Leto 18%. 459 Državni zakonik za kraljevine in dežele, v državnem zboru zastopane. Kos LI. — Izdan in razposlan dne 30. julija 1896. Vsebina: St. (129—130.) 129. Razglas, da zadobi nova uredba državnega železničnega upravstva polno moč in veljavo v kraljevinah in deželah, v državnem zboru zastopanih, duc 1. avgusta 1S96. 1. — RIO. Ukaz o izda služabnega navodila za c. kr. glavno nadzorstvo avstrijskih železnic. 13». Razglas železniškega ministerstva z dne 28. julija 1890. 1., da zadobi nova uredba državnega železničnega upravstva polno moč in velj'avo v kraljevinah in deželah, v državnem zboru zastopanih, dne 1. avgusta 1896. I. Po ukazu trgovinskega ministra in ministra za železnice z dne 19. januarja 1896. 1. (drž. zak. St. 16), stopi z Najvišo odloko z dne 15. januarja 1896. 1. najmilostiveje odobreni novi uredbeni ustav za državno železnično upravstvo v kraljevinah in deželah, v državnem zboru zastopanih, dne 1. avgusta 1896. 1. v polno moč in veljavo. Počenši torej od tega dne bodo državna želez-nična ravnateljstva na Dunaju, v Linču, tnsbruku, Beljaku, Trstu, Polznju, Pragi, Olomucu, Krakovu, Levovu in Stanislavovu poklicana s svojim po novem uredbenem ustavu odkazanim jim področjem, poslovati neposrednje podrejena železniškemu ministerstvu, in c. kr. glavno ravnateljstvo avstrijsko-državnih železnic, ki naj se razpusti istočasno, bo svoje uradno delovanje dokončno završilo dne 31. julija 1896. 1. Guttenbcrg s. r. 130. Ukaz železniškega ministerstva z dne 28. julija 1896. 1. o izdaji služabnega navodila za c. kr. glavno nadzorstvo avstrijskih železnic. Izvršujoč poslednji odstavek §. 8. uredbenega ustava za državno železnično upravstvo v kraljevinah in deželah, v državnem zboru zastopanih, z dne 19. januarja 1896. I. (drž. zak. št. 16.) se izdaje v naslednjem služabno navodilo za glavno nadzorstvo avstrijskih železnic, ki slopi v moč dne 1. avgusta 1896. 1. Ker je s tem premenjeno glavnega nadzorstva področje, preide ob istem času tudi dosedaj njemu odkazano posredovanje pri stavbnih komisijah, sosebno pri razlastitvenih razpravah, na organe železniškega ministerstva. Guttenberg s. r. Slovenlich.) Služabno navodilo za c. kr. glavno nadzorstvo avstrijskih železnic. §■ 1. Glavno nadzorstvo avstr, železnic je po §. 8. z Najvišo odloko z dne 15. januarja 1896. 1. odobrenega uredbenega ustava za državnoželeznično upravstvo v kraljevinah in deželah, v državnem zboru zastopanih, pomožni organ železniškega ministerstva in je poklicano, vršiti nadzor in prigled o gradbenem stanju in obratu občemu prometu izročenih državnih kakor tudi zasebnih železnic, da se vzdržuje red in varnost po zmislu obstoječih zakonov in ukazov, in sosebno po zmislu določil železničnega obratnega reda z dne 16. novembra 1851. 1. (drž. zak. št. 1. iz 1. 1852.). §. 2. Sploh je glavno nadzorstvo torej poklicano, čuti nad tem, da se vse na varnost in red železničnega obrata po državnih kakor tudi zasebnih javnemu prometu izročenih železnicah (tudi zobo-kolnicah, žicovrvnicah, tramovkah, z javnimi železnicami stikajočih se dovlačnicah itd.) mereči zakoni, ukazi, predpisi in navodila natanko izpolnjujejo, da se ovedene napake kar najhitreje odpravijo in pri dogodkih, službi nasprotujočih, krivci prisilijo,j dati odgovor po zakonu. Preskušavanje gospodarstvenega in denarstve-nega ravnanja v železnični službi in pa nadzorovanje trgovstvene, manipulacijske, tarifne in dohodstveno-prigledne službe ne spada v področje glavnega nadzorstva. §. 3. Delovanje glavnega nadzorstva obseza sosebno : a) tehnično-policijsko preskuSâvanje vseh novo zgrajenih železničnih prog in pa dodeljevanje uporabnega dovolila za razširjalne ali obnav-ljalne zgradbe na obratovanih zasebnih železnicah, predpisu primerno poskuSâvanje vseh novo narejenih in prenarejenih mostov in dovoljevanje začasnega lokomotivnega obrata po železnicah, ki se gradé, a ne po državi, ob svojih ali tujih troških, in privoljevanje v uporabo lokomotivnega obrata po dovlačnicah, ki se obratujejo z živalskimi močmi, pri •zasebnih in rudniških železnicah (§. 2. železničnega obratnega reda z dne 16. novembra 1851. 1., drž. zak. št. 1. iz 1. 1852), ukazi trgovinskega ministerstva z dne 25. januarja 1879. 1. (drž. zak. št. 19.), z dne 15. septembra 1887. 