Poštnina plačana v gotovini. Posamezna Številka stane 1*25 Din. Naročnina: Za tu-zemstvo: z dostavo mesečno Din 5, četrtletno Din 15, polletno Din 30, celoletno Din 60, za inozemstvo Din 60 in poštnina posebej. — 0- glasi po dogovoru. I GLASILO SOCIALISTIČNE STRANKE JUGOSLAVIJE Izhaja vsak četrtek dopoldne, — Uredništvo Ljubljana, Šelenburgo-va 6/II. — Upravništvo: Maribor, Ruška cesta 7. — Nefrankirana pisma in dopisi brez podpisov se ne sprejemajo. St. 6. Ljubljana, četrtek, 20. septembra 1923. 1. leto. Kadri vstajenja. Svetlejši iz noči zasije dan, in iz trohnobe se rodi vstajenje . . . Ivan Cankar. Z zgornjimi besedami končava naš Cankar eno svojih najlepših del. Danes, ko slavi reakcija svoje zmagovite pohode in ko je naše ponižanje največje, si je zapisalo tisoč proletarcev te be sede v srca in duše . . . Zopet moramo prinesti neveselo poročilo. Stavka trboveljskih rudarjev je zlomljena. En rudnik za drugim je začenjal počasi delati, v pondeljek, dne 17. t. m. pa sta vrnila na delo tudi rudnika v Hrastniku in v Trbovljah, ki sta v boju nadalje vztrajala. Brez v poštev prihajajoče podpore je vztrajalo delavstvo celih osem tednov v stavki. To je dokaz silne bojne moči trboveljskega proletarijata. Če stavka tega duha ni zlomila, potem trboveljsko delavstvo vkljub začasnem porazu ni končnoveljavno premagano. Družba je izgubila v stavki na produkciji premoga za okrog 200 milijonov dinarjev in bo v bodoče gotovo vse storila, da se ne bo stavka lahkomiselno provocirala. S tem pa bo dana tudi delavstvu možnost, da ne bo treba posegati v mezdnem boju vedno po sredstvu stavke, ki bi moralo biti zadnje sredstvo. V kratkem se bo moralo to videti, zakaj rudarske zahteve so tako upravičene, da jih z izgubljeno stavko ni mogoče pokopati. Postopanje države je bilo v tem boju škandalozno pristransko, enako pristransko, kakor je bilo postopanje države v vseh velikih mezdnih gibanjih zadnjega časa. Nastane vprašanje, ali bi si država pač upala tako postopati, ako bi imela opraviti z discipliniranimi delavskimi organizacijami, ki bi imele v političnih zastopstvih vsaj nekaj vpliva? A na to se zadnji čas sploh ni polagalo vpliva, geslo je bilo: Vse ali nič. Vse ali nič je velika beseda. Vendar jo bo izgovoril razumen človek le tam, kjer je verjetno, da dobi na ta 1 način vse. Kdor ve, da je 99 odstotkov verjetnosti, da dobi na ta način nič, pa je vseeno to govoril, je izdajalec ali norec. Taki' ljudje so delavske postojanke oškodovali in razbili, zato more reakcija sedaj tako divjati. Delavstvo je bilo dano na tehtnico in bilo je najdeno prelahko, kakor stoji v svetopisemski zgodbi. Zato bo kraljeval sovražnik tam, kjer bi morali biti naši domovi. Mi pa vemo, da je bilo še vsako ponižanje predhodnik velikega vstajenja. Kdaj boste že spoznali, da so vsi tisti, ki sejejo med nas sovraštvo in neopravičeno blatijo vse, ki v naših vrstah delajo, najhujši sovražniki naše bodočnosti? Kdaj boste spoznali, da skrbno tehtanje lastnih in nasnrotnih sil ni izdajstvo pač pa vsaka z neprimerno močnejšimi silami započeta bojna akcija? V ponižanju se bo delavstvo discipliniralo, iztreznilo in — zedinilo. Tisti, ki gredo že danes to pot, so organizacije Kaše Socialistične Stranke Jugoslavije. V trenutku, ko to pišemo, se zbirajo v Beogradu na kongresu naše stranke kadri vstajenja. Med temi kadri bo našel vsak svoje me sto, ako je pošten. cijc, ki so imele značaj večjih pučev, ne | revolucije. Ne pozabiti, da je celo ruska revolucija v bistvu — revolucija armade! Mi se bojimo, da imajo naši neodvisni, »voditelji revolucionarnega prole-trrijata« o teh stvareh zelo slabe pojme. Vsaj po njih delih se zna soditi, da nimajo nobenega smisla zapravo presojanje sil. Vse kar oni zadnji čas vprizar-jajo, — bodisi na sindikalnem, bodisi na političnem polju, so nesmiselni puči, ki vedijo delavstvo iz poraza v poraz. JJokler je tako, smo