njunem mnenju operacijsko zaprt (njihova organizacija, tj., odnos med sestavinami sistema je konstanta), kar pomeni, da se odzivi na perturbacije'* dinamično določajo znotraj sistema. Glavna značilnost žive- ga sistema je, da se samoizgrajuje, samoproizvaja, da sam ohranja svojo samoizgrajevalno (avtopo- etsko) naravo. Spremembe strukture so podreje- ne vzdrževanju lastne organizacije. Mogoč obseg sprememb strukture posameznega živega sistema in vrsta sprememb v okolju, na katere se sistem odziva, sta določeni z njegovim trenutnim stan- jem, ki je posledica celostne zgodovine živega sis- tema. Spremembe v okolju lahko sprožijo spre- membo strukture, lahko pa tudi ne, odvisno od tega, ali trenutno stanje strukture sistema to dopu- šča oz. ali rabi vzdrževanju njegove organizacije. Kognicijski aparat lahko tako v enem trenutku določen impulz uporabi, ker mu to pomaga pri ohranitvi notranje stabilnosti, v drugem pa ne. Laing (po Spencer-Brown 1973) predlaga, da bi 276 KOMUNIKACIJA KOT SPIRALNO PRIBLIŽEVANJE tO, Čemur navadno rečemo empirični podatki (data, dano), dosti bolj upravičeno imenovali capta (pobrano). Lahko bi rekli, da kognicijski aparat ves čas »predlaga« svet, s tem da izbira vrsto sprememb, ki jih bo upošteval pri konstruk- ciji. Preživeti se posreči tistim organizmom, ki izbirajo^ take perturbacije, da pomagajo pri ohra- njanju dinamične stabilnosti sistema. Navedena spoznanja lahko ilustriramo z ne- katerimi nevrofiziološkimi odkritji. Maturana in Varela v knjigi Drevo spoznanja (1998) navajata primer enostavnega eksperimen- ta, ki ga je prvi opisal Otto von Guericke leta 1672. Vzamemo dva svetlobna vira (enega z na- vadno belo svetlobo, drugega z rdečo) in ju name- stimo tako, da se svetlobna snopa sekata. V prese- čni žarek postavimo predmet, lahko tudi roko. Senca, ki jo vidimo na steni, je zeleno modra. Kako to, da smo dobili zeleno modro senco, ko pa smo se nadejali le bele, rdeče, ali mešanice rdeče in bele (rožnate) barve? Navajeni smo misliti, da je barva lastnost predmetov in svetlobe, ki jo odbijajo. Če torej vidim zeleno modro senco, je to zato, ker prihaja v moje oko svetloba zeleno modre barve. Če bi izmerili valovno dolžino, bi ugotovili, da je v senci svetloba razpršena tako, kakor je značilno za belo svetlobo. Maturana in Varela sklepata, da barva ni lastnost stvari in da je naše doživljanje sveta barvnih predmetov neod- visno od sestave valovnih dolžin svetlobe, ki priha- ja od tega, kar vidimo. »Namesto tega rajši skušaj- mo doumeti, da doživetje barve ustreza določene- mu vzorcu stanj aktivnosti v živčnem sistemu, ki ga določa njegova struktura.« (Op. cit.: 18.) Drugi primer je očesna zenica, ki se nenehno premika, tudi ko se nam zdi, da opazujemo določeno sliko popolnoma pri miru. Fiziologi razlikujejo večje gibe, imenovane sakade (hitre spremembe pogleda, med katerimi oko ostane statično približno 2000 miUsekund) in tremor, imenovan micronystagmus. To pomeni, da vidimo sliko vsak trenutek pod različnim zornim kotom in da se aktivacijsko stanje mrežnice stalno spre- minja. Naša izkušnja pa nam govori, da imamo pred seboj popolnoma mirujoč predmet in da ga vidimo ves čas iz enake perspektive. Tretje odkritje je povezano z delovanjem živ- čnega sistema. Nevroznanstveniki ugotavljajo, da je centralni živčni sistem sestavljen holografsko^, kar pomeni, da sprememba stanja enega gradnika (nevrona) lahko vpliva na spremembo stanja velikega števila nevronov (vsega sistema). To pomeni, da vsako spoznavno dejanje spremeni strukturo celotnega kognicijskega aparata. Končna sklepa zapisanega sta: (1) proces spo- znavanja ni samo pasivno sprejemanje informacij o zunanjem svetu, ampak aktivno ustvarjanje; (2) naše spoznavanje je pogojeno oz. odvisno od kognicijskega aparata in kognicijski aparat se z našim spoznavanjem spreminja. KAJ POMENIJO TA (DRUGAČNA) SPOZNANJA ZA PROCES KOMUNIKACIJE? Če poteka komunikacija med dvema živima, operacijsko zaprtima sistemoma, potem veljajo zanjo opisane zakonitosti spoznavanja. Komuni- kacija je namreč vrsta spoznavanja. Zato moramo spoznanja, ki smo jih opisali, upoštevati pri obra- vnavi komunikacije. Shema pošiljatelj-kanal-sprejemnik je spre- jemljiva za vzročnoposledični način raziskovanja in gledanja na svet, v nenehno porajajočem se svetu pa z njo ne moremo opisati celotnega komu- nikacijskega procesa. Zakaj? Omenjena shema razgradi proces komunikacije na komponente in predvidi njegov algoritem, obravnava ga neod- visno od prejšnjih operacij in na podlagi inputa predvidi output - obravnava ga kot trivialen si- stem. V komunikaciji med dvema človekoma ni nikoli tako. Komunikacija (verbalna ali neverbal- na) je odvisna od preteklih izkušenj in komunika- cij, ne moremo je napovedati vnaprej in jo težko ujamemo v obrazec. Poleg tega sta udeleženca v komunikaciji dva živa, netrivialna sistema, ki spoznavata (delujeta) na način, kakor smo opisali zgoraj, zato tudi komunikacije ne moremo obravnavati algoritemsko kot trivialen sistem. Zavajajoča sta tudi izraza sprejemanje in od- dajanje, ker pripisujeta oddajniku aktivno vlogo, sprejemniku pa pasivno. Proces komunikacije ni oddajanje in sprejemanje vsebine, ampak njeno soustvarjanje. Pri sprejemniku ne gre za spreje- manje pomena - kot česa danega (kakor pogosto mislimo), ampak za njegovo ustvarjanje, kar je izrazito aktiven proces. To lahko razumemo, če upoštevamo Batesonovo (1979) pojmovanje infor- macije, ki - v nasprotju s Shannonovim - informa- cijo pojmuje kot razliko, ki povzroči razliko. Iz tega izhaja, da komunikacija ni