Katolisk cerkven lisi. V Danica izhaja vsak petek na celi poli, in veljA po po.šti zj. celo leto 4 gld. 20 kr., za polleta 2 gld. 20kr.. z* .Vurt 1.ta 1 gld. lokr. V tiskarnici sprejemana na leto 3 gold. 60 kr., za pol leta 1 gnld. 80 kr., za četert leta '.'O kr., ak«. zad.r,. na ta dan praznik, izidr Danica dan poprej. Teča) XXIII. V Ljubljani 4. listopada 1870. I Asi 44. Jftisijon retia vstajenja Jezusa Kristusa r MJriaopotjn. Poglavitni namen našega dela je govoriti o veljavnosti in zaslugah bulgarsko-katoliškega inisijoua v Dri-nopolju, čigar vodstvo je misijonarjem reda vstajenja Jezusa Kristusa izročero. Da se pa sedanje dobro pojasni, treba je v preteklost verniti se in nekoliko važnejših dogodkov omeniti.*) Žal"Stna je verska in politična zgodovina Bolgarov. Oproščeni trinostva avarskega v drugi polovici sedmega stoletja, živeli so v vedno ponavljajočih se bojih, v kterih so nekterekrati bili zmagovalci, končali celo kacega carigraškega cesarja. Ali ob koncu 14. stoletja so bili od Turkov premagani in podjarrnljeni in sli pod zlo. Kakor vsi tisti čas živeči narodi, zadolžili so se tudi Bulgari po mnozih grozovitostih in zvijačah, brez prave vere in v marsikteri napčnosti živeči, so morali tudi najhujše nasledke prenašati. Ustno izročilo pripoveduje, da v začetku sedmega stoletja je bil bulgarski knez sprejel keršansko vero, Bulgari pa so tisti čas bivali blizo reke Volge in ob obrežji hvalinskega (kaspiškega) jezera. Leta 777 je knezTakrik z Bulgari Balkan in spodnjo Donavo, današnjo Bulgarijo, v posest vzel in k kerščanski veri pristopil. Akoravno so v vednih bojih z Greki \jeti sovražniki veliko pripomogli, da se je keršanstvo razširjalo, vendar serca še niso bile dovolj pripravljene za svete in visoke nauke. Treba je po mnenji spisatelja „o bulgarski zvezi" dostaviti, da razširjanje kerščanstva ni bilo brez takrat vladajočega greškeg* razkolniškega duha, kterega se Bulgari po zgubljeni politični samostalnosti nikdar ozdraviti niso mogli. Verh tega so Bulgari vero z dobičkarijo strinjali. Kerščanstvo je prišlo iz sovražnega Carigrada. Cesar Konstantin Skerlatorojeni je bil kerstni kum Takriku in dal mu je sorodnico cesarice Irene za ženo. V tem so bili paganom vzroki ga odstraniti. Paganske malike zatreti in pravo edino cerkev vsta-noviti, pozemeljskega duha in v tla obernjene človeške oči k nebesom povzdigniti, ljudi podučiti, naj si v kratkem času sedanjega bivanja in potovanja na zemlji pridobijo večno srečno življenje, svete verske resnice slovanskemu paganstvu temelito razkladati in v never-skih sercih ljubezen do Boga vžgati — je bilo za vse to treba moža, ki naj z zemljo nič občinskega nima, La Bulgarie ehretienne. Etude historične. Pariš ct Nauts 1861. — Von der bulgarisehen Union. — Historischer Abriss v. 1'. Ilieroiiim Kapieviez. Pariš 1863. To deželo je takrat v posesti imelo sed*m slovenskih rodov, s kterimi so se Bulgari združili in njihov jezik sprejeli. razun svetih opravil, ktere mora zverševati, čigar življenje je bolj podobno svetnikom v nebesih, kakor pa umerjočim zemeljskim prebivalcem, moža po volji božji. In to je bil sveti Metodij. Pri Grekih kot svetnica češč. na cesarica Teodora je zahtevala pri ponovljcnji zveze z Bogorisom, na| se izpusti mnih Kutar , ki je dolgo časa bival na Bulgar-skein in bil znan na kraljevem dvoru. Poslala je kralju njegovo pravo sestro nazaj, ktera je s cesaričinim trudom dala se kerstiti, naučila se brati in je imela v kerščanski pobožnosti prav serčno dopadajenje. Bogoris je cesarico leta 84f> prosil, naj mu slikarja pošlje , da mu palačo olepša. Prišel je Metodij iz TesaUnike. Ta je naslikal poslednjo sodbo tako temelito, in s tako zgovornostjo je govoril o njenem pomenu, da se je kralj spreobernil. Bila je takrat v deželi huda lakota, in k temu še okolišina, da se je o tem času pričel«) sovraštvo od strani cesarja Mihaela III, sina Teodore, iz tega sklepajo nekteri, da je kral j zarad tega kerstiti se dal, da je živeža dobil in v miru živci. Verjetnejše pa je, da je še le leta S»» » v Carigradu misijonarjev