317 Mojca Leskovec Mojca Leskovec Filozofska fakulteta, Univerza v Ljubljani mojca.leskovec@ff.uni­lj.si WEITBLICK: DAS GROßE PANORAMA: KURS- UND ÜBUNGSBUCH B1+ Anielski, Maren/ Falch, Bernhard/Finster, Andrea/Magersuppe, Jens/Würz, Ulrike/ Herzberger, Julia/Stander, Julia (2019). Weitblick: Das große Panorama: Deutsch als Fremdsprache: Kurs- und Übungsbuch B1+. Berlin: Cornelsen Verlag. ISBN: 978­3­06­ 120883­7, mehka vezava, 200 strani, 19,99 €. 1 UVOD Učno gradivo za nemščino kot tuji jezik Weitblick B1+ poleg pregledanega učbenika in delovnega zvezka obsega še aplikacije za učenje, avdioposnetke za prenos in kot zgo- ščenko ter digitalni in tiskani učiteljski priročnik. Dodatno gradivo ponujata tudi spletna stran http://www.cornelsen.de/codes in platforma Scook https://www.scook.de/, kjer je prav tako na voljo učbenik v e­obliki. 2 ZASNOVA UČBENIKA Učbenik se prične z dvojno stranjo, namenjeno uvajanju v učno gradivo ter učenje z njim in s skupino. Sestavlja ga osem enot, vsakokrat z desetimi stranmi, od tega šestimi stran- mi vnosa besednih zvez in jezikovnih struktur prek besedil ter tremi stranmi modularnega dela, čemur sledi zaključna stran s povzetkom pomembnih besednih zvez enote. Medtem ko v rednem delu uporabniki in uporabnice uravnoteženo razvijajo vseh pet spretnosti, vključno s slušno­vidnim razumevanjem, pa tudi slovnico in besedišče ter učne strate- gije, je modularni del namenjen krepitvi spretnosti ter ponovitvi in poglobitvi besedišča in jezikovnih struktur, učitelju oz. učiteljici pa omogoča neposredno izvajanje notranje diferenciacije. Na zadnjih straneh učbenika najdemo obsežen pregled slovnice, partner- sko stran z dopolnjenimi podatki za delo v dvojicah ter seznama nepravilnih glagolov in glagolov s predlogi. DOI: 10.4312/vestnik.12.317­320 Vestnik_za_tuje_jezike_2020_FINAL.indd 317 Vestnik_za_tuje_jezike_2020_FINAL.indd 317 21. 12. 2020 15:39:23 21. 12. 2020 15:39:23 318 VESTNIK ZA TUJE JEZIKE/JOURNAL FOR FOREIGN LANGUAGES 3 RAZVIJANJE ZMOŽNOSTI IN DOSEGANJE CILJEV Učno gradivo Weitblick B1+ z nadaljnjim razvijanjem splošnih zmožnosti in specifičnih sporazumevalnih zmožnosti uresničuje temeljni cilj pouka nemščine kot tujega jezika, kot ga opredeljuje aktualni učni načrt za pouk nemščine v gimnaziji (UN 2008), tj. raz- vijanje medkulturne in medjezikovne zmožnosti. Dijaki in dijakinje ju razvijajo v okviru enot, naslovljenih Preprosto preizkusiti, Nekaj povedati, Nasmejati se iz srca, Vzeti si čas, Neizmerno se jeziti, Skupaj se spominjati, Najti rešitev in Izpolniti želje, ki se nana- šajo na teme Medčloveški odnosi, Prosti čas in zabava, Potovanje in promet, Kultura, umetnost, medkulturnost, Znanost, tehnologija, množični mediji, Delo in poklic, stori- tvene dejavnosti, Družina in stanovanje, Narava in varstvo okolja ter Telo in zdravje, priporočene v UN­ju (2008). Pri tem je vsaka tema predstavljena z različnih vidikov; prva navedena tema Preprosto preizkusiti recimo vključuje podteme Spoznati nove ljudi, Oditi za leto dni, Drugače odkrivati mesta, Digitalni sosedje, Rudirockt in V iskanju zaklada. Gradivo tako poglablja obsežen nabor tem, okvirno obravnavanih na predhodnih ravneh učenja, in hkrati nagovarja raznolike interese uporabnikov in uporabnic. Poleg zmožnosti sporazumevanja v tujem jeziku z gradivom Weitblick B1+ dijaki in dijakinje razvijajo tudi preostale ključne kompetence za vseživljenjsko učenje, še po- sebej digitalno pismenost in učenje učenja. Gradivo jim poleg že običajnega e­učbenika in spletnih interaktivnih vaj namreč ponuja široko digitalno podporo prek