prenašanje vse- bine, temveč stalno poskušanje, povzročati razlike oz. spremembe v kognicijskem aparatu. Drugi je 277 URBAN KORDEŠ, HELENA JERIČEK tisti, ki določi/odloči, ali bo neka sprememba v okolju (besede, vedenje) postala informacija ali ne. Če kognicijski aparat prepozna spremembo (dogodek) kot ugodno za ohranjanje svoje stabil- nosti, jo uporabi za sprožitev spremembe; če ne, razlika/sprememba v njem ne povzroči spremem- be. Tako so besede aH dejanja drugega (lahko) sprožilec sprememb v kognicijskem aparatu, ne pa njihov vzrok. Ne »oddajnika« ne »sprejemnika« ne moremo ločiti od vsebine, ki jo govorita, saj sta del te vse- bine, ki ju ne samo določa, ampak tudi spreminja. Komunikacija je zaključen proces stalnega nasta- janja in spreminjanja, ki ga ne moremo izolirati in razstaviti na posamezne segmente, saj s tem zgrešimo njegovo bistvo. o Če sledimo tej »logiki«, potem cilj komunika- cije ni uspešno (jasno, razločno ...) prenašanje informacij, temveč je iskanje možnosti, kako bi udeleženca (drug v drugem) povzročila spre- membo oz. razliko. Zavreči je treba idejo, da prenašamo objektivne pomene in da je kvaliteta komunikacije odvisna le od »jasnosti izražanja«. Po Watzlawicku »vsaka komunikacija izhaja iz interaktivnih procesov«, za opazovanje komuni- kacije pa niso toliko pomembna dejanja posame- znih udeležencev, nosilcev, ampak odnosi med njimi. i,..; ^j:,, Ko govorimo o komunikaciji kot o ustvarjanju spremembe, se morda zdi, da se naša definicija ne ujema z Watzlawickovo tezo, da je »nemogoče ne-komunicirati«. Vendar ni tako. Watzlawick je hotel s svojo tezo povedati, da ima lahko vsak akt, vsako dejanje (tudi na primer zavračanje od- govora) svojo komunikacijsko vrednost, oziroma, da vsako dejanje pri udeležencih sproži nastanek pomena. Seveda pa določeno dejanje (komuni- kacijski akt) lahko spodbudi k ustvarjanju spre- membe v udeležencih komunikacije, lahko pa sproži potrditev »že znanega« in tako pomaga ohranjati »status quo«. Molk žene, ki sicer navad- no neprestano klepeta, ima lahko za moža veliko komunikacijsko-sporočilno vrednost (lahko celo večjo kakor njene besede), medtem ko molk mol- čeče ženske po dolgih letih druženja lahko zgubi vso sporočilnost - ne ustvari nobene razlike pri moževem dojemanju situacije. KAKO OBRAVNAVATI ^-^^n-^:-^ a KOMUNIKACIJO?^ : i Zapisali smo, da je komunikacija proces stalnega porajanja in nastajanja, v katerem se tako vsebina kot tudi akterja nenehno spreminjata. Če je to res, zakaj tega spreminjanja med vsako komuni- kacijo ne opazimo? Človek v procesu spoznavanja - ki je glavni proces, skoz katerega (kakor smo že omenili) deluje - ocenjuje, preračunava resničnost oz. opise resničnosd. Nevrofiziološka razlaga govori, da dobijo čutne ceHce organizma na podlagi dražljajev iz okolja le informacijo o jakosti (kvantiteti) in lokaciji dražljaja, ne pa tudi o njegovi naravi, kvaliteti. Gre za t. i. načelo nedifen- ciranega vkodiranja, na podlagi katerega lahko sklepamo, da vsak posameznik da pomen (vse- bino) dražljaju. Drugo pomembno dejstvo, ki ga ugotovita že Ittelson in Kilpatrick (po Šugman Bohinc 1996), pa je, da človek neznano zunanjo konfiguracijo, ki oddaja enako mrežnično obliko kakor druga pojavna forma, s katero je vajen rav- nati, zazna kot znano konfiguracijo. Kar pomeni, da čutila živih organizmov zaradi biološkega preživetja (oz. principa samoizgrajevanja, samo- proizvajanja) delujejo kot sistem redukcije in poenostavljanja (tega, kar slišijo, vidijo). Gre za to, da kognicijski aparat omogoča odziv na samo nekatere perturbacije, in sicer na zanj optimalne. Posledica te selekcije je oženje organizmovega sveta. To oženje poteka asimptotično do določe- ne, optimalne meje. Z oženjem si organizmi ust- varjajo trden in stabilen svet. Kognicijski sistem specializira na »izbrane« perturbacije. Specializa- cijo občudmo tako, da nam svet in drugi ljudje oz. to, kar govorijo in to, kar predstavljajo, postaja vse bolj znano in domače. Domačnost (familia- nty) ima dva aspekta, ki ju bomo v nadaljevanju podrobneje obdelali. Na nevrobiološkem podro- čju se ta proces kaže kot vedno večje zapiranje kognicijskega sistema samega vase. Že minimalna sprememba okolja (sprejemljiva za sistem) pri- pelje do vzpostavitve stabilnosti. V nevrologiji je za to uveljavljen izraz zapolnjevanje ifill-in). nujnost domačnosti Domačnost (znan svet, drugi) je krožno povezana z redukcijo, intencionalno selekcijo, ki je nekaj nujnega in potrebnega, saj omogoča nadaljevanje 278 KOMUNIKACIJA KOT SPIRALNO PRIBLIŽEVANJE avtopoetske organizacije in stalnost njenega delo- vanja. Domačnost nam omogoča uspešno delo- vanje in odzivanje na (omejen) spekter spre- memb. Pomeni tudi, da smo si naredili (ustvarili) svet, v katerem poznamo pravila, lahko predvi- dimo dogodke, poznamo mehanizme delovanja, hkrati pa se v njem varno gibljemo, sporazume- vamo in razumemo. V komunikaciji to pomeni, da so akcije sogovornika znane in predvidljive. Ko se pogovarjam z znanim drugim, ni (ne more biti) nezveznih skokov spoznavanja. Jezik je po avtopoetski teoriji glavno »področje medsebojnega orientiranja« (Winograd, Flores 1986: 50.). Naše govorjenje je odsev našega živ- ljenja, doživljanja, ne pa tega, kar se zgodi iz perspektive drugega. Maturana in Varela menita, da »v mreži jezikovnih interakcij, v kateri se gibljemo, vzdržujemo nenehno opisno krožnost, ki jo imenujemo 'jaz'. Omogoča nam ohranjati našo jezikovno operacijsko skladnost in našo pri- lagojenost na področju jezika.