prosil, in da je naslednje leto Metodij prišel in ga kerstii. Slovesnost kerstno so obhajali na skrivnem po noči. Berž pa , ko se je spreobernjenjo zvedilo, uperli so se dvorniki in ljudstvo. Bogoris s križem na persih stopi pogumno pred upornike, prestrašenim marsikaj očita, in da ■)- voditeljev ob glavo d jati, ljudstvu pa je odpustil in zahteval, naj se da kerstiti, kar je tudi veliko njih storilo. Metodij in Ciril tačas nista še rabila slovenskega jezika, toraj sta vse ccrkvenc opravila opravljala v greškein jeziku. Iz strahu pred Greki je poslal kralj Bog.»ris do tadanjega papeža Nikolaja I s,»'») poslance, kterim voditelj je bil njegov lastni sin. Prosili so ga, naj pošlje škofov in duhovnov v Bulgarijo in naj kralju na l>tva, kakoršnega jim uatvezajo dandanašnji zapcljevavci ia sovražniki kt-raaiMva. Vr. ") Griui val J je /. zakladi v liiin, da hi papeža preveril, bul-garski kristjanje >.• morajo carigradski cerkvi oddati. Bil je od papei.i Janeza VIII izobčen. ***. Sv. Metoilija so pri papežu .Janezu VIII zatožili. da krivo vero uči, ker je v slovenskem jeziku službo Božjo opravljal. Šel je v Kim se opravičevat in vernivsi s« na Moravsko k kralju Sva-topotku prinevl je papeževo pi-tiuo seboj. Njegov ob«egpo ,,La Bulgarie ckn-tienus"' je sledeči: ,.Da damo dolžno hvalo Vsi-g« mogočnemu, poterdirao po modrijanu Kouštantiuu 'Cirilu, i t uajdeuo slovensko abecedo in zapovemo, da se čast in delo na- Ciril je pozneje v Rim se vernil in je postal mnih. Umeri je 14. tebr. 1. 869, pa njegovi ostanki se še do današnjega dne niso našli. Po odhodu škofa Grimvalda so Bulgari greškega nadškofa sprejeli, ki je mnogo druzih škofov posvetil. Greški mnihi so ljudstvo učili, razkolništvo se je razširjalo in maniheizem je dobil svoj začetek. Naslednji razkolništvu vdani kralji mislili so le na podjarmljenje. Vsled nekterih zmag vzderževala se je Buigarska do leta 1018, in je postala greška provinci j a. Ta čas so se godile v resnici velike reči. Kralj Simon je oropal Macedonijo in T racijo, vzel mesto Drinopotje in se dal bizanškega kralja oklicati; pred carigraškim zidovjem je sklenil s cesarjem Romanom (923) mir, pozneje pa je pridobil Serbijo. Njegov naslednik Peter (927 — 969) je pa zgubil vse, kar je pridobil njegov prednik. Za časa Samvela je bila Bulgarija za kratek čas zopet dobila svojo samostojnost, cesar Bazilij II pa je postal gospodar cele dežele, 15.000 mož v robstvo obsodil in jim oči iztakuil, le vsakemu stotnemu iztaktiil je le eno oko , da je zamogel voditelj v domovino drugim nesrečnim biti. Samvel je umeri zbog bolečine in strahu, in to je bil smertni udarec za njih prostost. Se le leta 11N6 1197 so Valahi, ki so se v Bulgarijo preselili, vstauovili vlaško-balgarsko kraljestvo. Cesar Janez Lep; (Kalogiovani) se je (1179 — 12il, dal je določnih spričeval svoje nezvestobe. Pozneje je premagal in umoril cesarja Balduina (120.J/, leto poz-iCje pa ga je cesar Henrik premagal in pri Saloniku je konec storil. Janezovi nasledniki so le še komaj životarili. Kralj Janez je oropal Varilasu ali Borisu (1207—1217) prestol , ta pa je zvezo storil s Teodoksoin Angelnora in ga je vkljub Latincjm spoznal cesarja carigraškega. Pozneje pa ga je vjel in mu oči iztaknil. Leta 1235 je dal sebe cesarja oklicati. Misli se, da se je že leta 1237 z Latinci zvezal, pa jih zopet izdal. Malo časa potem so Madjari Bulgare napadli in so ]ih prisilili, da so jim vsako leto veliko denarjev plačevali. Na vse čine ai je Janez Aleksander (1332—133*4) prizadeval oprostiti se, ali ni se mu posrečilo zarad svojih pregreh. Živel jc z judinjo, in nezakonskega sina z njo je hotel na prestol spraviti. Zato je vstal upor in voditelj mu je njegov lastni Strahomir, ki je Turke na pomoč poklical (1361), da bi svoje vladanje vterdd. Kadar Bog kterega kaznovati misli, mu zbega pamet, pravi stari slovanski pregovor, in taka se jc godila Bulgarom. — S tolikimi pregrehami in s kervjo omadeževani, s pregrehami, ktere se dajo le po tadanji stopnji izobraženja razumeti, udani laži in nezvestobi, so proseče roke t je stegovali, kjer je že zdavno nesreča in kazen za nje pripravljena. Leta 1396 Bulgari je ni bilo več, in na njenem mestu so le še turški okraji. Štiri stoletja in pol so Bulgari prestajali terpljenja, preganjanja in poniževanja, in svet jih je pozabil. V začetku so bili zmagovalci Carigrada, pozneje pa so prejemali ravno od ondod hude udarce. (Dalje nasl.) šega gospoda Jezusa Kristusa v tem jeziku oznanuje, ker nam je v svetem pismu ne le v treh jezikih , v hebrejskem , gre-škem in latinskem , ainpak v vsih zapovedano Boga hvaliti: .,Hv*lite (iospoda vse ljudstva, ljudstva m »lite ga vse."vP-'. 