Slovenski List: Neodvisno slovensko krščanskosocijalno glasilo. Štev. 34. V Ljubljani, v soboto 23. avgusta 1902. Letnik VII. »Slorengki Llst“ izhaja v sobotah dopoludne. — Naročnina je za vse leto 8 K, za četrt leta 2 K. Vsaka številka stane 14 vin. — Dopisi pošiljajo se uredništvu „Slovenskega Lista' — Nefrankovani dopisi se ne sprejemajo; rokopisi se ne vračajo. — Naročnina, reklamacije in oznanila se pošiljajo upravništvu ,Slov. Lista*. Uredništvo in upravništvo sta v Ljubljani Stari trg štev. 19. Uradne ure od 9 do 12 ure dop. — Oznanila se računajo po navadni ceni. ¥ Vodstvo katoliško-narodne stranke sklicuje na j*-*' nedeljo, dne 12. oktobra 1.1. ob 3. uri popolndne velik manifestacijski shod v Ljubljano, da na njem v središču dežele ljudstvo iz vse dežele na ves glas pove, da se ne pusti več zatirati in da je pripravljeno z vsemi sredstvi boriti se za svoje pravice. S tega shoda naj poneso udeležniki ogenj pravičnega boja po vsej deželi! Vsi zatirani delavski sloji, vzdignite se kot en mož in prihitite v nedeljo 12. oktobra v Ljubljano, da zagrome tu tisoči slovenskega ljudstva, da se bo čulo gori na Dunaj: Yen s splošno in enako votivno pravico! Proč s privilegiji! Proč z nemško-slovensko zvezo! Proč z liberalizmom! Možje in mladeniči, v ogromnem številu prikorakajte v Ljubljano zahtevat svoje pravice! Povejte na ves glas, da je prišel čas, ko ljudstvo združeno vstaja za pravico in da zatirana slovenska raja hoče streti okove krivice. Prihitite v mogočnih vrstah v Ljubljano, kjer bote liberalcem povedali v zobe, da si ne daste jemati svojih političnih pravic in ne oskruniti svojih najdražjih svetinj! Agitirajte za ta shod med somišljeniki! V vsaki fari osnujte agitacijski odbor! Prirejajte posebne vlake! Komur je le količkaj mogoče, odtrgaj se za par ur od doma! Dne 12. oktobra vsi v Ljubljano! Živela pravica! — Živelo slovensko ljudstvo! Obrtna spretnost v reklamah modernega časopisja. Ako govorimo o obrti v tem članku, razumemo pod njo vse ono, kar umejo kapitalistični spretnjaki v gotov denar obračati. Zato prištevamo sem v tem smislu poleg obrti v pravem pomenu besede tudi leposlovje, znanost in umet-onst. To po vsej pravici, ker vse navedene stvari so gotovej vrsti ljudij vir do sreče in blagostaja, pravi vir do zlata. Kako se v vseh teh kaže velika obrtna spretnost, hočemo prav na kratko označiti počenši s zlorabo prve, namreč prave obrti. Ako bi hotel kdo spisati zgodovino obrti v Avstriji, priznati bi moral, da je zadnjih desetletij sem opaziti velik napredek. Ne mislimo pa napredka, ki se tiče kvalitete izdelkov, ampak v mislih imamo napredek spretnosti izdelke v denar spreminjati. Temu se ni čuditi, ako omenimo, da je večji del vsa obrt večjega pomena v rokah onih, ki so privandrali iz dežele, v kateri se je nekdaj cedilo mleko in med. Mleko pa in med sta se jim na domačih tleh spremenila v grenki žolč in tudi v nesladki pelin. Zato je umevno, da se jim je lastna dežela pristudila in še je ogibajo, zlasti, ker dobe drugod gostoljubnih ljudij, ki jih drage volje sprejemajo med se, četudi v škodo domačinom. Saj ti romarji imajo oni talisman, ki gospoduje nad vsem svetom, — imajo namreč denarja obilo. Poznamo jih tudi mi, saj se dobe celo pesniki, ki našo domovino blagrujejo uprav radi teh srečnih in ljubeznivih ljudij, o katerih drugi zopet hudomušno govore, da je Avstrija njihova. Mi jim seveda vsega tega ne verujemo, ako ravno se prične neka pesem: „0 Oesterreich, du Land der Juden!