« (Maturana, Varela 1998: 231.) '. .r . Primer domačnosti: ; /■ : Bil je dan njune zlate poroke. Ves dan sta bila zaposlena s praznovanjem in z množico sorod- nikov in prijateljev, ki so jima prihajali voščit. Zato sta bila hvaležna, ko sta proti večeru lahko, sama na verandi, opazovala sončni zahod in počivala po napornem dnevu. Stari mož je nežno pogledal ženo in rekel: »Agata, ' vesel sem te.« »Kaj si rekel?« je vprašala stara ■i gospa. »Veš, da slabo slišim. Povej glasneje.« »Rekel sem, da sem te vesel.« »Že prav,« je odvrnila in zamahnila z roko. »Tudi jaz sem te sita.« (Mello 1990: 94.) In še: Žena možu, zatopljenemu v časopis: »Nič več se ti ni treba mučiti in govoriti mhm. Že pred desetimi minutami sem nehala govoriti.« (Op. cit: 95.) omejitve, ki jih prinaša domačnost Drugi vidik znanega, trdnega in domačega sveta je ujetost vanj. Domač svet ni naklonjen spozna- vanju »novega«. Domačnost se boji neznanih in novih stvari oz. jih ignorira ter vse neznano inter- pretira z znanim. Posameznikov svet se zapre in ne dopusti, da bi vanj prodrlo kaj novega. Človek se v domačem svetu počuti varnega, saj ve (bolj ali manj), kaj ga čaka oz. kaj lahko pričakuje. To je posledica vse večje zaprtosti organizma, ki se usmerja v znano, išče v znanem, in vse, kar zazna, »uporabi« za potrjevanje svoje strukture (sveta). V končni fazi nas takšno oženje in zapiranje vase pripelje v odmaknjeno lebdenje, v katerem stvari, dogodke in spremembe interpretiramo z že znanim, predvidljivim. Organizem se vrti okoH lastne osi, nemočen, da bi doživel kaj novega, čeprav se tega praviloma ne zaveda. V komuni- kaciji se to kaže kot ponavljanje, variiranje istih vzorcev oz. modelov reagiranja, razmišljanja in odgovarjanja na spremembe (razlike) v okolju, česar pa se udeleženca običajno ne zavedata, saj gre za avtomatizem. Akterja v komunikaciji nima- ta občutka, da zdita v statičnem, nespremenljivem svetu. Zdi se jima, da se dogajajo nove stvari in da spoznavata nova dejstva o njih. To se najbolj jasno kaže na jezikovnem področju. Kadar se sprašujemo po vzrokih oz. razlagah, imamo občutek, da odkrivamo nekaj novega. Dejansko pa z odgovarjanjem na vprašanja (zakaj, kako) stvari ali dogodke, ki bi lahko segali izven meja znanega, ujamemo in jih kategoriziramo v znane kategorije. Vprašanja nas vračajo v znani (kavzalno-logični) svet, v katerem iz vprašanja izhaja odgovor oz. kjer vprašanje že ponuja od- govor. Vsako spraševanje je jezikovno spraševanje in nas vrača v jezik, ki je v kavzalno-logičnem svetu vzroka in posledice, kjer vladajo znani zakoni in je vse razstavljivo. Spraševanje (kakšno koli) je neuspešen poskus spoznavanja novega, saj pomeni le vrtenje v krogu in potrjevanje svojega (skonstruiranega) sveta in jezika. KOMUNIKACIJA KOT NASTAJANJE, PORAJANJE IN KOT NAZADOVANJE, UMIRANJE Ugotovimo lahko, da obstajata dva bistveno raz- lična načina komuniciranja: komunikacija, ki je usmerjena v utrjevanje sveta, in komunikacija, us- merjena v širjenje, spreminjanje sveta. Vprašanje, ki bi si ga na tem mestu zastavil Bateson, je, aH se pri obeh vrstah interakcije zgodi sprememba. Vze- mimo najprej primer komunikacije, ki je usmer- jena v oženje sveta. To je najbolj običajen in vsa- kodnevno rabljen način komuniciranja z drugim 279 URBAN KORDEŠ, HELENA JERIČEK O znanih stvareh. O njej ali v njej ne razmišljamo, temveč delujemo avtomatsko. Pogojena je s prej- šnjimi izkušnjami in vednostjo in rabi ohranjanju in utrjevanju znanega sveta. Taki pogovori nam ne morejo prinesti nič novega, saj so podobni preurejanju stanovanja, v katerem živimo vse svoje življenje. Primer: Sin pokliče mamo po telefonu. i . »Živijo, mami!« s, > »O, živijo, prideš kaj domov?« »Ne morem, že dva dni sem brez denarja ...« Sin niti ne dokonča stavka, ko ga mama prekine: »Saj sem d rekla, da ne zapravljaj. Pa me nikoU ne poslušaš. Ne morem razumeti, da s svojo plačo ne moreš prežived niti sebe. Jaz živim skromno, vsak mesec se trudim, da še nekaj malega prihranim, ti pa živiš, kot da denar pobiram na cesti. Ne bom te več pod- pirala, dovolj si že star!« > »Ja, prav imaš. Zdaj mi je postalo jasno, da tako res ne gre več naprej, začel sem znova ...« »Vedno mi govoriš, da je tokrat zadnjič, toda potem narediš vedno isto stvar! Zaprav- Ijivec si in lenuh! Izkoriščaš me, dosti mi je tega!« Jezna mama prekine pogovor, ko se iz druge strani zasliši obupan sinov glas: »Pa ne, podjetje je šlo v stečaj! V novi službi zahtevajo, da imam obleko s kravato, in nimam denarja zanjo!« Toda mame ni več na drugi strani. 5; Slutimo, da je sin poskušal ustvariti v mami spremembo, poskušal ji je povedati nekaj novega, nov razlog za denarno stisko. Skušal ji je (do)po- vedati, da je začel delati v novi službi, ki ima drugačne zahteve do uslužbencev. Mama, ki je bila že ujeta v vzorec svoje interpretacije sinovega obnašanja, mu ni pusdla izraziti misli do konca, ker je že po nekaj besedah »vedela«, za kaj gre. Če mama ne bi bila ujeta v svoj svet, bi bila njuna komunikacija bolj harmonična. Vzrok za pomanj- kanje denarja je poiskala v svojem znanem svetu, hkrad pa je iz kratkega sinovega govora ponovno ugotovila, da je sin neposlušen, zapravljiv in neod- govoren. Sin je za mamo znan, predvidljiv, čeprav se mama tega ne zaveda. Sinovo govorjenje oz. obnašanje v njej ni prebudilo razlike, ampak ji je le utrdilo in potrdilo že izoblikovano sinovo podobo (oz. predstavo, ki si jo je ustvarila v dolgih letih). Ali to pomeni, da do spremembe ni prišlo? Trdiva, da se je sprememba zgodila, vendar v na- sprotno smer - v utrjevanje. Struktura maminega sveta ne le, da je ostala