117.), in ker so aposteljni v vsih jezikih velikost in mogočnost božjo oznauovali... liaf so storiti, kaj se umne rja Jo ? Leta 1860 so ropnili v Neapel, in po izdajstvu so pregnali kralja Frančiška II, kakor tudi druge prestole na Laškem. Kdo? Liberaluhi iti mavtarji. Frančišk II je pisal do vsih evropejskih vladarjev: „Za kar je prašanje v kral;estvu obojne Sicilije, je pra-šanje za bitje ali nebitje vsih druzih samosvojnih deržav." Pa vlade ga niso slišale. Padel je kralj Oton v Grecii; padel cesar Maksimilijan v Mehiki; padel kralj Juri v Ilanoveru; padla sta volilna kneza Miroslav Viljem hesenski in Adolf Viljem nasavski; padla je španjska kraljica Izabela II; padel je Napoleon III, visoki steber tiste nevtikljivosti v tujo pomoč, ktera je vergla s prestola imenovane vladarje. Verglo je mavtarstvo je in lažiliberalstvo. Roparstvo je prekucnilo naj pravičniši vsih prestolov: papež kralj je jetnik svojih roparjev. Fvropejska diplomacija je zopet molčala in molči, ker se mavtarjev boji, kolikor ni z njimi v bratovski ljubezni. S tim daje tako rekoč dovoljenje k vojski zoper monarhiško načelo. Rogovileži jasno govore, kaj hočejo. Lui-Blanc pravi v svoji zgodovini francoskega punta: ,,Papež, ki ga hočemo vreči, je sicer duhoven kralj, pa kralj je. Ako je enkrat veržen , drugi sami po sebi za njim nasled-vajo.4' L. 1852 je veliki ruvarski odbor v Londonu rekel pod predsedstvom Ledru Kolin a: ,,Bodite že pametni! Da Evropa na bo imela nobenega kralja več, mora Kim papeža zgubiti. Vsak ud nove družbe naj bo svoj lastni papež in kralj." — Macini je rekel 15. grud. 185*: „Ko je kdaj papež veržen, potem svojih podpor oropane sainoderštva popadajo same od sebe." — Kteri pospeševajo padec Kima, kteri so zoper to, da se sv. Očetu poverne, ti so izdajavci prestolov in der-žav, — in ker so prckucevanja za narode same naj veči nesreča, so taki rogovileži in njih prijatli tudi izdajavci narodov. Ne čudimo se toraj, da si Prus sam, če tudi krivoverec, za pervo nalogo šteje, papežu po-ropano nazaj dati, kadar bode po vojski shod za vesoljni mir. Otevec prav za prav pa bode katoliško ljudstvo. ktero povsod svoj glas povzdiguje za rešenje jetnika sv. Očeta, in s tim za rešenje svobode, ktero tisti teptajo, ki pravijo, da se zanjo poganjajo. Med tem pa so v nesrečno Francijo ravno poslednje dni se dervili od vsih strani rogovileži in bogorop-niki, ki jezo Božjo dražijo, ki se že tako izliva nad razuzdano Francijo. Garibaldi, Frappoli, Kastelar, < >rense, Bozak in drugi so žalostni vitezi, ki jih vleče republika Francoskemu v pomoč. Prederznost tacih ljudi je brez meje. Garibaldi je vkljub nasprotovanju generala ( ain-brioia in poglavarja Kellerja se polastil poveljstva nad prostimi lovci v Vogezih. Španjolec Kastelar je !). okt. v ognjenem govoru rekel v Turonu: „Tudi jaz sem republikanec in vidili borno Francijo zmago obhajati zoper njene sovražnike, kakor 1. 