v brambi proti fašizmu le za paralelne akcije. Naše po-politične in strokovne organizacije se imajo ravnati v vseh akcijah strogo po navodilih svojih central in naj zavrnejo vse poskuse rušiti pod tem naslovom njihovo enotnost. Kdor pošteno misli, naj se obrne ns vodstvo, ki ste ga izvolili in ki mu zaupate. Druga navodila izvrševati bi pome- Proti fažizmu. Med dnevnimi poročili poročamo o j napadu Orjune na neodvisni delavski dom v Ljubljani. Ta napad je dal Izvrše-valnemu odboru Neodvisne Delavske Stranke Jugoslavije povod za oklic, naslovljen na proletarijat Slovenije, ki poživlja k odločnosti in k takojšnji brezob-obzirni akciji proti jugoslovanskemu fašizmu. Ta letak poživlja izrecno tudi socialistični proletarijat organiziran v SSJ da stopi z neodvisnimi v najožji stik. Letak svetuje, naj se vpostavi v vseh delavnicah enotna fronta proti fašizmu, dalje naj se organizira delavstvo povsod v obrambnih četah in naj se v obrambo napram protipostavno do zob oboroženim fašistovskim tolpam, če treba tudi samo oboroži. Ker se obrača ta lepak tudi na nas, bomo zavzeli proti temu svoje stališče. Prvo je to. Mi bomo znali braniti z vso odločnostjo naše domove in institucije pred iz-»vanji in napadi Orjune. Isto bodo storili brez dvoma tudi neodvisni. Tako se bodo Or junci vsekakor kma lu prepričali, da podobni napadi niso igrače. Ce hočejo imeti razposajeni študenti, ki tvorijo glavne bojne čete Orjune — svojo zabavo, naj si je iščejo drugje, ne Pa s Prpvokacijami delavstva ki študentovskih izzivanj ne bo prenašalo. Orjuna bi imela v takem boju izgled na uspeh samo, ako bi stala zanjo vsa sila države in ako bi bila odločena, da vporabi proti delavstvu take pomožne čete, riskirajoč pri tem malo državljansko vojsko. Nikdar ne sme pozabiti ne Orjuna, ne delavstvo, da leži predpogoj uspehov ita lijanskega fašizma v tem, da je dajala fašizmu država na posodo vso svojo oboroženo silo in da je za fašiste razveljavila kazenski zakonik, — medtem ko je postopala proti nasprotnikom docela dru gače. Ta lokavost odgovarja tradicijam italijanske notranje politike. Mi ne verjamemo, da bi mislila vpo-rabljati notranja politika naše države ta ka sredstva. Pri nas to ne odgovarja ne naši tradicij, ne našemu temperamentu. In kur je glavno: Le norec bi mogel misliti tam na vojsko, — in to je fašizem v italijanskem smislu — kjer opravi isto delo papirnat zakon in ena žandarska kapa. Zato se bo morala najbrž tako Orjuna, kakor protifašistovske čete, kakor si jih zamišlja zgoraj omenjeni letak, pre pričati, da na velike boje v italijanskem smislu pri nas ni misliti. Za obrambo svojine proti peščicam študentov bodo zadostovale pa tudi majhne skupine* kf morajo vsekakor dokazati, da se ž njimi ni dobro igrati. One so tudi formalno v pravici in lahko prisilijo oblasti, da pokažejo svojo barvo in povedo, ali hočejo trpeti poboje. S tem smo vse dosegli, kar se more v tem trenutku doseči. Akcija v takem obsegu, kakor jo priporočajo neodvisni, pa se nam zdi za en krat nepotrebna in preuranjena, zlasti se nam zdi nesmiselno tako akcijo po letakih priporočati. Mi razlikujemo med revolucijo in puči. Mi hočemo revolucijo, pučev pa '3. Kakšna razlika je med tem? Rev«' lucija spreminja razmerje stvarnih sil v državi. Kdor bi razbil našo armado in vstvaril novo, , ta bo izvedel revolucijo. Kaj pa je puč? Puč je revolucija otro čajev, revolucija s popolnoma nezadostnimi sredstvi. Pri nas na revolucijo danes niti misliti ni. Za nastope proti državni sili so pri nas — tudi oborožene delavske čete — nezadostno sredstvo. Vsi puči so škodljivi, ker opozarjajo premočnega nasprotnika predčasno na zbiranje nasprotnih sil. Italijanski fašizem ni toliko posledica tega, da se proletarijat ni znal dovolj braniti, on je bolj posledica tega, da je italijanski proletarijat nesmiselno deklamiral o moči, — I K? b!la stvarna sila v rokah buržoa-I