Panolin bioPLUS maziva in izpusti CO 2 Segrevanje ozračja, klimatske spremembe, toplogredni plini, Kjotski protokol, zmanjševanje izpustov CO2, CO2odtis, ^ so fraze, ki jih vse pogosteje uporabljajo mediji, da bi opozorili svet na nevarnosti onesnaževan-jaozračja, ki ga povzroča vsevečja potreba po energiji. Kot vemo, je glavni krivec (pre)velika poraba ogljikovodikov. Fosilna goriva, gnojila za kmetijstvo, rastline in plastične mase vsebujejo ogljikovodike, katerih zaloge se zmanjšujejo. Tudi na področju hidravličnih tekočin bi lahko s smotrno izbiro in uporabo prispevali svoj delež k skupnim naporom. Ne smemo namreč spregledati dejstva, da se v večini primerov še vedno uporabljajo mineralna olja. Kjotski protokol Leta 1997 je velika večina držav članic Organizacije združenih narodov dosegla sporazum o uradnem in zavezujočem protokolu s ciljem določiti način za omejitev posledic onesnaževanja ozračja. Protokol je dobil ime po mestu Kjoto na Japonskem, kjer je bil sprejet. Glavni cilji Kjotskega protokola so: - zmanjšati izpuste CO2 (če bo potrebno tudi z zakoni) po vsem svetu, - sprva v industriji določiti mejne emisije CO2 z dodeljevanjem emisijskih kuponov in vzpostavitvijo trga z njimi ter - vplivati na mednarodno prepoznavanje problema. Posledica sprejetja Kjotskega protokola bo pritisk na industrijo, da zmanjša emisije CO2. Odvisno od časovnega plana, ki so si ga zastavili politiki, bodo aktivnosti za doseganje ciljev Kjotskega protokola v posamezni državi potekale v različnih časovnih okvirih. Tudi v Sloveniji se temu ne bomo mogli izogniti. Velika Britanija je ena od držav, ki se z uresničevanjem ciljev iz Kjotskega protokola že zelo konkretno ukvarja in prehiteva termine doseganja prvotno zastavljenih ciljev. Tako predstavlja zgled ostalim državam. V Veliki Britaniji so uvedli izraz "CO2 odtis" oz. "ogljikov odtis", ki postavlja cilje zmanjševanja emisij CO2 različnim vejam industrije. Ogljikov odtis (angl.: Carbon Footprint) je mera za vpliv posameznega človeka na okolje v obliki količine emisij toplogrednih plinov, ki jih posameznik "zakrivi" z rabo energije. Meri se v tonah CO2 na leto in ga lahko izračunamo. Računanje CO2 odtisa je uporabno za posameznike oziroma organizacije, saj lahko ugotovijo, kakšen je njihov osebni prispevek h globalnem segrevanju. Maziva PANOLIN BioPLUS v praksi PANOLIN AG je do sedaj svoja maziva iz palete bioPLUS (biodegradable Panolin LUbricating System) promoviral kot maziva z vrhunskimi tehničnimi lastnostmi, izjemno dolgo življenjsko dobo in popolno biološko razgradljivostjo. Vendar pa se bo to ob upoštevanju pomembnosti, ki jo svetovni mediji pripisujejo onesnaževanju zraka, nekoliko spremenilo. Prednosti dolge življenjske dobe in hkratne biološke razgradljivosti učinkujejo na zmanjšanje vpliva na okolje z zmanjšanjem odpadkov, porabe transportnih storitev in porabe energije za proizvodnjo maziv že v osnovi. Z drugimi besedami: PANO-LIN-ova maziva iz palete bioPLUS lahko pomagajo industriji pri doseganju ciljev Kjotskega protokola brez zmanjševanja učinkovitosti. V nadaljevanju bosta predstavljena dva primera uporabe maziv PANOLIN iz palete bioPLUS in njun prispevek