OB DVEH NOVIH 2AKONIH Osnovna šola - odprt družbeni center Ot> izldu osnutka zakona o osnovni Soli in zakona ovzgoji In varstvu predšolskih otrok je komtsija za vzgojo, znanost in kuituro pri obfiinski konferenci ZKS Bežigrad organizirala raz-govor s predstavniki vzgojno-varetvenih organizacij, osnov-nih Sol In krajevnih skupnosti. Aktualnost razgovora je po-trdila polnoStevrlna udeležba iz vseh sredln. Uvodna razmiš-Ijanja je podal Peter VVinkfer. namestnik predsednika re-publ. komiteja za vzgojo ip izo-braževanje. ki je opozorit na celovito preobrazbo vzgojnoi-zobraievalnega sistema. V osnovnem šolstvu gre vzpore-dno s preobrazbo ststema tudl programska preosnova. tako, da bo novi zakon o osnovni 4oli dai zakonske in praktifine možnosti za uveljavljanje svo-bodne menjave. Osnovna Šola je opredeljena kot odprt druž-ben< center v krajevni skupno-sti, ki bo v bodoče zahteva! še večjo stopnjo podružbljanja vzgoje in izobraževanja. Vse-kakor bo takšna osnova dobro tzhodiSče za razvijanje celo-dnevne osnovne Sole. Vpliv uporabnikov ne bo več v svetu šole. ampak bo nepo-sredno pri programiranju dela in spremfjanju izpofnjevan/a sprejetih programov. prl usmerjenem Izobraževa-nju smo govoril« o postavljanju izobrazevalnega sistema z gla-ve na noge, pri konceptu osnovne Sole pa gre za po-glabljanje in razširjanje kon-cepcije. ki se že izvaja. Bistve-na sprememba je v dotočilih o programiranju defa. Programi-ranje deia bo rezultat sodelo-vanja Sole in občanov. Pofeg temeljnoga programa bi glede na zmožnosti posameznega okofja izvajali Se več fakultativ-nih programov. Slednji bodo omogočili. da bo-do učenci v skladu 2 interesi poglabljali svoje znanje, ven-dar pa bodo morali starši pri-spevati za takšno izobrazeva-nje. Takšne dispozicije pa lah-Ko povzročijo soclatne dife-renciacije. ker bodo premož-nejSi starfii omogočlli uspo-sabljanje tudi nesposobnim otrokom, revnlm. todasposob-nim, pa bodo fakuitativni pro-grami zaprti. Pri vzgojnovarstvenih orga-nizacijah je cilj zakona: var-stvo za vse otroke. Posebna pozornost je posvečena obfi-< kam predšolske vzgoje - -mati Šoli« in povezavi z osnovno šo-io. Z zakonom ae utemeljuje obveznost obiskovanja male šole, trajanje male šole pa je predmet razprav. Razgovoru je prisostvovala tudi tovarlšlca Mesesnelova z Zavoda za Šofstvo, ki je opozo-rila na nekatere posebnosti ob^h zakonskih aktov - pred-vsem gtede skrajSanja uine ure v nižjih razredih, večjih ob-veznostlh pedagoških delav-cev rn financiranja te dejavno-sti. V pestri in dinamifini razpra-vi so udeleženci razgovora razčlščevali svoje poglede na spremembe učnovzgojnega si-stema in se dogovarjali za raz-prave na osnovnih Solah, VVO in krajevnih skupnostih. JANKO PUČNIK