zije, vojske in policije in uprizarjal ak- njalo izdajstvo, ki pa se mora tudi mašče vi. ti, ker neorganizirane akcije ne morejo vesti nikamor drugam, kakor v poraz. Za vzajemno pomoč od organizacije do organizacije, pa smo vedno pripravljeni. A tudi v tem slučaju se nam ne zdi nrav, — če kdo o nas danes zahrbtno laže in vse kar je našega strupeno blati, — jutri pa se obrača na proletarijat, organiziran v SSJ in govori o enot ni fronti. Ta proletarijat bo vedno- na mestu in bo prožil brez ozira na vse kar je bilo, roko za edinstvo. Ponoviti pa moramo ponovno to, kar vedno povdarjamo: Kdor hoče res edinstva, ne sme blatiti in delati z lažmi. V teh ozirih bomo zahtevali popolne jasnosti, zakaj zdi se nam, da hočejo kovati neodvisni iz fašistovske nevarnosti na naš račun politični kapital za svojo stranko. Čuvar brez puške. Zveza narodov je čuvar, ki čuva sredi med oboroženimi tolovaji, — brez pu ške svetovni mir in mednarodno pravo. Taki čuvarji postanejo prav lahko smešne figure in tudi v tem slučaju je tako. Zveza narodov je dosedaj še pri vsakem resnejšem konfliktu odrekla, pa naj je bila pravica še tako jasna. Ko je napadla pred dvemi leti Poljska mesto Wilno, ki ji po mirovni pogodbi ni pripadalo, je Zveza narodov to nasilje potrdila, — ker je hotela tako mogočna Francija. V grško-italijanskem konfliktu tudi ni bilo mnogo drugače. Sicer se je Zveza narodov tukaj nekaj upirala, a ne toliko zato, ker je bil italijanski korak kršitev miru, ampak bolj zato, ker je ogrožal interese Anglije. Iz ravno istega raz-lcča na je bil pri Franciji smisel za mednarodno pravičnost tudi topot bolj slabo razvit. Tako se je končal italijansko-grški konflikt pred veleposlaniško konferenco v Parizu, ne pred Zvezo narodov, s kompromisom, ki daje napadalcu deloma prav in ne z eksemplarično kaznijo, ki bi jo moralo vsako sodišče nad brezve-snčni cilj, kateremu mora biti kot sredstvo podrejeno vsako politično gibanje; da so se vsi temu cilju namenjeni poizkusi doslej razbili zaradi pomanjkanja solidarnosti med različnimi panogami dela vsake dežele in ker ni bilo bratske vezi edinstva- med delavskimi razredi raznih dežel; da ni osvoboditev delavskega razreda ne lokalna, na nacionalna, temveč socialna naloga, obsegajoča vse dežele, v kateri obstoja moderna družba in da je nje rešitev odvisna od praktičnega in teroretičnega sodelovanja najnaprednejših dežel; da obsega sedaj se obnavljajoče gibanje delavskega razreda v najindustri-jalnejših deželah Evrope, ki izvablja nove upe, tudi slovesno svarilo pred reakcijo v stare zmote in da zahteva neposredno zvezo še ločenih gibanj; iz teh razlogov izjavlja prvi mednarodni delavski kongres, da priznava mednarodna delavska asociacija ter vse pripadajoče ji družbe in osebe resnico, pravičnost in nravnost za podlago občevanja med sabo in do drugih ljudi brez razlike na barvo, vero ali narodnost. Kongres smatra za dolžnost moža, da ne zahteva moških in državljanskih pravic le zase, temveč za vsakogar, kdor izvršuje svoje dolžnosti. Nobenih pravic brez dolžnosti, nobenih dolžnosti brez pravic.« Ta brez ugovora sprejeta resolucija je bila podlaga, na kateri je počivala zgradba prve Internacionale. Njen socialistični značaj je bil popolnoma jasen, in sicer je bil to že znanstveno utemeljen socializem, prost vseh sanjarij in utopij. Na tej podlagi je Internacionala rastla in izvrševala svoj neoporečni vpliv. Internacionala in buržuazija. Ustanovitev Internacionale delavske asociacije in njena prva izjava ni začetkom napravila posebnega vtiska. Kolikor se je časopisje v Evropi sploh zmenilo za ta dogodek, se mu je posmehovalo. Govorilo je tako, kakor da se je v Londonu sešlo nekoliko ljudi, ki so bili že prej nenormalni, ko so prišli skupaj, bilo jim je vse nerazumljivo, ker niso poznali znanstvenih temeljev socializma, so listi označili to za izraz kon fuznosti. Toda med organiziranim