1. (drž. zak. št. 109.) in z dne 29. maja 1880. 1. (drž. zak. št. 57.); b) nadzor o vzdrževanju železnice s pristojstvom in vozili vred (§§. 2, 3, 20 do 24, 41, 43 do 54, 75 in 76 železničnega obratnega reda z dne 16. novembra 1851. 1. in ukaza trgovinskega ministerstva z dne 15. septembra 1889. 1. (drž. zak. št. 109.); c) opravo uradnih preskušenj na lokomotivnih kotlih in tehnično-policijske preskušnje lokomotiv (§.21. železničnega obratnega reda z dno 16. novembra 1851. 1.); d) nadzorovanje prave obratne službe (§§. 4, 5, 6, 7, 12, 13, 25 do 40 in 77 železničnega obratnega reda); e) popreskušdvanje železničnih nezgod in nadzorovanje na to stran ukrenjenih naredeb, in pa pisanje nezgodne statistike (§§. 16, 17 in 18 železničnega obratnega reda); f) nadzorovanje železničnih uradnikov in služabnikov (nadziranje, da izpolnjujejo svoja navodila, da se držč časov pravilnih ur i. t. d.) (§. 14, 15, 42, 55, 57, 61, 62, 63 železničnega obratnega reda); g) nadziranje posebnih dolžnosti železničnih podjetij proti občinstvu in nasprotno (prevažanje oseb in stvari, poškodbe železnično-mejaških zgradeb itd.) §§. 8, 9, 11, 93, 95, 96 do 103 železničnega obratnega reda); h) zapriseganje za izvrševanje železnične policije namenjenega osebja zasebnih železničnih upravstev (§. 102 železničnega obratnega reda) ; i) nadziranje, da se imajo pri roku in v dobrem stanu vse za vojaško uporabnost železnice namenjene naredbe in naprave po navodilih železniškega ministerstva; le) posredovanje pri komisijskih obravnavah gledé obratovanih železnic, v kolikor po zakonih ali ukazih pristoji glavnemu nadzorstvu ali pa mu je izroči železniško ministerstvo; l) dajati od sebe mnenja pri sestavi in premeni vseh predpisov za promet, vlakovodstvo, vzdrževanje in pažnjo železnice, ki se enotno ustanové za vse avstrijske železnice, in ° drugih vprašanjih, o katerih zahteva izustilo glavnega nadzorstva železniško ministerstvo; m) državno nadziranje bolniškega in nezgodnega zavarovanja po zmislu ukazov z dne 5. januarja 1889.1. (drž. zak. št. 4.) in z 29. maja 1890.1. (drž. zak. št. 95.), ne krateč dotičnega samostojnega področja državnoželezničnemu uprav-stvu in izločivši železniškemu ministerstvu pridržano denarstveno nadziranje bolniških bla-gajnic. §. 4. Uradna dejanja, katera so v obstoječih predpisih črez obsežje gorenjih toček a) do m) §. 3. dosedaj pridržana glavnemu nadzorstvu, bode v prihodnje oskrbovalo železniško ministerstvo po svojih organih, oziroma za proge v državnem obratu tudi državnoželezniška ravnateljstva. §• 5. Glavno nadzorstvo vodi načelnik, ki ima naslov: »glavni nadzornik avstrijskih železnic“ in je v IV. činovnem razredu državnih uradnikov. Njemu se pridodâ namestnik v V. činovnem razredu državnih uradnikov. Da se pravilno oskrbuje glavnemu nadzorstvu odkazana nadziralna služba, in to prav tako tehnično nadziranje gradbenega stanja železnic in njih pri-stojstva kakor tudi prave obratne službe, se naredi pri glavnem nadzorstvu po krajevnih železničnih skupinah, oziroma tudi po posameznih tehničnih specijalnih strokah (mostovi, vozila itd.) nekoliko nadzorništev, katera navadno vodi po en »viši nadzornik“ v VI. činovnem razredu državnih uradnikov; njim se pridodâ za izvrševanje nadziralne službe potrebno število „nadzornikov“ v VII. in „komisarjev“ v VIII. činovnem razredu državnih uradnikov. Za više nadzornike, nadzornike in komisarje glavnega nadzorstva za nadziranje obratne službe se smejo novo imenovati samo take osebe, katere, poleg potrebščin, predpisanih za dobitev kakega uradnega mesta v konceptni stroki, oziroma v tehničnih strokah državne službe, dokažejo, da so vse za samostojno izvrševanje eksekutivne prometne službe predpisane preskušnje prebile z dobrim uspehom in da so se najmanj pet let uporabljale v tej službi. §• 6. Glavni nadzornik vodi vso službo pri glavnem nadzorstvu. Njemu je podrejeno vse osebje glavnega nadzorstva, in on ima nad njim strahovalno (disciplinarno) oblast. Glavni nadzornik skrbi za enotno sodelovanje vseh organov glavnega nadzorstva gledé temu izročene nadziralne službe in pa za neprestano izvrševanje dobro preudarjenega in uspešnega pri-gleda gledé reda in varnosti železničnega obrata po vseh javnemu prometu izročenih državnih in zasebnih železnicah. On naj se skrbno ozira na podatke nadzornih popotovanj, ki so jih opravili organi glavnega nadzorstva, in naj vse naredbe, katere se mu zdé potrebne za vzdrževanje varnosti in reda železničnega obrata, nasvetâva železniškemu ministerstvu, oziroma ukrene naj jih v področju glavnega nadzorstva sam (§. 