enaka, ampak se je celo utrdila (Foerster 1991). Posledica takega »spozna- vanja« je vedno večja negibnost slike o drugem, vedno večja oddaljenost oz. neusklajenost podobe s trenutnim stanjem, položajem drugega. To je pogost vzrok konfhktov, zlasti pa odtujevanja. Kako lahko spoznavam drugega kot drugačnega od sebe in kako naj ga ne zaprem v svoj svet, ko pa si ga (drugega) vsakič znova »prikrojim«? Želja po spremembi se pojavi ali v trenutku konflikta aU v trenutku, ko se zgodi skrajna stopnja domač- nosti, ki se spremeni v svoje nasprotje. To je v trenutku, ko smo tako togi, da se ne moremo več primerno odzivati na možnosti in zahteve, ki nam jih daje življenje. Ne samo to, naše reakcije niso usklajene z dogodki v okolju in naš pogled ni spo- soben zajed širine sveta. Stalna pripravljenost na spoznavanje novega in odprtost za sprejemanje vedno drugačnega, spreminjajočega drugega za- hteva veUko napora, časa in energije, zato udele- ženca dostikrat ostaneta na pol poti, med nebom in zemljo, neodločena, ali naj se postavita na glavo ali ne. Glavni problem pa je - kako. Kako naj predreta zaprtost, ujetost v kroženje okoli svoje osi in se prebijeta do drugega, natančneje pove- dano, do predstave o drugem, ki omogoča sklad- no komunikacijo, do novega? V članku je viden (in upava, da občuten) pos- topen prehod v vse bolj oseben način pisanja, kar utemeljujeva z dejstvom, da je komunikacija nekaj notranjega, da zahteva osebno angažiranost. Kot sva že omenila, je ne moremo obravnavati algo- ritmično, odmaknjeno in ločeno. KAKO NAJ BO KOMUNIKACIJA USMERJENA V ŠIRJENJE SVETA? Komunikacija, ki daje možnost širjenja, je podvig par exellence. Zakaj? Od udeležencev zahteva, da se podata iz znanega, iz običajnih vzorcev delo- vanja in pustita za seboj vsaj enega od gradnikov sveta - mnenja, predsodke, stališča, kar sta se naučila in kar so ju naučih, uspešne interakcije s svetom. Gre za izstop iz sebe, iz znanega sveta, v drugega, ki je skrivnosten in neznan. To pa ni mogoče, če kot skrivnostnega, kot vedno spre- minjajočega ne gledam tudi sebe. 280 KOMUNIKACIJA KOT SPIRALNO PRIBLIŽEVANJE Ena izmed bolj ali manj naključnih (in nasilnih) pod izstopa iz znanega je šokiranje. Drugega pre- senedm z (novo) informacijo, ki je ne more vklju- čid v znano, in ga »prisilim«, da zazna razliko. Toda kar človeka spremeni enkrat (prvič), ni nuj- no, da ga bo spremenilo drugič, zato je šokiranje postopek, ki zahteva vedno nova presenečenja in nove načine. Sok je npr. glavno sredstvo me- dijev, še posebej reklame. Reklama si prizadeva, da bi kupca, ki ni zainteresiran za njeno sporočilo (ne želi, da bi v njem ustvarili razliko), presenetila, v njem sprožila razmišljanje, spraševanje oz. mu sugerirala neko mnenje, tj., razliko. Šokiranje je enosmeren postopek, usmerjen od enega k druge- mu, pri čemer sta njuni vlogi jasno določeni. Ker je ta način preveč tvegan in nepredvidljiv, je za nas manj zanimiv. Drugo pot bi lahko imenovali spiralno pribli- ževanje. Navdih za tovrsten pristop h komuni- kaciji sva našla v teoriji Paula Watzlawicka (1967) in pri avtorjih, kot so Keeney, Pask, von Foerster, pa tudi pri nekaterih hermenevtikih (Rorty, Gadamer). Čeprav gre za hkraten in prepleten postopek, ne moremo o njem pisati drugače kakor z razliko- vanjem, zavedajoč se jezikovne determiniranosti in omejenosti. Bralec opisanega ne sme jemati kot algoritem. Kaj misliva z izrazom spiralno približevanje? To je zvezen proces počasnega in obojestranskega spreminjanja udeležencev interakcije. Zveznost je biološko utemeljena, saj je nujna za delovanje kognicijskega aparata. Za prekinitev ustaljenega načina delovanja (spoznavanja) in za začetek novega, drugačnega, ki bi omogočalo širjenje sveta oz. njegovo spreminjanje, je treba ugotovid, kako smo se »naučili« starega. Za ilustracijo nam lahko rabi omenjeni primer mame in sina. Tako kakor si je mama skoz dolgoleten, ponavljajoč proces utrdila predstavo, da je njen sin zaprav- Ijivec, tako smo se tudi mi skoz dolgotrajen proces socializacije »naučili« in pridobili vso svojo »vednost«, vsa spoznanja. Podobno kakor bi lahko mama skoz zavestno ponavljajoč proces spremenila podobo o sinu, lahko tudi mi spre- menimo svoje stare, utrjene predstave in načine reagiranja v nove. Le razumsko spoznanje ne spremeni utrjenih predstav; za to je potrebno daljše obdobje zavestnega opominjanja. Če bomo pri tem uspešni, se bo naš stari način reagiranja in razmišljanja spremenili v novega - drugačnega. Čez čas bo ta novi način zaradi bioloških vzrokov postal star, enako trden in fiksiran kakor tisd, ki smo ga nadomesdli. Kaj to pomeni? Znašli smo se v sila neprijetnem položaju, saj smo se zaleteli v lastne meje in omejitve. Izstop iz (sta- rega) znanega v resnici ni nič drugega kot vstop v novo znano. Ima torej naše prizadevanje smisel, če pa eno predstavo nadomesti druga, en vzorec drugega? Vsak izstop nas vrne na začetek, ki pa ni nikoli isd začetek, vedno se znajdemo drugje, na drugi stopnji. Naše delovanje je podobno pove- zovanju vedno druge pentlje, valjenju vedno dru- ge skale, toda v isd breg... Ustvarjenje oz. kreira- nje fiksnega sveta je biološko pogojena nujnost, ki se ji ne moremo ognid, lahko pa se pripravimo, da se zavedamo svojih vzorcev in selekcije, ki jo opravljamo in kot končni uspeh, da se med različnimi vzorci prosto gibljemo, da smo fluidni. Prvi premik je zaustavitev in zavedanje pogo- jenosd z bremenom preteklosti. Mati bi lahko zaslutila, da se je ob sinovem govorjenju v njej začel vrted njen film o sinu. Če bi zavestno pregle- dovala svoja mnenja in reakcije, bi lahko spoznala, da je spoznano njena kreacija. Ugotovila bi, ka- kšne spremembe se v njej (ne) dogajajo. To bi ji pomagalo ustvariti ustreznejša mnenja in pred- stave, ki bi omogočile bolj harmoničen odnos s sinom.