delavstvom se je kmalu opazil vpliv Internacionale. Na Angleškem in Francoskem so se ji takoj pridružile organizacije, ki so bile zastopane na zboru v Martins Hall, na Nemškem so ji pristopili Marxovi pristaši, v kratkem je dobila člane v Švici, v Avstriji in po drugih deželah. Tedaj se je pisava meščanskega časopisja hipoma izpremenila. Naraščanje Internacionale ga je vznemirilo, in iz bagateliziranja je padlo v nasprotno skrajnost. Pričelo se je mrzlično hujskanje proti Internacionali, pokazal se je blazen strah, razširjale so se nezmiselne pravice in trepetajoča buržuazija je za-tevala hitre in obširne priprave ter najostrejša sredstva zoper nevarnost, ki grozi vsej organizirani družbi v Evropi. Kar je bila včeraj »peščica fantastov«, ki bi baje z resolucijami rada u-redila svet po svojih razgretih glavah in z žlico izpraznila morje, se je nenadoma izpremenila v velikansko »tajno zaroto«, ki se rapidno razširja po vseh deželah in pripravlja splošno evropsko revolucijo. Ako prelistava človek velike kapitalistične časopise onega časa, se mu zdi, kakor da čila prvo izdajo onih groteskno neslanih bajk o framasonih, o hudiču Bitru in njegovi stari materi, o rojstvu antekrista, ki jih je odobravala katoliška cerkev s papežem na čelu dokler ni njih začetnik sam javno povedal, kako je vlačil vso sveto družbo z njenim nezmotljivim glavarjem za nos. Internacionali so pripisavali ne le silno razširjeno organizacijo, temveč tudi vsakovrstne tajne moči in neizčrpne vire dohodkov. Pravzaprav je niso smatrali za delavsko organizacijo, temveč za družbo neznanih, a mogočnih oseb, ki hočejo s pomočjo delavstva izvršiti splošno prekucijo. Po vseh onih bajkah bi bil moral človek soditi, da je štela ministre, generale, nemara celo kakšno kronano glavo med svoje člane. Internacionalo so imenovali, kadarkoli se je zgodilo kaj politično ali social no važnega. In takih dogodkov je bilo v onih časih dovolj. Absolutizem, ki je bil izza ponesrečene revolucije legel kakor mora na narode, je povsod izzival odpor; v Nemčiji in v Italiji so pa-Iriotje hrepeneli po narodnem zedinjenju; v Avstriji so se napredni elementi bojevali za ustavo; Poljaki so se pripravljali na nov boj za osvobitev; razvijajoči se kapitalizem je izzival vedno več delavskih bojev. V vsakem dogodku, ki je bil v zvezi s temi strujami, so pa politično-žurnalistični žreči videli roko Internacionale. Razume se, da so bile vse te kombinacije nezmiselne. Internacionala je vršila svoje delo popolnoma javno in ni bila nič drugega, kakor to, kar je hotela biti po svoji prvi izjavi. Šla je za tem, da zbliža delavske organizacije v posameznih deželah in v Evropi sploh. V tem oziru je imela dosti uspeha, če se meri z merilom tedanjih razmer. Da je imela tudi nekaj vpliva na evropsko politiko, se ne more tajiti ali to je bila mo-ralI?a.Posle^*ca njenega obstanka in naraščaja delavskih organizacij, nikakor Pa ne plod kakšnega zarotništva, kate-ga ni bilo nikdar v njenih vrstah. O njeni materijalni sili ni mogoče nič natančnega povedati. Znano je pač, da so ji pripadala društva na Angleškem, Francoskem, v Nemčiji, Avstriji, Belgiji, Holandiji, Italiji, Španiji, Švici, Danskem, Portugalskem in Poljskem, pozneje tudi v Zedinjenih državah in v Avstraliji. Koliko jih je bilo in koliko članov so štela, pa ni mogoče dognati. Seveda so obstojala tudi delavska društva, ki niso pripadala Internacionali. Kongresi. Najvažnejše delo so opravljali njeni ongresi. Teh je bilo v Evropi šest, in sicer: Leta 1866. v Ženevi v Švici od 31. avgusta do 9. septembra: leta 1867. v Lausanni v Švici od 2. do 9. septembra; leta 1868. v Bruslju v Belgiji od 6. do 13. septembra; leta 1869. v Baslu v Švici od 5. do 11. septembra; leta 1873. v Haagu na Holandskem od 2. do 7. septembra; leta 1873. v Ženevi v Švici od 8. do 13. septembra. Število delegatov na teh kongresih je znašalo po šestdeset