brezplačno dostopnih aplikacij z avdio­ in videoposnetki k enotam ter dodatnimi nalogami različnih ravni zahtevnosti in navedbami spletnih povezav za nadaljnje raziskovanje – vse to po motu prinesi svojo napravo (BYOD) preprosto dostopno s pametnim telefonom ali tabli- co. Sposobnost učinkovitega obvladovanja lastnega učenja krepijo jasna zgradba gradiva, sprotna navedba učnih ciljev v učbeniških enotah, preglednica najpomembnejših besed­ nih zvez enote na njeni vsakokratni zadnji strani in predvsem eksplicitno urjenje učnih strategij. Kulturno zavest in izražanje ter v okviru tega literarne zmožnosti pa neposredno razvijata dve učbeniški enoti. Z gradivom Weitblick B1+ dijaki in dijakinje v nemščini kot ciljnem jeziku urav- noteženo dalje razvijajo ne le receptivne in produktivne zmožnosti, temveč skladno z novimi dopolnitvami dokumenta SEJO (2018) poudarjeno tudi interakcijo in mediacijo ter medkulturno in raznojezično zmožnost. Slovnično zmožnost kot ključni sestavni del sporazumevalne zmožnosti dijaki in dijakinje razvijajo s samostojnim odkrivanjem je- zikovnih zakonitosti, kar dopolnjujejo nazorni prikazi v enotah in napotitve v slovnične preglednice na koncu učbenika. Ponavljanje besedišča ciljnega jezika in usvajanje novih besednih zvez poteka v okviru besedil, z raznoliko vizualno podporo in s pomočjo na- migov o učinkovitih učnih strategijah. Gradivo Weitblick B1+ se s posredovanimi stra- tegijami za slušno razumevanje in pisno izražanje v stalni sporočanjski obliki ter vajami za posamezne dele izpita izkaže tudi kot primeren pripomoček za pripravo na splošni maturitetni izpit iz nemščine na osnovni ravni. Vestnik_za_tuje_jezike_2020_FINAL.indd 318 Vestnik_za_tuje_jezike_2020_FINAL.indd 318 21. 12. 2020 15:39:23 21. 12. 2020 15:39:23 319 Mojca Leskovec 4 METODIČNO-DIDAKTIČNI PRISTOP Pristop učnega gradiva Weitblick B1+ povzemajo naslednja didaktično­metodična nače- la: medkulturnost in raznojezičnost ter usmerjenost k opravilom in uporabniku/uporabni- ci. Učno gradivo na tej ravni zares odpre pot pluralnim pristopom, ki jih v okviru druge enote tudi tematizira; vključevanje drugih jezikov v proces učenja tako vendarle ne ostaja več le v domeni učitelja oz. učiteljice. Weitblick B1+ dijake in dijakinje nadalje pripravlja in navaja na uporabo jezika v avtentičnih situacijah. Pri tem nagovarja različne učne tipe in upošteva raznolikost učnih slogov, učitelju/učiteljici pa tako v rednem kot v modular- nem delu enot omogoča notranjo diferenciacijo pri vsebini in nalogah ter s tem upošte- vanje različnega predznanja in siceršnjih individualnih posebnosti dijakov in dijakinj. Z izborom aktualnih tem, kot so aplikacije, hitri zmenki, plogging, roboti, trendi, gradivo pritegne zanimanje mlajših odraslih in ohranja njihovo motivacijo za učenje. 5 ZAKLJUČEK Ocenjujem, da gradivo Weitblick B1+ učinkovito krepi in nadgrajuje raven sporazume- valnega praga uporabnikov in uporabnic, skladno s SEJO­m predvsem z večanjem ko- ličine posredovanih stvarnih informacij. Ti tako po predelanem učnem gradivu tvorijo ne le preprosta besedila ter kratko utemeljujejo in pojasnjujejo v nemščini kot ciljnem jeziku, temveč tudi omejeno natančno opisujejo, podajajo podrobnosti in napotke ter sa- mozavestneje sodelujejo v izmenjevanju nakopičenih informacij. Učno gradivo je pri tem usklajeno z najnovejšimi spoznanji o učenju in poučevanju tujega jezika ter že upošteva tudi dopolnitve k dokumentu SEJO (2018). Vestnik_za_tuje_jezike_2020_FINAL.indd 319 Vestnik_za_tuje_jezike_2020_FINAL.indd 319 21. 12. 2020 15:39:23 21. 12. 2020 15:39:23