poštnina Plačana v Gotovini NAŠ LIST SEPTEMBER 1933 9. ŠTEVILKA ČETRTO LETO glasilo katoliške akcije za kamniško in moravško dekanijo Naš LIST IZDAJA MISIJONIŠCE V GROBLJAH, P. DOMŽALE. — UREJUJE IN ZASTOPA IZDAJATELJA JOŽEF GODINA C. M., DOMŽALE-GROBLJE. — TISKA MISIJONSKA TISKARNA, DOMŽALE - GROBLJE. ZA TISKARNO JANKO STRNAD, DOMŽALE. — IZHAJA MESEČNO. POSAMEZNA ŠTEVILKA STANE 1 Din, CELOLETNA NAROČNINA 12 DIN. INSERATI PO DOGOVORU. ROKOPISI SE REDNO NE VRAČAJO. Rastita in množita se! Božje naročilo Bog je ustvaril človeka po svoji podobi. Človek pa ni podoben Bogu Samo v tem, da ima razum in prosto voljo. Bog je hotel, da mu je človek podoben tudi v Njegovem delu. Bog dela tako, da ustvarja in vlada. In del te stvariteljske moči in vladarske plasti je dal človeku, zato, da mu je človek tudi v tem podoben. Jasno, jedrnato ter obenem veličastno po navdihnjenju božjem poroča o tem Mozes na prvih straneh sv. pisma. Takole pravi: In ustvaril je Bog človeka po svoji podobi ... hioža in ženo ju je ustvaril (1 Moz). Ih reče Adam (ženi): To je sedaj kost iz mojih kosti, in meso iz mojega hiesa ... Zaradi tega bo zapustil člo-Vek svojo mater in se držal svoje žene ih bosta dva v enem mesu (1 Moz 2). Ih blagoslovil ju je Bog in rekel: Rabita in množita se, in napolnita zem-ijo in podvrzita si jo, in gospodujta ^ibam morja in pticam neba in vsem hvalim, ki se gibljejo na zemlji. Razločno je povedano v teh besedah sv. Duha, da je Bog ustvaril mo-Za in ženo, ju zvezal v nerazdružljiv Zakon, ta zakon blagoslovil in mu ta-določil prvi in poglavitni namen: lastita in množita se in napolnita Zemljo. S temi besedami je Bog Stvarnik moža in ženo vzel v svojo stvari-^ljsko delavnico, da z njunim sodelo-Vanjem množi človeški rod. Božjega naročila ne zlorabi! Dobro ločimo: Bog je vsakemu člo-Yeku dal telesno zmožnost, do sodelu-Ie pri božjem stvarjenju, toda, samo ^°žu in ženi, ki sta zvezana v zakonu, Ie govoril besede: Rastita in množita ®e: samo moža in ženo je poklical, da J:0 stvariteljsko pravico tudi izvršu-Zoper božjo voljo in greh je to-kdor rabi te svoje telesne sile in prožnosti izven zakona. Prav tako r1 ,®e bolj je greh, kdor potom zakona pide v to božjo delavnico in zlorabila svoje stvariteljske sile in zmožno-^ samo v svojo strast in telesno po-f^Ijivost tako, da obenem namenoma 7* haravnost preprečuje namen, ki ga J Dog zakonu dal: Rastita in množita se! Pravim: to je večji greh kot zlorabljanje teh stvariteljskih zmožnosti izven zakona, ker je skrunjenje božje delavnice, božjega svetišča, pri kristjanih pa še skrunjenje zakramenta. Da vam bo stvar še bolj ja,sna, še majhno primero! Naša cerkev je tudi svetišče božje. Ce bi se našel kdo, ki bi priredil nespodobno in pohujšlji-vo igro izven cerkve, bi brez dvoma grešil. Ko bi pa to igro priredil tu v cerkvi, bi bil njegov greh mnogo večji, ker bi bilo to skrunjenje hiše božje. Tako je z zakonom. Kdor uporablja svoje stvariteljske zmožnosti na kakršenkoli način izven zakona, greši zoper voljo božjo, zoper šesto božjo zapoved: Ne nečistuj! Kdor pa zlorablja iste sile v zakonu tako, da obenem naravnost in namenoma preprečuje božje namene, ta greši mnogo huje. Nikdo naj se ne tolaži ali morda skuša prevarati svojo vest in svojo dušo, da je to pretirano. Božja zapoved je jasna, pa tudi kazen božja je včasih kar očitna. Sv. pismo