do sto. Med njimi so bili pač najboljše glave tedanjega socialističnega gibanja in najvplivnejši voditelji organiziranega delavstva vseh dežel. Od ustanovitve je stal Karl Marx na čelu in njegova beseda je največ zalegla. Kongresi Internacionale so se bavili z vsemi vprašanji, ki jih poraja razmerje med kapitalom in delavstvom; na raz pravo so prihajale stavke in vse z njimi spojene zadeve, ureditev delovnega časa, določitev minimalnih plač, žensko in otroško delo, zadružništvo in njega pomen za delavstvo, strokovne organizacije, direktno obdačenje in odprava indirektnih davkov, oboroževanje in raz-oroževanje stalne vojske in milica, brez poselnost in sredstva proti njej, stroji in njih vpliv na delavsko življenje, delitev dela v moderni industriji, financije države, javne službe, pomen sredstva, ka zensko pravo in delavske pravice, delavstvo in vojna, zemljiške posebne pravice in njih reforma, podedovalna pravica, podporništvo med delavstvom in ureditev kredita, delavska politična akcija itd. O ureditvi delovnega časa je sklenil prvi kongres v Ženevi sledečo resolucijo: »Zakonito znižanje delovnega časa je prvi pogoj, brez katerega ostanejo vsi nadaljni poizkusi za zboljšanje položaja delavskega razreda in za njega o-svoboditev brezuspešni. Tako znižanje je potrebno, da se vrne telesna enerži-ja in zdravle delavskemu razredu, to se pravi velikemu telesu vsakega naroda. Nič manj ni potrebno, da se vrne delavcem možnost duševnega razvoja, družabnega občevanja, socialnega in političnega delovanja. Zato predlaga kongres, da naj bo osem ur meja delavnika. 1 o omejitev zahtevajo že splošno delavci Zedinjenih držav v Ameriki. In glas kongresa jo povzdigne do splošne zahteve delavskega razreda vsega sveta.« Sploh so bile resolucije teh kongresov zanimive. Iz njih je spoznati, da ni prezrla Intrnacionala nobenega vprašanja, ki je bilo važno za delavstvo; vsa taka vprašanja so se temeljito preiskovala in presojala s strogo znanstvenega stališča. Marksistični duh se je opažal v vsem delovanju Internacionale. Na vsak način so imeli kongresi Internacionale več kakor teoretičen pomen, dasi od njih ni bilo mogoče pričakovati direktne pozitivne akcije. Za to je bila delavska organizacija sploh še premlada in preslaba, zlasti pa je bila sila Internacionale še premajhna. V njej se je moralo poglavitno koncentrirati duševno delo delavskega razreda. Vprašanje, s katerimi so se bavili njeni kongresi, so dale organizacijam in delavskemu časopisju, ki se je polagoma začelo razvijati, bogate snovi za proučevanje socialnih problemov. Med največje zasluge Internacionale spada ta, da se je delavstvo odvrnilo od vsakovrstnih teoretično lepih, ali praktično nemogočih, v oblakih plavajočih utopij in se postavilo na realna tla. Prenehale so se konštrukcije bodoče družbe na papirju, ki so jih porajale lepe želje posameznikov, in delavstvo je začelo proučevati socialne zakone in njih smeri. Praktične posledice tega preobrata so bile znatne. Strokovna društva so se množila in krepčala; gospodarski boji v posameznih deželah so dobivali realne cilje. Obenem pa se je delavstvo začelo zanimati tudi za politiko; v naprednejših deželah je zahtevalo popolnejšo demokracijo, v nazadnjaških so se pričeli boji za ustavnost, za volilno pravico, in marsikateri veliki politični uspeh, ki ga je delavstvo doseglo v sedanjih dneh, je bil že takrat cilj delavskih bojev, pripravljajočih poznejšo zmago. V šestde-se tih letih so se avstrijski delavci že borili za splošno in enako volilno pravico; še le leta 1907. so razmere tako dozorele, da so jo mogli definitivno pri- boriti. Ali če se ne bi bil boj pričel že takrat, je najbrže še danes ne bi bilo. Mladinske bolezni. Prvi mednarodni zvezi delavstva ni bila usojena večna trajnost. Vse delavsko gibanje tedanjega časa je bilo mlado, in zato se ni čuditi, da je moralo preboleti vsakovrstne