17'»2. Ona bo poderla tevdalstvo, kneze (vladarje) in njih mlajši ... Živele romanske republike!" Tako upanje si delajo rudečkarji. Kaj pa bo Bog dopustil, to je skrito. Potreba je moliti — posebno, da bi Bog naše dežele obvaroval vojske in drugih nesreč. Pravičnega molitev oblake predere. Jte mar to naktfavje. Božje sodbe se prečudno razodevajo v sedanjih do-godbah. Božja roka, pravi eden nemških listov, je perve dni kimovca 1870 Napoleona III pograbila, skorej ravno tisti dan kakor je on pred nekterimi leti italijanskemu generalu odkaz dal rimsko deržavo pograbiti. Števila se v tej Božji sodbi čudno vjemajo. Tisti dan ko je Napoleon svoje kerdela iz Rima utegnil, se je umaknila sreča od njegovega vojaštva, bil je v pervo (4. avg.) tepen pri Weissenburgu; 18. avg.,'v rojstni dan tistega, zoper kterega se je Napoleon naj huje pregrešil, je bil tepen v drugo pri Metzu: in v obletnico od njega na-snovane bitve pri Kastelfidardi (kjer je bila papeževa majhna vojska napadena in mesarjena od silnih trum Sardinov), je zgubil tretjo in zadnjo zmago pri Sedanu, in ločiti se mu je bilo kakor jetniku od cesarskega prestola in svoje dežele. Pustimo Napoleona III njegovi lastni vesti; naj bi spoznal in obžaloval zmote, ki jih je storil v svoji politiki zoper Rim. In ako bi še kdaj kacega Napoleona roka Božja na prestol posadila, naj bi se dal podučevati z osodami, ki so zadevale Napoleona I, II in III ter se opominjati, da udarci zoper skalo sv. Petra poprej ali poznej zadenejo mahovca samega. Tudi v tem, kakor pravi dr. HiiUkampt. se vidi roka Božja, da mir, ki je bil že štiri leta v ved ni ne varnosti, se je ohranil na tati ko do tistem • dneva, ob kterem se je razločilo veliko cerkveno prašanje (nezmotljivost.) — Naj kdo taji tukaj gospodnvanje roke Božje, če more : če tudi z vsimi liberalnimi časniki zakriva oči, moro in mora viditi previdnost pravičnega Sodnika. S [take »iaprertkore. Konec.) Nejevera je jako spretna, ter neutrudno priporoča in razširja spačene načela. Vzlasti veliko pripomore k spačenosti tisk. Pač lahko velimo: tisk iu branje dobro služita , a zveržena kakor naše dni , hudo gospodarita. Vsakteri spisi se mečejo med ljudstvo, spisi z lepimi, mikavnimi naslovi, v vabljivi obleki in po neverjetni ceni, pa edino zato, da bi se vera kristjan-ska uganjala, in sramežljivost kristjanska gerdila. Takole zna, takole si pomaga spačen napredek. Slovensko prosto ljudstvo je pa nekoliko še zavarovano pred takimi vadami, ki jih nastavljajo satanovi ribiči, zavarovano še r.ekoliko pred liberalnim tiskom: pač pa pade ranj mnogo strupenih slin i/ ust liberalcev, ki bero tujeje-zične knjige, in ono, kar so brali, prežvekvajo, in potem veržejo ljudstvu, češ, takole se bere v takih in takih, bukvah. Prava dušna kuga so taki liberalci, ki >o ecra in tje naseljeni, in pa mesta, iz kterih izvira kalna voda natrošena po nečednosti, pravi spaki napiedkovi. Na take liberalce je treba paziti, da ne skisajo ljudstva - ples-njiviiu podčepnim liberalizmom. Ogibajte se takih satanovih ribičev , la/njivih prerokov, nikar ne hlastajte po njihovih vadah, da vas ne potegnejo v časno in večno n> -rt čo. Kteri ver«» čertijo, niso vaši prijatelji, kakor se vam hlinijo, ampak sovražniki. Po njih sadu, njih govorjenji, djanji, obnašanji jih bote spoznali. O njih veljajo besede: To je vaša ura, to je moč teme. In nihče ne more utajiti, da ima hudi duh res velik vpliv na misli, besede in djanja človekove, če opazuje zvijače in zlobno-t, ki merijo na knst-janstvo. Hudi duh hi rad s pomočjo iažnjivega liberalizma kristjanstvo zatcrl, da bi novo poganstvo zrastlo na njegovem grobu. Tako dela, tako divja le pekel , to tedaj ni človeška hudobija, to je moč teme. Dan danes se ne ometa ta ali ona verska resnica, taji se vse od kraja, taji se razodenje Božje, zametajo se čeznaturne resnice, in to je živo sovraštvo zoper Boga. Kdor pa tako ravna, taki tudi zaraetuje pravo človeško srečo , taki po peklensko divja proti človeštvu, on ga vničuje, takemu je človek manj kot brezumna žival. Človek, stvar Božja, je takim razsvctljevalcem neznaten drobec (atom) v neizmernem prostoru nebesnem, penica, ki — češ da - berzo mine, — gnoj, s kterim * se gnoji zemlja. Ali ni tedaj to moč teme, kakor govori večna Resnica? Ali je človek kaj na dobičku, ako sprejme takov nauk? Ali je to kakova čast človeku? Bog se usmili, čast! Kakova čast, če mora človek stati za brezumno živalijo, če se ona bolje glešta kakor po Božji podobi vstvarjeni človek? Ali bodo ljudje po takem nauku ložej, zadovoljniše živeli? Ne, kajti laži-liberalizem vničuje pravo srečo in veselje, liberalski