* Priznati pa moramo tudi mi, da imajo v obrti, kakor smo jo početkoma definirali, odlo-čivno besedo. Obrt v označenem pomenu besede so spravili do največjega napredka, dasi sami nimajo nikake izobrazbe. Pa kaj zato ? Saj je ne potrebujejo, delajo lahko tudi brez nje, ker jim obrtno zmožnost nadomestuje obrtna spretnost, ki je identična s trgovsko spretnostjo razpečavanje obrtnih izdelkov. To pa pribito dobro razumejo. To je neovrgljiva resnica, proti kateri zastonj sredstev iščete. Pomagajte si, če morete 1 Prirejajte protestne shode — smejali se vam bodo; pokažite razjarjeni kvišku svoje žuljave roke — v ječo vas bodo zagnali. O jerum! Vse to gibanje pa dobi svojo zaslombo v inseratih časopisja, ki stoji pod vplivom krivonosov. Če pregleduje človek te inserate, pride res v zadrego, da ne ve, bi se li jezil, smejal ali žalostil nad nezdravimi našimi razmerami. To vam smrdi po samohvali — a vse skupaj laži. Kaj ti ljudje vse pišejo, je neverjetno. To je seveda dovoljeno, ker to ni goljufiia, tudi ni laž, o kaj še, to je le obrtna spretnost. Poskusite komu v podobnem slučaju očitati laži, bodete videli, kako ste ga žalili, moža poštenjaka, resnicoljubnega. Ironija 1 Le poglejmo malo! Poletni večer. (Skica.) Poletni večer je. Iz velikih dimnikov mogočnih tovarn se je nehalo kaditi — iz na stežaj odprtih vrat so se vsuli delavci in delavke, kakor bučele iz panja Ne malo moških ima rudeče zavratnice in nič manj žensk rudeče „blusne“. »Sodrugi" — „sodruginje“. V tem trenutku pridrči lepo opravljena ekvipaža. Dama v vozu tišči parfumiran, s čipkami obrobljen robec k nosu. „Voznik, hitreje! Od teh ljudij se širi nek neznosen duh." Bič švigne po zraku — s podvojeno hitrostjo zdrči voz naprej. Oh groza — nekdo je pod konji. »Stojte! Stojte 1“ Bič poči — megla prahu — voza ni več —. »Je li kdo zapazil številko?* Oglasi se nihče. V četrtem nadstropju nekdanje tovarne za sladkor imata svoje stanovanje, malo sicer in razkošno, bogato opravljeno — a snažno. „Moriz B .... priporoča svojo zalogo ur in zlatnine. Patentirane ure dobe se samo pri njem. Na obroke!“ „ za 2 gld. dobite zlato uro z verižico in še 20 drugih komadov.“ „Najnovejše! V lastno izgubo prodajam kolesa lanskega modela, popolnoma nova, ne-prekosljiva po 50 gld. Pet let garancije 1 Na obroke 1“ »Obleka za gospode 8 gld.! “ Ti inserati že na prvi pogled previdnemu človeku povedo, katerega očeta otroci so. Vendar je pa žalibog mnogo ljudi na svetu, ki ne vidijo toliko daleč, da bi mogli spoznati neresnico v celi kopici puhle samohvale; vsedejo se na limanice in plačujejo drag denar za slabo blago. Zgoraj podobno glasečih inseratov bi se moglo navesti na stotine. Sicer se je pa vsak že lahko na lastne oči prepričal, ako je prebiral podobne časnike. Poleg obrti igra v takih časnikih med inserati zlasti veliko vlogo zdravilstvo. Kujejo ti javne zahvale, naštevajo vse mogoče skrivne bolezni, katere morejo edino pri teh anoncah podpisani zdravniki vsled svojih dolgih in temeljitih študij v kratkem času sigurno ozdraviti. Za svet se praša lahko tudi pismeno. Za ordinacijo ali za pismeni