otroške bolezni. Poleg mož, ki so bistro spoznali gospo-darsek zakone, vladajoče v človeški družbi in neskončno močnejše od špekulativne človeške volje, so hodili še vedno po svetu ljudje, ki so mislili, da je mogoče skonstruirati družbo po svojih .dejah in predpisati razvoju pot. Saj še dandanašnji niso izumrli utopisti, prav tako kakor se razni čudaki bavijo z nalogo, da iznajdejo »perpetuum mobi-le« kljub velikanskem napredku tehnike in razkritju zakonov mehanike. Pot, ki jo je kazal znanstveni socializem, se je marsikomu zdela prepočasna, predolga. Zmaga, ki se kaže v daljavi, se ni zdela vročekrvnim značajem nikakršna zmaga. Sami so hoteli doživeti novo družbo in čimprej. In dasi so vladali tudi med socialisti o bližnjem razpadu meščanske države zelo optimistični nazori, so vendar nepotrpežljivi temperamenti zahtevali še hitrejši napredek, pa so prihajali do tega, da so sploh zanikavali razvoj in pričakovali vse le od revolucije. Ta beseda pa je imela zanje le tradicionalni pomen krvavega, nasilnega punta. Organizirati je bilo treba delavce po njihovem mnenju le za to, da se šiloma upro vladam in kapitalistom in jih premagajo z oboroženo roko, To bi šlo veliko hitreje kakor sistematično vzgajanje in izobraževanje delavcev, ka kor pridobivanje političnih moči, kakor strokovni boj. Internacionalna revolucija uniči hipoma meščansko družbo in potem se zgradi nova na njenih razvalinah. Nastopali so anarhistični komunisti, ki so bili razdeljeni v mnogo sekt. Eni so smatrali za rešitev sveta absolutno odpravo vsake privatne lastnine po načelu: Kar je tvoje, je tudi moje. Proud-honov pogostoma citirani izrek »Lastnina je tatvina« je bil jedro njihovih socialnih nazorov. Drugi so si predstavljali družbo organizirano na podlagi neštetih avtonomnih gospodarskih občin — komun—, le federativno med seboj spojenih. Na drugem krilu so se oglašali individualistični anarhisti, ki so postavljali osebnosti in njeno absolutno svobodo nad vse. Njihovi sistemi niso bili pravzaprav nič drugega, kakor do skrajnosti izvedena ideja meščanskega liberalizma. Ali tudi med socialisti so bili v nekaterih ozirih različni nazori. V Nemčiji so Lassalovci, ki so polagali največjo važnost na splošno volilno pravico, prezirali strokovno organizacijo, katero so smatrali za nepotrebno poleg politične akcije, medtem ko je takozvana eisena-ška struja pospeševala strokovno organizacijo kot podlago delavske moči, ne da bi zato omalovaževala politično delo. V Internacionali ni bilo prva leta nič opaziti o takih nasprotjih. Organizacije, ki so ji pripadale, so stale na marksistični podlagi in priznavale program, ki je bil sprejet na prvem kongresu. Bakunin. Leta 1896. se je pojavila prva opozicija proti Marxovi politiki. Njen vodja je bil Mihajlo Bakunin. Med glasniki anarhistične teorije je bil Bakunin nedvomno najodličnejši in vsekakor edini, ki je v tistih časih pridobil tudi agitatoričen pomen. Bakunin je bil Rus in član ugledne aristokratične obitelji. Ko je dovršil gim nazijske študije, se je posvetil filozofiji, in zlasti v nemškem modroslovju se je nasrkal revolucionarnega duha. Njegov ognjeviti temperament se pa ni zadovoljeval z naukom. Kjerkoli je bilo kakšno revolucionarno gibanje, se ga je aktivno udeležil — na Francoskem in Nem-čijii ^ Avstriji in Rusiji. Tudi v znameniti draždanski vstaji leta 1849. je sodeloval. Tam je bil vjet in od nemškega sodišča obsojen na smrt. Tudi Avstrija ga je zahtevala in oglasila se je še Rusija. Ker je storil prve zločine na Ruskem, je bila ruska »pravica« najstarejša, pa ji je bil po dovršenem diplomatičnem pogajanju res izročen. Carjeva justica £a je izgnala v Sibirijo. Na romantičen način je Bakunin u-šel iz Sibirije in po vsakovrstnih prijateljih prišel leta 1860. v London, Komaj je bil svoboden, se je že zopet posvetil revolucionarnem delovanju. Nikakor se ne da utajiti, da je bil