2, 3 in 8.). Konec vsakega solnčnega leta naj glavni nadzornik železniškemu ministerstvu predloži splošno poročilo o delovanju in opravah glavnega nadzorstva, kakor tudi o stanju železnic gledé redu in varnosti železničnega obrata in poročilu pristavi morebiti kake predloge, ki bi se mu zdeli koristni. §■ 7- Posameznim nadzorništvom glavnega nadzorstva pripadajoči uradniki imajo dolžnost, v ta namen, da izvršč izročeni jim nadzor in prigled, dotičnim nadzorništvom odkazane železnice ne samo občasno, ampak ob posebnih povodih obhajati kar največkrat moči. Določujoč nadzorna potovanja se je posebno ozirati na različno važnost posameznih prog, na nastale sumne (pomiselka vredne) prigodke, in pa na priznanila in pritožbe. Tudi glavni nadzornik sam in namestnik njegov imata pravico in dolžnost, v posebno važnih primerih, kakor tudi sicer občasno, ko je došlo kako priznanilo predsedništvu železniškega ministerstva, opravljati nadzorna potovanja. Vsi organi glavnega nadzorstva naj o svojih potovanjih pišejo redne potne dnevnike. Organi glavnega nadzorstva naj se po potrebi poslužujejo vsake vrste vlakov in vsakega vozovnega razreda, tudi naj, ako treba, prevozijo železnične kose na lokomotivi, oziroma drezini, ali pa naj jih obhodijo. Ob nadzorovanju poslovnika glavnega nadzorstva so izvršilni (eksekutivm) organi železnic dolžni, dajati za uradno dejanje potrebna pojasnila in jih, ako zahtevajo, tudi v svojem služabnem področju spremljati, kolikor dopušča služba. §. 8. Nedostatke in napake, ki jih glavnega nadzorstva organi zapazijo ob svojih nadzornih potovanjih, naj, ako niso tako malenkostne, da bi jih bilo moči že odpraviti s kratka z besedo, glavno nadzorstvo najprej z razglasom priznani dotičnim ravnateljstvom, in to pri zasebnih železnicah najvišemu izvršilnemu upravnemu oblastvu in pri državnih železnicah dotičnemu državnoželezničnemu ravnateljstvu, v katerega okolišu se je stvar zapazila. Ako bi dotično upravno oblastvo, oziroma državnoželeznično ravnateljstvo ne odpravilo pri-znanjenih mu napak, ali ako bi važnost stvari zahtevala, da se brez odloga stori, kar je potrebno, naj glavni nadzornik z ozirom na splošne predpise in posebna ukazila, ki jih je izdalo železniško mini-sterstvo, ukrene okolnostim primerne naredbe, ali pa naj, ko bi bilo treba premeniti ali z nova izdati predpise, to nasvetuje železniškemu ministerstvu. Glavnega nadzorstva organi sami, ki obpotujejo železnične kose, praviloma nimajo pravice, ko zapazijo kak nedostatek ali kako napako, iz lastne uradne oblasti na mestu samem ukreniti kake naredbe ali ukaze. Dolžni so temveč, nedodastke in napake, ki so jih zapazili, kar najnatančeje ovedeti, vdeležene železnične organe nanje takoj opozoriti in o tem poročati glavnemu nadzorniku. Vendar v nujnih primerih, ko je odlagati nevarno in skrb za to, da se odvrne škoda, zahteva, da se takoj ukrene, kar je potrebno, imajo vsi organi glavnega nadzorstva vsled svojega iz zakona izvirajočega pooblastila pravico in dolžnost, pod svojo odgovornostjo takoj ukreniti in pismeno zabeležiti okolnostim primerne naredbe. Vsi uradniki in služabniki železnice so dolžni, takoj slušati (izpolniti) take ukrepe ; nasprotno je vsakemu, ki meni, da se mu krivica godi po takem ukrepu, pridržano, po predpisanem potu pozneje pritožiti se pri glavnem nadzorstvu. V takih nujnih primerih imajo glavnega nadzorstva organi, ako to zahteva varnost službe, tudi pravico, pri ti priči začasno odstaviti uradnike in služabnike železnic. Nadaljno strahovalno oblast pa ima glavno nadzorstvo proti uradnikom in služabnikom zasebnih železnic v mejah določil želez-ničnega obratnega reda z dne 16. novembra 1851. 1., proti uradnikom in služabnikom državnih železnic pa ne. §• 9. Proti vsem ukrepom in razlokam glavnega nadzorstva je prost v 14 dnevih rekurz do železniškega ministerstva. §• 10. Glavnega nadzorstva organi imajo pravico, za svoja uradna dejanja uporabljati obratni telegraf.