* V prvem premiku gre za ugotavljanje količine oz. stopnje selekcioniranja zaznave, ali drugače, zavedanje ustaljenih modelov, vzorcev, predstav, kategorij, v katere generaliziramo posa- mezne neznane zaznave. Drugi premik je odločitev za spremenjeni način komuniciranja, ki je raziskovanje samega sebe in ki dopušča, da se v posamezniku zgodi sprememba njegovega kognicijskega aparata. Uspešno izpeljavo premikov (da se spremenimo) zagotavlja vztrajno zavedanje ujetosd v predstave in opominjanje na novo resničnost. Vsaka spre- memba je plod počasnega, zveznega in ponavlja- jočega zavedanja, ki lahko pripelje do fluidnosti. Na začetku običajne komunikacije oz. ob prvem srečanju si udeleženca prizadevata čim hitreje in čim bolj učinkovito »spraviti« neznanega sogovornika v znano, ga uvrsdti v kategorijo npr. veselih, zabavnih, dolgočasnih, duhovnih, čudnih, lepih, grdih, podobnih, drugačnih tipov ljudi. Vsa prizadevanja, vsa vprašanja so namenjena temu, da bi v sogovornikovem govorjenju ali obnašanju našli kaj znanega, kaj, po čemer bi ga lahko oz- načili in ovrednotili. Skrajni primer tega je klasični terapevtski pogovor, v katerem želi psihiater najd besede, pojave, ki jim ustrezajo pacientovi 281i URBAN KORDEŠ, HELENA JERIČEK simptomi. Terapevtovo spraševanje je usmerjeno in v skladu z znanjem, teorijami (pojmi, katego- rijami ...), ki si jih je pridobil v času šolanja in prakse in v katere bo pacienta po določenem času (čim hitreje) uvrstil. Udeleženca navadno mislita, da nimata predstav o drugem in da ga želita (s)po- znati kot neznanega. Dejansko pa jima je pogosto že ob prvi besedi, ki jo slišita iz ust drugega, »jas- no«, kdo in kakšen je, kar je pogojeno s preteklimi izkušnjami, s podobnimi ljudmi, z idejami, priča- kovanji in nameni. Ob vsakem naslednjem sreča- nju se podoba, ustvarjena na prvem in drugem srečanju, samo še poglablja. Po določenem času se zgodi, da ne slišita, ne vidita, ne čutita, ne von- jata spreminjajočega se drugega, ampak slišita, vidita, čutita, vonjata le svojo v preteklosti obliko- vano predstavo o drugem, ki si jo na ta način še utrdita. Opisani proces bi lahko ponazorili z relie- fom, v katerega se zarezujejo (zapisujejo) pred- stave, in vsaka potrditev že ustvarjene predstave pomeni poglobitev zareze (zapisa). Sliki 1 in 2 predstavljata potencialna reliefa, v katera se zapisujejo mnenja, predstave, stereo- tipi. Izraz »potencialni relief« izvira iz teorije nevronskih mrež - računalniških simulacij po- vezav med biološkimi nevroni. Trenutno stanje nevronske mreže je opredeljeno s povezavami z vsemi gradniki sistema (nevroni). Potencialni relief rabi kot pripomoček za prikaz stanja nev- ronske mreže. Glavni pogoji za idealno komunikacijo so pozornost na spremembe, nenavezanost na prej- šnje predstave o drugem in pripravljenost zavreči obstoječe predstave. Zelo pomembno je, da sta udeleženca senzibilna za novosti in čuječa. Po končani komunikaciji trenutne oblike reliefa ne jemljeta za dokončno, ampak dopustita, da neneh- no nastaja in se spreminja. »Zapis« je le trenutna slika zapisovalca, ki se v samem procesu zapiso- vanja spremeni in je ob njegovem koncu že drugačen. »Zapis« ni objektivna slika resničnosti, temveč le pripomoček za naše delovanje v njej, pri čemer ne smemo zanemariti, da je celotno živ- ljenje ujeto v zamik, saj je naše zavedanje časovno zamaknjeno za pol sekunde. Ko se zavem, da vi- dim nekaj, tega v resnici ne vidim v tem trenutku, ampak pred pol sekunde, ob tem mi je pa gotovo »ušlo«, da me je to spremenilo. Slika 1: »Učenje«, ustvarjanje zareze v poten- cialnem reliefu. .-^ , , Slika 2: Spreminjanje vzorca, pomembno je, da je sprememba zvezna. smernice spiralnega približevanja Algoritmična kontrola ali algoritmično navodilo za delovanje (spoznavanje) je pri živih, avtopoet- skih organizmih nemogoče; uporabno je za neka- tere procese, za kognitivne pa pomeni pregrobo idealizacijo. Ob upoštevanju dejavnikov komuni- kacije in ob oceni dane situacije lahko organizem le usmerjamo proti zastavljenemu cilju, ne da bi bili prepričani, ali in kako se bo zgodilo, kar priča- kujemo. Podobno je učenje hoje. Otroka lahko usmerimo v hojo, kako in kdaj bo shodil (ali s plazenjem ali s poskusi in napakami ...), pa je odvisno od vsakega posameznega otroka in oko- liščin. Vse, kar boste v nadaljevanju prebrali, so tako le smernice za komunikacijo, ki je lahko tudi spiralno približevanje. Glavne značilnosti komunikacije kot spiralne- ga približevanja so: 1. dovolj je, da se eden od udeležencev v ko- munikaciji odloči za drugačen način spoznavanja; 2. tisti, ki se je odločil za spiralno približevanje, se mora zavedati, da je to proces raziskovanja svojih meja, ne pa spoznavanje objektivnega drugega; 282 KOMUNIKACIJA KOT SPIRALNO PRIBLIŽEVANJE 3. gre za vztrajno obnavljanje pripravljenosti za spremembe (pogosto neopazne) svojega kog- nicijskega reliefa; 4. odgovornost, zavedanje dejstva, da bo imela komunikacija, ne glede na to, kakšno pot bo ubra- la, vpliv na oba udeleženca. Izhodišče je poslušalčevo in/aU govorčevo dopuščanje spremembe oz. želje po spremembi, želje po razkrajanju starih, utečenih vzorcev in približevanje novemu. Kot sva že omenila, to pomeni izstopiti iz sebe, iz znanega, stabilnega sveta, v katerem si sam sebi znan in ti je znan tudi