stare zaveze pripoveduje o nekem Onanu, ki se je v zakonu pregrešil z nečisto-jo, kakor smo jo pravkar omenjah. V enem kratkem stavku sv. pismo veliko pove: In ubil ga je radi tega Bog, ker je storil nagnusno dejanje. Kaj mislite, so danes take in podobne kazni božje kaj bolj redke, čeprav morda ne tako očitne ? Danes, ko je ta greh kakor kuga, ki razjeda krščanske družine, razdira zakone in ubija srečo? Premnogo edinih sinov je padlo v svetovni vojski, premnogo jih pobere bolezen. Ali je mar to res samo slučajno? Na slučaje kristjan ne veruje, pač pa veruje v besede Jezusove, da niti vrabec ne pade s strehe brez volje božje (Mt 10, 29). Tako se otroci pokore za grehe svojih staršev, starši pa v svojih starih letih ostanejo brez opore in tolažbe in brez dedičev. Narava se maščuje. Pa se jih žal dobi le preveč, ki so božjo zapoved že davno vrgli v staro ropotarnico in jim kazen božja ne dela skrbi. Bog je zanje mrtev, pekel jim je pravljica, krepost neumnost. Zavezali so si oči in potem trdijo, da sonca ni, ker ga ne vidijo. Če pa ni Boga, tudi ni greha in vsakdo živi, kakor mu srce poželi. Kradi, goljufaj, ubijaj, nečistuj, zapeljuj, če ti to nese, samo glej, da ne boš zaprt. Bridko se motijo. Mislijo, da je božja zapoved kakor beseda, ki je s kredo zapisana na tablo. Vzameš gobo, besedo zbrišeš in je ni več. Božja zapoved se ne da zbrisati, ne utajiti. Zapisana, vklesana je v tvojo lastno naravo. Naša lastna narava govori, ukazuje, zahteva z besedami božjih zapovedi. In ta narava je nepodkupljiva da, kruta in neusmiljena, če si ji delal krivico. Ni ga bolj doslednega, bolj brezobzirnega sodnika in krvnika, kot je posiljena in užaljena narava. Bolezni, hiranje, prezgodne smrti, računi pri zdravnikih in v lekarnah, vse to so običajna maščevanja naše narave, ker smo svoje telo zlorabili, ker nismo z njimi ravnali tako, kakor njih lastna narava ukazuje. Tudi spolni nagon, ki je v človeku silno močan in v veliki meri vpliva na razvoj človeškega telesnega in duševnega življenja, tudi ta spolni nagon ima svoj trdno določeni namen. Ta namen mu je predpisala, določila narava sama, oziroma Bog, ki je to in tako naravo ustvaril. Ta namen je Bog jasno začrtal in povdaril; Rastita in množita se! Kdor torej od spolnega nagona šiloma loči, odtrga ta njegov naturni namen, ter hoče samo uživanje, samo telesno slo, ta dela naravi krivico, silo. Rekli pa smo: ni ga bolj brezobzirnega sodnika in krvnika, kot je užaljena, posiljena narava. Ne verjamete? Verjemite strokovnjakom, ki so leta to opazovali, proučevali, si zapisovali, primerjali in potem govorili po svoji pameti, vesti in skušnji. Neki belgijski zdravnik je na podlagi svojih izkušenj napisal o tem knjigo, v kateri podrobno razlaga in dokazuje, kako ta greh, zlasti če se ponavlja skozi leta, ruši in zastruplja živčevje pri možu in ženi. Navaja celo vrsto zdravnikov-strokovnjakov, ki so na podlagi lastnih opazovanj ugotovili, koliko živčnih, pri ženi pa povrhu še drugih bolezni izvira prav iz tega greha, kakršnega je svetopisemski Onan zagrešil v svojem zakonu. (Iz knjige: Fr. Zabret, Sv. zakon, vrelec življenja.) Evharistični sh&d v Šmariinu v Tuhinju Evharistični shod, tretji letos v kamniški dekaniji, se je vršil v Šmar-tinu dne 6. avgusta za župnije v Tuhinjski dolini in za Zlato polje. Ob najlepšem vremenu se je