odgovor se zahteva le mali honorar, par goldinarčkov. Takih inseratov pa bi mogli navesti cele kolone, če ne bi imeli čuta sramežljivosti, ker res se človek boji, da se more mladina že samo pri prebiranju teh inseratov pohujšati. Kako je še le potem s sramežljivostjo pri ordinaciji takih brezvestnih in brezverskih zdravnikov, tega ne vemo, vemo pa, da jim marsikateri neveden človek rad veruje in zagazi nepremišljeno v njih pasti. Da dosežemo naš namen v kratkih potezah, nam ne preostaja pri posameznostih se veliko muditi in omenjamo k sklepu še leposlovje in umetnost. V oddelku, kjer se priporočajo knjige za nabavo domačih knjižnic, bodete dobili v večinoma liberalnih listih priporočene knjiga naslabše vsebine v moralnem in verskem oziru. Emil Zola, Heine, Lenav, David Strauss, Ernst Renan, to so pisatelji, kojih knjige dobite priporočene; knjige pa krščanskih vernih mož, ki se trudijo s svojimi spisi dvigati človeškega duha do višjih idealov, ti se prezirajo in zaničujejo. Kako silno nevarno je to za mladino, je umevno, a plačilo jim ne izostane, ker poleg usmiljenja božjega vlada tudi božja pravica, in tej se ne bodo izognili z lahka. Kaj se pa hvali v umetnosti, treba je le pogledati moderne galerije slik. V vsem se kaže, da živi moderni svet brez idealov, obrača pa svoj trud edino po razkošnem čutnem vživanju. Vso to slabo smer pa podpira, kakor smo se prepričali, moderno časopisje, ki stoji v veliki množini pod vplivom modernih strujarjev. Kam bo to gibanje ljudstvo privedlo — videant consules! J. Martin je vzgleden mož, njegova žena pa vzgledna gospodinja. Toda sreča jima ni bila mila. Ko jih je združila medsebojna ljubezen, tedaj sta imela pač lepe načrte za prihodnjost. Čutila sta v sebi tudi dovolj moči te načrte uresničiti, jih izpeljati. Toda tudi ta dva sta izkusila, da »Zastonj čolnič po vetru sreče obrača, komur bila je sovražna,“ * * * Kmalu po svatbi zboli soproga. Zdravnik zahteva izpremenitev zraka — ona mora na jug. Med shranjene desetake prišla je kuga. Začeti je treba iz novega. On hodi v tovarno delat, ona pa šiva. Zopet je v hranilnici shranjenih par de-setakov, kar zboli nenadoma trileten deček za tifusom in umrje. Da bi izginila ta bolezen za zmiraj iz sveta! Zdravnik in pogreb pogolneta prihranjene novce. Minulo je pet let. V sobi sedi marljiva gospodinja in dela srajco. Na obrazu ji lahko čitaš, kako se že naprej veseli plačila, gospod „doktor“ dobro plača. Izvirni dopisi. Iz Idrije, dne 16. avgusta. Javno tombolo hoče napraviti tukajšno bralno društvo na korist podpornega društva za nove dijake na mestni realki. »Jednakopravnost" porabi to priliko, da mahne po nasprotnikih. Piše namreč : »Kakor pri vsaki stvari, ki jo sproži napredna stranka, tako nasprotuje tudi sedaj črno-rudeča žlindra tej dobrodelni prireditvi. Obe stranki skrbite za to, da se na dan tombole kolikor mogoče veliko ljudstva odstrani iz Idrije. Klerikalci agitirajo za božjo pot na Brezje, demokrati pa menda napravijo tudi svoj izlet.