drugi. Pogoj je, da udeleženec utihne in pusti del znanega, da bi se razkrilo neznano - neznani jaz, neznani drugi. Iz želje ali pripravljenosti se oblikuje (zavestna) odločitev. Vsak udeleženec se odloči, da bo izvedel prvi in drugi premik, ki smo ju opisali zgoraj. Toda dokler si za to prizadevata (mislita), dokler ves napor vložita v prizadevanje, v odprtost in odločanje, se to ne bo zgodilo. Za- kaj? Krčevita želja nas zapira vase in onemogoča sproščenost; v krčevitem in blokiranem položaju je težko biti pozoren in sprejemljiv. Spiralno približevanje bi lahko razdelili na dve fazi. Prva, najpomembnejša, je notranja; sestav- ljena je iz stanja odločitve za pogled izven meja in iz stanja odprtosti, ko prisluškuješ sebi in dru- gemu ter si sprejemljiv in dojemljiv za neznano in novo, ki se lahko zgodi, ali pa tudi ne. Ni algorit- ma, kdaj se bo v meni ali v drugem zgodila spre- memba. Ko govoriva o prisluškovanju drugemu, pri tem ne misliva samo na poslušanje besed, saj so lahko besede le sprožilec, ne pa vzrok, in pogo- sto nas vračajo v znani svet. V kakšnem trenutku se lahko zgodi, da z besedo dosežemo spremem- bo, v drugem pa ne, zato je resnična sprememba sveta zunaj besed, kar pa ne pomeni, da se mo- ramo prenehati pogovarjati z besedami. Spremin- janje našega spoznavanja je počasno, nezapisljivo in neizgovorljivo. Stanj odločitve in odprtosti ne moremo ločiti med seboj, čeprav o njiju pišemo ločeno; sta enota, ki mora biti v sebi uravno- težena. Enota - ki pa je bolj proces -, sestavljena iz obeh stanj, se lahko pojavi na višjem nivoju. Druga faza je aktivna; gre za čim bolj iskreno^ izražanje svojega mnenja o temi pogovora. Po- membno je, da v razlago vključita iskreno razlago stanj, mnenj, stereotipov, ki jih imata. Zelo dragoceno je, če se nam uspe izraziti tako, da ne fiksiramo sebe ali drugega, kar pomeni, da je dobro, da se izogibamo vrednostnim sodbam in opredelitvam. Glavni pripomoček za nefiksirano izražanje (verbalnega in neverbalnega) je kreativ- nost. Kreativno, domiselno in zavestno vodeno izražanje omogoči prediranje rutine in vzorcev (udeleženca se postavita »na glavo«). Za drugo fazo ni pravil, njeno zelo uspešno udejanjanje se lahko zgodi tudi brez upoštevanja teh smernic. Primerjajmo pravkar povedano z ugotovitvami kognitivnega znanstvenika F. Varele, ki v utemel- jitvi svojega novega raziskovalnega programa, imenovanega nevrofenomenologija, piše tudi: Nobenega razloga ni, da bi se to Inamreč feno- menološka redukcija]'" razlikovalo od učenja katere koli veščine, na primer igranja inštru- menta ali tujega jezika. Vsakdo, ki se uči, bo- disi igrati inštrument, govoriti jezik ali misliti, bo s tem ustvaril spremembo v vsakdanjem življenju. ... [Vjztrajno, disciplinirano učenje prinaša spremembo, tako kakor tudi vse drugo, kar vztrajno počnemo. To je v redu, če zavržemo predpostavko (kakor jo zavračam sam), da obstaja nekakšen dobro definiran standard, ki šteje kot normalna izkušnja; kaže, da je izkušnja nekaj odprtega, zato ni proti- slovno trditi, da lahko vztrajna vaja metode omogoči izkušnje, ki prej niso bile dostopne. Bistvo fenomenološke redukcije je (med dru- gim) preseganje navade avtomatske introspek- cije. Ni nam treba žalovati za tem, kar bo izgubljeno, bolje je usmeriti pozornost na tisto, kar se lahko naučimo. (Varela 1996: 343.) Če se za proces spiralnega približevanja odlo- čita oba udeleženca, lahko govorimo o samo- organiziranem sestavljanju teh dveh faz med ko- munikacijo - ko se eden od udeležencev opo- minja na pripravljenost, da preveri svoja mnenja in je sprejemljiv, je drugi aktiven in poskuša spre- meniti pogoje komunikacije, da bodo omogočili izstop iz rutine. »Začetek« ene faze se nahaja na »koncu« prejšnje, tako da med njima ni nobene prekinitve. Če želita udeleženca vztrajati v taki komunikaciji, morata biti nenehno navzoča v tem ciklusu menjave, ki ga lahko prenesemo tudi na druge interakcije organizma z okoljem. Če razumemo komunikacijo kot usklajevanje med njenimi akterji (in ne kot izmenjavo infor- macij o objektivnih dejstvih), potem je jasno, da gre za nenehen proces. Tako tudi spiralnega pribli- ževanja ne moremo definirati kot končen proces z določenim ciljem, ampak samo kot poseben način usklajevanja, ki se izogiba fiksiranju. 283 URBAN KORDEŠ, HELENA JERIČEK (Približen) primer komunikacije kot spiralnega približevanja, ko se je zanjo odločila mama: Sin pokliče mamo po telefonu. »Živijo, mami!« »O, živijo, prideš kaj domov?« »Ne morem, že dva dni sem brez denarja ...« Sin nid ne dokonča stavka, ko ga mama prekine, v njej se sprožijo [vzpostavitev vzor- ca] podobe, misli, besede, s pomočjo katerih ji je sin uspešno izvabljal denar iz meseca v mesec. Sina vidi kot zapravljivca, lenuha, ne- odgovornega mladeniča, ki ga mora še vedno denarno podpirad. Na misel ji pridejo očitki, s katerimi ga vsakič znova zasuje. V tem tre- nutku se ustavi in pomisli [prvi premik, trenu- tek refleksije], kaj pa, če se je v tem času kaj zgodilo in ji ima povedati kaj novega, zato reče: »Pripravljena sem poslušad tvoje argumen- te, čeprav se bojim, da si spet zapravljal ...« [Sprejemljivost.] »Veš, ugotovil sem, da tako res ne gre več naprej, začel sem znova. Poiskal sem si novo službo, ravno v trenutku, ko je šlo naše podjetje v stečaj. V novi službi zahtevajo, da imam obleko s kravato in nimam denarja zanjo!