nenavadno delaven, energičen in neustrašen. Zdi se tu-di,da je imel vseskozi dobre in poštene namene, dasi so sodbe njegovih sodobnikov zelo različne. Vsekakor pa je nedvomno, da so bili njegovi nazori precej nestalni in da je lahko prihajal do prav nejasnih idej. Medtem ko se je o-greval za revolucionaren anarhizem naj radikalnejše vrste in mednarodnega zna čaja, se je ukvarjal z osvoboditvijo slovanstva in dostikrat je prišel sam s seboj v nasprotje. Okrog njega so se polagoma zbirali anarhisti in leta 1868. se je ustanovila družba »Alliance Internacionale de la Democratie socialiste«. Program zveze je bil anarhistično-komunističen in precej konfuzen. V prvi vrsti je stalo uničenje vsake vlade in razrušenje vsega obstoječega gospodarskega sistema. Na njegovo mesto naj bi bi stopile koope-rativone industr. in poljedel. asociacije. Leta 1868. je »Alliance« zahtevala, da jo sprejme Internacionala kot posebno organizacijo v svoje vrste. Generalni svet je odklonil prošnjo, češ, da se temeljni nazori »Alliance« ne strinjajo s programom Internacionale. Nato se je pričel oster boj med obema organizacijama, ki je odvračal veliko moči od glavnega cilja in dobival včasih zelo neokusne oblike. Stvar se je končala s tem, da je bil Bakunin leta 1872 .na kongresu v Haagu izključen iz Internacionale. Z njim so izstopila španska, belgijska in nekatera francoska dru štva, ki so se nagibala k anarhizmu. Prusko—francoska vojna. Bahuninova opozicija pa ni bila edina neprilika, ki je zadela Internacionalo. Leta 1870. je izbruhnila prusko-francoska vojna. Na Nemškem in Francoskem je bilo mehanično ustavljeno skoraj vse socialistično gibanje. Takoj ob začetku vojne so se na Pruskem pričeli drakonični progoni vsega, kar ni trobilo v patriotično šovinistični rog. (Dalje prihodnjič.) Iz stranke. Vsem političnim organizacijam v mariborskem okrožju. V nedeljo, dne 30. septembra se bo vršila v Delavskem domu v Mariboru, Ruška cesta 5 OKROŽNA KONFERENCA političnih organizacij z naslednjim dnevnim redom: 1. Poročilo oblastnega odbora. 2. Poročilo o pokrajinskem kongresu. 3. Poročilo o kongresu v Beogradu. 4. Ustanovitev okrajnega odbora v smislu novega pravilnika. 5. Slučajnosti. Začetek konference ob 9. uri zjutraj. Organizacije v mariborskem okrožju naj naznanijo oblastnemu odboru pravočasno imena delegatov, ki se volijo — v smislu razposlane okrožnice — po istih določilih kakor za pokrajinski kongres. Oblastni odbor. Razno. Smet vidijo, bruna ne. Ko se je vršil v Hambui-gu kongres socialistične delavske Internacionale, so začeli komunisti z napadi, ki jim ne delajo nobene časti. Spisali so posebno še en daljši | napad in ga razširili po svojih lističih. V tem napadu prikazujejo, da je bil Hamburški kongres zborovanje »kraljev skih« ministrov in nato naštevajo Schei-demanna, Noskeja, Vandervelda, Thomasa itd. Dejstvo je, da ti »kraljevski« ministri niso vodili kongresa, niti niso bili izvoljeni v mednarodno eksekutivo. Ti listi bi storili bolje, če bi pometali pred svojim pragom. Med seboj imajo voditelji, ki so bili do leta 1917 navadni šovinisti; imajo ljudi, ki so hodili iz ene države v drugo in jih pridobivali za vojno na strani zaveznikov. Imajo ljudi, ki so bili v visokih vladnih službah, torej če hočete, »kraljevski« uradniki. Ker so se danes nazvali za »komuniste«, so jim grehi pozabljeni. Ampak med komunisti in komunisti je razlika. Delav- ci, ki se zbirajo v ekstremnem taboru, spoznavajo, da ni vsakdo, ki se naziva za komunista, revolucionaren svetnik, ampak da je marsikdo med njimi navaden pustolovec, ki išče koristi samo zase na račun ekstremno redikalnega delavstva. Progoni proti socialistom na Japonskem. Meseca maja, junija in julija se je japonska policija odločila, da zatre socialistično gibanje. Razdejala je glavni stan socialistične stranke in voditelje pometala v ječe. Sedaj se je vrgla še na strokovno