zbralo v nedeljo ob 10. uri nad tritisoč vernikov pred krasno pripravljenem oltarjem na župnijskem dvorišču, da prisostvujejo proslavi v čast presvetemu Rešnjemu telesu. Ko je bilo Najsvetejše preneseno iz cerkve na pripravljeni oltar, je imel g. kanonik dr. Opeka glavni evharistični govor. Potem je opravil g. dekan Rihar sv. mašo in imel po sv. maši drugi evharistični govor s posvetitvijo vernikov Kristusu Kralju. Nato se je razvila veličastna procesija, ki jo je vodil g. kanonik dr. Opeka. V procesiji so šle posamezne župnije vsaka zase s svojim banderom, pri šmartinski župniji, ki je šla neposredno pred Najsvetejšim, pa so se uvrstile tudi združene požarne brambe, narodne noše in belooblečene deklice. Pogled na dolgo procesijo, kakršne Šmartin še ni videl, je bil silno lep. Pri sv. maši so peli združeni pevski zbori, pri procesiji pa je prepeval pri vsaki župniji domači pevski zbor evharistične pesmi. Slovesnost so povzdigovan številni mlaji, zastave in lepo okrašene hiše, mimo katerih se je sprevod pomikal. Blagoslov v cerkvi je zaključil prelepo proslavo. Daj Bog, da ,86 naše dobro ljudstvo poživljeno po tem slavlju, še bolj vname za češčenje presv. Rešnjega Telesa in za prav pogostno prejemanje sv. obhajila. Ob zaključku evh. shodov v našem okraju Nepričakovano lepo in veličastno so se izvršili evharistični shodi v Kamniku, Domžalah, Šmartinu, Moravčah in Izlakah. Precej nad dvajset tisoč vernikov se je zbralo krog evharističnega Kralja na oltarjih med zelenjem in cvetjem, prisluhnilo njegovemu skrivnostnemu glasu in besedam duhovnikov, molilo in mu prepevalo slavo, sledeč pozivu sv. Tomaža Akvin-skega: »Hvali Sion Rešenika, hvali zvestega Vodnika, slavospev naj mu doni. Kar le moreš daj v zahvalo, zanj bo slave še premalo, tvoje hvale dosti ni!« Nekatere misli mi vzbujajo ti shodi. Kažejo nam jasno, da je v dušah našega ljudstva velika zaloga trdne in neomajene vere. Kadar pride pravi trenotek, pa zagori versko navdušenje. Naj bi ta močna vera ne stopala na dan samo ob slovesnih trenotkih, ampak naj bi stalno vplivala na življenje posameznikov in družin, da se izkoreninijo razne grešne razvade in vkoreninijo kreposti. Kažejo nam ti shodi prelep sad krščanske mladinske vzgoje. Vehko število vernikov v procesijah zlasti tudi moških in njihov neustrašen nastop je sad naših cerkvenih in iz-vencerkvenih organizacij. Saj so nam tekom 40 let dale naše organizacije veliko število mož in žena, fantov in deklet zlasti pod zastavo Marijino, ki so v moči vere in milosti pa tudi poštene izobrazbe prebrodili velike nevarnosti za versko in nravno življenje ali pa se vrnili na pravo pot, če so bili zašli. Nadaljujmo to delo za vzgojo mladine, kolikor sedanje razmere dopuščajo, razmahnejo naj se zlasti kongregacije in stanovski odseki katoliške akcije. Dokazujejo nam ti shodi o veliki moči zgodnjega in pogostnega sv. Obhajila. Zelo dvomim, da bi bili taki veličastni shodi mogoči pred kakimi 40 leti, ko je še mrzla sapa jožefiniz-ma ovirala vernikom, otrokom in odraslim, pot k obhajilni mizi. Naj bi prinesli ti shodi bolj in bolj prelepi sad, katerega je tako želel evharistični papež, v duhu svetosti umrli Pij X., namreč pogosto sv. Obhajilo, ki bo delalo čudeže junaštva krščanskega življenja in ljubezni ter zmagoslavja sv. Cerkve. Dokazujejo nam ti shodi izredno moč presv. Evharistije