MARTA PIRNAR Bolehni pisuni, večni sanjači... Eno najljubših zapravljanj časa je sanjarjenje. Pravzaprav je to ena prvih nalog, ki se jih moramo naučiti, še preden se vozel prerezane popkovine namesti v svoji votlini. Starši naj bi po dobronamernih nasvetih strokovnjakov v podmladku razvijali domišljijo; s tem se bodo otroci laže navajali na kasnejše, bolj zapletene miselne procese in naloge. Zato da bodo potem, ko bodo kot najstniki veliko bolj nagnjeni k predajanju sanjarijam, sposobni odgovorno sprejemati življenjske naloge in odločitve! In bodo domišljijo raje spravili v okvir prostega časa, ki ga - kot dobro ve vsak srednješolec - ob kopici izobraževalnih obveznosti vedno primanjkuje. Zavetje v lastnem fantazijskem svetu tako počasi postane odvečna^čivljenjska prtljaga, nevredna zrelega in odgovornega človeka. Sanjarije se znajdejo pred vrati obvezne socializacije. Samo v najbolj nori domišljiji si po navadi upamo izživeti najbolj skrite želje in zahteve sanjskega sveta, ki v svoji idealnosti in lepoti prav v vsem odstopajo od vsiljenih in - kot bi nas mnogi radi prepričali - naravnih družbenih norm. Sestop s pričakovanega kulturnega piedestala potemtakem ne obeta nič dobrega. Naravi, pa naj bo mišljena le kot izgovor za vse, kar smo priročnega prikrojili našim zahtevam po ugodju, se pač ni dobro zameriti. Absolutno vrednotenje abstraktov, kot so ideal, lepota, umetnost in celo kultura, se po navadi ne konča z žvenketajočo mošnjo in mobitelovim družinskim paketom. Konča se z nejevernimi pogledi neznancev, omahljivo podporo prijateljev in nesrečnimi moledovanji staršev, ki bi svojemu "malemu sanjaču" raje privoščili redno službo in udobno spalnico z zakonsko posteljo. Sodobnost 2001 I 131 Bolehni pisuni, večni sanjači... Nikoli ni bilo nič drugače. Zagovorniki estetske paradigme, ki so svoja načela tako zlahka zaobjeli v Wildovemu stavku "bolj ko študiramo umetnost, manj nam je do narave", so kmalu spoznali tudi tisto neprecenljivo lastnost umetnosti, ki v naravi "odkriva pomanjkanje načrta, njeno surovost, nenavadno monotonijo in absolutno nedokončne pogoje". V 19. stoletju, ko je narava človeku narekovala, naj jo izkorišča, in s tem pripomogla k novim, industrijsko kapitalističnim, z denarjem in čim večjo učinkovitostjo zaznamovanim odnosom, so se posamezniki, ki so se naveličali tekmovalnega boja za obstanek, umikali v tesno zaprte stolpe v oblakih. Po kratki prostovoljni osamitvi v lastnem izumetničenem svetu, ki ga zaznamuje do skrajnosti prignani esteticizem, si junak Huvsmansovega romana Proti toku, bogati hedonist Des Esseintes, vendarle mora priznati, da je družba močnejša od njegove nič manj močne želje po popolnem sanjskem svetu okrasja in razvad. Denar, v katerem se koplje, mu kajpak ne more sam od sebe zagotoviti ugodja, ki ga navadnemu smrtniku nudijo služabniki, zdravniki, zobozdravniki in drugi nepogrešljivi deli tako osovražene družbe. Des Esseintes v svoji zaslepljenosti namreč pozabi, daje tudi sam naravno bitje, ki (vsaj) v telesnem smislu živi v skladu z naravnimi zakoni. Narava se mu maščuje na najbolj absurden način: muči ga zobobol, trpi zaradi bolečin v trebuhu. Vrnitev v družbo je tako rekoč neizogibna. Estet se pokori in sprejme nadvlado narave. Wildov prispevek k esteticizmu, zgodba o najpopolnejšem dekadenčnem androginu Dorianu Grayu, s svojim tragičnim zapletom in koncem ne sporoča nič drugega. Poosebljenost mitološkega narcisa se v želji po večni lepoti, ki na estetski hierarhični lestvici ne pomeni nič manj kot kriterij etičnega in obliko genialnosti, prelevi v poosebljenost zlobne pošasti. Slika, ta grozljivi odsev Dorianove izmaličene duše, z vsakim njegovim zapeljivim hudodelstvom izgublja prvotno lepoto. Nedotakljivi ideal umetnosti se utaplja pod utežmi človekovega značaja, naravne danosti prekašajo umetniški konstrukt slikarja Basila Hallwarda. Ko Dorian ne prenese več pogleda na popačeno in grozljivo sliko in v trenutku slabe vesti v platno zasadi nož, postane narava spet zmagovalka. Estetska vzvišenost nad naravo si je v svoji samozaverovanosti postavljala umetne, od naravnih družbenih pravil popolnoma drugačne omejitve, okoli katerih se je slej ko prej moral začeti kopičiti oblak nerazumevanja in odpora. Potreba po doseganju idealnotipskih razsežnosti, ki naj bi se zrcalile v lepoti in vseh oblikah umetnosti, je bila morja daleč od pričakovanih standardnih vzorcev zunanjega okolja. Krčme, beznice in z dimom prepojene restavracije so ponujale zavetje "pisunom", ki so, polni iluzij, o umetnosti razpravljali zaradi umetnosti same. Značaji umetnikov, katerih temeljna premisa je bila odpor do narave, so med drugim spletali tudi besedne verige o "drugačni" ljubezni, v kateri ni bilo prostora za "naravna" ločevanja na moško in žensko; obstajal je zgolj ideal skrivnostnega androgina, ki je ponujal duhovni spoj dveh spolov v imenu višje ljubezni. Ta ima s telesno ljubeznijo - to nadležno posledico diktature narave -bore malo skupnega. Njegova lepota ne služi človeški pohoti, temveč je ustvarjena