KATHOLSHKU P O D V U Z H E N J E OD Tffl PERVIH DVEH ZAKRAMENTOV ,S. KERSTA, INU „S. FIRME. OD JERNEJA BASTIANZHIZHA v’lublanski DUHOVNI HISHI M A SENIKA. \ S{ m/tr ki - A- JVTCEAE t-mumi Z IT V’LUBLANJ> Drulianu per Ignaziu Klaimnajerja. 1 7 8 3* f. OD SAKRAMENTA TIGA KERSTA. PERVA POSTAVA. Kdaj je ta Sakrament tiga Kerlta gori poftavlen, inn v’zh?m obftojj. J esus Kriftus je en malu pred fvojim v’Nebu hojenjam k’fvo- jim Jogram r§kuv : Pejte , vuzhj- te, ufse ludy \, Perftijte jih v’lnug nu Ozh^tct, inu Synu, inu fvttiga Duha (perS.Matth.ua 28>poftavi 19.T.) Kateri bo vejvov , inu bo kerfhen , a 3 ta 4 ta ho isvetizhan : kateri pak nebo Vqrv0V, ho pogubim. (perS. Luk. na i2. poft. 16. v.) Tukej v’tih bef- fedah je ta goripoflava tiga Ker (ta prov ozhytnu sapopadena, Kate¬ ri bo befl^di Jpsufa Kriftufa, kate¬ ro fo njegovi Slusbabniki pridig- vali, vgrvov, bo v’to vodo po-j mozhen, ali v’taifti vmyt; (sakaj leto fe saitopi skus to beil^do , K er (liti) inu leta Kerft nebo ena gola Ceremonija, ampak enu sna- rninje , skus katgru fe v’refnizi ta dar tq pravize dodely , kateriga bo fvfti Duh v’njegovo dufho no¬ ter ulyv, inu skus kateriga bo nje¬ ga k’v?zhnimu isvelizhanju pe- lov. Sakaj Kriftus pravi, koker je bilu povfdanu : Kateri bo vrvov, inu ho kerjhen , ta bo isvetizhan. Skus leto fe redozhi ta od Kri- \ ftufa gori poftavlen Kerft od tiga kerfta, kateriga je S. Jannes v’ , S ufhavi timu folku vun delyv. Ta 'erft S, Jannesa ny zlu nobene mo- C-~v- 5 mozhy imov. On je biv le enu snamin je, inu pom?nk , kateri je trm kerfhenim safiopiti dav , de fe imajo k’prihodu Meffiasa, na kat^riga zhakajo, perpravlati, aku j ozhjo , de bi jim njegov prihod kej nuzov. Vkerftu Jesufa Kri- ) ftufa pak ta zhlovek shnozhjo fv od tih Boter Shkolu naprej poftavlene. Shkof jih je zhes tg artikelne te; vgre prafhov, inu oni fona vlaki- ga «—«1 3 rili, inu to fposnanje vere do¬ li poloshili. Po kerftu fo bii oni s’tim drugimi vred firmaui, inu med Mafho obhajani: talili otro- zhizhi pak, kateri i'he nillo odftav- leni bli, fo leta Sakrament le pod po dobo tiga vina prejeli. §. II. Ceremonje , s’kat^rinii fe v’ fedajnimu zhaifu ta kerlt do- dely. Ceremonje niffo popolno- ma_v’vfih z^rkvah glih. Al ta maihen reslozhik, kateri fe v’tim samerka , nam tolku ozhytnifhi pokashe , koku na tanku te z^rk- ve v’v?ri od tiga po^rbaniga gr?- ha , inu djanja, ali mozhy tiga KerAa skup pridejo. I. Ta otrok, alikatekumen, kateri je IVkerltu naprej po- Itavlen, more pred zerkovniia pra- £.4 pragam obdati , k’fposnaiiju 5 de ny vreden noter jiti, kir je grefhiiik; inu de fo njemu te Neb?ifa saperte, od .katerih je ta kamnyten tempelle ena podoba, toku , de on iiemore is fvoje lait- ne mozhy noter jiti, tudi ne saf- lushiti, debi fe 'njemu tirata tai- Jtiga tempelna', Ili z?rkve od- perle. ' II Ta Mafhnik prafha, koku fe ima ta otrok imenva- ti? Botri odgovor? N, Leto Im? pak more enu Im? enigaSvet- nika , ali Sveinize biti, de bi sa njega per Bogu profidi, inu nje- mu na letimu iV?jtu k’enimu ex- empelnu njegoviga shivlenjabili. Mafhnik ogovory na da- lej to d?tte s’im?nam; kaj shelifh od te zprkve bosh je ? Botri odgovor? , to v?- ro. Mafhfcik prafha; kaj te- « — « 'S bi ta v$rci da P Botri odgovor^, to v^zhnu shivlenje. Mal hilik. Aku tedej ozhejh K timu shivlen- ju noter jiti, toku dershi sapovdi: tubi Boga Gojpucla tvoj ga is zq- liga tvojga ferza, is z^le tvoje du~ fhe, inu is z%le tvoje viozhij, inu tvoiga blishniga , koker fam febe. IH. Po tim Mafhnik trikrat v’to d^fte dihne , inu rezhe : poidi vtin fatan! is le- podobe boshje, inufturypro- ftar Jv^timu Duhu. Is letih b e de¬ ti y i'e doli vsame, de le ta otrok savolo gr- ha v’lushnoili , inu ob- lalti tiga hudizha snajde. IV. Mafhnik ltury sTpav- zam ta kril h na zhelu, inu na perfih tiga otroka, inu rezhe : vsemi snaminje tigaKrisha na zhe¬ lu, inu na ferzu, vsemi vero tih boshjih sapovd, inu bodi takejhen vAvojmu sadershanju , de bodejTt sh$ en tempel boshji biti samoguv . M O L Y M O. Mf tebe profmo o Gofpod! ufhlijfii milojilivu nafhe profit- tre ; inu obvarvej s’tv oj o vejmo mozhjo tvoj ga isvolenga N. Ka¬ teri je s'krisham trga Gojpuda sasnaminvan , de bo on te nav ul e od tvoje sprevelike zhafty d er- shov , inu skus dershanje tvojih sapovd Bziiafti tiga popolnoma prerojmja pridti safushuv. Skus Kriftuja Gojpoda najhiga. Amin. Po tim dershy on rok? zlies glavo tiga otroka, inu rezlie : M O L Y M 0. VJigamogozhni v%zhni Bog , Ozka jfesuja Kriftuja Gojpoda nafhiga,poglej milojilivu na leti- ga tv oj ga fiushabnika N. katpn- ga fi ty k tim pen im pravizam te vepre milojilivu ponižati otuv ; presheni od njega ujjo j"lepoto ti¬ ga ga fb-tana , reftergej ujfe Jhtrike ti- gafatana; s’katerim je on sve¬ čan biv, odpri njemu, o Gofpuj! te vrata tvoje milofti, de bo on s’ tvojo modrofijo obdan , od tih fmerdlivih skela r fhen , inu poln dobriga Bdka tvojih 'Sapovd tebi sveffelam v’tvoji zerkviflushiti, inu v’ti popolnomafii od dneva do diKva gori jemati samoguv. Ravnu skus taijliga Krifiufa Go- fpoda nafhiga. men. V. Mafknik sh^gna to fov, inu rezhe : jfejl tebe sa- rotym , (ali exorcisirarn) ty fivar l inu s'sh%gnam poslv-ignajh f , de tifim taijtim, kateri bodo njo pre- jiji , ena popolnoma arznija rala, inu v’njm 'truplah oftane, vD/nutrm ravnu taiftiga Gojpoda nafhiga fjtnifa Krifiuja , k aUri bo per- fhov f oditi te shive , mu mert- ve 0 inu ta fvejt skus ogen. Amen . Mafhnik dene timu otro¬ ku en maliyshggimne foly v’ uita, inu ®he : vsemi to fov te modrofti: de tebi ta € oj pod to vzzhnu shivlenje dodeUj. Amen. Mafhnik rezhe : Gofpod bodi s’tab o. Odgov . inu s’tvojim Duham. MO- £3 »9 M O L Y M O. ^og nafhih Ozhakov ! Bog Stvarnik vffih reihy, my tebe po- nishnu projmo, p o gl j miioftlivu na tvojga flushabnika N. inu ne- pufli, de bi on , k ir je site to jov koker fvojo pervo fkpisko obkn- Juv, d alej lakoto terpov : temuzh najjitti ga s’to nebafhko fkpisho, de bode on v'duhu gorruv, v’vu- panju Je veffeliv, inu teki sveftu flushnv. reli ga, o Gojpod! k ! timu potoku trga novi ga prero- jenja , de on vreden