« pripoveduje sin. Mama pozorno posluša, se v sebi bori in odloča. Kaj če ji sin laže in je to le še ena njegovih metod, da bi jo pretental? [Vzorci.] Zakaj sem tako prepričana, da je sin zapravlji- vec? Kaj pa, če ne govori po resnici? [Vztraja- nje.] Morda pa govori resnico, saj je res čudno, da je imel tako nizko plačo. Toda če je šlo pod- jetje v stečaj, potem je stvar jasna ... »Kaj pričakuješ od mene ...?« Reči hoče »denar«, pa se zadrži. [Poskus iskrenega izra- žanja brez fiksiranja drugega.] Sin odgovori: »Denarja mi nekaj časa ne dajaj. Rad bi sam skrbei zase. Prosil bi te, da prideš v mesto in mi kupiš novo obleko, če moreš. Naprej se bom pa že sam znašel.« Mama zajame sapo in začudena vpraša: »Misliš resno?« »Smrtno resno!« odgovori sin. V mami se odpre možnost spremembe. [Mož- nost spremembe.] V tem zelo poenostavljenem primeru smo opa- zovaH mamo, lahko bi se ustavili tudi pri sinu in ugotavljali, ali je pogovor spremenil tudi njega. Predvidevamo, da bi se lahko podoben proces zgodil tudi v njem. Kot je mama »ugotovila«, da se je sin spremenil, bi lahko sin »ugotovil«, da se je spremenila mama, toda to je šele začetek spre- minjanja. Vzorci ostajajo. Za njihovo transfor- macijo je potrebno dolgotrajnejše opominjanje in vztrajanje v procesu spiralnega pribHževanja. Komunikacija kot spiralno približevanje (če sta se za tako vrsto komunikacije odločila oba udeleženca) zahteva od trenutnega »poslušalca« velik napor, saj mora bid aktivni eksperimentator, ki mu komunikacija pomeni podvig, pogumno dejanje, ki ga spreminja. Govorec pa se mora zavedad dvojega: (1) da besede, ki jih izgovarja, v kognicijskem sistemu sogovornika ne pomenijo istega in (2) da vsaka beseda, ki jo izreče, in gib, ki ga stori, spremeni ne samo drugega, ampak tudi njega samega. Oba udeleženca se morata zavedad, da se njuni »vlogi« izmenjujeta in da je komunikacija nenehen proces njunega spreminja- nja; spiralno raztezanje brez začetka in konca (le če se postavimo na položaj »od zunaj«, lahko govorimo o začetku in koncu komunikacije), ki nikoli ne bo pripeljalo do spoznanja končne res- nice o drugem, lahko pa pripelje do harmonič- nega odnosa. Taka komunikacija zahteva ne- nehno čuječnost. Opis spiralnega približevanja je nejasen, zato ga želiva ponazoriti s še enim primerom. masaža • Glavne karakteristike, ki sva jih želela poudariti v prejšnjem poglavju, so vidne v primerjavi z masažo. Vztrajnost postopka -t Kot je masaža počasno, vztrajno spreminjanje strukture telesa, tako je komunikacija vztrajno spreminjanje strukture sveta. Vztrajnost je pogoj za vsakršno spremembo, ki je cilj uspešne masaže in komunikacije. Omehčanje okolice Nobena masaža se ne začne v točki nič, ampak se pri masaži obdeluje telo, v katerem so strnjeni vsi gibi, izkušnje in interakcije z okoljem, skoz katere je šel človek do tega trenutka. Maser mora najprej poiskad vozlišče in omehčati območje 284 KOMUNIKACIJA KOT SPIRALNO PRIBLIŽEVANJE okoli njega, da bo sprejemljivo za spremembo. Podobno je treba pri komunikaciji omehčad trd- nost zarez v potencialnem reliefu, omehčad »last- ne vrednosti« (Foerster 1980), ki so »dste vred- nosd neke funkcije oziroma vedenja, ki v primeru, da jih vedno znova podvržemo enakemu postop- ku (operaciji, algoritmu), po katerem smo jih dobili, proizvedejo same sebe, se torej obnavljajo, kar je v skladu s pojmovanjem krožne vzročnosd, po kateri se morata začetek (vzrok) in konec (uči- nek) sdkad, če naj zaključimo zanko njune med- sebojne povezanosti« (Šugman Bohinc 1996: 85) Sproščenost in usklajenost udeležencev Pogoj za uspešno masažo je, da se masirani spro- sd in se prepusti maserju, ki z (različnimi) ponav- ljajočimi gibi obdeluje področje in išče izhode, kjer bi lahko dosegel spremembo in organizem npr. omehčal in sprostil. Pomembno je tudi, da se maser in masirani uskladita glede samega pos- topka in pri njem oba sodelujeta. Tudi za komu- nikacijo velja, da je uspešnejša, če sta oba udele- ženca sproščena, usmerjena v spremembo, če sta odprta za drugega in ustvarjata spremembo drug pri drugem. Pomembnost majhnih sprememb Strukturne spremembe, ki jih povzroča masaža, so večinoma zelo majhne in skoraj nevidne, a vseeno spodbudijo npr. boljšo prekrvavitev, kar lahko pripelje do blagodejnih sistemskih učinkov. Podobno majhne, nevidne in postopne so tudi spremembe sveta, ki jih povzroča komunikacija, čeprav lahko bistveno vplivajo na življenje. - Različnost vpliva na strukturo Tako pri masaži kakor pri komunikaciji lahko isti dogodki oz. spremembe stanja povzročijo v orga- nizmu različne spremembe, saj so te notranje pogojene. Komaj zaznaven dodk lahko na telesu povzroči več dolgoročnih sprememb kakor mo- čan udarec in narobe. Tudi iste besede, gibi lahko povzročijo spremembo ali pa tudi ne, odvisno od strukture in usmeritve kognicijskega sistema. ODGOVORNOST ALI KAJ IMAM JAZ PRI VSEM TEM Obe vrsti komuniciranja, tista, ki je usmerjena v utrjevanje sveta, in dsta, ki je usmerjena v širjenje sveta, sta enako relevantni in pomembni, saj vplivata na nas in nas (ne) spreminjata. Najin namen ni poveličevati vrsto komuniciranja, ki pripelje do spremembe oz. ki spreminja udeležen- ca, trdiva le, da omogoča bolj usklajen in har- moničen odnos med udeležencema. Odgovornost za po(ne)srečeno komunikacijo nosita oba. A zadošča, da se jaz (kot eden od ude- ležencev) odločim in usmerim v določen način - ali bo moja komunikacija usmerjena v utrjevanje znanega sveta, v fiksacijo, aH pa se bom podal v raziskovanje novih možnosti spoznavanja, v spreminjanje in širjenje sveta. V obeh primerih bo komunikacija vplivala na oba udeleženca, zato sta tudi oba odgovorna za eno ali drugo odločitev, ne glede na to, ali gre za zavestno ali nezavedno dejanje. Ni