nauki sramotno žalijo človeštvo, in mu naj hujšo krivico delajo, kajti človek nosi v sebi hrepenenje, ki ga svet ne more vpokojiti. In res je to, sv. Avguštin piše: „Moje seree ne miruje, dokler ne počiva v tebi, o Gospod." Kdo tedaj ima prav, ali psevdo-liberalci, ki taje Boga, nebesa in pekel, ali sv. Avguštin, ki miru in za-dovoljnosti pričakuje pri Bogu? Ljubi .Slovenec, pusti lažnjive preroke , ne poslušaj jih, ogibaj se jih; kajti njihov dih je strupen. Ne daj se jim premotiti, derži se sv. cerkve, ki se ni postarala ne kakor lažejo nasprotniki, njeni verski nauki in čed-nostne postave se nikoli ne starajo, kakor zlato ne; vedno so blažilne, zdravilne, zveličavne, in se popolnoma spolagajo s pravo vedo, z omiko in z napredkom našega časa. Nesramno je obrekovanje hudobnežev, da sv. cerkev je samo še za nevedne otroke, za vražaste ženice, za otročje starčike. Nikari se ne daj preslepiti takovim čenčam, in če ti očitajo neomikanost, povej jim, da neolikani so oni, ker so nejcverniki in zaničujejo vsacega, kdor veruje, pobožno živi, ter pričakuje večnega življenja. Ako se daš zapeljati takim sleparjem, ako sprejmeš njihov liberalizem , pa zapraviš sveto dedšino s»ojih očakov, podoben bodeš zgubljenemu sinu, ki je zapravil dedšino očetovo, in zadegavši jo ni vedil dru-zega, kakor da je šel svinje past. Tudi ti, ljubi Slovenec, ako zapraviš detišino svojo, keršansko življenje, tudi ti bodeš nesrečni, zgubljeni sin, ki se bodeš ral ali nerad p mižal pred prevzetnimi liberalci in boš pasel njihove svinje — spakc, pregrehe, in za plačilo bodeš prejemal — puste otrobe. Fr. Štrukelj. IMfftefi |io Sioren*k*tn in dopisi Iz Ljubljane. Shod katoliških mož. (Konec.) Kar sovražniki sv. prestola z vso hinavščino, z vsimi zvijačami in lažnjivinii obljubami, z vsim pocipihovanjem 111 podkupovanjem, z vsim obrekovanjem in gerdim pisanjem, kar z bodali in napadi, kar z vsim zlatom si pridobiti niso mogli: to so s silo vzeli. Kakor pravi roparji z orožjem v roki pri belem dnevu so s *pt. mesto Kili! napadli. Hrabro, prav junaško so se papeževi v«>jaki branili, in čez 1 ure !e s težkim scrcem in s solznimi o "mi svoje orožje odložili, ko jim je bilo to od paneza zapovdan >, ker sv. Oče niso hotli, da bi se bilo .-t' več kervi prelilo. T.»ko je prišlo mesto v oblast sovražnikov. Da bi pa ti roparji zamogli po časnikih naznanovati, s kakošnim veseljem da so bili v mestu spr jeti, peljali so seboj derhai — pravi izveržek človeštva — hudobne, nemarne moške in nesramne žensk«'. In ta derhai je ob onem z vojaki vred šinila v m o sto, ter krohotajo se podila po ulicah in bivz pre-nehljeja roparjem slavo -evvivai vpila. Ali derhai, kteri -o so tidi ktnaSo nekteri malopridni Rimljani in potepuhi pridružili, pri tem ni ostala. Kjer koli so zagledali papeževe vojak«\ so jih zaničevali, jim v obraz pljuvali, inarsikterega še celo ranili, čeravno so bili papeževi vojaki že poprej orožje odložili. Kdor je imel priliko o ti reči kaj več brati ali slišati, kako da se je papeževim vojakom godilo v Rimu in na popotovanji skoz laške tm-sta v domovino, pravična nejevolja gaje mogla obiti, da so olikani Lahi v tako omikanem 11». stoletji take gnjusobe^ početi mogli. O da bi se ne bilo to nikoli zgodilo! Zakaj naj veči madež našega stoletja ostane gerdo djanje, ktero se je storilo 20. sept. Zato je kardinal Antoneli v papeževem imenu na vse evropejske vlad ar je pisal, ter jim naznanil v nebo vpijočo krivico, kakoršne se je sardinski kralj krivega storil. Lahi se sicer ponašajo z glasovanjem 2. oktobra. Ali kaj j. Iz jezt*r*ke doline se naznanja v „Karntn. Blatt," da se «.,»di razlija po voden j kužljivih knjižur, s kterimi liberalni mračn jaki novošegne nauke (to je, laži) zoper papeža in cerkev med ljudstvo razširjajo. — Mnogi liberalci uho nič modrejši kakor tisti p;«stir , kteri volkove v jagnje preoblečene med ovce zažene. Naj pred bod<> raztergali ovce, potlej pa tudi pastirje. Liberalci vpijejo zoper vraže, sami pa naj gcrŠi vraže in lažnjive nauke med ljudi trosijo, in kadar bodo ljudi dosti