pojlane ta ve,zhni Ion, kateri ga Jt ty tvojim svetim ' J lushabnikam oblubuv, doji ge hi. Skuš Kriflufa Gojpoda nafhiga. Amen. VI. Po tih molitvah pride to sarotenje, kax?ru ny drugiga, ko¬ ker enu sapovdvanje, skus kateru fe timu hudizhu v’Imenu pre- l'v^te Troyze sapovduje is tiga flushabnika boshjiga jiti, kateru fe to- toku sazhne: £feft tebe sarotijm ty nemjii duh! vTmpm ozhcta f, inn dynu f, inu jv tiga Duhaf, pojdi vun, inu odjlopi od letiget Map za boshjigu N. Sukaj tebi, ty prekleti , inn ferdamani! taijii sapo. ? , kateri je s'nogami po morju hodno, inu Petru, kateri je je sazh%v otopiti, to roko poda . Toku fposnej tedej, ty prekle¬ ti hudyzh! to Jodbo z kes tebe 9 inn daj zhaft jfesufu Kriftufu nje¬ govimi Synu, inu Jvetimu Duhu : mu bejshi od letiga hlap za bosh- jiga N. sakaj letiga je Bog , inu naj'h Gojpod jfejus_ Rriftus s gol is jvoje milojli kjboji fvjti Gna¬ ti i, k ’sh\ XII. Mafhnik prafha tri¬ krat otroka : N. ozhefh ty k er- fhenbitiP Botri odgovor? try- krat: £feft ozkem. Mafhnik prafha n?dallej , al je kat?ri kej savolo nevarnofti kerfh- vov tiga otroka ? inu zhe le odgovory, de nizh takiga ny bilu llurjenu, toku Botri vsa- mejo, inu dersh? tiga otro¬ ka v’d?fni roki. Mafhnik vsa- , (?— -S) a ? usame s’eno poJTodo kerftne v'ode, inu njo trikrat zliefs gla¬ vo tiga otroka nakrishim uli¬ je, med tim rezhe le en krat: N. ffeft tebe k erftim v"Imenu Ozke- ta f, inu Svjna f, inu fvetiga Du¬ ha f. Amen. Zhe fe pakzvib- la, al je ta otrok kerfhen , toku fe na to visho kerfti: N. Zhe ni(ji Kerfhen , toku te ffefi kerfiim v'Imenu Ozheta 'f , inu Sy- na f, inu fvetiga Duha f. Amen. To imenvanje tr?h Perfhon fvete Troyze nam hasnanje da, deje taiftu urshoh uiliga tiga, kar leta Sakrament doperneffe; de, kateri ga vundely, je le en zev taiftiga, inu le nam^ft Boga, inu v’nje- govimu Itn?nu d^lla. XIII. Na to pomozhi on fvoj pavz v’to fvpto krishmo, ter pomashe tiga otroka na verh glave nakrishim, inu b z pia- a S (P —“S 5 pravi Ffigamogozhni Bog , Ozka nafhiga Gofpuda ffesnjh Kriftu- ja , kateri je tebe is te vode, inuis jvztigalhiha preroduv , inu kateri je tebi odpujlianje uffih grehov do- deluv (tukej pomasheMaflmik) nej te pomashe s’kr iskrno , figa Is- velizhimja v’ravnu taijlikm ffe- sufu Krifiufu Gofpudu nafhimu k’vezhnimu shivlenju. Odg. Amen. Mafhnik* Myr nej bo s’tabo. Odg .inu s'tvojim Duham. Leto. snasanje pomeni, de my skus ta kerft v’Jesufu Kriftufu , inu sufam Eriftufam Mafhniki , inu Krajii poftanemo, ( koker fe bere per ivetimu Jannesu v’skrivnimu Eesodenju na y poft. 10. v. ) Ty Ji nafs k’ Mafhnikam , inu h Kraj- lafii nafhiga Boga fiuruv. XIV. Po timu on obrifhe spavolo , ali s’eno drugo ta¬ ko rezhjo fvoj pavz, inu ta po- (p—'p) 59 pomasani krej, inu d§ne na glavo tiga otroka eno b?llo ruto nanipjl tiga bglliga gvan- ta. Nfkdej fo bili ti katekumeni s’enim b^llim gvantam obl?zheni inu fo ga ofim dny noffili, en oftanik od letiga je ta donafhni kerftni gvant, ta bflla frajza, ali ruta, katero Mafhnik timu otroku zhes glavo dene; inu rezke : usemi leta bqlli gvant , inu noffc ga neumadeshvaniga noter pred Jbdbo Gofpuda najhiga ^jesufa. Krijhifa , de ty to v%zhnu shiv- lenje doj^shefk- Odg. Amen. Le¬ ta bflli gvant je ena podoba t ali perviga.Ozh?ta sapiedeni, bres, de bi fe bili njegoviga puntaritva deleshne 1 flurili. IV. Per letimu fhe nv obftalu, b 6 “ te- 'i* (?—' Si teinuzli po k’nizh fturjenimu po- erbanimu grelni ib nekateri tudi 1'htrafingo tih otrok , kateri brefs kerfta umerjo , khiizh perpraviti otli. Leto ny bila lohku, kir nafs Jesus liriftus ozhitnu sagvifha , de nobeden nemore v’boške Kraj- leftvu noterjiti, kateri ny .rknr to vodo , inu fvetiga Duha prerojen) (per S. Jan, na 3. poft. 5. v. ) Letim reslozhnim beireclam niffo samog- li njeh mozh odus^ti, ter fo mog¬ li fposnati, de ti otrozi kateri bres kerita umer jejo, vhiebefhku Krajleftvu riepričfejo. Od druge ftrany pak jih je to neumnu , inu siefpametnu uffiiileuje pruti tim nefrezhnim nedovshnim (sa 'kate¬ re fo jih oni derskali) toku delezh perpelalu, de oni zlu niifo satnog- li fhlifhati , de fo leti otrozi ti fhtrafingi podversheni, katero je boshja praviza zhes grefhnike fklenyla. Oni fo tedej ta poer- bani Nav uk , inu to fprizhvanje fve- Tr-Trm W mm fvetiga Piftna na ftran puftili, ka- t^rauffe ludy v’dve forti resdelj, namerzh, v’te pravizhne, kateri bodo s’Kriftufam vred krajlvali> inu v’te grefhnike , kateri bodo eno vezimo 1'htrafingo terpeli: inu fo sa te otroke , kateri bres ker- fta umerjejo, akulih ib nepravizh- niki, inu iushniki tiga lmdizha, en tredni ftran, inu en trudni krej, # namerzh te temnize isfmiflili, v’ katerih oni bres lifse. fhtrafinge famu boshjiga oblizhja nevidijo. Al ny leto she ena velika, jata nar vezhi uefrezha od oblizhja boshjiga, inu tovarfhtva tih Svet¬ nikov na uile zhaffe fe odlozhen- ga vidici ? inu aku fo ti otrozi ne- dovshni, koku mo rjo oni k’em to¬ ku ojftri fhtrafingi obfojeni biti , koker je leta, katera jim na veku- mej to ushivauje te nar vikfhi do¬ brote odusame , sa katero fo oni ft var j eni bili? Ali tudi leto isfmifhluvanje fe je 1 3 it UL_U je nekatgrim preojftra sd?lu, fca- i , teri fe nilfo framvali to smotnavo tih Pelagjanarjov ponoviti, katero je ta.z?rku v’dm veikimu shera- liiliu y ! Ilartagi v lej tu 418, ferda¬ ma! a, inu preklala. Leti sapelavzi fo grunt fvoje smotnave y’tih bef- j fedaii Jesufa Kriftuia iskali: F’ti kij hi -rmjga Ozhpta je v etiku pre~ f-iivaiifhov.fi inu fo fi v*neb?Ifih, ali kje de/gi en krej isfmiflili, v 5 katerima ti otrozi, kateri bres kerfta umerjajo fr?z-hnu prehiva- ’ Jo, inu sliivfte skus fvojo gnado v’nami sapaprej obdershy; inu de nam on pufty to snaminje, inu 47 imi to podobo taiftih noffiti: kir tedej , pravim jeft^ ta Apoiiel le¬ to refnizo sagvifhiio dershy, to¬ ku 011 vuzhy, de taifti, kateri bo kerfhen, s’Jesufatn«inu koker Je- sus um e rje, bo pokopan, inu supet .k’sliivlenju obuden. Leto ozhem jeli ob kratkim resloshiti. IV. Syn Boshji, kateri je biv s’ enim m?flam obdan, katera je bViu timu meffu tigit gr^fhniga A- dama fizer