k zmanjšanju CO2 odtisa, podaljšanju življenjske dobe in zmanjšanju stroškov v primerjavi z običajnimi mineralnimi olji. Obe raziskavi sta bili opravljeni v Veliki Britaniji. Primer 1: Prvi primer uporabe maziva BioPLUS predstavlja bager Hitachi, ki ga izvajalec zemeljskih del podjetje Land & Water Plant Ltd. uporablja pri gradnji bivalnega kompleksa, namenjenega za olimpijado v Londonu Tabela 1. Rezultati testa mineralnega olja in tekočine Panolin Biofluid ZFH Mineralno olje Shell Donax TG PANOLIN BIOFLUIDZFH Menjava olja: na 3 mesece brez menjave olja Povprečna življenjska doba prenosnika: 18 mesecev po 30 mesecih obratovanja še vedno deluje Povprečna razpoložljivost stroja: 80 % 100 % Tabela 2. Rezultati testa mineralnega olja in tekočine Panolin Biofluid ZFH Bager Hitachi, v lasti podjetja Land &Water uporablja mazivo BioPLUS leta 2012. Izbira maziv PANOLIN zagotavlja zmanjšanje količine odpadkov in porabe energije, kar skupaj omogoča povečanje učinkovitosti in zmanjšanje CO2 odtisa podjetja. Rezultati testa uporabe tekočine Panolin Biofluid ZFH v primerjavi s pred tem uporabljanim mineralnim oljem so prikazani v tabeli 1. Začetek testa: 29. 03. 2006 Rezultati (do sedaj): - ocenjeno zmanjšanje emisije CO2: 3 tone, - ocenjen prihranek stroškov za mazivo: 350.000 GBP, - stroj je obratoval 20 dni več in tako zaslužil 200.000 GBP več kot z mineralnim oljem. Na osnovi prvih pozitivnih rezultatov je podjetje (lastnik strojev) januarja 2007 sklenilo, da vse transmisije napolniz oljem PANOLIN BIOFLUID ZFH. Primer 2: Drugi primer uporabe hidravličnih tekočin Panolin predstavlja specialno tirno delovno vozilo - nabijalnik znamke Plasser & Theurer, ki se uporablja za utrjevanje podlage tračnic in ostala dela na železniški infrastrukturi. "Naš CO2 odtis smo zmanjšali na najnižjo možno raven, saj je večina Mineralna olja Shell Biološko razgradljiva olja Panolin Hidravlični sistem: - PANOLIN HLP SYNTH 46 - do sedaj 27.000 obratovalnih ur brez menjave Pogonski motor Deutz: Shell Rimula Super 15W-40: menjava olja na 3 mesece oz. 550 obratovalnih ur PANOLIN BIOMOT LD 10W-40: do zdaj je v 6 mesecih opravil 1250 obratovalnih ur Prenosnik ZF WG200 Powershift: Shell Rimula Super 15W-40: menjava olja na 3 mesece oz. 550 obratovalnih ur PANOLIN BIOFLUID ZFH: do zdaj je v 6 mesecih opravil 1250 obratovalnih ur brez menjave Pogoni gredi in distribucijski reduktorji: Shell Spirax 80/90: menjava olja na 3 mesece oz. 550 obratovalnih ur PANOLIN L08 19/4: do zdaj je v 6 mesecih opravil 1250 obratovalnih ur brez menjave Reduktorji dvigalk Plasser HOBC: Shell Omala 100 Plasser je v začetku decembra 2008 pričel obsežno testiranje: 240 reduktorjev na 3 strojih, v vsakem reduktorju po 6 litrov PANOLIN EP delov, ki jih uporabljamo, originalnih. Za vse naše stroje, ki jih uporabljamo za vzdrževanje infrastrukture, s popolnim zaupanjem predpisujemo hidravlično olje PANOLIN," pravi direktor tovarne John Naughton. V konkretnem primeru je bilo uporabljeno olje PANOLIN HLP SYNTH. Rezultati testa uporabe tekočine Panolin HLP Synth v primerjavi s pred tem uporabljanim mineralnim oljem so prikazani v tabeli 2. Začetek testa: 25. 04. 