spa-čili, pohujšali, jim vero in čednost poropali, potem ne bo nikogar več vest pekla, ako tudi brezvernega libe-raluha napade, okrade, oropa, ali kakor si bodi ter-pinči in poškoduje. Vidil sem velikrat po pašnikih cele čope strupenih želiš, ki se jih nobeno ne dotakne; liberalci pa pod zagrinjalom svobode in liberalizma sami sebe in bližnjega z naj kužljivšimi bukvami, časniki in spisi pitajo in ostrupujejo, ter so neumniši kakor voli in jareta, ki se strupa vedo verovati. kača hude vesti, ki sama sebe ujeda in druge na vse strani grize, se je pokazala posebno te dni v v Tagblattu. Obravnavala se je pravda ubozega, vseskozi poštenega starčka mežnarja na Brezji. Ostudna in neumna kvanta, ki bi je pameten človek še v pošteni družbi ne pripovedoval, je Tagblatt sprejel in jo za resnično dogodbo razglasil ter s tim oblatil deželo, da je Kranjcev na tujem sram svoje domačije, in da se priprosti ljudje po Gorenskem čudijo: kako je to mogoče, da se tolike neslanosti razglasujejo; v zadrego je spravil „inteligenrijo," ki jo meni zastopati; neiz-brisljivo liso pa si je vtisnil sam sebi, ker se toliko rad baha s „fortsehrittorn," s svitlobo, s svobodo, kise mu toliko sanja, kako razširja te človeške blagote! — Kaj je tedaj storiti v taki zadregi? Ivako se iz mlakuže rešiti V .. .^Tagblatt ima občinstvo za precej berlavo ter si misli: Caki, jo bom že zvil! Gre tedaj in vso svojo lastno „nadlogo" zlija na tako imenovane „klerikalce." To ti je rogoviljenje in krič čez božjo pot Brezje in „\Yunderschwindel"j čez „heimliches Treiben," ki ga nikjer ni razun v zvijačni in obrekljivi tagblattarski glavi; čez „temne kertove ljuknje," po kterih sam Tagblatt bro'ii; čez shod katoličanov v Ljubljani, čez papeža, in kdo ve, čez kaj še vse! (Sej ravnokar je celo raz-djanje papeževe oblasti gloriticiral zi svobodo, za napredovanje, kakor je malo popre j terdil, da se rimski rop da „moralično opravičiti!"... Tedaj: Rop dopušen, — rop svoboda, — rop napredvanje?! Ta je tag-blattarska.) Bo mar Tagblatt s takim rogoviljenjem, s takim valjenjem svoje sramote na druge sam sebe opravičil, očistil? Mu bo svet verjel vse njegove laži, natolcevanja, gerdenja ? Upamo, di niso še vsi glave zgubili, in da tudi taki, ki so se po Tagblattovih strunah vertili, bodo spoznali, v kakošen prepad jih dervi tika prederzna in hudovoljna vertoglavnost. Iz Komenda. Dostavek k Brencetovemu življenju. V Komendi so sami šolo vpeljali, in sicer v svoji sobi, potem pa so prosili ene primerne sobe v grajšini Komendi on-dotnega g. najemavca, in so jo dobili. Dalje so pa prošnjo vložili do lastnika grajšine (to je, Johanitarskega reda), kar jim je rad dovolil. Vse, kar je za šolo treba bilo, orodje itd., vse so nami napravili iz svojega. Dokler ni šola dobila poterdila od gosposke, so vse sami učili. Revnim otrokom so napravljali celo obleko. Sadjorejo so prav priporočevali in učili, v vsaki vasi so napravili po kake '.) verte, t je so vodili učence , jim sami skazo-vali ter jih učili saditi, cepiti, okopavati. Leta 1*55, ko je bila kolera, so mnogim družinam telesno pomagali, dajali skuhati veliko juhe, ktero so pošiljali po vasi bolnikom. Bil sein pri njih in prinesla jim je neka žena iz Kamnika nove škornjice ponujat; gospodu so prevelike, žena pa je zelo silila, in 1<> gld. je hotla imeti, ker v stiski veliki štanta ni mogla plačati; ker so jim bile močno prevelike, so ženo pustili, da je odšla; ali koj potem j m je žal, pokličejo ženo nazaj, dajo ji l<» gl., rekoč, če jih jest ne bom mogel nositi, jih bo pa kdo drugi, da nem le ženi iz nadlog pomagal. Neka gospa jim je prinesla dva cekina po »dal, I>a bi svoji ljubi čedi Simeonov žegen dal Rad je žalostne .