enaku, pak vender ne- skonzhnu zhiftu, je koker uffi dru¬ gi ludj$ enu umeijozhe shivfenje pellov. Kir je biv on na krish per- byt, je on timupervimu shivlen- ju odmerv, katera je on od Ada¬ ma sadobuv : njegovu Telu je bi¬ iu v’grob pološhenu, is kat^riga je on na tretji dan skus Uffigamo- gozhnoft Boshjo s’enim novim shivlenjam gori uftov. To telu , katera je gori uftalu, je ravnu tai- ftu, katera je bilu na krish perby- tu, umorjeno* inu pokopana; nje- go- +8 govu shivlenje pak, inu njegov flan je biv popolnoma dergažhi. Ta shvot tiga Itariga zhlov^ka je biv pos^mliski, teshik , uffe torte nadlogam , inu ti finerti podver- shen : ta shvot tiga noviga zhlo- veka je nebgfhki, nobenimu ter- pl?nja podvershen, inu je neumer- jozhi. Po tim, kil* je Jesus Kri- itus gori uftov , nima on od Ada- moviga shivišnja nizh vezli nad fabo : on je ravnil talili: inu on je tudi en vefs drugi zhlovek ; en zhlovek, kateri je od uffih pos^- melskih rezhy proti, ali frej, ka¬ teri ny obeni fushnofti tih tivary podvershen, kateri enu v’Bogu fkritu , inu tihu shivlenje pelle, kateru on le sa tolku , de to debilu spolni, preneha , sa volo kat?ri- ga ga je njegov Ozha na fvejt poflov. Leti ftanovi, v’katerih fe je J?- sus Kriftus snajduv , bodo v’nami po Navuku S. Paula skus kerftpo- no- 49 novi eni: inu skus kerft bomo my letih trgh skrivnoft v’refnizi de- l Firfhtje , ne mozhy , ne to prizheo- S zhe , ne to perhodnu, neffla , ne vi- fokoft , globozhina , drugaJlvar nafs nempre lozhiti od lubesni boshje , katera je v’Kriftu- Ju ffesufa Gofpodu nafkimu. (k’ Rim. na 8- poit, 3^. v. ) Kir fe te- dej oni v’letimu duhu noter do konza fvojga shivlenja vojfkujejo, toku fe oni uredili fture is roke f taiftiga, kateri jih k’premagvav'- zam itury, eno krono prejeti, ka¬ tera je sa tolku zhatfitlivfhi, kir j e l (f‘~~ --S) 61 je skus veliko, muje, truda, in 11 ne- varnofti sallushena, inu sadoble- na bila. ZHETERTA POSTAVA. Od potrebe, inu vundelivza tiga Sakramenta. I. T. a potreba letiga Sakramenta fe nemore bel saftopiti , koker * skus te beffede, katere je Kriftus k’Nikodemu l^kuv : aku kdo nebo skus vodo , inu jvqtiga Duha -pre¬ rojen , toku on nemore noter v’ krajleftvu boshje jiti. { per S. Jan. na 3. poft.y v.) My fmo ulli v’gre- hu rojeni, inu leto rojftvu v’Ada¬ mu nam to liebefhku krajleftvu sapre. Nobeden nepojde v’taiftu noter, aku on nebo skus vodo ti¬ ga kerfta, inu skus fvetiga Duha Y’Jesufu Kriliulu prerojen.. II. II. Per uffim tim pak nekateri, aku lih ta kerft vode nesadobe, vender ta fad , inu dobizhik tiga kerfta dof§fhejo. Bog, kateri le po fwoji frej voli gnade vundely, nomefti to pomankanje letiga sa- krarnenta skus fvojo miloft per taifrih odrafhenih , kateri ga ne- morjo prejeti, namerzh v’kat§rih on vidi, de oni sraven t£ v^re , inu eniga refnizhniga fpreober- nenja tiga ferza imajo gorgzhe shelle v’leti isvelizharski vodi oprani biti. On nomefti tudi leto pomankanje taiftih, kateri, defilih niffo v’vodi kerfheni bili, to fmert sa Jesufa Kriftufa preftoj?. Ta fmert vftnartri je per njihnameft tiga kerfta; inu ta z<»rku imenu¬ je leto v’kervi Kriftufovi kerfheu biti . Leto fe tudi zol od taiftih otrok saftopi, katere je Kraji He- rodefh is fovrafhtva pruti jesufu Kriftufu v’Betlehemu okuli perne- fti puftuv; aku lili oni i'he niifo C~^). — C-~$ v’taki ftarofti bili, de l>i bili oni samogli njega fposiiati,inu od nje¬ ga prizhvati. Zerku je lete otro- zhizhe ulelej sa kriftjane fposna- _la, inu koker Marternike zhaftyla. III. Kar t? druge amtizhe , ka¬ teri brefs'sadoblenja, ali shella ti- ga kerfta umerjejo, toku je, ko¬ ker lim sh§ povodov, ena poftava te vere , de io oni od v^zlmiga shivlenja vun skl^neni: en ftra- fhen , inu zhuden exempel, katg- riga le fv?ti Auguftin poflushi, kir ozhe sjtasad , koku naisgrun- taue fo fodbe boshje, inu koku nesapopadlive fo njegove poti per reslozhenju letih , katere k’Isve- lizhanju pejle od talilih , katere v’pogublenju pufty, Sakaj is dveh otrok, katera fe pred njegovimi ozhmi glih krivizhna rodita, usa- me eniga skus fmert prozh, pre¬ dem je on kerfhen biti samoguv, inu tiga drugiga pulty on toku dovgu shiveti, de on, ta Sakrament <4 dofeshe. Sdej pak , kdo samore pertaiftimu, kateri je kerfhen, I inu isvelizhan bi v, enu laftnusa- I flushenje sagledati, skus kateru bi ( on od tiga drugiga, kateri ny kei% fta , inu Isvelialianja dofeguv, re- < slozhen bi v; inu kdo samore v’ le timu drugimu enu sadoshenje liajdti, kateru bi ta pervi nad fa- bo lieimuv. S. Auguftin isletiga l'klene - de ta reslozhik med tim dvema otrozhizhama nemore no- beniga drugiga urshoha imeti, ko- ker lamu to nesaflushenu isvo - len je , skus kateru Bog eniga v’to 1'htivilu tvojih lubih otrok usame ; inu to pravizkno fodbo , katero on na timupdrugimu savolo njego¬ vih grehov fpolniti ozhe, po tai- ftih belTedah, s’katerimi on k’iVToy- setu govory, inu s’katerimi S.Paul leto refnizo iskashe, rekozh: jfefi Je bom ujmiluv , zhes kateriga je jefl ufmilim ,• inu jefl bom milojl skusov , zhes kateriga fe bom jefl ujmiluv . (k’Rim. na 9. poit. if.v.) IV. Per tim pak nam je nafh dobrotluv Bog toku previduv , de koker je ta kerft potreben, toku fe tudi lohku sadoby. Sakaj, ko¬ ker fe ta natii lih voda, katera je v’murju, v’potokih , v’ftedenzih ? inu vThtirnah, po ufod doby; rav¬ nil toku tudi nobeden zlilo vek na semli ny vim us^t, kateri bi v’eni fyli kerfliti nesamoguv, R?fs je lizer, de ta navadni vundelivz je ta Shkof, ali en Fajmofhter : v’ podobnih pergodbah pak, kader je ta otrok v’navarnofti brefs kerfta umreti, samore 'en flgherni ker¬ ft j ti, nej bo en Mafhnik, al en de- sh^vskien mofh, al shena, en katolshki, al krivovernih, inu enu taku kerihenu dtitte bo v’refnizi opravizhenu, altu lelepor^gel- zi, inu koker more biti, kerlli; aku le toku dobru per vunanimu opravilu, koker per tih kerftnih belF^dah nizh nepreoberne, kar je k’timu Sakramentu potrebnu, am- 66 (f --S) pak de fe uffe poirnmengi t$ zerk- ve opravi. PETA POSTAVA. Od keritnih Oblub. P r^dem bo ta zhlovek kerfhen, bo on prafhan , aku fe odpove hudyzhu, njegovima napuhu, inu njegovimu djanju. On per- terdi skus try reslozhne odgovo¬ re , de fe on uffimu timu odpove: inu leti tryje odgovori fe imenu¬ jejo te try kerftne oblube. I. Hudyzhufe zMovek odpo¬ ve , kader on ozhitnu fposna , de on nezhe vezli njegov biti, njemu flushiti, inu na obeno visho to no- terdajanje tiga hudobniga duha po- fhlufhati. VTtarih zhaffih je ta kerftashelni, ali katekumen, ka¬ der je leto odpovd govoruv, fvo- jo roko zhes hudyzha vun Itegnuv, (?