vseeno, ali se komunikacijskega pro- cesa zavedamo aH ne, ni nepomembno, ali smo čuječi in odprti za spremembe, aH smo navezani na ustvarjene predstave ali ne. V vsakem primeru bomo po vsaki, še tako »nedolžni«, komunikaciji drugačni in posledično bo drugačen naš svet. Lahko bo bolj trden, znan in nespremenljiv, aH pa bolj skrivnosten, nepredvidljiv. Vsaka komunikacija je ustvarjanje spremembe - ali v utrjevanje ali v razHko. Mi smo njeni krea- torji, mi jo ustvarjamo, mi jo usmerjamo, če to želimo aH ne, če se zavedamo ali ne. Odgovornost, ki nam jo nalagajo navedena dejstva, lahko spre- jemamo kot nujno zlo ali pa kot priložnost za lastno spreminjanje. Bistvo komunikacije kot spi- ralnega približevanja ni toliko raziskovanje in spreminjanje drugega, temveč bolj samega sebe. 285 ,n;,^A / URBAN KORDEŠ, HELENA JERIČEK 286 OPOMBE . . ' Obširnejšo obravnavo von Foersterjevega koncepta trivialnih (in posledično netrivialnih) sistemov lahko najdemo v magistrskem delu L. Šugman Bohinc (1996). ^ Ta klasična komunikacijska teorija je danes še vedno prevladujoč interpretacijski okvir tako v vsakdanjem razmišljanju »laika« kakor v znanstvenem preučevanju (večina knjig o komunikaciji temelji na tej shemi). ^ Ne pa tista, ki najbolj natančno odslikava »absolutni«, zunanji svet. , Izraz perturbacija jima pomeni vse tiste interakcije, ki sprožajo spremembo stanja. ^ Besede kot »uporabi«, »izbira« ipd. so seveda metafore za samoorganizacijske procese v organizmu, pogojene z njegovo strukturo. ^ Osnove teoriji nevronskih omrežij je postavil Hebb (1948). Če bralca zanimajo eksperimenti in podroben opis spoznanj, si lahko prebere Pribrama (1991). Preden se lotimo obravnave komunikacije, bi rada povedala, da ne želiva ustvariti (še enega) novega algoritemskega postopka (sheme), v katerega bi ujela nekaj tako živega, kakor je komunikacija. * Opozarjava, da ne gre za absolutno stanje. Meniva, da mamin svet ni nič manj resničen kot sinov, gre le za bolj usklajeno in harmonično komunikacijo. ^ Iskrenost je zelo izmuzljiv pojem. Te besede v najinem tekstu ne smemo brati z moralno konotacijo. Z njo pojmujeva čisto poseben poskus izražanja svojega notranjega stanja; gre za poskus, izraziti svoj odnos do določene teme tako, da ta izraz maksimalno odslikava akterjev pogled. - Iskrenost je dogajanje, ki se ga ne da enoznačno definirati. Opredelimo ga lahko samo rekurzivno kot dogovor ali strinjanje s samim sabo. Iskren si takrat, ko sam čutiš, da se ti je uspelo izraziti. To pomeni, da iskrenost, kakor jo pojmujeva v tem tekstu, ni nekaj, kar bi se dalo objektivno validirati. Čeprav zveni definicija iskrenosti zelo nejasno, pa se v praksi izkaže, da je prav to ključ do spremembe. '° Varela predlaga nov pristop k Husserlovi fenomenološki redukciji, ki naj bi omogočil razvoj metodologije preiskovanja svojega trenutnega stanja. KOMUNIKACIJA KOT SPIRALNO PRIBLIŽEVANJE j- t i. LITERATURA I J G. Bateson (1979), Mind and Nature: A Necessary Unity. London: Flamingo. P. Braisa (1993), Pedagoška komunikologija. Ljubljana: Ciotta Nova. M. Bratanić (1990), Mikropedagogija. Zagreb: Školska knjiga. H. von FoERSTER (1969), What is memory that it may have hindsight and foresight as well? V: S. Bogoch (ur.), The Future of the Brain Sciences. New York: Plenum Press (19-65 in 89-95). - (1980), Epistemology of communication. V: The Myths of Information: Technology and Postindustrial Culture. Madison: Coda Press (18-27). - (1991), Through the eyes of the other. V: F. Steiner (ur.), Research and Reflexivity. London: Sage Publications (63-75). R. H. Greene (1993), Nov način komunikacije. Alpha center, Ljubljana. D. O. Hebb (1949), The Organisation of Behaviour: A Neurophysiological Theory. New York: Wiley. W. H. Ittelson, F. p. Kilpatrick (1973), Experiments in Perception. V: R. Ornstein (ur.). The Nature of Human Consciousness. San Francisco: W. H. Freeman and Co. (171-185). , T. Kohonen (1984), Self-Organization and Associative Memory. Berlin, Heidelberg: Springer. T. Lamovec (1991), Spretnosti v medosebnih odnosih. Ljubljana: Zavod RS za produktivnost dela. Center za psihodiagnostična sredstva. T. Mandić (1998), Psihologija komunikacij. Glotta Nova, Ljubljana. H. R. Maturana, j. y Lettvin, W. S. McCulloh, W. H. Pirrs (1960), Anatomy and Physiology of Vision in the Frog. Journal of General Physiology, 43: \29'П 5. H. R. Maturana, F. j. Várela (1980), Autopoiesis and cognition. Reidei, London. - (1998), Drevo spoznanja. Ljubljana: Studia humanitatis. A. de Mello (1990), Žabja molitev II: Meditativne zgodbe. Ljubljana: Župnijski urad Ljubljana-Dravlje. K. H. Pribram (1991), Brain and Perception. Hillsdale: Lawrence Erlbaum. G. Spencer-Brown (1973), The Laws of Form. New York: Bantam. A. von Stein ( 1997), Does the Brain Represent the World? Evidence Against the Mapping Assumption. V: New Trends in Cognitive Science, Dunaj (zbornik konference). L. ŠuGMAN Bohinc (1996), Razgovor o razgovoru: Od spoznavanja spoznavanja k razumevanju v jeziku kibernetike drugega reda. Ljubljana: Filozofska fakulteta (magistrsko delo). J. Trček (1994), Medosebno komuniciranje in kontaktna kultura. Radovljica: Didakta. F. J. Várela ( 1996), Neurophenomenology: A Methodological Remedy for the Hard Problem, journal of Consciousness Studies: Special Issues on the Hard Problem, 3 (4): 330-349. P. Watzlawick, J. Helmick Beavin, D. D. Jackson (1967J, Pragmatics of Human Communication. New York: W. W. Norton & Company. T. Winograd, F. Flores (1986), Understandnig Computers and Cognition. Norwood: Ablex Publishing Co. 287