-prejemal, Tolažilo oznanoval, In zanikarne je vnemal K dobremu vse napelj'val. Skerbno vodil vse ovcice, Opominjal in svaril, Pasel jih z jedjo resniee, Milo prosil in učil. IVbILaeVM saCerDotaLe (JcLebrantl Vita« prosperltas! ,Zdaj, (iospod, me pust' zaspati Starčeka presrečnega, Da sem K- pri Masi /lati Slavil svojega Boga." Srečno mašnika Bog vodil Petdeset je dolgih let ; Mfd ovcami verno hodil, Dosti bilo je terpet. Koljkokrat pač odgeruilo Pe je blagemu nebo, Kruh iu vino spremenilo V živ'ga Jezusa Telo ! Jezusa povzdigovaj-' llvalui dar bo daroval. In ,,Te Driim" prepe\aje God veseli dokončal. Večni Boff! sprejmi darit-.v, Ktero v hvalo Teb* dari, In usliši vso molitev, Ki mu v ~erea dan- g>ri ' A n t. N" a m r e, faj m. V Šmartuem pod Šmarno goro, -jo okt. 1*70. Šolsko. ,,Vsak delavec je svojega plačila vreden, piše ,,Kiirntn. 151.", le samo dosedanjih dekanijskih nadzornikov to ne zadeva. Čez šestdeset let so služili šolstvu, pa zato niso od deržave prav nič dobivali, še besedice zahvale ne na koncu. Za obiskovanja jim je bilo po 3 gl. odločeno, pa ni plačevala deržava, ampak cerkev. Ta sicer mala plača je vender znašala skoz •">'' let kake 3 mili jone in 0< m ».< m hi.— yse |,0lji osoda je čakala inšpektorje nove « re. <'ez 2«»'».»hm> «r|. se j,» določilo za nove nadzornike. (Je tudi sedanji okrajni nadzorniki ne bodo ravno lišpovno plačevanj, bo vender to že tako preobložene plačevalce davkov občutljivo zadevalo; zakaj le samo teh 2'NM«n» gl. bi v •'»" let i h doseglo silno veliki znesek 12 milijonov, ko vender dosedanjim dekanijskim šolskim nadzornikom deržava ne vinarja ni plačala. Peiiuorre. /a A pride It, pravijo ,,Tirolski glasi." V Brešii so Italijani nagernili sil<» priprave za vojsko. Tri cerkve so do streli«- s senom napolnili bog iropniki! Čemu take priprave, kakor.šnih še takrat ni bilo, ko je šlo Benedke ,,priropatiV" Si ne mara te priprave potrebne za Tirole? Resnica je, da v Milanu in v Bened-kali imajo laški Tirolci tehtno moč iu perve očitne službe. Svoj pot se ondi ,,demonstrira," da Italija ni doveršena, dokler nima tudi Brennerja za naravno mejo. Interpelacijo do Bcusta, Ui jo imajo „Tir. Stim.," naj opustimo. Rasgieti po #refu. I)r. I)itt«'s-a, znanega direktorja dunajskega novega pedagogija, je dunajsko srenj atvo sprejelo v ondotno deželno svetovavstvo. Zoper tega zoperkatoli-kega moža in protestanta so kat. družbe prošnjo vložile, in sicer s podpisi iz vsili duhovnij po Danaju iu zunaj Dunaja. Kaj se ie zgodilo s prošnjo katoličanov, nihče ne ve: menda je izvoljenje dr. Dittesa v deželni šolski odbor odgovor na njo. Med tem pa rudečkarji udelujejo, da je gnju-soba. liuss je undan v delavskem shodu na f,Neubau*u(* med drugim nasvetoval ločitev cerkve od šole , pa taki rokomavžarski zakon, da se sme ločiti, kadar bi se pol|ubilo poželjivim mesenežem, in še več družili bedarij. Ni čudo, da se take ostudnosti slišijo na Dunaju, kjer je med rojenci skoz leto čez polovico pankertov. Predariska katol. ilružlia je po derž. svetniku dr. Oelz-u ministru Potočku zročila protest zoper oro-panje Rima. Potočki je rekel o tej priliki, da je „strašno, kar se v Rimu godi po ital. vojni, in nobena vlada nič nasproti ne počne in ne oporeka, ravno ker se preslabe čutijo. Mi živimo v času, ko se naj čud niš i, naj s t r ašnej ši reč i smejo goditi brez s t r ah o v a n j a" itd. Dr. Oelz ie odgovoril: „Ako so vlade preslabe..., je toliko boij dolžnost vsili dobrih vlado podpirati, da se prekucuhi premagajo..." Prusi ilerie na Božjo službo in tudi katoliškega cerkvenega opravila ne odvračajo, če tudi so luterani po večera. Eden pruskih vojakov piše : Kavno trobenta k Božji službi, ko pismo dokončujem. Do 12O00 vojša-kov se je zbralo na velikem travniku v štirogelnik. V sredi je bil altar in vojaški duhoven je imel slovesno veliko mašo, mi pa smo zraven latinskih odgovorov peli mašo po nemško. Misli si: 12000 mož, naše brigade general in nadpolkovniki naših polkov v sredi, major in častniki na čelu. Pri povzdigovanji je bil pozdrav (s strelom). Pač me ni v življenji nič tako ganilo kakor ta slovesna vojaška maša pod milim nebom s petjem, ki se je razlegalo kakor gromu.... Tudi virteniberška vlada je poskerbela za verske potrebe svojih katoliških vojakov na vojski, ker je med drugim 3 enako govorila s tim, da je vojaštvo poklicala iz rimske deržave in papeža zapustila — to j« bilo v jutro pred bitvo Se-dansko. Švicarski list je