-S) <*7 koker de bi prizheozh biv, inu je snjo naglu vun udaruv, koker de bi eniga ferditiga fovrashnika od iebe prozh poriniti otuv, kat^riga je to sarotenje is ferza vun preg« nalu, II. Napuhu tiga hudyzha fe zhlovek odpove, kader on uiTi- mu timu Hov o da, kar ta fv§jt lubi, fhtima, inu ifhe. Ta fvejt le te po fv etn e, inu meffene rizhj^ lubi, tq lufhte tih pozhutkov, to zhlovefhko zhaft, perjasnoft, inu hvalo, to vifokoft, to bogaftvu, offertne gvante, po- ftrfshbe, inu druge take rezhy. Leto je ta napuh, kat^riga hudyzh tim lud^m pred uzlii poftavi, inu skus kat^riga on te nefpodobne slielle v’njih obudy. Sakajkirjih enu lylnu nagnenje k’lubfsni le¬ tih golfivih rezhy ul?zhe, toku fi hudyzh uffe persad?ne, debi jih skus letg svunajne rezhy, skus po- I 68 ff -S) pogovore , inu isgfede tih lublen- kov ti ga fv^jta sapelov, inu toku v’njeh to lub?sen pruti timu fvej- tuun?v. On ftury per njih ravnu I taiftu, kar je nekdej v’pufhavi per Jesulu Kriftufu fturuv, id rje nje- ' mu te krajfeftva tiga fv?jta, inu njeh fv?tlobo pokasov; inu on pra¬ vi k’njem, koker k’Jesufu Kriftu¬ fu : njje let§ rezhy bom j e ji tebi dav , aku ty na tvoje kolena dol- li padefh , inu mene molifk. (Per J S. Math. na 4. poft. 9. v. ) Kir fe tedej ta kerftashelni napuhu tiga | liudjzha odpove,, toku fe on s a ve- | she let? rezhy nikoli lubiti, inu nikoli iskati, temuzh njeh fovra- shiti, inu ulle leto savr^zhi, kar v’njemu eiiu poshelenje , inu do- padajenje pruti taiftim obuditi sa¬ ni ore. III. D jan ju tiga hudyzha 1 fe zhlovek odpovf, kader te on uffimu grqhu, to je, uffitn miflam, shelam, befffdam, inu daljam od- po- I 69 pov§ , katere imajo to poshelenje tiga meffa sa fvoj svirk, inu kej drugiga koker Boga saftfvoj zil, inu | konz. Sakaj ti grehi fo d^lla tiga hudizha, inu uile, kar od t§ lu- ' b^sni pride, je en dobru d t* moj Bog! en Joger Jesufa Kri Bu¬ la tvojga Synu , inu en vud tvoje z^rkve. Moja mati je mene v’gr§- hu Ipozh^la , inu jeft fim biv ko¬ ket en otrok tvoje j?se rojen. Al ty ii meni to gnado dodelav , de fim skus vodo , inu fivetiga Duha per kerltu prerojen biv, inu po ti¬ mu, kir fim fe skus kerft v’Kriftu- fu Jesulu na novizh rodiv, fi ty meni to novu shivlenje te gnade, to vupanje , inu pravizo k’v?zh~ nirnu shivlenju , inu neskonzhni zhaiti dodfluv. Leto gnado nidi ty uffim lud^m fkasov; kir fi pak njo meni bres mojga saflushenja, ja tudi bres tiga, de bi biv jeft tai- fto saflushiti samoguv , dodfluv ; toku fi meni is tvoje prevelike miiofti ulmilenje 1'kasov. Sa ti¬ ga voio jeft tebe pozhaftym, inu sahvalim , o moj Bog ! Meni je gnada tiga kerfta, inu to Ime eni- ga > Kriftjaaa > veliku lublhi, koker ufle zhafty inu utfa fr§zha tiga 6 ^ fvejta.' Kizh bolfhiga bi jeft na semli nemoguv shelleti, inu imeti, Al, ah ! jed milim toku shivuv, koker Je na moj viiok dan fpodo- bi, v’kateriga je mene fveti ker d poftavuv. O moj Bog, inu Ozha ! (zlie fe fhe vender finem podoji¬ ti tebe sa mojga ozheta imenva- ti ) jed fini fe pregrefhuv. vhiehu, inu pred tabo ; jeftniffim uredsn tvoj otrok imenvau biti, Nikar fe liefpomni, o Gofpod i na greh , inu neumnoft moje mlad odi. A!:! menije shov sa volo tvojga re~ shalenja : jed shellym k ferza te¬ be lubiti, tebi flushiti, inu fkus želu moje shivlenje tebi dopaffei. Japopred bi v she jed moguv toku shiveti. Jed ulle preposnu sazh- uem, o moj Bog! Al. vender jed ozhern vdefnizi sazheti, inu akti ty mene s’tvojo gnado podpirafh, toku nigdar nebom nehov. Sa tiga volo jed poterdim, inu ponovym te oblube, katere fo na* med (p —s>~ rneft mene skus druge pei* kerfin Jlurjeae bile, jed tudi uile te do- vshnofti gori usatnem, Idkaterim iim le jed skus (veti kerftsavesov. Jed fe odpovem hudyzhu, ima nozhem sa naprej ne silim , ne s* njegovimi flushabniki to perjas-«. n o it, inu saveso imeti. Jeftfe nje-, mu od povem , inu te v’uilih re- zheh ti poftavi JesufaKriftufa pod- vershem. Jed te odpovem uiiimu napuhu tiga hudyzha, namerzli ujlim vukam, norzhyam, inu na- zhemernolti tiga f vej ta. Jed no- zhem vezh te bogate, te od ludy v’zhafti dershane, te vVeffelie , iim lufhte tiga (Vejta sakopane sa frezhne ludy dershati. Nej bom 1’he tolkajn uboshnifhi: toku fe bom jed fini rej sa bogatiga obraj- tov, aku fe bom !e tebe, o mof Bog ! bav , tiga greha fe varvov, inu dobru duru v. jed fe odpo¬ vem u iimu djanju tiga hudyzha, tim lesham, katerih je on en Ozha; d \ ti' H (F —S) ti preusetnofti, inu timu fovraslit- vu , tim ardrvam, inu uflim pre¬ greham, Jelt jih gnuflim, inu zhertim uile zhes, inu zhes, inu te proliirn sa tvojo gnado, de nig- dar vftaifte nepadem. Jeft verjem, o Gofpod! pak po- rnagej moji nejoveri! Jeft verjem v’iioga uligamogozhuiga Ozheta, ftvarnika nebefs , inu semle. Jeft verjem v’Jesuia Kriftula njegovi- ga ediniga Synu, nafhiga Gotpo- da, kateri je sa volo nals rojen bi v , inu umerv. Jeft verjem v’ fvetiga Duha, to fveto Katholsh- ko Zerku, gmajno tih Svetnikov, odpufhanje tih grehov, goriuftt- jenje tiga meffa, inu po imerti to vezhnu shivlenje. Jeft verje n uile refnyze, inu uiTe, kar ft na n ty resodev, inu kar ta fveta, Ki* toishka, Apoftolshka Zerku vet¬ je, inu vuzhy » v’kateri jeft shi- veti, inu umreti sheUym. Jeft oblubim, o moj Bog! de bom (Ve¬ tu 8 S tu sfrivuv, inu to bellu oblazhy- lu te nedovshnolti, inu ta ogen te. lubesni , kateriga fi ty meni per fvetiniu kerftu dodelav, pred fodni, Lede!'h Jesufa Kriku la tvoj- ga geljum moziiy, skus druge bukve iv^tiga Pijina, inu skus ta lsrozhe- ni Navuk podvuzheni, inu previ r ! shani biti, de i‘o ie reinizlimj go- dyie. II. Sveti Lukefh nam pove v* Apoitoiskima djanju : De je Jesus Iviiltus odTvojga goriuftajenja no¬ ter do ivojga vAebuliojenja na veliku visii IVoje J ogre previshov, kir le jim je skus i htyrdeJiet dny perkasvov, inu jim je od kraj- lpliva boshjiga govoruv. (na i. poft. 3. v.) Boshje krajleftvu je ta zerku, katera bo v’ S. Evangelju- mu vezhkrac toku imenvana. je¬ sus Koitus je tedej; predenje v’ Eebu iiuiv, skus i'htyrdeJiet že¬ lih any lVoje Jogre od uiiih tih rezliy vazhiv, katere fo bile k’go- ripoftavi, inu vishanju te zerkve k’Ilushbi boshji , k’osnan vanju boshje beffede , inu k’cim mittel- nam pptrebne, skus katere To oni te (s~ s) -— $9 t? ludy kV?zlniimu Isvelizhanju pellati imeli. Is letih od Jesufa Kriitufa sadoblenih Navukov, ka¬ tere fo Apoftelni' tim Vernikam, defilih ne v’Pitmu, vender sVuft- mi, imi shijanjam sveftu osnanva- li, fe fkl?ne , de je to Apoftols- ka Isrozhenje, ali po?rban Navuk potreben. Ulle talilu , karjebi- Iu ulle zhaffe, imi vhiffih zerkvah vervanu , inu dershanu, od kate- riga pak IV?tu. Piimu nobeniga fpo- nima neftury , pride od Apoftel- nov lefirn , po leti r?gelzi S. Au- guftina : kar žela zerku v?rje, dnu dershy, akulih ny bilu vbtobeai- mu zerkovnima 'Sberalifhu gori perpraulenu, temuzh ufelej ver- vanu, inu dershanu, toku le prov po pravizi vere, dejetaiflu od Apoftelnpv gori parpravlenu, inu k’nam perfhlo. ( od kerfta zhes Donat. v’, 4. buk. 31. v.) Kar pak od Apoftelnov lelim pride, leto je Jesus Kriftus. gori perpravuv: sa- ka.i kaj Apoflelni niffo nizh drugiga vnzhili, koker leto, kar fofeoni od farniga fvojga boshjiga Mojftva navuzliili; iniuiiflb nizh gori per* pravili, ali sapovedali, kar bi ne- bilu po njegovmiu.Navuku. III. Pejmo tedej od Rafkih zhaiibv na Apoftelske zhaliena- saj, innrny bomo nefhli, de je vdihih zerkvah , ja tudi v’taiflih , katere fo sbe pred nekaterimi fto lejtmi od katholshke zerkve od¬ padle , imi odftopyle, navada sim, goripoloshenje tih rok , irm skus nekatere molitve to Firmo dode¬ liti : inu to Apollelsku djanje nafs sagvifha , de fo Apoflelni ti per- vi na leto visho firmuali. Katera je fveti Lttkefh popillov, s’timi befiedami: Kader fo bili Apoftel- ni safhlifhati , kateri fo vfferu- salemu bli , de je Samarin bejfedo boshjo goriilsela , fo oni Petra , ihti 'ffoannesa Vnjim poflali : ka¬ tera , ke fia bhi kje p erfdet, fta s a n j ek molila , de hi fvetiga Buha prejeli ; s okuj on jhe ny biv v’ nobeniga med njimi perfmv , te- muzh jo hli le v'Imenu Gofpoda 'jjesuja Kerjheni. Tedej fia/voje roke> na njih poHadula , inu oni fo preleti j tetiva Duha, (v ? J o~ gro.sk. Djiuiu na P. polt. 24 . v. ) Satiga volo n y nobeniga zvibla , de je ta navada roke na te kerfhe- lie pokladati, inuzhes njeh moli¬ ti , de bi fvetiga Duha prejeli, od famiga Jesufa Krittufa gori poltav- 3 ena; inu kir ie po ufod , inu v te* lej leta navada bia, toku fe ozhit- nu vidi, de je ona od Jesufa Kri- llufa Apoftelnam, inu od Apeli eh- nov njeh Naftopnikam dershati perporozhena bla. IV. Nadalej nam te beffede, ka¬ tere fo bile poprej is Apoftelski- ga djanja naprej perneffene, poka- shejo enu 3’molitujo fldeneim dja li¬ je , skus kateru fe ta Dar fvetiga Duha dodely. Sdej pak obeden n y - 92 n y , koket fam Bog , kateri bi ta dar fvoje gnade enima djanju , ali eni drugi rezki dati samoguv. Le¬ to nam more klenima novima pre- vishanju biti, de jG to pokladanje tih rok , od katc-riga my govori¬ mo, fam Isvelizliar gori pottavur. Ta Firma ima tedej uffe Jaftno- fli, inu snamiuja eniga Sakramen- ta: sakaj ona je enu videozhu sna- minje, katera je Jesus Kri Bas go¬ ri poftavuvkMoaelenja t? gnade fvetiga Duha taillim , kateri ib kerineni, inu toku je tudi to zer- kovnu Sberalifhe v’Trientu fkle- nilu. ( v’. 7. fej. v’ 1, sklep, od t$ Firme ) 93 DRUGA POSTAVA. Kdo je taVundelivz tigaSakra- menta fv^te Firme , inu v’ zliim obftoji leta Sakrament, f. T a navadni Viindelivz ti ga Sa- kramenta fv^te Firme j-e Shkof, inu nobeden drugi. Letonafsvu- zby fvetu Pifmu , ta p oprhan Na- vuk , inu ta Sklep te] z^rkve v’tri- dentinskimu sberalifhu. t. Sv?tu Pifmu nafs leto vuzhy skus taifte beifede, katere fim jeft is t? ofme poftavejogriskiga djan- ja sgorej naprej perneffuv. Filip en Djakon je Sam ari tar j e k’ti pra¬ vi veri fpreobernuv, inu kerlluv. Kader je bi!u pak potreba , de bi jim bi v fveti Duh skus goripokla- danje tih rok dan , fo Apoftelni Petra, inu Jannesa k’njim poflali. To pak en fleherni dobru vej - de fo fo Shkofi Naftopniki tih Apoftel- nov. 2. Od tiga pofrbaniga Navuka nam toku dobra Ozhaki, koket ta Vvdna navada te Zfrkve fprizhu- jejo. Papefli Iunocenz L od leti- ga v’enimu Pifmu na Decenza to¬ ku reslozhnu govory , de njego¬ va fprizlivan e sa uffe tg druge velati samote : „Leto je, pifbe on, „ ena ozhitna rezli, de ny nobe- „ nimu drugima, koket timu Sliko« „ fu perpufhenu t? novizh kerfhe- ,, ne firmati. Sakaj Mafhniki fo „ v’ti drugi verfti tiga Mafhtva; „ oni pak niifo k’Shkofovski zhafti „ ponsdigneni. Ta Firma pak, „ skus katero fe tim kerfheiiim ,, Trofhtar fveti Duh da , je enu „ Shkofovsku opravilu, kat?ru le ,, Shkofam fhlifhi. Leto fe ozhit- „ liu vidi is t? ved n e navade te ,, z?rkve, inu is tih belfedy %’Apo- ,, ftebkimu djanju , s’kat?rimi je „ sapiHanu, de fta bila %ti Peter, C-~V I .