2008. Zaključek "Ali PANOLIN-ova teorija deluje tudi v praksi?" Odgovor je enostaven: "Da, deluje!" Naj navedemo nekaj dejstev: Testiranje s Plasserjem (glej primer 2) premika mejnike, saj se sedaj olja PANOLIN uporabljajo že sedem mesecev brez menjave. Na osnovi teh pozitivnih rezultatov želijo vsi pogodbeni vzdrževalci železnic v Veliki Britaniji vstopiti v koncept "Totalni bioPLUS". Specialno tirno delovno vozilo - nabijalnik znamke Plasser & Theurer PANOLIN WoPLUS - popolna paleta tehnološko vrhunskih maziv, ki so tudi biološko razgradljiva H/PLUS - popolna paleta nove generacije HI maziv za prehrambeno, farmacevtsko, in kozmetično industrijio ter proizvodnjo hrane za živali ffiPLUS - obsežna paleta maziv za industrijo, celoten katalog na naši spletni strani (v rubriki novice) High Tech Lubricants PANOLIN - napredna maziva + O b ^ % a 3 O 0 C 1 s. .cn ? 1 s Plasser bo v najuglednejši britanski reviji za železnice objavil članek o sodelovanju s PANOLIN-om. Prav tako želita uporabiti koncept "Totalni bioPLUS" za lastno promocijo tudi dve gradbeni podjetji v Veliki Britaniji. Pristanišče Belfast je pravkar pridobilo "ogljično nevtralni" status in bo uporabilo PANOLIN-ov bioPLUS kot del nadaljnjih naporov za zmanjšanje emisij CO2. Še več zgovornih primerov prednosti uporabe maziv Panolin lahko najdete na spletni strani: http://www.pano-lin.co.uk/downloads/news/ Pa še to: Koliko vi osebno oz. vaše podjetje prispeva k zmanjšanju emisije toplogrednih vplivov in zmanjšanju ogljikovega odtisa? Izračunajte svoj CO2 odtis in tudi svoj vpliv na okolje - t. i. ekološki odtis (angl.: Ecological Footprint) ob pomoči spletnega kalkulatorja, ki ga najdete na: http://www.carboncalculator.co.uk/ ali na: http://www.umanotera.org/in-dex.php?node=170 Povzel in priredil: dr. Darko Lovrec Fakulteta za strojništvo Maribor VABILO Fakulteta za strojništvo Univerze v Ljubljani je v zadnjem šolskem letu Utrinek s podjetniškega foruma na FS v svojih prostorih na Aškerčevi ulici 6 v Ljubljani organizirala srečanja med predstavniki podjetij in študenti. Imenovali smo jih Podjetniški forum. Osnovni namen teh srečanj je bil, da študentje spoznajo industrijo, podjetja in dejavnosti v teh podjetjih, v katerih lahko po zaključku študija iščejo svojo službo. Interes je bil zelo velik. Podjetniškega foruma so se udeležila podjetja, ki iščejo diplomirane inženirje strojništva. Glede na dejavnost so bila raznolika: od tistih, ki pokrivajo klasično strojništvo, preko pro-Ljubljana cesnega inže- nirstva in elektrotehnike do telekomunikacijskih podjetij in celo revizijskih hiš. Vse to pomeni, da je spekter možnosti zaposlitve inženirja strojništva izredno širok. S Podjetniškim forumom bi radi nadaljevali tudi v bodoče. Prav zaradi tega vabimo vsa podjetja, ki bi se rada udeležila srečanj s študenti na Fakulteti za strojništvo Univerze v Ljubljani, jim predstavila svojo dejavnost in na ta način skušala privabiti diplomante strojništva v svoje vrste, da se prijavijo na spodnji naslov: elektronska pošta: janez.tusek@fs.uni-lj.si ali klasična pošta: Podjetniški forum, Fakulteta za strojništvo, Aškerčeva 6, 1000 Ljubljana. Univerza v Ljubljani Fakulteta za strojništvo