takrat pristavil : „Naj ji neskončno usmiljeni Bog prizanese s Sadovo." — Vidimo pa, da ni dopustila Njegova roka prizanesti. — V Rimu laška svoboda sad rodi. Duhovni, ki so šli s sv. K. Telesom k bolnim, so bili gerdo psovani; grede po ulicah večkrat nimajo miru, ter morajo mnogi po kapelicah doma maševati namesti v cerkvi. Nesramne podobe, spisi, časništvo napadajo vero, čednost, papeža, sv. pismo. Po pivnicah, kavanah se vlačijo o večerih vekači, ki v deklamacijah, popevkah prenesramno udrihajo na papeža, kardinale, prelate, in spremljajo jih derhali v strah tistim, ki bi saj molče ne hotli poslušati teh ostudnost. Tergovstvo je ob tla, delavci in rokodelci komaj za polovico tedna delo dobivajo. Novi d*vki se bližajo. Celo taki, ki so bili v začetku roparjem prijazni, postajajo pobiti in pomišljivi. Karbonarji še nikoli niso nič prida storili. — Razne novice. Na Tirolskem vse protestira zoper poropanje Rima in zoper Beustovo politiko. — Ob obrežji Derry se je razbil parnik; 270 ljudi je konec storilo. — Poznanjskemu vikšemu škofu je pruski kralj Viljem odgovoril, da sedaj ne more nič storiti za papeža; pognal se bode pa za njegove pravice in za po-vernitev njegove svetne oblasti na shodu deržavniškem (kongresu;, ki bode nasledoval za vojsko in se bode govorilo zastran pogojev miru. Ker je o miru čedalje več govorjenja, se utegne bližati tudi rešenje Kristusovega namestnika iz karbouarske goropadnosti. Sej v roparsko načelo vladarji ne morejo dovoliti, sicer bi tolovajem še bolj pot odperli z njimi enako delati, kakor so uni s papežem. Naj zadnji čas je za Prusa in druge, da se irajmavrarskega vpliva otresejo; če ne, je čisto gotovo, da bodo prestoli še dalje padali, kakor so dosedaj. — Prusi so ravno vabili za perve dni listop. vse nemške vladarje v Versailles, pruski glavni stan, gledat, kako bodo Paria bombardovali in z vsimi trumami napadli, ter v Parizu mir delali, potem pa nemško ediuost skovali. Naj gleda napuh, da mu ne spo-dersne. — ,,Volksztg." v Baltimori je že precej davno pisala, da je nekaj časa, kar se trajmavrarstvo po Francoskem močno razširja, pa da študentovske in delavske rogovilstva naznanujejo, kakošne bode to nasledke imelo... Nasledki se zdaj vidijo. „Karntn. BI." je preštel, da 15. sept. začeti in 5. okt. pretergani deržavui zbor je stal deržavo naj manj 30.0 gl. — in to še brez po-potnin in druge priprave. In kaj se je doveršilo za te velike stroške v teh dneh V Konec je bil, da naj se der-žavni zbor odloži. In kdo je to storil? Levičniki „verfas-sungstreuerji" in omahljivost vladina, pravi omenjeni list. Iz Ljubljane. Beseda na korist ubozili šolskih otrok, da se za zimo oblečejo, se je kaj dobro obnesla; samo obiskovalcev je bilo premalo. Ponavljala se bo v nedeljo večer; začetek je o poli sedmih. Vstopnina bode znižana. Pravnik dr. Razlagov štev. 11 in 12 med drugim to le naznanuje : Porotniki ljubljanski so dre 27. pr. m. izrekli z 0 glasovi zoper 3, ua na pošten j i ni razžaljivo, ako se kdo v časniku krivi, da je svinjo obril in pobarval ter za denar razkazoval, češ, da je začaran človek. Veliki narodotski protest. Katoličanje na Dunaju namerjajo napraviti velik protest ali oporek v vsih avstrijanskih jezikih zoper bogoskrunsko poropanje Rima, ga zediniti s pismom vdanosti do papeža in ga poslati sv. Očetu. Že naprej prosijo duhovne in druge katoličane, da naj se za to reč pečajo. Kdor bi se zdaj ne vdele-ževal vsega, kar je v prid cerkve in papežu, ni vreden katoliškega imena. Za sv. Očeta. 10 gld. Oropanemu četu. Otročja ljubezen .'i gl. iz Loke. M. Kr. 1 gl. sr. st. d. A. P. 21) trankov v zlatu. Neka dobrotna roka 5 tol po 2 gl. st. d. Za pogorelce v Postojni. M. Kr. 1 gl. G. J. Okorn 4 gl. Neka dobrotna roka 10 gl. — Za afrik. m i s. G. J. Okoren 1 gl 10 kr. Iz Kolovrata 6 gl. Popravek. V zadnji Danici naj se na str. 344 v f>. versti od spodej takole popravi: „In bili so papeži vladarji po vsi pravici do svojega prestola, kakor .drugi vladarji do svojega. Odgovorni vrednik: Luka Jeran. — Natiskar in založnik: Jožef lUazuik v Ljubljani.