- 95 „inu Jannes odApoftelnov pofla- ,, na, ne bi letim, kateri io kerfhe- „ ni bili, fvetiga Duha dodelili. „ Mafliniki fizer samorejo nam?ft „ Shkofa kerfliti, inu t§keri’hene ,, slVfto Krishmo (na verh glave) ,, masati; ali oni nimajo oblafti „ njih na zhelu sasnamuvati: leto ,, je le lamu tim Shkofam laftnu, „ kader fvetiga Duha vun dele. 3. Sadnizh je to zerkovnu Sbe- ralifhe v’Trientu reslozhnu fkle- nilu rekozh: udu kdo rezke , de j vej, c Firme ny famn ta Shkof, te- muz h tudi en fleherni gmain Majhnih ta navadni Vundclivz; leta je preklat, (v*7.lej. v’ j.fklep. od Firme.) II. Per vundelenjuletiga Sakra- menta fe dve rezhy fturiti vidita : namerzh to Goripokladanie tih rok, inu to inasanje s’f. §to Krish¬ mo. 1. g 5 t. Shkof fe obenie prati taifti- j mi, kateri ozhjo firmani biti, inu pred njim klezhjo , on dershy ro¬ ke zhes njih istegnene , inu moli rekozh : Ujfigamogozhni v$zhni Bog , kateri Ji Je uraden Jluniv tvoje tukej prizheozhejiiishabnike skus vodo , inu-fv%tiga Duha pre¬ roditij inu njim odpujlianje ujfih njeh grahov dodehjti; pojhli dol- li Trojhtarja tvoj ga fv$tiga Du¬ ha is Nebijs zhes njeh , Du¬ ha t% Modrojli, inu t$ Saftopno- fii , Duha tiga fvjeta , inu fe -j Mozhvj , Duha tr V^dnofti , inu te BrumnoJU. Napolni jih s’ Duham tvoj ga Strahu , inu utij- ni jim sHts tvojo miloft to sna- minje tiga krisha Krifiufoviga k’ vezhninni shivlenju. Sl us rctvnu taijiiga KriftufaGofpoda najhiga . I 2» Po leti molitvi bodo uffi, ka¬ teri imajo firmani biti, sapor?da- ma pred Sbkofa po davi eni, inu po tim j kit je on ullakiga po Imena ogo- v^—~97 ogovorov, on njega na zhelu s’ fv§to krishmo v’podobi eniga kri- sha pomashe, inu rezhe : N. £feft 1 te sasnamuvam s ’snaminjam ti- ■ ga kriška , inu te jpoterdim s'krish- ' mo tiga Isvelizhanja v'Imenu 0 - zheta , inu Synu, inu fvetiga Du' ha. Mijr bodi s’tabo! I)L Apoftelni fo sktis goripo- kladanje fvoiih rok.s’to molitvo vred firmuali: to masanje, inu to sakrishanje je biiu she v’tih per- ' vib zhaffih te zerkve v’navadi. Tertuljan fprizhuje od letigares- lozhnu, inu is njegovih beiredy fe lohku vidi ta {tara navada te zerkve te try perve Sakramente kerft, Finno, inu (Vetu Refhne Telu sapofed dodelyti. „ To mef- j „fu, pravi on, bo umytu , de bo ,, dufha ozhiftena : to teeflu bo pomasanu, de bo ta dufha sheg- „ nana: to meffh bo sbsnaminjam „ tiga krisha sasnamuvanu , de ta 35 dufha zhes fkufhnave tiga fov~ E „ rasli- S8 (? -S) „ rashnika inozh sadoby: to meOTti ,5 bo skus goripokladanje tih rok ,5 pokrytu, de bo ta dufha refvet- 5,lena: to meffu bo s’Teleffam , 55 inu s’kervjo JesufaKriftufa 1'hpi- „ shanu, de bo ta dufha od Boga „ toku rekozh debella. ,, (v’buk. od goriuftajenje tiga meffa na 8* ■ poft.) De vhimu masanju , inu gori- pdkladanju tih rok ta Sakrament fvete Firme pbftoji, inu de tedei fe nemore nobenu vun fpuftiti, ali savrezhi, leto je brefs zvibla. Nizh majn vender fe doftikrat sgody, de leti, kateri ozhjo birma¬ ni biti, lefamu na masanje fvete Krishme, ne pak na goripokladan¬ je tih rok porajtajo; inu de na ta- ku visho veliku od tih , kateri bo¬ do k’Firmi pellani, leta Sakrament : »esadobf ; kir v’taiftimu zhaffu / niffo prizheozb, kader fe roke go¬ ri poloshe , kateru goripoloshen- j je en majhen zhas terpy, inu fe p er —i=S 19? zimi zhlovek! kdo bo mene od tru¬ pla te Jmerti ref/uiv P ( k’Rim. na 7. poli. 24. v.) To fe oz h e rezhi r kdo bo mene r$fliuv od tiga poshe- letija ? Tagnada boshja skus J J'e- sufa Krijmfa Gofpuda nafniga , ( k’ Rim. na 7. p o ir. 25. v.) Leta Apoltel nam noben drugi mittei naprej nepil'lve,de bi m y od fknfh- nav tiga hudyzha premagani nebi- li, koker to veliko miloft, inu gnado boshjo, inu ulle taiftu or* roshje , kat$ru nam 011 vToke da, rekozh : Moji bratje ! pojlavite ujjo vafho tAozh na Gofpuda, inu na njegovo UJjigamogozhnoft. Ob¬ ližite je s’orroshjam boshjim , de Je bojte samogli zhes te mreshe , inu Jhtrike tiga hudyzha braniti. Saka j rtnj nimamo vojske z h e s mej- Ju, inu krij ; tentuzh zhes vojvo¬ de , inu Mozluj , zhes obhfftnike le- tiga temne polniga fvejta, zhes te hude duhove vHuftu. (.klEpheL na 6 poft, 10. v.) On ozlie tolku re- zhi: zhe fe my le s’ludmy, kat§- j ri io ravnu te nature, k p ker my, a vojskujemo', toku nam je ena zlilo* veilika m oz h sadofti le taiftini su¬ per poftaviti, inu njih premagati: sku fe pak my zhes ‘te hudobne ' duhove vojsk vati , ljeh pfhize od febe odurazhati, inu njeh hudob- nu noter dajanja uftaviti ozhmo , toku nam je potrebna ta mozb, inu orroshje boshje, kat?ru fe skus eno ponishno , inu flaiiovitno moli tu sad oby ; koker l\yti Paul vuzhy : ! Proj)yte Bega , pravi on, bres ne¬ hanja v'duhu skus njje Jorte mo¬ litve . .(k’Ephef. na 6. poit. g.v.) IV. Sam Jesus Kriftijs nam V d molitvi, katero nafsje on vuzhiv, sapovg od Boga proliiti, de nafs on nepejle v’fkufhnjavd, to fe o- zhe rezhi, de on te snotrajne, inu svunajue fkufhnave od nafs od- verne, ali pak ,' de nam on mo- zhy sadofti da tq fkufhnave pre- ' niagati, zhe je on perpuftuv, de fmo fino vftaifle padli. Inu kader je on na olski gori te velike fkufli- aave previduv, katfie fo imeli nje¬ govi jogri od ciga hudyzlia, inu od lami iv oje flaboili preftati, jim je dvakrat tgkuv : z kujte , inu moli¬ te, de vftkufluiave nepadete. (l J er S. Math.na 25. poit. 41. v. inu per S. Luk. na 22. poft. 40. 26. v.) Is le ti ga le prov ozhitnu vidi, de bi sagvishnu tudi ti pravizhni od t| fkufhnave premagani bili, aku bi jim Bog le na eno minuto fvojo gnado, inu m oz h odus^v. Sveti Innocenz, inu Zeleftin pravita: ,, My fmo toku flabi, de aku uafs ,, taifti sapuftjt, skus kateriga po- ,, mozh premagamo, bom prema- jj gani.,, V. Ta belfeda fvejt fe more v’ ti rezhi,od katgre le tukej govory, na dvojno visho saftopiti. Pervizh fe saftopijo ulfe ftvary uskupej : drugizh, fe saftopijo fulfebnu tai¬ fti ludje, med katerimi myshi'vi- ) »9 (P—Si mo, katerih duh fe Duhu. Jesufa Krillufa superftavi, inu kateri ulle druge navuke imajo, kokerjih S. Evangelium naprej pifhe. Nej ima ta Jvejt eno, ali drugo saftopnoft, toku je vender sa eni- gaKriftjana ullelej en l"ylnu navar- ni l'ovraslinik. VI. Po tim, kir Ho nafhi pervi ftarifhi grefhili, fo nam ude ftva- ry khnresham ratale, skus katere fe my v’greh saplelli sname. Aku bi fe my vhtanu te nadoushnofti snefhli, toku bi nam ulle leto, kar my vidimo, kar je okuli nafs, inu od karkoli en nuz Utirimo, le k’le- timu flushilu , de bi my nafhiga duha , inu nafhe ferze k’taiftimu pousdigvali, kateri je uffe rezhy 11 varu/ ; lete bi nafs opominva- le , inu pergajnale, de bi mynje« govo [Illigamogozhnoft, njegovo dobroto iposnali, inu one bi v’na- mi te nar vezhi shelle k’molitvi, klubesni, inu k’hvaleshnolti obu- diie. Ta grehpakje ufTeskasuv, inu fpazhiiv, kar bi nam dobru bi¬ lo , leto , kar bi .nafs imglu ^mo¬ litvi, k^.hafti, kdivali, inu k’lubes- ni boshji pergajnati 5 nafs od tiga nasaj dershj, nafs moti, inu na