nad človeš- kimi srci. Mnoge tudi sicer mrzle vernike je prevzela ljubezen evharističnega Jezusa, da so v družbi goreč-nejših klonili svoje glave in kolena pred živim Bogom. Še potrebujejo milosti, zato je naša dolžnost, da molimo za tiste, ki so še šibki v veri< Naj bodo ti manjši, pa vendar veličastni evharistični shodi priprava za vseslovenski evharistični shod, kjef naj bi celotni slovenski narod uklonil srca in kolena pred evharističnih1 Bogom ter soglasno klical: češčeno in hvaljeno naj vedno bo, presv. Rešnje Telo! M. R. Zahvala. Za razvoj in poglobljenje evharističnega življenja v celi kamniški dekaniji so bili velikega pomena shod1 v Kamniku, Domžalah in v Šmartne«1-Zato je moja dolžnost, da izrekah1 iskreno zahvalo gg. duhovnikom in S posebnim povdarkom vernikom kamniške dekanije za trud in požrtvovalno ljubezen, katero so izkazali evharističnemu Kralju pri pripravah in pr1' reditvi shodov, s katerimi smo od enem najlepše proslavili 1900 letnico Odrešenja. Evharistični Zveličar bodi plačnik vsem! V Kamniku 21. avgusta 1933. M. Rihar, dekah' Evharistična slovesnost v Izlakah Odpustek svetega leta Dne 13. avgusta se je vršilo za vzhodni del moravske dekanije lepo evharistično slavje v Izlakah. Vsi prebivalci brez izjeme so veseli sodelovali, da je bil ves kraj ozaljšan, številni mlaji so pričali, kako so se prebivalci radovah lepe verske prireditve. Zlasti je bil lepo pripravljen oltar pred cerkvijo, visok križ, daleč na okrog viden se je dvigal nad njim. K -Slavnosti, ki se je pričela ob 9ih je prihitelo veliko število vernikov. 3000 je bilo zbranih okrog oltarja. Vse določene župnije Št. Ožbalt, Št. Gotard. čemšenik, Sv. Planina, Kolovrat in Sv. Gora so se udeležile s farnimi banderi in zastavami Marijinih družb pod Vodstvom svojih dušnih pastirjev. Tudi iz Zagorja in Lok je prišlo mnogo Vernikov med njimi duh. svetnik g. Sitar in g. Vodušek. Ob 9ih je stopil pred zbrano množico vseučiliški profesor dr. Snoj in v globoko zasnovanem govoru pokazal presv. Evharistijo kot središče vsega krščanskega življenja. Od ustanovitve Najsvetejšega Zakramenta skozi vsa stoletja do današnjih dni je na podlagi zgodovine Vernikom predočil kako so bili verniki globoki v veri, bratje v socijal-nem in karitativnem delovanju v stoletjih, ko so živeli tesno združeni s Kristusom v Evharistiji in kako je Pojemalo versko življenje in se slabšale Socijalne razmere, slabela ljubezen v stoletjih, ko so se verniki oddaljili od Kristusa v Najsvetejšem Zakramen-fn. Opozoril je na važnost odlokov zadnjih papežev o presveti Evharistiji *n pozval vernike, zlasti može in mladeniče h Kristusu, ki je edini Odrešenik sveta. Po govoru je daroval sv. mašo jnoravški dekan, med katero so združeni cerkveni zbori lepo prepevali evharistične in Marijine pesmi. Kratek ^agovor je sledil, v katerem je dekan jz Moravč vernike opozoril kako nas Kristus na križu in v tabernaklju uči 0 potrebi globoke vere, da zaupamo vadno, zlasti v trpljenju, v božjo Previdnost, pa nam daje tudi moč da s Jrpečim Kristusom združeni dospemo tudi do končne zmage. ^esijc, ki se je nato razvila, so se beležila vsa gasilna društva, šolska adina pod vodstvom svojih vzgoji-de Jey> na čelu procesije pa je šla ru-6. .rska godba iz Zagorja. Med proce-J° so posamezni cerkveni zbori prehvali evharistične pesmi. Po končani c 0