gibanje: strokovne organizacije zatira z isto vztranostjo kakor socialistično gibanje japonskega delavstva. Kakor v Evropi pred nekaj desetletji, tako se sedaj japonsko delavstvo bori za volilno pravico in državljanske svobodščine. Ampak vlada hoče podanikov, ne državljanov. Japonska vlada je priznana od vseh civiliziranih dežel, ne glede na diktaturo japonske policije. Tudi sovjetska Rusija vodi z japonsko vlado uradne in neuradne pregovore. Ako države zapadne civilizacije lahko priznajo japonsko vlado in njen diktatorski, reakcionarni režim, zakaj se te vlade branijo priznati sovjetsko vlado, ki je napram Stanovnikom Rusije vendar pravičnejša, kakor japonska vlada napram svojim podanikom? Ako je jugoslovanski vladi mogoče živeti v prijateljstvu z japonsko in Mussolinijevo vlado in imeti v Rimu in drugod svoje zastopnike, zakaj bi jih ne imela v Moskvi? Da se razumemo: kar dela japonska vlada, je proti ljudstvu in za priviligirance; isto velja za Mussolinij. vlado. Ruska vlada dela za interese ljudstva, torej zasluži veliko bolj, da jo priznamo, kakor pa kaka vlada poli-cajskega režima kot je Japonska, vlada faštičnega terorja, kakor je Italija ali beli »krščanski« terorizem na Ogrskem. Modrost svečenikov v starem E-glptu je postala takorekoč kot pregovor. V resnici pa so bili egiptovski duhovni ravnotako omejeni kot kateri; drugi. Leto Egipčanov je štelo 365 dni, in sicer 12 mesecev po 30 dni, med katerimi je pet mesecev štelo po 31 dni. Četrt dneva, ki pri nas znese vsaka štiri leta en preprosti dan, niso poznali. Tako je torej egiptovsko novo leto bilo za vsaka štiri leta en dan pozneje in skozi 1460 let, kar je 365 dni krat 4, so imeli dan novega leta zopet na isti dan, kot toliko let prej. Letni časi se niso ujemali s koledarjem, ne s pobiralci davka v žitu itd. In tako so našli na nekem papirusu zapisano sledečo molitev: »Pridi k meni, bog Anion, reši me iz te nadloge. Zima je, imelo pa bi biti poletje; meseci so preskočili s svojih mest in ure so se zmešale.« Kralji so pogosto poizkusili reformirati koledar, pa so vsikdar našli odpor pri duhovščini, češ, da je taka volja bogov. Slednjič so duhovni še naredili postavo, da so morali kralji pri sprejemanju krone prisegati, da se ne bodo vmešavali v zadeve duhovščine in ne bodo skušali spreminjati koledarja. Tako se je ponavljala komedija s ledarjem skozi tisočletja, dokler ni sled njič leta 238 pred Kristom neki Ptolo-mej odredil, da mora biti vsako četrto leto en prestopni dan. Ta prestopni dan je bil poseben dan, namenjen praznova nju in češčenju bogov in božic. Pa tudi to pametno odredbo so kmalu ovrnili duhovni in se povrnili v stare zmešnjave. Tako ni imel Egipt nikakega pravega koledarja, dokler ni zmagal Julij Cezar, ki je uvedel julijanski koledar po vsem tedaj znanem svetu. Lep uspeh denarnih zavodov strokovnih unij. Banka krojaške unije A. C. W. U., ki je bila odprta pred enim letom, je naredila v prvem letu šest odstotkov dobička od svoje glavnice. Dobiček pa ni šel v dividende, kakor delajo privatne banke, temveč je v skladu nerazdeljenega dobička. Hranilne vloge, ki so prvi dan znašale 220.000, so tekom leta narasle na 2,227.000 doi. Banka ima 10.000 hranilnih in 900 čekovnih vlog. Od februarja t. I. je banka nakazala 680.000 dol. prejemnikom v Rusiji. Tukajšnja kooperativna banka unije telegrafistov, katera je bila odprta : 9. junija t. 1., je v prvih treh tednih naredila 7040 dol. dobička. Dne 30. junija je banka že imela hranilnih vlog za 1,565.356 dol. Krajevne delavske in far-marske organizacije so naredile načrt za ustanovitev lastne kooperativne banke v Dallasu. javlja tužno vest, da je njen zaslužni občinski svetnik, gospod Sernec odvetnik itd dne 20. septembra 1923 preminul. Pogreb se vrši v soboto dne 22. 16. uri na starem mestnem pokopališču. Maribor, dne 20. septembra 1923. Časten mu spomin! septembra 1923 ob