ie ulgzhe. Ulfeitv-ary, katere fo pred nafhimi ozhmy, inu od katerih nam je le s gol ta nuz perpufhen, nafs vabijo, mu na le ulezhejo, de bi jih my toku lubili, inu le tal¬ ilih toku poflushili, koker de bi v’njeh nafhe Isvefizhanje obftalu; inu le tudi doftikrat sgod}^, de one Bogu nafhe ferze odusamejo , le¬ to lerze, kateru je le famu sa nje¬ ga ftvarjenu, inu kateru nemore neker derge fvoj myr najdti, ko¬ ker vhijemu. T(- ftvary n Ufo fizer po timu grghu pfeoberiiene bile, one fo lame na febi, in*u fhe lih take , koker fo bile poprej: ampak Bog je timu hudyzhu perpuftuv,de nafs skus nje IBgrghu ulezhe: nafh’ duh je CKi-CK5 1 12 je po timu grehu poftoV et? hk- pez , ali ftishnik tilr pozhutkor, inu tiga 1'pazheniga domifhluvan- ja, katera let? rezhy obud? ; iuu v’nal‘himu 1'erzu gofpuduje enu fylnu nagnenje k’lubesni letih re¬ zil/ • škus. leto pride, de ravnu leto, kar je k’zhafti, iuu k’hvali boshji llvarjenu, skus sapelvan- je tiga prebriifaniga hudyzha,inu skus ipazheuje tiga zhlov?l'hkiga ferza sdej le kkjegovinru resha- lenju flushi. Sa tiga volo nam fv?ti Paul zlu taille livary, katere nimajo shivlenja , naprej poftavi: koku one sdihujejo , kir vidijo , de Jo zhes Jvojo volo ti nazhemer- nojii, inu ti JlrohlivoJli podver- shme; inu de one brefs nehanja po taiftimu zhajfu sdihujejo, kader bodo od lete Jushnojli rejhcne 9 inu v'to frajoft , inu zhaft tih otrok boshjih pojlavlene. ( k’Rim. na 8. poli. 20 . v.) VIL T? nar navarnifhi mreshe, inu' inu fbtriki fo pak sa nafs ti exem* pelni, inu pogovori taiftih, kateri io polni pbfvejtmga duha. My shi- vimo vbfredi med njimi: veliku jih je, s’kit?rimi fmo my v’shlah- ti, inu v’tovarshtvu sapopadeni: oni fposnajo ravnu to vero, kate¬ ro my, oni ravnu taifte Sakra- mente prejmejo, inu fo s’nami per ti gmajn flushbi boshji: rtjeh iti- vilu je veliku vozili, koker pak to ftivilu tih pravili, inu refnizhnih 'Kfiftjahov : veliku is taiftih my fhtemamo, inu zhaftimo sa volo njeh velike ftarolli, sa volo njeh velike saftopnofti, inu vezhenofti, ali sa volo njeh vifokih ftanov, inu ilushb , v’katerih fe oni snajdejo , nej bodo desh?vske, ali duhovne. Koku terdni, inu ftanovitni mo¬ remo my pazli biti, kil* my leto trumo tih ludy vidimo , kateri fo okuli nafs, take pogovore , inu shivlenje pellati, kateru bres ne¬ hanja timu navuku Jesufa Kr ift tu¬ fa V^—— 1 r 4 fa na fpruti ftoji ? inu kir fmo my toku flabi, inu k’timu hudimu nag- ncni, kir imamo en taku ferz?, v’katerimu fo uffe hudobne shelle, inu ga prov lohku smetijo , toku fi my moremo eno veliko fylo fluriti, zhe ozhmo exempelne , inu navuke talilih !udy premaga¬ ti , zhe ozhmo, de n a is n j eh hva¬ la, njeh oblube, inu shuganjene- sap?lle. VIII. V’timu zhloveku fe fizer skus fvfti K e ril ta greh dolli isbri- fhe , pak vender fhe enu nagnen- je k’timu hudimu nasaj o lian e, le¬ to v’njemu smirej shivy, inti fe na alfe vishe pomuja, de bi v’fer- zu tiga zhloveka gofpudvati sa- moglu. Is letiga pride ta snotraj- na, inu vezhna vojska, katero ima¬ ta v’ti mu zhloveku to Mcjju , inu ta Duh f to je , koker 1'veti Paul pifhe, to poshelenje , kateru ima fvoj fedefh v’timu meilu , inu ta Lubesen , katera odfvetiga Duha Cm- «— «5 fimpride. Sak .j j to mejit, pravi leta Apoflel, ima Jvoje poskelen- je super tiga Duha , inu ta Duh super to nieffu. Sukaj lete dva eden timu drugimi nafjfruti fto- jita , de tedej vij nejhirite uje, kar vij ozhete. (h’Gaiat. na poli. 17. v.) Sagvifhnu, fveti Duh, kateri v’timu pravizhnirnu zlilo veku fta- nujs , njemu noter da shelle k’ti- mu dobrumu : to poshelenje pak, kateru uffelej , zhe je lih prema* ganu, vhijemti oftane, ga k’timu hudimu ulezhe. Vhijetnu je tedej ena vojska od tih snella , katere fo fi nafpruti poltavleue; inu is tiga urshoha pravi 'S. Paul: £feft ne jur y m to dobru, kateru ozkem, temuzhjeft deltam to hudu, Hote¬ ni nozhem. -— Aku jefi pak tofturtjm , k ar nozhem, toku tai- ltu nedellam jefi, temuzh ta greh, kateri v’meniprebiva. Kader te¬ dej jeti ozkem dobru fin riti, toku najdem eno pojlavo v'meni, katera je . . I — £1 6 je taijhnu superpojavlena, Mr Je mene kudu dershy. Sakaj po ti¬ mu snotrojnimu zhloveku jej k’ hoshji pojavi enu dopadajenje imam; jefi p ah ohzhutim eno dru¬ go pojavo v'mojih udih , katera ti pojavi mojga duha super Jo j J mu me pod pojavo tiga greha , katera je v’mojih udih , ujetiga ima. (k’Rim. na 7. polt. 17. v. inu nad a i e.) IX. Nizh nafs ne 5 ara or e k’pre- magvavzam zhes lete fovrashnike fturiti, kok i* ta mozh, katera od sgor dolii pride , inu katero nam je Jesus Kri Rus oblubuv per S. Lukeshu ( na 24. poft. 49. v.) Dok¬ ler boje vij s’to mozh j o od sgor dolli napolneni: inu ta mitte! te mozhy , kateriga je nafh Isveli- zhar gori poftavuv nam leto po¬ trebno mozh dodeliti, je (Veta Fir¬ ma. My sadobimo vletimu Sakra- mentu skus 1 'vetiga Duha uiFe or- roshje boshje , de fino vhlanu fe zhes tl 7 zhes te saderge ti ga hudyzha,zhes ta sapelivi fvejt, inu zhes te ne- pokojne shelle ti ga meffa voj-skva- ti, inu taifte premagati. ZHETERTA POSTAVA. Od Ceremoni , inu Moli tu tp zoritve p er Sakramentu fv?te Firme. I ile Ceremonie, inu beflTfde, ka¬ tere ta z?rku per vundelenju fve- te Firme v’navadi ima, flushijo k’timu, de bi my sapopadli , kaj ta Duh boshji, kateri je perletimu Sakramentu dodelen, v’dufhi eni- ga Kriftjana ftury. Potrpbnu je nar poprpd vaditi. ■Ta Firma fe le en famkrat pre¬ jeti samore. Kateri The ny to Firmo pre- j?v , nemore vdetimu Sakramen- tu tu enimu drugi mu sa Botra biti; tudi ne : ta Ozha , inu mati tVo- jim otrokam , ali en mofh fvoji sheni , ali ena shena 1'vojmu moshu, Nobeden fe nima poftopiti ali leta Sakrament prejeti , ali pak sa Botra biti, kateri je v’Pani, inu V’drugih zerkovnih fhtrafin- gah , ali pak v’velikih pregrehah sapleden , inu kateri fe n y na- vuzhuv tih pervih fhtukov te katolshke vere. Ti odrafheni. ludje fe morejo poprfd , koker fveto Firmo do- feshejo, fvojih grehov fpoveda- ti, ali pak k’timu nar majnfhimu zhes te fmertne grehe, zhe fo katere dopernefli , grevingo obuditi. Kir skus leta Sakrament ena duhovna