* Da, liberalizem, ti si res smešna prikazen ! smo si mislili, beroč take nerodne opazke. Liberalcu naj bode vse dovoljeno, on ni na vezan ne na zapovedi, ne na socijalne razmere, on hoče biti le malik, kateremu naj hlapčuje vse. Za zgled si vzemimo le obnašanje naših naprednjakov v najnovejši dobi. Da so iz »Čitalnice* s silo izgnali ude katoliške stranke, je že znano. A da bi tudi njih bolj koncilijantni pristaši ne prišli preveč v do-tiko s katoliško stranko, so skrbeli pri vsaki priliki. Kadar je katoliška družba napravila kako veselico, so gotovo imela isti dan liberalna društva svoj zabavni večer. Sicer so spale bolj spanje pravičnega, a isti večer so se zdramila, tako da je prišlo v pregovor v Idriji: kdaj bode zopet kaj pri naprednjakih? — kadar katoličani kaj napravijo." Snovalo se je društvo »Sokol*. Govorilo se je, to bode vsaj nad strankami. Tu se le pospešuje telesna krepost, ki je draga vsakemu. A glej, komaj se je društvo postavilo malo na noge, so že morali nekateri ustanovitelji iz odbora, ker so bili premalo napredni in društvenike nenaprednjake so toliko časa zbadali, da so bili prisiljeni izstopiti. Tudi pri občinskih napravah so 'se naši naprednjaki enako obnašali. Rudarsko učiteljstvo je sklenilo v proslavo jubileja presvitlega cesarja napraviti dijaško ustanovo. Več let se je nabiralo preden se je dospelo do svote 2000 kron. Katoliška delavska družba je napravila v to svrho vsako leto veselico s petjem, govorom, igro in godbo. A pri takih veselicah smo vselej pogrešali naše naprednjake, celo učiteljstvo liberalne barve se je pri takih prilikah odlikovalo s svojo odsotnostjo. In ko so nekateri c. kr. uradniki posetili naše veselice, so jih že v dnevniku napadli. Edino kat. del. družba se je spomnila te zadeve, da je, kakor že omenjeno, žrtvovala svoje moči in denarne prispevke. Sedaj, ko je z njeno pomočjo ustanova že postavno utemeljena, vemo, da se ne bo kaj oziralo na prosilce, katerih očetje pripadajo naši stranki. Vsaj začetek je to pokazal. Po tako čudnem vedenju se »Jednakopravnost" zgraža, da se hočejo nekateri 'odstraniti pri stvari, katero napravi le naprednjaško društvo. Saj ste nam vendar sami čestokrat pokazali, kako se je vesti pri takih V kotu se igrajo 4 otročički s kamenčki za zidanje. Deček zida, dve sestrici iščeta primerne kamenčke. Obleka vseh je stara, zašita in zakrpana, a snažna. Crevljev v sobi ne nosijo. »Kako si nerodna, da ne dobiš modrega kamenčka; ta je, ki leži tukaj.* »Ta ni isti, Karol.* »Kateri pa?“ »Karol", šepne tihoma Katinka, »bomo li smeli imeti jutri novo obleko?" »Jaz ne vem, kaj meni mar". Najmanjša sestrica zadene z nogo ob glavni steber — velik ropot — in cerkev leži sesuta na tleh. To vzdrami zamišljeno gospodinjo, oziroma mater. Tiho! . . . Kaj je to?! Na stopnicah glasovi . . . tudi glas najboljšega prijatelja Martinovega. Kaj če se je mož--------------------nemogoče, nemogoče-------------o Bog, samo tega ne, samo tega ne. Že drži za kljuko — nekdo potrka, odpre. . »Gospa, ne ustrašite ..." Bil je Jožef, ki je to govoril. Bolesten krik se ji izvije iz prsi, toda onesvesti se ne. prilikah. Kaj nam ni znano, da kdor veter seje bode burjo žel ? Vi nas ne marate, se bomo li mi vam vsiljevali? Smo vam res le tam dobri, kjer je treba kaj šteti ? Sicer pa gospoda okoli »Jednekopravnosti* ve, da je bil Jletar 0= % B€Ž€K uraduje cd 1. augusta 1.1. naprej v pritličja 3«nk®'1,e b'5« 3® H)iKlc$ičei>e ulice oa5proti neui justični palači. 33 10-4 Odgovorni urednik: Ivan Šteffe. Izdajatelj: Konzorcij »Slovenskega Lista". Tisek Zadružne tiskarne v Ljubljani.