shlahta pollane, toku je prepovedanu tim Botram s’ taiftimi, katerim fo Firmo save- ip-— S, S šali, ali tudi shnjih ftarifhami v’sakon ftopiti, sato, kir en tak savolo .duhovne shlahte, katero je zerku med letimi perfhonami gori poftavila , nizh nevela. Taifti, kateri imajo fveto Fir¬ mo sadobiti , bi imeli tefh biti. En fleherni, kateri ima firma n biti, more en lep , bev pantelz, ali rutizo s’fabo pernefti, s’kate- ro fe njemu po timu mas a n ju s’ fveto krishmo to zhellu saveshe, inu toku dovgu savesanu oftati more, dokler fe ta krisluna ne- pofufhy , ali dolli sbrifne. Nobeden od tih firmanih ne- fme popred , koker Shkpf ta sad¬ ni shegen da, prozh jiti. Botri morejo tim otrokam, katere fo k’Firmi pernefli, ali perpellali, pred Shkofam , ka¬ teri taifte firmati ozhe, fvojo defno roko na defno ramo po- loshiti. Fo 129 Po tim, kader je $he ufle pred Shkofam v’eno oringo poftavle- nu, ti mi tvoje roke fedeozh umije , inu potler, kader mo je kappa she dolli useta, ufrane go¬ ri , dersliv vkup roke pred tabo, oberue tvoje ozhy pr uti tajfti- mi, kateri • imajo firmani biti , inu kader she uffi leti s’gori us- dignenmi rokami klezhijo, re- zhe s’glafno tli ti mo : Sveti Duh ncj zhes vafs pride, inu Mozh tiga nar VhjVtga nej vafs pred greham obvarije. Odg. Amen. Potler te on sasnamuva s’fve- tim krisham , inu toku moli: Shkof. Najha pomozh je v’Imenu tiga Gofpuda. Odg. Kateri je Nebu , inu sem- lo ftvaruv. Stiof. Gofpud! ujhlifhi mojo mo- litu. Odg. «—-C=> <21 Odg. Inu pufii moje upitje k'tebi pridu. Shkoj'. Bog bodi s'vami. Odg. Ime s'tvoj im Bukam. Nato Shko j' fvoje roke gori us- digne, inujihzhes taifte dershy,. kateri imajo firmani biti 5 inu pravi: M O L Y M O. O ujfigamogozhni, vezhni Bog, kateri fiJe ufmiluv, innper- puftuv, de fo leti tvoji Jlushabni- k enn kolku na lyze: inu pravi: Myr bodi s'tabo ! Leto nais oppo- mina, pervizh, de nam leta Sakra- ment dodely, koker li^kdej Apo- ftelnam, mozh, inu ferzhnolt ude krivize , inu sashmaganje sa volo Jesula Kriftula s’veflelam prene- iti; dr-ugizh , de nam taiili staven poterplenja myr dodely, kateri- ga nam ta l'v—CZS j nizh bolfhi niffo, koker taifti, ka¬ teri bi fe lete vediti potrebne fhtuke v’eni nesnani f h prahi na- Vuzhili, inu nimajo vezli pravize ta Sakrament fvete Firme sadobi- ti, koker en otrok per fhtirih lej- tih,kateri te belfede odsvunej vej> pak jih nesaftopi. Zerku ozhe te- dej, de morejo ti otrozi, koker hitra k’pameti pridejo, v’tih pog¬ lavitnih fhtukih te katolshke ve¬ re , inu v’tih nar bel potrebnih dovshnoilih erdga kriftjana dobru podvuzheni biti: de fo oni v’(lanu reslozhiti, kaj je dobru, inu kaj je hudu; kaj Bogu dopade, inu kaj njega reshalli.: de oni iVojo do- vshnoft fposnajo Boga lubiti, nje¬ ga fe bati, njega moliti, njega profliti , inu njemu flushiti': de oni sapopadejo, de taifti, kateri je toku riefrezhen biv Boga reshaliti, tiga odpufhanja sadobiti nemore , zhe on fvoj greh nesgreva, fe ne- fpokorj, inu is zeliga ferzak’Bo- <=s— a s 140 g_u nasaj negre. To stia lohku bi¬ ti, de ib leti otrozi fvojo nedoV' shnoftzgubili; inu vletimu fhtu ku nobeniga drugiga mittelna ny to pravizo nasaj sadobiti, kokel' Pokora. Zhejih my tedej liepod- vuzhimojkaj fe pravi eno refnizh- no pokoro dellati, toku jih my v’ eno ozhitno nevarnoit poftavimo, de oni dva Sakramenta , Pokoro , inu fveto Firmo neurednu prej¬ mejo. Inu kaj jim bo nuzalu, de ib oni per 11 j eh pameti firmani bi¬ li V Al bi nebilu veliku bolfhi, inu bel shiher, de bi fe jim fveta Fir¬ ma poprej dodelyla, koker pak de oni vbije!i ftarolt, inu v’en tak ftan pridejo, v’katerimu she Boga reshalijo t Vender leto nezhe ta zerku: inu sa tiga volo, de bi oni, zhe leta Sakrament s’enim 1’pos- nanjam, inu slubesuijo prejmejo, tudi to gnado taittiga veliku obil- nifhi doiegli. Skoru ulfelej pak fe sgody, kar je timu vuku na- lpru- 1 1 (? -S) J 4 ! fpruti, inu slielle te zerkve fe ne- dopolnijo , zhe fe otrozi k’Firmi pofhlejo, kateri skoru nizh od le¬ ti ga nevedo , kar bi vediti imeli; inu fvoje grehe, v’katere fo padli, sa volo pomankanja tiga potrebui- ga podvuzhenja al zlu nefposnajo, ali pak, zhes katere niifo nobene druge pokore fturili, koker de fo fe taiftih en malu pred S. Firmo fpovedali, te shalofti, inu grevin- ge pak nilfo v’fvojmu ferzu zhefs taiile : meli. Ti duhovni Paftyrji, inu vuzhe- niki morejo tedej med drugim sin¬ iti sato fkerbeti, de oni otroke k’ letimu Sakramentu dojbru perpra- vijo, pak ne tolkajn skus to, de bi oni njeh glavo prevezh shiavuka- mi napolnili; ampak de jih oni po fiauu lete ftarofti vTrahu boshji- ' mu, v’zhednoftih, inu v’brumno- iti podvužhe. K’timu zil, inu kon- zu fe more ulfa muja persadeti tim otrokam ulfe naprej p o daviti, kar je « — « * 4 * ■Je v’ftanu uredne mifli od Boga , inu lubesen proti njemu vhijeh ferzu obuditi. Kujem le more go¬ voriti od Uffigamogozhnolli bosh- je, katera jih je ftvaryla; od nje¬ gove Previdnofti, katera jih ob- dershy, inu shivy; od njegove Uliigavednofti, kateri zlu to nar majnfhi od uffiga tiga, kar oni del- lajo, govore, inu miflijo,fkrytii ny ; od njegove dobrote , katera jih je k’vezhnimu isvelizhanju ftvaryla, zhe bodo oni njega v’ letimu shivlenju lubyli, inu nje¬ mu pokorni oftali ; od njegove Pravize , katera bo ta greh vezh- xm fhtrafala ; inu od njegove Mi- lofli, katera tim grefhnikam rada odpufty, zhe fe oni is njeh zeliga ferza k’njemu nasaj povernejo , inu fe pobolfhajo. Njem fe more naprej noffiti, de oni, koker ro¬ jeni grefhniki, koker fovrashniki boshji, inu lushni tiga hudyzha bili na ulfe vezhne zhaffe pogub¬ iti. ! 1 i+5 leni, aku bi jim nebiv Bog is lu- besui pruti njem fvojga edinu ro- jeniga Syna k’oderfheiiju poflov; inu H e ravnu sa njeh je Syn bosh- ji zhlovek podov , inu sa voo njeh na fv^timu krishu fvojo kry j preliv. Njem fe more, kolker je niogozhe, resloshiti, inu sapopaffi ' dati, kajsa eno neiskonzlmo pibf- senje Jesus Kriftus. sa njeh imov, inu kaj sa eno lub^sen morejo te- dej oni pruti njemuim^ti, kader fo skus njegovo kry odkupleni, inu skus to novu shivlenje , kateriga 1 fo oni per fv